Zobacz pełną wersję : Obróbka RAW w DPP
Zaczynam swoją "przygodę" z RAW-ami. Nasłuchawszy się achów i ochów na temat jakości zdjęć oraz możliwości jakie daje ten format plików.
No i bryndza, że tak powiem :-(
Otwieram RAW w DPP ustawiam jasność balans bieli. Czy coś jeszcze warto ustawiać w DPP? z informacji na forum T&T zrozumiałam że ostrość kontrast lepiej ustawić już w PS, ale zapisując plik jako TIFF i otwierając w PS nie bardzo mogę go wyostrzyć bo jakieś dziwnie zaszumione te zdjęcia wychodzą, a zastosowanie maski wyostrzającej w moim odczuciu psuje zdjęcie ( promień ustawiam na 0,9 poziom 1, i próbuję ostrośc podciągać wartością...)
Mam wrażenie, że zdjęcia które robię w JPG są lepszej jakości ... a obrobiony RAW i JPG ( tego samego zdjęcia) nie różnią się.
Niech mi ktoś mądry podpowie albo co robię nie tak albo po co robić zdjęcia w RAW-ie...
Przekop to forum a nie idź na łatwiznę - zamieszczałem tu kiedyś linka do strony Canona, gdzie są filmiki co, jak i jakiej kolejności ustawiać w DPP.
nie idę na łatwiznę i naprawdę przejrzałam to forum ( całe forum CB ) a wyszukiwarka ma chyba jakiś błąd bo nie znajduje żadnych wątków ani z hasłem RAW ani DPP
nie idę na łatwiznę
Wyszukiwarka na forum nie istnieje (z mojego doświadczenia) a zapytanie google o dpp canon video tutorials to góra 15 sekund.
http://www.usa.canon.com/content/dpp2/index.html
wyszukiwarka ma chyba jakiś błąd bo nie znajduje żadnych wątków ani z hasłem RAW ani DPP
hmm, TA (http://www.google.com/cse?cx=003005888035685482133%3Avn1jrxypte8&ie=UTF-8&q=RAW+DPP&sa=Szukaj) wyszukiwarka działa znakomicie:)
yellowpliszka
04-09-2009, 12:10
Na tej stronece Canona jest caly tutek co i jak robic w DPP. I ja staram sie uzywac DPP do wywolywania RAW, choc nie jest to latwa droga.. Transfer pliku po wywolaniu z DPP do CS3 troszke trwa, co nie ulatwia zycia. Poza tym niewiedziec czemu w DPP mam 'fabrycznie' ustawiona ostrosc RAW-a na 5, a wszedzie pisza zeby RAW-ow nie ostrzyc.. I tak za kazdym razem musze zmniac te wartosc do zera, syzyfowa robota. Moze ktosc zna sposob na stale ustawienie tej wartosci? Przepraszam za podczepienie sie do watku :)
Tomasz1972
04-09-2009, 12:12
DPP ustawia taką ostrość jaka jest w ustawiona w body.
yellowpliszka
04-09-2009, 12:16
No to ustawiania body maja w koncu wplyw na RAW-y czy nie?? Gdzies tu czytalem ze RAW to RAW i ustawienia body nie maja na to najmniejszego wplywu.. Z drugiej strony gdy ustawie w aparacie B&W to jedynie DPP zachowuje je jako czarno biale, Bridge podczas przegladania zmienia je w kolor.. Jest to jeden z powodow dla ktorych uzywam DPP.
No to ustawiania body maja w koncu wplyw na RAW-y czy nie??
To może lepiej zostań w jpg'u
Tomasz1972
04-09-2009, 12:19
DPP jest programem dedykowanym do DSLR canona. Dzięki czytaniu predefiniowanych ustawien z body można zaoszczędzić wiele czasu przy obróbce.
Można także zjechać parametry do 0 i ustawiać od podstaw, więc ustawienia w body nie mają wpływu na raw, tylko na to, jakie ustawienia przejmuje DPP przy otwarciu pliku.
No to ustawiania body maja w koncu wplyw na RAW-y czy nie?? .....
Bo DPP zachowuje na wejściu ustawienia z puszki. Tak, jak napisał Tomasz1972, ostrość, jak i inne ustawienia.
Bridge widzi zaszytego w RAWie JPGa, ale nie widzi ustawień aparatu.
yellowpliszka
04-09-2009, 12:27
Mam rozumeic ze majac w body ustawiona ostrosc na 5, i nie zmniejac nic w DPP podczas wywolywania, moj TIF bedzie wlasnie bedzie mial ostrosc 5 tak? Czyli ustwienia body beda mialy wplyw na koncowego TIF-a. Mi sie podoba ja wspominalem tylko o tym o czym sie tu pisalo, nie ostrzyc RAW :) Jesli jeszcze mozna, gdzie w DPP zmienic palete barw z sRGB na RGB (zmiana konieczna do wydruku odbitek), czy moze juz gdzies w CS3, gdzie?
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Chyba muszę spróbować z nowym watkiem z tym RGB bs s RGB. Dziekuje bardzo za dotychczasowe wyjasnienia!
Wg mnie mając ustawione w body parametry jpega i wywołując rawa przy pomocy DPP bez przesuwania suwaczków otrzymasz coś bardzo zbliżonego (lub identycznego), jak jpeg prosto z puszki. Masz za to możliwość korekcji balansu b., jeśli automat się pomylił, a jeśli uznałeś, że wszystkie rawy z wstępnymi ustawieniami są ok. to hurtem wywołujesz i praktycznie nie masz pracy. Rawy zachowujesz, jako negatywy do archiwum i wszystko gra przy minimum obróbki, ale niestety ten DPP niezbyt przyjazny jest.
Zamysł jest dobry: zapisujesz tylko rawy a masz tak jakby zapis raw+jpg. Jeśli automat balansu bieli się pomylił lub coś nie tak z kolorami/ostrością/kontrastem poprawiasz suwaczkami i wołasz - ale masz więcej pracy
yellowpliszka
04-09-2009, 18:16
....jeśli uznałeś, że wszystkie rawy z wstępnymi ustawieniami są ok. to hurtem wywołujesz i praktycznie nie masz pracy....
A jak je tak hurtem wywolac w DPP ? Bath process ??
Człowieku przeczytaj instrukcję do DPP - załączona na płytce od producenta, albo przynajmniej przeleć przez menu tego programu i zobacz jakie daje możliwości. To najprostszy program do obróbki raw-ów. Nie rozumiem dlaczego niektórzy piszą że to taki toporny program.
yellowpliszka
04-09-2009, 19:33
Nie no toporny to on nie jest, wyglada na bardzo prosty ja tylko pytam o szczegóły. Ktoś kto siedzi pare lat, ja pare miesięcy, wie co jest w tym przydatne a co nie. Do takich ludzi kierowane sa te pytania.
tak chyba batch process albo select all i z menu file convert and save no i określenie w jakim folderze ma zapisywać. Da się tym pracowac, choć wolę rawshootera, ale jak sprzedam 20d to rawshooter byebye
Czy ktoś by mógł dokładnie opisać jak wywoływać rawy w programie DPP?(digital photo profesjonal) ? Najlepiej na jakiś przykładach.
ps.nie wiem czy dobry dział,ale nie wiedziałam gdzie zapytać
Pzdr
MariuszJ
17-01-2010, 23:23
Na przykładach to nie wiem za bardzo jak to pokazać, bo tam raczej jest wszystko intuicyjne a to jak się będziesz do tego zabierać zależy od Twoich preferencji. W większości wypadków ja postępuję tak: otwieram katalog w RAWami, robię wstępną selekcję zdjęć. Na ciekawych wrzucam hurtowo korekcję szkła. Teraz już otwieram pojedynczo zdjęcia, Tool Palette (Ctrl+T) i szlifuję - przede wszystkim balans bieli, szumy, czasem inne rzeczy. Potem hurtowo JPG-i i do Picasy ;) Idzie szybko i sprawnie. DxO które próbowałem przez miesiąc, było bardzo podobne w obsłudze, co do efektów trudno mi się wypowiadać - uznałem że nie stać mnie chwilowo ;)
no właśnie bo ja nie wiem np jak tam usuwa się szumy,oco chodzi ci z tą korekcją szkła i jak eliminować przepalenia..czy da się je wogóle tam usuwać? do mnie trzeba łopatologicznie.więc bardzo proszę o dokładny opis.Po kolei co trzeba klikać :lol:
Pzdr
MariuszJ
18-01-2010, 00:21
http://canon-board.info/showthread.php?t=15181
http://www.usa.canon.com/content/dpp2/index.html
Naprawdę wystarczy się pobawić trochę... no i poczytać forum.
Janusz Body
18-01-2010, 10:44
Czy ktoś by mógł dokładnie opisać jak wywoływać rawy w programie DPP?(digital photo profesjonal) ? Najlepiej na jakiś przykładach.
ps.nie wiem czy dobry dział,ale nie wiedziałam gdzie zapytać
Pzdr
Wiesz jakie są dwie najcięższe zbrodnie na wszystkich forumach świata?
Odp. pytanie o to samo w kilku wątkach i niechęć do googli.
Popełniłeś obie. :-)
popełniłaś8)
ok.teraz będe szukać.
pzdr
Jak ja zaczynałem przygodę z DPP to najwięcej pomocy uzyskałem z tutoriali. Poszukaj po hasle DPP tutorial lub DPP workflow. A poza tym sprobuj coś zrobić. W zasadzie to nie jest skomplikowane.
Witam Szanowną Panią,
w komplecie z DPP Canon dostarcza bardzo porządny podręcznik użytkowania (w formacie PDF). Jest tam szczegółowo opisana "ścieżka pracy" opracowania RAW'ów.
Jednakże, "wywołanie" w DPP to niekiedy dopiero początek obróbki zdjęcia, kontynuowanej w innym edytorze grafiki (np. CS czy PSP) i wtedy obrazek z DPP warto zapisywać w formacie bezstratnym z 16-bitowym kodowaniem (TIFF 16-bitów).
Pozdrawia Leopold
PS. Wiele książek, np. Michael Freeman "Lustrzanki Cyfrowe Poradnik Eksperta" z serii National Geographic podaje jak pracować z RAW'ami.
ja zapisuje w ten sposób ,że daje file-convert and save
i mi się rawy zamieniają w jpg.
potem jeszcze nieco obrabiam w photoscape albo gimpie.
No ale nie wiem jeszcze wszystkiego na temat tego DPP.Oj dużo rzeczy nie wiem.No nic poszukam tych tutoriali.
Mam jeszcze pytanie.Jak wywołam zdj raw zapisane potem na jpg u fotografa czy będą takie same na papierze jak na komputerze? wiem ,ze każdy ekran może nieco innaczej pokazywać barwy ale czy nie wyjdzie mi jakiś plam,żółtej skóry i tego typu rzeczy? Pytam bo ktoś mi mówił ,że jemu się tak zrobiło po wywołaniu tych zdj u fotografa
MariuszJ
18-01-2010, 13:34
ja zapisuje w ten sposób ,że daje file-convert and save i mi się rawy zamieniają w jpg. potem jeszcze nieco obrabiam w photoscape albo gimpie.
Zły pomysł obrabiać jpegi. Konwersja do JPG kończy proces obróbki. Jeżeli chcesz użyć DPP np. jedynie do korekcji aberracji szkła, a do reszty innego oprogramowania, powinnaś po prostu zapisać "dobawionego" RAWa i odczytać go w innym programie.
Mam jeszcze pytanie.Jak wywołam zdj raw zapisane potem na jpg u fotografa czy będą takie same na papierze jak na komputerze? wiem ,ze każdy ekran może nieco innaczej pokazywać barwy ale czy nie wyjdzie mi jakiś plam,żółtej skóry i tego typu rzeczy? Pytam bo ktoś mi mówił ,że jemu się tak zrobiło po wywołaniu tych zdj u fotografa
Mi się zrobiło np. w debiucie z EOS-D, wątek http://canon-board.info/showthread.php?t=57133 ;) Moja prymitywna do bólu rada na początek - załóż na początku że monitor masz ok, dopieść zdjęcia w programie (-mach) i wyślij do dobrego labu zdjęcia z uwagą "bez korekt proszę!" ;)
czyli co mam wywołac rawy w dpp? ,zapisać dalej jako raw.otworzyć photoscape lub gimpa ,dalej obrobić i dopiero zapisać jako jpg? tak to zrozumiałam.
