Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : 350D + 420Ex - troche pytan...



Błajo
04-09-2005, 00:41
Witam,

Od czasu do czasu zabieram aparat na dyskoteke i robie fotki :) Po zmianie 300D -> 350D myslalem, ze zdjecia bede robil podobnie... a jednak nie.

Zdjecia z 350D wychodza inaczej... nie tak jak chce :) Na 1/4 sek + blysk na zamkniecie porusza mi strasznieee postac. W 300D postac byla ostra a tlo rozmazane... a moze to wina stroboskopu, ktory to sobie klub sprawil ostatnio...

No ale teraz pytanka:

1. Na 420Ex jest guziki co przelacza miedzy (takie H) FP a wszystkimi czasami naswietlania... zdjecia robie na TV z czasami 1/60 - 1/5 czy jest sens wtedy przelaczac na to H?

2. W CF znalazlem takie cos: E-TTL II Evaluative/Average... hmm doradzi ktos kiedy co stosowac?

3. W 300D nie martwilem sie pomariem swiatla :) Teraz troche tych opcji jest :) (3 dokladnie) dajmy przyklad... tanczy sobie pani ubrana na bialo (corka mlynarza ;)) jaki pomiar ustawic? Punktowy i pomiar na twarz i przekadrowac? Czy moze centralny? Nie chce przepalic kiecki ani sprawic, ze za nia bedzie panowac mrok bo aparat pomysli, ze jest jasno...

Z gory thx za pomoc.

Pozdrawiam!

KuchateK
04-09-2005, 07:12
1. H (FP) stosuje sie kiedy chcesz dopalac lampa powyzej czasu X-sync.
W 350'tce X-sync to 1/200. Powyzej tego czasu migawka nigdy nie jest otwarta w pelni i lampa nie jest w stanie oswietlic klatki pojedynczym blyskiem. Lampa na FP oswietla klatke wysylajac serie blyskow (strobo) w czasie jak szczelina w migawce jedzie nad matryca, dzieki czemu klatka jest w pelni oswietlona. Plus? Dopalic mozna kazdy czas. Minus? Strata mocy (jak jest zastanego na ponad 1/200 to juz nie taka tragedia) i ewentualnie rozmazane szybko poruszajace sie obiekty.

2. Evaluative to w zasadzie cala jazda z e-ttl II. Wysyla przedblysk, analizuje wszystkie strefy pomiarowe, aktywne punkty af, swiatlo zastane, wybiera sobie co jest (albo i nie) pierwszym planem, dorzuca jakas kopmensacje i to oswietla tak aby uzyskac prawidlowa ekspozycje. Average dziala troche jak stara wersja e-ttl w 300D. Duzo lepiej nadaje sie przy pracy z fel'em i doswietlaniem lampa co sie dokladnie chce (miales 300D wiec pewnie wiesz co i jak).

3. A to juz zaleznie od upodobania ;) Kombinuj i cwicz. Byly tutaj gdzies watki o lampie i weselach wiec tam cos pewnie znajdziesz o bieli.
Ja od siebie napisze ze punktowy na twarz i przekadrowywanie to raczej nie do tanca (napewno nie jakiegos dynamiczniejszego). Manual 1/60-1/125 ISO 400-800 f/5.6-8, do tego e-ttl II na evaluative i ewentualnie korekta na lampe na plus jak wychodzi za ciemno (czesto tak wychodzi) po pierwszej klatce albo wyciagnac nieco z rawa.

Mam nadzieje ze nic nie pokrecilem... Pozno juz :)

Błajo
04-09-2005, 11:39
1. H (FP) stosuje sie kiedy chcesz dopalac lampa powyzej czasu X-sync.
W 350'tce X-sync to 1/200. Powyzej tego czasu migawka nigdy nie jest otwarta w pelni i lampa nie jest w stanie oswietlic klatki pojedynczym blyskiem. Lampa na FP oswietla klatke wysylajac serie blyskow (strobo) w czasie jak szczelina w migawce jedzie nad matryca, dzieki czemu klatka jest w pelni oswietlona. Plus? Dopalic mozna kazdy czas. Minus? Strata mocy (jak jest zastanego na ponad 1/200 to juz nie taka tragedia) i ewentualnie rozmazane szybko poruszajace sie obiekty.
Po pierwsze wielki dzieki :)

Po drugie to nie kumam tego w/w cytowania... tzn zrozumialem tak :) Na FP uzywamy by np. doswietlic cienie w ostrym sloncu... czyli generalnie stosujemy tam gdzie ustawiamy, krotkie czasy. Ale na takim weselu czy dyskotece to ciemno zazwyczaj i czasy okolo 1/50 ustawiam wiec ustawianie FP mija sie z celem, tak ?

