PDA

Zobacz pełną wersję : Obiektyw do 500D na koncerty



mefistak
18-08-2009, 08:52
Witam,

Jako że temat przewałkowany zapewne na wszelkie możliwe strony, proszę tylko szanownych forumowiczów o wskazanie, co kupić w pierwszej kolejności (dwa na raz niestety odpadaja):

- canon 85mm f/1.8 czy
- tamron 28-75mm f/2.8

Do tej pory byl tylko canon 50mm f/1.8 i w gruncie rzeczy dawał radę.
Zdjęcia z fosy i spod sceny, zarówno dzienne, jak nocne.

z góry dzięki za pomoc.

gietrzy
18-08-2009, 09:04
Ja bym się ładował albo w stabilizator (17-55 IS) albo szerzej + światło (Sigma 20/1.8; po przebraniu/dobraniu pod body).

Z tych co podałeś to 28-75 ze względu na 28mm

adino
18-08-2009, 09:12
zależy gdzie będizesz stał na koncertach jeśli pod sceną to pakuj się coś szerszego...

większość moich znajomych fovi na koncertach sigmą 10-20 po pierwsze szeroko i można utrzymać juz przy 1/15

ale z tych co podałeś brałbym 28-75 jest bardziej uniwerslany bo ze stałką to będziesz biegał bo nie wszędzie będziesz się mieścił

fahrenheit
18-08-2009, 09:31
wg mnie tylko 35 2.0. Szeroko i jasno .Ewentualnie 28 alo 24 ogniskowa ale stała. 2.8 moze być trochę mało

XLesio
18-08-2009, 11:09
Panowie..
Ale czy 28/35mm pod cropem to naprawdę "szeroko"? :mrgreen:
Chyba rzeczywiście zostaje 10-20mm, albo po prostu kit z IS

myslidar
18-08-2009, 11:27
A koncerty to tylko szeroki kąt? Moim zdaniem lepiej coś dłuższego, szerokim bym zrobił zaledwie kilka zdjęć, a reszta to jakieś fajne zbliżenia.

Postawiłeś trudny wybór, na koncertach których byłem wystarczyło światło 2.8 + ISO 1600, 85 1.8 tez kusi, ale jego wykorzystasz tylko w konkretnych sytuacjach. Sam bym się zastanawiał, osobiście mam tego Tamrona i teraz bym dodatkowo dokupił 85 :)

mefistak
18-08-2009, 12:05
Wlasnie, dlaczego tylko szeroki kat? Ja również zdecydowanie wole foto zblizeniowe. Tak czy siak dzieki za rady. Jako ze mam problem z wyborem, chyba mimo wszystko trzeba będzie szarpnac się na obydwa.

tomash23
18-08-2009, 12:38
Ja bym się ładował albo w stabilizator (17-55 IS) albo szerzej + światło (Sigma 20/1.8; po przebraniu/dobraniu pod body).

Z tych co podałeś to 28-75 ze względu na 28mm

Po co stabilizacja na koncertach - bo nie rozumiem?

pank
18-08-2009, 12:43
Kup raczej jakieś jasne 70-200, tamrona albo sigmę.

mefistak
18-08-2009, 12:50
Ten zakres przyda sie przed przyszłorocznymi festiwalami, w tym roku juz niekoniecznie.

Loome
18-08-2009, 13:13
Po co stabilizacja na koncertach - bo nie rozumiem?

bo moze ktos chce pokazać ruch, a nie poruszyć tła:)
bo moze ktos chce wieksza glebie ostrosci niz 10cm:)

tomash23
18-08-2009, 14:59
bo moze ktos chce pokazać ruch, a nie poruszyć tła:)
bo moze ktos chce wieksza glebie ostrosci niz 10cm:)

Z pierwszym się zgodze, chociaż efekty jak dla mnie mocno średnie. A co ma głębia ostrości do stabilizacji? No chyba, że jesteś zwolennikiem ostrego tła a nie pierwszego planu:)

ukasz
18-08-2009, 15:10
Z tymi 10cm głębi ostrości to trochę przesadziłeś. No chyba że mówimy o robieniu zdjęć ze sceny przy pomocy 85/1.2 ;-)

IS na koncertach jest jak najbardziej przydatny, jak wszędzie gdzie jest mało światła - choć oczywiście nie jest substytutem jasnego obiektywu z wiadomych względów.

