Zobacz pełną wersję : Jak fotografować z filtrem połówkowym
Witam
Ostatnio kupiłem filtr szary cokin ND4 lub ND0,4 znalazłem obie nazwy do tego samego filtra. To jest ten uniwersalny :-). Założyłem go na obiektyw zrobiłem kilka zdjęć i szczerze to nie za bardzo mi się podoba :wink: tzn. jakieś ciemne albo za jasne. Wina leży po mojej stronie, bo widziałem zdjęcia z filtrami szarymi i tam efekt jest super :-) . Mam pytanie macie jakieś sposoby na robienie zdjęć z filtrem? rozjaśniacie/ściemniacie zdjęcie (zmieniacie ekspozycje), bo ja mam wrażenie ze aparat trochę się gubi.
Jakieś rady co do ustawiania samego filtra?
Wiem ze moje pytania dla niektórych mogą być banalne, ale może uzyskam odpowiedz :D.
sniper88
30-04-2008, 13:02
Filtr szary tylko wydluza ekspozycje, nie powinienes miec problemow z automatycznym ustawieniem czasu naswietlania:) Nie masz przypadkiem ustawionego punktowego pomiaru swiatla?
Nie mam ustawionego punktowego pomiaru światła. Po prostu mam wrażenie ze jak mocno przyciemnię tzn. obniżę filtr w holderze to aparat stara się rozjaśnić (co jest logiczne bo wg niego jest za ciemno), ale mi o to nie chodzi wiem ze mogę obniżyć ekspozycje i będzie ok., ale to takie strzelanie nie wiem czy? o ile? może są jakieś zasady? Może macie wypracowane na to sposoby? Jak nie to się pobawię i to rozkminie prędzej czy później, ale, po co się męczyć :-)
Nie powinno być różnicy w naświeleniu zdjęcia - beda tak samo dobrze oświetlone. Filtr umożliwia wykonanie zdjęcia z dłuższym (o tyle jaka wartość jest na filtrze) czasem naświetlania;
mały test:
ustaw na statywie aparat i wykonaj zdjęcia z filtrem i bez z priotytetem przeslony (Av)
i zauważ różnicę w czasie ekspozycji.
sniper88
30-04-2008, 13:46
Napisales filtr szary, myslalem ze caly a nie polowkowy;) (Chyba ze caly czas masz na mysli filtr pelny (niepolowkowy), ale wtedy nie rozumiem tego tesktu o obnizaniu filtra w holderze:mrgreen:)
Ja jak robie zdjecia, to mam zalozony filtr i naswietlam na 1 plan, tylko ze mam nd 0.9 wiec potem musze obnizac kontrast przy wolaniu RAWow:)
Peri Noid
30-04-2008, 13:47
A czy przypadkiem nie piszesz o filtrze połówkowym? Jeśli tak, to idea jest taka, że wykorzystujesz ciemną część do obszarów jaśniejszych, obracając odpowiednio holder.
A jeśli nie chodzi o połówkowy tylko pełny, to np.
http://canon-board.info/showpost.php?p=258779&postcount=4
http://canon-board.info/showthread.php?t=32938
Ponieważ też mam zamiar nabyć wkrótce połówki, to spytam się - jak poprawnie naświetlać z ich użyciem (wschody, zachody etc.)? Pomiar bez filtra na najjaśniejszy punkt nieba i później korekta o 2 EV (=korekta dla nieba bez filtra) + x EV gdzie x to "tłumienie" użytego filtra?
tomdz - to zależy czy chcesz podchodzić do tego bardziej matematycznie czy też może empirycznie :)
Możesz oczywiście ściągać uśrednione pomiary z nieba i pierwszego planu, wyliczać różnicę między nimi i do tego aplikować odpowiedni filtr.
Wydaje mi się jednak iż praktyczniesze będzie korzystanie ze zwykłego uśrednionego pomiaru całej sceny (akcentując bardziej lub mniej miejsca które chcesz dobrze naświetlić) (z tego co pamiętam * w Canonie) i analiza efektu finalnego na histogramie.
Z czasem dojdziesz do wprawy i będziesz z góry wiedzieć jaki filtr jest potrzebny bez specjalnych wyliczeń.
E tam, zaraz matematycznie ;-) (choć prawda, że ja umysł ścisły :D). Chodziło mi tylko o to, jak dla wschodów robionych z połówką wyrównać histogram do prawej. Bez filtra, jak strzelam widoczek i nie chcę przepalić nieba, zwykle celuję w najjaśniejszą jego część i prześwietlam o 1 i 2/3 EV (zostawiam sobie margines bezpieczeństwa, bo wiadomo, że partialem z 400D trudno dokładnie trafić w najjaśniejszy punkt). Na chłopski rozum, przy filtrze trzeba by w stosunku do tego pomiaru dodatkowo prześwietlić o tyle, ile filtr przyciemnia obraz. Chciałem się tylko upewnić, że to na pewno tak ;-)
Zgadza się, choć ja bym po prostu polecał prostą metodę.
