PDA

Zobacz pełną wersję : Wątek księgowo-firmowy (odliczanie,amortyzacje,środki trwałe,leasing itd)



wacho
12-05-2009, 11:33
jakiś czas temu poruszałem ten temat, a teraz już wiem na pewno więc dzielę się informacjami:

zakup 5dII (oraz innego drogiego sprzętu) można wsadzić w koszty w całości za jednm razem - będzie to środek trwały, ale nie trzeba go amortyzować !

dotyczy to małych firm - o obrocie do 800tys. euro rocznie

Cichy
12-05-2009, 11:56
jakiś czas temu poruszałem ten temat, a teraz już wiem na pewno więc dzielę się informacjami:

zakup 5dII (oraz innego drogiego sprzętu) można wsadzić w koszty w całości za jednm razem - będzie to środek trwały, ale nie trzeba go amortyzować !


dotyczy to małych firm - o obrocie do 800tys. euro rocznie


A to ciekawe. Jakim niby cudem bez amortyzacji ? Też kupowałem mkII na firmę i raczej nie ma możliwości uniknięcia amortyzacji. Jest oczywiście amortyzacja jednorazowa, no ale to też amortyzacja i nie można jej stosować ot, tak sobie, są pewne procedury.

sluzalekmichal
12-05-2009, 14:03
A to ciekawe. Jakim niby cudem bez amortyzacji ? Też kupowałem mkII na firmę i raczej nie ma możliwości uniknięcia amortyzacji. Jest oczywiście amortyzacja jednorazowa, no ale to też amortyzacja i nie można jej stosować ot, tak sobie, są pewne procedury.

Jeśli zakładasz, że przed upływem roku sprzedasz aparat to wrzucasz go w koszty w całości. Pamietaj tylko, że US na pewno sprawdzi w toku kontroli czy faktycznie sprzedałeś go przed upływem roku.
Poczytaj jaka jest definicja środka trwałego.

MS>

miklo
12-05-2009, 14:08
Że niby trzeba w ciągu roku sprzedać, jeśli amortyzuje się jednorazowo? Czy źle coś zrozumiałem jednak (mam nadzieję)...?

EDIT: Chodzi Ci o to, że sprzęt używany poniżej roku nie jest środkiem trwałym i można go po prostu wsadzić w koszta bez amortyzacji tak? A co to za różnica z praktycznego punktu widzenia dla jednoosobowej działalności / małej firmy?

ARN
12-05-2009, 14:35
Że niby trzeba w ciągu roku sprzedać, jeśli amortyzuje się jednorazowo? Czy źle coś zrozumiałem jednak (mam nadzieję)...?

EDIT: Chodzi Ci o to, że sprzęt używany poniżej roku nie jest środkiem trwałym i można go po prostu wsadzić w koszta bez amortyzacji tak? A co to za różnica z praktycznego punktu widzenia dla jednoosobowej działalności / małej firmy?

Kwestia księgowania - bo albo to będzie środek trwały, zamortyzowany jednorazowo, albo środek obrotowy

arturs
12-05-2009, 15:52
Jeśli zakładasz, że przed upływem roku sprzedasz aparat to wrzucasz go w koszty w całości. Pamietaj tylko, że US na pewno sprawdzi w toku kontroli czy faktycznie sprzedałeś go przed upływem roku.
Poczytaj jaka jest definicja środka trwałego.

MS>

ale powinieneś go sprzedać z zyskiem bo inaczej w razie kontroli prosisz się o kłopoty - więc interesu nie ma za dużego.. a jeśli wykażą że używałeś go jako narzędzia pracy a figurował w kwitach jako towar handlowy to tez nie bardzo..


Że niby trzeba w ciągu roku sprzedać, jeśli amortyzuje się jednorazowo? Czy źle coś zrozumiałem jednak (mam nadzieję)...?