Co do wyboru - na początek brałbym Tamrona 28-75 ze względu na uniwersalność - możesz zrobić zarówno w miarę szeroki plan a także jakieś zbliżenie. Używałem tego obiektywu na koncertach z 350D/20D, czasem trochę brakowało światła, ale dało sie przeżyć (Używałem ISO 800/1600).
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!


(...) A co ma głębia ostrości do stabilizacji? (...)

Dużo. Jeśli chcesz mieć większą głębie, musisz przymknąć obiektyw a wtedy przydaje się IS

Loome
18-08-2009, 16:06
10 cm oczywiscie ze było przesadzone, ale chodziło mi o generalną myśl, która jak mysle wiekszosc inteligentnych osób odczyta;)

bylem z tamronem na koncercie raz. z tamronem 28-75 i 85mm. stalem pod sceną. tamron mial troche klopotow z tempem AF i ciut przyciemny. 85mm problemow takich nie mial, ale za dlugi był.

Vitez
18-08-2009, 18:52
Po co stabilizacja na koncertach - bo nie rozumiem?

Po paru godzinach się przydaje (festiwale, Juwenalia). Łapki trochę zmęczone, piwka trochę się wypije i już nawet 1/500 potrafi drgnąć a stabilizacja daje pewność wyeliminowania tego ryzyka.

Merauder
18-08-2009, 21:11
[...]

Dużo. Jeśli chcesz mieć większą głębie, musisz przymknąć obiektyw a wtedy przydaje się IS
Zwlaszcza jak focisz ruszajacych sie dosc energicznie czlonkow zespolu. :)

igor58
18-08-2009, 21:34
Nie napisałeś (albo mi umknęło), jaki rodzaj muzyki chcesz fotografować. Czy to mają być duże koncerty plenerowe, czy filharmonia, czy też jazz w małych klubach, gdzie jest b. ciemno. Zastanów się, czy to maja być porterty muzyków, czy raczej całe zespoły. Wiedz, że do fotografowania pod sceną potrzebna jest akredytacja i to, że często można robic zdjęcia tylko przez pierwszych 10 min. Ja fotografuję jazz od wielu lat. Nigdy nie pcham się przed scenę, siadam tam gdzie mogę, albo staję z boku, używam długiej rurki, a w klubach 50 1,8. Jednym obiektywem nie obskoczysz tematu. Optymalne są jasne stałki i dobry zoom ze stabilizacją (lub monopod).

ukasz
18-08-2009, 22:46
Merauder: chodziło mi o to co ma IS do głębi ostrości w ogóle, a nie tylko na koncercie :) Poza tym nie zawsze muzycy na koncercie szybko sie ruszają, w każdym razie nie cały czas

Merauder
19-08-2009, 13:49
Merauder: chodziło mi o to co ma IS do głębi ostrości w ogóle, a nie tylko na koncercie :) Poza tym nie zawsze muzycy na koncercie szybko sie ruszają, w każdym razie nie cały czas
No tak tylko to jest ze soba scisle powiazane, jesli masz dynamiczna scene to IS przy wiekszym przymknieciu przyslony i zarazem koniecznym dluzszym czasie ekspozycji na nie wiele sie zda.

