Zobacz pełną wersję : Czy nie zahaczy o lustro?
Krismar72
29-11-2008, 17:38
Witam!
Mam w swym posiadaniu dwa obiektywy stałoogniskowe systemu m42: Pancolara 50/1,8 i Zenitara 50/2 (nowsza wersja plastikowa, standardowo wkręcony był w Zenita 412LS). Czy jeśli zaopatrzę się w przejściówkę m42/EOS, obiektywy te będą bezpiecznie współpracować z korpusami analogowymi tj.: EOS 5, EOS 50, EOS 100, EOS 620, EOS 300, EOS 300V, EOS 3000N? Kilkakrotnie czytałem w różnych miejscach o tym, że niektóre modele obiektywów m42, przy wkręceniu w korpus EOSowski zahaczają przy wyzwalaniu migawki o podnoszące się lustro. Nie wiem tylko, czy dotyczy to wyłącznie cyfrówek, czy również analogów, a jeśli tych ostatnich, to jakich modeli? Wdzięczny będę za odpowiedzi, za które z góry dziękuję.
mate00sh
29-11-2008, 18:25
Zenitara nie używałem nigdy, ale co do Pancolara to możesz być spokojny - używaj bez obawy.
Tezet-gdynia
29-11-2008, 18:29
No to jesli mate00sh napisal ze Pancolara mozna uzywac, to teraz wystarczy porownac jak gleboko jest tyl obiektywu od gwintu w tym Zenitarze w stosunku do Pancolara ;) Moze akurat jest tak samo wysuniety i bedzie po problemie ? :)
A dlaczego by miała zaczepić?? - przecież w przypadku przejściówki M42 / EOS - to ona właśnie determinuje głębokość osadzenia obiektywu. Niema obawy - nie zaczepi. :mrgreen: Różne "wynalazki" zapinam przez tę przejściówkę ale nic mi nigdy nie zaczepiło.
Pancolar to poza tym baaaardzo ciekawy obiektyw. Mój ma przyjemny bokeh - no i ta jasność.
Pozdrawiam.
mate00sh
29-11-2008, 18:59
A dlaczego by miała zaczepić?? - przecież w przypadku przejściówki M42 / EOS - to ona właśnie determinuje głębokość osadzenia obiektywu. Niema obawy - nie zaczepi. :mrgreen: Różne "wynalazki" zapinam przez tę przejściówkę ale nic mi nigdy nie zaczepiło.
Pancolar to poza tym baaaardzo ciekawy obiektyw. Mój ma przyjemny bokeh - no i ta jasność.
Pozdrawiam.
No to kolego mógłbyś się zdziwić przypinając na przykład Flektogona 2.8/20 albo Tessara 2.8/50:)
Tomasz Golinski
29-11-2008, 21:39
No to kolego mógłbyś się zdziwić przypinając na przykład Flektogona 2.8/20 albo Tessara 2.8/50:)
Mam takiego Tessara - nic z niego nie wystaje poza przejściówkę nawet na milimetr.
Może są jakieś nędzne przejściówki, które źle osadzają obiektywy, ale z właściwie wykonaną nic się nie stanie.
mate00sh
29-11-2008, 22:07
Ale którego Tessara masz? Ja mam takiego z srebrno czarnymi pierścieniami ostrości i przysłon i musiałem spiłować tylny kołnierz, żeby nie blokował lustra w 50E.
MacGyver
29-11-2008, 22:12
Zenitar 50/2 praktycznie nie wysuwa tylnej soczewki poza płaszczyznę "dupki" więc bez obaw można go wkręcić do analogowego EOS-a.
Ale którego Tessara masz? Ja mam takiego z srebrno czarnymi pierścieniami ostrości i przysłon i musiałem spiłować tylny kołnierz, żeby nie blokował lustra w 50E.
- A jesteś pewien że był (jest) to obiektyw M42 ? - bo na przykład to samo do Exakty to tak - będzie wystawał. Inna odległość rysowania, ergo - inna odległość (mniejsza) do kliszy / matrycy.
Pozdrawiam
mate00sh
29-11-2008, 23:41
Jestem pewien. Choć mam też dwa egzemplarze Tessarów do Exacty, ale nie kombinowałem nigdy z podłączaniem ich pod EOS'a.
Tomasz Golinski
29-11-2008, 23:48
Ale którego Tessara masz? Ja mam takiego z srebrno czarnymi pierścieniami ostrości i przysłon i musiałem spiłować tylny kołnierz, żeby nie blokował lustra w 50E.
Czarny, ze srebrno-czarnym pierścieniem - chyba ten sam. Z tyłu rzeczywiście przy ostrzeniu się coś wysuwa, ale na tyle niewiele, że nie wyłazi poza przejściówkę.
Nie pamiętam, czy podpinałem ten obiektyw jeszcze do analogu...
