Zobacz pełną wersję : 4 GB RAMu vs. Vista 32 bit i PS
Witam!
Chcę dokupić 2 GB ramu (DDR2) do już zainstalowanych 2 GB na płycie. Vista 32bit najpewniej bedzie używać 3 GB z hakiem... Pytanie jest krótkie. Czy Photoshop CS3 wykorzysta całą dostepną ilość pamięci ram bez względu na to ile widzi i wykorzystuje sam system operacyjny?
Pozdrawaim,
Marek
Chcę dokupić 2 GB ramu (DDR2) do już zainstalowanych 2 GB na płycie. Vista 32bit najpewniej bedzie używać 3 GB z hakiem... Pytanie jest krótkie. Czy Photoshop CS3 wykorzysta całą dostepną ilość pamięci ram bez względu na to ile widzi i wykorzystuje sam system operacyjny?
Oczywiście... że nie. Jak to sobie wyobrażasz?
Odpowiedz też jest krótka - nie;).
W menu Edit/Preferences/Performance ustawiasz wielkość pamięci dostępnej dla Photoshopa ;).
To wiem, ale wygląda na to, że 4 GB i tak nie bedę mógł ustawić, więc tzw. pupa ;-).
mor_feusz
09-02-2009, 22:01
niestety. Mam 4GB - system nie bierze calych 4GB. 3GB jest sensownym rozwiazaniem.
ja mam 3 w lapie ale to stanowczo za malo na viste :p
powinna obslugiwac conajmniej 9 :p
barman_pl
09-02-2009, 22:32
Żaden program w systemie Windows 32bit nie jest w stanie obsłużyć więcej pamięci niż bodajże 3,25GB... I nie jest ważne, czy jakiś program widzi, że zainstalowane jest więcej bo i tak nie będzie w stanie większej ilości zaadresować.
Pozdr.
Laptopy z Vistą dość często mają problemy, myślę, że z powodu wolniejszej FSB i ramów. Ja chcę dokupić ramu do stacjonarnego, ale ze względu na PSa, nie system.
vietcargo
09-02-2009, 22:41
Zainwestuj w Windows Vista - min. Home Premium w wersji 64-bit jeśli Ci zależy. Obsługuje jeśli dobrze pamiętam do 8 GB bądź 16 GB pamięci, więc możesz zająć wszystkie gniazda w płycie głównej.
Jedynym problemem z 8 GB pamięci jest fakt, iż Photoshop nie dostanie przy takiej ilości znacznego "kopa". Adobe oficjalnie wypowiedziało się, że najlepszą konfiguracją jest 4 GB pamięci oraz dyski twarde w RAID.
Najciekawsze jest to, że w dokumentacji Windowsa Vista 32bit. napisane jest, że obsługuje 4 GB ramu. Nie wiem jednak co sie dzieje z tym prawie gigabajtem skoro widzi 3,25...?
Najbardziej zależy mi aby PS jak najwięcej korzystał z ramu a nie z dysku, bo to i szybciej i bez zbędnego "brynczenia" głowicy.
vietcargo
09-02-2009, 22:50
Posiadając dyski SSD będziesz miał ciszę i przyrost wydajności ;-)
Na pewno! Cena jadnakowoż zatyka mi uszy, więc w zasadzie problem sie rozwiązał :-).
Na pewno! Cena jadnakowoż zatyka mi uszy, więc w zasadzie problem sie rozwiązał :-).
Ale może tak jakiś malutki typu 32GB tylko na swap file? Próbował ktoś?
traphezz
09-02-2009, 23:43
W grudniowym Digital Foto-Video gdy testowali PS CS4 sprawdzali jaki komp najlepiej sie nadaje i probowali dyskow SSD i okazalo sie ze najwiekszy przyrost wydajnosci jest jak sie upcha na plycie tyle RAM ile zniesie oczywiscie najlepiej do tego 64bit system, dyski SSD sie nie oplacaja totalnie bo znikomy przyrost wydajnosci, tak samo procesor daje nie wiele wiecej wydajnosci oczywiscie nigdy dosc ale najbardziej oplaca sie inwestowac w RAM :)
No tak, bo chyba czasy dostępu najkrótsze w przypadku RAMu są. Kupię chociaż 1 GB, zobaczę czy duża róznica będzie.