A co do koncertow to owszem, sa takie gdzie zespol nie za wiele sie rusza, ja patrze przez pryzmat koncertow jakie ja bym ewentualnie robil czyli rock i cos ostrzejszego :)

mefistak
20-08-2009, 21:32
Nie napisałeś (albo mi umknęło), jaki rodzaj muzyki chcesz fotografować. Czy to mają być duże koncerty plenerowe, czy filharmonia, czy też jazz w małych klubach, gdzie jest b. ciemno. Zastanów się, czy to maja być porterty muzyków, czy raczej całe zespoły. Wiedz, że do fotografowania pod sceną potrzebna jest akredytacja i to, że często można robic zdjęcia tylko przez pierwszych 10 min. Ja fotografuję jazz od wielu lat. Nigdy nie pcham się przed scenę, siadam tam gdzie mogę, albo staję z boku, używam długiej rurki, a w klubach 50 1,8. Jednym obiektywem nie obskoczysz tematu. Optymalne są jasne stałki i dobry zoom ze stabilizacją (lub monopod).

Rodzaj muzyki - metal + rock od czasu do czasu, wiec muzycy dosc intensywnie sie ruszaja :P. Akredytacje mam zawsze, wiec foto spod sceny / z fosy. Celuje glownie w portrety, ale glownie nie znaczy wylacznie.
Ostatecznie padlo na canon 85mm 1.8 plus tamron 17-50mm 2.8 i na razie musi wystarczyc. Raz jeszcze dzieki za rady.

panmateusz
24-03-2011, 20:03
Podepnę się*pod temat.

Aktualnie posiadam 450D, 430EXII, 30mm f/1.4, 50mm f/1.8 oraz kita, gdy potrzebuje 17mm. Zajmuję się fotografią klubową, aczkolwiek chciałem spróbować takze fotografii koncertowej. Czy 85mm f/1.8 da radę, czy muszę sie pogodzić z faktem odebrania sobie chleba od ust na rzecz Tamrona/Sigmy 70-200mm f/2.8?

KOKO74
24-03-2011, 20:23
Jeśli jeden obiektyw to uniwersalny taki spacer zoom tamron 28-75mm f/2.8
Jeśli dwa to szeroko i Tele, ale i tak najczęściej niema czasu na zmianę szkła gwiazdy dają czas na foty jeden lub dwa kawałki i tak naprawdę nawet niema kiedy pokombinować

panmateusz
24-03-2011, 20:42
Jeśli jeden obiektyw to uniwersalny taki spacer zoom tamron 28-75mm f/2.8
Jeśli dwa to szeroko i Tele, ale i tak najczęściej niema czasu na zmianę szkła gwiazdy dają czas na foty jeden lub dwa kawałki i tak naprawdę nawet niema kiedy pokombinować
Jaki jest sens dublowania 30mm i 50mm?

Panos
24-03-2011, 20:50
[QUOTE=panmateusz;951165]Podepnę się*pod temat.
. Czy 85mm f/1.8 da radę, QUOTE]

sam nie da rady. musisz mu pomoc.
to sie nie da powiedziec- przeciez warunki moga byc rozne i zmienne. mozesz zmieniac tez pozycje.
jesli chcesz sfotografowac cala scene to 85 moze byc za dlugi jesli jestes w poblizu , jesli bedziesz chcial sfotografowac detal , osobe , to moze okazac sie za krotki. Nie ma jednego uniwersabnego obiektywu. W pewnych warunkach bedzie idealny , w innych nieodpowiedni.

Na ogol sila reflektorow jest tak znaczna , ze wbrew pozorom niedostatek swiatla nie musi wystapic.

Uniwersalne do tych celow to beda zoomy 70-200 z IS em.

N00bek
24-03-2011, 22:16
to sie nie da powiedziec
??



Uniwersalne do tych celow to beda zoomy 70-200 z IS em.
Ciężki i ciemny jeśli mowa o 4 - czy sens jest nie chyba jednak nie. W dodatku z 450D będzie topornie. Może bigma 50-150/2.8 jeśli pod cropa to jak znalazł.

