PDA

Zobacz pełną wersję : Który ILFORD do B&W?



Voyager70
05-03-2009, 13:42
Witam,
Zamierzając zacząć przygodę z czarno-białą fotografią analogową (głównie architektura, krajobrazy) zastanawiam się nad wyborem filmu (w kolorze sprawa jest prosta - Fuji Reala 100/36 załatwia wszystko:) ). Mam dylemat: czy ILFORD DELTA Professional 400/36, czy ILFORD XP-2 (C-41) 400/36.
Ktoś zna może zalety/wady tych negatywów? A może jeszcze jakieś inne sygestie?
Z góry dziękuję za pomoc!
Pozdrawiam!

MacGyver
05-03-2009, 13:50
Delta ma same wady. Ciężko ją ładnie wywołać i tragicznie się skanuje.
A do celów, które wymieniłeś, lepszy będzie film ISO 100.

Voyager70
05-03-2009, 14:05
Dziękuję MacGyver. A jaki film byś proponował? I czy problem z DELTĄ polega na tym, że nie podlega obróbce C-41 (jak rozumiem, standard większości labów)? Bo o jego możliwościach piszą w samych superlatywach: "ILFORD 400 Delta Professional NEW
Jest wysokoczułym filmem czarno-białym, dającym obrazy negatywowe o wyjątkowo dużej ostrości i małej ziarnistości.400 Delta NEW polecany jest do zastosowań wymagających wysokiej jakości, gdzie jednocześnie potrzebna jest wysoka czułość filmu. Idealny do zdjęć sztuki, fotografii produktów i wielu dziedzin fotografii kreacyjnej, w których wcześniej stosowano filmy o niskiej czułości." Z kolei ten XP-2 opisywany jest następująco: "ILFORD XP2 jest unikalnym, czarno-białym filmem o wysokiej czułości, obrabianym w procesie C-41. Daje znakomitej jakości negatywy o dużej ostrości i małej ziarnistości obrazu. Posiada dobrą tolerancję ekspozycji, doskonale odwzorowuje obiekty o dużej rozpiętości tonalnej. Polecany jest również w przypadkach, kiedy trudno jest przewidzieć poziom oświetlenia.
XP2 jest uniwersalnym filmem o szerokich zastosowaniach. Z uwagi na łatwość i dostępność obróbki - w każdym mini labie - szczególnie polecany jest do fotografii reportażowej."
Odbieram XP-2 jako wersję bardziej amatorską, z mniejszymi możliwościami, ale to TYLKO odczucia, bo jedyne moje doświadczenia w filmami B&W dotyczyły amatorki na Smienie w latach 80-tych...:).
Nadal nie wiem, jaki konkretnie film wziąć... :)
Pozdrawiam

MacGyver
05-03-2009, 14:22
"ILFORD 400 Delta Professional NEW
Jest wysokoczułym filmem czarno-białym, dającym obrazy negatywowe o wyjątkowo dużej ostrości i małej ziarnistości.400 Delta NEW polecany jest do zastosowań wymagających wysokiej jakości, gdzie jednocześnie potrzebna jest wysoka czułość filmu.
Kłamstwo :-)

Idealny do zdjęć sztuki, fotografii produktów i wielu dziedzin fotografii kreacyjnej, w których wcześniej stosowano filmy o niskiej czułości."
Kolejna nieprawda :-)
Kupiłem kiedyś większą ilość Delty, an_zak namordował się wołając mi każdą w inny sposób, aby wyszła po ludzku, wszystko na marne. Słaba rozpiętość tonalna, paskudne ziarno

Z kolei ten XP-2 opisywany jest następująco:...."
XP-2 akurat nie miałem okazji używać.

Odbieram XP-2 jako wersję bardziej amatorską, z mniejszymi możliwościami, ale to TYLKO odczucia, bo jedyne moje doświadczenia w filmami B&W dotyczyły amatorki na Smienie w latach 80-tych...:).
Nadal nie wiem, jaki konkretnie film wziąć... :)

Jak chcesz wołać w labie to lepiej kupić film do C-41, jeśli masz komu oddać klasyczny B&W to zwiększy to Twoje możliwości w wyborze materiału.
Z aktualnie dostępnych polecam
- AGFA APX 100: ostry, niskoziarnisty, tonalny, świetny materiał
- Ilford FP4 Plus 125 - tonalny, mało ziarnisty, bardzo przyjemny
- Kodak Trix 100 i 400 - czarnobiała ekstraklasa
- Kodak Pro Foto B&W 400 (C-41) - umiarkowanie ziarnisty, jak na 400, tonalny, odporny na błędy naświetlania
- Kodak BW 400 CN (C-41) - droższy ale jeszcze lepszy

