PDA

Zobacz pełną wersję : Zielonkawe wydruki a w CS wszytsko pieknie, co jest zle?



yellowpliszka
12-11-2009, 04:20
Wydrukowalem dzis pare zdjec i troche sie rozczarowalem, wszystko bylo wstretnie zielonkawe:shock: Wrocilem do domu i porownalem wydruki z tym co widze na ekranie monitora, oczywiscie Bridge, Cs (i co ciekawe Windows Picture Viewer) pokazywal wszytsko pieknie bez zielonkawego nalotu. Sprawdzilem te same zdjecia na Nero Photo Snap Viewer i ten dopiero pokazal wstretna zielen, dokladnie taka jaka mialem na wydrukach. Co jest zle ustawione?
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Dodam jeszcze ze Luma Pix FotoFusion, tez pokazuje zielnkowatosc tych zdjec podobnie jak Photo Snap V.

Krzychu
12-11-2009, 07:06
Nie są czasem w Adobe RGB ? Z jakiej aplikacji drukowałeś ?

yellowpliszka
12-11-2009, 13:08
Nie są czasem w Adobe RGB ? Z jakiej aplikacji drukowałeś ?

Drukowalem z ProPhoto RGB.. Zle?

Krzychu
12-11-2009, 15:17
Drukowalem z ProPhoto RGB.. Zle?

Dobrze, o ile panowałeś nad przestrzeniami, a coś mi mówi że nie do końca...

Z PSa ? Jakie miałeś ustawienia drukarki i modułu drukowania w PS (konkretnie co "managowało" kolor ?) ?

Janusz Body
12-11-2009, 15:25
Drukowalem z ProPhoto RGB.. Zle?

Jaka drukarka, jaki papier, jakich profili do druku użyłeś, jak drukowałeś spod PSa, jaką konwersję ustawiłeś? Pytań dużo.

Wydaje mi się, że zupełnie nie myślisz o Color Management więc i wyniki takie jakie są.

yellowpliszka
12-11-2009, 15:56
Drukowalem w labie, nie miałem wpływu na to co tam zrobią. Wydruki 'uratowalem' robiąc konwert do sRGB, przynajmniej wszytskie przeglądarki pokazują teraz zbliżone do siebie kolory. Zdjęcia nie były dla mnie, stad panika nie mała.. Jak zapanować na tymi kolorami, gdzie sprawdzić te ustawienia w PS? Dziś będę drukowal inne fotki, na jakich ustawieniach wykonać próby?

Janusz Body
12-11-2009, 16:04
Drukowalem w labie, nie miałem wpływu na to co tam zrobią. Wydruki 'uratowalem' robiąc konwert do sRGB, przynajmniej wszytskie przeglądarki pokazują teraz zbliżone do siebie kolory. Zdjęcia nie były dla mnie, stad panika nie mała.. Jak zapanować na tymi kolorami, gdzie sprawdzić te ustawienia w PS? Dziś będę drukowal inne fotki, na jakich ustawieniach wykonać próby?


Do labu nie oddaje się w ProPhoto tylko albo w profilu labu albo w sRGB.

http://www.canon-board.info/showthread.php?t=8520

yellowpliszka
12-11-2009, 16:27
Do labu nie oddaje się w ProPhoto tylko albo w profilu labu albo w sRGB.

http://www.canon-board.info/showthread.php?t=8520

Wszytsko jasne.. Czyli należy iść do labie i poprosić o plik z profilem tegoż labie bądź dawać im zdjęcia w sRGB. Ciekawe czy takowy maja, hmm.. Czy dużo się traci na jakości zdjęć oddawanych w sRGB, czy różnica z wydrukow 'oprofilowanych' a sRGB jest duża?? Może da się sRGB jakoś 'podkrecic' aby choć trochę mniej stracić z ich jakości?
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Jeszcze tylko zapytam o jedno i będę szczęśliwy ;-) Czy mając juz profil labu nalezy pod nim pracować w CS, czy pracować pod ProPhoto RGB(lub inne) i po obrobienou zdjęcia przekonwertowac pod wymagany profil labu? Czy to wsztskp jedno, ważne żeby lab dostał w swoim profilu?

Krzychu
12-11-2009, 16:46
Czy dużo się traci na jakości zdjęć oddawanych w sRGB, czy różnica z wydrukow 'oprofilowanych' a sRGB jest duża?? Może da się sRGB jakoś 'podkrecic' aby choć trochę mniej stracić z ich jakości?


A co rozumiesz przez jakość ? Lab ma wyraźnie mniejszy gamut niż sRGB więc tutaj wiele nie stracisz, natomiast nie oczekiwałbym w takim wypadku super dokładnej zgodności tego co na ekranie z odbitkami...



