PDA

Zobacz pełną wersję : Oswietlenie pomieszczenia podczas obrobki zdjec.



kjoanna
10-11-2008, 19:15
Witam.

Mam pytanie dotyczace warunkow panujacych w pomieszczeniu, w ktorym obrabia sie zdjecia.

Przy jakim swietle powinno sie pracowac i czy w ogole?
Czy powinno to byc swiatlo dzienne czy sztuczne?
Jesli sztuczne to gdzie ustawione i jaka moc zarowki?

Podzielcie sie, prosze, swoimi radami:)

kjoanna
11-11-2008, 19:14
To moze chociaz znacie jakies strony gdzie mozna o tym poczytac?:)

Janusz Body
11-11-2008, 19:37
W pomieszczeniu (pokoju), w którym obrabiasz zdjęcia powinno być "dość jasno". Najlepiej oczywiście sprawdzić poziom oświetlenia w trakcie kalibracji/profilowania monitora. Eye One Display 2 ma opcję sprawdzenia poziomu "ambient light" - powinno wskazywać "zielony" zakres na mierniku na displayu w trakcie kalibracji. Bardzo źle jest pracować w zbyt ciemnym pokoju. Trzeba wówczas mocno zjeżdżać z jasnością monitora. Jasność monitora też trochę zależy od jego powierzchni. Duże monitory raczej powinno się "trzymać" nieco ciemniejsze niż małe. Dla LCD do obróbki do netu jasność monitora powinna być ok 100 cd/m2 i temp. 6500°K. Do przygotowania druku/odbitek monitor powinien zostać skalibrowany na 5000°K i przyciemniony do ok. 80 cd/m2.

Oświetlenie pomieszczenia - hmmmm... najlepiej mocno rozproszone i jak najbliżej temperatury barwowej światła dziennego - są takie żarówki halogenowe (solux) i neonówki też (niestety trochę drogie). Różnie gadają. Oświetlenie sufitowe plus lampka na biurku. Oświetlenie rozproszone, skierowane na podłogę. Właściwie nie ma to dużego znaczenia byle bezpośrednie światło nie padało na ekran. Osłona monitora "a'la Eizo" bardzo zasadna.

Z punktu widzenia oceny barw dobrze by było, żeby pomieszczenie było pomalowane na szaro. Wiem, to absurd malować sobie pokój na smutno szary, matowy "kolorek". Jeśli już to całkiem biały może być. Jak najmniej elementów mocno kolorowych w polu widzenia. Jadowite, nasycone np. fioletowe czy żólto-zielone ściany to horror.

Nie ma się co za bardzo przejmować. To co napisałem powyżej to zasady, które w amatorskiej praktyce niestety trochę odstają od życia i cierpliwości domowników.

Jedno jest pewne - w ciemnym pokoju, tylko przy lampce na biurku jest źle.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Dodam jeszcze, że poziom oświetlenia w pokoju powinien byc porównywalny ze światłem w pokoju w pochmurny dzień - tak dla orientacji. Jasne słońce wpadające przez okno też bardzo przeszkadza.

kjoanna
11-11-2008, 21:00
Slicznie dziekuje za konkretne odpowiedzi.

Nie rozumiem tylko tego:


Najlepiej oczywiście sprawdzić poziom oświetlenia w trakcie kalibracji/profilowania monitora.

Z tego co wiem kalibracja powinna sie odbywac w calkiem ciemnym pokoju...

Tezet-gdynia
12-11-2008, 01:23
A czy temat oswietlenia na stanowisku pracy nie jest opisywany w przepisach BHP dla roznych stanowisk ? ;)

MacGyver
12-11-2008, 02:00
A czy temat oswietlenia na stanowisku pracy nie jest opisywany w przepisach BHP dla roznych stanowisk ? ;)
Jest, ale to nie ma nic wspólnego z optymalizacją oświetlenia w celu uzyskania najlepszego odwzorowania kolorów:
http://isip.sejm.gov.pl/prawo/index.html