Moja prymitywna do bólu rada na początek - załóż na początku że monitor masz ok, dopieść zdjęcia w programie (-mach) i wyślij do dobrego labu zdjęcia z uwagą "bez korekt proszę!" nie kapuje:neutral:
MariuszJ
18-01-2010, 13:46
czyli co mam wywołac rawy w dpp? ,zapisać dalej jako raw.otworzyć photoscape lub gimpa ,dalej obrobić i dopiero zapisać jako jpg? tak to zrozumiałam.
Tak, program którym chcesz "poprawić" DPP musi czytać RAWy i umieć je zapisać albo przekonwertować do JPG (co skończy dzieło).
Z konwersją RAW->JPG tracisz informacje, które z punktu widzenia formatu docelowego są nieistotne (bo i tak ich nie zauważysz ;-) Ale jak je obrabiasz, korygujesz - mają istotne znaczenie. Jeżeli np. wyostrzasz RAWa, to wyostrzasz dokładnie to, co zarejestrowała matryca. Jeżeli wyostrzasz JPGa - wyostrzasz to co po konwersji wyszło, artefakty, zniekształcenia itp.
nie kapuje:neutral:
Zrób ładne JPGi i wyślij do labu z uwagą żeby nie zrobili Ci jeszcze ładniejszych ;)
Zły pomysł obrabiać jpegi. Konwersja do JPG kończy proces obróbki. Jeżeli chcesz użyć DPP np. jedynie do korekcji aberracji szkła, a do reszty innego oprogramowania, powinnaś po prostu zapisać "dobawionego" RAWa i odczytać go w innym programie.
nie da się tak zrobić
czyli co oni jeszcze korektują zdjęcia? dlatego ci wyszły inne niż w rzeczywistości były na komputerze?(popatrzyłam na ten wątek) jeśli im napisze bez korekt prosze to wywołaja tak jak je widac na Kompie? i będzie ok?:roll:
a jeśli robie zdj od poczatku w jpg to nie powinnam ich wyostrzać? poprawiać? to jest praktycznie taka sama sytuacja.
airhead to jak mam zrobić w końcu ,żeby było ok?
czyli co mam wywołac rawy w dpp? ,zapisać dalej jako raw.otworzyć photoscape lub gimpa ,dalej obrobić i dopiero zapisać jako jpg? tak to zrozumiałam.
nie kapuje:neutral:
Możesz zapisać jako tiff i obrabiać dalej jeśli masz taką potrzebę.
Przedmówca sugerował, że całość obróbki powinnaś wykonać na RAWie a do jpga zapisywac już ostateczną wersję.
Sam jednak wiem, że nie zawsze taki sposób mi pasuje.
Zapisuję więc wstępnie obrobionego RAWa jako tiff lub psd (bo dalej obrabiam w photoshopie) i mam duże, nieskompresowane pliki nadające się do końcowej obróbki..
Jednak jpg raczej do obrabiania się nie nadaje, to plik już stratnie skompresowany i nawet otwarcie go w programie graficznym i ponowne zapisanie pogarsza jego jakość.
Janusz Body
18-01-2010, 14:00
Tak, program którym chcesz "poprawić" DPP musi czytać RAWy i umieć je zapisać albo przekonwertować do JPG (co skończy dzieło).
A program który potrafi odczytać RAWy z poprawkami z DPP nazywa się DPP - i TYLKO DPP.
....Jeśli wyostrzasz JPGa - wyostrzasz to co po konwersji wyszło, artefakty, zniekształcenia itp.....
Naprawdę?
@Carine - zrób ile się da w DPP. Jeśli zamierzasz dalej obrabiać a nie masz Photoshopa (z DPP mozna eksportować prosto do PS) to zapisz w TIFF - 16 bit.
Po obróbce w gimpie czy czymkolwiek innym skonwertuj do 8 bit i sRGB i zapisz z tagiem profilu i wyślij do labu. Nie pisz im nic w stylu "bez poprawek" bo żeby tak robić to 1. trzeba sporo wiedzieć, 2. Mieć skalibrowany monitor. 3. W pełni panowac nad "zarządzaniem kolorem" 4. itd. itp...
ok spróbuje tak jeśli zakapuje jak zapisać jako tiff;-)
a może macie jakiś sprawdzonych fotografów co wywołują zdj na labie(bardzo dobrze) na allegro?
kiedyś właśnie wywoływałam u jednego takiego i zrobił mi piękne zdj ale to były zdj z cyfrówki w jpg wogóle nic nie obrabiane.jednak wyglądały jak na komputerze.identycznie wręcz.Czy jeśli tak było.teraz z tymi moimi obrobionymi zdj też sobie poradzi? czy to jakaś różnica jest wielka?
MariuszJ
18-01-2010, 14:11
A program który potrafi odczytać RAWy z poprawkami z DPP nazywa się DPP - i TYLKO DPP.
Nigdy tak nie robiłem (używałem od początku do końca DPP lub DxO), więc wyraziłem tylko pogląd jak to powinno być zrobione. DPP zrzuca chyba do bezstratnego TIFFa, natomiast nie zrzuca do DNG.
Naprawdę?
Na chłopski rozum - w JPG-u masz dużo mniej informacji niż w RAW (surowej macierzy zdjętej z matrycy). "Dekonwerter" JPG->RAW (choćby dowolna przeglądarka w 100% powiększenia) nie da Ci w wyniku tej samej macierzy pixeli. Wnioski pozostają w mocy przy dowolnych zabiegach na tych danych. Być może efekt będzie trudny do rozróżnienia "na oko", ale "na szkiełko" i owszem.
ok spróbuje tak jeśli zakapuje jak zapisać jako tiff;-)
Najczęściej to jest coś w rodzaju: File -> Save as i w opcji polecenia wybiera się właściwy format zapisu.
a może macie jakiś sprawdzonych fotografów co wywołują zdj na labie(bardzo dobrze) na allegro?
Hmmm, czy chodzi może o przesyłanie zdjęć do laba poprzez internet? Jeśli tak, to może mógłby podsunąć AGFE?
teraz z tymi moimi obrobionymi zdj też sobie poradzi? czy to jakaś różnica jest wielka?
Poradzi sobie pięknie. Inna rzecz, co dostanie (w sensie jakości) do druku i jaka jest jakość pracy samego lab'a.
Często jakość "odbitek" jest zaskakująco odmienna od oczekiwań...
Pozdrawia Leopold
Hmmm, czy chodzi może o przesyłanie zdjęć do laba poprzez internet? Jeśli tak, to może mógłby podsunąć AGFE?
tak.już tak kiedyś przesyłałam.pewnie z rawami będzie gorzej bo poprostu zajmują wiecej miejsca ale wtedy mi pieknie zdj wywołał.nawet bym powiedziała ,że wyglądały troszke lepiej na papierze.
MariuszJ
18-01-2010, 14:20
tak.już tak kiedyś przesyłałam.pewnie z rawami będzie gorzej bo poprostu zajmują wiecej miejsca ale wtedy mi pieknie zdj wywołał.nawet bym powiedziała ,że wyglądały troszke lepiej na papierze.
Nie rozumiem Cię niestety... dlaczego z RAWami ma być gorzej? Laby o ile wiem nie przyjmują chyba zdjęć w RAWach z poprawkami, więc przekonwertować musisz sama. A ich czy ten JPG powstał w aparacie, w DPP czy w Paincie niespecjalnie ciekawi ;-)
Janusz Body
18-01-2010, 14:24
Nigdy tak nie robiłem (używałem od początku do końca DPP lub DxO), więc wyraziłem tylko pogląd jak to powinno być zrobione....
Pogląd błędny. Tak ogólnie to forum ma służyć pomocą innym a nie wyrażaniu błędnych poglądów na zasadzie "nigdy tego nie robiłem..., nie wiem.... myślę....". To zwykle przynosi więcej szkody niż pożytku.
....
Na chłopski rozum ......
Chłopski rozum był skuteczny w XIX w.
http://canon-board.info/showthread.php?t=19955
http://canon-board.info/showthread.php?t=21153
http://canon-board.info/showthread.php?t=12828.html
http://www.canon-board.info/showthread.php?t=55279
Nie rozumiem Cię niestety... dlaczego z RAWami ma być gorzej? Laby o ile wiem nie przyjmują chyba zdjęć w RAWach z poprawkami, więc przekonwertować musisz sama. A ich czy ten JPG powstał w aparacie, w DPP czy w Paincie niespecjalnie ciekawi ;-)
bo pomimo to ,że zostały zapisane jako jpg to dalej zajmują więcej miejsca od zwykłych jpg(chyba ,że sie mylę? ) i wtedy ich przesyłanie do laba będzie dłużej trwało.
Janusz Body
18-01-2010, 14:34
bo pomimo to ,że zostały zapisane jako jpg to dalej zajmują więcej miejsca od zwykłych jpg(chyba ,że sie mylę? ) i wtedy ich przesyłanie do laba będzie dłużej trwało.
Przed konwersją do jpega zmniejsz rozmiar pliku tak, żeby Ci wychodziło 300DPI na zamierzonej wielkości odbitki.
np. 10 x 15 cm (1 cal = 2.54 cm) = 3,94 x 5,90 cala
3.94 x 300 = 1182
5,90 x 300 = 1770 pikseli
zdjęcie o tych rozmiarach przesyłasz do labu.
A w jakim rozmiarze chcesz je wydrukować? Do standardowego 10x15 to 2000 pix na dłuższym boku jest aż nadto.
aha czyli mam zmiejszyć zdj do ok 2000 pikseli? czasem tak zmniejszalam jak nie chcialo sie mi wgrac na tinypic:mrgreen:
tylko ,że to już robiłam jak zdj były przekonwertowane na jpg? pewnie źle co?
tak 10x15 wywołuje
a jak sprawdzić ,ze jest to 300DPI? gdzie to sie sprawdza
Janusz Body
18-01-2010, 14:47
.....
a jak sprawdzić ,ze jest to 300DPI? gdzie to sie sprawdza
Całą związaną z tym arytmetykę masz podaną powyżej. DPI istnieje dopiero w momencie druku więc sprawdzić tego przed drukowaniem niesposób.
to skąd mam wiedzieć,że dobrze zdj zmniejszyłam?(nie kapuje tych wzorów-cieniutka jestem z matematyki czy fizyki).a może oni to sobie już sami dopasują przed wywołaniem na labie.
no i mogę już gotowe jpg zmniejszać czy musze koniecznie jak są jeszcze w rawach?
Janusz Body
18-01-2010, 14:53
to skąd mam wiedzieć,że dobrze zdj zmniejszyłam?(nie kapuje tych wzorów-cieniutka jestem z matematyki czy fizyki).a może oni to sobie już sami dopasują przed wywołaniem na labie.
no i mogę już gotowe jpg zmniejszać czy musze koniecznie jak są jeszcze w rawach?
Zeby Ci pomóc musi występować z Twojej strony chociaż chęć.... to arytmetyka na poziomie pierwszych 4 klas szkoły podstawowej. Arytmetyka - nawet matematyką trudno to nazwać.
Zmniejszasz tiffa tuż przed zapisaniem do jpega.
.....a może oni to sobie już sami dopasują przed wywołaniem na labie.....
Chesz, żeby za Ciebie zdjecia też robili? Wynajmij fotografa.
To ja spróbuje pomóc w tłumaczeniu ;)
- 300 DPI to znaczy 300 Dots Per Inch, czyli na polski "300 punktów na cal".
