Zobacz pełną wersję : stara lampa i 300D
Witam,
Przeanalizowałem sobie dokładnie wątek (przyklejony) o łączeniu lamp błyskowych. Ale nie znalazłem odpowiedzi dlatego przedstawiam mój problem osobno.
Po aparacie analogowym została mi lampa błyskowa RegulaVariant26. Ma ona 3 programy i sama sobie steruje ilością światła. Zmierzone napięcie w stopce to 54V więc do 300D podpiąc się nie da. Zmajstrowałem sobie układzik wedle przepisu (optotriak) i wmontowałem go w lampe. Napięcie w stopce ok = 1,5V.
Podłączyłem do aparatu - działa pięknie ale ... komputer w lampie nie reguluje ilością światła. Lampa błyska zawsze pełną mocą. Programy nie działają.
Czy ktoś wie dlaczego?
Pozdrawiam
Maciej
piotr174@op.pl
10-11-2005, 09:20
Witam.
Czy starą lampę błyskową (z jednym złączem w stopce, od Zenitha) da się wykorzystać w 300D (np. w najprostszym trybie)?
Piotrek
Witam.
Czy starą lampę błyskową (z jednym złączem w stopce, od Zenitha) da się wykorzystać w 300D (np. w najprostszym trybie)?
Piotrek
Jeśli tylko napięcie na stopce nie przekracza bodajże 5V to da się uzywać w trybie manualnym M.
UWAGA! Te stare lampy zwykle miały duuużo większe napięcia, więc trzeba to najpierw pomierzyć, bo może uszkodzić 300D!!!
Pozdrowienia,
Tomek
piotr174@op.pl
10-11-2005, 09:54
Jeśli tylko napięcie na stopce nie przekracza bodajże 5V to da się uzywać w trybie manualnym M.
UWAGA! Te stare lampy zwykle miały duuużo większe napięcia, więc trzeba to najpierw pomierzyć, bo może uszkodzić 300D!!!
Pozdrowienia,
Tomek
A to napięcie to należy zmierzyć w trakcie wyzwalania błysku, w spoczynku? Jakieś dodatkowe pomiary? Proszę o więcej informacji.
A to napięcie to należy zmierzyć w trakcie wyzwalania błysku, w spoczynku? Jakieś dodatkowe pomiary? Proszę o więcej informacji.
Niestety temat znam tylko teoretycznie, bo do pierwszego EOSa jakiego miałem (3000) od razu kupiłem 380EX.
Ale jestem przekonany, że napięcie należy zmierzyć w chwili wyzwalania błysku, bo w spoczynku chyba nawet nie ma tam żadnego napięcia (co zresztą również nie zaszkodzi zmierzyć).
O innych pomiarach nie slyszałem/czytałem.
Pozdrowienia,
Tomek
KuchateK
11-11-2005, 00:37
Jak w chwili wyzwalania jak blysk trwa 1/1000 sekundy? Toz to wskazowka najszybszego miernika nie ruszy z miejsca :mrgreen:
Napiecie na lampie jest caly czas. Nalezy ja wlaczyc, poczekac az sie naladuje i zmierzyc napiecie miedzy srodkowym (centralnym) a bocznym stykiem. Miernik ustawiony na DC i zakres najlepiej kolo 300V (typowo napiecia osiagaja maksymalnie okolo 270V).
piotr174@op.pl
11-11-2005, 13:09
Zmierzyłem, jest 4,3 V z minusem na zewnętrznym punkcie (+ na bolcu).
Czy zatem można śmiało podłączyć?
Jeśli takie niskie napięcie jest cały czas to spokojnie możesz podłączać. Ja gdybym nie był pewien to rozkręciłbym lampe i zerknął co jest na wejściu za stopką. Zawsze można zmontować optoizolację w małej kostce (lub w body) i łączyć lampę przez tą kostkę do body, ale tutaj raczej nie będzie potrzeby.
Jak w chwili wyzwalania jak blysk trwa 1/1000 sekundy? Toz to wskazowka najszybszego miernika nie ruszy z miejsca :mrgreen:
A o miernikach cyfrowych z funkcją "hold" nie słyszał? :D
Napiecie na lampie jest caly czas...
Nie chce tego kwestionować, bo tak jak pisałem, znam sprawę tylko teoretycznie.