Odnośnie 85/1.8 różnie to bywa. Ja za często na koncerty niestety nie chodzę, ale 85/1.8 na pewno dawałaby radę - wiadomo czasem by trzeba było lekko odskoczyć ;)

Panos
24-03-2011, 22:38
??


Ciężki i ciemny jeśli mowa o 4 - czy sens jest nie chyba jednak nie. W dodatku z 450D będzie topornie. Może bigma 50-150/2.8 jeśli pod cropa to jak znalazł.

Odnośnie 85/1.8 różnie to bywa. Ja za często na koncerty niestety nie chodzę, ale 85/1.8 na pewno dawałaby radę - wiadomo czasem by trzeba było lekko odskoczyć ;)


zauwaz : piszesz ze 85 daje rady , a 70-200 nie za bardzo.
przeciez 85 miesci sie w zakresie 70-200mm
poza tym co znaczy toporny ?
dlaczego 70-200 mialby byc z 450 toporny a z innymi nie ?
ma przeciez z kazdym aparatem ten sam ksztalt przypominajacy rure/pancerfausta. jego "topornosc" jak to nazywasz nie ma zadnego zwiazku z jakakolwiek puszka.

nawet jesli masz 70-200/4 to z is schodzisz spoko do czasow z reki na 80mm do ok 1/20 sek. na 85mm bez is raczej ponizej 1/60 nie powinno sie schodzic , raczej nie mniej niz 1/120 bo to przeciez format polowkowy i przewaga jasnosci obiektywu znika. W dodatku oswietlenie sceny to kilowaty , czesto oswietlenia jest az nadto . jasne ze jesli wylacza i zrobia nastroj to robi sie ciemno dla obu obiektywow.
a wlasciwie to najwiecej zalezy od tego na jaka odleglosc uda sie podejsc do sceny - a tego nie wiemy . to zalezy od organizatorow i inwencji fotografa.
to proste - jesli mam krotsza ogniskowa do dyspozycji to musze starac podejsc sie blizej.
Jesli jestem w odleglosci kilkunastu metrow od sceny lub dalej , to dluzsza ogniskowa jest przydatna. A jesli mam dostep na scene to wystarczy zoomik pokojowy , no moze nieco dluzszy.

KOKO74
25-03-2011, 00:27
Jaki jest sens dublowania 30mm i 50mm?

Ostatnio miałem okazje fotografować koncert Michała Bajora. Możliwość wykonywania zdjęć z prawami do publikacji była tylko podczas jednego krótkiego utworu jakieś dwie do trzech minut i właśnie na tym utworze pan Bajor stał się niesamowicie ruchliwy spacerował po scenie, obracał się i itd. Miałem założone 24 – 70 mm i na dwudziestu czterech miałem całą sylwetkę a na 70 fajne zbliżenie .
Jak gwiazda daje więcej czasu na focenie to można różne szkła próbować kombinować a jak z czasem jest krucho i nie wiesz gdzie kto będzie stał i co robił to najlepiej mieć założone coś uniwersalnego
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Przy tele 70 – 200 i dłuższych na przykład 300mm oprócz fajnych zbliżeń jest jeszcze szansa odejścia do tyłu i sfotografowania całej sylwetki wokalisty lub wokalistki pod innym kontem. Sceny w amfiteatrach i na festynach mają zazwyczaj ok. 150cm wysokości i robiąc zdjęcie z pod sceny robisz je z dołu i kiepsko to wychodzi a przy Tele z piętnaście kroków do tyłu i efekt już jest super
Dlatego tez warto mieć jasne Tele

