PDA

Zobacz pełną wersję : zmierz swiatlo na niebo.....



macgaw
03-05-2008, 10:43
witam
wiem ze to glupie pytanie, dla wiekszosci moze i banalne. byc moze i to robie ale nieswiadomie.
chcialbym abyscie mi napisali jak to dokladnie robic. (jak kompletnemu laikowi)
a mianowicie...

co to znaczy "zmierz swiatlo an niebo, potem naceluj to co chesz wykaadruj i strzelaj"....
"najbardziej zalezy mi na procesie "np zmierz swiatlo na niebo"
czym, jak??

bylem w pilskim parku kilka dni temu, rano popadal deszcz i zrobilo sie naprawde zielono....
dlaczego zdjecia ktore zrobilem wyszly tak nienaturalnie, najbardziej chodi mi o zielen... kolory bardzo sztuczne...

.... i moze jeszcze jedno
przy obietywie 17-55 zdjecia np w tym parku wychodzily mi nie ostre.....
robilem zdjecia dziecku (70% nie ostrych)

moze popelniam blad ?? mam ustawiony pomiar swiatla wielosegmentowy
robie na "M" byla ladna pogoda ale to byl park, wiele drzew
czasy od 1/100 do 1/250 przeslony od f4 do f6.3 iso 200,400

dziekuje za podpowiedzi

Krzychu
03-05-2008, 10:53
co to znaczy "zmierz swiatlo an niebo, potem naceluj to co chesz wykaadruj i strzelaj"....
"najbardziej zalezy mi na procesie "np zmierz swiatlo na niebo"
czym, jak??


Światłomierzem aparatu - w zasadzie jak masz jednolity kolor to nacelowujesz obiektyw na niebo, spust do połowy i masz pomiar - albo go blokujesz, albo w trybie M ustawiasz tam gdzie chcesz - ja niebieskie niebo (żeby na zdjęciu było niebieskie) w M ustawiam zazwyczaj od +1 do +1 1/3 EV .

Rafal913
03-05-2008, 11:00
Mam ten sam problem :)

Jak robie zdjęcie jakiejś osobie to albo Ona jest dobrze doświetlona albo niebo.

Próbuje doświetlać lampą (580EXII), ale coś mi nie idzie :/

Może ktoś wytlumaczyć tak łopatologicznie :)

Ps. Bo niechce za każdym razem siedzieć w PS'ie i wywoływać 3 rawów a potem ich sklejać ;)

Bagnet007
03-05-2008, 11:04
Mam ten sam problem :)

Jak robie zdjęcie jakiejś osobie to albo Ona jest dobrze doświetlona albo niebo.

Próbuje doświetlać lampą (580EXII), ale coś mi nie idzie :/

Może ktoś wytlumaczyć tak łopatologicznie :)

Ps. Bo niechce za każdym razem siedzieć w PS'ie i wywoływać 3 rawów a potem ich sklejać ;)

Nie robić w południe ?

Rafal913
03-05-2008, 11:12
Nie robić w południe ?

No jasne, najlepiej wcale nie robić :)

Ja tłumacze to sobie tak:

Ustawiam ekspozycje na niebo
Ostrość na osobe
Osobe doświetlam lampą

Tylko niemogę jakoś tego zgrać :???:

Bagnet007
03-05-2008, 11:20
No jasne, najlepiej wcale nie robić :)

Ja tłumacze to sobie tak:

Ustawiam ekspozycje na niebo
Ostrość na osobe
Osobe doświetlam lampą

Tylko niemogę jakoś tego zgrać :???:

Nie opowiadaj :-)
Wyjdź o 17-18, zamiast lampy weź jakąś blendę i powinno być lepiej. Nie jestem specem od portretu (nawet nigdy nie robiłem zdjęć ludziom), ale o tej porze nie powinno być problemu nawet bez użycia jakichkolwiek filtrów.
Nawet moja komórkowa matryca sobie radzi :mrgreen:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img262.imageshack.us/my.php?image=4291580il1.jpg)

Rafal913
03-05-2008, 11:24
Nawet moja komórkowa matryca sobie radzi :mrgreen:


Teraz to mnie załamałeś :lol:

Poprostu niezawsze da się wyjść o tej 18stej :)

Czasami jakiś spacerek o 11stej się robi, jest okazja, a tu ****.