- 1 cal = 2,54 cm
- 10 cm x 15 cm = 3,94 cala x 5,90 cala
a więc
3.94 cala (10 cm) x 300 DPI = 1182 pikseli - krotszy bok
5,90 cala (15 cm) x 300 DPI = 1770 pikseli - dłuższy bok
Reasumując,
żeby obrazek 10x15 cm miał 300DPI w druku, musi mieć rozdzielczośc 1.182 x 1.770 pikseli. W ten sam sposób oblicza się każdy inny rozmiar.
Prościej, to juz chyba by trzeba na jabluszkach i sliwkach opierac przykłady ;)
noo teraz to kapuje:wink:
więc każde zdj aby wywołać w rozmiarze 10x15 bede zmniejszać do 1182-1770 pikseli:wink:
ale laby chyba nie dają dokładnie (co do punktu typograficznego) tych 10x15... tak naprawdę to dokładne wymiary odbitek w pikselach też trzeba sprawdzić w labie
W przyszłości warto byłoby przekonsultować z laborantem obsługującym lab'a, jak jest optymalna rozdzielczość (DPI) obrazów dla ich maszyny. Np. dla maszyny w labie AGFA zażyczyli sobie 400 DPI. Wydruk 400 DPI jest pozornie lepszej jakości niż 300 DPI, ale wydaje się, że większość ludzi nie jest w stanie dostrzec żadnej poprawy jakości wydruku w stosunku do 300 DPI (ew. 360 DPI).
Poza tym, przeskalowywanie obrazów (zarówno powiększanie jak i zmniejszanie) to wbrew pozorom dość trudny proces, jeżeli chce się uniknąć efektów typu mora.
Zawsze warto popróbować różnych algorytmów i z pewnością robić przeskalowanie tylko raz w całym procesie obróbki zdjęcia.
Mam wrażenie, że na początek to może warto byłoby w ogóle dać sobie spokój z przeskalowaniem i zostawić to lab'owi? Może raczej warto byłoby się skupić na "kolorkach" i "wyglądzie ogólnym" :)
Pozdrawia Leopold
niosąc do laby musisz pamiętać o zastosowaniu przelicznika, bo zdjęcia z cyfrówek mają inny format, ja zawsze dodaje 2 po przecinku na wielkościach i tak 10,2x15,2 wtedy mam praktycznie to co chciałem.
W CS możesz wyznaczać jednostki przy kadrowaniu zdjęcia np z pikseli na cm i odwrotnie, a także dawać odpowiednie DPI.
więc co lepiej dać troche z nadwyżką tych pikseli?
np nie równiutko 1182-1770 a np ......(ileś tam)-2000?
zawsze chyba nadmiar lepszy niż niedobór?
właśnie zauwazyłam ,że photoscape pokazuje DPI
Zmniejszyłam zdj do 1360-2040 i pokazało ,ze to 350DPI
niosąc do laby musisz pamiętać o zastosowaniu przelicznika, bo zdjęcia z cyfrówek mają inny format, ja zawsze dodaje 2 po przecinku na wielkościach i tak 10,2x15,2 wtedy mam praktycznie to co chciałem
Bo papier 10cmx15cm to jest papier 4 cale na 6 cali czyli 10.16 cm na 15.24 cm. Przy innych rozmiarach papieru poprawka będzie inna.
Ale jeszcze raz chciałbym podkreślić: szczegóły przeskalowania i wydruku to mało istotny szczegół w praktyce początkującego amatora, najważniejsze na czym trzeba się skupić, to poprawne "wywołanie" i opracowanie zdjęcia (kolory, zakres tonalny, kontrast, ostrość itd.).
Pozdrawia początkujący Leopold
ale wystarczający ten rozmiar leopold?
1360-2040
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Po obróbce w gimpie czy czymkolwiek innym skonwertuj do 8 bit i sRGB i zapisz z tagiem profilu i wyślij do labu. .
a nie moge już w tej końcowej fazie zapisać jako jpg? musze dalej tif? czy to jest jakaś różnica?
Policzmy:
zakładając rozdzielczość przestrzenną wydruku 300 DPI mamy 1360:300 = 4.5333 cala czyli 115.1 mm a 2040 : 300 = 6.8 cala czyli 172.7 mm... Jakiś dziwny rozmiar, najbliższy pasujący papier to byłby chyba 5 cali x 7 cali czyli tzw. 13 cm x 18 cm, ale albo zostaną białe obwódki albo lab przeskaluje obrazek tak, żeby zajął cały papier.
Gdybym ja miał drukować odbitkę na papierze tzw. 10cm x 15 cm czyli 4x6 cali z rozdzielczością 300 DPI to przygotowałbym zbiór o rozmiarach 1200 pikseli na 1800 pikseli, a dla odbitki na papierze 5x7 cali zbiór 1500 pikseli na 2100 pikseli.
Pozdrawia wyrachowany Leopold
PS. JPG jest formatem stratnym, ale przy małej kompresji wydruk będzie i tak OK, zbiór do przesłania jest względnie mały. TIF jest formatem bezstratnym, może być 8- lub 16-bitowy, jakość lepsza (aczkolwiek może być niedostrzegalnie lepsza), zbiór do przesłania większy. Reasumując: początkujący amator (taki jak np. ja) spokojnie może przesłać swoje dzieło jako JPG.
Janusz Body
18-01-2010, 16:13
..... Np. dla maszyny w labie AGFA zażyczyli sobie 400 DPI. Wydruk 400 DPI jest pozornie lepszej jakości niż 300 DPI, ale wydaje się, że większość ludzi nie jest w stanie dostrzec żadnej poprawy jakości wydruku w stosunku do 300 DPI (ew. 360 DPI).
To jakiś absurd. Większość ludzi bez lupy nie dostrzeże różnicy pomiędzy 150 a 300 DPI.
ale wystarczający ten rozmiar leopold?
1360-2040
......?
Zobacz na stronach labu. Wszystkie podają rozmiar w pikselach jaki chcą miec dla danej wielkości odbitki
DPP to nie jest taki toporny program. Niektóre rzeczy potrafi sam zrobić. Nie trzeba liczyć pixeli na cal i mnożyć przez centymetry. Wystarczy wybrać jednostkę (unit) "cm" i podać rozmiar do jakiego chcemy skonwertować.
http://img10.imageshack.us/img10/9109/matkojedyna.jpg
Niektóre laby piszą na swoich stronach jakich rozdzielczości oczekują dla poszczególnych odbitek.
Zobacz na stronach labu. Wszystkie podają rozmiar w pikselach jaki chcą miec dla danej wielkości odbitki
ale ja przerabiając zdj nie wiem do jakiego labu wyśle.Robie zdj,od razu przerabiam i zostawiam w folderze.uzbiera mi się z 200-300 zdj które chce wywołać(dajmy trwa to 4 msc) i dopiero wtedy szukam gdzie by tu je wywołać.dlatego chciałabym wiedzieć mniej wiecej jaki rozmair będzie najlepszy(oryginalny w miarę)
polm thx nie widzialam tego
a co do fotografów to nie wszyscy piszą jaki ma być rozmiar .dajmy np http://allegro.pl/item882275142_200_zdjec_10x15_kodak_royal_po_0_23. html
tu wywoływałam wczesniej
Janusz Body
18-01-2010, 16:34
ale ja przerabiając zdj nie wiem do jakiego labu wyśle....
Wszystkie mają bardzo zbliżone wymagania. W końcu pracują na tych samych maszynach.
PS. JPG jest formatem stratnym, ale przy małej kompresji wydruk będzie i tak OK, zbiór do przesłania jest względnie mały. TIF jest formatem bezstratnym, może być 8- lub 16-bitowy, jakość lepsza (aczkolwiek może być niedostrzegalnie lepsza), zbiór do przesłania większy. Reasumując: początkujący amator (taki jak np. ja) spokojnie może przesłać swoje dzieło jako JPG.
Plik do maszyny musi być 8-bitowy RGB, a to czy 300, 360 czy też 400 dpi to przy tej wielkości odbitki i tak będzie niezauważalne. W zupełności wystarczy 240 dpi i też będzie OK. Maszyna z niewielkimi odstępstwami sobie poradzi (przeskaluje w dół lub w górę) istotniejsze są proporcje obrazu i jakie kanały ma maszyna oraz ile "ucina po bokach".
Czyli, tak jak wyżej napisał Janusz :lol:
Pzdr
Szanowny Przedmówco :)
wydaje mi się, że JPG i TIF to są ustalone sposoby zapisu informacji, ze stratną kompresją lub bez strat. Ów sposób nie ma nic wspólnego z rozdzielczością zakodowanego obrazu określoną w DPI. W JGP i TIF można zarówno zapisać obrazek 400 DPI jak i 72 DPI.
Rozdzielczość w DPI jest niezależna od wielkości odbitki, można na upartego zrobić baner drukowany 400 DPI. Natomiast zdaje mi się, że im mniejsza odbitka, tym większe trzeba stosować DPI, bo w naturalny sposób widz ogląda taką odbitkę z mniejszej odległości. Duże zdjęcie - stoimy daleko, małe zdjęcie - łypiemy z bliska.
Zgadzam się w pełni, że proponowanie 400 DPI przez lab to oczywisty "overkill" dla oka: oko tego nie odróżni od wydruku 300 DPI(*) ale... jeżeli maszyna sprzętowo drukuje 400 DPI to być może nie jest totalnym błędem samemu przygotować zbiór pod 400 DPI zamiast powierzać przeskalowywanie maszynie (z niewiadomym rezultatem). Im mniej przekształceń obrazu tym lepiej...
Pozdrawia ostrożny Leopold
(*) 240 DPI to piksel o boku niemal 0.11 mm, całkiem duża kropa :) Dla małych odbitek, oglądanych z bliska, to może być trochę mało, szczególnie dla niektórych motywów.
PS. Z DPI to jest troche tak, jak z wysokimi częstotliwościami dźwięku w muzyce. Niby ich nie słychać, a jednak czegoś brakuje, gdy za bardzo obetniemy pasmo. Dam się posiekać na kawałki, że obraz drukowany z lepszą rozdzielczością (w pewnych granicach) wygląda dla mnie lepiej, nawet gdy w zasadzie nie widzę żadnych dodatkowych szczegółów. Może to działa trochę jak odrobina szumu na odbitce: subiektywnie podnosi ostrość? Ale to tylko moje majaczenia i uprzejmie proszę o łagodny wymiar kary :)
MariuszJ
18-01-2010, 18:17
Nie chciałbym spamować, ale mam jedną uwagę - pomimo, że wszystko co tu piszecie jest prawdą, skupienie się na rzeczach z punktu widzenia początkującego drugorzędnych i szczegółach typu koma 2 po centymetrze wzbudza przynajmniej we mnie lęk przed robieniem czegokolwiek ze zdjęciami na komputerze.
Autorka wątku spokojnie pewnie dojdzie do wyrafinowanej obróbki opisanej w cytowanych wątkach i prawdopodobnie wkrótce dojdzie do perfekcji w przygotowywaniu materiału pod konkretne zastosowanie (lab, web czy cokolwiek innego). Ale może niech na razie zrobi w DPP to samo, co aparat robi sam (jak mu każemy robić JPGi) za pomocą oprogramowania które jest zaszyte w puszce, tyle że PO zrobieniu zdjęcia, z pełną kontrolą nad efektami? Niech sobie usunie winietki od obiektywu. Niech poprawi balans bieli, który poza słonecznym dniem to w moim aparacie loteria. Niech trochę ruszy ekspozycję czy kontrast, jak radzi Leopold. Niech przyostrzy lekko po całości. Niech trochę więcej odszumi. W DPP nie ma wyrafinowanego ostrzenia końcowego pod cel, jedyne co sobie może ustawić to DPI i ewentualnie zmianę rozmiaru, więc czacha jej nie zadymi od tego. Może nawet to zaniedbać a i tak wynik będzie miała lepszy niż z aparatu przy niewielkim nakładzie pracy.
