Zobacz pełną wersję : Przepalone fotki w ostrym słońcu
Witam!
Mamy lato, jest ładna pogoda, bezchmurne niebo i ostre słońce...
Robiąc fotki w takich warunkach często natrafiam na nurtujący mnie problem przepalonych zdjęć.
Ponieważ dopiero zaczynam swoją przygodę z fotografią nie bardzo wiem jak sobie poradzić z przypadkiem, gdy w części kadru mam ostre słońce.
Posiadam C350D, Tamron 17-50 2.8
1. Park Oliwski - wodospad - bo kto nie ma przy nim zdjęć :-)
Tryb Tv, ISO 100, Av 18, Tv 1/15, 50mm, flash off
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img508.imageshack.us/img508/6818/img2182cz7.jpg)
2. to samo tylko z flashem
Tryb Tv, ISO 100, Av 20, Tv 1/15, 50mm, flash on
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img508.imageshack.us/img508/8047/img21851mz9.jpg)
3. ostre światło przebija przez liście na postacie
Tryb Av, ISO 100, Av 2.8, Tv 1/320, 50mm, flash off
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img508.imageshack.us/img508/830/img2215cf6.jpg)
Gdy założyłem filtr polaryzacyjny (Hoya fioletowy) przy odpowiednim nastawieniu jest trochę lepiej.
4. z filtrem polaryzacyjnym, słońce po prawej stronie
Tryb Av, ISO 100, Av 2.8, Tv 1/320, 39mm, flash off
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img508.imageshack.us/img508/4650/img22451ur5.jpg)
Moje pytania:
1. Czy tryb wielosegmentowego pomiaru światła jest odpowiedni w takich przypadkach? Czy lepiej wybrać inne ustawienia - pomiar skupiony czy centralnie ważony uśredniony?
2. W jakim punkcie dokonywać pomiaru światła - na ciemnych fragmentach kadru i blokować ekspozycję czy centralnie?
3. Czy powinienem zawsze zakładać filtr polaryzacyjny gdy robię fotki przy ostrym świetle słonecznym? Filtr daje najlepsze efekty gdy kąt pomiędzy źródłem światła i fotografowanym obiektem jest 90st, ale gdy mam słońce z tyłu lub lekko z przodu już nie (nie zawsze mogę się odpowiednio ustawić w stosunku do słońca i fotografowanego obiektu) - więc co wtedy?
4. Często mi się zdarza, że w tle kadru jest mocno oświetlony obiekt (np. światło na asfalcie lub jasnej ścianie budynku itp.) i przód jest niedoświetlony - czasami uda mi się to skorygować lampą ale tylko przy małej odległości. A co gdy fotografowany obiekt jest kilka-kilkanaście metrów ode mnie i w tle jest mocno oświetlony obiekt?
Z góry dziękuję za wskazówki i porady!
Pozdrawiam!
talarczyk
09-06-2008, 21:12
http://canon-board.info/showthread.php?t=25632
http://canon-board.info/showthread.php?t=25632To bardzo cenna literatura i ją także polecam, ale w tym przypadku to niestety za mało. Na pierwszym zdjęciu widać ciemne i dodatkowo zacienione kamienie i konary. Z drugiej strony jasna, wzburzona woda w pełnym słońcu. Tak duża rozpiętość sceny przekracza możliwości techniczne współczesnych matryc. Niezależnie od tego, jakiego pomiaru użyjesz do ustalenia parametrów ekspozycji, nie uda Ci się prawidłowo naświetlić jasnych i ciemnych części kadru. Albo woda będzie przepalona a kamienie będą miały widoczne szczegóły, albo też woda będzie ok ale kamienie będą ginęły w cieniu.
W przypadku kadrów takich, jak na pierwszym zdjęciu, rozwiązaniem może być wykorzystanie techniki HDR. Niestety nie sprawdzi się ona tam, gdzie fotografowane obiekty zmieniają położenie w czasie, czyli np. ludzie. W tej sytuacji musisz wybierać, które elementy zdjęcia są istotniejsze i do nich dostosować parametry ekspozycji.
Być może kolejne generacje matryc cyfrowych przyniosą przełom w tej materii, ale póki co, trzeba jakoś z tym żyć.
...
Niezależnie od tego, jakiego pomiaru użyjesz do ustalenia parametrów ekspozycji, nie uda Ci się prawidłowo naświetlić jasnych i ciemnych części kadru.
