Zobacz pełną wersję : wąska głebia w studio - jak
witam,
zastanawiam sie, jak uzyskac waska glebie ostrosci przy oswietleniu studyjnym.
Czy to musza byc specjalne lampy?
zwykle jak cos pstrykalem w studio to max wyciagalem 1/160s :/
chce moc zrobic glebie np. na f2.8 w studio
(planuje zakup lamp na poczatek 3x powerluxy VC300 - bo taki jest budget mniej wiecej, wiec na mocniejsze narazie nie ma)
aha i aby nie zakladac nowego watku:
czy znacie jakies rozwiazania na filtry kolorowe na lampy studyjne??
Nie zorumiem za bardzo o co ci chodzi.
Chyba chodzi o plytka glebie ostrosci. Wtedy swiatlo oswietleniowe nie ma nic do rzeczy. Ustawiasz jak najmniejsze f w aparacie i tyle.
Jesli o to ci chodzilo to wpisz sobie glebia ostrosci w google i na pewno znajdzie ci milion poradnikow.
lampy studyjne sa dosc bezwladne, mozna z nimi stosowac HSS (dziala z Quantuumami u mnie). Uzywalem tego kilka razy z f1,8 nawet i czasem 1/2000 sek. Zobacz tu http://the-art-of-light.blogspot.com/2009/01/18000s-z-lampami-studyjnymi-to-proste.html
A co do filtrow - kupujesz plaszczyzne filtra np 1m2 w teatrum i po sprawie. W sieci dostepne sa tez juz dociete
Nie zorumiem za bardzo o co ci chodzi.
Chyba chodzi o plytka glebie ostrosci. Wtedy swiatlo oswietleniowe nie ma nic do rzeczy. Ustawiasz jak najmniejsze f w aparacie i tyle.
Jesli o to ci chodzilo to wpisz sobie glebia ostrosci w google i na pewno znajdzie ci milion poradnikow.
hehe to zrob sobie troche fotek w studio przy f2.8 na lampach nawet 300Ws
jak masz max x-sync 1/160 to pogadamy :]
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
lampy studyjne sa dosc bezwladne, mozna z nimi stosowac HSS (dziala z Quantuumami u mnie). Uzywalem tego kilka razy z f1,8 nawet i czasem 1/2000 sek. Zobacz tu http://the-art-of-light.blogspot.com/2009/01/18000s-z-lampami-studyjnymi-to-proste.html
A co do filtrow - kupujesz plaszczyzne filtra np 1m2 w teatrum i po sprawie. W sieci dostepne sa tez juz dociete
dzieki - o to chodzilo :D
Tu masz przyklad z Quantuumem 300 z beauty dishem. Nie jest to jakis artystyczny pryzklad ale widac o co chodzi. Obiektyw 85 mm na 1.8
https://canon-board.info/imgimported/2010/01/3944202984_344dbe93bb-1.jpg
źródło (http://farm3.static.flickr.com/2517/3944202984_344dbe93bb.jpg)
A kto Ci powiedział, że masz taką max synchronizację błysku. Po prostu wzbudzaj lampy zewnętrzną lampą błyskową i możesz używać czasów nawet 1/4000s.
doprawdy nie bardzo rozumiem problem. Przecież lampy studyjne nie mają obowiązku świecenia pełną mocą. Można tak dobrać moc, żeby poprawna ekspozycja była przy dużym otworze przysłony.
A jeśli nie da się ich aż tak skręcić, to można zastosować filtr szary. Na obiektyw oczywiście.
doprawdy nie bardzo rozumiem problem. Przecież lampy studyjne nie mają obowiązku świecenia pełną mocą. Można tak dobrać moc, żeby poprawna ekspozycja była przy dużym otworze przysłony.
A jeśli nie da się ich aż tak skręcić, to można zastosować filtr szary.
no niestety nie mialy az takiej mozliwosci skrecenia bo to byly 600-ty :]
uzywam filtrow rosco na lampy reporterskie ale jak mozesz dac link gdzie moge kupic TANIO i jak przymocowac do modyfikatora filtry na studyjne np.
majac zalozonego softboxa. (to jakos chyba wewnatrz tuz za palnikiem by trzeba bylo? dobrze rozumuje?