Jeszcze tylko zapytam o jedno i będę szczęśliwy ;-) Czy mając juz profil labu nalezy pod nim pracować w CS, czy pracować pod ProPhoto RGB(lub inne) i po obrobienou zdjęcia przekonwertowac pod wymagany profil labu? Czy to wsztskp jedno, ważne żeby lab dostał w swoim profilu?

Co to znaczy pod nim pracować ? Używasz go do softproofa i ewentualnie konwersji zdjęcia na samym końcu przed wysłaniem do labu, w żadnym wypadku nie ustawiasz go jako przestrzeni roboczej czy coś w tym stylu...

Janusz Body
12-11-2009, 17:02
.... bądź dawać im zdjęcia w sRGB. Ciekawe czy takowy maja, hmm.. Czy dużo się traci na jakości zdjęć oddawanych w sRGB,
http://www.canon-board.info/showthread.php?t=8520
http://www.canon-board.info/showthread.php?t=21153

yellowpliszka
12-11-2009, 17:23
Ok, zdjęcia drukowane po konwersji do sRGB maja mniejszy gamut. Stad odzwierciedlenie kolorów będzie mniej dokładne niż gdbym zrobił konwert (przestrzeni roboczej) do profilu z labu. Co to jest softproof i jaka pominna być przestrzeń robocza ?

Krzychu
12-11-2009, 17:49
Ok, zdjęcia drukowane po konwersji do sRGB maja mniejszy gamut.
[/quoute]

Nie - lab ma mniejszy gamut niż zarówno sRGB jak i Prophoto, więc nie wdając się w zbyt wiele szczegółów, nic nie stracisz.

[QUOTE=yellowpliszka;728310]
Stad odzwierciedlenie kolorów będzie mniej dokładne niż gdbym zrobił konwert (przestrzeni roboczej) do profilu z labu. Co to jest softproof i jaka pominna być przestrzeń robocza ?

Sofproof to jest podgląd zdjęcia z użyciem profilu urzadzenia wyjściowego, czyli jeżeli masz profil labu to możesz sobie zasymulować jak to będzie wyglądało na odbitce.

yellowpliszka
12-11-2009, 18:13
[QUOTE=yellowpliszka;728310]Ok, zdjęcia drukowane po konwersji do sRGB maja mniejszy gamut.
[/quoute]

Nie - lab ma mniejszy gamut niż zarówno sRGB jak i Prophoto, więc nie wdając się w zbyt wiele szczegółów, nic nie stracisz.



Sofproof to jest podgląd zdjęcia z użyciem profilu urzadzenia wyjściowego, czyli jeżeli masz profil labu to możesz sobie zasymulować jak to będzie wyglądało na odbitce.

A przestren robocza jaka powinna byc? Wydaje mi sie ze najlepsza z mozliwych, czyli Pro Photo RGB. Gdy pracujemy na najleszerszej przestrzni kolorow zawsze mozemy ja poprzycinac do wezszej jak sRGB czy przekonwertowac do profilu labu, mam racje?

Krzychu
12-11-2009, 18:27
[QUOTE=Krzychu;728321]

A przestren robocza jaka powinna byc? Wydaje mi sie ze najlepsza z mozliwych, czyli Pro Photo RGB. Gdy pracujemy na najleszerszej przestrzni kolorow zawsze mozemy ja poprzycinac do wezszej jak sRGB czy przekonwertowac do profilu labu, mam racje?

Masz, tylko trzeba nad tym panować jak widać na załączonym obrazku bo dostajesz zielonkawe wydruki... A ProPhoto - o ile dobrze pamiętam posty Czornyja - wymaga monitora skalibrowanego do niższej niż 6500K temperatury...

Janusz Body
12-11-2009, 18:48
[QUOTE=yellowpliszka;728335]..... A ProPhoto - o ile dobrze pamiętam posty Czornyja - wymaga monitora skalibrowanego do niższej niż 6500K temperatury...


A mógłbyś to rozwinąć? Co ma przestrzeń ProPhoto RGB do temperatury barwowej monitora.

Do druku i owszem - zaleca się pracować na monitorze na 5000 K.

yellowpliszka
12-11-2009, 19:07
Wyszly zieloneono tak jak Janusz napisal nie zmienilem do sRGB czy profilu labu. Moj monitor (Dell 2408wfp-moze byc ?) profiluje spyderem2expres co dwa tygpdnie, ale jak tam zejsc z temperatura to nie mam pojecia, obawiam sie ze sie nie da. Ma dość dobry gamut zdaje sue 2.2.... I to tyle co o nim wiem. Na innego mnie nie stać :-(
To może nie ma co się bawić w ProPhoto i pracować na AdobeRGB1989? Będzie lepiej?