igor58
25-03-2011, 09:45
Pojęcie "koncert" jest b. szerokie. Co innego focić gwiazdy na dużej scenie (i np. w plenerze), co innego w "niszowym" klubie typu Alchemia (Kazimierz, Kraków). Nie ma uniewersalnego obiektywu, uniwersalnego aparatu. Wszystko zależy od światła, odlegości fotografa od sceny i dynamiczności artysty. Trzeba pisać o konkretnych sytuacjach. Bywałem na konc., gdzie C50/1.8 na max. przysłonie i 1600 (bo tyle mam), to było za mało. Ostatnio obserwuję tendencje do świecenia z tyłu (dla "klimatu"), co dla słuchaczy jest może i fajne, ale dla fociarzy już mniej. Trzeba też mieć dokładny cel: czy robimy portret muzyka, czy cały zespół. No i wiedzieć, co dalej ze zdjęciem. Jesli na wystawę (duży format), to jest problem, jeśli do gazety (mały obrazek), można cropować (wiec 85/1.8 jest ok.), obrabiać, wyciągać detale. Chyba kwestia przeznaczenia zdjęcia jest tu kluczowa, i pod tym kątem powinniśmy dobierać sprzęt. Kolega z "Rzeczpospolitej" foci redakcyjnym Nikonem D700 i 70-200/ 2.8 VR. Daje radę. No, ale to nie jego sprzęt (komplet dość kosztowny).
Koncerty to trudny, ale b. wdzięczny temat.

Bolek02
26-03-2011, 08:48
Jeśli jeden obiektyw to uniwersalny taki spacer zoom tamron 28-75mm f/2.8
Jeśli dwa to szeroko i Tele, ale i tak najczęściej niema czasu na zmianę szkła gwiazdy dają czas na foty jeden lub dwa kawałki i tak naprawdę nawet niema kiedy pokombinować

Tamron 28-75mm f/2.8 to szkło pod FF a nie pod cropa. Jeżeli już to 17-50/2,8
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
IMHO na początek stałka C 85/1,8 da radę - czasem mozesz wspomóc się lampą.
To dobry wybór cena / jakośc i zawsze można odsprzedać bez problemu przy zamianie.

aelle
01-05-2012, 14:10
Witam serdecznie, odkopuję stary temat, gdyż mam problem podobnej natury.
Otóż od paru miesięcy zajmuję się fotografią koncertową (z akredytacją), z tym że do tej pory były to ciemne i małe kluby, gdzie działałam canonem 50 1.8 oraz sigmą 10-20 (pod 400d).
Teraz zaczyna się sezon festiwalowy, więc będę potrzebowała czegoś dłuższego. Niestety budżet jest dość niski (~1500zł), zastanawiałam się nad Tamronem 28-75 2.8, ale nie wiem czy nie będzie za krótki i za ciemny?
Z góry dziękuję za odpowiedź :)

Lucas93
01-05-2012, 14:28
Ten Tami może być trochę za krótki. Może jakaś stałka - Canon 100/2 ?

denree
01-05-2012, 18:44
ja tez sadze ze tamron moze byc zbyt krotki. pomysl lepiej nad c85/1.8, c100/2 czy ewentualnie nad sigma 50-150/2.8. wiadomo, ze najlepszy bylby 70-200/2.8 ze stabilizacja ale to calkiem inny budzet :)

Darx
01-05-2012, 20:24
Obiektyw 50-150 sigmy, to bardzo miłe szkiełko. Niestety sigma nie jest na tyle ambitna by podtrzymać linię ze stabilizacją i bez... Stąd też usuwają z oferty 50-150, a w jej miejsce wchodzi znacznie droższa z OS.

Canon 100/2 może okazać się za długi i wąski. No i trzeba zapamiętać, że operowanie stałką z początku bywa trudne. Canon 85/1.8 ma podobną sytuację jak 100mm, ciężko będzie odsuwać się od sceny by ustrzelić. Wiadomo, że lepiej mieć szerzej niżeli ciasno ;)

Najlepsze ujęcia złapałem za pomocą 24-105/4 L IS. Fakt, f=4 to ciemno, ale IS i dobre iso dawało radę ;)

ARN
01-05-2012, 22:39
............................
Canon 100/2 może okazać się za długi i wąski. No i trzeba zapamiętać, że operowanie stałką z początku bywa trudne. Canon 85/1.8 ma podobną sytuację jak 100mm, ciężko będzie odsuwać się od sceny by ustrzelić. Wiadomo, że lepiej mieć szerzej niżeli ciasno ;)
.........................