Tezet-gdynia
12-11-2008, 02:26
Ale oswietlenie powinno byc zoptymalizowane pod kontem oczu czlowieka a nie kolorow uzyskiwanych na monitorze, i powinno byc tak zaprojektowane by nie meczylo, nie powodowalo odblyskow na ekranie, cieni itp. Dopiero potem chyba powinna byc przeprowadzona kalibracja z uwzglednieniem oswietlenia ? Bo rozumiem ze oswietlenie moze byc wazne do robienia zdjec - zarowki energooszczedne nie sa fajne itp - Ale do obrobki ?? No ale moge sie mylic ;)

Kolaj
12-11-2008, 08:42
A czy temat oswietlenia na stanowisku pracy nie jest opisywany w przepisach BHP dla roznych stanowisk ? ;)
Co do BHP to trochę inny temat, są za to normy ISO na oświetlenie w "cyfrowej ciemni":

ISO 3664:2000, "Viewing conditions - Graphic technology and photography"
ISO 12646:2008, "Graphic Technology - Displays for Color Proofing - Characteristics and Viewing Conditions"

I jeszcze norma, która jest jeszcze w trakcie opracowywania i ma zastąpić tę pierwszą:
ISO/DIS 3664, "Graphic technology and photography -- Viewing conditions"

mrek
12-11-2008, 08:42
Ale oswietlenie powinno byc zoptymalizowane pod kontem oczu czlowieka a nie kolorow uzyskiwanych na monitorze, i powinno byc tak zaprojektowane by nie meczylo, nie powodowalo odblyskow na ekranie, cieni itp. [ciach] ;)
Może to jest teoria z ubiegłego wieku jeszcze? Analogowego (-:

Janusz Body
12-11-2008, 10:18
....
Z tego co wiem kalibracja powinna sie odbywac w calkiem ciemnym pokoju...

Nie. Profilowanie powinno się odbywać przy takim oświetleniu w jakim pracujesz. Eye One Display 2 w trakcie mierzenia "ambient light" po prostu ustawia się "sensorami" zakrytymi białą klapką w kierunku "od ekranu". W trakcie profilowania nie powinno się zmieniać oświetlenia w pokoju - włączać/wyłaczać lampki. Żadne światło nie powinno padać bezpośrednio na ekran.




..."
ISO 12646:2008, "Graphic Technology - Displays for Color Proofing - Characteristics and Viewing Conditions"...

Ta ma, zdaje się, status "withdrawn".

Kolaj
12-11-2008, 10:26
Ta ma, zdaje się, status "withdrawn".Status: Published
http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=44468

Janusz Body
12-11-2008, 10:28
Status: Published
http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=44468

Masz racje. Patrzyłem na tą z roku 2004. :)




Bo rozumiem ze oswietlenie moze byc wazne do robienia zdjec - zarowki energooszczedne nie sa fajne itp - Ale do obrobki ?? No ale moge sie mylic ;)

Ogólnie do pracy z kolorem to i oświetlenie i otoczenie jest bardzo ważne. Nawet nasz ubiór, czerwona maskotka na biurku, kremowy blat biurka zakłóca naszą ocenę barw. Właściwie to wszystko powinno być szare, matowe z odbiciem mniejszym niż 60%. Jak spojrzeć na pro i semi pro sprzet do oświetlenia to nawet podstawka pod lampę jest smutno szara.

Tylko kto by w takim pokoju chciał mieszkać?

airhead
12-11-2008, 12:08
Tylko kto by w takim pokoju chciał mieszkać?
dobrze powiedziane ;]
btw. czy monitor na pewno daje światło o temperaturze 5500K? (jak wyświetla biały obraz, oczywiście)

Kolaj
12-11-2008, 12:12
dobrze powiedziane ;]
btw. czy monitor na pewno daje światło o temperaturze 5500K? (jak wyświetla biały obraz, oczywiście)Jesli skalibrujesz na 5500 to tak. Oczywiście z dokładnością do precyzji kalibratora i możliwości kalibracyjnych monitora.

Tezet-gdynia
12-11-2008, 12:41
Tylko kto by w takim pokoju chciał mieszkać?

