PDA

Zobacz pełną wersję : Autofocus i kadrowanie



Paul80
26-04-2008, 00:24
Mam pytanie odnośnie autofcusa, jak to w końcu z nim jest, bo instrukcja nic nie mówi na ten temat.

Chodzi o to ,że jak złapiemy ostrość powiedzmy na oku i przekadrujemy ,to wedle tego co wyczytałem na forum , fotka ma duże prawdopodobieństwo iż będzie nieostra.Mnie się to chyba potwierdza jak oglądam moje fotki,a jak jest w rzeczywistości w zestawieniu z instrukcją.Jestem nieco rozczarowany ostrością
fotek ,a wcześniej miałem Fuji 6500 i ostrość była jak dla mnie super ,tylko szumy mi się nie podobały.Proszę was o prostą receptę jak z tego kita wycisnąć maksymalną ostrość i jak kadrować ,aby nie tracić ostrości.:-( :-( :-(

ARN
26-04-2008, 00:29
a jaki to aparat ?

Paul80
26-04-2008, 00:34
Canon 400d +kit 18-55mmm:)

arturs
26-04-2008, 00:40
Canon 400d +kit 18-55mmm:)

Powodów może być kilka - pokaż jakieś przykładowe zdjęcie z exifem

Thunder
26-04-2008, 00:46
Ogolnie z Kitem nie powinno byc problemu z przekedrowaniem po zlapaniu ostrosci, bowiem GO jest dosc duza. problem pojawia sie gdy GO zaczyna byc naprawde mala, szczegolnie tyczy to szkiel 1.4 1.8 wtedy lepiej uzywac poszczegolnych punktow AF, choc z drugiej strony te nie zawsze sa tak precyzyjne jak centralny.

ARN
26-04-2008, 00:46
nie mam tego aparatu, ale:

1. Instrukcja MUSI mówić o blokadzie ostrości (i innych parametrów), więc radzę ją uważnie przeczytać :-)
2. jeżeli ustawisz ostrość na oku, a potem przekadrujesz na dalekie drzewa, to jasne, że nie będzie ostre. Ale możesz wtedy - jeśli chcesz, żeby AF cały czas "łapał" - zastosować AI Servo. Wtedy aparat ustawi ci ostrość na inny plan. To też znajdziesz w instrukcji.
3. jeżeli z kolei masz włączone AI Servo, to przekadrowując aparat ustawi ci ostrość gdzieś indziej, a wspomniane oko będzie nieostre. Musisz wtedy przestawić na One Shot. I w tym przypadku kłania się instrukcja (na pewno jest taki rozdział, jak praca z autofokusem)

miłej lektury i dobranoc

Paul80
26-04-2008, 01:03
Powiem szczerze ,że większość nieostrych poszła do śmieci a teraz szperałem w rawach i znalazłem na razie jedną fotkę http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/e8c3dc4f2e9737d6.html i zapewniam ,że celowałem na oczy z przekadrowaniem.

Thunder
26-04-2008, 01:33
A czasami nie pusciles spustu po przekadrowaniu. Bo az w taki FF mi sie nie chce wierzyc...

axk
26-04-2008, 02:25
W Canonach przycisk do blokady ekspozycji oznaczany jest gwiazdką (*). Po wyborze odpowiedniego pola AF "łapiemy" ostrość, następnie blokujemy ekspozycję (przycisk *) cały czas trzymając wciśnięty do połowy spust i dokonujemy przekadrowania. Oczywiście w wizjerze powinien wyświetlić się symbol (*) informujący o blokadzie ekspozycji.

Zabieg taki ma sen jeżeli obiekt który chcemy uwiecznić po przekadrowaniu jest w praktycznie takiej samej odległości od obiektywu co obiekt na którym ustawialiśmy ostrość. Jeżeli obiekty te będą miały różną odległość względem obiektywu (jeden z nich będzie na pierwszym planie a drugi na dalszym) to oczywistym faktem jest iż po przekadrowaniu i wykonaniu zdjęcia obiekt który chcieliśmy uwiecznić po przekadrowaniu będzie nieostry.

