Zobacz pełną wersję : Wątek księgowo-firmowy (odliczanie,amortyzacje,środki trwałe,leasing itd)
jakiś czas temu poruszałem ten temat, a teraz już wiem na pewno więc dzielę się informacjami:
zakup 5dII (oraz innego drogiego sprzętu) można wsadzić w koszty w całości za jednm razem - będzie to środek trwały, ale nie trzeba go amortyzować !
dotyczy to małych firm - o obrocie do 800tys. euro rocznie
jakiś czas temu poruszałem ten temat, a teraz już wiem na pewno więc dzielę się informacjami:
zakup 5dII (oraz innego drogiego sprzętu) można wsadzić w koszty w całości za jednm razem - będzie to środek trwały, ale nie trzeba go amortyzować !
dotyczy to małych firm - o obrocie do 800tys. euro rocznie
A to ciekawe. Jakim niby cudem bez amortyzacji ? Też kupowałem mkII na firmę i raczej nie ma możliwości uniknięcia amortyzacji. Jest oczywiście amortyzacja jednorazowa, no ale to też amortyzacja i nie można jej stosować ot, tak sobie, są pewne procedury.
sluzalekmichal
12-05-2009, 14:03
A to ciekawe. Jakim niby cudem bez amortyzacji ? Też kupowałem mkII na firmę i raczej nie ma możliwości uniknięcia amortyzacji. Jest oczywiście amortyzacja jednorazowa, no ale to też amortyzacja i nie można jej stosować ot, tak sobie, są pewne procedury.
Jeśli zakładasz, że przed upływem roku sprzedasz aparat to wrzucasz go w koszty w całości. Pamietaj tylko, że US na pewno sprawdzi w toku kontroli czy faktycznie sprzedałeś go przed upływem roku.
Poczytaj jaka jest definicja środka trwałego.
MS>
Że niby trzeba w ciągu roku sprzedać, jeśli amortyzuje się jednorazowo? Czy źle coś zrozumiałem jednak (mam nadzieję)...?
EDIT: Chodzi Ci o to, że sprzęt używany poniżej roku nie jest środkiem trwałym i można go po prostu wsadzić w koszta bez amortyzacji tak? A co to za różnica z praktycznego punktu widzenia dla jednoosobowej działalności / małej firmy?
Że niby trzeba w ciągu roku sprzedać, jeśli amortyzuje się jednorazowo? Czy źle coś zrozumiałem jednak (mam nadzieję)...?
EDIT: Chodzi Ci o to, że sprzęt używany poniżej roku nie jest środkiem trwałym i można go po prostu wsadzić w koszta bez amortyzacji tak? A co to za różnica z praktycznego punktu widzenia dla jednoosobowej działalności / małej firmy?
Kwestia księgowania - bo albo to będzie środek trwały, zamortyzowany jednorazowo, albo środek obrotowy
Jeśli zakładasz, że przed upływem roku sprzedasz aparat to wrzucasz go w koszty w całości. Pamietaj tylko, że US na pewno sprawdzi w toku kontroli czy faktycznie sprzedałeś go przed upływem roku.
Poczytaj jaka jest definicja środka trwałego.
MS>
ale powinieneś go sprzedać z zyskiem bo inaczej w razie kontroli prosisz się o kłopoty - więc interesu nie ma za dużego.. a jeśli wykażą że używałeś go jako narzędzia pracy a figurował w kwitach jako towar handlowy to tez nie bardzo..
Że niby trzeba w ciągu roku sprzedać, jeśli amortyzuje się jednorazowo? Czy źle coś zrozumiałem jednak (mam nadzieję)...?