Ja w takim mieszkalem przez pewien czas i nie powiem, ciekawe przezycie :o Nawet mi sie podobalo - minimalistycznie, szaro. Ale jesli dochodzimy do takich wnioskow to moze zaraz zacznie sie rozmowa o tym czy lepsza ramka monitora dookola ekranu ciemna czy jasna :p Dalej uwazam ze oswietlenie powinno byc takie by nie meczyc oczu i nie powodowalo swinstw na ekranie :razz:

Kolaj
12-11-2008, 12:48
[...] to moze zaraz zacznie sie rozmowa o tym czy lepsza ramka monitora dookola ekranu ciemna czy jasnaNie ma sensu wracać do tego tematu. Lepsza ciemna :)

Janusz Body
12-11-2008, 12:50
Ja w takim mieszkalem przez pewien czas i nie powiem, ciekawe przezycie :o Nawet mi sie podobalo - minimalistycznie, szaro.

O to na okrętach Marynarki Wojennej akurat nie jest zbyt trudno. Włącznie z wrażeniami.



J Dalej uwazam ze oswietlenie powinno byc takie by nie meczyc oczu i nie powodowalo swinstw na ekranie :razz:

Te wymienione przez Kolaja normy mówią co innego. Rozróżnijmy dwie rzeczy. Do domu, dla zabawy, dla hobby czy zwyczajnie, żeby mieć fun to "róbta co chceta" włącznie z różowym sufitem w zielone gwiazdki. Do profesjonalnej i semi-pro pracy z kolorem jednak lepiej nie mieć niczego kolorowego w pobliżu.

kjoanna
13-11-2008, 21:38
Nie. Profilowanie powinno się odbywać przy takim oświetleniu w jakim pracujesz. Eye One Display 2 w trakcie mierzenia "ambient light" po prostu ustawia się "sensorami" zakrytymi białą klapką w kierunku "od ekranu". W trakcie profilowania nie powinno się zmieniać oświetlenia w pokoju - włączać/wyłaczać lampki. Żadne światło nie powinno padać bezpośrednio na ekran.


Nie pamietam teraz gdzie ale czytalam, ze monitor nawet kocem powinno sie przykrywac... :)
Co do pierwszej kalibracji nowego monitora wyszlo mi ze swiatlo w pokoju ma temperature 2900 stopni. Obraz po kalibracji jest ocieplony i bardziej rozowy.
Czekam az mi sie wzrok przyzwyczai:)

Dziekuje Janusz.

Janusz Body
13-11-2008, 22:23
... Obraz po kalibracji jest ocieplony i bardziej rozowy.
....

Ocieplony to normalne. Wszystkie tańsze LCD i lapki mają mocno podbite niebieskie wiec po profilowaniu wygląda cieplej. Różowy to coś źle. Jak robiłaś profilowanie? Może coś niedopatrzyłaś. Najlepiej ustaw sobie cały ekran na szary kolor i zobacz - powinno być neutralnie szare, bez różowych czy innych zafarbów.

kjoanna
13-11-2008, 22:29
Różowy to coś źle. Jak robiłaś profilowanie? Może coś niedopatrzyłaś.

Z pewnoscia jest cos zle bo kolory jakies takie za bardzo nasycone...
Do profilowania uzylam eye-one match 3.
Nie wiem nawet co moglam zrobic zle:(

A jeszcze jedno pytanie: czy jest sens skalibrowac monitor przy roznych oswietleniach (dzienne, sztuczne) tak zeby mozna bylo przelaczac profile w zaleznosci od oswietlenia?
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Zrobilam jeszcze raz, tym razem manulanie ustawiajac RGB.
Taki wynik:


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us)

kjoanna
17-11-2008, 23:31
Dla LCD do obróbki do netu jasność monitora powinna być ok 100 cd/m2 i temp. 6500°K. Do przygotowania druku/odbitek monitor powinien zostać skalibrowany na 5000°K i przyciemniony do ok. 80 cd/m2.

Jesli pracuje na mac'u to gamma 1.8?


Oświetlenie pomieszczenia - hmmmm... najlepiej mocno rozproszone i jak najbliżej temperatury barwowej światła dziennego - są takie żarówki halogenowe (solux)

Widze ze te zarowki w przystepnych cenach.
Nie wiem tylko czy lepiej 35 czy 50 watt i o jakiej temperaturze?