...
Czyli najprostszym rozwiązaniem jest unikanie tak mocno kontrastowych kadrów. Co do HDR to rzeczywiście jest to dobre rozwiązanie, ale nie zawsze zabieram na spacer z rodzinką statyw :-). HDR sprawdzi się do plenerów i fotografii żony (bo jak ją ładnie poproszę to stanie nieruchomo za drobną opłatą :-)) ale z dwuletnią córka już ten numer niestety nie wypali :-(
Hdr-ow chyba sie nie "stosuje" do ludzi, niech ktos mnie poprawi jak sie myle...
27rav to 4 foto wcale tak zle nie wyszlo...
Hdr-ow chyba sie nie "stosuje" do ludzi, niech ktos mnie poprawi jak sie myle...Można, tylko trzeba wcześniej ich jakoś zamrozić. Dobry będzie np. ciekły azot ;)
no to żonie 27rav zycze wszystkiego najlepszego jesli te metode zastosuje :D :)
Karoollapy
09-06-2008, 22:11
Albo focenie w rawach i wywoływanie ich do kilku Jpegów o różnej ekspozycji. Chyba bezpieczniejsze od ciekłego azotu ;p
no ale to nie juz HDR :)
najlepiej to chyba unikac poprostu pory dnia w ktorej daje ostro slonce ;/;/
Albo focenie w rawach i wywoływanie ich do kilku Jpegów o różnej ekspozycji. Taki pseudo-HDR czasem trochę może pomóc, ale rozpiętość sceny nie może być zbyt duża. Jak matryca zarejestrowała czerń albo pełen przepał, to niestety ta metoda nie pomoże. Z g**** bata nie ukręcisz.
...to 4 foto wcale tak zle nie wyszlo...
Bo to było robione z filtrem polaryzacyjnym, przy dobrym ustawieniu do słońca - prawie idealnie 90st po prawej.
To zdjęcie robiłem jednak na otwartej przestrzeni bez dużych kontrastów.
Poniżej zdjęcie bez polara zrobione chwilę wcześniej
5.
Tryb Av, ISO 100, Av 2.8, Tv 1/800, 50mm, flash off
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img127.imageshack.us/img127/1542/img2224qo8.jpg)
Czy ktoś wie jak sprawi się polar w cieniu z punktowym światłem?
Jeszcze tego nie przetestowałem - nawet nie pomyślałem żeby założyć filtr wcześniej :-)
Robson01
09-06-2008, 23:03
Tu również niestety przepalenia (i brak ostrości) oraz "czarne" plamy bez szczegółów.
Tu również niestety przepalenia (i brak ostrości) oraz "czarne" plamy bez szczegółów.
Bez urazy ... ale tego dotyczy ten wątek, to nie jest moja galeria :mrgreen:
Pytam jak robić fotki żeby uniknąć efektów jak na prezentowanych fotkach.
Pozdrawiam!
Misiaque
10-06-2008, 00:07
A kontrast na ile ustawiony? Zmniejszając go w aparacie w wypadku JPEG czy też mając plik RAW zapewne możnaby go skutecznie zredukować, bo taka smoła to chyba jednak dość niecodzienna rzecz.
Robson01
10-06-2008, 00:13
Bez urazy ... ale tego dotyczy ten wątek, to nie jest moja galeria :mrgreen:
Pytam jak robić fotki żeby uniknąć efektów jak na prezentowanych fotkach.
Pozdrawiam!
Jak już wcześniej napisano pewnych "ułomności" matrycy nie przeskoczysz.
Poza tym robienie zdjęć w czasie gdy słońce "wali" po oczach też nie pomaga.
tomhagen
10-06-2008, 14:28
nie pozostaje nic innego jak dopalić lekko lampą ale na sankach. zresztą focenie z lampą to już inna bajka.
Na tym ostatnim zdjęciu wg mnie trzeba było wprowadzić korektę ujemną ekspozycji - pal 6 ciemny las w tle, ważne żeby nie spalić synka :)
Do tego pasowałoby inaczej skadrować zdjęcie, chyba po prawej stronie w lesie było jaśniej - może trzeba było tamtą część wybrać na tło - przy okazji bardziej eksponując "modela" tak żeby trafił w większą część kadru... efekt na pewno byłby lepszy.
ryszard_ochódzki
10-06-2008, 14:46
Po pierwsze przełącz się na manual, a wtedy nie będziesz skazany na automatyczne dobory parametrów przez aparat.