EDIT: Chodzi Ci o to, że sprzęt używany poniżej roku nie jest środkiem trwałym i można go po prostu wsadzić w koszta bez amortyzacji tak? A co to za różnica z praktycznego punktu widzenia dla jednoosobowej działalności / małej firmy?
nie, nie można tak sobie.. poniżej wyjaśnienie
Kwestia księgowania - bo albo to będzie środek trwały, zamortyzowany jednorazowo, albo środek obrotowy
Dokładnie - jesli będzie to środek "obrotowy" to jest traktowany jak towar - i w zasadzie w koszty możesz wpuścić ale wtedy musisz go sprzedać bo sobie w razie kontroli napytasz kłopotów, natomiast jeśli zamortyzujesz go jednorazowo to wtedy będzie środkiem trwałym, narzędziem "na stanie" firmy jak wiertarka czy młotek
Aha - to mnie interesuje amortyzacja ;-) Tak czy owak - mam księgową i w maliny nie wejdę. Uff ;-)
Jeśli zakładasz, że przed upływem roku sprzedasz aparat to wrzucasz go w koszty w całości.
Ale ten aparat to niby mam na magazynie (sklep) czy kupiony na wyposażenie firmy ?
Dokładnie - jesli będzie to środek "obrotowy" to jest traktowany jak towar - i w zasadzie w koszty możesz wpuścić ale wtedy musisz go sprzedać bo sobie w razie kontroli napytasz kłopotów, natomiast jeśli zamortyzujesz go jednorazowo to wtedy będzie środkiem trwałym, narzędziem "na stanie" firmy jak wiertarka czy młotek
A jeśli kupuję aparat i przewiduję używać go nie dłużej niż rok, i sprzedać potem poniżej kosztów zakupu ?
Aha - to mnie interesuje amortyzacja ;-) Tak czy owak - mam księgową i w maliny nie wejdę. Uff ;-)
Nie byłbym taki pewien, o jednorazowej amortyzacji to nawet do końca w moim US nie potrafili mi wyjaśnić co i jak, a co dopiero księgowa..
PS> Poczytałem trochę i faktycznie - jeśli kupię aparat np dziś i zamierzam sprzedać go przed upływem roku, to można wrzucić jednorazowo w koszt. Jeśli przekroczy się jednak ten rok, to nikt nam głowy nie urwie - trzeba tylko wrzucić aparat w środki trwałe i wyprostować procedurę amortyzacyjną.
http://www.vat.pl/srodki-trwale/index.php
Coś mi nie chodzi....
Coś w 5d mkII, czy może coś innego, czego się nie sposób domyśleć ?
Coś w 5d mkII, czy może coś innego, czego się nie sposób domyśleć ?
Chyba miałem kłopoty z siecią .Moje posty się nie pokazywały. Pokazał się tylko ten bez sensu .
sluzalekmichal
12-05-2009, 19:51
ale powinieneś go sprzedać z zyskiem bo inaczej w razie kontroli prosisz się o kłopoty - więc interesu nie ma za dużego.. a jeśli wykażą że używałeś go jako narzędzia pracy a figurował w kwitach jako towar handlowy to tez nie bardzo..
Musimy rozróżnić 2 pojęcia:
wyposażenie niskowartościowe
środek trwały
Jeśli zakładamy, że rzecz, którą kupujemy (wartość powyżej 3500PLN netto) będzie użytkowana przez okres krótszy niż rok, czyli do roku ją sprzedamy, przekażemy w formie darowizny czy inne podobne to:
zaliczamy ją w całości w koszty
zaliczamy ją do wyposażenia
Jeśli zakładamy, że rzecz, którą kupujemy (wartość powyżej 3500PLN netto) będzie użytkowana przez okrespowyżej roku to:
zaliczamy ją do środków trwałych
co miesiąc amortyzujemy
Jeśli chodzi o cenę sprzedaży to zawsze musi być to uzasadniona cena rynkowa, chyba, że sprzęt uległ zniszczeniu a my mamy na to wycenęrzeczoznawcy - po prostu tzw.podkładkę.
Krótko i na temat w temacie, kiedy środek trwały, kiedy nie tutaj:
http://www.vat.pl/srodki-trwale/index.php
Pozdrawiam
M.S.