Ciekawe czy wejście Windows 7 przyspieszy PSa...? Próbował ktoś już takiej kombinacji? z betą ma się rozumieć...
ilosc pamieci widocznej w systemie bedzie zalezna od sprzetu jaki masz w kompie, w trybie 32bit system jest w stanie zaadresowac 4GB ramu, ale....
zeby umozliwic komunikacje wszelkich urzadzen ze soba to musza to w jakichs sposob robic, dzieje sie tak poprzez wydzielenie z przestrzeni adresowej zakresu za pomoca ktorego urzadzenie bedzie sie wymienialo danymi (we wlasciwosciach dowolnego urzadzenia masz zakladke zasoby, tam mozesz zobaczyc ten zakres pamieci). wykorzystanie pewnego zakresu uniemozliwia jego przydzielenie dla dzialajacych programow, stad fakt ze systemy 32bit raportuja ci mniejsza ilosc dostępnej dla systemu pamieci operacyjnej, sytuacja jest jak najbardziej normalna.
rozwiazaniem jest zainstalowanie systemu 64bit na procku 64bit wtedy masz zakres 64GB RAM (powinno byc 2TB, ale adresacja pamieci w prockach 64bit jest 48bitowa :).
ps. pamietaj ze ograniczeniem 32bit systemow jest niemożność przydzielenia wiecej niz 2GB ramu na wątek, na szczeście PS jest programem wielowątkowym wiec spokojnie sobie z tym radzi.
@werek- a czy nie jest tak, ze rozne wersje visty (64bit) obsluguja rozna ilosc RAMu? Takie sztuczne ograniczanie mozliwosci sprzetu przez producenta systemu... zeby kupic lepsza (czyt. "drozsza") wersje? Pomijajac fakt ile pamieci moze obslugiwac architektura 64bit, bo pytanie bylo o viste.
@werek- a czy nie jest tak, ze rozne wersje visty (64bit) obsluguja rozna ilosc RAMu? Takie sztuczne ograniczanie mozliwosci sprzetu przez producenta systemu... zeby kupic lepsza (czyt. "drozsza") wersje? Pomijajac fakt ile pamieci moze obslugiwac architektura 64bit, bo pytanie bylo o viste.
Nie. W wielkim skrócie domowe (czyli nie serwerowe) systemy operacyjne 32bitowe mogą adresować te około 3.2 GB fizycznej pamięci RAM a systemy 64bitowe do ... hmmm 2^64 - nie chce mi się liczyć ;) .
Tu całkiem fajny artykuł:
http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/Vista_x64__czas_na_64-bity_w_swiecie_Windows.-827.html
Sprawa robi się coraz bardziej wesoła. Skoro system używa jednej przestrzeni adresowej do rezerwowania pamięci dla wszystkich urządzeń to będę miał szczeście jeśli pokaże mi chociaż 3GB. Sama karta graficzna w moim przypadku ma 896 MB ramu + reszta urządzeń... ech.... chyba nawet 3 giga nie zobacze.
Sprawa robi się coraz bardziej wesoła. Skoro system używa jednej przestrzeni adresowej do rezerwowania pamięci dla wszystkich urządzeń to będę miał szczeście jeśli pokaże mi chociaż 3GB. Sama karta graficzna w moim przypadku ma 896 MB ramu + reszta urządzeń... ech.... chyba nawet 3 giga nie zobacze.
Spokojnie, system nie ma bezpośredniego dostępu do pamięci karty graficznej tak jak do pamięci operacyjnej. Tutaj nie będzie Ci nic bruździć.