I tak na koniec: część zakładów foto woła jeszcze konwencjonalne BW, ale specjalnie się z tym nie szczypią (jedna kąpiel i wrzucają jak leci, różnicując wyłącznie czas) więc raczej nie polecam, bo efekt trudny do przewidzenia (czasami wyjdzie, czasami nie).

rbit9n
05-03-2009, 21:05
co do delty 400 podpisuję się pod tym co napisał MacGyver obiema ręcami i nagami. to jest dno. ta delta znaczy. próbowałem w ultrafinie+ i w d-76 i w akcie desperacji w rodinalu, na marne.

ja oprócz tych, które wymienił MacGyver , polecam jeszcze fuji neopany, zarówno 100 across, jak i 400. oba przerobiłem w kilku wywojkach i zawsze bez pudła. tyle tylko że to filmy do wołania klasycznego.

esteper
05-03-2009, 22:38
XP2 sobie odpuść, użyłem tego, tylko że w MF, ostrości wcale takiej fantastycznej nie daje jakiej można by się spodziewać po opisie. Spora rozpiętość to fakt, ale jakoś z ILFORDA pozostaję przy HP5, ale to 400'tka.
Na 35mm używałem FP4 Plus i Kodak T-Max 100 i 400, no i w 100% zadowolony byłem z tego co mogłem osiągnąć z tych roleczek.
Tak więc ja ze swojej strony:
1. T-MAX 100 (bardzo małe ziarno)
2. T-MAX 400 (małe ziarno jak na 400)
3. FP-4 Plus (ładne przejścia tonalne, no i ostra, na pewno ostrzejsza od XP2)
4. HP5 (bardzo tolerancyjna na błędy naświetlania)

P.S. Wszystko do procesu D-76

an_zak
05-03-2009, 22:49
Kupiłem kiedyś większą ilość Delty, an_zak namordował się wołając mi każdą w inny sposób, aby wyszła po ludzku, wszystko na marne. Słaba rozpiętość tonalna, paskudne ziarno
Delta jest obecnie najlepszym negatywem na rynku... ale tylko w połączeniu z ilfosolem s, pieruńsko drogim i psującym się zdecydowanie za szybko (wychodzi tym drożej, iż najładniej wychodzi w większych stężeniach)



- Kodak Trix 100 i 400 - czarnobiała ekstraklasa
Pokaż Ty mi Trixa 100 :twisted:

Pewnie chodziło Ci o
- Kodak TriX 400 - przepiękne ziarno, zwłaszcza w połączeniu z rodinalem w 1:40 :)
- Kodak T-Max 100 (nie mialem styczności) i 400 - wspaniały, mój podstawowy b&w, w połączeniu z różnymi wywojkami i stężeniami daje łatwą kontrolę ziarna i kontrastu, nawet ciągnięty do 800 kontrastowo i ziarniście zachowuje zaskakującą rozpiętość:
http://fototok.tkb.pl/pt/photo.php?p=137861#




I tak na koniec: część zakładów foto woła jeszcze konwencjonalne BW, ale specjalnie się z tym nie szczypią (jedna kąpiel i wrzucają jak leci, różnicując wyłącznie czas) więc raczej nie polecam, bo efekt trudny do przewidzenia (czasami wyjdzie, czasami nie).
Zgadza się, najlepiej samemu. Koszta symboliczne, nawet te startowe. Należy dodać jeszcze nowe doświadczenia i możliwości :)
Pierwsze 5 wywołań - euforia.
Kolejne 5 wywołań - umiarkowana euforia, pobudzona lepszymi rezultatami.
Następne 10 wywołań - stopniowe wpadanie w rutynę.
Gdzieś koło 30-50 rolki dochodzi się do fazy "no nie, znowu trzeba moczyć :-D "

Tilt
06-03-2009, 13:55
Kodak T-Max 100 (nie mialem styczności) i 400 - wspaniały, mój podstawowy b&w,
Oj tak, TMax400 jest wspaniały, szczególnie wołany w FX-39 :)
Do krajobrazu ja podobnie jak koledzy polecałbym coś w miarę niskoczułego np. Ilford PAN50, czy Delta100 (super wychodzi w FX-39). Ostatnio zamówiłem Rollei PAN 25 - zobaczymy co to za zwierz ;]

pozdrawiam, Marcin

ommundek
06-03-2009, 15:20
Jezeli ma kto wywolac Ci tradycyjny film cz-b to do krajobrazu/architektury zdecydowanie cos o malym ziarnie:
T-MAX 100 - wywolac w d76
APX 100 - rodinal special

Ja uzywam jeszcze acrosa ale nie w malym obrazku wiec nie wiem jak sie tu sprawdzi, w srednim formacie jest super.

