Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Jak złapać ostrość, czyli "Canon autofocus information"



dgi
29-08-2005, 12:37
Wklejam w całości, aby źródło nie umknęło.
Polecam także EOS_digital.pdf wymieniony pod koniec.

RDKirk wrote:

According to the major material in Canon's "Lens Work III," the description in their US patent application, and remarks by Chuck Westfall, to put it briefly:

The AF system sensors are located in the floor of the mirror box. They receive the image through the semi-silvered mirror, which is then reflected downward by a secondary mirror hinged to the back of the main mirror. This forms a virtual focusing plane that is supposed to be at the exact same plane as the sensor (a point of possible miscalibration).

Each AF sensor consists of a pair of short lines of pixels forming an array. One array comprises the outer sensors. Two crossed arrays (one vertical, one horizontal) comprise the center sensor. With lenses or f2.8 or faster, the camera activates a second vertical array in the center.

The arrays are sensitive to linear details that run perpendicular to the orientation of the array. Therefore, the horizontal arrays (identified by the horizontal rectangle marks on the viewscreen) are sensitive to vetical linear details; the vertical arrays (identified by the vertical rectangle marks on the viewscreen) are sensitive to horizontal linear details.

They are blind to linear details that run parallel to the array direction. The center array, being a crossed combination of a vertical and a horizontal array, is sensitive to linear details running both vertically and horizontally. When the second vertical array is activated, it's combined input increases the accuracy by a factor of three.

The pixel arrays are actually three times longer than indicated by the viewfinder markings. This is to cover the fact that the viewscreen has a significant amount of "slop" in its horizontal-plane positioning (what you see as left/right/up/down in the viewfinder). Therefore, the sensors actually see details that are somewhat outside the viewfinder markings, and may focus on them instead of details within the sensor markings, if those outside details are more perpendicular to the array than the details inside the markings.

When you mount a lens (whether the camera is on or off), the camera interrogates the lens for its characteristics, including maximum aperture, which one of the focusing parameters.

When you half-press the shutter release (or the * button, if you've used the custom function to move focusing control there), the activated AF sensor "looks" at the image projected by the lens from two different directions (each line of pixels in the array looks from the opposite direction of the other) and identifies the phase difference of the light from each direction. In one "look," it calculates the distance and direction the lens must be moved to cancel the phase differences. It then commands the lens to move the appropriate distance and direction and stops. It does not "hunt" for a best focus, nor does it take a second look after the lens has moved (it is an "open loop" system).

If the starting point is so far out of focus that the sensor can't identify a phase difference, the camera racks the lens once forward and once backward to find a detectable difference. If it can't find a detectable difference during that motion, it stops.

Although the camera does not take a "second look" to see if the intended focus has been achieved, the lens does take a "second look" to ensure it has moved the direction and distance commanded by the camera (it is a "closed loop" system). This second look corrects for any slippage or backlash in the lens mechanism, and can often be detected as a small "correction" movement at the end of the longer initial movements.

When the camera determines how far and in what direction the lens must move to cancel the phase difference, it does so within a tolerance of "within the depth of focus" of lenses slower than f2.8 (down to f5.6) or "within 1/3 of the depth of focus" of lenses f2.8 and faster. The depth of focus is the range at the sensor plane within which the image of a point will be reproduced as a blur smaller than the manufacturer's designated "circle of confusion" (CoC). Canon's designated circle of confusion is 0.035mm for the 24x36mm format and 0.02mm for the APS-C format. The CoC is based on maintaining the appearance of sharpness in a 6x9 inch print at about an 10 inch viewing distance (as revealed by the Euro-Canon web site). There is no guarantee that images enlarged any greater than this will appear sharp.

The depth of focus increases when the aperture of the lens decreases (like depth of field at the subject plane), but it does not change with the focused distance or the focal length of the lens (according to Canon, unlike depth of field). That is why the camera interrogates the lens for that information; it calculates the depth of focus tolerance from the maximum aperture, not the set working aperture.

As a result of this tolerance (within the depth of focus or within 1/3 of the depth of focus), the camera can place the actual plane of focus at random anywhere within the tolerance range, and not necessarily at the same place each time.

A non-exhaustive list of information about focusing:

1. The center focus square in the viewfinder represents has both horizontal and vertical sensors, so it can focus just as well on vertical and horizontal lines of detail. The outer focusing rectangles are represent sensors that are oriented either vertically or horizontally (according to the shape of the marks), and focus best on lines of detail that are perpendicular to them. You can test this easily: Line up a vertical focusing rectangle on a vertical detail (like the corner of a wall or the edge of a door) and try to focus. The camera will not be able to focus on it. But put a horizontal rectangle against that vertical line, and it will snap instantly into focus (you can turn the camera, and the same will be true). This is a valuable tool. If you are struggling with a background that competes with the foreground, look at whether either has linear detail (say, a squirrel on a tree branch). You can activate one of the rectangles and turn the camera so that the rectangle is either parallel with the linear detail that you want to ignore or perpendicular to the detail you want to focus on.

2. The actual focus sensor arrays are three times larger than the viewfinder marks. A user could put an intended subject in the mark, but if there is a strong detail just outside the mark (but within the sensor area), the camera would focus on that strong detail. This is a source of much of the complaints of the back- or front-focusing -- especially with the "ruler tests." Also, as far as the camera is concerned, a focus lock on anything within the sensor area is good, which sometimes covers more area than the photographer intended.

3. Auto focusing with the 20D only works with lenses with maximum apertures of f5.6 or greater (as determined by the information passed to the camera by the lens). This means the total maximum aperture of the lens, not the aperture you're shooting with at the momement. With a lens slower than f5.6, you have to focus manually (unless you fool the lens somehow into reporting an incorrect aperture to the camera).

4. On the 20D, the center marks have additional sensors to increase accuracy three times greater than the 10D, but these only come into play with lenses that have maximum apertures of f2.8 or greater (not the aperture set for shooting, but the maximum aperture). On a variable aperture zoom lens, if it drops below f2.8 while zooming, that information is passed to the camera, which cuts out the additional focusing sensors. The outside focus sensors of the 20D are normal accuracy.

5. The camera's AF sensors require some details in the image to determine the phase difference. It's harder for the camera to find focus when the light is dim or there is little subject detail. Contrary to recent remarks on another topic, the camera CAN distinguish contrast between equally bright hues of red and green just as the eye can--the sensors are color corrected. Although the sensors can distinguish some quite subtle detail differences, they don't see quite a sharply as the eye. If the lens starts from a very out of focus condition, it can miss very fine detail that the eye sees clearly, such as the mesh of a speaker grill from across the room. In this case, it can be helped if the photographer manually moves close to "focus" and allows the camera to find the actual focus.