majcz
26-04-2008, 06:32
W Canonach przycisk do blokady ekspozycji oznaczany jest gwiazdką (*). Po wyborze odpowiedniego pola AF "łapiemy" ostrość, następnie blokujemy ekspozycję (przycisk *) cały czas trzymając wciśnięty do połowy spust i dokonujemy przekadrowania. Oczywiście w wizjerze powinien wyświetlić się symbol (*) informujący o blokadzie ekspozycji.
Wydaje mi się że nie w tym rzecz, ekspozycja nie ma raczej nic do ostrości. Aby utrzymać ostrość należy przytrzymać tylko przycisk wciśnięty do połowy podczas przekadrowywania.Na zdjęciu ostrość. jest na drzewo tzn gdzieś około środka kadru i tak jak pisał Thunder pewnie został popuszczony spust podczas przekadrowywania, przy aktywnym centralnym punkcie AF.

szandor
26-04-2008, 09:02
Cytat
Zabieg taki ma sen jeżeli obiekt który chcemy uwiecznić po przekadrowaniu jest w praktycznie takiej samej odległości od obiektywu co obiekt na którym ustawialiśmy ostrość. Jeżeli obiekty te będą miały różną odległość względem obiektywu (jeden z nich będzie na pierwszym planie a drugi na dalszym) to oczywistym faktem jest iż po przekadrowaniu i wykonaniu zdjęcia obiekt który chcieliśmy uwiecznić po przekadrowaniu będzie nieostry.[/QUOTE]

Trochę tu namieszałeś, przekadrowanie ma na celu zachowanie ostrości na pierwszym obiekcie. Przy wciśniętym spuście do połowy w czasie zmiany kadru ostrość na pierwszym obiekcie będzie zachowana.

Paul80
26-04-2008, 11:24
Spróbujcie zrobić to samo co niby ja zrobiłem ,ustawicie ostrość na obiekt,następnie popuście delikatnie przycisk i zróbcie fotkę. Niestety nie da się zrobić fotki bez potwierdzenia autofocusa.

Jedynie co mi przychodzi na myśl to chyba źle kadrowałem, zamiast przesuwać wzdłuż poziomu aparatu to ja go kierowałem przekręcając w lewo lub prawo.

arturs
26-04-2008, 11:44
Spróbujcie zrobić to samo co niby ja zrobiłem ,ustawicie ostrość na obiekt,następnie popuście delikatnie przycisk i zróbcie fotkę. Niestety nie da się zrobić fotki bez potwierdzenia autofocusa.


Jak to popuśćcie przycisk? Robisz tak (AF ma być na ONE SHOT !! nie na servo): wyostrzasz na obiekt, przycisk cały czas trzymasz do połowy wciśnięty (starasz się niczego nie popuścić :mrgreen: ), przekadrowujesz trzymając wciśnięty przycisk i po ustawieniu kadru wciskasz do końca - przy takim kadrze jak na zdjęciu i przysłonie w granicach 4 powinieneś bez problemu trafić

Piotrek73
26-04-2008, 11:47
Spróbujcie zrobić to samo co niby ja zrobiłem ,ustawicie ostrość na obiekt,następnie popuście delikatnie przycisk i zróbcie fotkę. Niestety nie da się zrobić fotki bez potwierdzenia autofocusa.

Jedynie co mi przychodzi na myśl to chyba źle kadrowałem, zamiast przesuwać wzdłuż poziomu aparatu to ja go kierowałem przekręcając w lewo lub prawo.

Witam
Po ustawieniu ostrości na obiekcie nie "popuszczamy" przycisku po przekadrowaniu. Po zablokowaniu AF (naciśnięciem sustu migawki do połowy) n obiekcie przekadrowujemy zdjęcie cały czas trzymając przycisk wciśnięty do połowy i dopiero po przekadrowaniu wciskamy go do końca żeby cyknąć fotkę. Na Twoim zdjęciu ostrość ustawiona jest na tło, więc nie było mowy o blokadzie AF - musiałeś puścić spust migawki po przekadrowaniu a później jeszcze raz go nacisnąć i dlatego aparat ustwił ostrość na tło.
Pozdrawiam

RafalTK
26-04-2008, 11:48
a jeżeli masz problem z utrzymaniem spustu do polowy to wejdz w Menu -> Funkcje indywidualne -> Spust migawki/Przyc. blok. AE i wybierz pozycje 3 (AE/AF, bez blokadz AE) ... w tym momecie spust kontroluje tylko parametry ekspozycji a AF oblsugujesz przyciskiem *. Po wcisieciu * ostrosc jest ustawiana i zachowana, do kolejnego wcisniecia * ...

axk
26-04-2008, 12:20
Cytat


... przekadrowanie ma na celu zachowanie ostrości na pierwszym obiekcie. .