Niebo całe białe, a reszta okej ;)
Tymbardziej, że w mojej okolicy zawsze są ********e chmury :mrgreen:

Bagnet007
03-05-2008, 11:25
Teraz to mnie załamałeś :lol:

Poprostu niezawsze da się wyjść o tej 18stej :)

Czasami jakiś spacerek o 11stej się robi, jest okazja, a tu ****.

Niebo całe białe, a reszta okej ;)
Tymbardziej, że w mojej okolicy zawsze są ********e chmury :mrgreen:

To już musi poradzić jakiś spec od lamp.

Rafal913
03-05-2008, 11:30
Więc czekam na jakieś ambitne porady ;)

raster
03-05-2008, 11:31
lampa w ttlu

Blokada ekspozycji na tle (żeby się ładnie zarejestrowało)

Blokada błysku na osobie (ostrości pewnie też ale o tym chyba nie trzeba pisać ;))

I juz. Ewentualnie koryguj sobie mocą lampy efekt końcowy. Przypuszczam, że będziesz korygował w dół.

iktorn92
03-05-2008, 11:34
no to ustawiasz sobie nie wiem ile tam Ci wyjdzie jak masz hss a masz to np. 1/400 f 4.0 i do tego lampa w ttlu np.-2 1/3 i juz masz i doswietlona twarz
i ladne niebio oczywscie ustwiasz czas i przeslone do nieba. tylko wydaje mi sie ze jednak bedzie widac ten blysk....

Pozdro.

P.s najlepszym wyjsciem jest blenda

Rafal913
03-05-2008, 11:34
lampa w ttlu

Blokada ekspozycji na tle (żeby się ładnie zarejestrowało)

Blokada błysku na osobie (ostrości pewnie też ale o tym chyba nie trzeba pisać ;))

I juz. Ewentualnie koryguj sobie mocą lampy efekt końcowy. Przypuszczam, że będziesz korygował w dół.

W teorii zrozumiałem :)

A w praktyce trzymam w łapie instrukcje, aparat, lampę i patrze sie jak sroka w gnat :/

Niepotrafie zablokować jednego potem drugiego i ostrości ustawić, jak ja mam to zrobić wszystko na raz ?

Chyba jednak pozostane przy PSie :/

iktorn92
03-05-2008, 11:42
a wiec:
ustawiasz w lampie tryb hss jest na obudowie przycisk pisze hss naciskasz i masz:) pozniej bierzesz M w body u ustawiasz punktowy pomiar swiatla i patrzysz jak Ci tam wychodzi jak kierujesz aparat w niebo wychodzi ci ze na 0 jest czas np. 1/400 i f 4.0 wiec tak zostawiasz i ustawiasz ostrosc na osobe i jeszcze w lapmie ustawiasz korekcje np. -2:) i wsio:)

milej nauki:)

Pozdro

raster
03-05-2008, 11:45
Chyba jednak pozostane przy PSie :/


Trochę chęci i samozaparcia wystarczy. Trzeba poświęcić czas i zacznie wychodzić. Jak nie poświęcisz czasu to się nie nauczysz - proste.

aleks
03-05-2008, 16:31
Jak się nie przewrócisz, to się nie nauczysz ;)
Mi po długiej przerwie, też ciężko idzie.

mor_feusz
03-05-2008, 19:55
To moze ja powiem jak ja robie (sposob Cichego o ile dobrze pamietam). Zalozmy - sloneczny dzien (nie 12-2 bo slonce morduje) powiedzmy 15 - spoko robie zdjecie pod slonce.
a) ustawiam AV dla danego "f" jakie mi sie podoba (powiedzmy ze pomiedzy 4-8 na 24-105L)
b) spust do polowy na niebo - przy iso 100 powiedzmy mam czas 1/800 (to taki przyklad z czasem ktotszym niz czas synchro)
c) skoro czas krotszy niz 1/200 (taki jest czas synchro w 350D) to lampa w HSS
d) blokuje lampe "*" (wtedy aparat wie ile mozy potrzeba zeby dopalic)
e) ustawiam na M (z lampa tylko M innaczej nie potrafie zdjecia zrobic) i dobieram parametry takie jak byly czli 1/800
f) af na twarz
g) zdjecie czlowieka ladnie doswietlone - niebo niebieskie

Zanim weszlo mi to w krew to mi to zajmowalo to troche - teraz mgnienie
Ale czasmi "wale na AV i przepalam" :)
Mozna pominac AV - szyciej
a) M
b) pomiar na niebo i dobrac czas tak zeby "drabinaka po srodku byla"
c) blokada lampy - "*" (jesli czas krotszy niz 1/200 to HSS)
d) focus na ludzika
e) strzal
f) dobrze jest

yogi-bear
03-05-2008, 21:06
To moze ja powiem jak ja robie...