Słyszałęm o jakimś etricku dla Visty, by korzystała z pełnych 4 GB, ale jakoś nie mogę tego znaleźć w necie porządnie wytłumaczonego.
daj sobie spokój z trickami ... w cenie visty masz wersję 32/64 bit ... przeinstaluj na wersję 64 bit i już ... chodzi mega sprawnie ;)
IMO PS'owi wiekszego kopa da lepszy procesor niz dodanie pamieci. Chyba że tej pamięci jest skrajnie mało, ale 3GB jest jak najbardziej OK nawet w Viscie (szczegolnie 32bitowej :))
daj sobie spokój z trickami ... w cenie visty masz wersję 32/64 bit ... przeinstaluj na wersję 64 bit i już ... chodzi mega sprawnie ;)
Z tego co wiem taka mozliwość jest tylko w wersji Ultimate. A ja mam Home Premium.
Z tego co wiem taka mozliwość jest tylko w wersji Ultimate. A ja mam Home Premium.
W Ultimate też nie ma takiej możliwości "przeinstalowywania" pomiędzy 32bit a 64bit :roll: .
Nie wiem skąd kolega to wytrzasnął. Miałbyś taką możliwość jakbyś osobno kupił obie wersje.
Ultimate ma możliwość downgrade do XP wot tyle.
dziobolek
12-02-2009, 03:02
W Ultimate też nie ma takiej możliwości "przeinstalowywania" pomiędzy 32bit a 64bit :roll: .
Nie wiem skąd kolega to wytrzasnął. Miałbyś taką możliwość jakbyś osobno kupił obie wersje.
Ultimate ma możliwość downgrade do XP wot tyle.
Nio, chyba że ktoś posiada Ultimate w wersji box,
wtedy ma 32 i 64 bit wersję systemu i taka przesiadka jest możliwa przy użyciu jednego klucza.
Swego czasu bardzo tanio dało się upolować na allegro angielskie wersje box Ultimate więc "zanabyłem" 2 szt., i jestem bardzo zadowolony.
Ludziska pozbywali się tego za psie pieniądze z braku świadomości,
iż po instalacji wystarczy ściągnąć polski pakiet językowy i... :-D Viśta wiooo po polsku.
Nadmienić należy, że wcześniej przeklinałem Vistę Home Basic (i do tej pory nikomu nie polecam) którą "dostałem" na dwóch laptopach i miałem sporo problemów.
Postanowiłem zaryzykować przesiadkę na Ultimate i... problemy zniknęły.
W tej chwili moja żonka pracuje na wersji 32 bit,
a ja niedawno przesiadłem się na wersję 64 bit.
Zero problemów - polecam Ultimate.
Pozdrówka!
Zero problemów - polecam Ultimate.
A ja mam 64bit Ultimate i:
- pogryzła mi się z próbą założenia RAID software'owego (niestabilność po prostu - wysypywanie się gier i PS na potęgę)
- gryzie się z niektórymi kombinacjami gra-sterownik do karty graf
Jakieś tam jeszcze niuanse bym znalazł... ogólnie mam wydajność kosztem stabilności - nie do końca ufam temu systemowi.
Ale jakoś wytrzymam do 64bit Windows 7 :roll: .
czemu sie z ta Vista meczycie. Sa inne alternatywy systemow:)
vietcargo
12-02-2009, 09:46
Dokładnie, polecam praktycznie każdemu Macintoshe. Oczywiście kupowane w UK, nie w Polsce ze względu na ogromne ceny.
Dla mnie wśród produktów Microsoftu nie ma alternatywy dla Visty, tak samo zresztą Vista nie jest alternatywa dla np. XP. Po prostu Vista jest z gruntu niedopracowana, choć teraz udało się programistom poskładać ten system do kupy.
Inne systemy linuxy czy Apple OS w moim przypadku nie są altenatywą. Raz, że lubie sobie pograć dwa, że używam 3D Maxa. W obydwu przypadkach uruchamianie tego typu aplikacji na systemach nie-windowsowych wiąże się z kombinowaniem.
Nie pozostaje nic innego jak czekac na Win 7.
czemu sie z ta Vista meczycie. Sa inne alternatywy systemow:)
Bo chcę mieć uniwersalny system obsługujący z minimalną ilością problemów 8GB RAM. Uniwersalny = głównie obróbka zdjęć do 16bit TIFF w PS CS (Linuxy sie wykładają), obsługa dowolnej gry komputerowej, szczególnie z DirectX 10 (Linuxy i Maci wymiękają), multimedia (tu żaden system nie wymięka).