(to jakos chyba wewnatrz tuz za palnikiem by trzeba bylo? dobrze rozumuje?Może i dobrze ale zupełnie niezgdnie z tym, co chciałem powiedzieć. Ja mówię o filtrze szarym zakładanym na obiektyw.
ops. nie doczytalem, faktycznie ;)
Canclerz
11-01-2010, 21:40
Skręcone na maksa 100 Ws pozwalają robić na 2.8 i mniej.
Przykład (http://www.fotokielce.pl/blog/?p=142)
W zależności od mocy, można także robić na samych pilotach.
MM-architekci
11-01-2010, 21:53
robienie na pilocie to masakra jest... nie polecam
100ws latwo skrecic nawet jak ma 1/4 regulacja, gorzej z mocami rzedu 300ws i wiecej , regulacja 1/32 fajna sprawa czasem
Nie zorumiem za bardzo o co ci chodzi.
Chyba chodzi o plytka glebie ostrosci. Wtedy swiatlo oswietleniowe nie ma nic do rzeczy. Ustawiasz jak najmniejsze f w aparacie i tyle.
Jesli o to ci chodzilo to wpisz sobie glebia ostrosci w google i na pewno znajdzie ci milion poradnikow.
Tak, i ciekawe jak to najmniejsze "f" w aparacie ustawisz jak masz czas synchronizacji lampy 1/160sek.
Ale nie ma to jak odeslac koogos do googla, bardzo pomocne.
Te lampy o ktorych piszesz zapewne nie maja byskow stoboskopowych, wiec nie zsynchronizujesz ich przy mniejszych czasach. Wiec pozostaje tylko jakis szary filtr na obiektyw, i najprostrzym sposobem powinno ci to zalatwic sprawe.
MM-architekci
14-01-2010, 14:51
Tak, i ciekawe jak to najmniejsze "f" w aparacie ustawisz jak masz czas synchronizacji lampy 1/160sek.
Ale nie ma to jak odeslac koogos do googla, bardzo pomocne.
Te lampy o ktorych piszesz zapewne nie maja byskow stoboskopowych, wiec nie zsynchronizujesz ich przy mniejszych czasach. Wiec pozostaje tylko jakis szary filtr na obiektyw, i najprostrzym sposobem powinno ci to zalatwic sprawe.
lampa nie musi miec blysku stroboskowego , studyjne lampy w zasadzie kazde mozna wyzwalacz z czasem nawet 1/8000 , i prawda jest taka ze w google znajdzie sie o tym info...
na cykach robilem 1/500-1/1000 przyslone 1.8-2.0 bez problemu
wyzwalasz lampa z aparatu , kroti czas synchronizacji , i jazda
A kto Ci powiedział, że masz taką max synchronizację błysku. Po prostu wzbudzaj lampy zewnętrzną lampą błyskową i możesz używać czasów nawet 1/4000s.
Od kiedy za sile swiatla w studio odpowiada czas migawki ????? Wplyw jest MINIMALNY ( i tylko w specyficznych warunkach aby swiatlo zastane lub resztkowe mialo/ lub nie / sie pokazac, np na tle .
Metody sa 2 : albo filtry szare na obiektyw , albo dodatkowe dyfuzory na lampy ( muslin, przescieradlo, biale zaslonki prysznicowe ... inaczej sie nie da) .
2 lampy ( po skreceniu na min ) : 50Ws i 30Ws w softboxach 50 i 70 cm daje jakies f8 , f9 dla 100-50mm ... foto przedmiotu wielkosci pudelka od butow. Przy mniejszych juz tylko filtry szare , wieksze obiekty - latwiej - wieksze boxy... zawsze mozna odsunac zrodlo swiatla , ale chyba nie po to rozpraszamy aby to niwelowac ?
Takie tam moje wymadrzanie. moze pomoze...
Przeszkodą nie jest błysk lampy tylko wyzwolenie jej radiowo lub kablem. Natomiast zewnętrzną lampą na krótkim czasie synchro się da, a prześcieradło na głowę możesz sobie zarzucić.