pozdrawiam

Gringo997
06-03-2009, 17:27
tak tmax 100 uzywalem robiac zdjecia na srednim (mam jeszcze kilka rolek i jest cudowny!)
ja polecam tez Ilford PAN 100 tez bardzo fajny film;)

MacGyver
06-03-2009, 17:55
Delta jest obecnie najlepszym negatywem na rynku... ale tylko w połączeniu z ilfosolem s, pieruńsko drogim i psującym się zdecydowanie za szybko (wychodzi tym drożej, iż najładniej wychodzi w większych stężeniach)
Czyli podsumowując: nie do użytku. U mnie ten negatyw ma dożywotniego bana za skopanych kilkadziesiąt zdjęć, na których mi zależało :twisted:

Pokaż Ty mi Trixa 100 :twisted:
Ups, ale wtopa, oczywiście chodziło mi T-Maxy :-)

minek
09-03-2009, 14:39
Wszystko zależy w czym moczone. Jak oddajesz BW do labu to nie dziw sie, że tam w najprostszym R09 będą wołali.
Delte400 robiłem w kodakowym Xtolu i jestem z tego bardzo zadowolony.

orlen.ownlog.com
11-03-2009, 18:21
podpowiedzcie jaki czarnobiały zeby sie potem ładnie skanował ?
przy okazji jesli chodzi o slajdy kolorowe tez prosze o podpowiedz :)

pzdr

Tilt
12-03-2009, 10:47
podpowiedzcie jaki czarnobiały zeby sie potem ładnie skanował ?

1. Użyj szukajki ;]
2. ja bym polecal ilford delta 100 oraz fuji neopan acros 100, oto sample:
http://img23.imageshack.us/img23/8238/scan0811100025.jpg (delta)
http://img5.imageshack.us/img5/1607/acrosscan0903080009.jpg (fuji)

pozdrawiam, Marcin

krwisty
12-03-2009, 15:47
zieeeeew. robisz architekture i pejzaz? rozumiem, ze na statywie. to wez panf50 i po klopocie. ziarno nie istnieje. jest to dosc drogi film, emulsja jest starego typu (ziarno T, nie delta), ale jego gestosc i rozpietosc jest niesamowita. wolac mozna w czymkolwiek.

co do wywolywacza ilfosol s - drogi? nie wydaje mi sie. drogi to jest hc, lc29, dd-x. czy jakis inny koncentrat, a ilfosol, to wywolywacz ogolny, wygodny i latwy.

renes
12-03-2009, 16:04
to wez panf50 i po klopocie. ziarno nie istnieje. jest to dosc drogi film, emulsja jest starego typu (ziarno T, nie delta), ale jego gestosc i rozpietosc jest niesamowita. wolac mozna w czymkolwiek.

Podobno ROLLEI PAN 25 jest jeszcze lepszy, tylko słyszałem, wiosną jednak sam sprawdzę robiąc na Pan F50 i Pan 25.

A jak sadzicie, jeśli pozytyw ma być skanowany a potem obrabiany w PSie nie lepiej robić na kolorowym (np. Reala 100)? Co w takiej sytuacji waszym zdaniem przemawia za tym aby nadal robić krajobraz w B&W ?

Pozdr.

krwisty
12-03-2009, 16:10
ale pozytyw, czy negatyw? jesli robisz slajd, to po to zeby pokazac go na rzutniku, albo bo tak woli wydawnictwo twoje, albo taka masz fanaberie.

ale rozumiem, ze chodzilo ci o to, czy uzywac kolorowego negatywu i przerabiac go na czb w psie, czy odrazu robic na filmie cz-b. lepiej uzywac filmu, nie musisz nic przerabiac, efekty lepsze, latwiejsze do przewidzenia, mozesz sobie filtrami kolorowymi zmieniac rozne parametry. mozesz zrobic powiekszenie sobie tradycyjne na barycie, ktore wykopie jakoscia wszystko inne.

pytanie troche na zasadzie - skoro cyfry sa takie dobre w dzisiejszych czasach, to po co meczyc sie z analogiem ;)

renes
12-03-2009, 16:20
ale pozytyw, czy negatyw? jesli robisz slajd, to po to zeby pokazac go na rzutniku, albo bo tak woli wydawnictwo twoje, albo taka masz fanaberie.

ale rozumiem, ze chodzilo ci o to, czy uzywac kolorowego negatywu i przerabiac go na czb w psie, czy odrazu robic na filmie cz-b. lepiej uzywac filmu, nie musisz nic przerabiac, efekty lepsze, latwiejsze do przewidzenia, mozesz sobie filtrami kolorowymi zmieniac rozne parametry. mozesz zrobic powiekszenie sobie tradycyjne na barycie, ktore wykopie jakoscia wszystko inne.