Co do bezproblemowości to jednak Vista 64 jest mimo wszystko mniej problemowa niż XP 64. Więc tu masz odpowiedź na pytanie czemu się z tą Vistą męczą co niektórzy i proszę nie kontynuować dyskusji w kierunku "Windows vs pozostałe systemy (szczególnie Mac)".
Do agitacji do Maca służą inne wątki :p .
A właśnie że każdy użytkownik legalnego Windows Vista Home Basic, Home Premium lub Business mogą zamówić lub zainstalować Vistę w wersji 64 bit na tym samym kluczu co 32bit. dokładne informacje na stronach Microsoftu.
[...]dokładne informacje na stronach Microsoftu.
Czy mógłbyś podać jakiś odnośnik potwierdzajacy tę informację? Ja szukałem, nie dość dokładnie przyznaję, ale nawet na cień tego nie natrafiłem...
Swoją drogą, tak jak wieść niosła, po zainstalowaniu nowego ramu, Vista wykrywa 4GB, ale używa 3198MB (wg. menedżera zadań). Tak więc cudu nie ma :-)
Vitez - tak dla scislosci, wiekszosc CS chodzi pod Linuxem:) Na najnowszym Wine 1.0. Nie bawie sie osobiscie bo jade na Gimpie ale jest to mozliwe.
EOT
oszczepnik
16-02-2009, 23:12
Sam używam Ultimate 64 bit i nic mi się nie gryzie z niczym, może to wina procka i MB, może to ma znaczenie. U siebie mam 8 GB Ram i mam święty spokój, szczególnie przy obecnych cenach Ram-u. Czy wykorzystuje to wszystko pewnie nie zawsze i nie w 100% ale jak to już ktoś powiedział: "lepiej więcej niż mniej":)
pozdrawiam
Vitez - tak dla scislosci, wiekszosc CS chodzi pod Linuxem:) Na najnowszym Wine 1.0. Nie bawie sie osobiscie bo jade na Gimpie ale jest to mozliwe.
EOT
Słowo-klucz w mojej wypowiedzi to TIFF 16bit. Że CS chodzi pod Wine to nie wątpię.
wybacz ale nie rozumiem co do tego ma system skoro oprogramowanie bedzie dzialalo na innej platformie jak windows? Jak to wplywa na obrocke TIFFow, rozwiniesz to? Po prostu nie wiem nic na ten temat.
wybacz ale nie rozumiem co do tego ma system skoro oprogramowanie bedzie dzialalo na innej platformie jak windows? Jak to wplywa na obrocke TIFFow, rozwiniesz to? Po prostu nie wiem nic na ten temat.
_Wydaje mi się_ że w Wine nie ma możliwości obróbki 16bitowej oraz że nie ma obsługi DX 10.
Ktoś kto takowy zestaw posiada powinien potwierdzić lub zaprzeczyć, nie ma sensu gdybać.
Jeśli ktoś mi na 100% potwierdzi że w Wine zarówno można bezproblemowo obrabiać 16bitowe Tiffy jak i grać w każdą grę w tym z DirectX 10 to odszczekam bezużyteczność Linuxa do moich potrzeb :p .
hehe, spoko Vitez:) Przetestuje i dam znac:) Gry chyba juz chodza ale tez pewny nie jestem:)
czemu sie z ta Vista meczycie. Sa inne alternatywy systemow:)
A no właśnie z tego powodu:
hehe, spoko Vitez:) Przetestuje i dam znac:) Gry chyba juz chodza ale tez pewny nie jestem:)
Ze wszystkim trzeba kombinować, jak koń pod górę i człowiek ma satysfakcję, że mu się cośtam udało odpalić.
vietcargo
17-02-2009, 20:52
Wine i Adobe Photoshop? Powiem tak, chyba nigdy nie widziałeś jak działa ten program na Maku Pro. Wine strasznie zamula, wiem bo próbowałem. Nie po to się wydaje takie pieniądze na aplikację, żeby potem ograniczać jej wydajność.
moze zalezy to wlasnie od ilosci pamieci itp? Wiem ze na maku wszystko chodzi jak tralala. Po prostu nie cierpie Microsoftu i wole meczyc sie z linuxem (o ile to meczarnia - pojecie wzgledne) niz pracowac na windowsie - taka moja zasada.