Ogólnie kontroluj sytuację na histogramie.
Przy uśrednionym pomiarze całej sceny aparat będzie się starał nie dopuścić do przepalenia świateł.
W zależności jak dużo ciemniejszego pierwszego planu masz w kadrze będziesz mógł wprowadzić pewne korekty na "+".
Tak by naświetlić możliwie najbliżej prawej strony histogramu.
W sumie racja, zakładając, że połówka zmniejszy kontrast sceny, matrycowy powinien nieźle dawać radę. Dzięki :-)
Tak chodzilo mi o szara połówke :-) widze ze sa sposoby, ale trzeba samemu do nich dojsc robiąc zdjecia. Dzieki za odpowiedzi :-)
fotoamato
30-03-2015, 13:44
Nie mam ustawionego punktowego pomiaru światła. Po prostu mam wrażenie ze jak mocno przyciemnię tzn. obniżę filtr w holderze to aparat stara się rozjaśnić (co jest logiczne bo wg niego jest za ciemno), ale mi o to nie chodzi wiem ze mogę obniżyć ekspozycje i będzie ok., ale to takie strzelanie nie wiem czy? o ile? może są jakieś zasady? Może macie wypracowane na to sposoby? Jak nie to się pobawię i to rozkminie prędzej czy później, ale, po co się męczyć :-)
Dobre pytania..., rowniez zastanawiam sie , czy najpierw robic pomiar bez filtra a dopiero pozniej wsunac go w holder i korygowac ekspozycje patrzac na histogram ?(mysle ze tak bylo by nawet dokladniej)
Wogole jak to jest z tymi filtrami i fotografia pod swiatlo? czy nalezy uzywac funkcji D-lighting(Nikon) aby bardziej rozjasnic dolne partie obrazu?
Jaki pomiar swiatla zastosowac fotografujac zachod slonca ?
Czy nalezalo by podbic kontrast w ustawieniach aparatu ..itd ?
Ktory z obiektywow jest najskuteczniejszy w fotografi pod swiatlo ? (chodzi o tzw; flary )
może wrzucę filmik w temacie jak to robi Joe Cornish
All Camera Videos-02 (http://link.brightcove.com/services/player/bcpid1288744197001?bckey=AQ~~,AAAA9xAgFKE~,r7nzv3h kl_5JZIr84L4zSU7ZYoi6EFqS&bclid=1215646150001&bctid=1278231503001)
jak zwykle są różne szkoły w temacie ale Cornish robi na manualu więc zakładam że nie zmienia ustawień po założeniu filtra, podobnie pisze Mroczek w swojej książce, ale inne sposoby też działają czyli matrycowy lub na histogram, lub na histogram ETTR trzeba tylko wiedzieć co się później ze zdjęciem będzie robiło.
fotoamato
30-03-2015, 21:00
Tak,ale ten film w sumie niewiele wyjasnia, poza omowieniem poszczegolnych filtrow Lee, ktore mozna uzyc w tym ich holderze..chyba ze pomylkowo wrzuciles nie ten filmik ?
https://www.youtube.com/watch?v=3IooM7FB44c
to dobre podstawy, warto obejrzeć a potem samemu pomału wprowadzać to w swoje ujęcia.
fotoamato
30-03-2015, 21:25
Okey, dzieki ze te filmiki, mysle ze sobie poradze :)
Mam jeszcze jedno pytanie ; ostatnio fotografowalem zachod slonca w tle byly gory (las) z duzej ogleglosci.... w sumie wszystko bylo poprawnie naswietlone, tylko ten gorzysty las byl jakis niedoswietlony (?), zadna mgla wtedy nie unosila sie nad tym lasem;/ czy do takiej sceny potrzebuje dodatkowo jeszcze jakiegos filtra poza szara polowka ND ?
trudno powiedzieć o czym mówisz, zapodaj fotkę, może to była zniżka kontrastu, wtedy przydałby sie polar, ale nic nie zdziałamu, gdy nie pokażesz tam tego efektu.
fotoamato
30-03-2015, 23:13
Mozesz miec racje z tym spadkiem kontrastu, w ogole nie podoba mnie sie ten obiektyw Tamron 17-55mm f2.8 zwlaszcza, ze nienajlepiej radzi sobie pod swiatlo .
Pousuwalem juz te zdjecia,ale RAW`y gdzies tam jeszcze powiny byc, wiec moze jutro sprobuje cos tutaj wrzucic ...
fotoamato
31-03-2015, 09:07
Tak to wlasnie nieladnie wyglada, nierowno ponaswietlane gory, jak jakies plamy(zaznaczylem strzaleczkami) pozostaje tylko wyciac samo niebo a dol przyciemnic calkiem.
Zdjęcia (http://pokazywarka.pl/n3h9d0/)
Ps; Filtr ND polowkowy szary (soft) 0.9 Hi-Tech.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.