Przekadrowanie ma na celu wykonanie prawidłowo naświetlonego zdjęcia. Ostrość owszem jest ważna jednakże zaletą przekadrowania jest możliwość wykonania poprawnie naświetlonego i ostrego zdjęcia w trudnych warunkach oświetleniowych. Wydaje mi się iż definicja "pierwszy obiekt" jest niepoprawna. Jeżeli np. wykonujemy zdjęcie 3 przedmiotów, wszystkie są takie same oraz ustawione są w jednej płaszczyźnie pozionej blisko siebie. Który w taki przypadku będzie pierwszy? Żaden. Chodzio o to na którym planie (bliższym, dalszym) względem obiektywu znajduje się dany obiekt.

prezes81
26-04-2008, 12:46
Ja też mam problemy z ostrością. Głównie kiedy chce zrobic zdjęcie tak żeby ująć w kadrze całą osobe. Ustawiam ostrość, przytrzymuje spust migawki przesuwam aparat na odpowiedni kadr i cyk. Patrze na fote - mydło:( Dodam że mam 400d i sigme 17-70. Zdarza się to głównie w kiepskich warunkach oswietleniowych. Zazwyczj ustawaim paramatry na ISO 400, przysłona 4,5 czas: to w zależności od tego jak jest ciemno, ale nie krótszy niż 1/100 żeby nie ruszyć. Może coś poradzicie???

piast9
26-04-2008, 13:12
Może coś poradzicie???
Może:
- w trakcie przekadrowania idąca osoba przemieszcza się na tyle, że wychodzi poza płaszczyznę ostrości?
- może focisz w AF ustawionym na serwo albo AI
- może przekadrowujesz na tyle, że obracając płaszczyznę ostrości przestajesz obejmować obiekt GO? Było to już wyjaśnione w którymś z wątków. Przy 4,5 GO już rewelacyjnie szeroka nie jest.

prezes81
26-04-2008, 14:54
osoba zazwyczaj jest nieruchoma, foce na one shot, a co do 3 to możliwe...

Sergiusz
26-04-2008, 16:12
Mam pytanie odnośnie autofcusa, jak to w końcu z nim jest, bo instrukcja nic nie mówi na ten temat.

Chodzi o to ,że jak złapiemy ostrość powiedzmy na oku i przekadrujemy ,to wedle tego co wyczytałem na forum , fotka ma duże prawdopodobieństwo iż będzie nieostra.Mnie się to chyba potwierdza jak oglądam moje fotki,a jak jest w rzeczywistości w zestawieniu z instrukcją.Jestem nieco rozczarowany ostrością
fotek ,a wcześniej miałem Fuji 6500 i ostrość była jak dla mnie super ,tylko szumy mi się nie podobały.Proszę was o prostą receptę jak z tego kita wycisnąć maksymalną ostrość i jak kadrować ,aby nie tracić ostrości.:-( :-( :-(

To bardzo proste nie ustawiaj ostrości na oku tylko na oko i po problemie. Ja bym dał jeszcze przysłonę 8
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!

Ja też mam problemy z ostrością. Głównie kiedy chce zrobic zdjęcie tak żeby ująć w kadrze całą osobe. Ustawiam ostrość, przytrzymuje spust migawki przesuwam aparat na odpowiedni kadr i cyk. Patrze na fote - mydło:( Dodam że mam 400d i sigme 17-70. Zdarza się to głównie w kiepskich warunkach oswietleniowych. Zazwyczj ustawaim paramatry na ISO 400, przysłona 4,5 czas: to w zależności od tego jak jest ciemno, ale nie krótszy niż 1/100 żeby nie ruszyć. Może coś poradzicie???
To nie ruszaj! Ile masz wzrostu?

pkwiat
26-04-2008, 16:44
Przekadrowanie ma na celu wykonanie prawidłowo naświetlonego zdjęcia. Ostrość owszem jest ważna jednakże zaletą przekadrowania jest możliwość wykonania poprawnie naświetlonego i ostrego zdjęcia w trudnych warunkach oświetleniowych. Wydaje mi się iż definicja "pierwszy obiekt" jest niepoprawna. Jeżeli np. wykonujemy zdjęcie 3 przedmiotów, wszystkie są takie same oraz ustawione są w jednej płaszczyźnie pozionej blisko siebie. Który w taki przypadku będzie pierwszy? Żaden. Chodzio o to na którym planie (bliższym, dalszym) względem obiektywu znajduje się dany obiekt.