Sergiusz
14-01-2010, 16:09
Wpływ na głębie ma nie tylko przysłona ale również ogniskowa obiektywu oraz odległość z jakiej fotografujemy. Do tego jest jeszcze parę niuansów związanych z podstawami fotografii, w które wypada się zagłębić. :grin:
Może i dobrze ale zupełnie niezgdnie z tym, co chciałem powiedzieć. Ja mówię o filtrze szarym zakładanym na obiektyw.
jak masz mocne lampy to i ND8 nie pomoże, wtedy wyzwalanie tylko przez fotocelę i krótki czas.
fotomoto
14-01-2010, 17:57
Zazwyczaj wystarczało mi iso 50 i zamiast szarego filtr polaryzacyjny który się zawsze ma (jakieś - 2EV) Jak potrzebowałem F mniejszą niż 2 , przerobiłem Elfo z 500Ws na 250Ws ( w większości lamp są dwa kondensatory , wystarczy odciąć jeden ,dodać solidniejszy przełącznik i mamy już wersję o dwóch różnych mocach )
witam,
zastanawiam sie, jak uzyskac waska glebie ostrosci przy oswietleniu studyjnym.
Sergiusz , to bylo pytanie , a nie CO ma wplyw na glebie ostrosci ... . czytac ze zrozumieniem ( sorry za arogancje ) ...
Odnosnie przescieradla " na glowe" : zenua... czyzby prostactwo mialo maskowac ignorancje ?
zasada jest prosta : pracujesz lampa. wiec dostosowujesz lampe ( tutaj : moc ) do zalozonej z gory apertury. Szybkosc migawki (niemal) nie ma tu nic do rzeczy . Jak i sposob wyzwalania lamp ( kazdy skuteczny jest dobry ) . niezla metoda jest ustawienie 2 mnieszych lub 1 wiekszego ( 150-180 cm ) parasoli w wiekszej odleglosci i ekranu rozpraszajacego blisko modela/ki dla wlasciwego rozproszenia. dziala. vide pomysl Kirk'a Tuck'a z zaslonami prysznicowymi. piekne miekkie swiatlo . i mozliwe f2.8 nawet przy 600Ws lampie.
Drugim rozwiazaniem jest oswietlenie stale . Rowniez dosc czesto uzywane rozwiazanie w tym celu .
Odnosnie ultra szybkich czasow synchro : zrobcie sobie test Panowie : 1/60 i 1/250 na tych samych ustawieniach f-stop, odleglosci , ogniskowej i mocy lamp. i co ? oops ? to teraz lampa dedykowana za stopke , szybie czasy i 1/2000 ... i co ? to samo...
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Jeszcze jedno rozwiazanie : ogniskowa 300-400 mm , moze nawet 600 mm , przy f8 tez bedzie mala glebia... ( karkolomne , ale mozliwe ) .
Ale ja nie mam cyfrowego ff , palety staloogniskowych L-ek , chinskich lampek blyskowych i softboxow bo 50 pln , 3 tysiecy postow na forum- wiec ... sie nie znam ;).
tylko tak sie zastanawiam , jak przez ostatnie 50 lat robiono portrety z mala GO bez oswietlenia blyskowego, stroboskopow, LED, softboxow, czasow pow. 1/200sek, ... no i Photoshopa.W dodatku "ciemnymi" obiektywami ( pow f 3.5 ) ... Pewnie to wzystko to sciema ;) .
Jeden ze znanych polskich fotografow powiedzial : "gdybys mial opanowany warsztat, to taki drogi sprzet nie bylby ci potrzebny" . Ilez w tym racji .
Jeden ze znanych polskich fotografow powiedzial : "gdybys mial opanowany warsztat, to taki drogi sprzet nie bylby ci potrzebny" . Ilez w tym racji .
wiele w tym racji, ale po co kopać doły łopatą jak mam u boku koparkę..??Z drugiej strony, po co komu koparka do jednego dołu..??