Po drugie lampa. Z założonym stofenem bardzo się przydaje.
Po trzecie poczytaj trochę więcej o pomiarze światła w aparatach i korekcie ekspozycji.
marek808
10-06-2008, 15:01
Po pierwsze przełącz się na manual, a wtedy nie będziesz skazany na automatyczne dobory parametrów przez aparat.
A jak się przełączy na manual, to jak dobrać czas ,przesłonę i czułość ,żeby zdjęcia prezentowane przez kolegę wyglądały lepiej ?
Po drugie lampa. Z założonym stofenem bardzo się przydaje.
To ja sie dolacze jesli mozna i zapytam o to dopalenie lampa. Zdazylo mi sie, ze postac byla w cieniu, a z tylu ladnie oswietlony teren, czyli bardzo duza rozpietosc, na ogol przy takiej fotce postac wychodzi czarna przy matrycowym, wiec chcialem postac wlasnie dopalic lampa, zatem pomiar jasnego i przestawienie aparatu na manual, aby miec tlo z ustawieniami jak zmierzyl aparat, lampa (580 EX II) na HSS i ... efekt jak na 2 fotce... czyli postac nadal ciemna, lampa na +.. i efekty niewiele lepsze. Moglem niby lampe w manual, ale nie zawsze jest czas na eksperymenty. Niby mozna postac wykopac na slonce... no ale zalozmy, ze by nie wypadalo :)
Co tu zle bylo zrobione?
Na takie ostre światło to tylko:
- polar (jak pierwszy raz uzyłem byłem w szoku - zawsze myślałem, że służy tylko do uzyskania ładnego nieba, lepszych kolorów i wyeliminowania odblasków a tu się okazuje, że pięknie redukuje ostre kontrasty),
- doświetlanie lampą (najlepiej na sankach z załozonym dyfuzorem),
- możesz spróbować przy wywoływaniu rawa użyć fill light (ACR) lub shadow (Capture One), ale przy zbyt mocnym użyciu najczęściej daje to trochę nienaturalne efekty - niektóre kolory stają się "laserkowe, odblaskowe". Jeśli więc chcemy zachować pewną jakość możemy poprawić te ostre cienie tylko w pewny zakresie.
Canclerz
10-06-2008, 16:01
Jeśli postać jest głównym motywem zdjęcia > Aparat na manual, zmierzyć punktowym postać, lampka mocno na minus w celu dodania blasku w oczach i doświenia cieni. Otrzymasz pięknie oświetloną postać z lekko prześwietlonym tłem. Osobiście uwielbiam takie zdjęcia.
Jeśli postać nie jest głównym motywem > Apartat na manual, zmierzyć tło i dopalać lampką ile trzeba.
To ja sie dolacze jesli mozna i zapytam o to dopalenie lampa. Zdazylo mi sie, ze postac byla w cieniu, a z tylu ladnie oswietlony teren, czyli bardzo duza rozpietosc, na ogol przy takiej fotce postac wychodzi czarna przy matrycowym, wiec chcialem postac wlasnie dopalic lampa, zatem pomiar jasnego i przestawienie aparatu na manual, aby miec tlo z ustawieniami jak zmierzyl aparat, lampa (580 EX II) na HSS i ... efekt jak na 2 fotce... czyli postac nadal ciemna, lampa na +.. i efekty niewiele lepsze. Moglem niby lampe w manual, ale nie zawsze jest czas na eksperymenty. Niby mozna postac wykopac na slonce... no ale zalozmy, ze by nie wypadalo :)
Co tu zle bylo zrobione?
Nie bardzo rozumiem jak lampa ma powodować lepsze doświetlenie czy nawet prześwietlenie tła? Chyba raczej jest dokładnie odwrotnie?
Jeśli postać nie jest głównym motywem > Apartat na manual, zmierzyć tło i dopalać lampką ile trzeba.
Wlasnie to ile trzeba jest za malo, jak widzisz tu na fotce nr 2 ciemne kamienie niewiele zlapaly dodatkowego swiatla i pomimo, lampy na maksa na plus przy HSS nie udalo mi sie wystarczajaco dopalic ciemnej postaci
Canclerz
10-06-2008, 19:18
Nie bardzo rozumiem jak lampa ma powodować lepsze doświetlenie czy nawet prześwietlenie tła? Chyba raczej jest dokładnie odwrotnie?
