Zobacz pełną wersję : Jak fotografować żaglówki ? ( białe żagle, silne słońce i załoga zawsze w cieniu )
Jestem amatorem z raczej małym doświadczeniem w fotografii ale z ustalonymi zainteresowaniami - żaglówki.
Siłą teorii wymyśliłem, że przy takich zdjęciach powinien sprawdzać się filtr polaryzacyjny + korekta naświetlania ( białe żagle). Po pierwszych próbach, tu można zobaczyć o czym pisze http://www.swos.webd.pl/photogallery.php?album_id=43&rowstart=0, mam następujące pytania.
1.W procesie obróbki wyszło mi że powinienem prześwietlać minimum +1,5 EV Czy to nie jest nieco ekstremalna wartość ? Czy nie skończy się na masie wypalonych zdjęć?
2. Z filtra polaryzacyjnego jestem generalnie zadowolony, szczególnie, że większość zdjęć była niestety robiona „pod słońce”. Jednak filtr generuje spore dodatkowe koszty jak będę kupował teleobiektyw, odpada 70 -300 IS, może przesadzam w ocenie jego użyteczności?
3. AF w kontekście kadrowania – generalnie celowałem centralnym punktem co dawało masę wody „przed” łódką i ucięte maszty, potem wymyśliłem żeby celować w kadłub dolnym punktem AF ale może niepotrzebnie się tak bawię ? Może trzeba pozwolić automatyce wybierać? ( używam 40D) .
4. Inne konstruktywne pomysły ?
Pozdrawiam
Marcin
krzysztofr
04-05-2009, 21:02
1. Jeżeli żagle mają być białe a nie szare to korekta ekspozycji będzie nieunikniona.
http://www.canon-board.info/showthread.php?t=25632
3. Automatyczny wybór pola af ma to do siebie, że lubi się mylić. Lepiej wybrać ręcznie najwygodniejszy punkt.
Może nie jestem pierwszą osobą do porad tutaj, ale ośmielę się bo lubię w..łódkę :mrgreen:
1.W procesie obróbki wyszło mi że powinienem prześwietlać minimum +1,5 EV Czy to nie jest nieco ekstremalna wartość Czy nie skończy się na masie wypalonych zdjęć? To Ci powie histogram, nie pal wartości po prawej stronie, to będzie cool. Czy korygujesz na 1,5 czy nawet 3 to i tak decyduje pomiar światła /czyli coś czemu nie można ufać/ i jakie masz warunki pod słońce w tym przypadku. Skorzystaj z zalet cyfry i po prostu dobierz odpowiednie ustawienie w trakcie, pewnie trzeba będzie też korygować jak się przehalsują.
2. Z filtra polaryzacyjnego jestem generalnie zadowolony, szczególnie, że większość zdjęć była niestety robiona „pod słońce”. Jednak filtr generuje spore dodatkowe koszty jak będę kupował teleobiektyw, odpada 70 -300 IS, może przesadzam w ocenie jego użyteczności?Doczytaj co daje polaryzacja światła. Nie działa pod słońce podpowiem :wink: Ja w okolicy wody nie zdejmuje polarów generalnie...Chcesz mieć ładne niebo i wodę w jakimś kolorze a nie szaro-burą, nie zdejmuj polara.
3. AF w kontekście kadrowania – generalnie celowałem centralnym punktem co dawało masę wody „przed” łódką i ucięte maszty, potem wymyśliłem żeby celować w kadłub dolnym punktem AF ale może niepotrzebnie się tak bawię ? Może trzeba pozwolić automatyce wybierać? ( używam 40D) .
Na cropie rozkład punktów jest ponoć większy, więc chyba możesz włączyć AI servo z konkretnym mocnym punktem? Sorry, nie znam 40D, ale patrze niżej powinno się udać :wink:
4. Inne konstruktywne pomysły ?
Musisz wiedzieć z jakiej odległości focisz, jak duży jest obiekt, wpisz wartości swojego sprzętu TUTAJ dofmaster (http://www.dofmaster.com/dofjs.html) i będziesz wiedział jakiej głębi Ci potrzeba. Czasy chyba nie tak ważne, byle ostro było, bo to nie skutery, tak?
Dzięki za rady.
Doczytaj co daje polaryzacja światła. Nie działa pod słońce podpowiem :wink: Ja w okolicy wody nie zdejmuje polarów generalnie...Chcesz mieć ładne niebo i wodę w jakimś kolorze a nie szaro-burą, nie zdejmuj polara.
Użyłem skrótu myślowego, filtr ładnie wycinał mi błyski od wody, efekt był jak na tej demonstracji. http://www.colorado.edu/physics/2000/polarization/polarizationI.html, tylko mocniej.
Niestety, rozumiem, że muszę zbierać na drogi teleobiektyw.
Co do AF to mogę tylko wybrać albo auto albo konkretny punkt więc pewnie pozostanę przy ręcznym wyborze ( zgodnie z radą Krzysztofa ).