Ja sie tez przyznaje, ze zdjecia w moim domowym studio robie na przeslonie nie nizszej niz f4, jak zejde nizej to pojawia sie czarna krecha. Wiem, ze robie jakis banalny blad, wiec nawet nie smialam o to tu pytac, ale skoro juz ktos stworzyl watek.. no i w sumie to forum fotograficzne.. wiec nie krzyczcie! :oops: Czy ktos moze mi prostym jezykiem napisac co robie zle bez odsylania mnie do google i bez odsylania mnie na czyjes komercyjne warsztaty? Oczywiscie metoda prob i bledow jakos sobie radze, ale chcialabym zrozumiec te zaleznosci.
zapewne przekraczasz max czas synchronizacji dla blysku ( 1/250 sek ) i ta krecha to po prostu "slad" nie otwartej/domknietej migawki ( zalezy czy synchro jest na 1a czy ostatnia lamelke ) w trybie A (priorytet przyslony) . Rozwiazanie : Tryb M , zaczac od 1/60 sek iso100 f8 i szukac wlasciwej ekspozycji ZMIENIAJAC TYLKO WARTOSC PRZYSLONY. dla zmniejszenia f "skrecic w dol" moc lamp i/lub odsunac lampy i/lub dodatkowe dyfuzory i/lub filtr(-y) szare na obiektyw. Jezeli nie ma statywu ( to sprzedac 1 obiektyw i kupic statyw ) to czas 1/125 lub 1/160 . 1/250 miewa w niektorych Canon-ach problem z synchronizacja ( realny czas X to 1/160 sek ) , o ile pamietam dotyczylo to 5d ( moge sie mylic ) . tak czy inaczej wplyw czasu naswietlania jest znikomy ( chyba ze swiatlo zastane ma / ma miec duzy udzial w naswietleniu klatki - ale to juz inna bajka zupelnie ).
zapewne przekraczasz max czas synchronizacji dla blysku ( 1/250 sek ) i ta krecha to po prostu "slad" nie otwartej/domknietej migawki ( zalezy czy synchro jest na 1a czy ostatnia lamelke ) w trybie A (priorytet przyslony) . Rozwiazanie : Tryb M , zaczac od 1/60 sek iso100 f8 i szukac wlasciwej ekspozycji ZMIENIAJAC TYLKO WARTOSC PRZYSLONY. dla zmniejszenia f "skrecic w dol" moc lamp i/lub odsunac lampy i/lub dodatkowe dyfuzory i/lub filtr(-y) szare na obiektyw. Jezeli nie ma statywu ( to sprzedac 1 obiektyw i kupic statyw ) to czas 1/125 lub 1/160 . 1/250 miewa w niektorych Canon-ach problem z synchronizacja ( realny czas X to 1/160 sek ) , o ile pamietam dotyczylo to 5d ( moge sie mylic ) . tak czy inaczej wplyw czasu naswietlania jest znikomy ( chyba ze swiatlo zastane ma / ma miec duzy udzial w naswietleniu klatki - ale to juz inna bajka zupelnie ).
Tak myslalam, ze to cos z migawka i synchronizacja ale czego konkretnie..
Robie zdjecia na 5D, w trybie M, ISO100, 1/160 sek, f4,5 - wtedy jest w miare ok.
Czyli jesli chce mniejsza f (np 1,8 zamiast 4,5) to mam zmniejszyc moc lamp i skrocic czas? Swiatlo zastane nie ma wplywu i nie chce fotografowac na statywie (mam) bo chodzi m.in. o zdjecia dzieci, ktore sa bardzo ruchliwe.
Zmniejszyc moc lamp .
prosta zaleznosc :
f4 1/125 iso 100 przy danej mocy lamp
aby uzyskac f 2.8
f 2.8 1/125 iso 100 i lampy -1EV ( czyli NP.jak maja podzialke 1-5 , to minus 1 - z reguly lampy maja regulacje w zakresie 5 przyslon ( 5 EV))
czy czas jest 1/60 czy 1/160 - nie ma istotnego znaczenia ( poza zatrzymaniem ruchu ! ) . o naswietleniu w studio gdzie jedynym zrodlem swiatla jest swiatlo blyskowe decyduje apertura, nie predkosc migawki.