W przypadku o którym mówiłem mieliśmy na wejściu jasne tło i ciemną postać w cieniu. Jeśli ustawisz punktowy pomiar oświetlenia na postać i naświetlisz ją poprawnie to okaże się, że tło jest nieco prześwietlone. Prawda ? Lampa nie służy tutaj do oświetlenia postaci, tym bardziej nie służy do doświetlenia tła, służy do doświetlenia cieni (cieni w postaci jesli można tak powiedzieć, oczodoły itp. pamietaj, że postać nie jest w tym przypadku oświetlona bezpośrednim światłem naturalnym) oraz dodania 'błysku' w oku. Dlatego lampę na minus, by była, ale była "niewidoczna". Postaram się coś wrzucić dla lepszego zobrazowania.
Po drugie lampa. Z założonym stofenem bardzo się przydaje.
A jak ten stofen działa na zewnątrz ? :roll:
Canclerz
10-06-2008, 20:21
Wlasnie to ile trzeba jest za malo, jak widzisz tu na fotce nr 2 ciemne kamienie niewiele zlapaly dodatkowego swiatla i pomimo, lampy na maksa na plus przy HSS nie udalo mi sie wystarczajaco dopalic ciemnej postaci
Tylko, że zdjęcie wodospadu to sytuacja odwrotna, ekstremalnie jasny motyw główny i ciemne tło. Co więcej, zdjęcie zrobione w trybie TV, a nie w manualu, a to w połaczeniu z aktywnym punktem AF na ekstremalnie jasnym motywie głównym robi różnicę.
Jeśli możesz to pokaż to zdjęcie o którym mówisz, z jasnym tłem i postacią w cieniu, której nie mogłeś doświetlić w manualu. Jestem szczerze ciekawy.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
A jak ten stofen działa na zewnątrz ? :roll:
Z własnego doświadczenia wiem, że świetnie.
Ok, tylko jak ma działać dyfuzor, gdy wkoło nie ma nic od czego rozproszone dyfuzorem światło mogłoby się odbić ?
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.stofen.com/Images/With_Omni.gif)
Wg mnie w takiej sytuacji dyfuzor tylko zmniejsza zasięg lampy.
Z własnego doświadczenia wiem, że przy dopełnieniu fleszowym, gdy nie ma od czego odbić światła lepiej jest walić lampą na wprost z odpowiednio dużą (np. -2EV) korektą FEC.
W pomieszczeniach Stofen sprawdza się, ale też tylko wtedy, gdy sufit, ściany są białe. W przeciwnym wypadku powstają zafarby upierdliwe do usunięcia nawet w RAW-ach.
Może ja po prostu nie umiem korzystać ze Stofena, ale dużo lepsze efekty uzyskuję z białą tekturką nad palnikiem odchylonym o 60 stopni.
Canclerz
10-06-2008, 21:36
Ok, tylko jak ma działać dyfuzor, gdy wkoło nie ma nic od czego rozproszone dyfuzorem światło mogłoby się odbić ?
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.stofen.com/Images/With_Omni.gif)
Wg mnie w takiej sytuacji dyfuzor tylko zmniejsza zasięg lampy.
Z własnego doświadczenia wiem, że przy dopełnieniu fleszowym, gdy nie ma od czego odbić światła lepiej jest walić lampą na wprost z odpowiednio dużą (np. -2EV) korektą FEC.
W pomieszczeniach Stofen sprawdza się, ale też tylko wtedy, gdy sufit, ściany są białe. W przeciwnym wypadku powstają zafarby upierdliwe do usunięcia nawet w RAW-ach.
Może ja po prostu nie umiem korzystać ze Stofena, ale dużo lepsze efekty uzyskuję z białą tekturką nad palnikiem odchylonym o 60 stopni.
Mówiąc w uproszczeniu przy palniku odchylonym o 60 stopni i "tekturce", 10% światła odbija się od tekturki, a reszta w niebo. Stofen działa jak tradycyjna żarówka dając rozproszone światło we wszystkich kierunkach dookoła "bańki".