EDIT: Chodzi Ci o to, że sprzęt używany poniżej roku nie jest środkiem trwałym i można go po prostu wsadzić w koszta bez amortyzacji tak? A co to za różnica z praktycznego punktu widzenia dla jednoosobowej działalności / małej firmy?

nie, nie można tak sobie.. poniżej wyjaśnienie


Kwestia księgowania - bo albo to będzie środek trwały, zamortyzowany jednorazowo, albo środek obrotowy

Dokładnie - jesli będzie to środek "obrotowy" to jest traktowany jak towar - i w zasadzie w koszty możesz wpuścić ale wtedy musisz go sprzedać bo sobie w razie kontroli napytasz kłopotów, natomiast jeśli zamortyzujesz go jednorazowo to wtedy będzie środkiem trwałym, narzędziem "na stanie" firmy jak wiertarka czy młotek

miklo
12-05-2009, 15:56
Aha - to mnie interesuje amortyzacja ;-) Tak czy owak - mam księgową i w maliny nie wejdę. Uff ;-)

Cichy
12-05-2009, 17:09
Jeśli zakładasz, że przed upływem roku sprzedasz aparat to wrzucasz go w koszty w całości.

Ale ten aparat to niby mam na magazynie (sklep) czy kupiony na wyposażenie firmy ?



Dokładnie - jesli będzie to środek "obrotowy" to jest traktowany jak towar - i w zasadzie w koszty możesz wpuścić ale wtedy musisz go sprzedać bo sobie w razie kontroli napytasz kłopotów, natomiast jeśli zamortyzujesz go jednorazowo to wtedy będzie środkiem trwałym, narzędziem "na stanie" firmy jak wiertarka czy młotek

A jeśli kupuję aparat i przewiduję używać go nie dłużej niż rok, i sprzedać potem poniżej kosztów zakupu ?


Aha - to mnie interesuje amortyzacja ;-) Tak czy owak - mam księgową i w maliny nie wejdę. Uff ;-)

Nie byłbym taki pewien, o jednorazowej amortyzacji to nawet do końca w moim US nie potrafili mi wyjaśnić co i jak, a co dopiero księgowa..

PS> Poczytałem trochę i faktycznie - jeśli kupię aparat np dziś i zamierzam sprzedać go przed upływem roku, to można wrzucić jednorazowo w koszt. Jeśli przekroczy się jednak ten rok, to nikt nam głowy nie urwie - trzeba tylko wrzucić aparat w środki trwałe i wyprostować procedurę amortyzacyjną.

http://www.vat.pl/srodki-trwale/index.php

Sławek
12-05-2009, 17:20
Coś mi nie chodzi....

Cichy
12-05-2009, 17:25
Coś mi nie chodzi....

Coś w 5d mkII, czy może coś innego, czego się nie sposób domyśleć ?

Sławek
12-05-2009, 17:28
Coś w 5d mkII, czy może coś innego, czego się nie sposób domyśleć ?
Chyba miałem kłopoty z siecią .Moje posty się nie pokazywały. Pokazał się tylko ten bez sensu .

sluzalekmichal
12-05-2009, 19:51
ale powinieneś go sprzedać z zyskiem bo inaczej w razie kontroli prosisz się o kłopoty - więc interesu nie ma za dużego.. a jeśli wykażą że używałeś go jako narzędzia pracy a figurował w kwitach jako towar handlowy to tez nie bardzo..

Musimy rozróżnić 2 pojęcia:
wyposażenie niskowartościowe
środek trwały

Jeśli zakładamy, że rzecz, którą kupujemy (wartość powyżej 3500PLN netto) będzie użytkowana przez okres krótszy niż rok, czyli do roku ją sprzedamy, przekażemy w formie darowizny czy inne podobne to:
zaliczamy ją w całości w koszty
zaliczamy ją do wyposażenia

Jeśli zakładamy, że rzecz, którą kupujemy (wartość powyżej 3500PLN netto) będzie użytkowana przez okrespowyżej roku to:
zaliczamy ją do środków trwałych
co miesiąc amortyzujemy

Jeśli chodzi o cenę sprzedaży to zawsze musi być to uzasadniona cena rynkowa, chyba, że sprzęt uległ zniszczeniu a my mamy na to wycenęrzeczoznawcy - po prostu tzw.podkładkę.