Czy to blokowanie lustra było na tyle delikatne, że nie zostało ono uszkodzone?
mate00sh
29-11-2008, 23:54
Uszkodzić się nie uszkodziło, ale nie zamknęło się do końca i nie opadło dopóki nie przekręciłem pierścienia ostrości. W moim egzemplarzu za tylną soczewką była jeszcze 4 milimetrowa tuleja (nie wiem po co). wystarczyło ją ostrożnie spiłować i teraz jest ok. W 30D możesz nie mieć tego problemu, bo lustro jest mniejsze niż w analogu i może się wyrabiać.
Mariusz_C
30-11-2008, 01:05
Ja już w innym wątku na tym forum pisałem, że mi też się trafiło szkło, które w kliszowym eosie 5 zawadza o lustro, jest to takumar 50/1,4 i helios 58/2. Oba, o ile dobrze pamiętam, ustawione na nieskończoność lub w pobliżu nieskończoności, zawadzają o lustro.
Tomasz Golinski
30-11-2008, 02:28
W moim Tessarze też jest taka tuleja, wystaje poza gwint M42, ale nie poza przejściówkę. Również bawiłem się wspomnianym heliosem 58/2 i też bez problemów (na bank na analogu). Podejrzewam, że jakieś dziwne przejściówki macie. Czy obiektywy ustawione na nieskończoność, rzeczywiście dają ostry obraz z nieskończoności czy są lekko przesunięte wobec płaszczyzny filmu?
Sytuacja jest o tyle ciekawa, że przecież aparaty na m42 miały lustro tej samej wielkości...
Krismar72
30-11-2008, 11:00
Witam ponownie!]
Dziękuję za zainteresowanie wątkiem i za odpowiedzi. Zachęcony Waszymi opiniami, przezwyciężywszy wcześniejsze obawy, wkręciłem oba obiektywy w korpus EOS 100 (w zasadzie ELANA) - lustro podnosi się i opada normalnie, tj. żadnych zahamowań jego pracy nie stwierdziłem, również w skrajnych położeniach skali odległości, tj. przy nieskończoności. Tak na oko, to tuleja tylnej soczewki w Pancolarze wystaje jeszcze poza przejściówkę, ale góra 1mm; natomiast w Zenitarze krawędź przejściówki zrównała się z krawędzią tejże tulei obiektywu. Swoją przejściówkę zakupiłem na Allegro u użytkownika o nicku bodajże "ciecio 7" - ad. Tomasz - nie stwerdzam żadnego przekłamania przy nastawie na nieskończoność, choć to pewnie trudno stwierdzić bo przy zadanej przysłonie wystarczy nastawić hiperfokalną, żeby złapać ową nieskończoność
http://www.panoramaplanet.de/comp/
- Właściwie to link dotyczy cyfrowego 5D ale zawsze jakaś wskazówka. ;-)
Mariusz_C
01-12-2008, 02:30
W moim Tessarze też jest taka tuleja, wystaje poza gwint M42, ale nie poza przejściówkę. Również bawiłem się wspomnianym heliosem 58/2 i też bez problemów (na bank na analogu). Podejrzewam, że jakieś dziwne przejściówki macie. Czy obiektywy ustawione na nieskończoność, rzeczywiście dają ostry obraz z nieskończoności czy są lekko przesunięte wobec płaszczyzny filmu?
Sytuacja jest o tyle ciekawa, że przecież aparaty na m42 miały lustro tej samej wielkości...
Przed chwilą wygrzebałem z dna torby kliszową piątkę canona i jeszcze raz podpiąłem super-takumara 50/1,4 a później heliosa 2/58. Mam dwie różne przejściówki eos/m42 i na obu przy ustawieniu obiektywu na nieskończoność tylna soczewka obiektywu niestety delikatnie za głęboko wchodzi w body eosa 5. Na tyle wchodzi, że lustro zawadza o obiektyw. Po minimalnym przekręceniu pierścienia ostrości tak na takumarze jak na heliosie lustro opada. Nie wiem czy na innych eosach i przejściówkach też tak jest ale na moim niestety jest. Na 5d sprawdzałem i wszystko jest ok. Poza tym czytałem na forum m42 że kilka osób miało podobne przygody z wyżej opisanymi szkłami, więc coś w tym musi być. Może to eos 5 jest inny, a może te przejściówki różne bywają.