pytanie troche na zasadzie - skoro cyfry sa takie dobre w dzisiejszych czasach, to po co meczyc sie z analogiem ;)


Pomyłka, miałem na myśli negatyw, a nie slajd. Chodzi tylko o to, że skoro film ma być skanowany a zdjęcie bardziej lub mniej obrabiane jeszcze w PS-ie (a to rzeczywiściście daje jeszcze pewne możliwości wpływu na rodzaj szarości dzieki odpowiedniemu przetworzeniu kolorów na b&w), to może lepiej od razu kolor. Tym bardziej że jak słyszę skanowanie czarnobiałego materiału jest trudniejsze. Jeśli do tego dodać, że fotografujący sam nie zajmuje się chemią i robieniem odbitek a film oddaje do labu, gdzie nie ma zupełnie kontroli nad końcowym efektem tego co będzie na zdjęciu, a w PS dobrze się porusza więc ma już kontrolę, to jednak robienie w kolorze - w takiej systuacji - ma chyba większy sens...

Patryk_mirek
12-03-2009, 21:44
Może i nic konkretnego nie wniosę do wątku, ale tak wygląda Ilford PAN 400 (http://digart.pl/zoom/3187639) (naświetlany i wołany jako 800), a tak wygląda produkt konkurencyjnego Kodaka - 100TMX (http://digart.pl/zoom/3179484).

Dwa ilfordy Hp5 wypstrykałem (jeden jako iso400 a drugi 800) ale jeszcze czekają na trzeciego (120!) zanim jakąkolwiek chemię rozrobię.

Co się tyczy Ilforda XP-2 czy Kodaka profoto to ponoć gorsze parametry mają (i trudniej robić z nich odbitki przez tą maskę i ale z drugiej strony to mają tą zaletę, że Ci fszęńdźe wywołają od ręki i nie spieprzą (proces c-41 jest taki sam w Polsce, na Syberii czy u wUjka SAma)

ps. jeśli lubisz targać ze sobą statyw do krajobrazów to jeśli się nie mylę Adox i Rollei produkują filmy z ISO 25 :P

(gdzieś widziałem i chyba nawet miałem w rencach iso16 ale to raczej tylko do reprodukcji bo z taką czułością przy gorszym świetle możesz nieśpiesznie przysłaniać światło nie tylko pod powiększalnikiem, ale i podczas fotografowania...)



Zgadza się, najlepiej samemu. Koszta symboliczne, nawet te startowe. Należy dodać jeszcze nowe doświadczenia i możliwości :)
Pierwsze 5 wywołań - euforia.
Kolejne 5 wywołań - umiarkowana euforia, pobudzona lepszymi rezultatami.
Następne 10 wywołań - stopniowe wpadanie w rutynę.
Gdzieś koło 30-50 rolki dochodzi się do fazy "no nie, znowu trzeba moczyć :-D

True, true... :/

pdpd
01-04-2009, 22:46
mam pytanie, w czym najlepiej wywoływać T-max`a i Delte? i który z tych negatywów lepiej nadaje się do fotografii portretowej<lub coś innego godnego uwagi>
pozdr

siudym
02-04-2009, 00:16
Ilford PAN 100 - naswietlal ktos moze go jako np. 400 albo 800? Jaki efekt?

vasco5
02-04-2009, 10:39
Witam
a czy ktoś może mi polecić jakiś dobry film B&W, ale na C-41, ponieważ na razie nie chcę wywoływać w domu?

Voyager70
02-04-2009, 14:48
Witaj Vasco. Chyba tylko Ilford XP-2 400/36 - jest do procesu C-41. Tylko, że to 400..., ale słyszałem dobre opinie...
Sam mam taki włożony w aparacik i próbuję go skończyć, by poznać efekty (i "nowe" body 30 :) ).

esteper
02-04-2009, 16:11
vasco - masz do wyboru ILFORD XP2 400 oraz KODAK PORTRA BW 400, oraz KODAK PRO FOTO 400.
Ja póki co miałem styczność z XP2, naświetlałem go na 400, ale z tego co naczytałem się w sieci, bardzo ładnie wychodzi naświetlany jako 200 a nawet 100.

vasco5
02-04-2009, 16:15
no właśnie ciekawi mnie bardzo ten XP2... ziarno w B&W wygląda zawsze bardzo ładnie więc 400 mnie nie przeraża...

a niestety te KODAKa ciężko dostać... bo też bym chętnie wypróbował...

siudym
02-04-2009, 22:59
Polecam Pro Photo 400. Dzisiaj wywolalem przeterminowany z 2004 film :)
Podoba mi sie ten kodak strasznie.