Krótko i na temat w temacie, kiedy środek trwały, kiedy nie tutaj:
http://www.vat.pl/srodki-trwale/index.php

Pozdrawiam
M.S.

miklo
12-05-2009, 20:29
Nie byłbym taki pewien, o jednorazowej amortyzacji to nawet do końca w moim US nie potrafili mi wyjaśnić co i jak, a co dopiero księgowa..
No nie da się facet pocieszyć wolnością po rzuceniu etatu ;-)


Jeśli zakładamy, że rzecz, którą kupujemy (wartość powyżej 3500PLN netto) będzie użytkowana przez okrespowyżej roku to:
zaliczamy ją do środków trwałych
co miesiąc amortyzujemy
Lub (podobno) amortyzujemy raz a dobrze.

ARN
12-05-2009, 21:34
panowie - nie za duży OOT z tymi odliczeniami?
sam jestem zainteresowany tematem, ale może założymy inny wątek?

Cichy
12-05-2009, 21:56
panowie - nie za duży OOT z tymi odliczeniami?
sam jestem zainteresowany tematem, ale może założymy inny wątek?

Od ciachania offtopów są moderatorzy :mrgreen:

Vitez
13-05-2009, 12:18
Od ciachania offtopów są moderatorzy :mrgreen:

Długo prosić nie trzeba :twisted: .

miklo
13-05-2009, 13:25
No to jedziemy dalej ;-) Braliście sprzęt w leasing? Macie już coś sprawdzonego? Grenke wygląda na drogi. Mnie interesowałby leasing na 11-12tys netto. Jakieś propozycje?

sluzalekmichal
13-05-2009, 15:58
No to jedziemy dalej ;-) Braliście sprzęt w leasing? Macie już coś sprawdzonego? Grenke wygląda na drogi. Mnie interesowałby leasing na 11-12tys netto. Jakieś propozycje?

To ja się przyłącze, kwota podobna.

M.S.

p3cpl
13-05-2009, 22:19
No to jedziemy dalej ;-) Braliście sprzęt w leasing? Macie już coś sprawdzonego? Grenke wygląda na drogi. Mnie interesowałby leasing na 11-12tys netto. Jakieś propozycje?

Greenke nie jest takie złe w porównaniu z innymi firmami np Getin-em.
W getinie, niezależnie czy to leasing na auto czy na inny sprzęt z początku wygląda pięknie, ale za wszystko każą sobie płacić, za każdy papierek, zaświadczenie itp itd. Mam u nich auto i za każdy kwitek np za zgodę na poruszanie się autem za granicą, za zgodę na wypłatę odszkodowania z AC, za wpis VAT-1 w dowód rejestracyjny itp itd płacisz.

A i jeszcze jedno, każda firma leasingowa dająca leasing na sprzęt wymaga dodatkowych zabezpieczeń z reguły ubezpieczenia , ode mnie na sprzęt za ok 6 tyś chcieli 400 zl rocznie ubezpieczenia /getin/.

ARN
14-05-2009, 09:25
To ja się przyłącze, kwota podobna.

M.S.

Nie brałem sprzętu w leasing, ale wielokrotnie samochody. Sprzęt z reguły amortyzowałem jednorazowo (lub moja księgowa stosowała inne przyjazne podatnikowi rozwiązania).
Jednak z doświadczeń najbardziej sobie chwalę współpracę z BRE-Leasing. Bez kłopotów i wymyślnych (oraz opłacanych dodatkowo jak zauważył p3cpl) zaświadczeń...
Mnóstwo rzeczy i formalności załatwiałem telefonicznie lub/i mailem.

tomba
04-01-2010, 11:57
czy ktoś może mi podpowiedzieć, czy mogę sam obiektyw wciągnąć w środki trwałe jeżeli nie mam w nich aparatu?
Jedno body mam z dofinansowania i nie mogę go wciągnąć, ale mam na nie umowę kupna. Drugie body mam prywatne i to ewentualnie mógłbym od kogoś niby kupić i zaliczyć też jako środek trwały, ale czy muszę?

tomba
04-01-2010, 13:10
czy ktoś może mi podpowiedzieć, czy mogę sam obiektyw wciągnąć w środki trwałe jeżeli nie mam w nich aparatu?
Jedno body mam z dofinansowania i nie mogę go wciągnąć, ale mam na nie umowę kupna. Drugie body mam prywatne i to ewentualnie mógłbym od kogoś niby kupić i zaliczyć też jako środek trwały, ale czy muszę?