Janusz Body
17-11-2008, 23:43
...
Widze ze te zarowki w przystepnych cenach.
Nie wiem tylko czy lepiej 35 czy 50 watt i o jakiej temperaturze?

Moc zależy od ilości "punktów świetlnych". W pokoju ma być "dość jasno". Standardowo 5000°K jest OK. To jest temperatura, w której można spokojnie oglądać odbitki/wydruki dla oceny prawidłowości barw. Oprócz soluxów masz ostatnio sporo neonówek ale neonówki jakoś mi nie leżą. Soluxy są naprawdę dobre ale... jest problem pt. oprawki. Ciężko kupić dobre na 12V z transformatorkiem na 50W.

Acha. Soluxów są dwa rodzaje. Takie z czarną "górą" są lepsze bo nie dają kolorowej poświaty w "drugą strone" - muszą być otwarte "na przestrzał" dla wentylacji. Tam naprawdę jest 5000°K :)

kjoanna
19-11-2008, 21:55
Dziekuje Janusz.

Zastanowie sie nad tym oswietleniem, poki co mam twardy orzech do zgryzienia-kalibraja monitora:)

Pozdrawiam.

czornyj
19-11-2008, 22:33
Też mam Soluxa i gorąco polecam - jest to źródło światła o najdoskonalszej charakterystyce spektralnej (tj. najbardziej zbliżonej do światła dziennego).

Co do oprawek, to kupiłem pierwszą lepszą oprawkę, a następnie wprawiłem do niej stosowne mocowanie (5 minut zabawy z śrubokrętem) i zasiliłem całość odpowiednim, zewnętrznym transformatorem:


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://members.chello.pl/m.kaluza/solux.jpg)

Wracając do oświetlenia - nie powinno być ono zbyt intensywne, bo wtedy wszystko odbija się w naszym monitorze. W pokoju powinno zatem być dość ciemno - zgodnie z normami ISO 3554 i 12646 optymalny jest poziom poniżej 32 luxów, a absolutnie nie należy przekraczać 64-ech.

Osobna sprawa, to aranżacja wnętrza - neutralnie szare ściany, biały, matowy sufit, brak źródeł światła mogących odbijać się w monitorze, ciemne ciuchy, a vis-a-vis monitora możliwie jednolita i ciemna ściana (w bardzo profesjonalnych studiach ścianę naprzeciw monitorów maluje się matową czernią).

kjoanna
19-11-2008, 22:58
Dosyc tanim rozwiazaniem wydaje sie byc taka (http://www.solux.net/cgi-bin/tlistore/tasklamps.html) lampka. Mobilne rozwiazanie:)

Janusz Body
19-11-2008, 23:10
Dosyc tanim rozwiazaniem wydaje sie byc taka (http://www.solux.net/cgi-bin/tlistore/tasklamps.html) lampka. Mobilne rozwiazanie:)


Troche ciemno bedzie. Potrzebujesz światła mocno rozproszonego, które będzie Ci dawało to 30-50 luxów w miare równomiernie w okolicach monitora jednocześnie nie świecąc na sam monitor.

Jedno światło na biurku, bądź obok nie jest najlepszym rozwiązaniem. Kąt świecenia soluxa to coś ok 35° więc jest to światło raczej mocno skupione. Z mojego organoleptycznego obglądu, światło z soluxa jest zdecydowanie najlepsze. Wszystkie te neonówki "niby daylight" są jakieś takie mało przyjemne w odbiorze - być może przez te dziury w widmie.

Oprawki udalo mi się kupic gotowe na alledrogo.