6. AF controls:
Shutter release. By default, when you half-depress the shutter release, the camera will focus with the active sensors on the strongest contrasts within those sensor areas. Whether or not it will hold that focused distance depends on what AF mode you're shooting in.

AE/AF Lock Button. The asterisk button on the back near your right thumb. You can set this button to be the focus button in the Custom Function menu (CF4--choose option 1). When this is set, you focus by putting the active AF mark in the viewfinder on your subject and press the asterisk button. The camera focuses on that spot and does not change focus until you press the button again. In AI Servo mode, the camera continuously evaluates focus only as long as you have the button pressed.

Multicontroller (joy button) and AF Selection button. These controls, plus the control wheels, allow you to select which focus marks are active--they provide multiple ways to do the same thing, so take your choice. You can either select one point or you can set the camera to choose its own points as you focus. If the camera chooses the points, it will usually focus on any number of points that are closest to the camera. About the only time this is better is when you're focusing on fast-moving activity that you can't keep under a single mark (say, a soccer player). Otherwise, it's usually better to select your own point. The diagonal points on the 20D are very close to the "Rule of Thirds" intersections, so sometimes it's convenient (if you use that composition rule to place your subject in the frame) to select one of those points.

7. AF Modes:
One Shot: When you set the camera to "One Shot," you set the condition "The subject is definitely not moving." The camera is in a "focus priority" mode. The shutter release is locked until the camera achieves what it thinks is the proper focus. This is best if your subject and the camera will be motionless, because it allows you to focus and change the framing without the camera refocusing automatically.

AI Servo: When you put the camera into AI Servo mode, you have set the condition "The subject is definitely moving." The camera is in a "shutter priority" mode. Therefore, the camera goes into a routine that continually collects data to predict the subject movement and move the lens to intercept the subject at its new position. You can shoot even if out of focus (however, the camera cannot release the shutter if the lens is actually in motion). If you know your subject will be in constant motion, this is the best mode. If the subject is actually not moving, the chance of a misfocused shot increases as the camera goes through its data-collection routine. However, often a handheld camera does move (as the photographer sways naturally) for AI Focus to detect and correct for the sway. AI Servo will use whichever focus point you have activated. However, if you activate all the focus points, you must put the center point on the subject and half-press the shutter release for about half a second for the camera to "acquire" the right subject. After that, while you hold the shutter release, the camera can intelligently "hand off" the subject focus from point to point as the subject "wanders" over the viewscreen.

AI Focus: The camera is normally in One Shot mode and the shutter will lock until it achieves focus. However, if it detects the subject moving (that is, the subject goes out of focus), it will automatically switch into AI Servo mode and try to maintain focus. If you are focusing on something that frequently stays still but could move suddenly (like a toddler) this mode comes in handy. The important point wiht AI Focus is that it does not lock the shutter. However, the camera will usually interpret "focus and recompose" as movement of the subject, and will refocus.

http://www.fredmiranda.com/forum/topic2/228079/0#1877222

RDKirk wrote:

There are five main places this information comes from:

1. Canon's "Lens Work III" book (glossary, mostly)
2. Canon's latest application for a US patent on their autofocus system
Go to www.pat2pdf.org and enter patent # 6,603,929
3. Canon's pamphet on getting the most from EOS DSLRs
www.photoworkshop.com/canon/EOS_Digital.pdf
4. Canon Professional Services European web site FAQ
www.cps.canon-europe.com/faq/index.do
5. Lots of methodical observation and practice with the camera.

[furthermore] RDKirk wrote:

"If the camera places the actual focused plane within the depth of focus range, the intended focused plane of the subject should "look sharp" on a 6x9-inch print from a distance of 10 inches. In "high precision mode" the intended plane of focus should "look sharp" on about an 11x14-inch print at 10 inches (extrapolating from the standard size given by Canon for normal mode).

This standard is important to understand. If you use high precision mode and view the image on a monitor at 100 percent of the original pixel resolution, do not expect the actual plane of focus to coincide with the intended plane of focus. It's not necessarily going to do that--it's only designed to get close enough to "look sharp" at the standard final display enlargement size and viewing distance. If it does that much, then it's doing its job as designed.

If you're operating at normal AF precision, the camera will happily settle for any point within the depth of focus range (and not necessarily the same place every time--randomness within limits is what "tolerance" means in this context).

If you need optimum sharpness at greater than the standard final display sizes and viewing distances, then yes, you'll have to focus manually. However, a lot of focusing problems are caused by users not realizing that even autofocus requires learning certain techniques, some similar to the techniques of using a manual split-image rangefinder.

One person on this forum has reported an e-mail from Sigma stating that Canon cameras will tend to stop at the first part of the depth of focus range they reach, depending on the direction the lens must move to get there. My results have not verified that, and I don't think it really corresponds to how Canon says the system works."

Źródło: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/241524/0

Błajo
29-08-2005, 23:33
A tak w skrocie i po polsku? :)

MarekC
30-08-2005, 08:58
Sensor AF znajduje się na dole puszki luster, obraz kierowany nań przechodzi przez półprzezroczyste przednie lustro i odbija się od tylnego wykierowanego nań. Jest on zbudowany z 2 linii sensorów: poziomej i pionowej. Sensory na pierwszej są "ślepe" na linie poziome, a linii drugiej na pionowe. Sensor na skrzyżowaniu tych linii jest czuły na oba typy obrazów.
AF działa na zasadzie porównania faz sygnałów odebranych przez pary sensorów ułożonych symetrycznie względem środkowego. Wyliczona różnica pozwala aparatowi określić w jakim kierunku i o ile należy przesunąc układ optyczny obiektywu by zlikwidować tę różnicę. AF nie szuka punktu najlepszej ostrości, choć dają się zauważyć drobne ruchy obiektywu mające na celu korekcję opóźnień i luzów mechanizmów obiektywu.
Obraz uważa się za ostry jeśli różnica faz będzie mniejsza niż ...hmmm jak to przetłumaczyć (depth of focus) ... "plamka focusa" ;-). Mówi ona jaką średnicę ma ostry obraz punktowy. Canon zdefiniował tę srednicę na 0,035mm dla SLR oraz 0,02mm dla dSLR z cropem 1,6. Odpowiada to wrażeniu ostrego widzenia odbitki 15x22,5 cm z odległości 25 cm. Taka definicja nie gwarantuje, że obraz na większych odbitkach będzie ostry.
Jesli różnica faz będzie na tyle duża, że AF nie bedzie w stanie ustalić kierunku ani ilości kroków obiektywu poruszy nim nieco raz w jedną stronę , raz w drugą by uzyskać wynik pozwalający na wykrycie tych parametrów. Jeśli nie znajdzie - zakończy pracę (i pewnie zasyganlizuje to).
Podczas podpinania obiektywu aparat pobiera od niego info dotyczące jego parametrów, a w szczególności maksymalnego otworu. Na tej podstawie ustala 2 parametry pracy: graniczne sensory AF oraz "plamkę focusa". Dla otworów f2,8 i większych pracują wszystkie sensory i "plamka focusa" jest ustalana na 1/3 * 0,02mm, dla otworów f2,8..f5,6 "plamka" jest ustalana na 0,02mm natomiast skrajne sensory poziome nie biorą udziału w AF (jesli to dobrze zrozumiałem).