Janusz, proszę - nie łap mnie za słówka. Chciałem tylko Naszej Koleżance powiedzieć, że jak przenosimy materiał z programu do programu, nie róbmy tego przez JPG. Że staramy się jak najdłużej pracować na niestratnym formacie, że robimy raz tylko resizing, a ostrzymy docelowo pod zastosowanie przy zrzucaniu JPGa (jak program ma taką możliwość, akurat DPP bardzo ograniczoną). Przepraszam za wprowadzenie w błąd, DPP jak teraz sprawdziłem nie ma możliwości zapisu RAWa inaczej niż matryca + symboliczny ciąg korekcji, więc pozostaje TIFF (w DxO jeszcze DNG) z bezstratnych formatów.
Janusz Body
18-01-2010, 18:33
...
(*) 240 DPI to piksel o boku niemal 0.11 mm, całkiem duża kropa :) Dla małych odbitek, oglądanych z bliska, to może być trochę mało, szczególnie dla niektórych motywów....
National Geographic jest drukowany coś około 150 DPI. 90% swoich zdjęć a zwłaszcza sieczki z imienin, pamiątek itp. zanoszę do labu w 240 DPI w zupełności wystarczy. Naprawdę nie do odróżnienia. Jeden raz zaniosłem jpegi prawie "prosto z puszki" bez zmniejszania. Wyszła rozdzielczość ok 800 DPI. Maszyna nie chciała tego łyknąć a znajomy właściciel labu patrzył na mnie dziwnym wzrokiem.
Naprawdę bez przesady z tymi DPI. Photoshop ma defaltowo ustawiane 240 DPI i to naprawdę wystarczy. Nawet na małych odbitkach.
.....
wydaje mi się, że JPG i TIF to są ustalone sposoby zapisu informacji, ze stratną kompresją lub bez strat. Ów sposób nie ma nic wspólnego z rozdzielczością zakodowanego obrazu określoną w DPI. W JGP i TIF można zarówno zapisać obrazek 400 DPI jak i 72 DPI....
Szanowny Kolego :-)
Zrozum, że zapisywanie pliku z jakąś wyimaginowaną rozdzielczością jest totalnym nieporozumieniem. DPI nie istnieje dopóki nie jest drukowane/naświetlane na papierze bądź wyświetlane na monitorze. Nie ma czegoś takiego jak "rozdzielczość zakodowanego obrazu" - nie ma, bo ta rozdzielczość pojawia się dopiero w momencie wydruku bądź wyświetlenia na ekranie monitora. Do momentu wyświetlenia jest suchy rozmiar w pikselach i przeliczenia określające z jaką rozdzielczością ewentualnie dany obraz może być wydrukowany/naświetlony/wyświetlony na danym (jakimśtam) formacie. (Monitor ma zwykle ok 100 PPI).
mam jeszcze jedno pytanko.Jak mam ustawione na aparacie sRGB to po wrzuceniu zdjęć na kompa i po zapisie w tych wszystkich tiffach ,dalej zdj bedzie w sRGB a nie przestawi się na Adobe RGB? bo rozumiem ,że lepiej wywoływac w tych pierwszych.
Pzdr
MariuszJ
18-01-2010, 19:32
Zrzuciłem właśnie z DPP TIFFa 16 bitowego i GIMP do którego go zaczytałem wykrył sRGB, więc żadnej konwersji przestrzeni kolorów nie ma.
Myślę, że tego TIFFa stosuj jedynie wtedy, gdy chcesz zrobić coś, czego nie możesz zrobić w DPP.
Janusz Body
18-01-2010, 19:59
Zrzuciłem właśnie z DPP TIFFa 16 bitowego i GIMP do którego go zaczytałem wykrył sRGB, więc żadnej konwersji przestrzeni kolorów nie ma......
Pod warunkiem, że ustawienia są jak na obrazku: (tools->Preferences albo Ctrl+K)
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img508.imageshack.us/i/95690979.jpg/)
http://canon-board.info/showpost.php?p=757400&postcount=10
Szanowny Kolego :-)
To ja :)
Zrozum, że zapisywanie pliku z jakąś wyimaginowaną rozdzielczością jest totalnym nieporozumieniem. DPI nie istnieje dopóki nie jest drukowane/naświetlane na papierze bądź wyświetlane na monitorze. (itd)
Dokładnie o tym samym pisałem. Ilość pikseli przez długość papierka daje dopiero DPI. Stąd zbiorowi jest wszystko jedno :)
Pozdrawia nieco niezrozumiany, ale nadzwyczaj ugodowy Leopold
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
National Geographic jest drukowany coś około 150 DPI.
Michael Freeman w "Lustrzankach cyfrowych..." z serii National Geographic, trzeba trafu, melduje na stronie 40: "wysokiej jakości rotacyjna prasa offsetowa ma liniature rastra 135 i 150, wobec czego rozdzielczość pliku powinna wynosić 300 dpi. Jest to standardowa domyślna rozdzielczość dla drukowania zdjęć." Uff, strasznie nie lubię przepisywania, ale co tam...
Czyli raczej optuje za 300 DPI
Pozdrawia Leopold
PS. A poza tym, ku mojej uciesze, gamoń też pisze o rozdzielczości pliku (myśląc o ilorazie objętości w pikselach i powierzchni wydruku (w jakiś tam jednostkach) :razz:
Należy jeszcze pamiętać, że oprócz wspomnianego przez Janusza Body ustawienia "Default settings of color space" w zakładce "Color managment", jest jeszcze dodatkowe ustawienie dla wybranego Rawa.
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img687.imageshack.us/img687/7361/wcs.jpg)
W tym wypadku, jeżeli jest ustawiony w "Preferences" domyślny profil na np. sRgb to dla tego konkretnego Rawa zostanie przypisany przy konwersji profil aRgb.
Oddawanie plików do labu w AdobeRGB to zły pomysł. Oddawanie w ProPhotoRGB to pomysł jeszcze gorszy.
.
no dobra,a dlaczego?:wink: coś się stanie ze zdj po wywołaniu na labie w tym przypadku?
i jeszcze.co znaczy chrominance noise reduction i luminance noise reduction?
do czego to jest?
Janusz Body
18-01-2010, 22:15
Proszę poczytaj troche forum ZANIM zadasz kolejne pytania.
nie bardzo mam czas ,żeby przeglądnąć całe forum:roll: troche tu jest tych tematów:roll:
No tak, ale osoby Ci odpowiadające też nie bardzo mają czas, a się starają... Może warto odwiedzić EMPIK?
Pozdrawia zapracowany Leopold
PS. Tak naprawdę to wcale nie jestem w tej chwili bardzo zapracowany, ale "zapracowany" w puencie lepiej brzmi :)
doceniam to.ale chyba na tym polega forum ,żeby pytać i udzialać odpowiedzi;)
opis działu
Jesteś początkującym Canonierem, masz pytania dot. np. obsługi aparatu, oprogramowania, podstaw fotografii, "co kupic", "Co jest lepsze" itp - to forum jest właśnie dla Ciebie
mówi sam za siebie ;)
Punkt dla Carine.
Instrukcja do troszkę starszej wersji ale jest:
http://rapidshare.com/files/337592921/DPP_W_PL.rar.html
Najnowsza wersja do pobrania:
http://software.canon-europe.com/products/0010732.asp
(Wybierz system a język tylko angielski, wybrałem EOS 500 ale to chyba niema znaczenia)
A jak nie masz czasu poczytać całości to niestety "zielony kwadracik".
I coś z regulaminu:
3. Zanim założysz nowy temat, sprawdź w wyszukiwarce, czy nie był on już wcześniej poruszany na forum. W 90% przypadków był. Wskazane jest również uprzednie skorzystanie z google. Jeśli masz pytania związane z takim tematem, dopisz nowego posta do istniejącego wątku (o ile już nie ma w nim na nie odpowiedzi).
Janusz Body
19-01-2010, 08:57
Punkt dla Carine......
Hmmmmmmm.... niezupełnie. Prześledź cały wątek a zrozumiesz reakcję. Ja się wycofuję z dalszego pisania w tym wątku i (na jakiś czas) usiłowania pomagania Carine - bo ona tego nie chce i nie ma czasu. Ja swój czas wolę poświęcić na co innego.
Hmmmmmmm.... niezupełnie. Prześledź cały wątek a zrozumiesz reakcję.
Dokładnie, Janusz, teraz twoją sytuację pięknie opisuje twój sig ;)
Ile razy są tak bezczelne wątki/pytania o informacje podane już "tysiąc razy", m. in. na forum.
To, że jest taki a nie inny opis działu, nie zwalnia z przeczytania regulaminu (piszę w ciemno i mam nadzieję, że Vitez zawarł tam paragraf o przeszukaniu forum na okoliczność sprawdzenia czy dany problem nie został już wcześniej rozwiązany, zazwyczaj przez Janusz Body!)
doceniam to.ale chyba na tym polega forum ,żeby pytać i udzialać odpowiedzi;)
Uwaga teraz bedzie offtopic, że hej!
Istnieje powszechne, ale absolutnie błędne wyobrażenie o funkcjonowaniu forów internetowych. Polega ono na tym, że bedąc przekonanym, że do tego sluzy forum, zadaje się bez zastanowienia pytanie i czeka na odpowiedź.
Błądów w tych dwóch czynnościach jest cała masa.
Pierwszy, to przekonanie, że "ja" jestem wyjatkowy/a i cały świat dookoła nie robi nic tylko czeka jak wierny pies, by odpowiedzieć na moje, łaskawie zadane pytanie.
Drugi, to że wszyscy dookola czerpią wręcz seksualna przyjemnośc z odpowiadania wciaz na te same pytania.
Trzeci, że szybciej otrzymamy odpowiedź na forum, niż sami ja odznajdziemy przy pomocy wszelkich dostępnych wyszukiwarek.
Czasami, wystepuje czwarty błąd, przekonanie ze forum to swego rodzaju "helpdesk online". Posty osób tym dotkniętych zwykle kończą sie zdaniem: "Prosze o szybką odpowiedź".
W/w wynikaja zazwyczaj, albo z nieobycia z internetem, czyli swego rodzaju "dziecinności sieciowej", albo z narcyzmu. Ufam, że w tym przypadku mamy doczynienia jedynie z tym pierwszym.
Jeśli mamy doczynienia z tym drugim, istnieje kolejny błąd. Ale tu już wchodzimy na wyższy poziom i zachaczamy o zjawiska trollowania (http://pl.wikipedia.org/wiki/Trollowanie), rydlowania (http://poewiki.org/index.php/Rydel) etc. Niektórzy, żyjąc w przekonaniu o swym wyrafinowaniu i przebiegłości, opatrują posty zdaniami w stylu: "Jestem tu nowy więc jeśli pisze w złym dziale to proszę o wyrozumiałośc", albo "Tylko proszę :help: nie piszcie że ten temat był wałkowany sto razy :-/ i trzeba użyć szukajki albo google proszę o pomoc i konkretną odpowiedz :help:".
Błąd leży w przekonaniu, że osoby po "drugiej stronie" to pełne altruizmu i współczucia, naiwne, dobre duszki, które widząc wielkie oczy "kota z drugiej części Shreka", rozpływają sie jak masło. Nic bardziej mylnego. Po drugiej stronie, siedzą osoby zdecydowanie bardziej inteligentne i bardziej cyniczne, niż się wydaje. Doskonale zdają sobie sprawę z socjotechniki (http://portalwiedzy.onet.pl/47197,,,,socjotechnika,haslo.html), jaką próbuje się zastosować wiec nie warto liczyć na ich naiwność. Jeśli nie user, to na pewno moderator (http://canon-board.info/member.php?u=18) sprowadzą Cię na ziemię szybciej, niz się tego spodziewasz.
Pozdrawiam i polecam zasadę MSP - Myśl, Szukaj, Pytaj. Kolejność niezwykle istotna.
:roll: już o nic nie pytam:roll:
:roll: już o nic nie pytam:roll:
Nie chodzi o to by kipe zwiesić i już. Zacznij od przejrzenia poszczególnych działów w poszukiwaniu FAQ'ów, tips 'n tricks, itp.
Jest masa wykładów (również video!) Janusz Body nazywa się toto szkoła czy lekcja canon-board.