Ale nie o tym watek wiec nie mieszajmy juz:)
marcin_s18
18-02-2009, 11:38
Czy mógłbyś podać jakiś odnośnik potwierdzajacy tę informację? Ja szukałem, nie dość dokładnie przyznaję, ale nawet na cień tego nie natrafiłem...
"Wychodząc naprzeciw tym potrzebom Microsoft uruchomił witrynę internetową, za pośrednictwem której można zamówić dodatkowe nośniki za niewielką, uwzględniającą koszty transportu opłatą. Zamówienie może obejmować 6 nośników CD lub nośnik DVD z 64-bitową edycją. Można z nich korzystać w ramach posiadanej licencji - to znaczy posiadając licencję np. na Vistę Home Premium 32-bit można spokojnie instalować wersję Home Premium 64-bit. Ważne, aby nie korzystać z obu wersji jednocześnie - dozwolona jest tylko zamiana, a drugi nośnik nie oznacza drugiej licencji."
Informacja w języku angielskim i formularz zamówienia tutaj (http://www.microsoft.com/windowsvista/1033/ordermedia/default.mspx).
To samo ale po polsku tutaj (http://www.microsoft.com/windowsvista/1045/ordermedia/pl-pl/default.mspx).
Dodam tylko, że to nie dotyczy wersji OEM.
niestety, 4GB przestrzeni adresowej to 4GB przestrzeni adresowej (dla 32bit) i nie ma bata na wiecej wiec wszelkie zakresy pamieci (karta graficzna tez!!!!) musza byc mapowane na ogolna przestrzen adresacji aby programy mialy dostep do informacji.
dla niedowiarkow polecam zastanowienie sie w jaki sposob jest wykonywany zrzut ekranu. kopiowany jest bufor ramki z karty graficznej bezposrednio (taki dostep nie bylby mozliwy gdyby pamiec nie byla we wspolnej przestrzeni), po czym poznac ze bezposrednio?? w XP bardzo latwo bo jak program mocno pracje to widzicie jak zaczyna rysowac ikonki (to oznacza ze program - czyli windows - rysje ikony w pamieci karty graficznej). Vista jest pierwszym systemem M$ który posiada model BackBuffer Rendering, czyli wstepny render w pamieci i transfer zasobów do pamieci karty graficznej aby ta poskladala wszystko w całość (stąd możliwe bylo stworzenie m.in. Windows Flip 3D oraz podgladu programu w pask zadan)
w XP jest przelacznik ktory dodaje sie do linii wywoljacej system w pliku boot.ini, jest to "/PAE" , wlacza obslge rozszerzonego zarzadzania pamiecia na sile (ale procesor i reszta msza to obslgiwac), w viscie nie jest to mozliwe ze wzgled na zmiane bootmanager'a, ale taki stan pewnie dlgo nie bedzie mial miejsca
ja tylko dodam cos apropo przesiadki 32bit na 64 bit, otoz na lapku swojego czasu mialem win vista 32bit uk i jej droga przebiegla mniej wiecej tak:
vista 32bit eng - vista 64bit eng - vista 64bit pl - vista 32bit pl i tak zostalo, dodam jeszcze ze wszystkie instalowane z "kopii zapasowej" bo na lapku byla partycja recovery, system oem, kazda z tych wersji byla aktywowana oryginalnym kluczem z naklejki systemem telefonicznej aktywacji, czy to w pl czy to w uk, zadnego problemu, zawsze automat potwierdzaj oryginalnosc produktu i zwracal kod aktywacyjny.
w XP jest przelacznik ktory dodaje sie do linii wywoljacej system w pliku boot.ini, jest to "/PAE" , wlacza obslge rozszerzonego zarzadzania pamiecia na sile (ale procesor i reszta msza to obslgiwac), w viscie nie jest to mozliwe ze wzgled na zmiane bootmanager'a, ale taki stan pewnie dlgo nie bedzie mial miejsca
Rozszerzenie PAE można stosować od bodajże pentium D, pod linuksem opóźnienia są tak minimalne, że większość dystrybucji włącza PAE w domyślnym jądrze 32 bitowym, w windowsie pewnie też nie będzie to odczuwalne.