Póki co jeszcze nie widziałem obiektywu który by tak wystawał jak MIR 1B 2.8/37 na nieskończoności prawie 4mm.
w wątku http://canon-board.info/showthread.php?t=32582 zamieściłem porównanie. Temat 30mm również już był poruszany, oraz rozwiązanie jak sobie z tym poradzić dział Tips&Tricks tytuł postu Pentacon 30mm 1:3,5 kontra FulFrejm http://canon-board.info/showthread.php?t=14511&highlight=fulfrejm
Mariusz_C
02-12-2008, 12:06
Póki co jeszcze nie widziałem obiektywu który by tak wystawał jak MIR 1B 2.8/37 na nieskończoności prawie 4mm.
w wątku http://canon-board.info/showthread.php?t=32582 zamieściłem porównanie. Temat 30mm również już był poruszany, oraz rozwiązanie jak sobie z tym poradzić dział Tips&Tricks tytuł postu Pentacon 30mm 1:3,5 kontra FulFrejm http://canon-board.info/showthread.php?t=14511&highlight=fulfrejm
Miałem mira 2,8/37 ale nie wpadłem na pomysł, żeby go podpinać pod analoga. Na 350d działał bez problemu. Z tym radzeniem to jest tak że jeśli kołnierz wystaje i daje się spiłować to wszystko ok, ale jeśli soczewka wystaje to już lipa bo szkła nie spiłujesz. Można delikatnie wykręcić szkło z przejściówki, ale nie wiem co będzie z ostrzeniem na nieskończoność.
FlatEric
02-12-2008, 12:35
Można delikatnie wykręcić szkło z przejściówki, ale nie wiem co będzie z ostrzeniem na nieskończoność.
Dokładnie to, co gdybyś o tyle samo wysunął ruchomy człon obiektywu za pomocą pokrętła ustawiania ostrości. Czyli pa pa nieskończoność.
Pzdr
Grzesiu
uuu, mam porsta 55/1,4 no i wystaje poza gwint okolo 4-5 mm, poza przejsciowke m42-eos juz tylko okolo 1 mm, czy takie cos mozna podpiac pod 5d czy nastapi kolizja z lustrem?
uuu, mam porsta 55/1,4 no i wystaje poza gwint okolo 4-5 mm, poza przejsciowke m42-eos juz tylko okolo 1 mm, czy takie cos mozna podpiac pod 5d czy nastapi kolizja z lustrem?
Te 4mm to chyba zmierzyłeś razem z długością gwintu, jako płaszczyznę odniesienia weź płaszczyznę z której wystaje popychacz przysłony i zobacz przy jakiej odległości ostrzenia będzie się licował z ta płaszczyzną i ile będzie wystawał przy nieskończoności. Jeśli to wciąż będzie więcej niż 2mm istnieje pewne ryzyko. Choć zapewne dopoki nie sprawdzisz się nie przekonasz. Gdyby się zablokowało skręcasz na minimalną odległość ostrzenia lub wykręcasz obiektyw z konwertera i lustro opadnie.
MIR 1B 37mm z Canon Rebel nie podpiera lustra mimo 4mm przy nieskończoności.
Mariusz_C
02-12-2008, 21:11
uuu, mam porsta 55/1,4 no i wystaje poza gwint okolo 4-5 mm, poza przejsciowke m42-eos juz tylko okolo 1 mm, czy takie cos mozna podpiac pod 5d czy nastapi kolizja z lustrem?
Do 5d możesz podpinać. Moje szkła, które zawadzają o lustro w analogowym eosie 5, w cyfrowym 5d chodzą bez problemu.
Kurcze mam zamiar kupic pentacona 30mm 3.5 do eos'a 500. Czy mozna kupic przelotk m42, ktora zapewni mi 'nieblokowanie' lustra?? :/
Mysle nad Pentaconem 29/2.8 - podobno z nim nie ma problemow. (?)
mate00sh
02-01-2009, 09:47
Jeżeli obiektyw włazi zbyt głęboko to żadna przelotka Ci nie pomoże. Możesz jedynie uważać z ostrzeniem na nieskończoność (ustawiaj na hiperfokalnej - przy szerokokątnym obiektywie powinno wystarczyć).
a czy możecie mi powiedzieć po oc ustawiać na +oo jak w tym momencie tracimy ok 2/3 GO
fotografowałem na 50e i teraz na 5 zarówno Mirem 1W jak i obecnie Pentaconem 3,5/30mm oraz od zawsze Heliosem 44-2
jeśli wchodzi w grę ostrość w nieskończoności to z reguły nie na pełnym otworze przysłony i ustawiałem z reguły na hiperfokalną lub minimalnie dalej ale nie na +oo i nigdy mi to nie przeszkadzało więc po tylu postach i tematach że zawadza zastanawiam się czy może coś źle robię
mate00sh
02-01-2009, 10:37
Bo powinno się robić właśnie tak jak piszesz - ustawiać na hiperfokalnej. Ustawianie na nieskończoności wychodzi raczej z lenistwa:).
szarlatan
18-05-2009, 22:09
isco-gottingen westromat 1,9/50 na m42
blokował w 300v i 5d mk2 też blokuje
O ile pamietam to Zenitar rybie oko w wersji M42 tez potrafi blokowac lustro w EOSach.
Mariusz_C
20-05-2009, 21:28
O ile pamietam to Zenitar rybie oko w wersji M42 tez potrafi blokowac lustro w EOSach.
Nie blokuje. Ja miałem na eosie 5 i na cyfrowym 350d i nie blokował. Blokował tylko takumar 50/1,4 i helios 58/2.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.