Janusz Body
12-11-2009, 19:32
Wyszly zieloneono tak jak Janusz napisal nie zmienilem do sRGB czy profilu labu. Moj monitor (Dell 2408wfp-moze byc ?) profiluje spyderem2expres co dwa tygpdnie, ale jak tam zejsc z temperatura to nie mam pojecia, obawiam sie ze sie nie da. Ma dość dobry gamut zdaje sue 2.2.... I to tyle co o nim wiem. Na innego mnie nie stać :-(
To może nie ma co się bawić w ProPhoto i pracować na AdobeRGB1989? Będzie lepiej?

Weź sobie byle jakie zdjęcie w RAWie i "wywołaj" je do ProPhoto. Potem w PSie zrób "assign profile" i przypisz sRGB. Rezultat zobaczysz na ekranie. To jest to co lab zrobił z Twoją fotką. Nie sądzę, żeby w tzw. "zwykłym labie" ktokolwiek bawił się w konwersję z ProPhoto - najczęściej w ogóle nie mają takich możliwości.

Mało który monitor jest w stanie wyświetlić całe AdobeRGB. Zwykle to jest coś niewiele większego od sRGB. Jak monitor nie wyświetla to... tak naprawdę nie wiadomo jak te barwy wyglądały by gdyby monitor mógł. Eizo Color Edge - tzw wide gamut też nie wyświetlają całego Adobe RGB.

Przestrzeń "do pracy" najlepiej wybrać jak największą - podobnie jak powinno się pracować na obrazkach 16 bit (!!!) - inaczej ryzykujemy spore straty bo każda kolejna operacja coś tam obcina po krawędziach gamutu. Na koniec KONIECZNIE skonwertować albo do profilu papieru w labie albo do sRGB - PRZED wsyłaniem do labu albo na www. Zwróć uwagę na profil papieru w labie - to nie jest profil labu tylko papieru. Konkretnego papieru i kropka. Jak się tego wszystkiego nie ogarnia i nie kontroluje to naprawdę najbezpieczniej jest oddawać do labu sRGB.

yellowpliszka
12-11-2009, 20:07
Reasumujac. RAW wywolujemy do 16b TIF-a w ProPhoto RGB--> obrabianie-->konwert do przestrzeni labu\papieru lub sRGB--> druk
Prawdę pisze?

Janusz Body
12-11-2009, 20:18
Reasumujac. RAW wywolujemy do 16b TIF-a w ProPhoto RGB--> obrabianie-->konwert do przestrzeni labu\papieru lub sRGB--> druk
Prawdę pisze?


Otwierając "od razu" w PS nie msz żadnego TIFFa - masz jakiś tam, nieistotny, plik PSa. TIFF jest DOPIERO w momencie zapisu. Znacznie lepiej, jeśli trzeba, zapisywać poszczególne etapy pracy w PSD (natywnym formacie PS) niż w pamięciożernym TIFF.

Pozostałe rzeczy się zgadza. Powtórzę jeszcze raz. Jeśli nie masz dobrze opanowanego "Color Managementu" to nie baw się w profile labu. Ryzyko, że coś popsujesz jest większe niż ewentualne korzyści.

yellowpliszka
12-11-2009, 20:46
Otwierając "od razu" w PS nie msz żadnego TIFFa - masz jakiś tam, nieistotny, plik PSa. TIFF jest DOPIERO w momencie zapisu. Znacznie lepiej, jeśli trzeba, zapisywać poszczególne etapy pracy w PSD (natywnym formacie PS) niż w pamięciożernym TIFF.

Pozostałe rzeczy się zgadza. Powtórzę jeszcze raz. Jeśli nie masz dobrze opanowanego "Color Managementu" to nie baw się w profile labu. Ryzyko, że coś popsujesz jest większe niż ewentualne korzyści.

No tak, faktycznie najpierw jest PSD a zapisujac zmieniamy powiedzmy na TIF-a. No opanowanego 'color managment' nie mam, stad moje pytania, ale tylko po to aby się tego 'naumiec' Będę miał przyszlego lata do zrobienia album-y i pewnie sporo wydrukow do zrobienia, na szczescie jest jeszcze trochę czasu aby pocwiczyc i opanować temat. Mam już profil drukarni zdjęć, jak i drukarni albumów. Na razie cwicze na na zwykłych labach, nauka wychodzi znacznie taniej. Dziękuje uprzejmie za rady!
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
A tak na marginesie, co to znaczy 'mieć opanowany color managment' ?

Janusz Body
12-11-2009, 21:30
...
A tak na marginesie, co to znaczy 'mieć opanowany color managment' ?

