PDA

Zobacz pełną wersję : Kalibracja/profilowanie urządzeń drukujących



mancat
03-08-2009, 22:41
Witam!

Pozwalam sobie powtórzyć wątek jaki założyłem na myapple.pl, dotyczący kalibracji drukarek...

Problem, mianowicie mam taki. W pracy mamy ploter HP designjet 800 (atramentowy). Kłopot tkwi z brakiem choćby przybliżonej zgodności kolorów z tym co widzę na monitorze a tym co wychodzi z drukarki. Szukając rozwiązania problemu natknąłem się na zestaw do profilowania monitorów i drukarek Colour Confidence Profiler (http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1788&xSec=10306&jssCart=cd6927c5c744a45dc3ab5397d2725829). Spotkałem się jednak z opinią, że taka kalibracja może nie dać zadowalających rezultatów.

1. Czy spotkaliście się z takim urządzeniem?
2. Jak korzystać z profilu, podpiąć go w Photoshopie?
3. Należy kalibrować dla każdego rodzaju papieru/podłoża?
4. Czym się różnią urządzenia drukujące RGB i CMYK? Mamy w pracy również laserową minoltę bizhub, która poniekąd jest RBG, a tonery ma CMYK... o co chodzi z tym podziałem?

Porszę o pomoc.

Marek

czornyj
03-08-2009, 23:12
1. Sprzęt w zestawie to i1pro rev D - bardzo fajny spektrofotometr, co do samego oprogramowania, to niestety nie miałem styczności.
2. Z profilu korzystać można na wiele sposobów, albo konwertując same zdjęcia, albo wykorzystując podczas druku opcję "Photoshop Manages Colors".
3. Tak
4. RGB i CMYK to sposoby sterowania urządzeniami. Zasadniczo wszystkie drukarki drukują różnymi wariantami CMYK-a, ale nie wszystkie dają się sterować koordynatami CMYK-owymi. Wiele drukarek drukuje nawet i 12-oma kolorantami, a steruje się nimi za pomocą koordynatów RGB.

I na koniec mała przestroga - zarządzanie barwą to niestety dość złożone zagadnienie, kalibracja i profilowanie wymaga pewnej wiedzy i świadomości tego co się robi, z tego tytułu sam zakup urządzenia nie zawsze przekłada się na poprawę sytuacji.

mancat
04-08-2009, 07:00
Dzięki za wyjaśnienia!

Z tego co wiem oprogramowanie w tym zestawie działa automatycznie (co niekoniecznie znaczy dobrze), czyli po prostu wprowadza korekty do profilu względem tego co zmierzył.

Ad.2. Konwertując, czyli Edycja >>> Konwertuj do profilu... (dla CS3)? A jak to wygląda w programach Illustrator i InDesign, tam zarządzanie kolorem wygląda podobnie jak w PSie, ale często w Illustratorze pracuje na CMYKu, np. nad projektami które idą do druku offsetowego, do tego dochodzą Pantone'y, które określane sa tylko w CMYKu, czy to nie komplikuje sprawy?

Zdaję sobie sprawę, że to szeroki temat, jedynym kalibratorem jaki miałem w reku to Spyder2PRo, którym kalibruję monitor w domu. Co do druku to mam tylko cześciową wiedzę teoretyczną... Będzie musiała wystarczyć. Jeśli kupimy zestaw do profilowania to będe musiał się dużo nauczyć, ale problem trzeba rozwiązać...

I jeszcze jedno pytanie: czym rózni się kalibracja od linearyzacji, to chyba nie są zbieżne pojęcia?

Tomasz1972
04-08-2009, 09:15
Korzystam z w/w zestawu i efekty są rewelacyjne. Oczywiście potrzeba trochę wprawy i wiedzy z zakresu profilowania i korzystania z profili. Obsługa urządzenia jest bezproblemowa i prawie automatyczna.

mancat
04-08-2009, 09:31
A jakie urządzenia profilujesz? Atramentowe czy laserowe? Jakiej konkretnie wiedzy i wprawy do tego potrzeba, co masz na mysli?