Ale cały czas byłem przekonany, ze te EOS-y szlag trafia w chwili wyzwolenia błysku takiej niededykowanej lampy z wysokim napięciem.
Przyjmując, że to wysokie napięcie jest na lampie cały czas, to elektronikę EOS-a powinni diabli wziąć już po założeniu takiej lampy na stopkę i jej naładowaniu.
Czy tak jest naprawdę?
Pozdrowienia,
Tomek
Obwód główny jest oddzielony od części wysokonapięciowej w każdej lampie. Jeśli w obwodzie głównym masz 4,5V to tak powinno zostać niezależnie czy błyśniesz czy nie.
W młotkowych ruskich lampach napięcie do wyzwalnia błysku zdejmowane jest z dzielnika napięcia. Samo wyzwalnie jest wywoływane zwarciem styków podłączonych do kondensatora głównego. W troszkę lepsiejszych lampach wyzwalanie jest zrobione np. na tyrystorze/optotriaku odpornym na U do 600V, który jest sterowany niskim napięciem ze stopki i jeśli coś ma się spalić to prędzej ten element ;)
piotr174@op.pl
11-11-2005, 16:10
Na mojej jest napisane "thyristor". Czy to oznacza, że można jednak bezpiecznie ją podłączyć do EOS 300D?
Napięcie, jak pisąłem, zwykłym miernikiem pokazuje w spoczynku poniżej 5V. W chwili wyzwalania nic sie nie zmienia (może jest to za krótki impuls).
Piter
KuchateK
11-11-2005, 23:31
Raz ze to za krotki impuls a dwa ze aparat to wlacznik. Kiedys zwykly mechaniczny, dzisiaj inteligentniejszy elektroniczny. Zeby cos wlaczyc musisz miec napiecie ktore zalaczysz i puscisz dalej czy to bedzie lampka nocna czy aparat odpalajacy lampe.
Napiecie rzeczywiscie jak juz sie upierac o scislosc w marnej prostej lampie zmieni sie w momencie wyzwolenia, ale w dol. Spadnie momentalnie w trakcie jak palnik blysnie ciagnac energie ze wszystkiego z czego moze aby za chwile spowrotem wrocic (jak tylko kond zacznie sie ladowac) do normalnej wartosci.
W elektronicznych z ukladem niskonapieciowym jest caly czas. Choc tez jesli chodzi o scislosc impuls wywoluje tam na ogol pewne zaklucenia. Ale czy to wszystko tak naprawde jest wazne?
Czemu eos'a nie trafia w momencie jak podpinacie lampe? Jak ktos przystawi sie do niego z miernikiem zauwazy ze tak naprawde on caly czas przewodzi. Raz w jedna strone, raz w druga. W momencie zalozenia lampy aparat ma polaryzacje zaporowa, wiec tak naprawde nie plynie zaden prad ktory mogl by cos upalic.
piotr174@op.pl
12-11-2005, 00:03
W momencie zalozenia lampy aparat ma polaryzacje zaporowa, wiec tak naprawde nie plynie zaden prad ktory mogl by cos upalic.
Czyli śmiało można założyć tą lapmę do EOSa 300D?
Piotrek
300d wyzwala lmpe przy 6v i mniejszym npieciu (mierzone w spoczynku na stopce kablu co tm jest) jak mialem z jednych lamp 9v to pisal mi error 99 i nic sie nie palilo tylko nie mozna bylo focic.
Polecam http://canon-board.info/showthread.php?t=5877
KuchateK
12-11-2005, 08:43
Err 99 nie bierze sie od napiecia tylko od zlej polaryzacji.
Cecha charakterystyczna to to, ze na wlaczonym body i wlaczonej lampie wpinajac przewod na sanki lampa blysnie. Potem przy pierwszym wyzwoleniu dostajemy err 99. Lekarstwo to oczywiscie zamiana przewodow miejscami.