dalej czytam... choć 2 wnioski nasuwają mi się same:
- nie wolno umieszczać ostrych krawędzi foconego obrazu wzdłuż linii ostrzenia
- zdjęcia zawsze będą ostrzejsze ze szkieł jaśniejszych niż f2,8. czyli tylko używając takich można wycisnąć max możliwości AF

dalej jak doczytam resztę. Jeśli gdzieś źle zrozumiałem angielski tekst to plzzz o korektę

Uwagi dotyczące AF

1. Mówi o "ślepocie" o której pisałem wyżej. Proponowany jest test by ustawić ostrą krawędź np. narożną 2-ch ścian czy krańca podłogi idealnie ja jednej z linii sensorów AF. System nie będzie w stanie złapać ostroći lub złapie ją na inne punkty. Linie te będą niewidoczne dla AF

2. Rozmiar sensorów jest 3 razy większy niż wielkość prostokątów na matówce. Z tego powodu sensor wyostrzy nieco większy obszar niż pole prostokąta ostrzenia. Jest to jeden z głównych powodów narzekania na BF/FF, szczegónie w "teście linijki", czy innych kłopotów fotografów z punktowym pomiarem ostrości

3. AF w 20D działa tylko z obiektywami z otworem maksymalnym f5.6 - nie mówimy tutaj o otworze z jakim będzie wykonane zdjęcie tylko maksymalnym dostępnym w obiektywie. Przy obiektywach z maks otworem mniejszym niż f5.6 należy ostrzyć manualnie (MF)

4. Dodatkowe sensory AF w 20D poprawiają dokładność ostrzenia 3 razy w stosunku do 10D, ale działają tylko z maksymalnymi otworami f2,8 i większymi. Podczas używania zoomów, gdy ten max otwór maleje informacja ta jest przekazywana do aparatu i dodatkowe punkty AF są wyłączane.

5. Do wykrycia różnicy faz AF wymaga spełnienia kilku warunków. Szczególnie w słabym świetle lub gdy focony obiekt nie ma zbyt wielu charakterystycznych elementów. Chociaż sensor AF potrafi rozpoznać, jak ludzkie oko, mocno nasycone czerwienie i zielenie, to może mieć poważne problemy z bardzo subtelnymi nasyceniami tych barw, z czym ludzkie oko nie ma najmniejszego problemu. Sytuacja jest podobna do mikrofonu, którego siatka tłumi subtelne dźwięki z większej odległości. Dlatego zaleca się by w trudnych warunkach podostrzyć obraz manualnie (MF), a następnie użyć AF

6.Kontrola AF
Spust migawki. Gdy naciśniesz do połowy spust migawki, AF wyostrzy obraz według najmocniejszych kontrastów jakie wykryją aktywne sensory. Odległość ostrzenia będzie utrzymywana lub nie w zależności od trybu AF jaki jest używany

Przycisk blokady AE/AF - z gwiazdką, z tyłu korpusu, w pobliżu kciuka. Może być ustawiony jako przycisk ostrzenia (custom..) W takim przypadku wbierasz w wizjerze punkt ostrzenia AF i naciskasz ten przycisk. Odległość ostrzenia będzie utrzymana aż do następnego jego przyciśnięcia. W trybie AI Servo śledzenia odległości ostrzenia będzie aktywne tylko w czasie przyciśnięcia tego przycisku

cdn... teraz musze wracać do pracy

Vitez
30-08-2005, 10:07
- zdjęcia zawsze będą ostrzejsze ze szkieł jaśniejszych niż f2,8. czyli tylko używając takich można wycisnąć max możliwości AF

Tylko nie wolno tego zbyt uogolnica - dotyczy tylko body z cross-type AF sensor i tylko centralnego punktu AF. W klasie amatorskiej dSLR tylko 20D ma taki. 10D, D60, 300D, 350D - nie maja.

MarekC
30-08-2005, 12:54
Tylko nie wolno tego zbyt uogolnica - dotyczy tylko body z cross-type AF sensor i tylko centralnego punktu AF. W klasie amatorskiej dSLR tylko 20D ma taki. 10D, D60, 300D, 350D - nie maja.

próbowałem tłumaczyć tekst...

a jaki sensor mają 300d czy 350d ?? Na matówce też jest krzyż.
Wg tego tekstu 20D ma dodatkowe sensory w centralnym punkcie (domyślam śię że chodzi o te tworzące romb), które są wyłaczane gdy max otwór obiektywu będzie mniejszy niż F2,8.. czyli AF 20D staje się wtedy takim samym jak 300d, 350d ... to jak to jest w końcu ??

DoMiNiQuE
30-08-2005, 13:00
próbowałem tłumaczyć tekst...

a jaki sensor mają 300d czy 350d ?? Na matówce też jest krzyż.
Wg tego tekstu 20D ma dodatkowe sensory w centralnym punkcie (domyślam śię że chodzi o te tworzące romb), które są wyłaczane gdy max otwór obiektywu będzie mniejszy niż F2,8.. czyli AF 20D staje się wtedy takim samym jak 300d, 350d ... to jak to jest w końcu ??

Nie, nie, to nie tak ;) 20D ma centralny sensor krzyzowy [+] dzieki czemu 'widzi' zarowno pionowe jak i poziome linie. 10D/300D/350D rozrozniaja tylko linie poziome [-].

MarekC
30-08-2005, 13:32
']Nie, nie, to nie tak ;) 20D ma centralny sensor krzyzowy [+] dzieki czemu 'widzi' zarowno pionowe jak i poziome linie. 10D/300D/350D rozrozniaja tylko linie poziome [-].

No dobra, ale w celowniku 300d/350d widać krzyż z prostokątów AF .. 5 prostokątów w poziomie (z centralnym) i 3 w pionie (też z centralnym) daje to w sumie 7 pól AF.. czy to nie jest sensor krzyżowy ?? Sorki za takie pytanie, w 500N mam tylko 3 prostokąty w linii poziomej.

DoMiNiQuE
30-08-2005, 13:39
No dobra, ale w celowniku 300d/350d widać krzyż z prostokątów AF .. 5 prostokątów w poziomie (z centralnym) i 3 w pionie (też z centralnym) daje to w sumie 7 pól AF.. czy to nie jest sensor krzyżowy ?? Sorki za takie pytanie, w 500N mam tylko 3 prostokąty w linii poziomej.