Mógłbyś rozwinąć temat korzystania z profili lub podać jakieś źródło wiedzy?

Tomasz1972
04-08-2009, 09:40
A jakie urządzenia profilujesz? Atramentowe czy laserowe? Jakiej konkretnie wiedzy i wprawy do tego potrzeba, co masz na mysli?

Mógłbyś rozwinąć temat korzystania z profili lub podać jakieś źródło wiedzy?

Profiluję LABa RGB, drukarki atramentowe i termosublimacyjne ( czyli wszystko RGB ).
Wprawy potrzeba przy dokonywaniu pomiaru wydruku. Trzeba z odpowiednią prędkością przesuwać spektrofotometr.

Polecam ksiażkę : http://helion.pl/ksiazki/zabarw.htm

mancat
04-08-2009, 09:49
Koordynację ruchów mam więc nie powinno być problemów :-).

Myslałem o tej książce, ale... nakład wyczerpany.

czornyj
04-08-2009, 10:11
Dzięki za wyjaśnienia!

Z tego co wiem w tym zestawie działa automatycznie (co niekoniecznie znaczy dobrze), czyli po prostu wprowadza korekty do profilu względem tego co zmierzył.

Ad.2. Konwertując, czyli Edycja >>> Konwertuj do profilu... (dla CS3)? A jak to wygląda w programach Illustrator i InDesign, tam zarządzanie kolorem wygląda podobnie jak w PSie, ale często w Illustratorze pracuje na CMYKu, np. nad projektami które idą do offsetowego, do tego dochodzą Pantone'y, które określane sa tylko w CMYKu, czy to nie komplikuje sprawy?

Zdaję sobie sprawę, że to szeroki temat, jedynym kalibratorem jaki miałem w reku to Spyder2PRo, którym kalibruję monitor w domu. Co do druku to mam tylko cześciową wiedzę teoretyczną... Będzie musiała wystarczyć. Jeśli kupimy zestaw do profilowania to będe musiał się dużo nauczyć, ale problem trzeba rozwiązać...

I jeszcze jedno pytanie: czym rózni się kalibracja od linearyzacji, to chyba nie są zbieżne pojęcia?

Z CMYK-iem jest nieco inna sprawa. Drukując prace w CMYK-u należy używać opcji Photoshop Manages Colors, Let InDesign Determine Colors itd. w trybie Proof, wybierając jako Working CMYK przestrzeń CMYK, w której będziemy drukowali, oraz zapinając profil jako Printer Profile.

Z Pantonami z uwagi na nierównomierność percepcyjną przestrzeni L*a*b sprawa jest ciężka, jedyna skuteczna metoda to często dobór wizualny.

Linearyzacja to element kalibracji , którego w dodatku nie możemy w Twoim wypadku przeprowadzić, co stanowi pewien problem. Pewnym rozwiązaniem jest stosowanie wzorców do tworzenia profili RGB o b. dużej ilości próbek, które dokładniej scharakteryzują ew. nieliniowość drukarki, tylko trzeba mieć oprogramowanie dające możliwość stosowania takowych.

Kolejną sprawą są możliwości samej drukarki i papier użyty do wykonywania proofów - prawdziwa proofiarka powinna kryć całego CMYK-a, którego przyjdzie jej symulować, a już wogóle byłoby cudnie, by kryła też symulowane Pantony. W przypadku tej hapki może być z tym różnie.
Papier do proofów też powinien być specjalny (zwykle nie zawiera on wybielaczy optycznych, które przy profilowaniu wybierają jaja) i najlepiej możliwie przypominający papier nakładowy.

W przypadku naprawdę fachowych prooferów używa jako bazy plotera o dużym gamucie oraz RIP-ów, które pozwalają sterować maszyną tak, jak urządzeniem CMYK, linearyzować ją, tworzyć profile będące kombinacją przestrzeni barwnej maszyny i symulowanego CMYK-a (profile device link), dostrajać sposób reprodukowania Pantone'ów, certyfikować proofy za pomocą kostek Fogry itd. itp. - tylko to już dość droga zabawa.