Ajej! A na co tak motać się z Av? ;-) Drugi sposób który opisałeś jest IMHO właściwy i mało tego, masz dużą kontrolę nad wszystkim. Kiedy ustawia się drabinkę na niebo (czy jak kto woli, tło) można zdecydować czy tło ma być prześwietlone, niedoświetlone czy naświetlone prawidłowo. Dodałbym jedynie komentarz bo podpunktu "c". Blokada lampy również na ludziku. Przynajmniej ja tak robię i wydaje się to być logiczne. Oczywiście można dodatkowo stosować korektę na lampie, żeby kontrolować pierwszy plan.

Ktoś wcześniej pisał że "lampę będzie widać". Polecam zakup kabla OC-E3 lub ten starszy model. Coś wspaniałego, jakie światło potrafi dać lampa oddalona od osi obiektywu. Mogą trochę boleć ręce ale WARTO! ;-)

macgaw
04-05-2008, 11:34
witam ponownie

a wiec wczoraj bylem w pilskim parku i wg waszych porad postrykalem troszke....

niektore przeswieltione inne niedoswietlone inne nawet fajne...

zdjecia robilem w nastepujacy sposob (byc moze zle, prosze o poprawienie mnie)

lampa 430 tryb ettl, korekcja -2 1/3..... i dodatkowo gdzies przeczytalem i wlaczylem na lampie przycisk "taka blyskawice" jeden raz.....

zrobilem pomiar lampa na niebo i nasisnalem *, caly czas trzymajac gwiazdke wykadrowalem wyostrzylem na obiekt (dziecko) spust migawki do polowy i pstryk.

aparat ustawiony w tryb "M", patrzylem na drabinke aby byla w pozycji "0"

niektore mi wyszly niektore biale.... tzn spreczyuje.....

biale wyszly mi np wtedy kiedy zrobilem pomiar na niebo a zrobilem zdjecie na tle zielonego drzewa (w kadrze nieba juz nie bylo) wiec mysle ze to byla przyczyna przeswietlenia....

przy takim samym naswietleniu nieba i potem wykarowaniu na dziecko ,ale juz w tle z niebem zdjecie wyszlo nienajgorzej (tu pewnie musze jeszcze nauczyc sie dobrze dobrac czas i przyslone, choc zdjecia nie byly najgorsze)

wskazowki mile widziane

Viracocha
04-05-2008, 12:14
niektore mi wyszly niektore biale.... tzn spreczyuje.....

biale wyszly mi np wtedy kiedy zrobilem pomiar na niebo a zrobilem zdjecie na tle zielonego drzewa (w kadrze nieba juz nie bylo) wiec mysle ze to byla przyczyna przeswietlenia....

Wziąłeś pomiar z nieba, a zdjęcie robiłeś na tle drzewa i się dziwisz, że nie wyszło naświetlone tak jak trzeba? :shock:
Tu nie chodzi o to, żeby zawsze brać pomiar z nieba, ale z tła, na którym masz zamiar umieścić obiekt. Jeśli tłem ma być niebo, to bierzesz pomiar z nieba, jeśli drzewo, to z drzewa...
Błysk ma doświetlić tylko pierwszy plan i dlatego trzeba zablokować jego pomiar przy przekadrowaniu.

robgr85
04-05-2008, 12:38
jak ja bym to zrobił (tzn osoba fotografowana w słoneczny dzien na tle nieba)


>Aparat w "M", czas 1/200 iso100
celujesz w niebo i tak ustawiasz przysłonę aby niebo wyglądało dobrze.
>bierzesz lampe w manual (ja mam lampe tylko z ttl i tzn bez ettl :P) i tak ustawiasz jej moc aż osoba będzie dobrze oświetlona


odnośnie tego typu problemów dużo odpowiedzi znajdziesz na strobist.com

Pozdr.