500/85-1.8/ProPhoto400:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img19.imageshack.us/img19/3228/janekx2.jpg)

A tak wogole jest cos o czulosci 100 na C-41?? :/

esteper
02-04-2009, 23:25
A tak wogole jest cos o czulosci 100 na C-41?? :/

Nie

vasco - jak tylko uda mi się*zrobić sensowne skany z XP2 to coś podeślę*na PW

vasco5
02-04-2009, 23:53
jutro skoczę do KODAK ProfiLab zobaczymy czy będą mieli jakieś filmy B&W...

to ja czekam na efekty z XP2 :)

bo Kodak Pro FOTO 400 wyglada baaaardzo ciekawie...

siudym
03-04-2009, 00:15
W labach maja drogo i czesto stare filmy (jak u mnie). Na allegro masz z terminem 2010 z lodowki za 11.90,- sztuka Pro Photo 400.

dark4blade
03-04-2009, 00:22
Vasco5, ja zamiast Profilaba polecałbym inne skelpy w Wawie, chociażby sklep Czarno-białę, mają dość spory wybór filmów, co można zobaczyć na stronie, ale jak masz coś konkretnego na oku to zawsze możesz zadzwonić i zapytać czy jest na stanie, ale przeważnie jest ;).

josif
03-04-2009, 10:55
https://canon-board.info//brak.gif
http://img24.imageshack.us/img24/4543/profoto171.jpg]źródło (


https://canon-board.info//brak.gif
http://img24.imageshack.us/img24/9616/profoto172.jpg]źródło ([URL=http://img24.imageshack.us/my.php?image=profoto172.jpg)

kodak pro foto 400
canon 300V
50 mm 1,4
i 17.40 L

vasco5
04-04-2009, 09:38
ładne tony ma ten KODAK :)

no to fajnie, bo wczoraj w jednym ProfiLabie go znalazłem i kupiłem...
w przyszłym tygodniu sprawdzę KODAK Color PLUS - na próbę: co i jak...
a potem KODAK Pro FOTO 400 :)

Paenka
04-04-2009, 11:35
Kodak Color PLUS wygląda tak

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img98.imageshack.us/img98/8282/ela014xw7.jpg)



https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img181.imageshack.us/img181/761/modelkaaz6.jpg)



https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img368.imageshack.us/img368/8166/ela003wwwew9.jpg)

imho taki trochę rudawy jest, jak na tani film to bardzo polecam, jest dużo lepszy (kontury i ostrość) niż Konica

wujek
04-04-2009, 19:10
witam

josif, paenka - pokazane tu przez was zdjęcia to skany odbitek czy negatywów?

jac123
04-04-2009, 23:07
Cześć,
do b&w w c41 jest jeszcze np Digibase CN 200 Pro Rolleia (iso 200) średni format.

Paenka
05-04-2009, 00:26
wujek to są skany negatywu za pomocą V200

wujek
05-04-2009, 00:57
wujek to są skany negatywu za pomocą V200

dzięki
w takim razie V300 można brać w ciemno

miałem kiedyś jakiś skaner PLUSTEK Optic Pro 12 ale to była jakaś kpina w porównaniu z jakością Twoich fotek

minek
05-04-2009, 02:41
mam pytanie, w czym najlepiej wywoływać T-max`a i Delte? i który z tych negatywów lepiej nadaje się do fotografii portretowej<lub coś innego godnego uwagi>
pozdr

Najlepiej?
Oj, sam potestuj (-:
Ja robiłem Tmax 100 i 400 w kodakowym ,,dedykowanym'' Tmax, w D76, w rodinalu i Xtolu.
Deltę 100 i 400 w xtolu i rodinalu.

Mimo wszystko polecam Xtol, 1+2 do 1+3. Do obu i do wszstkich czułośći.
Tak mi jakoś najfajniej wygląda.
Naświetlaj uważnie, wołaj też w miarę precyzyjnie.
Delty nie próbowałem, ale tmax400 spokojnie na 3200 dawało radę zrobić, zarówno w d76 jak i w xtolu.
do portretu delta100 albo tmax100. Kurde, ten tmax zdaje się nie mieć ziarna! Drobniutkie, ostre że niewiem! W tmax albo xtolu.
Zresztą, do portretu dowolny się nadaje, ale nie każdemu każdym filmem można każdy portret zrobić :P
Przede wszystkim najpierw weź aparat i porób zdjęcia, potem weź głowę i pomyśl, O!

vasco5
05-04-2009, 23:42
Paenka, ale to są kolory z kliszy? czy jakiś niewielki PS?
bo jeśli tak to fantastyczne takie pastele...