Czornyj pisze "dość ciemno" a ja to nazywam "dość jasno" :) powinno być ok 30 luxów tak jak pisze czornyj

czornyj
19-11-2008, 23:11
Dosyc tanim rozwiazaniem wydaje sie byc taka (http://www.solux.net/cgi-bin/tlistore/tasklamps.html) lampka. Mobilne rozwiazanie:)

Tylko cyfrowaciemnia.pl jej nie prowadzi. Najbliższy dystrybutor to Eiko-Europe w Niemczech. Gdyby był dostępny Solux Task Lamp, to brałbym w ciemno - ja to maleństwo właśnie wszędzie ze sobą noszę jak kalibruję ludziom monitory, żeby pokazać różnicę między światłem dziennym a żarowym i naświetlić kwestię metameryzmu.

W cyfrowejciemni.pl mają za to GrafiLite'y - to też fajna lampeczka, tylko już na CCFL.

Janusz Body
19-11-2008, 23:15
... Gdyby był dostępny Solux Task Lamp, to brałbym w ciemno

Już od dawna nie ma - też bym chciał :) kjoanna w UK siedzi to może mieć dystrybutora na miejscu :)


....
W cyfrowejciemni.pl mają za to GrafiLite'y - to też fajna lampeczka, tylko już na CCFL.


Mam GrafiLite - fajne ale... światło z soluxa jednak się przyjemniej odbiera.

Kolaj
19-11-2008, 23:26
żeby pokazać różnicę między światłem dziennym a żarowym i naświetlić kwestię metameryzmu. Jezusmaria, kwestię czego?

Janusz Body
19-11-2008, 23:31
Jezusmaria, kwestię czego?

Metameryzmu. :)

Są takie paski (cyfrowaciemnia tez je ma) do sprawdzenia poprawności oświetlenia :) bazują właśnie na metameryzmie.

Kolaj
19-11-2008, 23:35
Metameryzmu. :)

Są takie paski (cyfrowaciemnia tez je ma) do sprawdzenia poprawności oświetlenia :) bazują właśnie na metameryzmie.Chyba powinienem rzucić to wszystko i wyjechać do Kościerzyny ;)

renes
19-11-2008, 23:37
Czasem wieczorem obrabiam zdjęcia przy zgaszonym świetle, gdy chodzi o kontrasty i jasnosć nabrałem już pewnej wprawy. Ale z lampką może będzie jeszcze precyzyjniej. Tylko czy jedna - na biurku - wystarczy? I na jakiej wysokości względem monitora powinna świecić - chyba z nad? Jeśli druga to gdzie ustawić najlepiej?

Za monitorem jest 30cm ściana, obok kredens, a z prawej wolna przestrzeń. Podejrzewam, że ktoś rozrysował stanowisko do pracy ze zdjęciami, jeśli ktoś zna link lub ma fotkę/rysunek, to warto wstawić.

Janusz Body
20-11-2008, 00:04
Chyba powinienem rzucić to wszystko i wyjechać do Kościerzyny ;)

Żeby był ciekawiej to metameryzmu są dwa różne rodzaje. Wiki mówi tylko o jednym :) Więcej w książce Frasera :)

renes
20-11-2008, 10:05
Czasem wieczorem obrabiam zdjęcia przy zgaszonym świetle, gdy chodzi o kontrasty i jasnosć nabrałem już pewnej wprawy. Ale z lampką może będzie jeszcze precyzyjniej. Tylko czy jedna - na biurku - wystarczy? I na jakiej wysokości względem monitora powinna świecić - chyba z nad? Jeśli druga to gdzie ustawić najlepiej?

Za monitorem jest 30cm ściana, obok kredens, a z prawej wolna przestrzeń. Podejrzewam, że ktoś rozrysował stanowisko do pracy ze zdjęciami, jeśli ktoś zna link lub ma fotkę/rysunek, to warto wstawić.


Janusz wcześniej sporo wyjasnił, mi chodzi jednak o oświetlenie bez sufitowego a jedynie w obrębie buirka. Czy tu sprawdzone sa jakies rozwiązania?

schabu
20-11-2008, 21:05
moment - wystarczą mi powiedzmy dwie, trzy lampki w obrębie biurka czy dodatkowo cały pokój ma być jeszcze oświetlony?

renes
21-11-2008, 23:49
moment - wystarczą mi powiedzmy dwie, trzy lampki w obrębie biurka czy dodatkowo cały pokój ma być jeszcze oświetlony?