Co do wiedzy - RWCM można czasem dostać na Allegro. Inną niezłą książką jest "Zrozumieć Color Management", tylko jest napisana nieco trudniejszym językiem. Jeśli znasz angielski, możesz też poczytać publikacje nt. CM dostępne w internecie:
http://forum.nikon.org.pl/showthread.php?t=44567

mancat
04-08-2009, 10:54
W sumie w offsecie problem reprodukcji pantonów leży po stronie drukarza, bo on kładzie sobie dany panton jako osobny kolor. W cyfrowym druku jest właśnie problem.

Jeszcze jedno pytanie... czy muszę wykonywać profilowanie drukarki dla każdej stacji roboczej, z której puszczam wydruki? Zakładam, że każdy komputer ma skalibrowany/profilowany monitor, używam tych samych ustawień wydruku, mam utworzone profile drukarki dla każdego z używanych przez nas papierów. Mogę wymieniać te profile pomiędzy komputerami?

czornyj
04-08-2009, 11:16
Problem z reprodukcją Pantonów polega na tym, że często leżą poza gamutem drukarki i nie da się ich poprawnie zreprodukować.

Profil drukarki jest jeden i oczywiście będzie działał niezależnie na wszystkich komputerach tak samo.

mancat
04-08-2009, 11:27
Problem z reprodukcją Pantonów polega na tym, że często leżą poza gamutem drukarki i nie da się ich poprawnie zreprodukować.(...)

I tu przydają się właśnie wspomniane przez Ciebie RIPy. Mamy kontroler, choć nie wiem czy jest to typowy RIP, Fiery do laserowego BizHuba od Konicy Minolty. Generalnie urządzenie mega ułatwia zarządzanie profilami i Pantone'ami, ich ewentualną korekcję itd. Super sprawa. Niestety do HPka musimy inaczej podejść, nie wiem czy można go pod jakiś kontroler podpiąć. Nawet jeśli dałoby radę to pewnie za niezłą sumę. Dlatego chyba lepiej spróbować go profilować.

czornyj
04-08-2009, 11:39
Lasery mają generalnie spory gamut i nieźle radzą sobie z Pantone'ami, często mają gotowe biblioteki. Jeśli masz BizHuba na RIP-ie, to nie wiem, czy nie lepiej byłoby go profilować w CMYK-u, ale trzebaby zrobić test. Nb. spektrofotometr przyda Ci się również to linearyzacji tej laseróweczki.

Hapka wygląda raczej na plujkę bardziej CAD-ową, więc raczej RIP-y typowo prooferowe jej nie wysterują. Z Pantone-ami trzebaby sobie radzić jakoś inaczej.

mancat
04-08-2009, 12:28
(...)nie wiem, czy nie lepiej byłoby go profilować w CMYK-u, ale trzebaby zrobić test. Nb. spektrofotometr przyda Ci się również to linearyzacji tej laseróweczki.

Też o tym myślałem. Zestaw za 3000 zł tylko pod HPka to troche za dużo. Więc i do KM, by się przydał.


Hapka wygląda raczej na plujkę bardziej CAD-ową, więc raczej RIP-y typowo prooferowe jej nie wysterują. Z Pantone-ami trzebaby sobie radzić jakoś inaczej.

Dokładnie, HPek jest szeroki i służy głównie do druku z CADa. Ale niejednokrotnie miał drukować plansze, duże zdjęcia (do czego z resztą jest w 100% zdolny) i zawsze były problemy z kolorami. W zależności od rodzaju podłoża migał się mniej lub bardziej.

OK, dzięki serdeczne za pomoc. Jak będę miał kolejne pytania to oczywiście napiszę :-). Będę musiał się teraz zapoznać z teorią.