mark_solo
04-05-2008, 13:07
Nie wiem po co takie kombinacje. Algorytm pomiaru matrycowego bez lampy jest taki, że większa waga przy obliczaniu ekspozycji jest przypisywana do obszaru w okół aktywnego punku AF. W przypadku lampy ekspozycja dla światła zastanego nie bierze pod uwagę aktywnego punku AF, czyli tło jest poprawnie naświetlane. Ekspozycja dla lamy jest obliczana niezależnie na podstawie przedbłysku wstępnego i aktywnego punktu AF. Reasumując wystarczy ustawić AV przy przesłonie jaką chcemy i zrobić zdjęcie. Jak czas wychodzi poza czas synchronizacji ustawiamy HSS. Najlepiej zrobić korektę lampy na minus w słoneczny dzień, aby nie było widać, że zdjęcie robimy z lampą.

yogi-bear
04-05-2008, 13:40
Nie wiem po co takie kombinacje. Algorytm pomiaru matrycowego...

Jak dla mnie, to co napisałeś to jakieś masło maślane.

Algorytm pomiaru matrycowego jest taki, żeby w 90% przypadków, przy wykonywaniu "zwykłych" zdjęć dawał oczekiwane rezultaty. Równie dobrze można włączyć we wszystkim Auto i zdjęcia też wyjdą względnie dobre, ale chyba nie o to chodzi. Myślę, że warto mieć nad wszystkim kontrolę, która w mniej standardowych kadrach pozwoli nam uzyskać zamierzony efekt. Może opiszę "pełnym zdaniem" swoje poczynania przy fotografowaniu na jasnym tle.

Zawsze używam spota i centralny punkt AF. Aparat na M, lampa E-TTL.

1. Ustawiam przesłonę jaka mnie interesuje.
2. Robię pomiar na tło/niebo, jak kto woli, kto co ma na drugim planie. Powiedzmy, że ustawiam drabinkę na "środek" chociaż nie jest to zasadą, często wolę mieć troszkę ciemniejsze tło od pierwszego planu więc pozwalam zejść drabince ciut w lewą stronę.
3. Celuję w pierwszy plan, wciskam FEL *.
4. Ustawiam ostrość, zmieniam kadr, dociskam spust, gotowe. Jeśli pierwszy plan mi nie gra, stosuję korektę na lampie. Jak już wcześniej pisałem, OC-E3 znacznie poprawia "jakość światła" z lampy, zdjęcia są o wiele bardziej naturalne.

To tyle, zawsze działa, zawsze się sprawdza, nigdy nie zawodzi. ;-)

ksx
04-05-2008, 13:41
pomiar spotem, ewentualnie skupiony na najjaśniejszy punkt, korekta ekspozycji +2-+2,5 ev jeśli punkt jest biały. Korekta blysku na minus, w zależności od odległości do doświetlanego motywu. Im bliżej tym większa korekta. Da się obliczyć, ale w dobie cyfraków szybciej i pewniej zrobić próbe.
Pozdrawiam

mark_solo
04-05-2008, 14:15
Jak dla mnie, to co napisałeś to jakieś masło maślane.

Algorytm pomiaru matrycowego jest taki, żeby w 90% przypadków, przy wykonywaniu "zwykłych" zdjęć dawał oczekiwane rezultaty. Równie dobrze można włączyć we wszystkim Auto i zdjęcia też wyjdą względnie dobre, ale chyba nie o to chodzi. Myślę, że warto mieć nad wszystkim kontrolę, która w mniej standardowych kadrach pozwoli nam uzyskać zamierzony efekt. Może opiszę "pełnym zdaniem" swoje poczynania przy fotografowaniu na jasnym tle.

Zawsze używam spota i centralny punkt AF. Aparat na M, lampa E-TTL.

1. Ustawiam przesłonę jaka mnie interesuje.
2. Robię pomiar na tło/niebo, jak kto woli, kto co ma na drugim planie. Powiedzmy, że ustawiam drabinkę na "środek" chociaż nie jest to zasadą, często wolę mieć troszkę ciemniejsze tło od pierwszego planu więc pozwalam zejść drabince ciut w lewą stronę.
3. Celuję w pierwszy plan, wciskam FEL *.
4. Ustawiam ostrość, zmieniam kadr, dociskam spust, gotowe. Jeśli pierwszy plan mi nie gra, stosuję korektę na lampie. Jak już wcześniej pisałem, OC-E3 znacznie poprawia "jakość światła" z lampy, zdjęcia są o wiele bardziej naturalne.