Przekadrowanie ma na celu wykonanie zdjęcia o prawidłowej kompozycji (lub przynajmniej o zamierzonej kompozycji).
AE lock i AF lock pomagają utrzymać przy przekadrowaniu wcześniej ustalone na głównym obiekcie ostrość (przy założeniu odpowiednie GO) i ekspozycję.

axk
26-04-2008, 17:55
Definicji "prawidłowej kompozycji" jest wiele. U każdej osoby może ona oznaczać co innego. Mógłbyś zdefiniować co masz konkretnie na myśli używając terminu "prawidłowa kompozycja"?

pkwiat
26-04-2008, 18:16
Definicji "prawidłowej kompozycji" jest wiele. U każdej osoby może ona oznaczać co innego. Mógłbyś zdefiniować co masz konkretnie na myśli używając terminu "prawidłowa kompozycja"?

Aby zrozumieć co mam na myśli używając terminu "prawidłowa kompozycja" musisz poznać definicje "prawidłowej kompozycji", których jak sam napisałeś jest wiele.
Poza tym napisałem " o zamierzonej kompozycji" mając na myśli taką , która odbiega od reguł kompozycji, ale jest bliska intencjom autora zdjęcia.
Tylko proszę nie każ mi definiować reguł kompozycji, bo jak sam na pewno wiesz też jest ich wiele ( a przynajmniej kilka).

axk
26-04-2008, 18:28
Oczywiście "prawidłową kompozycję" każdy może interpretować na swój sposób. Można by dalej ciągnąć te "przepychanki słowne" jednakże wydaje mi się iż nie o to tutaj chodzi. Chodzi o pomoc osobie mającej pewien problem i na tym należało by się skupić.

uzależniony
27-04-2008, 22:37
Ja róznież zauważyłem u mnie podobny problem problem na mejej 50 f1.8. Czy to możlie, że walsnie poprzez ustawienie f1.8 straciłem ostrość na oku? AF ustawione mam na One shot, wybrany centralny punkt AF. Oczywiście najpierw ustawiam punkt AF na oku, wciskam do połowy spust, przekadrowuje i robię foto. Oko nieostre...

pkwiat
27-04-2008, 22:56
Ja róznież zauważyłem u mnie podobny problem problem na mejej 50 f1.8. Czy to możlie, że walsnie poprzez ustawienie f1.8 straciłem ostrość na oku? AF ustawione mam na One shot, wybrany centralny punkt AF. Oczywiście najpierw ustawiam punkt AF na oku, wciskam do połowy spust, przekadrowuje i robię foto. Oko nieostre...

Przy f 1,8 masz stosunkowo małą GO - przy przekadrowaniu płaszczyzna ostrości przesuwa się poza oko. Wybierz inny punkt AF.

bejrut
27-04-2008, 22:56
Ja róznież zauważyłem u mnie podobny problem problem na mejej 50 f1.8. Czy to możlie, że walsnie poprzez ustawienie f1.8 straciłem ostrość na oku? AF ustawione mam na One shot, wybrany centralny punkt AF. Oczywiście najpierw ustawiam punkt AF na oku, wciskam do połowy spust, przekadrowuje i robię foto. Oko nieostre...

dla przykladu: 50 f1.8 fotografowany obiekt z 1m co daje glebie tylko 3cm wiec przy przekadrowaniu latwo jest wyjsc poza nia i mydlo na oczku murowane
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Pirx
27-04-2008, 23:10
Dodać by jeszcze należało, że AF również nie jest nieomylny (szczególnie w 50/1.8 na f/1,8) i ustawienie ostrości na oku wcale nie musi oznaczać, że została ona tam ustawiona.

Poza tym, najważniejsza rzecz została tu już powiedziana : na bardzo małych przysłonach i niewielkich odległościach ostrzenia, przekadrowywanie po ustawieniu ostrości prawie zawsze spowoduje przesunięcie płaszczyzny ostrzenia, choćby z tego względu, że MY kiwamy się z aparatem do przodu i do tyłu, nie mówiąc o tym, że oś naszego obrotu może być daleka od tej "neutralnej" dla płaszczyzny ostrzenia.