Nie byłbym taki pewien, o jednorazowej amortyzacji to nawet do końca w moim US nie potrafili mi wyjaśnić co i jak, a co dopiero księgowa..
No nie da się facet pocieszyć wolnością po rzuceniu etatu ;-)
Jeśli zakładamy, że rzecz, którą kupujemy (wartość powyżej 3500PLN netto) będzie użytkowana przez okrespowyżej roku to:
zaliczamy ją do środków trwałych
co miesiąc amortyzujemy
Lub (podobno) amortyzujemy raz a dobrze.
panowie - nie za duży OOT z tymi odliczeniami?
sam jestem zainteresowany tematem, ale może założymy inny wątek?
panowie - nie za duży OOT z tymi odliczeniami?
sam jestem zainteresowany tematem, ale może założymy inny wątek?
Od ciachania offtopów są moderatorzy :mrgreen:
Od ciachania offtopów są moderatorzy :mrgreen:
Długo prosić nie trzeba :twisted: .
No to jedziemy dalej ;-) Braliście sprzęt w leasing? Macie już coś sprawdzonego? Grenke wygląda na drogi. Mnie interesowałby leasing na 11-12tys netto. Jakieś propozycje?
sluzalekmichal
13-05-2009, 15:58
No to jedziemy dalej ;-) Braliście sprzęt w leasing? Macie już coś sprawdzonego? Grenke wygląda na drogi. Mnie interesowałby leasing na 11-12tys netto. Jakieś propozycje?
To ja się przyłącze, kwota podobna.
M.S.
No to jedziemy dalej ;-) Braliście sprzęt w leasing? Macie już coś sprawdzonego? Grenke wygląda na drogi. Mnie interesowałby leasing na 11-12tys netto. Jakieś propozycje?
Greenke nie jest takie złe w porównaniu z innymi firmami np Getin-em.
W getinie, niezależnie czy to leasing na auto czy na inny sprzęt z początku wygląda pięknie, ale za wszystko każą sobie płacić, za każdy papierek, zaświadczenie itp itd. Mam u nich auto i za każdy kwitek np za zgodę na poruszanie się autem za granicą, za zgodę na wypłatę odszkodowania z AC, za wpis VAT-1 w dowód rejestracyjny itp itd płacisz.
A i jeszcze jedno, każda firma leasingowa dająca leasing na sprzęt wymaga dodatkowych zabezpieczeń z reguły ubezpieczenia , ode mnie na sprzęt za ok 6 tyś chcieli 400 zl rocznie ubezpieczenia /getin/.
To ja się przyłącze, kwota podobna.
M.S.
Nie brałem sprzętu w leasing, ale wielokrotnie samochody. Sprzęt z reguły amortyzowałem jednorazowo (lub moja księgowa stosowała inne przyjazne podatnikowi rozwiązania).
Jednak z doświadczeń najbardziej sobie chwalę współpracę z BRE-Leasing. Bez kłopotów i wymyślnych (oraz opłacanych dodatkowo jak zauważył p3cpl) zaświadczeń...
Mnóstwo rzeczy i formalności załatwiałem telefonicznie lub/i mailem.
czy ktoś może mi podpowiedzieć, czy mogę sam obiektyw wciągnąć w środki trwałe jeżeli nie mam w nich aparatu?
Jedno body mam z dofinansowania i nie mogę go wciągnąć, ale mam na nie umowę kupna. Drugie body mam prywatne i to ewentualnie mógłbym od kogoś niby kupić i zaliczyć też jako środek trwały, ale czy muszę?
czy ktoś może mi podpowiedzieć, czy mogę sam obiektyw wciągnąć w środki trwałe jeżeli nie mam w nich aparatu?
Jedno body mam z dofinansowania i nie mogę go wciągnąć, ale mam na nie umowę kupna. Drugie body mam prywatne i to ewentualnie mógłbym od kogoś niby kupić i zaliczyć też jako środek trwały, ale czy muszę?