To tyle, zawsze działa, zawsze się sprawdza, nigdy nie zawodzi. ;-)

Twoja metoda jest bardzo dobra i dokładana jak jest czas na takie zabawy. A jak robisz korektę ekspozycji tła? Jak jest jasne to przy pomiarze punktowym powinna być korekta na plus, aby było dokładnie zmierzone.

Elajasz
04-05-2008, 15:48
ostatnio tez zbieram doswiadczenia z wykonywaniem zdjec, gdy tlo jest jasniejsze niz pierwszy plan. tak jak wiele osob dopalam wtedy lampa (chociaz blenda mi ostatnio chodzim po glowie). ale tak czytam czytam i jedna rzecz mnie dziwi. mianowicie jak to jest z blokowaniem blysku przez *. troche tego nie kumam, bo jak to rozumeim tak:
1. aparat na M
2. prawidlowe ustawienie ekspozycji na tło
3. kadrowanie i lapanie ostrosci
4. pstrym z wlaczona lampa w ettl (lub lampa tyrystorowa w trybie AV)
po co blokowac blysk dla ettl?

yogi-bear
04-05-2008, 15:56
Twoja metoda jest bardzo dobra i dokładana jak jest czas na takie zabawy. A jak robisz korektę ekspozycji tła? Jak jest jasne to przy pomiarze punktowym powinna być korekta na plus, aby było dokładnie zmierzone.

Kwestia tego co mam w tle. Tak jak pisałem, ustawiam ekspozycję patrząc na drabinkę i w miarę potrzeb wychylam ją w + lub - . Jeśli jest ciężko i nie mam pewności, zawsze mogę zrobić zdjęcie próbne tła ale dzieje się to naprawdę sporadycznie.

Wbrew pozorom to nie jest "długa zabawa". Wszystko dzieje się bardzo szybko i nie trzeba mieć specjalnej wprawy. Początkowo zapominało mi się o FELowaniu w porę ale teraz... jakoś to idzie ;-).



po co blokowac blysk dla ettl?

Żeby lampa zrobiła pomiar na pierwszym planie i w czasie przekadrowania nie zmieniła swoich nastaw. Jeśli po złapaniu ostrości nie zmieniasz kadru, nie musisz FELować.

Elajasz
04-05-2008, 16:14
Żeby lampa zrobiła pomiar na pierwszym planie i w czasie przekadrowania nie zmieniła swoich nastaw. Jeśli po złapaniu ostrości nie zmieniasz kadru, nie musisz FELować.


wlasnie pomyslalem 2 raz i tez sobie na to odpowiedzialem w identyczny sposob;)

mark_solo
04-05-2008, 17:09
Kwestia tego co mam w tle. Tak jak pisałem, ustawiam ekspozycję patrząc na drabinkę i w miarę potrzeb wychylam ją w + lub - . Jeśli jest ciężko i nie mam pewności, zawsze mogę zrobić zdjęcie próbne tła ale dzieje się to naprawdę sporadycznie.

Wbrew pozorom to nie jest "długa zabawa". Wszystko dzieje się bardzo szybko i nie trzeba mieć specjalnej wprawy. Początkowo zapominało mi się o FELowaniu w porę ale teraz... jakoś to idzie ;-).



Żeby lampa zrobiła pomiar na pierwszym planie i w czasie przekadrowania nie zmieniła swoich nastaw. Jeśli po złapaniu ostrości nie zmieniasz kadru, nie musisz FELować.

A jak oceniasz czy już jest dobrze. Na małym ekraniku aparatu?

Czym się w takim różni korekcja ekspozycji dla światła zastanego i błyskowego w AV i M. W/g mnie łatwiej się ją wykonuje w AV. Pomiar matrycowy jest jednak dość dokładny. Sprawdzałem pomiar metodą Adamsa i pomiarem matrycowym. W większości wypadków pomiar matrycowy zgadza się z pomiarem strefowym z wykorzystaniem pomiaru punktowego i odpowiednimi korektami ekspozycji.

Jeżeli w Twojej metodzie i tak dokonujesz korekt, to znaczy, że nie jest ona tak dokładna jak to opisujesz.

yogi-bear
04-05-2008, 17:56
A jak oceniasz czy już jest dobrze. Na małym ekraniku aparatu?

Tak, na "małym ekraniku aparatu" + histogram. A Ty jak oceniasz czy jest dobrze? Ufasz w 100% automatyce pomiaru matrycowego i nie musisz nic sprawdzać?