Po trzecie ten ETL || na dyskotece glupieje najwyrazniej... kolorofony / strobo i jest nie halo... a szkoda.

Jak ktos jeszcze moze mi doradzic z ta dama w bialym wdzianku to bede wdzieczny :) Bo np taki slub... Czarny Garnitur i biala suknia i badz tu madry... pomiar punktowy na twarz? Help :)

Vitez
04-09-2005, 12:34
Po trzecie ten ETL || na dyskotece glupieje najwyrazniej... kolorofony / strobo i jest nie halo... a szkoda.

A na jakim trybie robisz i dlaczego masz 1/4 sek?

Efekt o ktorym piszesz to ustawienie blysku na druga odslone migawki. 300D mial na sztywno blysk tylko na pierwsza kurtyne migawki.
Jak chcesz miec tak samo to Custom Function numer 9 przestaw na 0.
Ale ogolnie na dyskoteke, podobnie jak na wesele to ustaw aparat (z lampa 420) tak:
iso 800, tryb M , czas 1/50 , przyslona 4.0-5.6 (zalezy ktore szklo) . W pozostalych kwestiach naswietlenia zaufaj E-TTL II - zadne strobo czy kolorofony go nie oglupia bo przedblysk jest za krotki by mu mogly tego typu swiatelka przeszkadzac.

Odnosnie lampy - ustaw na H i zapomnij o tym przelaczniku - bedzie wykorzystywany tylko gdy jest potrzeba.
Odnosnie E-TTL II - ustaw na Evaluative i nie ruszaj - bedzie dobrze.


Jak ktos jeszcze moze mi doradzic z ta dama w bialym wdzianku to bede wdzieczny :) Bo np taki slub... Czarny Garnitur i biala suknia i badz tu madry... pomiar punktowy na twarz? Help :)

E-TTL II sobie poradzi. I z ta pania i ze slubem (wiem bo np wczoraj robilem :roll: ). O ile ustawisz tak jak ci powyzej radze.

Błajo
04-09-2005, 14:46
Vitez jak bedziesz w 3miescie to sie odezwij :) Kolejny raz mi pomagasz...

Ale no jeszcze pytanka:

"przyslona 4.0-5.6 (zalezy ktore szklo)" na impreze zawsze biore kita :) wiec chyba 5.6, co?

Czemu 1/4? Bo chcialbym uzyskac efekt rozmytego tlumu z tylu i swiatel i zeby osoba na pierwszym planie byla ostra tylko... na 1/50 tlo nie bedzie calkowicie ciemne i ruch na maxa zamrozony?

"E-TTL II sobie poradzi. I z ta pania i ze slubem (wiem bo np wczoraj robilem ). O ile ustawisz tak jak ci powyzej radze."

To co pomiar swiatla matrycowy? Zadne "*" ? :) Ogolnie to 24 bede foto na slubie kumpla :) ale to poczytam jeszcze forum a potem najwyzej spytam :)

Milego dnia :)

BTW: http://www.e-fotografija.com/artman/publish/article_602.shtml te fotki na dole to mozliwe, ze bez lampy?

Vitez
04-09-2005, 17:15
"przyslona 4.0-5.6 (zalezy ktore szklo)" na impreze zawsze biore kita :) wiec chyba 5.6, co?

Na kicie 5.6 .


Czemu 1/4? Bo chcialbym uzyskac efekt rozmytego tlumu z tylu i swiatel i zeby osoba na pierwszym planie byla ostra tylko... na 1/50 tlo nie bedzie calkowicie ciemne i ruch na maxa zamrozony?