uzależniony
27-04-2008, 23:33
Wielkie dzięki! :) Porady pomogły :)

privilege
08-10-2010, 18:47
Witam :)
Zrobiłem mały test...
Do listewki aluminiowej dołączyłem drugą taka samą tyle że krótszą i wyszło mi z tego T to "T" położyłem na podłodze... dłuższa to linia od matrycy do płaszczyzny ostrości a ta mniejsza górna listewka to płaszczyzna ostrości ..
Ułożyłem to wszyto na podłodze na białym kartonie zaznaczyłem linię (płaszczyznę ostrości) na tym kartonie a potem przesunąłem całość punkt obrotu był tu gdzie matryca czyli na początku dłuższej linii ...Literka T pokazała nowe miejsce płaszczyzny ostrości ok 2,5 cm za obiektem ...
teraz wymiary
- długość od matrycy do płaszczyzny ostrości 1 metr
kąt obrotu ok 30-35 stopni raz w jedną a potem w drugą stronę ale wiadomo że wyszło to samo bo jest symetrycznie jak po cyrklu ...
Czyli z mojego testu wynika że przesuwając aparatem w poziomie o kąt ok 33 stopnie aparatem oddalonym od modela o 1 metr płaszczyzna ostrości powędruje ok 2,5 cm za obiekt czy to w prawo czy w lewo co potwierdza to co mówili inni na temat kadrowania i przesuwania że należy się nieco odchylić do tyłu aby zniwelować przesunięcie płaszczyzny ostrości ...
wiem ze można to policzyć z jakiegoś wzoru matematycznego ale ja lubię sobie problem zobrazować i teraz mam tą swoja literkę T i trenuję na różnych odległościach :D
To co napisałem odnosi się do ogniskowej 50 mm czyli takiej jak ludzkie oko postrzega a co będzie gdy spróbujemy to samo zastosować do 200 mm czy przesunięcie będzie większe ? gdy będziemy fotografować przykładowo z metra ale na 200mm ? wiem ze minimalna ostrzenia jest zazwyczaj większa ale chodzi czysto teoretycznie ...Kto mądry niech się wypowie :mrgreen:
ps.. oczywiście nie brałem pod uwagę przysłony bo to niczego nie zmienia powieksza lub zmniejsza GO ale tu chodzi o środek GO (mniej więcej bo ponoć nie rozkłada się to tak symetrycznie jak się potocznie mówi i większa część ostrości jest za idealnym punktem a mniejsza przed coś 2/3 )
WNIOSKI na moim FF i 35mm f 1.4 wypadało by nie oddychać podczas przekadrowywania ;) ewentualnie przyswoić te zalecenia :mrgreen:

Snajperzy są szkoleni by naciskać spust prosto do tyłu opuszką palca, by uniknąć szarpania karabinem na boki. Najbardziej korzystną dla celności pozycją jest pozycja leżąca, z karabinem opartym na worku z piaskiem, a policzek strzelca powinien spoczywać na poduszce policzkowej. W czasie akcji dwójnóg może być użyty zamiast worka z piaskiem. Niekiedy strzelcy owijają pas broni wokół słabszej ręki dla lepszego unieruchomienia kolby.

Niektóre doktryny nakazują snajperowi oddychać głęboko przed strzelaniem, potem w czasie celowania i w momencie strzału wypuścić powietrze utrzymując płuca puste. Inne idąc jeszcze dalej i uczą strzelców strzelać pomiędzy kolejnymi uderzeniami serca dla zmniejszenia ruchu lufy w pionie.
Myślę że dla użytkowników 5Dmkx informacje nader cenne ;)

MariuszJ
08-10-2010, 18:53
Dla przekadrowywania z centralnego: odległość ostrzenia do kwadratu minus odległość przekadrowywania do kwadratu, z tego pierwiastek i odejmij odległość ostrzenia - wzór na przesunięcie idealnej płaszczyzny ostrości w stronę back focusa.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
.
Przykładowe obliczenie dla 3m odległości od obiektu i przesunięcia celu o 0.5m (to mniej więcej oczy do silnego punktu przy "popiersiówce" z ogniskowej 85m

pierwiastek(3*3 - 0.5*0.5)-3 = 0.04 (4cm back focusa)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
.
Dla ogniskowej 35mm, szybkiej przesłonie i sporym przekadrowaniu wypaść z GO jest niezmiernie łatwo - policzcie sami.

poszukiwacz2006
09-10-2010, 09:21
Nie jestem matematykiem, ale uważam, że wzór jest zły. Nie uwzględnia wartości przysłony, która przy stałej odległości od obiektu i stałej ogniskowej, zdecydowanie wpływa na rozkład głębi ostrości.
Polecam :http://www.dofmaster.com/dofjs.html

MariuszJ
09-10-2010, 09:31
Polecam zastanowienie się nad problemem w jaki sposób na punkt maksymalizacji MTF na pełnej dziurze, za pomocą której ostrzą wszystkie obiektywy, ma wpływać ustawiana PO zablokowaniu ostrości przysłona.