Co do naświetlania na „na histogram” - potrenuje, poprzednio czytając lekcja #51 jakoś nie przywiązałem wagi do tego punktu.
3. AF w kontekście kadrowania – generalnie celowałem centralnym punktem co dawało masę wody „przed” łódką i ucięte maszty, potem wymyśliłem żeby celować w kadłub dolnym punktem AF ale może niepotrzebnie się tak bawię ? Może trzeba pozwolić automatyce wybierać? ( używam 40D) .
Wiesz co... ja zgłupiałam...
Przecież jak wciśniesz do połowy spust, to blokuje Ci się AF i możesz dowolnie przekadrować. Można to zrobic na tyle szybko, ze łódka Ci nie zwieje. Oczywiście nie w AI Servo. Ja praktycznie używam tylko środkowego punktu AF, ale to nie znaczy, że ostrość mam zawsze na tym, co jest w środku zdjęcia...
Dodatkowo masz gwiazdkę do blokady ekspozycji. Baaardzo użyteczne :)
4. Inne konstruktywne pomysły ?
Spróbuj w ogóle kiedyś ustawić ekspozycję na niebieskie niebo ("Bracia Niebo" są fajni, Perterson o tym pisze w swoich książkach), gwiazdka (blokada), potem ostrośc na łódkę i cyk. Ratowało mnie to często przy robieniu zdjęć przy ostrym słońcu. Trochę na moją logikę nie powinno działać, a działa ;-)
najeli, to świetny jest pomysł na zrobienie sylwety :-D
Ew. jak w...łódka jest w doku...blisko, to dobić flashem można.
Zresztą, zważywszy na nienormalne położenie polskiego morza na północy to najlepsza rada to walić od strony lądu a nie z półwyspu i będzie cycuś a nie problemy ze słońcem, tak?
Pomysł z niebieskim niebem wygląda ciekawie, na pewno spróbuje .
Co do ustawiania ostrości i przekadrowywania to oczywiście stosuje to normalne.
Ponieważ te żaglówki jednak pływają dość szybko, a zależało mi aby było w miarę dobrze widać twarze dzieci robiłem długie serie zdjęć. W czasie takiej serii łódka przesuwała się co najmniej o jedną długość ( 3.90m ). Może przekombinowałem ale z tego wziął się pomysł „śledzenia” dolnym punktem AF.
AI Servo, wybrać punkt AF odpowiedni dla kadru który zamierzasz zrobić, ja osobiście w takich warunkach oświetleniowych robiłbym M + patrzenie na podgląd zdjęcia z włączonym wyświetlaniem przepałów, czy przypadkiem żagla za dużo mi nie zjadło. Ta fota :
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.swos.webd.pl/images/photoalbum/album_43/_mg_6766.jpg)
( http://www.swos.webd.pl/images/photoalbum/album_43/_mg_6766.jpg ) jest poprawnie naświetlona, żagiel dodatkowo zadziałał jako blenda na młodzików. Tylko inny (węższy) kadr i będzie ok.
Z teleobiektywów nie ma za dużo do wyboru z tej najniższej półki - 55-250 IS jest przez większość użytkowników uważany za akceptowalny i za tą kasę sensowny zakup. Później jest 70-300 IS i 70-200 4.0L - na który się zdecydujesz : twój wybór. Zależy jak ostro używasz swojego sprzętu i czy robisz w gorszych warunkach oświetleniowych. Następny do wyboru to 70-200 2.8L (:D), później do łódek to polecałbym 100-400L, ale wiadomo, z tymi ostatnimi to już wiążą się większe pieniążki.
W ostatnią sobotę starałem się przetrenować wasze rady robiąc zdjęcia z motorówki.
Moje wnioski :
- Tylko AI Servo + prowadzenie wypranym punktem AF ( najczęściej dolnym)
- Ustawianie naświetlania na histogram okazało się najprostsze ( oczywiście przy moim niewielkim doświadczeniu). Praktycznie to robiłem serie zdjęć, wprowadzałem ewentualną poprawkę i czekałem na następną żaglówkę.
- Myślę, że nie warto robić zdjęć bez filtra polaryzacyjnego.
I jeszcze trzy moje rady dla kogoś kto też tak ma zamiar się bawić
- Właściwe 100% zdjęć wymaga „prostowania” przy robieniu z pontonu
- Nie robić zdjęć z małej motorówki powyżej 3B jak nie ma się L-ki – strasznie chlapie
- Koniecznie trzeba mieć jakiś filtr na obiektywie, ja swój po wszystkim musiałem umyć pod kranem. Jak bym nie miał filtra to nie wiem jak taką operacje zrobić z obiektywem ;) .
Jeżeli ktoś jest zainteresowany jak wyszły fotki, można część zobaczyć tu http://picasaweb.google.pl/marcin.zdunek/LEquipeRegatyZegrze2009?feat=directlink, jeszcze nie czuje się gotowy aby wrzucić je na forum.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.