Znacznie więcej światła trafi do fotografowanego obiektu, co widać także na załączonym przez Ciebie obrazku.
marekk_ok
11-06-2008, 00:03
Ok, tylko jak ma działać dyfuzor, gdy wkoło nie ma nic od czego rozproszone dyfuzorem światło mogłoby się odbić ?
.
Czy czasem nie jest tak iz dzieki temu iz masz zalozony dyfuzor nie potrzeba wowczas odbijac swiatla - dyfuzor sam je rozprasza?
photographus
11-06-2008, 03:25
Mili Państwo!
W ostrym slońcu kontrasty są tak silne, że oko ludzkie się nie wyrabia, a wy chcecie wszystko poprawnie naświetlić swoją "cyfróweczką" :) ZAPOMNIJCIE!
I nie ma co sie mądrzyć w kolejnych wątkach. Jedyny sposób to KOMPROMIS. A kompromis to ŚWIATłOMIERZ i pomiar światła padającego. Po odczycie manual i "pstryk" wg wskazań ZEWNęTRZNEGO światłomierza. Że tło będzie przepalone? Cienie za czarne? WALIć TO! Chyba ważniejsze od tego jest to, co chcecie zdjęciem przekazać, nieprawdaż Mistrzowie?
Pozdrawiam
Petel
"Myślenie" w fotografii to takie dobieranie kadru, aby rozpiętość oświetlenia sceny mieściła się w zakresie max 10EV - jedna z definicji.
Ja po prostu foce kiedy nie ma ostrego światła. Raz musiałem wracać w jedno miejsce 3km jeszcze raz wieczorem ;)
ryszard_ochódzki
11-06-2008, 08:34
Mówiąc w uproszczeniu przy palniku odchylonym o 60 stopni i "tekturce", 10% światła odbija się od tekturki, a reszta w niebo. Stofen działa jak tradycyjna żarówka dając rozproszone światło we wszystkich kierunkach dookoła "bańki".
Znacznie więcej światła trafi do fotografowanego obiektu, co widać także na załączonym przez Ciebie obrazku.
Poza tym światło będzie miększe. Przy moim porównaniu do zdjęć ze stofenem lub bez jednak wybieram kawałek tego plastiku. Oczywiście można założyć kielicha od garrego ale jakoś nie do końca odpowiada mi wielkość tego ustrojstwa.
Napisał Canclerz
Mówiąc w uproszczeniu przy palniku odchylonym o 60 stopni i "tekturce", 10% światła odbija się od tekturki, a reszta w niebo.
Nie napisałem, że używam tekturki na zewnątrz, tylko w pomieszczeniu. To pozwala skierować część światła o w miarę odpowiedniej temperaturze barwowej bezpośrednio na pierwszy plan, a resztę (doświetlenie tła) załatwia światło odbite od np. sufitu. Wówczas kolor sufitu ma mniejszy wpływ na zabarwienie całości.
Stofen działa jak tradycyjna żarówka dając rozproszone światło we wszystkich kierunkach dookoła "bańki".
Właśnie dlatego, stosując Stofena na zewnątrz, sporą część światła wysyłasz w niebo .
Dopiero w pomieszczeniu, gdzie rozproszone Stofenem światło ma się od czego odbić, uzyskuje się właściwy efekt.
Poza tym światło będzie miększe. Przy moim porównaniu do zdjęć ze stofenem lub bez jednak wybieram kawałek tego plastiku. Oczywiście można założyć kielicha od garrego ale jakoś nie do końca odpowiada mi wielkość tego ustrojstwa.
Zgadzam się, ale w ten sposób stosujesz Stofena jako Softboxa. Bardzo niedoskonałego Softboxa, bo mocno ograniczającego skuteczny zasięg błysku, poprzez właśnie wysyłanie sporej części światła wprost w niebo.
ryszard_ochódzki
11-06-2008, 15:19
I o to mi chodzi. Światło jest miększe i nie "rzuca się" w oczy na zdjęciu. Lampa na wprost przy bliskich odległościach nawet po korekcie jakoś mi nie odpowiada.
Przy dalszych odległościach to kombinuje już raz ze stefanem a raz bez.