Potem zadawaj pytania.
ogladnełam tutki z linku podanego wcześniej,ale wszystko jest po ang:neutral:
a reszta co znalazłam to raczej do camera raw było.ale poszukam jeszcze thx
pzdr
ogladnełam tutki z linku podanego wcześniej,ale wszystko jest po ang:neutral:
a reszta co znalazłam to raczej do camera raw było.ale poszukam jeszcze thx
pzdr
Napisz co konkretnie chcesz zrobić w DPP, postaram się pomóc, bo rzeczywiście większość porad w necie dyskryminuje DPP ;)
piszecie ,żeby rawów nie ostrzyć.czyli mam rozumieć ,że suwaki w DPP z ostrością ustawić na 0 a ostrzyć tiffa w innym programie
pozdrawiam.
nie wiem gdzie usuwać szumy,eliminować przepalenia.Jak wiecie DPP też jest po ang.i troche się w nim nie łapie.Pozatym zaciekawiło mnie to co piszecie z ostrością na drugim wątku,żeby nie ostrzyć rawa.
My Nick próbuje ściągnąć to co podałeś ale wyskakuje mi ERROR
nie wiem gdzie usuwać szumy,eliminować przepalenia.Jak wiecie DPP
No dobra, kilka krótkich wskazówek do DPP.
1. Odpalamy DPP
DPP uruchomi się zapewne w układzie przeglądarki zawartości folderów. Po lewej drzewo folderów, po prawej podgląd miniatur.
2. W opcji Tools->Preferences->View Settings warto zaznaczyć "Display only CR2.." aby nie pokazywał CR2 i JPG z tego samego pstryka jako oddzielnych miniatur.
Warto też wejść w przyszłości w opcję "Color Management" ale nie wszystko naraz.
3. Wchodzimy w Tools->Start quick check tool (Alt+Q) i dokonujemy oceny jakości obrazków, oznaczając najlepsze do dalszej obróbki (dając im np. rangę 1), inne do wywalenia (dając im np. rangę 3), itd.
4. Można też pkt. 3 sobie podarować i od razu edytować upatrzony obrazek.
5. Edycję włączamy podwójnie klikając miniaturkę alb Ctrl+O, a potem włączamy paletę narzędzi czyli Ctrl+T
6. Przepalenia - nie eliminuje się, co się przepaliło, to tego nie ma.
Edytujemy natomiast:
jasność (RAW->Brightness)
balans bieli (RAW->White balans...)
punkt czerni i bieli (RAW->histogram->linie krawędziowe)
kontrast (contrast)
światła (highlight)
cienie (shadows)
odcień (color tone)
nasycenie (saturation)
Warto włączyć ostrzeżenie cieni/świateł (Alt+N, Alt+M) a poziom alarmu można też ustawić w View Settings.
Szumy:
Otwieramy zakładkę NR/Lens/ALO
Wchodzimy do NR Preview (podgląd redukcji szumu)
i eksperymentujemy z suwakami Luminance... (szum sygnału) i Chrominance.. (szum koloru)
7. Obrazek obrobiony zapisujemy poprzez File->Convert&Save.
Pozdrawia Leopold
piszecie ,żeby rawów nie ostrzyć.czyli mam rozumieć ,że suwaki w DPP z ostrością ustawić na 0 a ostrzyć tiffa w innym programie
pozdrawiam.
Poszukaj wątku "wyostrzanie" JanuszaBody. Generalnie możesz sobie ustawić sharpness na 3 w DPP, ale ja, np., w ogóle nie ostrze w tym programie bo nie za ciekawie on ostrzy i raczej zawsze jestem powyżej iso 800.
nie wiem gdzie usuwać szumy,eliminować przepalenia.
Ctrl+T, zakładka NR/Lens/ALO - (noise reduction, redukcja szumu)
Polecam zostawić zakładkę luminance na zero a korzystać tylko z chrominance.
Przepały w rawie możesz cofnąć (lub nie, zależy od matrycy aparatu) suwakiem brightness - Ctrl+T, zakładka raw
Przepały w rawie możesz cofnąć (lub nie, zależy od matrycy aparatu) suwakiem brightness - Ctrl+T, zakładka raw
Sorki, ale się nie zgodzę :rolleyes::
Takie "cofnięcie" jest tylko kosmetyką, dzięki czemu na odbitce dany fragment obrazu będzie ciemniejszy niż najjaśniejsza możliwa biel albo kolor z jednym (dwoma) składnikami zsaturowanymi, ale żadna informacja na temat tego, jaki był naprawdę poziom zsaturowanego sygnału nie zostanie odzyskana.
Tu nic do rzeczy nie ma matryca, bo po prostu w "przepalonym" kanale (kanałach) piksela (pikseli) zamiast informacji 12 czy 14-bitowej mamy 1-bitową (sygnał większy lub równy maksymalnemu). Tego się nie da odzyskać.
Oczywiście, można się bawić w różnego rodzaju aproksymacje, wykorzystując informacje z innych pikseli, albo informacje z innych kanałów, ale to już inna bajka i efekt jest odzwierciedleniem algorytmu a nie rzeczywistego sygnału.
Pozdrawia Leopold
Poszukaj wątku "wyostrzanie" JanuszaBody. Generalnie możesz sobie ustawić sharpness na 3 w DPP, ale ja, np., w ogóle nie ostrze w tym programie bo nie za ciekawie on ostrzy i raczej zawsze jestem powyżej iso 800.
ok poszukam.
pan.kolega
21-01-2010, 09:10
Sorki, ale się nie zgodzę :rolleyes::
Takie "cofnięcie" jest tylko kosmetyką, dzięki czemu na odbitce dany fragment obrazu będzie ciemniejszy niż najjaśniejsza możliwa biel albo kolor z jednym (dwoma) składnikami zsaturowanymi, ale żadna informacja na temat tego, jaki był naprawdę poziom zsaturowanego sygnału nie zostanie odzyskana.
Tu nic do rzeczy nie ma matryca, bo po prostu w "przepalonym" kanale (kanałach) piksela (pikseli) zamiast informacji 12 czy 14-bitowej mamy 1-bitową (sygnał większy lub równy maksymalnemu). Tego się nie da odzyskać.
Oczywiście, można się bawić w różnego rodzaju aproksymacje, wykorzystując informacje z innych pikseli, albo informacje z innych kanałów, ale to już inna bajka i efekt jest odzwierciedleniem algorytmu a nie rzeczywistego sygnału.
Pozdrawia Leopold
Nie jest tak źle.
Chodzi o to, że przepały które widać po otworzeniu jakiegokolwiek konwertera RAW przy ustawieniu "exposure" (czy jak to w danym przypadku nazwano), na zero nie są zawsze prawdziwymi przepałami. Często informacja jest i to we wszystkich 3 kanałach i "odzyskuje" się (co nigdy nie zostało stracone, choć DPP czy cokolwiek innego pokazuje brutalne czerwone plamy) właśnie przez cofnięcie tego suwaka.
Ale to chyba każdy kto sie bawił wywoływaniem rawów choć przez 5 minut chyba powinien zauwazyć?
A dopiero potem jest odzyskiwanie z jednym lub dwoma kanałami naprawdę obciętymi.
To może warto dodać, bo nie wszyscy zaczynają prace z programem od ustawienia parametrów środowiska pracy, że w zakładce Preferences->View Settings jest opcja "Hi../Sh.. Alert" gdzie można sobie ustawić poziom ostrzeżenia o "przepaleniu/niedoświetleniu". Ja używam (255/0). W lewym dolnym narożniku ramki wyświetlane są rzeczywiste bieżące wartości sygnałów R, G i B w pikselu.
Pozdrawia Leopold
PS. Oczywiście moje wcześniejsze uwagi dotyczyły rzeczywistych przepaleń (sygnał > 255) a nie skutków nadmiernie gorliwych alarmów :razz:
pan.kolega
21-01-2010, 09:52
To może warto dodać, bo nie wszyscy zaczynają prace z programem od ustawienia parametrów środowiska pracy, że w zakładce Preferences->View Settings jest opcja "Hi../Sh.. Alert" gdzie można sobie ustawić poziom ostrzeżenia o "przepaleniu/niedoświetleniu". Ja używam (255/0). W lewym dolnym narożniku ramki wyświetlane są rzeczywiste bieżące wartości sygnałów R, G i B w pikselu.
Pozdrawia Leopold
PS. Oczywiście moje wcześniejsze uwagi dotyczyły rzeczywistych przepaleń (sygnał > 255) a nie skutków nadmiernie gorliwych alarmów :razz:
No ale więc właśnie, to nie są nadgorliwe alarmy, to są prawdziwe białe plamy bez szczegółow przy tym ustawieniu. Które wypełnią się szczegółami po cofnięciu suwaka.
...to są prawdziwe białe plamy bez szczegółow przy tym ustawieniu. Które wypełnią się szczegółami po cofnięciu suwaka.
Szanowny Kolego,
dyskusja się "zapętliła" choć obaj, zdaje się, jesteśmy zgodni w poglądach :roll: Uporządkujmy ją szybko, byśmy nie wyszli na forumowych "trolli":
Jeśli fragment obrazu jest oznaczany przez program jako przepalony/niedoświetlony, ale we wszystkich kanałach (RGB) oryginalnego zbioru danych jest użyteczny sygnał, powiedzmy z zakresu 1-254, to zmiana sposobu przetwarzania obrazu (przesuniecie suwaczka) załatwia sprawę, bo to nie obraz jest przepalony, tylko źle go opracowujemy.
Natomiast jeżeli w którymkolwiek kanale RGB w pikselu jest sygnał 0 albo 255, to informacja o rzeczywistym kolorze i rzeczywistej jasności tego piksela jest bezpowrotnie utracona. Wtedy użycie dowolnego "suwaka" (czyli mniej lub bardziej zaawansowanego algorytmu) maskuje czy minimalizuje problem ale go w cudowny sposób nie usuwa.
Pozdrawia Leopold :razz:
jacek-ie
21-01-2010, 18:18
Witam,
przejrzałem z dużą ciekawością cały wątek, także wykład szanownego Pana Janusza o ostrzeniu, ale trapi mnie pytanie : piszecie, żeby nie ostrzyć w DPP, tylko PS albo GIMP ...
Tylko z tym mam spory problem : nie mam PS (ani wiedzy, by go obsłużyć niestety), a GIMP pomimo, że darmowy, mam zainstalowany ale kompletnie do mnie nie przemawia. Podejrzewam, że trzeba skończyć licencjat co najmniej, by go obsłużyć i wykorzystać jego z pewnością doskonałe funkcje i możliwości ...
W takim razie wracam do DPP, otwieram fotkę zrobioną w RAW i w tool palette mam zakładkę RAW, gdzie na dole mam suwak sharpness ze skalą 0 do 10, przesunięcie jej w prawo (do 10) powoduje wyraźne wyostrzenie zdjęcia, oraz zakładkę RGB, gdzie na dole mam suwak sharpness ze skalą 0 do 500, tutaj także przesunięcie go w prawo powoduje wyostrzenie.
Jak tego używać ?? Bo pisaliście, żeby nie przesadzać z ostrzeniem.
Pozdrawiam
andrewjohn
21-01-2010, 22:39
W takim razie wracam do DPP, otwieram fotkę zrobioną w RAW i w tool palette mam zakładkę RAW, gdzie na dole mam suwak sharpness ze skalą 0 do 10, przesunięcie jej w prawo (do 10) powoduje wyraźne wyostrzenie zdjęcia, oraz zakładkę RGB, gdzie na dole mam suwak sharpness ze skalą 0 do 500, tutaj także przesunięcie go w prawo powoduje wyostrzenie.
Jak tego używać ?? Bo pisaliście, żeby nie przesadzać z ostrzeniem.