wiem, że KODAK GOLD przeżółca... więc nie chcę takiego...
muszę potestować te kolorowe filmy...

korzystał ktoś z filmu KODAK BW400CN ?? bo to nowość, która zastępuje ProFOTO 400...

esteper
06-04-2009, 08:15
vasco - przykro mi ale XP2 w ogóle mi się nie chce poskanować, a teraz na skanowanie w labie średnio mam ochotę wydawać.
Jeśli coś to da, zamieszczę tu "skany" zrobione aparatem. Kontrastowość identyczna z odbitkami na papierze Foma, o mocnym kontraście. Dodaję też skany z HP5, też robione na podobieństwo wywołanych na papierze, tyle że te są*już ze skanera z VueScan a nie z aparatu.

XP2

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img6.imageshack.us/img6/5914/48361205.jpg)

XP2

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img223.imageshack.us/img223/7639/54979418.jpg)

HP5

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img139.imageshack.us/img139/4660/scan0904040005.jpg)

HP5

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img139.imageshack.us/img139/9498/scan0904040012.jpg)

josif
06-04-2009, 14:50
witam

josif, paenka - pokazane tu przez was zdjęcia to skany odbitek czy negatywów?

u mnie skany negatywów robione w labie

Paenka
06-04-2009, 14:56
vasco kolory ustawiałam za pomocą programu epsonowskiego...w Photo Paincie jedyne co usuwam to szum i lekko podostrzam, ew kontrastu dodaje.
A tak szczerze to ja się na tej kliszy męczyłam samodzielnie amatorsko i pewnie totalnie "nieprofesjonalnie" to robiłam :D

analogforever
06-04-2009, 15:34
dużego doświadczenia w skanowaniu czarno-białych negatywów nie mam,ale zauważyłem że się bardzo źle skanują,szczególnie te bardzo kontrastowe,ostatnio walczyłem z Rollei iso 25 wywołanym w Neofinie,fatalna sprawa,odbitki też mi się ciężko z tego robiło,bez super miękkiego papieru nie ma co podchodzić,fakt był troche prześwietlony ,ale kontrast ma taki że jaja urywa,lepiej jest zeskanować odbitke na płaszczaku niż negatyw.Jak ktoś nie ma potrzeby robić B&W na papier to niech sobie odpuści skanowanie takich materiałów,kolorowe negatywy są dużo tańsze i po przekonwertowaniu w B&W wyjdą lepiej niż bezpośrednio skany z B&W,taki Color Plus Kodaka z którego sample zamieściła Paenka się super skanuje a kosztuje grosze.

vasco5
06-04-2009, 22:02
a tak jeszcze z ciekawości co kolorowego np FUJI możecie polecić na C-41??

bo już mam rolkę zrobioną KODAKa Color Plus...

i chciałbym jeszcze kolorowe filmy popróbować...
bo B&W na razie czeka na odpowiedni motyw :)

minek
06-04-2009, 22:18
Dajcie proszę spokój z tymi ,,czarnobiałymi C41'' C41 to proces barwny, koniec korpka.
Chcesz mieć BW, rób na srebrkowym :P

vasco5
06-04-2009, 22:58
ale ja pytam o kolorowy film FUJI, który warty polecenia...

MacGyver
06-04-2009, 23:05
ale ja pytam o kolorowy film FUJI, który warty polecenia...
http://canon-board.info/showthread.php?t=23026
http://canon-board.info/showthread.php?t=43627
http://www.canon-board.info/showthread.php?p=272870
Ten wątek jest o negatywach czarno-białych :roll:

vasco5
06-04-2009, 23:13
wiem, że o B&W, ale tak przy okazji chciałem :)

analogforever
14-04-2009, 08:16
czy ktoś z Was robi na Adox CHS50 ART ?,dzisiaj wywołałem ,a właściwie wczoraj i mam ziarno wielkie jak z kolorowej dwusetki,wywoływacz Neofin Blau .

rbit9n
15-04-2009, 13:51
ja wołałem.