Ja również mam lampe tyrystorową z 3 programami- RegulaVariant26. Napięcie w stopce po naładowaniu lampy wynosiło 54 V więc nie dało rady jej podpiąć do 300D. Zmajstrowałem układ z optotriakiem wg wskazówek z internetu i dzięki temu odseparowałem układ wyzwalający od stopki. Na stopce było stałe napięcie 3V a więc całkowicie bezpieczne dla 300D. Wszystko działało pięknie oprócz jednej rzeczy... przestał działać komputer lampy tzn. lampa ciagle błyska pełną mocą. Okazało się, że mój układ był zbyt prosty i działa tylko z lampami bez komputera. Aby działały lampy z komputerem trzeba zrobć układ bardziej skomplikowany - a na to już nie mam czasu i ochoty - lepiej sobie kupić lampe dedykowaną a stara może słuzyć pomocą i być odpalana za pomocą fotoceli - do takiego wniosku doszedłem.
Maciej
Polaryzacia była ok. na 100% bo sprawdzalem a pozrobienu separatora jest ok.
piotr174@op.pl
15-11-2005, 20:05
no to na podsumowanie
lampa to dokładnie model Topca 325 CS Thyristor.
zmierzone napięcie na stopce 4,3-4,5 V
plus na bolcu
Czy Waszym zdaniem będzie działać na 300 D, czy raczej nie ryzykować?
Na razie nie mam kasy na Speedlitea.
Piotrek
KuchateK
15-11-2005, 21:24
no to na podsumowanie
lampa to dokładnie model Topca 325 CS Thyristor.
zmierzone napięcie na stopce 4,3-4,5 V
plus na bolcu
Czy Waszym zdaniem będzie działać na 300 D, czy raczej nie ryzykować?
Bedzie dzialac.
300d wytrzymuje do 6v czyli musi dzialac.
Witam,
Mam lampę błyskową (tyrystorową) RegułaVariant. Chciałem ją sobie przystosować do mojego 300D montując optotriak. Napięcie w stopce wynosiło 50V. Po zainstalowaniu optotriaka uzyskałem napięcie 1,5V (bo taką zastosowałem bateryjkę zasilającą optotriak) ale… przestał działać tyrystor lampy tzn. lampa zawsze błyskała max. mocą zamiast sobie ją regulować. Zacząłem szperać i znalazłem, że taki układ to zupełnie inny musi być ale montaż jego przerasta już moje umiejętności elektroniczne. Na dodatek spalił mi się ten zamontowany optotriak i jak połaczyłem wszystko tak jak było poprzednio to „komputer” lampy i tak nie działa
Czy ktoś uczynny byłby w stanie mi odpowiedni układ zamontować??
Wiem, że powiecie, że na allegro pełno jest takich lamp za 100-120 zł ale do nich wszystkich i tak muszę montować układ optotriaka wiec czeka mnie to samo a lampę już przecież mam.
Pozdrawiam
Maciej
Mam lampę błyskową (tyrystorową) RegułaVariant. Chciałem ją sobie przystosować do mojego 300D montując optotriak. Napięcie w stopce wynosiło 50V. Po zainstalowaniu optotriaka uzyskałem napięcie 1,5V (bo taką zastosowałem bateryjkę zasilającą optotriak) ale… przestał działać tyrystor lampy tzn. lampa zawsze błyskała max. mocą zamiast sobie ją regulować. Zacząłem szperać i znalazłem, że taki układ to zupełnie inny musi być ale montaż jego przerasta już moje umiejętności elektroniczne. Na dodatek spalił mi się ten zamontowany optotriak i jak połaczyłem wszystko tak jak było poprzednio to „komputer” lampy i tak nie działa
na razie wygląda na to, że przez nieudolne przeróbki zepsułeś sobie lampę.
chyba nie chcesz jeszcze zepsuć aparatu...
sam wpadłeś na lepsze rozwiązanie:
na allegro pełno jest takich lamp za 100-120 zł ale do nich wszystkich i tak muszę montować układ optotriaka
dlaczego tak generalizujesz, że do wszystkich?
po prostu poszukaj niskonapięciowej.
ta lista Ci pomoże
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
mój typ z tego co jest w tej chwili na Allegro, nawet za połowę tego co liczysz:
TOPCA 330 CX
http://www.allegro.pl/item268256001.html
330CX - Yes - 3.4V - measured by Oto Durkovic
Dzięki bardzo za listę - nie widziałem tego wcześniej :-)
Ta lampa z allegro będzie moja- teraz wiem czego szukać :-)
Dzięki raz jeszcze !!
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.