Pozdrawiam
Ja Ci zaproponuje metodę prób i błędów. Ostrość zdjęcia będzie zawsze subiektywna, to co dla jednego jest mało ostre, dla innego może być już za ostre. Różne zdjecia mogą wymagać też innego wyostrzania. Nie ma konkretnej recepty: np: zawsze ustaw ostrość na 9 czy inną i będziesz zadowolony. Musisz sam spróbować jakie ustawienia wymienionych suwaczków będą optymalne dla Ciebie i dla konkretnego zdjęcia.
pan.kolega
24-01-2010, 00:59
Szanowny Kolego,
dyskusja się "zapętliła" choć obaj, zdaje się, jesteśmy zgodni w poglądach :roll: Uporządkujmy ją szybko, byśmy nie wyszli na forumowych "trolli":
Żeby się nie zapętlać, najlepiej unikać komentarzy do rzeczy oczywistych.
Przepały w rawie możesz cofnąć (lub nie, zależy od matrycy aparatu) suwakiem brightness - Ctrl+T, zakładka raw
To naprawdę nie wymaga sprostowań,
Sorki, ale się nie zgodzę :rolleyes::
kiedy się rozumie, że chodzi o "to co wyglada jak przepały przy obróbce RAW" . A czy to zniknie czy nie to się okaże po prostu manipulujac tym suwakiem i uzywając oczu. Więc nie ma potrzeby zniechęcać przedpoczątkujacych do manipulowania czym się da, bo to nie jest ani chirurgia mózgu ani "rocket science".
Faktycznie kolego off że hej! Proponuję zastrzec na forum że user może być tyko absolwentem filmówki ewentualnie początkującym z 20letnim starzem zawodowym w temacie. Przecież każdy pytający jest leniem któremu nie chce wygooglować tematu... Swoją drogą zadaj na forum 1 pytanie na które nie znajdziesz odpowiedzi w sieci? W najgorszym razie po 2 tygodniach szukania dostaniesz odpowiedź: poszukaj jeszcze raz:) i nie zapomnij przelecieć wszystkie dostępne FAQi :))
Uwaga teraz bedzie offtopic, że hej!
Istnieje powszechne, ale absolutnie błędne wyobrażenie o funkcjonowaniu forów internetowych. Polega ono na tym, że bedąc przekonanym, że do tego sluzy forum, zadaje się bez zastanowienia pytanie i czeka na odpowiedź.
Błądów w tych dwóch czynnościach jest cała masa.
Pierwszy, to przekonanie, że "ja" jestem wyjatkowy/a i cały świat dookoła nie robi nic tylko czeka jak wierny pies, by odpowiedzieć na moje, łaskawie zadane pytanie.
Drugi, to że wszyscy dookola czerpią wręcz seksualna przyjemnośc z odpowiadania wciaz na te same pytania.
Trzeci, że szybciej otrzymamy odpowiedź na forum, niż sami ja odznajdziemy przy pomocy wszelkich dostępnych wyszukiwarek.
Czasami, wystepuje czwarty błąd, przekonanie ze forum to swego rodzaju "helpdesk online". Posty osób tym dotkniętych zwykle kończą sie zdaniem: "Prosze o szybką odpowiedź".
W/w wynikaja zazwyczaj, albo z nieobycia z internetem, czyli swego rodzaju "dziecinności sieciowej", albo z narcyzmu. Ufam, że w tym przypadku mamy doczynienia jedynie z tym pierwszym.
Jeśli mamy doczynienia z tym drugim, istnieje kolejny błąd. Ale tu już wchodzimy na wyższy poziom i zachaczamy o zjawiska trollowania (http://pl.wikipedia.org/wiki/Trollowanie), rydlowania (http://poewiki.org/index.php/Rydel) etc. Niektórzy, żyjąc w przekonaniu o swym wyrafinowaniu i przebiegłości, opatrują posty zdaniami w stylu: "Jestem tu nowy więc jeśli pisze w złym dziale to proszę o wyrozumiałośc", albo "Tylko proszę :help: nie piszcie że ten temat był wałkowany sto razy :-/ i trzeba użyć szukajki albo google proszę o pomoc i konkretną odpowiedz :help:".
Błąd leży w przekonaniu, że osoby po "drugiej stronie" to pełne altruizmu i współczucia, naiwne, dobre duszki, które widząc wielkie oczy "kota z drugiej części Shreka", rozpływają sie jak masło. Nic bardziej mylnego. Po drugiej stronie, siedzą osoby zdecydowanie bardziej inteligentne i bardziej cyniczne, niż się wydaje. Doskonale zdają sobie sprawę z socjotechniki (http://portalwiedzy.onet.pl/47197,,,,socjotechnika,haslo.html), jaką próbuje się zastosować wiec nie warto liczyć na ich naiwność. Jeśli nie user, to na pewno moderator (http://canon-board.info/member.php?u=18) sprowadzą Cię na ziemię szybciej, niz się tego spodziewasz.
Pozdrawiam i polecam zasadę MSP - Myśl, Szukaj, Pytaj. Kolejność niezwykle istotna.
yellowpliszka
19-08-2010, 06:55
Pod warunkiem, że ustawienia są jak na obrazku: (tools->Preferences albo Ctrl+K)
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img508.imageshack.us/i/95690979.jpg/)
http://canon-board.info/showpost.php?p=757400&postcount=10
Posiadajac szerokogamutowy LCD (110% color gamut), jak ustawiec 'default settings for work color space' i 'color matching settings' skoro i tak na koniec prasuje to do sRGB ? Czy maja te ustwienia wplyw na wyglad ostatecznego sRGB ?
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Posiadajac szerokogamutowy LCD (110% color gamut), jak ustawiec 'default settings for work color space' i 'color matching settings' skoro i tak na koniec prasuje to do sRGB ? Czy maja te ustwienia wplyw na wyglad ostatecznego sRGB ? Zapomnialem dodac ze monitor jest skalibrowany spyderem 3
Janusz Body
19-08-2010, 07:22
Posiadajac szerokogamutowy LCD (110% color gamut), jak ustawiec 'default settings for work color space' i 'color matching settings' skoro i tak na koniec prasuje to do sRGB ? Czy maja te ustwienia wplyw na wyglad ostatecznego sRGB ?
Zapomnialem dodac ze monitor jest skalibrowany spyderem 3
1. Zupełnie nie rozumiem dlaczego piszesz to pod moim - mocno wyrwanym z kontekstu cytatem. Odpowiedź była na konkretny temat i ma się nijak do Twojego pytania.
2. Robocza przestrzeń powinna być większa niż gamut monitora. To chyba oczywiste. Jak masz WG i używasz sRGB to tak jakbyś mając Ferarri używał tylko 1-szego i drugiego biegu.
3. Dlaczego na koniec "prasować do sRGB". Większośc współczesnych papierów drukarek ma gamuty sporo większe od sRGB.
4. Spyderem to se można... żaden kolorymetr sobie nie radzi z wide gamutem. Oglądałem i porównywałem sporo profili robionych kolorymetrami i spektrofotometrami. Na Wide Gamut wszystkie kolorymetry się wyłożyły i to dośc sporo.
yellowpliszka
19-08-2010, 08:10
1. Chyba dlatego ze sprawa dotyczyla ustawienia tych samych parametrow w DPP.
2. Wiec przestrzen robocza zmieniam na WG.
3. Doeiem sie lub zrobie eksperyment jak sobie radza w labie gdzie drukuje z RGB
4. Mam spydera3 i tym kalibruje monitor, to jest fakt. Wobec tego co najlepiej ustawic w 'color match settings'?
Janusz Body
19-08-2010, 11:36
1. Chyba dlatego ze sprawa dotyczyla ustawienia tych samych parametrow w DPP.
2. Wiec przestrzen robocza zmieniam na WG.
3. Doeiem sie lub zrobie eksperyment jak sobie radza w labie gdzie drukuje z RGB
4. Mam spydera3 i tym kalibruje monitor, to jest fakt. Wobec tego co najlepiej ustawic w 'color match settings'?
Dobry monitor jest zwykle na tyle dobrze skalibrowany fabrycznie, że profilowanie go kolorymetrem tylko psuje. Naprawdę wolałbym zostawić ustawienia fabryczne niż profilować wide gamuta spyderem.
Jak oddajesz do labu to albo w profilu labu albo w sRGB i lepiej o tym w labie powiedzieć przed wołaniem. Papiery w labie mają malutkie gamuty, dużo mniejsze od papierów drukarek (pisałem o drukarkach). Ten WG Canona to trochę nietypowy profil i mogą być kłopoty z konwersją w labie.
Na obrazku poniżej to generyczny profil drukarki Epsona (w technologii K3) -> Epson Premium.
https://canon-board.info/imgimported/2010/08/profilec-1.jpg
źródło (http://img836.imageshack.us/i/profilec.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Poniżej porównanie na takim samym wykresie taniego WG z sRGB i drukarka
https://canon-board.info/imgimported/2010/08/profile2vu-1.jpg
źródło (http://img59.imageshack.us/i/profile2vu.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
yellowpliszka
19-08-2010, 13:39
Tem moj monitor to Dell 2407 wfp, nie wiem czy taki dobry ale bylo napisane ze ma 'wide gamut'. PrEd kalibrowaniem jest chyba zbyt niebieski, co widac bawiac sie przyciskiem ' switch' tuz po kalibracji. Wracajac do pytania, jak w takim ukladzie radzisz ustawic te dwa parametry w dpp? Jesli monitor jest szeroko gamutowy radzisz nie uzywac kalibratora i polegac na profilu producenta. Natomiast przestrzen robocza ustawic na wide gamut, dobrze rozumiem? Do czego tam w DPP jeszcze jest przestrzen RGB?
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Przepraszan moj monitor to 2408 wfp!
Przede wszystkim poczytaj trochę o zarządzaniu kolorem (np. autorstwa Janusza właśnie) - wyniesiesz z tego więcej niż przez zadawanie takich pytań...
yellowpliszka
19-08-2010, 16:33
Przede wszystkim poczytaj trochę o zarządzaniu kolorem (np. autorstwa Janusza właśnie) - wyniesiesz z tego więcej niż przez zadawanie takich pytań...
Wlasnie dlatego ze czytalem to pytam jak ustawic DPP, tam jest ogolnie o barwie w roznych softach. Tu jeszcze dochodzi sytuacja z ktora sie spotykam poraz pierwszy, Janusz odradza kalibrowanie 'dobrych' szeroko gamutowych monitorow. Jak mam poznac czy moj monitor jest dobry??
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Jest jakis soft do sprawdzenia gamutu mojego monitora? W konsekwencji bede mogl ustawic wszystko w DPP jak nalezy.
Dominooo
19-08-2010, 16:57
Tu jeszcze dochodzi sytuacja z ktora sie spotykam poraz pierwszy, Janusz odradza kalibrowanie 'dobrych' szeroko gamutowych monitorow. .
Odradza kalibrowanie kolorymetrem, a zaleca kalibrację spektofotometrem.
Janusz Body
19-08-2010, 17:01
....Janusz odradza kalibrowanie 'dobrych' szeroko gamutowych monitorow. Jak mam poznac czy moj monitor jest dobry??.
Ależ zupełnie nie tak. Im lepszy monitor tym, zwykle, mniej "strojenia", kalibracji czy profilowanie potrzebuje. Ale to NIE OZNACZA, że nie trzeba ich kalibrować i profilować. Jedynie co mi się nie sprawdza to kolorymetr do kalibracji monitorów wide gamut. i1d2, spyder to kolorymetry. Do WG trzeba używać spektrofotometrów w rodzaju i1-pro.
Odróżnij kalibrację, wstępne ustawienie monitora i profilowanie. To są zupełnie różne rzeczy. Pytanie za 5 punktów - co masz poustawiane w menu monitora w zakładkach Color. Jakie wartości RGB ustawiłeś tam tym spyderem? (Podkreślam chodzi o "pokrętła" monitora dostępne tylko z menu monitora bezpośrednio)
Połóż gdzieś ten profil wygenerowany spyderem to się zobaczy co to za monitor.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
.
.