ID-11 1+1 (http://www.aparaty.tradycyjne.net/foto,8720.html)

rodinal 1+100 (http://www.aparaty.tradycyjne.net/foto,10963.html)

ziarno drobne (nawet w rodinalu), kontrast troszkę zbyt duży, ale do przełknięcia. trochę ciężko się powiększa, ale splitgrading robi robotę, jak mawiają.

za to chs100 naświetlana jako 100 to porażka i makabra. ale już przepalona do 50 - cud malina sandomierska.

analogforever
15-04-2009, 16:01
nie wiem czy za szybko nie włożyłem filmu pod powiększalnik,to znaczy zaraz jak się troche podsuszył po wywołaniu,choć mi się kiedyś obiło o uszy że dobrze niewysuszony negatyw jest zdeczka napęczniały i może mieć większe ziarno,papier był normalny stałogradacyjny Foma 30x40,kontrast jak diabli i być może to spotęgowało mi ziarno,jedna odbitka wyszła mi jakimś dziwnym cudem na zaświetkonym papierze ,nie mam pojęcia co było tego przyczyną ,ale w mniejszym kontraście ziarno prawie niewidoczne,powiem że zgłupiałem narazie,musze to przemyśleć.

rbit9n
16-04-2009, 10:31
niestety tej tezy nie jestem w stanie potwierdzić, ponieważ u mnie od wywołania do powiększania upływa tyle czasu, że filmy zdążą wyschnąć na przysłowiowy pieprz.

Arek (G)
21-02-2010, 00:45
Kłamstwo :-)

Kolejna nieprawda :-)
Kupiłem kiedyś większą ilość Delty, an_zak namordował się wołając mi każdą w inny sposób, aby wyszła po ludzku, wszystko na marne. Słaba rozpiętość tonalna, paskudne ziarno


Jak to każdą w inny sposób? Jeśli negatyw nie jest skalibrowany to wiadomo, że może wyjść cokolwiek. A zwłaszcza nic. Napisz, że nie potrafisz obrabiać tego negatywu a nie, że jest kiepski. Bo to jest kompletna nieprawda.



dużego doświadczenia w skanowaniu czarno-białych negatywów nie mam,ale zauważyłem że się bardzo źle skanują,szczególnie te bardzo kontrastowe,ostatnio walczyłem z Rollei iso 25 wywołanym w Neofinie,fatalna sprawa,odbitki też mi się ciężko z tego robiło,bez super miękkiego papieru nie ma co podchodzić,fakt był troche prześwietlony ,ale kontrast ma taki że jaja urywa,lepiej jest zeskanować odbitke na płaszczaku niż negatyw.Jak ktoś nie ma potrzeby robić B&W na papier to niech sobie odpuści skanowanie takich materiałów,kolorowe negatywy są dużo tańsze i po przekonwertowaniu w B&W wyjdą lepiej niż bezpośrednio skany z B&W,taki Color Plus Kodaka z którego sample zamieściła Paenka się super skanuje a kosztuje grosze.

Jeśli prześwietlone a potem jeszcze przewołane to co się dziwić?


mam pytanie, w czym najlepiej wywoływać T-max`a i Delte?

J t-max'a wołam w T-max RS. Wychodzi git. Ale jest to dość wybredna para, musisz poświęcić parę negatywów na kalibrację. Ale potem to już tylko automatycznie kopiować i zawsze półtony będą najwyższej klasy:)

Pozdrawiam,
Arek

bandit
17-06-2010, 19:24
witam

da sie jeszcze cos zrobic na tych kliszach ??

http://www.allegro.pl/item1075879288_fuji_400_24_sklep_warszawa_promocja .html


http://www.allegro.pl/item1078543006_fuji_100_24_sklep_warszawa_promocja .html


bylem przy okazji niedaleko p[rzesylki nie musialem placic to wzialem pare sztuk, ciekaw jestem teraz tylko czy uda sie cos na nich jeszcze zrobic.

Nie zauwazylem zeby byly trzymane w lodowce :)

airhead
17-06-2010, 19:29
no to myślę, że możesz się spodziewać wszystkiego :)

blazejs
17-06-2010, 20:07
Zrob dla pewnosci 400 na E.I. 200 i 100 na E.I. 50 i powinno byc OK. Dziesiatki przeterminowanych filmow zrobilem i tylko Kodak Portra mnie zawiodl.

Sergiusz
18-06-2010, 01:10
Dla mnie to takie filmy powinny być góra po 50gr a tu doliczając koszt wysyłki 10 filmów wychodzi minimum 4,40 za film. Filmy są już zdrowo przeterminowane i jak ktoś wie jakie zmiany zachodzą w emulsji i to od wyprodukowania filmu a nie od upłynięcia terminu ważności to nie weźmie takiego czegoś do ręki. No chyba, że nie ma szacunku do własnej pracy i wykonywanych zdjęć.

micles
18-06-2010, 02:49
Albo lubi nutkę losowości.

bandit
18-06-2010, 16:47
Dla mnie to takie powinny być góra po 50gr a tu doliczając koszt wysyłki 10 wychodzi minimum 4,40 za film. Filmy są już zdrowo przeterminowane i jak ktoś wie jakie zmiany zachodzą w emulsji i to od wyprodukowania a nie od upłynięcia terminu ważności to nie weźmie takiego czegoś do ręki. No chyba, że nie ma szacunku do własnej pracy i wykonywanych zdjęć.