Po kontakcie z doradcą iFirmy mam odpowiedź, moze się komuś przyda:

Jeżeli obiektyw może działać z różnymi aparatami to może być odrębnym środkiem trwałym. Symbol KŚT: 537.

simon83
04-01-2010, 13:13
Jedno body mam z dofinansowania i nie mogę go wciągnąć, ale mam na nie umowę kupna.

To dofinansowanie z PUP czy bezposrednio z UE? Nie masz FVAT na zakupione z dofinansowania body (co byloby podstawa do kosztow)?

tomba
04-01-2010, 13:15
Dofinasowanie z PUP, zakupione na umowę kupna-sprzedaży.

darecky
04-01-2010, 14:08
Tomba, teraz pomyśl, jako kontrolujący cię urzędas, masz delikwenta, który ma obiektyw na stanie - odrębny środek trwały, a nie masz body. Moim skromnym zdaniem, to kup sobie jakiegoś eosa 3000 (analog) za 50pln i wciągnij go na stan. Wtedy zaopatrzysz go w obiektyw i jako zestaw użytkujesz, a sam?? no wiesz, to jak z zestawami komputerowymi. Kupujesz monitor, który może działać z różnymi kompami, i jest zdatny do użytku w momencie kupienia, ale ...... w księgach przypisuje się go konkretnemu zestawowi.
Wciągnij na stan swoje drugie body i będziesz mieć spokojne noce.

tomba
04-01-2010, 17:45
Wciągnij na stan swoje drugie body i będziesz mieć spokojne noce.

Zrobie to na pewno, ale chciałem wiedzieć czy już muszę. Obiektyw mam na fakturę z grudnia więc chciałem go teraz zaksięgować, a na body spiszę jakąś umowę i za jakiś czas też wciągnę. Mam jeszcze pierwszy korpus, na który mam umowę kupna-sprzedarzy opłaconą w US, jak by co to zawsze mogę tłumaczyć się podpięciem obiektywu do niego.

simon83
06-01-2010, 13:57
Dodam trochę swoich informacji po wielu telefonach i wizytach w PUP i US.
Dotacja z EFS (PUP) nie podlega już opodatkowaniu od przychodu. Zakupy poczynione z tej puli można wrzucić w koszty pod warunkiem, że nie będą one środkiem trwałym, czyli wszystko poniżej 3500zł można kwalifikować jako wyposażenie. Sprzęt powyżej 3500zł (np. body, obiektyw) można uznać za wyposażenie tylko gdy będzie używany mniej niż rok. Gdy ten czas wydłuży się, należy dokonać korekt, wpisać do EŚT, zapłacić dodatkowe złotówki Urzędowi Skarbowemu (bodajże 0,1% za każdy dzień).
Proszę o korektę bardziej zorientowanych, jeżeli gdzieś popełniłem błąd.

MarcinekP
06-01-2010, 22:25
Po kontakcie z doradcą iFirmy mam odpowiedź, moze się komuś przyda:

Jeżeli obiektyw może działać z różnymi aparatami to może być odrębnym środkiem trwałym. Symbol KŚT: 537.

Witam,
to jakiś "skromny doradca".
Tak, oczywiście możesz obiektyw wciągnąć jako osobny środek trwały (oczywiście po spałnieniu wymogów formalnych) ale....
musisz mieć do czego go podłaczyć.
W innym przypadku w trakcie kontroli natychmiast zostanie amortyzacja takiego obiektywu wywalona z kosztów...
a dlaczego, ano dlatego, żeby coś wpisać po stronie kosztów, powinno to mieć jakikolwiek z przychodem. W przypadku samego obiektywu ciężci Ci będzie uzasadnić taki związek...
No ale są napewno ludzie, którzy to potrafią

pozdrawiam

simon83
07-01-2010, 13:42
A jak wygląda sprawa wykorzystywania środków prywatnych na cele firmowe? Z samochodem tak można było robić, z korpusem może również? Jeżeli posiadam osobisty korpus cyfrowy, mogę go wykorzystywać w firmie? Mogę wówczas wrzucić w koszty sam obiektyw? Czy koszty wynikające ze środka trwałego, a wyposażenia różnią się czymś?