Slowo krzyzowy opisuje rodzaj sensora a nie sposob ich rozmieszczenia.

Edit:
Czyli 20D posiada jeden sensor krzyzowy [+] w centrum kadru oraz 8 'zwyklych' sensorow AF [-] rozmieszczonych wokol niego.

mirhon
30-08-2005, 13:41
']Nie, nie, to nie tak ;) 20D ma centralny sensor krzyzowy [+] dzieki czemu 'widzi' zarowno pionowe jak i poziome linie. 10D/300D/350D rozrozniaja tylko linie poziome [-].

Jest tego kolega w 100% pewien. Gdzieś czytałem że właśnie ten centralny ma poziome i pionowe (350).
Bardzo chętnie zobaczę jakiegoś linka...bo chciałby się upewnić jak to faktycznie jest

Vitez
30-08-2005, 14:12
Jest tego kolega w 100% pewien. Gdzieś czytałem że właśnie ten centralny ma poziome i pionowe (350).
Bardzo chętnie zobaczę jakiegoś linka...bo chciałby się upewnić jak to faktycznie jest
http://canon-board.info/showthread.php?t=2110&page=1

MarekC
30-08-2005, 14:21
DoMiNiQuE cytat z tekstu angielskiego:


The arrays are sensitive to linear details that run perpendicular to the orientation of the array. Therefore, the horizontal arrays (identified by the horizontal rectangle marks on the viewscreen) are sensitive to vetical linear details; the vertical arrays (identified by the vertical rectangle marks on the viewscreen) are sensitive to horizontal linear details.
Co znaczy mniej więcej tyle:

Matryce są czułe na liniowe elementy biegnące prostopadle do orientacji matrycy. Dlatego matryce poziome (widoczne jako poziome prostokąty w celowniku) są czuła na pionowe detale liniowe; pionowe matryce (widoczne jako pionowe prostokąty w celowniku) są czułe na elementy liniowe poziome.

i dalej z angielskiego:

They are blind to linear details that run parallel to the array direction. The center array, being a crossed combination of a vertical and a horizontal array, is sensitive to linear details running both vertically and horizontally.
co znaczy:
Są one "ślepe" na elementy liniowe biegnące równolegle do kierunku matrycy. Matryca centralna, będąca krzyżową kombinacją matryc pionowej i poziomej, jest czuła na elementy liniowe biegnące zarówno pionowo i poziomo.

Gdy spojżymy na rysunki matówek odpowiednio 350d, 300d i 20d w każdej z nich są prostokąty poziome (dłuższe krawędzie leżą poziomo), pionowe (dłuższe krawędzie biegną pionowo), a element pośrodku (określany w 20D jako krzyżowy) jest kwadratem. Może się mylę, ale jeśli Canon jest konsekwentny (a tak postępuje każda poważna i uznana firma) w swych oznaczeniach, to kwadrat w 350d i 300d również oznacza element (matrycę) krzyżowy..


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS350D/Images/viewfinderview.jpg)


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS300D/Images/viewfinderview.jpg)


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS20D/Images/viewfinderviewdiag.jpg)

[dopisek] Patrząc na matówki 350d i 300d mamy tam też prostokąty "poziome" i "pionowe", czyli matryce czy sensory czułe na linie odpowienio pionowe i poziome

Więc jak to jest z tymi matrycami czy sensorami ??

dgi
30-08-2005, 14:56
[dopisek] Patrząc na matówki 350d i 300d mamy tam też prostokąty "poziome" i "pionowe", czyli matryce czy sensory czułe na linie odpowienio pionowe i poziome

Więc jak to jest z tymi matrycami czy sensorami ??

Ano widać wyraźnie, że 350D jak i 300D mają
w środku kwadraty.

http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS350D/Images/lensmount350d.jpg
http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS350D/Images/lensmount300d.jpg

Poszukam jeszcze dokładniejszej specyfikacji.

PS
Mam nadzieję, że powyższy tekst rozwieje wiele problemów z FF/BF i ogólnym problemem ostrości w dSLR Canona :mrgreen:

Fajny jest wykresik Canona w podanym pdf tłumaczący dlaczego z cyfrowych małpek wychodzą takie zarąbiste zdjęcia. ;) :-D

Błajo
30-08-2005, 22:09
Czyli nie ma sie co martwic FF/BF jednym slowem :)

piast9
30-05-2006, 22:40
AF nie szuka punktu najlepszej ostrości, choć dają się zauważyć drobne ruchy obiektywu mające na celu korekcję opóźnień i luzów mechanizmów obiektywu.
To po co wspomaganie AF w lampie błyskowej błyska conajmniej 2 razy, a bywa że i częściej? Również przy minimalnych przeostrzeniach. Przecież ono wspomaga właśnie pomiar AF czujnikiem fazowym, a nie pracę serwa w obiektywie :) Jednokrotny błysk obserwuję tylko w momencie, gdy ostrość jest już ustawiona dobrze i obiektyw się nie rusza. Obawiam się, że ten patent nie odnosi się do wszystkich puszek.

fmagik
10-06-2006, 03:09
:-? PS
Mam nadzieję, że powyższy tekst rozwieje wiele problemów z FF/BF i ogólnym problemem ostrości w dSLR Canona :mrgreen:

Fajny jest wykresik Canona w podanym pdf tłumaczący dlaczego z cyfrowych małpek wychodzą takie zarąbiste zdjęcia. ;) :-D

mozesz podac ten link do tego pdf-a, ciekawe dlaczego z kompaktow wychodza tak "********e" zdiecia???? :)

KuchateK
10-06-2006, 04:50
Kwadrat to czujnik krzyzowy. Prostokat to (w zaleznosci od ulozenia) czunik pionowych badz poziomych lini.

Odmiennosc 20D nie polega na czujniku krzyzowym (bo to zadna nowosc), a na dodatkowym detektorze w centralnym punkcie dla jasnych szkiel (ponizej 2.8 ), takim jak w jedynkach...

Jak to dziala i jaki to jest czujnik dla jasnych szkiel mozna poczytac tutaj:
http://www.cdrom.pl/index.php?title=Zasada_dzia%C5%82ania_lupy_nastawc zej_i_AF_w_SLR

A tu uklad sensorow 10D/300D/350D z wyraznym krzyzem po srodku.



https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img143.imageshack.us/img143/3258/422503858ac.jpg)

Zwroccie uwage, ze czujniki sa okolo 3 razy dluzsze jak odpowiadajacy im znacznik na matowce. Czeste przypadki FF/BF (zwlaszcza na linijkach gesto usianych kreskami) to nie wynik rzeczywistego problemu a tego, ze system zdecydowal, ze kreska poza znacznikiem pasuje mu bardziej jak ta w srodku.