Witam
mam pytanie
odnośnie fotografowania z lampą
speedlight 580EXII z canonem 30D
gdy fotografuje w świetle dziennym i chce tylko rozjaśnic cienie i troche dobłysnąć to zdjecia wychodzą całkiem przejarane(tryb - M,AV) w lampie mam ustawione synchro z krótkimi czasami
nawet jak korekcje błysku w lampie ustawie na -2 i ekspozycji w aparacie(w trybie AV oczywiscie) na -2 to i tak wychodza białe...
czy mozna to jakoś ustawic i dlaczego sie tak dzieje?
lampa pracuje normalnie w E-TTL (mimo moich poprzednich problemów)
w pomieszczeniach i jak jest ciemno na dworzu to wszystko jest ok(często nawet musze korygowac na +)
pozdrawiam
prosze o pomoc
O Av zapomnij z lampą, a na M pewnie masz za długi czas i tyle.. pokaż jakąś fotkę z exifem bo tak ciężko coś powiedzieć.. Używasz FELa? jaki pomiar światła ustawiony? A pracujesz w E-TTL cz E-TTL II?
Edit:
popatrz na parę moich - są exify..tutaj: http://www.canon-board.info/showpost.php?p=488213&postcount=66
wszystkie chyba z lampą w pełnym słońcu bez cienia praktycznie w godzinach południowych
chce tylko rozjaśnic cienie i troche dobłysnąć
O Av zapomnij z lampą
Polemizowałbym... lampa w trybie Av służy dokładnie do tego, czego kolega potrzebuje - doświetlanie a nie oświetlanie.
Nie wiem jednak w czym może być problem.
Ja normalnie doświetlam lampą w trybie Av, bez korekty normalnego naświetlania, pomiar centralnie ważony, z korektą -2 na lampie. Lampa na kabelku i z softboxem, w razie przekadrowywania robię FEL.
Polemizowałbym... lampa w trybie Av służy dokładnie do tego, czego kolega potrzebuje - doświetlanie a nie oświetlanie.
Nie wiem jednak w czym może być problem.
Ja normalnie doświetlam lampą w trybie Av, bez korekty normalnego naświetlania, pomiar centralnie ważony, z korektą -2 na lampie. Lampa na kabelku i z softboxem, w razie przekadrowywania robię FEL.
Ale na Av to masz pewne kombinacje,na M nasz kontrolę nad tym co robisz włącznie z ustawieniem czasu jaki ci potrzebny nie zdając się na automatyke aparatu masz to tak jak chciałeś, ja robię pomiarem punktowym (albo centralnie ważonym) i ew. FEL jak potrzeba przekadrować.. Moim zdaniem tryb Av przy pracy z lampą jest słabiej przewidywalny niż tryb M, więc jak jest problem to lepiej robić na M
VanMurder
03-07-2008, 09:35
z doświadczenia do reporterki w pełnym słońcu mogę śmiało polecić, użycie filtra polaryzacyjnego + speedlite (z możliwie jak największym dyfuzorem) ustawiony na na -1.5EV do 2EV, w trybie szybkiej synchronizacji H, puszka z szerokim kątem (światło flasza nie jest wtedy takie płaskie jak robisz z krótkiego dystansu ), puszka ustawiona na AV w trybie wielosegmentowym z kompensacją na -1EV, staraj się słonce mieć za sobą lub pod kątem 45' z tyłu, wtedy polar najlepiej działa, lampą dopalaj po stronie cieni... i miłej zabawy życzę, a efekt takiego setupu wygląda miej więcej tak jak pierwsze 20 fotografii z poniższego slide show:
http://adammirski.com/max/
pozdrawiam
Ale na Av to masz pewne kombinacje
Chyba Ty ... ;)
Ja tam nic nie kombinuje na Av. Pomiar centralnie ważony (na 40D jest to najskuteczniejszy pomiar, prawie bezbłędny), korekta ekspozycji jeśli trzeba (b.rzadko), lampa na -2 i FEL w razie przekadrowania. Żadnych dodatkowych kombinacji :roll: .
No tyle że lampa na kabelku i z softboxem ale to już bez kombinacji po stronie puszki czy lampy a tylko czasem trzeciej ręki brakuje ;)
asdfasfd
03-07-2008, 10:40
No tyle że lampa na kabelku i z softboxem
Jakiego softboxu używasz? Lumiquest?