Poczytaj post: http://canon-board.info/showpost.php?p=642526&postcount=74 u mnie to się w pełni potwierdza.
yellowpliszka
19-08-2010, 22:16
Ależ zupełnie nie tak. Im lepszy monitor tym, zwykle, mniej "strojenia", kalibracji czy profilowanie potrzebuje. Ale to NIE OZNACZA, że nie trzeba ich kalibrować i profilować. Jedynie co mi się nie sprawdza to kolorymetr do kalibracji monitorów wide gamut. i1d2, spyder to kolorymetry. Do WG trzeba używać spektrofotometrów w rodzaju i1-pro.
Odróżnij kalibrację, wstępne ustawienie monitora i profilowanie. To są zupełnie różne rzeczy. Pytanie za 5 punktów - co masz poustawiane w menu monitora w zakładkach Color. Jakie wartości RGB ustawiłeś tam tym spyderem? (Podkreślam chodzi o "pokrętła" monitora dostępne tylko z menu monitora bezpośrednio)
Połóż gdzieś ten profil wygenerowany spyderem to się zobaczy co to za monitor.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
.
.
Poczytaj post: http://canon-board.info/showpost.php?p=642526&postcount=74 u mnie to się w pełni potwierdza.
Dziekuje za chcec pomocy i link. Przeczytalem w przyszlosci czeka mnie zmiana kalibratora..
Podsylam zrzuty z monitora tego o co pytales i nie tylko:
1. Ustawienia na 'pokretlach' monitora, aktywne mam sRGB ale innych lepszych nie widze.
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img227.imageshack.us/i/menumonitoradell2408wfp.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
2. Zrzut z pulpitu kalbratora, w takich parametrach ustawia mi profil.
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img651.imageshack.us/i/ssustawienpulpitukalibr.png/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
3. Mozliwosci wyboru gamma itp, coz najlepiej wybrac?
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img230.imageshack.us/i/menukalibratoraistnieje.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
4. I na koncu profil ustwiony Spyderem 3 Pro
http://w179.wrzuta.pl/plik/a0TsMOUuRAS/generic_pnp_monitor-1
Janusz Body
19-08-2010, 22:36
1. Masz nieskalibrowany i nieoprofilowany monitor. Wogóle.
2. Przeczytaj instrukcje obsługi kalibratora. Nie mam siły pisać po raz setny na czym polega wstępne ustawienie monitora.
3. To NIE jest Wide Gamut - to nie jest nawet narrow gamut. Toto jest MNIEJSZE od sRGB - obrazek poniżej.
4. To co dałeś wygląda na profil generyczny - generic - a nie wynik pracy kalibratora.
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img802.imageshack.us/i/41228645.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
.
.
i drugi obrazek na tle AdobeRGB i taniego wide gamut HP
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img707.imageshack.us/i/yp2g.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
yellowpliszka
19-08-2010, 23:46
No to zalamka, znaczy ze z tego monitora nic sie nie da wyciagnac?
yellowpliszka
20-08-2010, 03:14
1. Masz nieskalibrowany i nieoprofilowany monitor. Wogóle.
2. Przeczytaj instrukcje obsługi kalibratora. Nie mam siły pisać po raz setny na czym polega wstępne ustawienie monitora.
3. To NIE jest Wide Gamut - to nie jest nawet narrow gamut. Toto jest MNIEJSZE od sRGB - obrazek poniżej.
4. To co dałeś wygląda na profil generyczny - generic - a nie wynik pracy kalibratora.
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img802.imageshack.us/i/41228645.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
.
.
i drugi obrazek na tle AdobeRGB i taniego wide gamut HP
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img707.imageshack.us/i/yp2g.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Ok troche sie juz otrzasnolem po tym co napisales, myslalem ze nie mam zlego monitora, moze nie najlepszego ale nie czegos co jest ponizej sRGB..
1. Jak to mozliwe skoro po kalibrowaniu widze roznice w kolorach, malo tego, moge ja sobie dowoli przestawiac -przed i po! Gdzie doczytales sie tej informacji w , czy moge wiedziec?
2. Niestety instrukcji nie posiadam, poszukam jakiegos manuala w sieci. Co do wstepnego ustawienia monitora to sie rozgladam za tym na forum, duzo pokrewnych tematow, na razie nic konkretnego nie znalazlem. Chyba to ale to troche juz wyzsza szkola jazdy: http://canon-board.info/showthread.php?t=30004&highlight=white+point&page=2
3.Skoro to nie jest nawet narrow gamut to dlaczego chcac cos zmienic w ustawieniach monitora w OS ostrzega mnie, ze jesli cokolwiek zmienie to strace ten ktory mnam duzo lepszy 'wide gamut'..?? Moze ten monitor moze cos wiecej ale ja po prostu poslalem nie to co nalezy?
4.Gdzie odnalezc wynik pracy kalibratora?
yellowpliszka
20-08-2010, 06:31
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img14.imageshack.us/i/captureoeo.png/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Janusz Body
20-08-2010, 07:50
W Windows w panelu sterowania masz "Zarządzanie Kolorem".
JAKI PROFIL jest ustawiony jako defaultowy dla Monitora. Zobacz i połóż TEN defaultowy profil w necie. (Jest w katalogu Windows->system32->spool->drivers->color). Profil generyczny to nie jest profil wygenerowany przez kalibrator. To profil przygotowany przez producenta monitora jako jakaś średnia z produkcji. Nie twierdzę, że Twój monitor nie jest wide gamut. Profil który udostępniłeś zdecydowanie nie jest WG.
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img594.imageshack.us/i/bbbyz.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Nie posiadam Spydera ale zawsze jednym z pierwszych etapów profilowania jest ustawienie jasności, kontrastu i regulacja kanałów RGB w monitorze. Powinieneś wybrać Custom RGB i w programie od spydera ustawić kanały RGB. To musi być coś zbliżonego to tego poniżej (to jest z i1d2)
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img835.imageshack.us/i/pppppo.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
.
.
i PRZECZYTAJ
http://canon-board.info/showthread.php?t=8520
http://www.fotosik.pl/module.show_document_htm.php?doc=DFV_lekcja_20
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
...
....
PS> OS ostrzega "w standardzie" na zasadzie "czy na pewno wiesz co robisz?". Sorry ale Ty, jak widać, nie wiesz więc OS słusznie Cię ostrzega.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
...
...
...
I KASUJ linki do obrazków z cytatu.
yellowpliszka
20-08-2010, 16:01
[QUOTE=Janusz Body;856320]W Windows w panelu sterowania masz "Zarządzanie Kolorem".
JAKI PROFIL jest ustawiony jako defaultowy dla Monitora. Zobacz i połóż TEN defaultowy profil w necie. (Jest w katalogu Windows->system32->spool->drivers->color). Profil generyczny to nie jest profil wygenerowany przez kalibrator. To profil przygotowany przez producenta monitora jako jakaś średnia z produkcji. Nie twierdzę, że Twój monitor nie jest wide gamut. Profil który udostępniłeś zdecydowanie nie jest WG.
To jest moj aktualny zrzut ze strony zarzadzania kolorem:
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img801.imageshack.us/i/mycolormangmentss.png/)
A tu podsylam ostatni profil oznaczony jako defaultowy:
http://w59.wrzuta.pl/plik/74cIMxNe3zi/generic_pnp_monitor-1_ostatni
A tu jest ten co byl w zarzadzaniu kolorow ponizej default, dodaje go dla pewnosci ze zamieszaczm wszystko co konieczne.
http://w59.wrzuta.pl/plik/8XA7svnfw00/calibrateddisplayprofile-0
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Nie posiadam Spydera ale zawsze jednym z pierwszych etapów profilowania jest ustawienie jasności, kontrastu i regulacja kanałów RGB w monitorze. Powinieneś wybrać Custom RGB i w programie od spydera ustawić kanały RGB. To musi być coś zbliżonego to tego poniżej (to jest z i1d2)
Po przeczytaniu paru wiecej postow zabralem sie do kalibrowania/profilowania raz jeszcze. Jak wyczytalem najpierw nalezy ustawic kolory, jasnosc, kontrast 'z reki' a pozniej polaczyc kalibrator aby ustawic profil, tak zrobilem. U mnie kolory kontrast czy jasnosc nie da sie ustawic softem Spydera 3 Pro, kolory zrobilem to z poziomu ustawien monitora, i wyglada to teraz tak:
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img831.imageshack.us/i/mojeustawieniakolorow.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Z poziomu OS win7 ustawilm kontrast czy jasnosc. Chyba jednak powinienem to zrobic podobnie, z poziomu monitora, tak..?
yellowpliszka
20-08-2010, 18:11
Przepraszam za balagan w ostatnim poscie, nie opanowalem jeszcze dosyatecznie cytowania maili w odpowiedzi.
Janusz Body
20-08-2010, 22:40
Poniżej Twoje profile - dość mocno różne od poprzedniego. Nie wiem jak nazywa profile spyder ale generic = ogólny, pospolity i tak nazywa się zwykle profile przygotowane przez producenta dla całej serii/typu papieru czy monitora.
Ustawianie R G B w monitorze na oko bez przyrządu "niezabardzomasens".
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img195.imageshack.us/i/pliszkap.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
.
.
Ten spyder nie ma jakiejś opcji typu "advanced"? Jeśli tak to zapewne tam jest ustawianie RGB
.
Ten spyder nie ma jakiejś opcji typu "advanced"? Jeśli tak to zapewne tam jest ustawianie RGB
Jak najbardziej ma...
yellowpliszka
21-08-2010, 15:46
Jak najbardziej ma...
Gdzie w ktorym miejscu? Ogladalem tutka na ich stronie, tam byla mozliwosc ustawienie kanalow! U mnie tego kroku nie widze. Dzis postaram sie zadzwobic do producenta, moze cos podpowiedza.
Gdzie w ktorym miejscu? Ogladalem tutka na ich stronie, tam byla mozliwosc ustawienie kanalow! U mnie tego kroku nie widze. Dzis postaram sie zadzwobic do producenta, moze cos podpowiedza.
Nie mam pojęcia, ostatni raz Spydera dotykałem z dwa lata temu i softu już dawno nie mam na kompie - nie wiem czy coś się przełączało, ale na pewno ustawianie ustawianie temperatury bieli za pomocą zmiany wag RGB tam było...
Janusz Body
21-08-2010, 16:26
Gdzie w ktorym miejscu? Ogladalem tutka na ich stronie, tam byla mozliwosc ustawienie kanalow! U mnie tego kroku nie widze. Dzis postaram sie zadzwobic do producenta, moze cos podpowiedza.
http://spyder.datacolor.com/downloads/manuals/Spyder3Elite_User_Guide.pdf str. 44.
http://spyder.datacolor.com/dl_manuals.php
googlami ok 30 sek. żeby do tego dotrzeć.
yellowpliszka
21-08-2010, 16:33
Nie wiem jak nazywa profile spyder ale generic = ogólny, pospolity i tak nazywa się zwykle profile przygotowane przez producenta dla całej serii/typu papieru czy monitora.
Dlaczego o tym wspominasz? To jest to co wyslalem wczesniej?
[/QUOTE]Ustawianie R G B w monitorze na oko bez przyrządu "niezabardzomasens".[/QUOTE]
Czyli ustawianie RGB na oko, tyle ze przyrzadem Spyder ma sens. Czy dlatego ze robiac to samo w monitorze, a pozniej profilujac Spyderem i tak to zmienie, tak?
Moze wspomne ze ten kalibrator (pewnie jak inne takie urzedzenia ale innych nie mialem), podczas pracy na wyswietlaczu wyswietla kilkadziesiat kolorow, czy to nie wtedy przebiega proces ustawiania RGB automatycznie? A moze on tylko generuje profil tego co powinienem ustawic na oko tyle ze softem spydera?
Janusz Body
21-08-2010, 16:47
Dlaczego o tym wspominasz? To jest to co wyslalem wczesniej?
bo masz w syatemie i przysyłasz profil o nazwie Generic_.... - to zwykle NIE jest wynik działania kalibratora. Powtarzam NIE WIM jak nazywa profile Spyder ale... myślę, że wątpię
żeby to był generic...