No to rowniez tryb M, czasy miedzy 1/2 a 1/20 sekundy (jak w tym linku) tylko upewnij sie w Custom Functions ze masz blysk na pierwsza migawke.
Wtedy dziala to tak - blysk zamraza ci pierwszy plan (pania) a tlo (tlum) rozmazuje.
W przypadku blysku na druga kurtyne to aparat najpierw naswietla ci tlo a potem zamraza pierwszy plan - czyli trudniej wcelowac w moment zamrozenia. Jesli jednak w czasie naswietlania pani na pierwszym planie dosc intensywnie bedzie sie ruszac to w obu przypadkach (kurtynach) bedzie troszke rozmazana tylko w innej pozie i smugi w innym kierunku beda isc... zauwaz ze na przykladowych zdjeciach panie raczej pozuja niz skacza szybciutko ;)



To co pomiar swiatla matrycowy? Zadne "*" ? :)

Dokladnie tak.


Ogolnie to 24 bede foto na slubie kumpla :) ale to poczytam jeszcze forum a potem najwyzej spytam :)

Na kilku pierwszych slubach (wsrod znajomych, rodziny) to dobrze byc foto na slubie ale jako poboczny fotograf, jeden z gosci a nie glowny. Wprawic sie, smialosci nabrac, obyc ze sprzetem.
Jesli na pierwszy slub z aparatem idziesz od razu jako glowny fotograf to... obys mial wyrozumialego kumpla :roll: .



BTW: http://www.e-fotografija.com/artman...ticle_602.shtml te fotki na dole to mozliwe, ze bez lampy?

Blysku na nich nie widac zreszta za daleko troszke na blyskanie. Zapewne jakies podparcie mial (krzeslo, stolik, statyw?) .

Błajo
04-09-2005, 18:11
"Wtedy dziala to tak - blysk zamraza ci pierwszy plan (pania) a tlo (tlum) rozmazuje.
W przypadku blysku na druga kurtyne to aparat najpierw naswietla ci tlo a potem zamraza pierwszy plan - czyli trudniej wcelowac w moment zamrozenia."

Qurcze a myslalem ze tu i tu tlo jest rozmazane tylko, ze przy blysku na zamkniecie ruchy sa bardziej naturalne... a nie jest tak, ze na synch na zamkniecie tlo jest lepiej naswietlone niz na pierwsza lamelke?

Co do slubu to robie to mu za free i sadze bedzie lepiej niz aparatu cioci :)

Postaram sie kupic 28-75 F2.8 do slubu... 420Ex + softbox (geez jak sie z nim komicznie wyglada) i sadze bedzie dobrze :) Wlasnie najbradziej balem sie pomiaru swiatla... ale jak dobrze zrozumialem ustawic na matrycowy i zdac sie na ETL II :)

Hmmm a na slubie synchro lampy na zamkniecie czy otwarcie? Aaaa i slyszalem, ze czesto sie daje (Ty chyba tez) sile blysku na (-1) czy to prawda? Expozycje w spokoju zostawic?

Qurcze zabije was tymi pytaniami :)

Pszczola
04-09-2005, 18:21
Hmmm a na slubie synchro lampy na zamkniecie czy otwarcie? Aaaa i slyszalem, ze czesto sie daje (Ty chyba tez) sile blysku na (-1) czy to prawda?

Ja na wbudaowanej lampie w 350D w pomieszczeniach ustawiam w body korekte lampy na -1/3.

I chyba koniecznie w RAWach robic.

Błajo
04-09-2005, 20:15
I chyba koniecznie w RAWach robic. Ano :)

Jeszcze jedno pytanie... jak aparat oblicza sile blysku jak palnik jest w gore? Mierzy odleglosc od sufitu?

I drugie: Foty z 350D troche wychodza ciemniejsze niz z 300D... to wina ETL || zapewne.

Pszczola
04-09-2005, 20:18
Ano :)

Jeszcze jedno pytanie... jak aparat oblicza sile blysku jak palnik jest w gore? Mierzy odleglosc od sufitu?

Nie mierzy w takiej sytuacji odleglosci. Swiato mierzy.