Ja lubię mieć lampę jeżeli nie na głównej stopce to na szynie z boku aparatu. Jak trzymam w ręce to czasami się zagapię i dopalam za bardzo jedną stronę i druga wychodzi za ciemno (szczególnie jeżeli nie ma aż tak dużo światła). Więc z tym bym uważał, chyba że kompensacja lampy rzeczywiście będzie bardzo duża i tylko lekkie wymodelowanie światła.
Chyba Ty ... ;)
Możliwe,możliwe ;) , niemniej jednak mnie moja metoda pasuje.. ;)
Ja tam nic nie kombinuje na Av. Pomiar centralnie ważony (na 40D jest to najskuteczniejszy pomiar, prawie bezbłędny), korekta ekspozycji jeśli trzeba (b.rzadko), lampa na -2 i FEL w razie przekadrowania. Żadnych dodatkowych kombinacji :roll: .
Zauważ że kolega pyta o 30D a nie o 40D to po pierwsze, po drugie reszta w naszych wywodach prawie się zgadza więc myślę że baz jakiejś przykładowej przejaranej fotki (najlepiej w RAWie) a koniecznie z exifem to sobie możemy dyskutowac.. skoro obie metody prowadzą do celu jakim jest poprawnie naświetlona i "dobłyśnięta" fotka (CBDU ;) ) a koledze zarówno na AV jak na M wychodzą przejarane to bez zobaczenia zdjęcia ciężko coś jeszcze radzić..
photographus
03-07-2008, 23:26
z doświadczenia do reporterki w pełnym słońcu mogę śmiało polecić, użycie filtra polaryzacyjnego + speedlite (z możliwie jak największym dyfuzorem) ustawiony na na -1.5EV do 2EV, w trybie szybkiej synchronizacji H, puszka z szerokim kątem (światło flasza nie jest wtedy takie płaskie jak robisz z krótkiego dystansu ), puszka ustawiona na AV w trybie wielosegmentowym z kompensacją na -1EV, staraj się słonce mieć za sobą lub pod kątem 45' z tyłu, wtedy polar najlepiej działa, lampą dopalaj po stronie cieni... i miłej zabawy życzę, a efekt takiego setupu wygląda miej więcej tak jak pierwsze 20 fotografii z poniższego slide show:
http://adammirski.com/max/
pozdrawiam
Mam nadzieję, że w tych przepychankach forumowych nie umknął Wam ten post. Facet zna się na rzeczy, więc pijcie z tego źródła jeżeli na serio myślicie o fotografii. VanMurder - podziwiam i mam nadzieję na dłuższą pogawędkę o foceniu..
Pozdrawiam serdecznie.
Petel
PS:
kurde nie mogłem się powstrzymać od edycji :)
Czy ktoś zwrócił uwagę na zdanie:
[...]światło flasza nie jest wtedy takie płaskie jak robisz z krótkiego dystansu [...]
Nikt?
To doopki jesteście :)
Pozdrówka
VanMurder
04-07-2008, 09:06
ludzie mnie ignorują bo: robię za dobre zdjęcia, często się wymądrzam, a ego mam ponoć jak z Polski do Kalifornii ;)
dzięki za zauważenie photographus - pozdrawiam :)
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://gocalfoto.com/aga2.JPG)
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://gocalfoto.com/aga3.JPG)
moim zdaniem w kazdym trybie-AV,TV,M
lampa powinna dobłysnąc tyle ile trzeba...
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://gocalfoto.com/aga2.JPG)
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://gocalfoto.com/aga3.JPG)
moim zdaniem w kazdym trybie-AV,TV,M
lampa powinna dobłysnąc tyle ile trzeba...
Czemu na 1szym gość błyska ci lampą w obiektyw?
A możesz powiedzieć czemu w obydwu EXIFach jest napisane że lampa nie była używana?? Czy może używałeś jekiegoś patentu typu lampa na kablu wyzwalana przez synchro (tak jak na pierwszym zdjęciu koleś świeci w ciebie lampą) i lampa błyskała manualnie pełną mocą (a na niej było ustawione e-ttl ale nie było kabla z przeniesieniem TTLa tylko przez sam styk gorący) albo coś w tym stylu.. bo tak to wygląda że szło w manualu skoro EXIF nie zanotował podpiętej lampy
A możesz powiedzieć czemu w obydwu EXIFach jest napisane że lampa nie była używana?? Czy może używałeś jekiegoś patentu typu lampa na kablu wyzwalana przez synchro (tak jak na pierwszym zdjęciu koleś świeci w ciebie lampą) i lampa błyskała manualnie pełną mocą (a na niej było ustawione e-ttl ale nie było kabla z przeniesieniem TTLa tylko przez sam styk gorący) albo coś w tym stylu.. bo tak to wygląda że szło w manualu skoro EXIF nie zanotował podpiętej lampy
Dokładnie to samo już po pierwszym poście podejrzewałęm - że lampa nie jest na stopce tylko jakoś na kablu wyzwalana, bez E-TTL.