obecnie mam pro foto 100 , te filmy wzialem na nauke poslugiwania sie analogiem, jak juz bede pewien ze sie mnie slucha jak nalezy to z nowu kupie lepsze filmy :)

rbit9n
18-06-2010, 17:43
profoto 100 to kapitalne filmy. mimo nazwy "pro" zaczynają się łamać w kierunku żółci dopiero po pięcioletnim przeterminowaniu.

werusq
16-03-2011, 18:28
Mam pytanie co do filmów.
Potrzebuję na jutro na koncert BW z większą czułością niż 400.
Mieszkam w Krakowie, można tu gdzieś zakupić coś porządnego?
Z braku czasu allegro raczej odpada :/

A! Raczej w labie będę wywoływać, bo na razie ciemni brak :(

Jeśli możecie, bardzo proszę doradźcie co i gdzie :)

marekb
16-03-2011, 20:17
Mam pytanie co do filmów.
Potrzebuję na jutro na koncert BW z większą czułością niż 400.
Mieszkam w Krakowie, można tu gdzieś zakupić coś porządnego?
Z braku czasu allegro raczej odpada :/

A! Raczej w labie będę wywoływać, bo na razie ciemni brak :(

Jeśli możecie, bardzo proszę doradźcie co i gdzie :)kupujesz 400 i forsujesz na 1600. Ostatnio zostałem już przy 400 T-max i HP5 400 ten drugi mniej kontrastowy- oba spokojnie sforsujesz na 1600. Co do wołania, to przy niektórych labach są jeszcze pasjonaci, którzy za kilka złotych przy okazji swoich ci to klasycznie zrobią.

werusq
16-03-2011, 20:24
A gdzie dostanę 400? Bo wszędzie jak była jakaś klisza to tylko 200 :/

marekb
16-03-2011, 21:01
ja kupuje przez neta, w KR musisz szukać w googlach lub (i) podzwonić po labach. Nie wiem czy jest jakiś inny sklep?? Zadzwoń do Staśki ( ATS ) na Kalwaryjską oni czasem coś mieli.

werusq
16-03-2011, 21:04
Wielkie dzięki :)

marbudzyk
16-03-2011, 21:39
Mam pytanie co do filmów.
Potrzebuję na jutro na koncert BW z większą czułością niż 400.
A! Raczej w labie będę wywoływać, bo na razie ciemni brak :(
Jeśli możecie, bardzo proszę doradźcie co i gdzie :)
Polecam T-Max 400 forsowany na 1600 lub 3200 wołany np. w RS. Wołałem obydwa i efekty były OK. Jeśli wołasz w labie to tylko z laboludkiem mającym pojęcie o tym co robi :)

figureliusz
17-03-2011, 17:34
ale tego nie wywołają w każdym labie.
w zwykłym wywołają film do c-41, 400 znajdziesz, wyżej chyba nie.

marbudzyk
23-03-2011, 06:21
Jeśli koniecznie ma być BW do C41 to polecam Ilford XP2 lub Kodak BW CN400. Naświetlałem na 1600 obydwa i wychodzą OK. Moge podesłać Ci jakieś skany a nich jeśli chcesz.
Pozdrawiam.

chris-gda
03-04-2011, 18:14
a ja bardzo polecam kodaka tri-x wołanego w kodakowym d-76 (lub ilfordowym d-11, to ten sam wywolywacz).

moj ulubiony film bw - uniwersalne iso 400, fajne ziarno, swietny kontrast, glebokie czernie. no i dodatkowo bardzo dobrze sie forsuje do iso 1600.

fanciemni
05-04-2011, 09:36
a ja bardzo polecam kodaka tri-x wołanego w kodakowym d-76 (lub ilfordowym d-11, to ten sam wywolywacz).

moj ulubiony film bw - uniwersalne iso 400, fajne ziarno, swietny kontrast, glebokie czernie. no i dodatkowo bardzo dobrze sie forsuje do iso 1600.

tri-x też b.lubię i HP5, a neopan jest mięciutki i fajnie oddaje skórę/ciało. Wbrew pozorom (i opisom w niektórych materiałach) dla mnie D-76 nie jest taki sam jak ID-11. Pytanie który jest "lepszy" należy sprawdzić samemu porównując jak pracują. I tak, Tri-x można wywołać w stocku. Ale, negatyw cz-biały+powiększalnik+baryt to...zupełnie inna bajka. Szkoda, że coraz bardziej zapominana....

pozdrawiam,
A.

bobek
05-04-2011, 19:04
Jesli tri-x polecam wywoływacz microphen , który daję bardzo ładne ziarno .