Janusza zdaje się nie ma, więc musimy chyba poczekać. Mnie także interesuje ile tych lampek w przypadku gdy sufit wyłączony.

czornyj
22-11-2008, 00:36
Cały pokój powinien być bardzo lekko oświetlony łagondnym światłem, do tego należy zorganizować coś a'la podświetlarka do oglądania odbitek. Jeśli robić lampkę z Soluxa, to jeden z powodzeniem wystarczy, świeci toto mocno jak jasna cholera, trzeba go oddalić jakiś metr od odbitki (przy założeniu, że mamy monitor skalibrowany do ok. 100-120cd/m^2), bo inaczej oświetla ją zbyt mocno.

aptur
22-11-2008, 14:18
.

Oprawki udalo mi się kupic gotowe na alledrogo.




Janusz możesz napisać jakie to oprawki kupiłeś do tego soluxa? Nie mogę ich namierzyć na allegro.

Maggot
26-12-2009, 17:08
witam
juz jakis czas zastanawiam sie nad sposobem oswietlenia mojej "cyfrowej ciemi" i jakos nie bardzo moge wyczytane informacje zlozyc do kupy... z jednej strony swiatlo miekkie padajace z gory zapewniajace w miare jasne(ciemne) warunki pracy. do tego lampka? tylko po co? ani to swiatlo z gory ani rozproszone, no i po co doswietlac dodatkowo odbitki jesli mamy i tak jasno w pokoju?
ps. nigdy nie lubilem swiatla lampki

po za tym jesli zdecydowalem sie na soluxa to czy nie lepiej by bylo uzyc swiatla gornego dla rozproszenia skierowanego dodatkowo w bialy sufit?
no i 1 zarowka solux to chyba zdecydowanie za malo. Obecnie w zyrandolu mam odpowiednik 100W.

pozdrawiam

Janusz Body
27-12-2009, 11:07
Cały pokój powinien być bardzo lekko oświetlony łagondnym światłem, do tego należy zorganizować coś a'la podświetlarka do oglądania odbitek. Jeśli robić lampkę z Soluxa, to jeden z powodzeniem wystarczy, świeci toto mocno jak jasna cholera, trzeba go oddalić jakiś metr od odbitki (przy założeniu, że mamy monitor skalibrowany do ok. 100-120cd/m^2), bo inaczej oświetla ją zbyt mocno.


witam
juz jakis czas zastanawiam sie nad sposobem oswietlenia mojej "cyfrowej ciemi" i jakos nie bardzo moge wyczytane informacje zlozyc do kupy... z jednej strony swiatlo miekkie padajace z gory zapewniajace w miare jasne(ciemne) warunki pracy. do tego lampka? tylko po co? ani to swiatlo z gory ani rozproszone, no i po co doswietlac dodatkowo odbitki jesli mamy i tak jasno w pokoju?
ps. nigdy nie lubilem swiatla lampki

po za tym jesli zdecydowalem sie na soluxa to czy nie lepiej by bylo uzyc swiatla gornego dla rozproszenia skierowanego dodatkowo w bialy sufit?
no i 1 zarowka solux to chyba zdecydowanie za malo. Obecnie w zyrandolu mam odpowiednik 100W.

pozdrawiam

Cytowany post czornyja przecież wszystko wyjaśnia.

1. Światło ma być możliwie maksymalnie rozproszone - zbliżone do tego co masz w pochmurny dzień na ulicy. Najlepiej światło znikąd :-)

2. 30-50 luxów w pokoju to nie jest dużo. Nie wystarczy do oglądania odbitek. Potrzebne jest "stanowisko do oglądania" odbitek czy wydruków stąd ten dodatkowy solux (lub GrafiLite)

3. Odbijanie światła od sufitu - hmmmmmmm... a skąd wiesz, że Twój sufit jest idealnie neutralnie biały. Może farba to np. "stara biel" i światło odbite będzie ocieplone albo "super white" i będzie oziębione.

To jest naprawdę ciężko zrobić dobre warunki w pokoju w którym się normalnie mieszka. Zresztą bez przesady jeśli to nie jest super profi ciemnia do pracy z kolorem to i sensu dużego nie ma.