A tu dla odmiany D30/D60... Bez kwadratow...



https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOSD60/Images/viewfinderviewpic.jpg)

Slavko
10-06-2006, 08:47
DoMiNiQuE cytat z tekstu angielskiego:
Co znaczy mniej więcej tyle:
Matryce są czułe na liniowe elementy biegnące prostopadle do orientacji matrycy. Dlatego matryce poziome (widoczne jako poziome prostokąty w celowniku) są czuła na pionowe detale liniowe; pionowe matryce (widoczne jako pionowe prostokąty w celowniku) są czułe na elementy liniowe poziome.
i dalej z angielskiego:
co znaczy:
Są one "ślepe" na elementy liniowe biegnące równolegle do kierunku matrycy. Matryca centralna, będąca krzyżową kombinacją matryc pionowej i poziomej, jest czuła na elementy liniowe biegnące zarówno pionowo i poziomo.
Gdy spojżymy na rysunki matówek odpowiednio 350d, 300d i 20d w każdej z nich są prostokąty poziome (dłuższe krawędzie leżą poziomo), pionowe (dłuższe krawędzie biegną pionowo), a element pośrodku (określany w 20D jako krzyżowy) jest kwadratem. Może się mylę, ale jeśli Canon jest konsekwentny (a tak postępuje każda poważna i uznana firma) w swych oznaczeniach, to kwadrat w 350d i 300d również oznacza element (matrycę) krzyżowy..
Patrząc na matówki 350d i 300d mamy tam też prostokąty "poziome" i "pionowe", czyli matryce czy sensory czułe na linie odpowienio pionowe i poziome

Więc jak to jest z tymi matrycami czy sensorami ??

Nie mylisz się. Od lat nawet najbardziej amatorskie korpusy mają czujniki krzyżowe w środku. Swego czasu był to mocny atut Canona, bo długo u konkurencji nie można było się tego doczekać. Nikon miał na przykład zastosowaną sztuczkę polegającą na pochyleniu (o ile dobrze pamiętam o 5 stopni) po skosie zwykłych pionowych czujników. Pentax przez szereg lat stosował "zbitkę" wyglądającą mniej więcej tak: |-| itd. U Canona w analogach nawet takich jak EOS 3000 mamy w środku czujnik krzyżowy.

Kubaman
10-06-2006, 19:24
a w 1D bodajrze 7 takich czujników. Cholerka, mam niebezpieczne ciągoty.. ;)

Slavko
11-06-2006, 14:13
a w 1D bodajrze 7 takich czujników. Cholerka, mam niebezpieczne ciągoty.. ;)
Dokładnie - ale chyba marketingowcy postanowili na chwilę o tym zapomnieć w odniesieniu do takich puszek jak 5D. Pewnie za dwa lata będzie 5Dxs z super 7 krzyżowymi polami AF.

Nightranger
12-11-2007, 14:46
Cześć!
Jestem świeżym posiadaczem lustrzanki i pewnie z punktu widzenia doświadczonych użytkownikó moje pytanie wyda się śmieszne. Otóż nurtuje mnie jedna kwestia. W canonie 40D jest możliwość wyboru punktu autofocusa (jednego z 9 zdaje się) No i tu pojawia się pytanie: Po co wybierać skrajne liniowe czujniki skoro najlepiej wybrać ten centralny, krzyżowy, który jest ponad dwa razy czulszy i do tego znajduje sie w centrum kadru, gdzie zazwyczaj kierujemy nasz aparat. Jedynym logicznym wyborem wydaje sie wiec wybór centralnego punktu, badź wybor automatyczny. Jak to wyglada w praktyce?

arturs
12-11-2007, 14:51
Hmm... Może po to żeby ustawić ostrość na obiekcie który jest z boku bo nie można przekadrować (np. tryb servo)? albo żeby ostrość była np. na głowie a nie na d... modela ;)

Pozdrawiam
Artur

arra
12-11-2007, 15:19
Zwroccie uwage, ze czujniki sa okolo 3 razy dluzsze jak odpowiadajacy im znacznik na matowce. Czeste przypadki FF/BF (zwlaszcza na linijkach gesto usianych kreskami) to nie wynik rzeczywistego problemu a tego, ze system zdecydowal, ze kreska poza znacznikiem pasuje mu bardziej jak ta w srodku.

No i co że wystają? Sensory AF to nie jest ta namalowana linia tylko para dwóch "czujek", które porównują obraz ustalając gdzie jest ostrość. Jak dla mnie pary powinny działać tak by dążyć do uzyskania maksymalnej ostości z jednej i drugiej "czujki", a więc w samym centrum punktu AF. Dziwnym trafem czasem tak się nie dzieje i brany jest obraz tylko z brzegów, co więcej z moich obserwacji wynika, iż Canon bardziej lubi to co jest na zewnątrz kwadracika niż to co w środku (w przeciwieństwie do Nikona, który chętnie ostrzył mi środkiem punktu AF). Dlatego też aktualnie mam problemy, żeby aparat zechciałby wyostrzyć na np. cieniutką gałązkę, która znajduje się w centrum punktu AF, znacznie bardziej woli tło :(

Aha i dlaczgo system AF Canona potrafi potwierdzić ostrość gdzy nic w kadrze nie jest ostre, zbyt duża tolerancja ostrości?

janmar
12-11-2007, 15:28
Cześć!
Jestem świeżym posiadaczem lustrzanki i pewnie z punktu widzenia doświadczonych użytkownikó moje pytanie wyda się śmieszne. Otóż nurtuje mnie jedna kwestia. W canonie 40D jest możliwość wyboru punktu autofocusa (jednego z 9 zdaje się) No i tu pojawia się pytanie: Po co wybierać skrajne liniowe czujniki skoro najlepiej wybrać ten centralny, krzyżowy, który jest ponad dwa razy czulszy i do tego znajduje sie w centrum kadru, gdzie zazwyczaj kierujemy nasz aparat. Jedynym logicznym wyborem wydaje sie wiec wybór centralnego punktu, badź wybor automatyczny. Jak to wyglada w praktyce?