Czyli ustawianie RGB na oko, tyle ze przyrzadem Spyder ma sens. ......
"Na oko" NIE MA SENSU. Przyrządem typu Spyder, i1d2, i1Pro - tak ale NIE NA OKO.
Przeczytaj ty sobie uważnie manual. Bez tego dalsza "rozmowa" nie ma sensu.
yellowpliszka
22-08-2010, 05:29
Poczytalem i gdzies dotarlem.. Po zrobieniu aktualizacji do programu Spydera znalazlem w ustawieniach mozliwowsc ustawienia kanalow RGB. Nadal robi sie je z pulpitu sterowania monitora ale sprawdzanie 'poprawnosci' kolejnych prob ustawienia RGB sprawdza sie z poziomy softu Spydera. Instrukcja mowi ze nalezy dazyc do takiego samego poziomu i mozliwie najodpowiedniejszego odbioru na ekranie. Podsylam mam nadzieje ostatni profil po ustawieniu RGB z poziomy spydera:
http://w438.wrzuta.pl/plik/7zyJSalQ0rc/generic_pnp_monitor-1_po_ustaw_rgb_ostatnie
A tu zrzut obrazu parametrow podczas ustawiania softem spydera i tuz obok z lewej fragment ustawien RGB monitora Dell 2408:
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img838.imageshack.us/i/rgbostatnie.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Obraz jest duzo lepszy poza jednym szczegolem, zgubilem szczegoly w cieniach i za nic nie moge dojsc dlaczego. Wyglada to malo ciekawie, wyciagnie cieni na + podczas obrabiania RAW-ow chyba nie jest rozwiazaniem. Czy ktos zna powod takiego stanu rzeczy?
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Podsylam jeszcze tutka o kalibracji Spyderami dla innych ktorzy sledzili watek.
<object height='445' width='482'><param name='allowFullScreen' value='true'><param name='allowScriptAccess' value='always'><param name='movie' value='http://bhphoto.pb.feedroom.com/bhphoto/bhphoto/pboneclipab/player.swf?SiteID=bhphoto&SkinName=pboneclipab&SiteName=bhphoto&StoryID=7e4fc7f9a4ecde5d656947b5731f05637bd29f43&MaximumNumberOfStories=&AutoPlay=true&mute=false&Volume=.5&tilenumber=&tilemargin=&videoratio=&detailsheight=&Environment=&MoreVideoURL=http%3A//www.video.bhphotovideo.com&SendEMailURL=http%3A%2F%2F%25SiteID%25.feedroom.co m/custom/playerbuilder/feedroom/sendMail.jsp' /><embed src='http://bhphoto.pb.feedroom.com/bhphoto/bhphoto/pboneclipab/player.swf?SiteID=bhphoto&SkinName=pboneclipab&SiteName=bhphoto&StoryID=7e4fc7f9a4ecde5d656947b5731f05637bd29f43&MaximumNumberOfStories=&AutoPlay=true&mute=false&Volume=.5&tilenumber=&tilemargin=&videoratio=&detailsheight=&Environment=&MoreVideoURL=http%3A//www.video.bhphotovideo.com&SendEMailURL=http%3A%2F%2F%25SiteID%25.feedroom.co m/custom/playerbuilder/feedroom/sendMail.jsp' height='445' width='482' allowFullScreen='true' allowScriptAccess='always' /></object>
A zeby nie bylo ze nie na temat podrzuce cos konkretnie na temat wywolywania RAW w DPP. Tam jest tego sporo wiecej, polecam!!<object height='445' width='482'><param name='allowFullScreen' value='true'><param name='allowScriptAccess' value='always'><param name='movie' value='http://bhphoto.pb.feedroom.com/bhphoto/bhphoto/pboneclipab/player.swf?SiteID=bhphoto&SkinName=pboneclipab&SiteName=bhphoto&StoryID=6705482e45f83bfb581744e6bbf1bee3836e657f&MaximumNumberOfStories=&AutoPlay=true&mute=false&Volume=.5&tilenumber=&tilemargin=&videoratio=&detailsheight=&Environment=&MoreVideoURL=http%3A//www.video.bhphotovideo.com&SendEMailURL=http%3A%2F%2F%25SiteID%25.feedroom.co m/custom/playerbuilder/feedroom/sendMail.jsp' /><embed src='http://bhphoto.pb.feedroom.com/bhphoto/bhphoto/pboneclipab/player.swf?SiteID=bhphoto&SkinName=pboneclipab&SiteName=bhphoto&StoryID=6705482e45f83bfb581744e6bbf1bee3836e657f&MaximumNumberOfStories=&AutoPlay=true&mute=false&Volume=.5&tilenumber=&tilemargin=&videoratio=&detailsheight=&Environment=&MoreVideoURL=http%3A//www.video.bhphotovideo.com&SendEMailURL=http%3A%2F%2F%25SiteID%25.feedroom.co m/custom/playerbuilder/feedroom/sendMail.jsp' height='445' width='482' allowFullScreen='true' allowScriptAccess='always' /></object>
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Chyba nie wkleilem tego co nalezy ;-/ Tu nalezy wpisac DPP lub Spyder, maja fajne prlekcje na temat: http://www.video.bhphotovideo.com/
Janusz Body
22-08-2010, 09:05
Wstępne ustawienia RGB od zawsze robi się z panelu monitora - z poziomu hardware.
Dlaczego ustawiasz target na 120 cdm2*** - pracujesz w dzień w ogródku w pełnym słońcu? Jasność 120 cdm2 jest dla bardzo jasnego pomieszczenia. 80 cdm2 zwykle wystarczy. Wieczorem w ciemnym pokoju nawet 80 cdm2 to za dużo. Na 80 cdm2 poleci trochę kontrast i zamiast 100000000:1 będzie może 600:1. Masz co prawda "current 103" co oznacze, że albo dalej nie panujesz nad procesem kalibracji/profilowania albo monitor nie jest w stanie wyciągnąć więcej bo ma wypalone świetlówki. Obstawiam pierwszą przyczynę bo w nowym monitorze ze średniej/dolnej półki to ciężko zjechać poniżej 90 cdm2. Z reguły trzeba ustawić jasność na zero lub w pobliżu bo dają po oczach aż miło.
Aha http://canon-board.info/showthread.php?t=12704.html wyjaśnia dlaczego wyciąganie z cieni to kiepski pomysł.
*** to jest candeli na metr kwadratowy - nie mogę tego zapisać ze slaszem bo skrypt forum tego nie akceptuje i wywala "method not implemented".
PS> Przed "zatwierdz odpowiedz" wystarczy wcisnąć "Podgląd wiadomości" - unikniesz tych durnych wklejek.
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img251.imageshack.us/i/pliszka.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img843.imageshack.us/i/pliszkakrzywe.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
yellowpliszka
22-08-2010, 13:59
Ten monitor jest bardzo jasny, wyczytalem gdzies ze z jasnoscia nalezy w nim zejsc nawet do 5 na skali 0-100%. Rozumiem dlaczego nie jest dobrym pomyslem wyciaganie cieni, ale czy dovrze sie stalo ze po tych zabiegach starcilem znacznie mozliwosc ich widzenia w monitorze? Przy tescie kalibracji 'przed i po', obraz przed kalibracja pokuzuje w cieniach duzo wiecej detali!
Janusz Body
22-08-2010, 14:18
Ile kwadratów widzisz na obrazku poniżej?
Jeśli oglądasz forum na tym standardowym niebieskim to masz zaburzone widzenie. Download obrazka i wyświetl go na całkowicie czarnym tle w jakimś PS albo FastStone. Ile kwadratów wówczas widzisz?
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img833.imageshack.us/i/czern.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
.
.
Nie, nie robię sobie jaj. To tak jakby co.
yellowpliszka
22-08-2010, 15:08
Ile kwadratów widzisz na obrazku poniżej?
Jeśli oglądasz forum na tym standardowym niebieskim to masz zaburzone widzenie. Download obrazka i wyświetl go na całkowicie czarnym tle w jakimś PS albo FastStone. Ile kwadratów wówczas widzisz?
Nie, nie robię sobie jaj. To tak jakby co.
Otwierajac ten kwadrat w CS3 na czarnym tle, zlewa sie Twoj kwadrat w jedna calosc z tlem, widze jeden wielki kwadrat. Spogladajac jednak na monitor zboku pod katem 45 stopni dostrzeglem w Twoim pliku dwa mniejsze kwadraty po srodku. O czym to swiadczy?
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Moze nalezaloby podkreslic ze spogladajac pod katem 45 stopni te mniejsze kwadraty sa ledwo dostrzegalne.
Janusz Body
22-08-2010, 15:19
Otwierajac ten kwadrat w CS3 na czarnym tle, zlewa sie Twoj kwadrat w jedna calosc z tlem, widze jeden wielki kwadrat. Spogladajac jednak na monitor zboku pod katem 45 stopni dostrzeglem w Twoim pliku dwa mniejsze kwadraty po srodku. O czym to swiadczy?
Kwadratów jest 5. Zewnętrzny to R=G=B=0 potem 1, 2, 4, i 5 najbardziej wewnętrzny. Można sprawdzić samplerem w PS. U mnie 0 a 1 trudno odróżnić ale pozostałe widać po paru sekundach przyzwyczajania wzroku. O czym to świadczy? O dwóch rzeczach na raz o Twoim wzroku i o monitorze. Nie da się, tak do końca tego rozdzielić. Pomiędzy 2 a 4 jest "większy skok" bo o dwa punkty czyli "prawie 1%". (skala od 0 do 255).
yellowpliszka
22-08-2010, 15:20
Eksperymentalnie podkrecilem w CS3 jasnosc pliku na max + i kontrast na max - , dostrzeglem jakies metne zarysy dwoch kwadratow spogladajac prostopadle. Zerkajac z boku pojawil sie trzeci kwadrat dookola dwoch mniejszych.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Jak moge zmienic w ustawienia abym widzial choc jeden czy dwa z tych kwadratow? Wydaje mi sie ze to powazna wada tego monitora po kalibracji, praca ze zdjeciami moze byc trudna nie majac informacji 'co sie dzieje w cieniach'.
Wrzucielm na chwile ten profil monitora: http://w718.wrzuta.pl/plik/8H2vUiNJVu0/calibrateddisplayprofile-0
Kwadraty staly sie dostrzegalne nawet na stronie forum, na CS3 widac juz bylo wszystkie piec. Czyzby grozil mi powrot do poczatkowych ustawien monitora sRGB?
yellowpliszka
23-08-2010, 16:58
1. A jak zmusic ustawieniami DPP aby konwertowal RAW-y, (podczas gdy mam w preferences-->color management---> default settings of color work space--> wide gammut RGB, a color matching settings for display--> wide gammut RGB) 2. Czy jest roznica pomiedzy dwoma plikami sRGB, z ktorych jeden powstaje z konwersji pliku RGB (jesli sie da), a tym ktory powstal kiedy wszystskie ustawienia DPP i monitora byly sRGB Jednymi slowy chce pracowac na ladnych kolorach ale na koniec chcialbym to sprasowac do sRGB. Dlaczego? Gdy zdjecia sa dla klientow to lepiej jak beda jednak w sRGB, na wszelakich laptokach beda te foty wygladac jak nalezy.
yellowpliszka
01-09-2010, 20:00
Pod warunkiem, że ustawienia są jak na obrazku: (tools->Preferences albo Ctrl+K)
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img508.imageshack.us/i/95690979.jpg/)
http://canon-board.info/showpost.php?p=757400&postcount=10
Ktos mi radzil zeby nie majac wielkiego pojecia o zarzadzaniu kolorow, poustawial wszytsko i wszedzie na sRGB. Ale majac stworzony profil kolorymetrem i chcac z niego korzystac (profil z kolorymetru w 'color management' jest default) wydaje sie nonsensem zaznaczanie sRGB w 'color matching settings for display'. Mam racje? Czyli ustawienia z powyzszego wycinka z ekranu sa jak najbardziej w takim przypadku poprawne?
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.