Ma być 30-50 luxów, ma być możliwie mocno rozproszone, ma nie padać bezpośrednio na monitor, ma być możliwie blisko dziennego (5000-6000K), ma być silniejsze w miejscu gdzie oglądasz wydruki i tu MUSI być jak najbliżej dziennego. Masz usunąć możliwie wszystko co jest jadowicie kolorowe z pola widzenia. Ekran monitora - tapeta - bezwzględnie neutralnie szary. R=G=B = 100 (około). Ma nie być światła "prosto w oczy".

Najbliżej tych 30-50 luxów jest w zwykłym pokoju w pochmurny dzień. Jedni to określają jako "dość jasno" a inni "dość ciemno" :-)

Maggot
27-12-2009, 12:12
dzis w bialymstoku jest pochmurnie ale cos mi sie zdaje ze jest duzo za ciemno.
Moze wiec da sie te 30-50 luxow przeliczyc na jakies bardziej "domowe" jednostki? np przy jakiej ekspozycji te 30-50 lux wypada?
Do pomocy mam swiatlomierz i colormunki.
Co do oswietlenia to z jednej strony rozumiem mozlwosc wystapienia zafarbow ale z drugiej strony to jesli nie uzyje jakiegokolwiek rozpraszacza (czy to w postaci sufitu czy oprawki z dyfuzorem) to bezposrednie swiatlo z soluxa nijak nie pasuje do okreslenia "znikad".

Janusz Body
27-12-2009, 12:47
...
Moze wiec da sie te 30-50 luxow przeliczyc na jakies bardziej "domowe" jednostki? np przy jakiej ekspozycji te 30-50 lux wypada?
Do pomocy mam swiatlomierz.....

Ehhhhhh... znowu google wyłączyli?
http://www.999-wed.com/pg/pg9-infrared-conversion-tables.htm EDIT: To jest dla infrared. Poszukaj dla visible. :-)

Światłomierz światła padającego lepiej się sprawdza. Powinieneś mieć od 3.5 do 4.2 EV

EDIT: Mam pokój z oknami wychodzącymi na północ. Dzisiaj w Szczecinie jest "lekkie słońce" - jedno okno zasłonięte żaluzją. Światłomierz padającego w okolicach monitora pokazuje dokładnie 4.0EV


http://www.sekonic.com/support/support_2.asp

Maggot
27-12-2009, 14:51
ehhh nie wylaczyli. szukalem tylko jak zamiast takich ladnych tabelek znalazlem wzory i opis ze to i tak bedzie obarczone ok 30% bledem to pomyslalem ze lepiej tu zapytam bo moze wywazam otwarte drzwi...

jeszcze raz dziekuje za pomoc
pozdrawiam

Sempoo
29-12-2009, 14:42
Ja obrabiam zawsze w kompletnej ciemności i wtedy osiągam najlepsze rezultaty. Za monitorem mam okna na świat - problem w tym, że balans bieli za oknem cały czas się zmienia - a to chłodniejszy, a to cieplejszy, a to bardziej w cyjany idzie a to bardziej w magenty... Dlatego pracuję po zmroku. Przy włączonym świetle żarowym barwy na monitorze odbieram jako ochłodzone. Zatem wyłączam światło, posiedzę z 30min oglądając foty w sieci i potem już oswojony z kolorami siadam do kolor-korekcji zdjęć.

Hexen
29-12-2009, 15:30
Ja obrabiam zawsze w kompletnej ciemności (...)

Coś mi się wydaje, że ten sposób mocno uszkodzi Ci wzrok. Na krótką metę to może być i dobry sposób. Jednak ludzkie oko nie jest stworzone to takiego kontrastu (ceimne tło i świecący w oczy monitor)... Dlatego radzę ograniczyć takie metody do absolutnego minimum. Szkoda wzroku.....

Sempoo
30-12-2009, 14:33
Coś mi się wydaje, że ten sposób mocno uszkodzi Ci wzrok. Na krótką metę to może być i dobry sposób. Jednak ludzkie oko nie jest stworzone to takiego kontrastu (ceimne tło i świecący w oczy monitor)... Dlatego radzę ograniczyć takie metody do absolutnego minimum. Szkoda wzroku.....