Uzupełniajac nieco Hmm. skondensowaną wypowiedz Artura[Pozdrowienia] trzeba powiedziec że: np. w teorii komponowania kadru centralny punkt jest zlym miejscem dla głównego obiektu,a dobrymi tzw.złote punkty.W lustrzankach przy czesto stosowanych jasnych obiektywach glebia ostrosci jest b,mała [w cm]przekadrowywanie centralnym punktem gwarantuje w powyzszym przypadku nieostre zdjecia.Wybór automatyczny tez musi byc stosowany w sposób kontrolowany i swiadomy.Własnie te możliwosci nadają sens istnieniu lustrzanek.Niestety nie ma prostej i jedynej recepty na ostre zdjecia .Trzeba myslec i posiadac niezbedna wiedze[np. text powyzszy] bo inaczej łatwo dojść. do wniosku że aparat nie ostrzy lub szkło.:mrgreen: Pozdrawiam:smile:

rafalmag
30-04-2008, 01:14
Uzupełniajac nieco Hmm. skondensowaną wypowiedz Artura[Pozdrowienia] trzeba powiedziec że: np. w teorii komponowania kadru centralny punkt jest zlym miejscem dla głównego obiektu,a dobrymi tzw.złote punkty.W lustrzankach przy czesto stosowanych jasnych obiektywach glebia ostrosci jest b,mała [w cm]przekadrowywanie centralnym punktem gwarantuje w powyzszym przypadku nieostre zdjecia.Wybór automatyczny tez musi byc stosowany w sposób kontrolowany i swiadomy.Własnie te możliwosci nadają sens istnieniu lustrzanek.Niestety nie ma prostej i jedynej recepty na ostre zdjecia .Trzeba myslec i posiadac niezbedna wiedze[np. text powyzszy] bo inaczej łatwo dojść. do wniosku że aparat nie ostrzy lub szkło.:mrgreen: Pozdrawiam:smile:

Ale wracając do poprzedniego pytania. Janmar czy często wybierasz ręcznie inny niż środkowy lub automatyczny czujnik AF?

Ja teraz robie na 400D i ręczne ustalanie punktu AF jest bardzo niewygodne. Nigdy nie uzyłem.
Kiedyś miałem analogowego 500N i chyba 3 razy w życiu świadomie ustawiłem boczny punkt AF, gdy miałem aparat na statywie i robiłem zdjęcie grupowe ze mną lub autoportret (już nie pamiętam dokładnie).

kubaj
30-04-2008, 01:47
po paru postach wychodzi na to ze .... nalezy strzelac seriami, ruszac cialem, miec wlaczone servo i nadzieje ze ktores musi wyjsc ostre, oczywiscie nalezy ganic takie zachowania i ostro pisac posty ze mistrzowie brzydza sie takich praktyk ale jak sie stoi przed zleceniam to nalezy scisle strzelac az migawka padnie zeby potem nie bylo wstydu :)

wojkij
30-04-2008, 04:16
...
Nigdy nie uzyłem.
Kiedyś miałem analogowego 500N i chyba 3 razy w życiu świadomie ustawiłem boczny punkt AF
...

Masz jakas jasna stalke?;)

rafalmag
01-05-2008, 01:01
Masz jakas jasna stalke?;)

Nie, same ciemne Canonowskie zoomy. Tak wiem, mam pewnie na tyle dużą głębie ostrości, że nie mam szans na "zauważenie róznicy".
Ale nawet pomijając mniejszą skuteczność bocznych punktów AF to i tak, mając nawet super jasny obiektyw bym nie wybierał tylko bocznego punktu AF.

Hmm... Tak mi się nasunęło. Może w fotografii makro miało by to jakiś większy sens. Szczególnie gdy mamy aparat na statywie, a np. akurat wiatr lekko kołysze fotografowany obiekt.

PS: Miłego weekendu wszystkim ;)

wojkij
01-05-2008, 04:32
Musial bys wybrac, mocne(ba, nawet delikatne) przekadrowanie przy milimetrowej glebi ostrosci w takim np 85 1.2 to gwarancja nieudanego zdjecia;)

Ot najpierw zazyj odrobiny praktyki a potem glos nieomylne sady ze to jest be, nieprzydatne, bez sensu i ogolnie kicha;)

mssk
01-05-2008, 09:06
... mając nawet super jasny obiektyw bym nie wybierał tylko bocznego punktu AF.

To ciekawe :)
Na usta ciśnie mi się pytanie - dlaczego producenci w modelach wyższych / nowszych wpychają coraz więcej tych wg Ciebie niepotrzebnych punktów.


... Ja teraz robie na 400D i ręczne ustalanie punktu AF jest bardzo niewygodne. Nigdy nie uzyłem...

Przez 1,5 roku korzystałem z 400d i nie zauważyłem niewygody z zmianie punktu AF. Nawet nie trzeba odrywać oka od wizjera. Kwestia przyzwyczajenia!


Kiedyś miałem analogowego 500N i chyba 3 razy w życiu świadomie ustawiłem boczny punkt AF...

Też zaczynałem od 500N - przy nim faktycznie nie "walczyłem" z punktami AF, ale może dlatego że po kilku miesiącach zmieniłem go na 50E (a przed 500N miałem mydelniczkę). Po nabyciu 50E zainteresowałem się po co są te punkty, tym bardziej że można było wybierać punkt AF okiem (taki "bajer"). TO nawet czasami działało. Ale i tak najczęściej ustawiałem ręcznie. Od tamtej pory doceniam możliwość ręcznego wyboru AF.

rafalmag - może na początek dokup sobie jaśniejszy obiektyw (np. 50mm 1.8 ) i doceń co daje wybór punktów AF.

muflon
01-05-2008, 10:27
dlaczego producenci w modelach wyższych / nowszych wpychają coraz więcej tych wg Ciebie niepotrzebnych punktów.
Myślę, że głównie dla poprawienia pewności śledzenia w AI Servo, możliwości dodania bajerów typu "aktywny punkt X i cztery dookoła" itp. Ogólnie bardziej "action" niż "studio".

Zresztą, jak popatrzeć na wizjer takiego 1Ds - w praktyce całe to multum punktów jest i tak skupione w samym środku klatki, więc specjalnie to horyzontów nie poszerza ;-) Moim zdaniem przyszłość AF w studio to raczej Live View i okolice.

himi
08-05-2008, 08:47
Af jedynki wygląda tak (http://img262.imageshack.us/img262/2862/afyx5.jpg)

milinet
08-05-2008, 10:00
A wszystko to i tak o kant....rozbić, nikt nie wie jak działa AF w canonach.
Ten opis patentu jest dziwny, z jednej strony mi sie nie zgadza z drugiej tłumaczy dlaczego obiektyw ma wpływ na celność i powtarzalność AF.

Fakty są takie, że z tamronem 28-75 f2.8 20D myli się powiedzmy na 10 zdjęć 5 jest w punkt, 2 tak sobie a 3 nietrafione. W tych samych warunkach z canonem 17-85 is usm na 10 ...10 w punkt. Z puszką 450D było podobnie tylko że widać że sobie z Tamronem gorzej radziła.
I niech mi ktoś to wytłumaczy? Skoro niby dla f2,8 używana jest inna para czujników z większą odległością pryzmatów co teoretycznie powinno zwiększyć dokładność a tu dla f5,6 w przypadku USM zawsze było w punkt?