Zmieniamy TYLKO 1 PARAMETR : sile lampy i/lub odleglosc lamp/-y od obiektu do zalozonej apertury . czas naswietlania staly .
Pytanie tylko , czy f 2.8 to nie za mala glebia ostrosci ( zwlaszcza przy "obiektach ruchomych" :) ) . Ale to zalezy od ogniskowej i odleglosci do obiektu .
lub lampy dalej ( efekt uboczny : ostrzejsze swiatlo )
lub ( co ja robie ) lampy dalej ( bo skrecic sily juz sie nie da ) a w "stare miejsce lamp" ekrany rozpraszajace . duze .
Ile dalej ? odleglosc lamp od obiektu = X , lampy odsunac o 1/4 X na poczatek . Dobrze posluzyc sie swiatlomierzem. jak nie ma : odsuwac pomalu i "mierzyc" ekspozycje robiac zdjecia , az do zadowalajacego wyniku.
Zmniejszyc moc lamp .
prosta zaleznosc :
f4 1/125 iso 100 przy danej mocy lamp
aby uzyskac f 2.8
f 2.8 1/125 iso 100 i lampy -1EV ( czyli NP.jak maja podzialke 1-5 , to minus 1 - z reguly lampy maja regulacje w zakresie 5 przyslon ( 5 EV))
czy czas jest 1/60 czy 1/160 - nie ma istotnego znaczenia ( poza zatrzymaniem ruchu ! ) . o naswietleniu w studio gdzie jedynym zrodlem swiatla jest swiatlo blyskowe decyduje apertura, nie predkosc migawki.
Zmieniamy TYLKO 1 PARAMETR : sile lampy i/lub odleglosc lamp/-y od obiektu do zalozonej apertury . czas naswietlania staly .
Pytanie tylko , czy f 2.8 to nie za mala glebia ostrosci ( zwlaszcza przy "obiektach ruchomych" :) ) . Ale to zalezy od ogniskowej i odleglosci do obiektu .
lub lampy dalej ( efekt uboczny : ostrzejsze swiatlo )
lub ( co ja robie ) lampy dalej ( bo skrecic sily juz sie nie da ) a w "stare miejsce lamp" ekrany rozpraszajace . duze .
Ile dalej ? odleglosc lamp od obiektu = X , lampy odsunac o 1/4 X na poczatek . Dobrze posluzyc sie swiatlomierzem. jak nie ma : odsuwac pomalu i "mierzyc" ekspozycje robiac zdjecia , az do zadowalajacego wyniku.
Ok, wszystko rozumiem, bede probowac zmniejszac sile blysku albo odsuwac lampy. Prawde mowiac interesowala mnie przeslona 1,8 do portretow, bo do reszty oczywiscie f4,5 sie lepiej nadaje.
To znaczy ze czas zamkniecia migawki nie ma tu nic do rzeczy, jak chce zamrozic ruch i ekstremalnie skrocic czas to co mam robic z sila lamp i przeslona? Nie ma tu zadnych zaleznosci?
Dokladnie tak. Skrocenie / wydluzenie czasu naswietlania przy oswietleniu blyskowym ma pomijalny wplyw na ekspozycje. Sluzy wylacznie zamrozeniu ewentualnego ruchu.
mowimy o studio BEZ udzialu swiatla zastanego. przy bardzo jasnych pomieszczeniach oswietlonych "naturalnie" , aby wyeliminowac swiatlo zastane uzywamy max czasu synchronizacji . i juz .
dodam tylko , ze "klasyczna apertura portretowa" to f9-f11. ale zalezy to od obiektywu, odleglosci do modela, modela do tla , sily i ustawienia swiatel... wszystko plynne jest.
MM-architekci
15-01-2010, 23:31
kurna nie chce mi sie sampli szukac z czasami 1/500-1/8000 , zreszta ktos ma lampy a w to watpi niech sam sie pobawi po prostu... na googlach jest filmik co i jak
owszem przez 50 lat robiono , w podobny sposob jak juz tu pisalismy... no i czesto gesto na swietle zastanym a nie blyskowym
stormur, dzieki. to dlatego nie moglam wyczaic zaleznosci, wychodzilam z zalozenia ze czas musi miec wplyw na ten czarny pasek! :)
MM-architekci, tobie tez dziekuje za cenna rade, najbardziej takie lubie = google. W sumie po to sa fora fotograficzne, nie?