KuchateK
04-09-2005, 21:22
-1 na lampe? Duzo i powiedzial bym raczej ze w druga strone. Sprawdz lepiej... Popatrz po histogramie. Potem moze byc duzy problem z wyciagnieciem tego z jotpegow zeby szum wszystkiego nie zezarl.

Vitez
05-09-2005, 02:23
a nie jest tak, ze na synch na zamkniecie tlo jest lepiej naswietlone niz na pierwsza lamelke?

Mniej wiecej jest tak, to znaczy powinno byc ale w przypadku dyskoteki akurat przy naswietlaniu tla spora role maja swiatla - mozesz trafic na spokojniejszy kawalek i tlo ciemne a przy mocniejszych strobo i kolorach tlo lepsze - roznie to bywa.
Ja tam mam zawsze na druga kurtyne ustawione bo przy dluzszym czasie smuga wychodzi w odpowiednim kierunku (za obiektem doblysnietym na pierwszym planie) ale jesli ty narzekasz to musisz poeksperymentowac - to nic nie kosztuje a imprezy sa dlugie 8) .


Wlasnie najbradziej balem sie pomiaru swiatla... ale jak dobrze zrozumialem ustawic na matrycowy i zdac sie na ETL II :)

Hmmm a na slubie synchro lampy na zamkniecie czy otwarcie? Aaaa i slyszalem, ze czesto sie daje (Ty chyba tez) sile blysku na (-1) czy to prawda? Expozycje w spokoju zostawic?


Jak bedziesz mial Tamrona to nie ruszaj ekspozycji ani sily blysku flesza. Ustaw czas na 1/60 lub 1/80, iso na 400 lub 800 (w zaleznosci od jasnosci otoczenia, dluzszy czas i nizsze iso w jasniejszym otoczeniu da lepsza jakosc), przyslone od 2.8 do 8 - w zaleznosci jaka GO chcesz osiagnac - reszte swiatla zalatwi ci E-TTL II .
Ja dawalem -1/3 a czesciej -2/3 ale w 10D - przy E-TTL. W 20D/350D jest E-TTL II ktory o wiele lepiej sobie radzi i jak dawalem z przyzwyczajenia korekte sily blysku flesza to potem przy wywolywaniu RAW musialem ta korekte kompensowac z powrotem (byly lekko niedoswietlone wlasnie o ta wartosc korekty jaka dawalem) - wiec przestalem dawac korekte.

W przypadku blysku odbitego od sufitu (ciasniejsze pomieszczenia - wychodzi wtedy lepiej niz z softboxem tylko na cienie od gory trzeba uwazac) oraz softboxu - rowniez sie nie martw, nic nie przestawiaj, E-TTL II poradzi sobie.

Acha - synchro... czasy bedziesz mial na tyle krotkie ze to wszystko jedno jakie ustawisz. Odczuwalne jest to przy czasach mniej wiecej 1/30 i dluzsze.

LFB
05-09-2005, 13:33
Z tym błyskaniem i zamrażaniem to też jest tak że im słabiej oświetlony przez światło zastane "zamrażany" obiekt a tło lepiej oświetlone tym efekt zamrożenia obiektu i rozmazania tła lepszy. Jeśli strob z dyskoteki mocno ci obiekt strzeli w trakcie trwania ekspozycji a w/w obiekt będzie się dużo ruszał, to możesz na zdjęciu mieć ów obiekt uwieczniony wyraźnie w kilku różnych pozach.

Błajo
21-09-2005, 16:42
Dziekuje za wszystkie odpowiedzi :) Teraz tak na "spokojno" przeczytalem... w piatek slub :) no zobaczymy...

speed555
22-09-2005, 01:39
-1 na lampe? Duzo i powiedzial bym raczej ze w druga strone. Sprawdz lepiej... Popatrz po histogramie. Potem moze byc duzy problem z wyciagnieciem tego z jotpegow zeby szum wszystkiego nie zezarl.

Ja daje -1 na lampe i ekspozycje normalną na +1 czasami mniej.

KuchateK
22-09-2005, 02:56
Ale to Av/Tv/M. Tak to rozumiem. Co innego kiedy lampa jest glownym/jedynym zrodlem swiatla.