PDA

Zobacz pełną wersję : Stała ogniskowa



osasa
21-05-2005, 17:11
Mam pytanko co do obiektywów stałoogniskowych. Czy z podanej ogniskowej mozna wyliczyć zbliżenie obiektywu? W zmiennoogniskowych dzieli się długa przez krótką, a w stałoogniskowych?

Przyszło mi to do głowy jak oglądałem w necie Canona EF 1200mm :twisted:
Moze na jego przykładzie ktoś to mi wyjaśni...

Moze i pytanie jest banalne, ale cóż, jestem zielony;) Pozdroofka:)

Pszczola
21-05-2005, 17:15
W szklach zmiennoogniskowych dzielenie dlugiej przez krotka nie daje w wyniku danych 'przyblizenia' bezwzglednego tylko zakres krotnosci zooma od szerokiego kata do waskiego. W stalkach mozna zrobic tak samo, tyle, ze wynik zawsze bedzie = 1 ;-)

Tomasz Golinski
21-05-2005, 19:25
To co cię interesuje nazywa się skalą odwzorowania i jest to stosunek rozmiaru obiektu do rozmiaru obrazu na kliszy.

osasa
21-05-2005, 21:23
To co cię interesuje nazywa się skalą odwzorowania i jest to stosunek rozmiaru obiektu do rozmiaru obrazu na kliszy.
Hmm.. pogooglowałem i...
http://www.grzyby.pl/pierwotna-skala-odwzorowania.htm
"Np. grzyb o wysokości 20 mm jest wyświetlany na monitorze i ma tam 80 mm wysokości. Skala odwzorowania to 4:1. "
To jest skala odwzorowania...
Jeszcze jeden link: http://fotohobby.terramail.pl/makro/teoria.htm
A ja miałem na myśli to czy z ogniskowej obiektywu stałoogniskowego da sie wyliczyć "przybliżenie bezwzględne", jak określił to Pszczoła.

kavoo
21-05-2005, 21:36
To co cię interesuje nazywa się skalą odwzorowania i jest to stosunek rozmiaru obiektu do rozmiaru obrazu na kliszy.
Ja mysle, ze - skoro osasa sam przyznaje, ze jest zielony - nie chodzi mu o skale odwzorowania... bo pewnie nawet nie wie co to takiego ;-)

Jak znam zycie, to chodzi o to, co w przypadku lornetek zwyklo sie nazywac przyblizeniem - jesli np. lornetka ma przyblizenie x10 to znaczy, ze obiekt oddalony o 100m jest przez lornetke widziany tak, jakby byl oddalony o 10m.

osasa
21-05-2005, 21:52