Prosiłbym Cię...


...o uzsasadnienie powyższego ;)

Maggot
21-01-2010, 21:55
no i nikt nie podjal sie wyjasnienia tego zdaje mi sie dosc oczywistego faktu.

a wracajac do oswietlenia cyfrowej ciemni to wczoraj po xx godzinach pracy w swietle soluxa zrobilem moze malo miarodajny eksperyment ale jednak moze nie do konca pozbawiony sensu? w totalnie ciemnym pokoju wlaczylem tylko lampke z soluxem, wylaczylem nawet monitor i zrobilem zdjecie color checkera. nastepnie w acr uzylem pipetki do balansu bieli i wskazalem na szare pole - wynik - 3000K
na wynik mialy wplyw napewno brazowe meble i nie pierwszej mlodosci sufit ktory juz tylko z nazwy jest bialy.
Postanowilem ze na chwile obecna temat oleje. :) Do pracy, ktora teraz wykonuje jakosc odwzorowania barw i tak jest rewelacyjna (sprawdzone doswiadczanie nie teoretycznie), a jak bede potrzebowal czegos lepszego to sie przeniose do studia. Tam ciezko znalezc inny kolor niz szary :)
ps. przez moment myslalem zeby zamiast oswietlenia 5000K uzyc 6500k co po odbiciu od scian i mebli moze daloby cos ok 5000k ale to chyba tez nie jest wyjscie.

pps. wszystkie rozwazania moga miec sens jesli pomiar temperatury barwnej aparatem fotograficznym ma sens...

szybki-pl
22-11-2012, 21:13
A jak by tak zastosować żarówki od oświetlenia studyjnego ciągłego. Niby też mają dedykowaną temp. barwową. Tylko jaką moc zastosować...???

Balka
09-09-2014, 19:15
Witajcie.

Urządzam miejsce do obróbki zdjęć. Z tego co widzę wszyscy polecają albo halogeny Soluxy albo świetlówki. LEDY są odradzane. Dlaczego? Przecież ledami można osiągnąć dowolną temperaturę barwową. Różne widma.

Czytałem tez o lampach siarkowych, które dają najbardziej zbliżone światło do słońca więc chyba powinny być odpowiednie, a nie mogę nigdzie znaleźć powiązania. (Nikt nie pisze o zastosowaniu takich lamp w pracy z cyfrowym obrazem.

Pozdrawiam.

jinks
10-09-2014, 11:34
@Balka
U sąsiadów jest trochę bardziej obszerny wątek Oświetlenie w pokoju - obróbka zdjęć - Nikoniarze.pl - Forum fotograficzne (http://forum.nikoniarze.pl/showthread.php?t=163625)

Zanim się wykosztujesz polecam na sufit świetłówki philips graphica albo osram colorproof w oprawach rastrowych a za monitor ledy. Pod koniec wątku jest trochę o ledach samsunga, które kupiłem po przeczytaniu tego wątku i jestem zadowolony. Co do oświetlenia pomieszczenia przy obróbce to chyba nie potrzebujemy idealnej zgodności kolorystycznej i bardzo drogich rozwiązań typu halogeny solux. To wszystko ma natomiast bardzo duże znaczenie przy ocenie wydruków/odbitek, do której swoją drogą, najlepsze jest darmowe światło dzienne;) Najważniejsze jest ustawienie jasności w pokoju i wyeliminowanie niepożądanych odbić na monitorze.
W tej kwestii jestem jednak tylko amatorem. Opisuję własne doświadczenia. Dlatego traktuj to tylko jako jakiś trop a sam poszukaj dokładnej odpowiedzi u bardziej doświadczonych :)

Leon007
10-09-2014, 12:41
Tu http://www.canon-board.info/druk-skanowanie-wyswietlanie-zarzadzanie-barwa-69/idealne-studio-do-obrobki-zdjec-93840/ też było kilka zdań.

Balka
10-09-2014, 15:04
Ok. Dziękuję i szukam dalej.