JAK TO CHOLERSTWO DZIAŁA???
Na pewno jest tak, że puszka na początku sprawdza w którą stronę i o ile przesunąć obiektyw i przesyła te dane po SPI do obiektywu( niestety,bo można było dołożyć jeszcze dwa styki tylko do obsługi silnika AF sterowanych np. PWMem po jednym w każdą stronę.. i chyba byłoby po kłopocie, no ale już za późno :( )
Jeśli nie potrafi określić różnicy fazowej na danej parze, to jeździ ringiem aż znajdzie taką pozycję z której da sie coś ustalić). Jak obiektyw dojedzie na żądaną pozycję to CHYBA puszka sprawdza jeszcze raz ( i to już mi sie nie zgadza z tym opisem z początku wątku) i robi drobne korekcje.
No i chyba na końcu to i tak puszka zatwierdza czy jest dobrze ustawiona dobrze ostrość czy nie bo np. błyska wspomaganiem jeszcze raz...niby po co? tak sobie? Teoretycznie puszka na końcu zgadza się na źle ustawioną ostrość, chociaż... zauważyliście że np. po zatwierdzeniu ostrości wystarczy puścić spust i nacisnąć jeszcze raz i o dziwo puszka czasami zrobi drobne ruchy obiektywem... to by znaczyło że poprzednio jednak puszka źle ustawiła...

Wniosek...
Wychodzi na to że kiedy puszka znajdzie takie miejsce z którego da sie ustalić w którą stronę i o ile przesunąć pierścień ostrości wysyła te dane do obiektywu i tylko czeka na potwierdzenie z obiektywu że tam dojechał i przestał już kręcić i tyle, strzela fotke i od tego jak obiektyw wykonał swoja prace zależy celność, FF/BF i powtarzalność.

Ale to by było strasznie głupie...

Max_im
23-05-2008, 09:40
Podczas podpinania obiektywu aparat pobiera od niego info dotyczące jego parametrów, a w szczególności maksymalnego otworu. Na tej podstawie ustala 2 parametry pracy: graniczne sensory AF oraz "plamkę focusa". Dla otworów f2,8 i większych pracują wszystkie sensory i "plamka focusa" jest ustalana na 1/3 * 0,02mm, dla otworów f2,8..f5,6 "plamka" jest ustalana na 0,02mm natomiast skrajne sensory poziome nie biorą udziału w AF (jesli to dobrze zrozumiałem).


Tak się zastanawiam, że gdyby podpinając obiektyw o świetle 2.8 dało się
oszukać body i dostarczyć mu informacje, że to jest światło 1.8 to powinno poprawić się ostrzenie.
A jak to jest z pierścieniem M42 i potwierdzeniem ostrości?
jakie info dochodzi do Body

piast9
23-05-2008, 10:42
Wychodzi na to że kiedy puszka znajdzie takie miejsce z którego da sie ustalić w którą stronę i o ile przesunąć pierścień ostrości wysyła te dane do obiektywu i tylko czeka na potwierdzenie z obiektywu że tam dojechał i przestał już kręcić i tyle, strzela fotke i od tego jak obiektyw wykonał swoja prace zależy celność, FF/BF i powtarzalność.
Z moich obserwacji wynika, że to bardziej skomplikowane. Taka sytuacja: detekcja fazy->rozkaz do obiektywu->fota gdy obiektyw zrobi co trzeba ma miejsce chyba tylko przy serwo. Może też przy dobrych warunkach oświetleniowych.
Bo gdy się zaobserwuje kiedy aparat świeci sobie wspomaganiem AF z zewnętrznego flesza to już tak prosto sprawa nie wygląda.

A na ten opis patentu trzeba patrzeć z dystansem. To jest opis patentowy, Canon coś wymyślił i sobie opatentował. Nikt nie mówi, że to jest stosowane w dokładnie takiej formie w aparacie. Jeżeli mówimy o tym samym patencie, który widziałem ja, to dotyczy on hybrydowego AF, w którym współdziała szybki AF na detekcji fazy i dokładny na detekcji kontrastu.

milinet
23-05-2008, 23:38
tez mi się tak wydaje że taka sytuacja detekcja fazy->rozkaz do obiektywu->fota występuje rzadko o ile w ogóle występuje, w jakiś dobrych warunkach albo coś :) ale to jest jedyne wytłumaczenie dlaczego przy ustawieniu ONE SHOT body potwierdza i strzela fote kiedy ostrość jest rozjechana o pól albo nawet o metr( mówimy o bliskich planach). To by tez mogło tłumaczyć dlaczego po ponownym naciśnięciu spustu body jednak przeostrzy delikatnie i zdjęcie już będzie w punkt.

Nie wiem jak wam, ale ja często zauważyłem że gdy celuje cały czas w ten sam punkt, nic nie zmieniam, scena jasna kontrastowa,cały czas tryb OneSchot, naciskam spust do połowy puszczam i jeszcze raz do połowy , i tak kilka razy to obiektyw z którymś tam razem zrobi delikatne ruchy, a przecież nie powinien, skoro za pierwszym razem potwierdził ostrość, to naciskając drugi raz spust nie powinien nic robić, a jednak kręci, czyli poprzednio było źle.

A opis tego patentu jest dla nas mało przydatny, po pierwsze nie z tego roku co trzeba ;-) a po drugie tak jak powiedział Piast9 miał chyba być jakimś nowatorskim rozwiązaniem łączącym zalety różnych metod ustawiania AF w celu przyspieszenia i zwiększenia precyzji AF. Znalazłem bardziej odpowiedni ale nadal nie to co chciałem.

rafalmag
24-05-2008, 17:21
A opis tego patentu jest dla nas mało przydatny, po pierwsze nie z tego roku co trzeba ;-) a po drugie tak jak powiedział Piast9 miał chyba być jakimś nowatorskim rozwiązaniem łączącym zalety różnych metod ustawiania AF w celu przyspieszenia i zwiększenia precyzji AF. Znalazłem bardziej odpowiedni ale nadal nie to co chciałem.

Na podstawie wykładów z prawa patentowego i doświadczenia prowadzącego:
Z patentami to jest tak, że firmy nie zawsze patentują to co faktycznie wykorzystują. Mogą opatentować coś, by konkurencja tego nie wykorzystała lub nie rozwijała w tym kierunku. Ponadto czasem bardziej opłaca się po prostu coś dobrze "zataić" niż patentować.