To przecież po polsku jest. :mrgreen: Jak nie wiesz co robisz i oddajesz do labu ProPhoto to raczej nie masz opanowanego CMSa.

yellowpliszka
12-11-2009, 21:42
No to jest raczej odpowiedz na pytanie co to znaczy 'mieć nieopanowany color managment';-) Domyślam się ze jest wiele innych aspektów CM które należy zglebic zglebic, bo w ProFoto juz do labu zdjęć nie oddam, a nie sadze abym mógł powiedzic ze problem opanowalem. Nic siadam do linków które mi podeslales i następnie do ćwiczeń. Pozdrawiam.

yellowpliszka
14-11-2009, 17:08
[QUOTE=Janusz Body;728418]Otwierając "od razu" w PS nie msz żadnego TIFFa - masz jakiś tam, nieistotny, plik PSa. TIFF jest DOPIERO w momencie zapisu. Znacznie lepiej, jeśli trzeba, zapisywać poszczególne etapy pracy w PSD (natywnym formacie PS) niż w pamięciożernym TIFF.

Czyli najlepiej zapisywac je jako PSD bo zajmuja mniej miejsca? No bo TIF-y z full frame naprawde zapychaja mi dyski.. A jak sobie pozniej poradzic z tymi PSD, jak je masowo konwertowac do TIF czy JPG ktorego zaniose do labu?

Janusz Body
14-11-2009, 21:54
....
Czyli najlepiej zapisywac je jako PSD bo zajmuja mniej miejsca? No bo TIF-y z full frame naprawde zapychaja mi dyski.. A jak sobie pozniej poradzic z tymi PSD, jak je masowo konwertowac do TIF czy JPG ktorego zaniose do labu?

Zrób sobie plik z np. 20 warstwami i zapisz na dysku jako "stadium pośrednie" - nie zapomnij tylko zaznaczyć w TIFFach, że chcesz pamiętać warstwy. Sam zobaczysz co się bardziej opłaca.

Do magazynowania zdjęć to jednak najlepiej RAWy z małym plikiem *.xmp czyli sposobem wywołania.

Do labu jpeg w zupełności wystarczy i to z "jakością" 10 (nawet aż nadto). Jedynym wyjątkiem jest jeśli chcesz drukować rozmiary rzędu metr x metr albo i większe - wtedy TIFF się może przydać.

Vitez
14-11-2009, 23:53
Czyli najlepiej zapisywac je jako PSD bo zajmuja mniej miejsca? No bo TIF-y z full frame naprawde zapychaja mi dyski..

Kup ze dwa dyski po 1TB i z głowy:roll: .

yellowpliszka
15-11-2009, 00:34
[QUOTE=Janusz Body;729361]Zrób sobie plik z np. 20 warstwami i zapisz na dysku jako "stadium pośrednie" - nie zapomnij tylko zaznaczyć w TIFFach, że chcesz pamiętać warstwy. Sam zobaczysz co się bardziej opłaca.

Do magazynowania zdjęć to jednak najlepiej RAWy z małym plikiem *.xmp
Stadium posrednie czyli PSD, tak? A jak zaznaczyc w tych TIFach aby pamietaly warstwy? A ten plik xmp, co to jest?

Janusz Body
15-11-2009, 10:53
....
Do magazynowania zdjęć to jednak najlepiej RAWy z małym plikiem *.xmp
Stadium posrednie czyli PSD, tak? A jak zaznaczyc w tych TIFach aby pamietaly warstwy? A ten plik xmp, co to jest?

*.xmp to plik który zapisuje się automatyczne przy wołaniu RAWa ACR albo LR - ma tą samą nazwę co zdjęcie tylko rozszerzenie.xmp


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img43.imageshack.us/i/warstwy.jpg/)

yellowpliszka
12-12-2009, 07:08
[QUOTE=Janusz Body;728418]Otwierając "od razu" w PS nie msz żadnego TIFFa - masz jakiś tam, nieistotny, plik PSa. TIFF jest DOPIERO w momencie zapisu. Znacznie lepiej, jeśli trzeba, zapisywać poszczególne etapy pracy w PSD (natywnym formacie PS) niż w pamięciożernym TIFF.

Sprawdzilem ta metode i... Pliki PSD zapisane masowo z RAW, byly wielkoscia prawie identyczne jak wywolane z tych PSD TIF-y. Czy napewno jest sens zapisywac PSD, dlaczego?

Janusz Body
12-12-2009, 12:18
....
Sprawdzilem ta metode i... Pliki PSD zapisane masowo z RAW, byly wielkoscia prawie identyczne jak wywolane z tych PSD TIF-y. Czy napewno jest sens zapisywac PSD, dlaczego?


http://www.canon-board.info/showpost.php?p=728418&postcount=19 czytaj od słów "znacznie lepiej"