Czym się w takim różni korekcja ekspozycji dla światła zastanego i błyskowego w AV i M.

No jak czym? W Av "mówisz" jaką chcesz przesłonę i korektę a aparat "wypluwa" migawkę. W M mówisz jaką chcesz przesłonę a ruszając migawką ustawiasz korektę (albo odwrotnie, ustawiasz migawkę i ruszasz przesłoną). Wychodzi na to samo więc po co przełączać między Av -> M ? To jest dopiero strata czasu. Dodatkowo w M masz większe możliwości zmiany wartości przesłona; migawka.



W/g mnie łatwiej się ją wykonuje w AV. Pomiar matrycowy jest jednak dość dokładny. Sprawdzałem pomiar metodą Adamsa i pomiarem matrycowym. W większości wypadków pomiar matrycowy zgadza się z pomiarem strefowym z wykorzystaniem pomiaru punktowego i odpowiednimi korektami ekspozycji.

Ok, ale kto Ci zabrania włączyć tryb matrycowy w M?
Uważam że z Av wcale nie jest łatwiej. W M raz dobrze ustawisz i masz pewność że każde zdjęcie wyjdzie tam samo dobrze, w Av nie jest to tak oczywiste. Istnieje bardzo duże przypuszczenie, że każdy pomiar będzie inny. Jeśli chodzi Ci o pomiar w Av, przejście na M i "wklepanie" tych wartości to... jeszcze raz napiszę: kto Ci zabrania włączyć tryb matrycowy w M? Zrobisz to samo nie zmieniając trybu aparatu.


Jeżeli w Twojej metodzie i tak dokonujesz korekt, to znaczy, że nie jest ona tak dokładna jak to opisujesz.

Nie zawsze potrafię przewidzieć, czy zadana korekta będzie wystarczająca i czy osiągnę to co zamierzam. Wprowadzanie tego typu korekt uważam za jak najbardziej normalne. Zdecydowanie prościej będzie mi wprowadzić korektę w trybie M, kiedy wiem że podbicie o 1ev rzeczywiście będzie podbiciem tego co widzę (zdjęcie zrobione wcześniej) o 1ev niż w trybie Av, kiedy korekta wprowadzana jest na podstawie pomiaru który (jak już pisałem) za każdym razem będzie inny. Paradoksalnie można spotkać się z sytuacją kiedy wprowadzając korektę +1ev uzyskam ciemniejsze zdjęcie niż to, uzyskane bez wprowadzania korekt. W trybie M nigdy się to nie stanie.

Jeśli ktoś umie posługiwać się spotem (nie twierdzę że dobrze go opanowałem), bez wątpienia ta metoda będzie dla niego bardziej dokładna i pewna.

mark_solo
04-05-2008, 19:00
Tak, na "małym ekraniku aparatu" + histogram. A Ty jak oceniasz czy jest dobrze? Ufasz w 100% automatyce pomiaru matrycowego i nie musisz nic sprawdzać?

Pewnie, że nie ufam i robię tak samo jak Ty.



Twoja metoda jest jak najbardziej słuszna, tylko w praktyce może być czasami trudna do zastosowania. Jak zrobisz pomiar punktowy szerokim obiektywem, gdy obiekt na który mierzysz jest mniejszy od kółka pomiarowego na matówce? Lub gdy tło jest bardzo zróżnicowane. Albo obiekt zasłania tło. Prosisz go wtedy aby je odsłonił, gdyż chcesz sobie zmierzyć.
Poza tym istnieje wiele metod osiągnięcia tego samego celu. Dla jednego to tylko tryb M, a dla mnie w pomieszczeniach M a na zewnątrz np. AV. Po prostu tak lubię.

yogi-bear
04-05-2008, 19:17
Twoja metoda jest jak najbardziej słuszna, tylko w praktyce może być czasami trudna do zastosowania. Jak zrobisz pomiar punktowy szerokim obiektywem, gdy obiekt na który mierzysz jest mniejszy od kółka pomiarowego na matówce?

Nigdy w życiu nie miałem takiej potrzeby i jakoś nie mogę sobie wyobrazić sytuacji w której musiałbym ustawiać parametry na tak mały punkt. Co z pozostałą częścią kadru? Zresztą jeśli będę miał problem z ustawieniem parametrów na tak mały punkt, pomiar matrycowy nawet nie zauważy jego istnienia ;-)


Lub gdy tło jest bardzo zróżnicowane. Albo obiekt zasłania tło. Prosisz go wtedy aby je odsłonił, gdyż chcesz sobie zmierzyć.