... wychodzilam z zalozenia ze czas musi miec wplyw na ten czarny pasek! :)
Czas ma wpływ na "czarny pasek" - pojawia się przy czasach krótszych niż czas synchro (w 400D i 5D wynosi 1/200s)
Nesla myślę, że ten wątek :http://canon-board.info/showthread.php?t=42775&highlight=synchronizacja%2C+b%B3ysk+kurtyna
da Ci odpowiedź na kilka pytań min. sposób na robienie zdjęć na krótszych czasach z lampami studyjnymi.
Zarówno MM-architekci jak i ja piszemy o tym od początku, ale trudno jest poszukać na googlach lub spróbować samemu, o czym piszemy, więc wrzucam linka http://fototv.pl/wideo/poradniki/x-sync-1-8000.html Teraz chyba już jest sprawa jasna i nawet stormur przestanie pisać, że się nie da bez prześcieradła. Stormur tu nie chodzi o sprzęt, czy chińskie lampy, które nie wiem czemu mi wypomiałeś, ale o reformowalność nie wiem tego więc tego mie ma.
Czas ma wpływ na "czarny pasek" - pojawia się przy czasach krótszych niż czas synchro (w 400D i 5D wynosi 1/200s)
Nesla myślę, że ten wątek :http://canon-board.info/showthread.php?t=42775&highlight=synchronizacja%2C+b%B3ysk+kurtyna
da Ci odpowiedź na kilka pytań min. sposób na robienie zdjęć na krótszych czasach z lampami studyjnymi.
Dzieki Selena, wszystko jasne, u mnie tez dziala.
MM-architekci
17-01-2010, 19:23
Nesla a ty byles autorem tematu ? Wiec moja odpowiedz nie byla do ciebie.
Zarówno MM-architekci jak i ja piszemy o tym od początku, ale trudno jest poszukać na googlach lub spróbować samemu, o czym piszemy, więc wrzucam linka http://fototv.pl/wideo/poradniki/x-sync-1-8000.html Teraz chyba już jest sprawa jasna i nawet stormur przestanie pisać, że się nie da bez prześcieradła. Stormur tu nie chodzi o sprzęt, czy chińskie lampy, które nie wiem czemu mi wypomiałeś, ale o reformowalność nie wiem tego więc tego mie ma.
stormur nie przestanie pisac.
przestanie na ten temat . po co mi to ? ja wiem, wiekszosc wie, a wy wiecie lepiej. inaczej. dla mnie ok .
Odnosnie przescieradel : to czeste o nich wspominanie, to jakies kompleksy z dziecinstwa. problemy z przescieradlem miales ? Przyczep sie twierdzenia : czas migawki ma marginalny wplyw na ekspozycje. Przyczep sie stosowania przez tuzow fotografii studyjnej filtrow szarych w celu korekcji ekspozycji.
Idz do studio , zrob zdjecia, wroc i napisz co zobaczyles. A jak masz kompleksy / zle wspomnienia , to lecz gdzie indziej.
Tak myslalam, ze to cos z migawka i synchronizacja ale czego konkretnie..
Robie zdjecia na 5D, w trybie M, ISO100, 1/160 sek, f4,5 - wtedy jest w miare ok.
Czyli jesli chce mniejsza f (np 1,8 zamiast 4,5) to mam zmniejszyc moc lamp i skrocic czas? Swiatlo zastane nie ma wplywu i nie chce fotografowac na statywie (mam) bo chodzi m.in. o zdjecia dzieci, ktore sa bardzo ruchliwe.
5D ma jeszcze iso50 i już z f4,5 robi ci się f3,2 a przy 85mm i odległości 2,5m masz GO 16cm a to do portretów uważam za zadiowalające
MM-architekci
18-01-2010, 10:06
kolego o co ci chodzi ?
padlo pytanie o mala glebia w studio , dostales odpowiedzi z zycia wziete i zle ci ?
zapewniam cie ze i ja i szuler w studio bylismy
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.