Po kontakcie z doradcą iFirmy mam odpowiedź, moze się komuś przyda:
Jeżeli obiektyw może działać z różnymi aparatami to może być odrębnym środkiem trwałym. Symbol KŚT: 537.
Jedno body mam z dofinansowania i nie mogę go wciągnąć, ale mam na nie umowę kupna.
To dofinansowanie z PUP czy bezposrednio z UE? Nie masz FVAT na zakupione z dofinansowania body (co byloby podstawa do kosztow)?
Dofinasowanie z PUP, zakupione na umowę kupna-sprzedaży.
Tomba, teraz pomyśl, jako kontrolujący cię urzędas, masz delikwenta, który ma obiektyw na stanie - odrębny środek trwały, a nie masz body. Moim skromnym zdaniem, to kup sobie jakiegoś eosa 3000 (analog) za 50pln i wciągnij go na stan. Wtedy zaopatrzysz go w obiektyw i jako zestaw użytkujesz, a sam?? no wiesz, to jak z zestawami komputerowymi. Kupujesz monitor, który może działać z różnymi kompami, i jest zdatny do użytku w momencie kupienia, ale ...... w księgach przypisuje się go konkretnemu zestawowi.
Wciągnij na stan swoje drugie body i będziesz mieć spokojne noce.
Wciągnij na stan swoje drugie body i będziesz mieć spokojne noce.
Zrobie to na pewno, ale chciałem wiedzieć czy już muszę. Obiektyw mam na fakturę z grudnia więc chciałem go teraz zaksięgować, a na body spiszę jakąś umowę i za jakiś czas też wciągnę. Mam jeszcze pierwszy korpus, na który mam umowę kupna-sprzedarzy opłaconą w US, jak by co to zawsze mogę tłumaczyć się podpięciem obiektywu do niego.
Dodam trochę swoich informacji po wielu telefonach i wizytach w PUP i US.
Dotacja z EFS (PUP) nie podlega już opodatkowaniu od przychodu. Zakupy poczynione z tej puli można wrzucić w koszty pod warunkiem, że nie będą one środkiem trwałym, czyli wszystko poniżej 3500zł można kwalifikować jako wyposażenie. Sprzęt powyżej 3500zł (np. body, obiektyw) można uznać za wyposażenie tylko gdy będzie używany mniej niż rok. Gdy ten czas wydłuży się, należy dokonać korekt, wpisać do EŚT, zapłacić dodatkowe złotówki Urzędowi Skarbowemu (bodajże 0,1% za każdy dzień).
Proszę o korektę bardziej zorientowanych, jeżeli gdzieś popełniłem błąd.
MarcinekP
06-01-2010, 22:25
Po kontakcie z doradcą iFirmy mam odpowiedź, moze się komuś przyda:
Jeżeli obiektyw może działać z różnymi aparatami to może być odrębnym środkiem trwałym. Symbol KŚT: 537.
Witam,
to jakiś "skromny doradca".
Tak, oczywiście możesz obiektyw wciągnąć jako osobny środek trwały (oczywiście po spałnieniu wymogów formalnych) ale....
musisz mieć do czego go podłaczyć.
W innym przypadku w trakcie kontroli natychmiast zostanie amortyzacja takiego obiektywu wywalona z kosztów...
a dlaczego, ano dlatego, żeby coś wpisać po stronie kosztów, powinno to mieć jakikolwiek z przychodem. W przypadku samego obiektywu ciężci Ci będzie uzasadnić taki związek...
No ale są napewno ludzie, którzy to potrafią
pozdrawiam
A jak wygląda sprawa wykorzystywania środków prywatnych na cele firmowe? Z samochodem tak można było robić, z korpusem może również? Jeżeli posiadam osobisty korpus cyfrowy, mogę go wykorzystywać w firmie? Mogę wówczas wrzucić w koszty sam obiektyw? Czy koszty wynikające ze środka trwałego, a wyposażenia różnią się czymś?
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.