Co do DX10, to jest to wymysł microsoftu i na dodatek zamknięty więc ciężko żeby był w linuksie, ale za to jest obsługa OpenGL`a Natomiast wine z każdym dniem coraz lepiej sobie radzi z tłumaczeniem DX10 na OpenGLa właśnie. Jeśli chodzi o PSa to nie testowałem nigdy, ale z tego co wiem to od jakiegoś czasu chodzi poprawnie, tu można przeczytać jak wypadły testy PS4 http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=14318
Ze wszystkim trzeba kombinować, jak koń pod górę i człowiek ma satysfakcję, że mu się cośtam udało odpalić.
A to kolejna sprawa dla której wstępnie skreślam Linuxa - brak czasu i lenistwo.
Jeśli Wine + 16bit Tiff + DX 10 będzie działać ale po -nastu/-dziesięciu godzinach czytania i grzebania w configach itp to dziękuję. Na studiach miałem więcej czasu to się bawiłem różnymi Linuksami i na swoim kompie, i na serwerze w kafejce w której pracowałem, więc pewnie bym sobie poradził... ale te czasy minęły i teraz bardziej szanuję swój wolny czas.
Do tego PS i gry z DX10 pod Wine powinny mieć zbliżoną wydajność do Windowsowych. Jeśli nie ma to znowu dziękuję. Nie po to mam kompa za ładne parę tys i PS za kolejne tysiące by się męczyć z Linuksem tylko po to "bo się da" :roll: .
Wine to pewnie kompromis, pewnie się da ale kosztem czegoś. Dla ludzi szukających minimum kompromisów a mających dość szerokie a uniwersalne wymagania, to jednak pewnie nie najlepsze rozwiązanie.
Cały czas podkreślam że gdybam, na podstawie tylko tego co wyczytałem przy różnych okazjach, nie miałem okazji używać Wine. Ale jego zwolennicy w swojej argumentacji mogą chyba rozsądnie ocenić kompatybilność i wydajność i odpowiedzieć na moje gdybania :roll: .
niestety, 4GB przestrzeni adresowej to 4GB przestrzeni adresowej (dla 32bit) i nie ma bata na wiecej wiec wszelkie zakresy pamieci (karta graficzna tez!!!!) musza byc mapowane na ogolna przestrzen adresacji aby programy mialy dostep do informacji.
Prawie. Przecież jeszcze długo zanim AMD pokazało 64-bitowy procesor x86, dało się wsadzić do komputera 32-bitowego więcej niż 4GB RAMu i system (również windows) widział całość. Ograniczeniem była wielkośc pamięci zaalokowanej przez pojedynczy proces - tu właśnie było to 3 GB z hakiem. Jeżeli mieliśmy odpalonych wiele procesów, to wykorzystywały całą pamięć.
A może warto zastanowić się nad Linuksem i GIMPem?
A może warto zastanowić się nad Linuksem i GIMPem?
Dwa posty nad Twoim :roll: .
Jak tam się mają 16bitowe Tiffy w Gimpie?
Nadal się nie da czy już "da się ale trzeba się parę godzin babrać z pluginami/instalkami/konfiguracjami" ?
A jak tam color management w Gimpie i moja ulubiona przestrzeń ProPhotoRGB?
Podaję linka do porównania poszczególnych wersji Visty i ilości pamięci przez nią obsługiwaną. Może komuś się przypada.
http://www.centrumxp.pl/WindowsVista/6,1,Funkcje_poszczególnych_wersji_systemu.aspx
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.