Jeśli obiekt zasłania tło to po co robić pomiar na coś czego w kadrze nie widać? No ale ok, powiedzmy że chcemy zrobić ten pomiar i co tu pomoże Av lub pomiar matrycowy? Chyba też nie umie prześwietlać modela. ;-)


Poza tym istnieje wiele metod osiągnięcia tego samego celu. Dla jednego to tylko tryb M, a dla mnie w pomieszczeniach M a na zewnątrz np. AV. Po prostu tak lubię.

Kto co lubi. Tylko ten argument mnie przekonuje. ;-)

maziboss
29-06-2008, 10:19
A czy idzie zrobic fajne zdjecie ale bez zewnetrznej lampy ? Narazie takiej nie posiadam. Moj aparat: Canon 40D

Tezet-gdynia
29-06-2008, 10:53
Pewnie ze idzie zrobic tylko z wbudowana, sam tak probowalem i da rade ;)

www
29-06-2008, 10:58
napiscie teraz moze , jak to bedzie wygladalo bez lampy , takie mierzenie:wink:

maziboss
29-06-2008, 11:36
napiscie teraz moze , jak to bedzie wygladalo bez lampy , takie mierzenie:wink:

Dokladnie. Bardzo prosze o pomoc dla laikow takich jak ja :)

Tezet-gdynia
29-06-2008, 12:11
tzn jak bez lampy ?? bez zewnetrznej ?? czy wogole bez lampy mierzenie na niebo ??

maziboss
29-06-2008, 12:28
tzn jak bez lampy ?? bez zewnetrznej ?? czy wogole bez lampy mierzenie na niebo ??

bez lampy zewnetrznej :)

Tezet-gdynia
29-06-2008, 12:34
Ja z 300D radze sobie tak:

- Pamietam ze synchro lampy jest 1/200 wiec naswietlanie nieba tez powinno byc max 1/200

- Przelaczam na Tv -> ustawiam 1/200 (bo taki jest max dla wbudowanej lampy w 300D) i celuje w niebo -> zapamietuje przeslone ktora mi pokazuje np. F8

- Przelaczam na M -> ustawiam czas 1/200 i F8 -> wlaczam lampe i gotowe

Efekt ?? Mysle ze zostal osiagniety http://images31.fotosik.pl/261/8ce33ae66b8143ca.jpg

maziboss
29-06-2008, 12:47
Ja z 300D radze sobie tak:

- Pamietam ze synchro lampy jest 1/200 wiec naswietlanie nieba tez powinno byc max 1/200

- Przelaczam na Tv -> ustawiam 1/200 (bo taki jest max dla wbudowanej lampy w 300D) i celuje w niebo -> zapamietuje przeslone ktora mi pokazuje np. F8

- Przelaczam na M -> ustawiam czas 1/200 i F8 -> wlaczam lampe i gotowe

Efekt ?? Mysle ze zostal osiagniety http://images31.fotosik.pl/261/8ce33ae66b8143ca.jpg
niestety u mnie bardzo widoczne jest dzialanie lampy :/

Bez lampy idzie cos takiego zrobic w ogole ?

Tezet-gdynia
29-06-2008, 12:52
Probowalem i kot byl praktycznie calkowicie zaciemniony i niebo ok, albo kot ok a niebo biale, moze korekcja lampy by pomogla albo zasloniecie jej karteczka zeby troche rozproszyc i ograniczyc ilosc swiatla ?

maziboss
29-06-2008, 12:56
Probowalem i kot byl praktycznie calkowicie zaciemniony i niebo ok, albo kot ok a niebo biale, moze korekcja lampy by pomogla albo zasloniecie jej karteczka zeby troche rozproszyc i ograniczyc ilosc swiatla ?

lampe dalem na -2ev i dalej kicha niestety. Pewnie zewnetrzne lampy nie daja takiego efektu...

www
29-06-2008, 14:09
a wogóle bez lampy:smile:

maziboss
29-06-2008, 14:14
a wogóle bez lampy:smile:

gdzies to czytalem tutaj ale nie potrafie znalezc. Trzeba sobie zrobic jakis profil z odpowiednim nastawieniem EV. Jak znajde dam znac :)