A teraz własna teoria:
Canon w "1" wykorzystuje tylko sprawdzone rozwiązania, a pozwala sobie eksperymentować przy tańszych lustrzankach. Np. tak było z eye-controlled focus - 5/3/30/30v. Jakoś Canon już się wycofał z tego rozwiązania...

milinet
24-05-2008, 21:04
Numer patentu 5060002. Jest on z 1991r. na stronie 6 jest rysunek który bardzo przypomina to co jest w naszych EOSach, piny do obiektywu sie zgadzają, nazwy sygnałów itd.

strona z patentami http://www.pat2pdf.org/

Ale z tego co sie doczytałem, raczej opisuje on sposób poszukiwania ostrości obiektów będących w ruchu.

obo
18-02-2009, 15:55
Spróbuje troche odświeżyć watek. Mam takie pytanie, dwa przypadki:
1. Jasny obiekt na tle ciemnej ściany
2. Ciemny obiekt na tle jasnej ściany

Obiekt jest mały, ostrzymy na krawędź, w tych punktach też jest największy kontrast. Odległość między obiektem a ścianą jest mała w stosunku do odległości od obiektywu!

Czy ostrość bedzie ustawiana zawsze na odleglosc w której znajduje się krawędź obiektu w obu przypadkach, czy moze nastawianie ostrości jest brane po priorytecie jasności (czy moze jakiegoś koloru) i w ktoryms z przypadkow bedzie to jednak ściana?

Wydaje mi się, że mam czasami takie zjawisko..

gietrzy
18-02-2009, 16:11
Czy ostrość bedzie ustawiana zawsze na odleglosc w której znajduje się krawędź obiektu w obu przypadkach,

Mając u siebie na dysku zdjęcia "bieżni z żytniej" śmiem twierdzić, że tak, plus oczywiście błąd pomiaru (układu AF) tj:

- seria 350D/1000D zdjęcie mydlane, sprzęt i tak jest in spec ;)
- serie 450D/50D/5D - dopuszczalny błąd układu AF to 2/3 GO czyli wszystko się może zdarzyć, gdy głowa pełna marzeń
- flegszip - 1/3 GO czyli flegszip


czy moze nastawianie ostrości jest brane po priorytecie jasności (czy moze jakiegoś koloru)

:mrgreen: -> D300/D700/D3/D3X, gdy śledzony obiekt wypadnie poza 51 pól AF (czy jest to możliwe w D300?) jest śledzony po RGB.

obo
18-02-2009, 16:24
Dzięki gietrzy za odpowiedź. W sumie wydaje się to logiczne i oczywiste, ale chciałem się upewnić. Pozdrawiam.

hekselman
12-03-2009, 11:52
Witam
Jesli ktoś uzna ten post za banał - przepraszam.
Na stronie http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html
zajduje się sposób adjustacji AF (na przykładzie Ds a ale to dział tak samo we wszystkich Canonach) z wykorzystaniem zjawiska interferencji matrycy z obrazem na monitorze LCD.
O tyle atrakcyjne że bezdyskusyjne (wg posiadanych przeze mnie informacji)
Problemem może być jedynie właściwe zrozumienie pojęć technicznych.
Gdyby któryś z kolegów w pełni rozumiejący zagadnienie w obu językach zechciał przetłumaczyc i dokleić to tutaj (chocby w skrócie) zapewne zyskałby chwałę i wdzięczność wieczystą wielu co to mniej kumają.
Moją na pewno ...:-)

RomanS
13-03-2009, 21:29
Moze na poczatek wystarczy "tlumacz google"
http://translate.google.com/?hl=pl
Koslawe to tlumaczenie ale cos tam daje

hekselman
27-03-2009, 10:19
Eeeee..a próbowałeś coś tym tłumaczem? Myslę że ja swoją "uzyteczną" angielszczyzną więcej zrozumiem. Rezcz polega na tym że to specjalizowany tekst techniczny i wymaga oprócz znajomości języka - znajomości tematu. Tak jak również ta strona: http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2286&productID=249&articleTypeID=5
Tyle tu ludziska robią - może ktoś dopisze do "dobrych uczynków" wyjaśnienie po naszemu tych obu stron?
Chyba że nieznajomość angielskiego na tym poziomie to coś tak wstydliwego że z grzeczności, taktownie koledy pomijają podobne prośby...?

Protazy21
22-06-2009, 06:53
Tak jak również ta strona: http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2286&productID=249&articleTypeID=5
Tyle tu ludziska robią - może ktoś dopisze do "dobrych uczynków" wyjaśnienie po naszemu tych obu stron?


Wyjaśnienie ostrzenia tylnym guzikiem
Przez lata kamery Canon EOS oferowały fotografom opcje zmiany sposobu aktywacji autofokusa. Często okreslane przez profesjonalistów jako “tylny-guzik AF”, ten bajer daje użytkownikowi możliwość ustawienia aparatu tak, że ustawianie ostrości jest wykonywane przez wciskanie guzika z tyłu aparatu prawym kciukiem. Spust migawki nadal pobudza aparat po wciśnięciu do połowy.
Poprzez oddzielenie aktywacji AF od guzika spustu, w niektórych przypadkach jest możliwe być bardziej efektywnym z AF, a nie mieć ustawień ostrości zmienionych jeśli coś w jakiejś chwili wejdzie w fotografowany obszar w momencie wykonywania zdjęcia.
Canon był właściwie pierwszym światowym producentem wprowadzającym taką właściwość. Wszystkiw obecne EOSy cyfrowe mają tę właściwość wbudowaną W Custom Functions.

Dalej jest opis zalet. Nie chce mi się tłumaczyć, chyba że ktoś naprawdę będzie chciał. Potem tabelka jak to uruchomić dla poszczególnych modeli.
By ustrojstwo uaktywnić w EOS 400d :
1.Menu
2.ostatnia zakładka
3.custom functions
4.wybrac numerek 04
5.zmienic na 1
od tej pory ustawianie ostrosci jest pod guzikiem *

RomanS
22-06-2009, 17:01
od tej pory ustawianie ostrosci jest pod guzikiem *
W 50D jest to przycisk "AF-ON"

jotes25
22-06-2009, 18:28
W 50D jest to przycisk "AF-ON"

W 40d tyż. Co gorsza, jest on obok przycisku *, co może trochę się mylić na początku, jeśli ktoś przyzwyczajony automatycznie obsługiwać korpus (bez patrzenia).

robk1
18-07-2013, 08:13
A w moim 600D nie mogę tego nigdzie znaleźć, :confused:

Wysłane z mojego HTC Desire Z

robk1
18-07-2013, 20:30
A w moim 600D nie mogę tego nigdzie znaleźć, :confused:

Wysłane z mojego HTC Desire Z

A jednak znalazłem, jako blokada pod przyciskiem * w opcjach indywidualnych pozycja 9.