Kwestia wprawy i preferencji.
Ja od dłuższego czasu w ogóle nie używam zoomów na koncertach...

7four
02-05-2012, 08:00
Witam serdecznie, odkopuję stary temat, gdyż mam problem podobnej natury.
Otóż od paru miesięcy zajmuję się fotografią koncertową (z akredytacją), z tym że do tej pory były to ciemne i małe kluby, gdzie działałam canonem 50 1.8 oraz sigmą 10-20 (pod 400d).
Teraz zaczyna się sezon festiwalowy, więc będę potrzebowała czegoś dłuższego. Niestety budżet jest dość niski (~1500zł), zastanawiałam się nad Tamronem 28-75 2.8, ale nie wiem czy nie będzie za krótki i za ciemny?
Z góry dziękuję za odpowiedź :)

Czy ciemny to sprawdź, przymknij to co masz do 2.8 i zobaczysz.
Czy za krótki ? Tego nie wie nikt :), to zależy od miejsca w którym będziesz stała.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!



Najlepsze ujęcia złapałem za pomocą 24-105/4 L IS. Fakt, f=4 to ciemno, ale IS i dobre iso dawało radę ;)

Na jakich czasach ?

aelle
03-05-2012, 14:32
Serdecznie dziękuję za rady!

Ranking przedstawia się następująco:
- Canon 100 f/2
- Sigma 50-150 2.8 (używana)

Który byście polecali?

arekhit
03-05-2012, 15:24
canon 100/f2

Mike7
03-05-2012, 15:32
Do cropa 85 1.8, do FF 100 2.0 :) Nie pchaj się w Sigmę na siłę, chyba że nie ma nic w podobnej cenie. Pamiętaj do ceny zakupu Sigmy doliczyć koszty kalibracji, jak nie będzie wymagana - ciesz się :) zaoszczędziłeś, jak będzie wymagana kalibracja i funduszy brak = wielkie rozczarowanie...

michael_key
03-05-2012, 17:32
100 2.0

darecky
04-05-2012, 09:08
zdecydowanie canon 100/2. Jeszcze lepiej na cropa wg mnie będzie 85/1,8. Troszkę jaśniejsze i krótsze (odpowiednik ok135mm na ff) ze światłem 1,8. Oba są szybkie i celne, ostre. Z obiektywem używanym to jest tak, żeby przed zakupem sprawdzić pod kątem FF/BF (lub poprosić sprzedającego o zdjęcia na przysłonie 1,8), aby nie słać na żytnią do regulacji po zakupie i dodatkowe ok. 150pln nie wydać.
Używane 85-tki chodzą po ok. 1000-1200pln (nowe ok.1500), natomiast setki po ok 1200-1400 pln i jest ich dużo mniej na rynku wtórnym (nowe po ok.1800). Przy nowym masz w razie czego bezpłatny serwis i kalibrację do body więc mniejszy stres przy zakupach na odległość.

ARN
04-05-2012, 12:27
Serdecznie dziękuję za rady!

Ranking przedstawia się następująco:
- Canon 100 f/2
- Sigma 50-150 2.8 (używana)

Który byście polecali?

z tych dwóch - zdecydowanie canon 100;
aczkolwiek do cropa, jak pisali koledzy, lepszy wydaje mi się 85...

bartek_
06-05-2012, 12:26
Jeśli dwa obiektywy pod cropa to 28 1,8 oraz 135L. Jeśli dwa pod ff to ef 50 1,8 lub 1.4 oraz 135L.