Tylko szkoda że autor wątku niedokładnie opisuje jak użył tej lampy.
Mam nadzieję, że w tych przepychankach forumowych nie umknął Wam ten post. Facet zna się na rzeczy, więc pijcie z tego źródła jeżeli na serio myślicie o fotografii. VanMurder - podziwiam i mam nadzieję na dłuższą pogawędkę o foceniu..
Pozdrawiam serdecznie.
Petel
PS:
kurde nie mogłem się powstrzymać od edycji :)
Czy ktoś zwrócił uwagę na zdanie:
[...]światło flasza nie jest wtedy takie płaskie jak robisz z krótkiego dystansu [...]
Nikt?
To doopki jesteście :)
Pozdrówka
Ja już dawno piję z tego źródła !!! ( Jeszcze się nie spiłem !!!:mrgreen: ) To jest świetny sposób na tego typu problemy. Naprawdę warto spróbować tego rozwiązania. Mi wyszły podobne efekty co VanMurder-owi. Dzięki za świetną kolejną radę VanMurder !!!! Pozdrawiam słoneczną Kalifornię ze słonecznego Olsztyna !
VanMurder
05-07-2008, 00:00
moim zdaniem w kazdym trybie-AV,TV,M
lampa powinna dobłysnąc tyle ile trzeba...
to trochę tak jakbyś napisał: że najlepiej robić zdjęcia na zielonym prostokąciku...;)
najlepiej jest być świadomym efektu który chcesz otrzymać podczas robienia zdjęć i automatyce aparatu powierzać jak najmniej, dokładne pomiary światła i doświadczenie to mz klucz do wyjątkowych fot...
Czemu na 1szym gość błyska ci lampą w obiektyw?
A możesz powiedzieć czemu w obydwu EXIFach jest napisane że lampa nie była używana?? Czy może używałeś jekiegoś patentu typu lampa na kablu wyzwalana przez synchro (tak jak na pierwszym zdjęciu koleś świeci w ciebie lampą) i lampa błyskała manualnie pełną mocą (a na niej było ustawione e-ttl ale nie było kabla z przeniesieniem TTLa tylko przez sam styk gorący) albo coś w tym stylu.. bo tak to wygląda że szło w manualu skoro EXIF nie zanotował podpiętej lampy
Nie używałem żadnego patentu -lampa normalnie na stopce
a to ze błyska ten gosc to poprostu takie zdjecie testowe było i tak wyszło ze focilismy naprzeciw siebie
a czemu niema lampy w EXIFie to niewiem
Nie używałem żadnego patentu -lampa normalnie na stopce
a to ze błyska ten gosc to poprostu takie zdjecie testowe było i tak wyszło ze focilismy naprzeciw siebie
a czemu niema lampy w EXIFie to niewiem
To sprawdź wszystkie styki itp. bo to dziwne takie zachowanie, wygląda tak że lampa odpalała w manualu, zwłaszcza że w exifie nie ma śladu że była używana.. może źle była w sankach zamocowana albo coś..
To sprawdź wszystkie styki itp. bo to dziwne takie zachowanie, wygląda tak że lampa odpalała w manualu, zwłaszcza że w exifie nie ma śladu że była używana.. może źle była w sankach zamocowana albo coś..
Bardzo mozliwe ze to ma związek z moim poprzednim problemem-brakiem(chwilowym zanikiem) E-TTLa
tzn E-TTL dział juz umnie poprawnie ale moze zeczywiscie cos na stykachnie tak,wczoraj fociłem w podobnych warunkach i wszystko było ok uff :)
Wysłałbym sprzęt do Wawy(lampa jeszcze miesiąc na gwarancji)ale niemoge czekac dwóch tygodni-aparat używam codziennie a drugiego body jeszcze sie nie dorobiłem...
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.