PDA

Zobacz pełną wersję : Filtry w fotografii pejzażowej oraz nocnej



trothlik
25-04-2008, 20:08
Jestem początkującym fotografem, i chciałbym zapytać was o rade na temat używania filtrów przy robieniu zdjęć nocnych i krajobrazów. jakie filtry używać i czy w ogóle sie w to bawić. jeżeli macie jakieś doświadczenia to chętnie poczytam. pozdrawiam

jceel
29-04-2008, 02:54
Jestem początkującym fotografem, i chciałbym zapytać was o rade na temat używania filtrów przy robieniu zdjęć nocnych i krajobrazów. jakie filtry używać i czy w ogóle sie w to bawić. jeżeli macie jakieś doświadczenia to chętnie poczytam. pozdrawiam

Do krajobrazów polar albo szara półówka, może też przydać się filtr ND8... do zdjęć w nocy może być przydatny filtr zielony (jeśli zamierzasz publikować zdjęcia w B&W), ale znalezienie dobrego filtra tego rodzaju może być trudne, a efekt niewiele lepszy niż osiągnięty w photoshopie.

airhead
29-04-2008, 13:37
absolutnie nie myśl o filtrach w czasie zdjęć nocnych! za mało Ci blików i flar? zapomnij... nawet UV lepiej zdjąć

natomiast do krajobrazu niezbędny jest CPL, warto UV i można pomyśleć nad 0,9 hard grad

MacGyver
29-04-2008, 13:56
Czasami, przy zdjęciach wykonywanych w plenerze, o zmierzchu lub podczas pełni, przydać się mogą szare połówki. W miejskiej fotografii nocnej używa się efektownych filtrów gwiazdkowych (podobny efekt można osiągnąć domykając przysłonę do wartości f/11 - f/16, ale nie zawsze jest to pożądane z innych względów).

bebesky
29-04-2008, 14:57
do fotografii nocnej podobno są filtry które usuwają czerwony zafarb z nieba - pewności nie mam bo na żywo się z nimi nie spotkałem :) może ktoś się z nimi spotkał to wyjaśni :)

MacGyver
29-04-2008, 15:08
Uzupełniając, polecam lekturę:
http://canon-board.info/showthread.php?t=32938

drakon
29-04-2008, 18:43
W słoneczne dni filtr polaryzacyjny najlepsze efekty daje kiedy promienie padają prostopadle do obiektywu, szybko nauczysz się go używać.
W pozostałe dni jakiś dobry UV.
Jeśli Ci zależy na jakości nie oszczędzaj na filtrach.
Do pozostałych typów filtrów trzeba nabrać trochę doświadczenia.

Krzychu
29-04-2008, 19:40
W pozostałe dni jakiś dobry UV.


A ten UV to po co ?

jceel
29-04-2008, 20:01
A ten UV to po co ?

Żeby się szkiełko nie zarysowało... ;)

airhead
29-04-2008, 21:07
teoretycznie powinien powiększać kontrast poprzez usuwanie promieni UV, które nie tworzą obrazu tylko jakąś mgłę, ale w praktyce ma to znaczenie dopiero powyżej 2000m npm... w analogu podobno był bardziej użyteczny

bebesky
30-04-2008, 08:05
teoretycznie powinien powiększać kontrast poprzez usuwanie promieni UV, które nie tworzą obrazu tylko jakąś mgłę, ale w praktyce ma to znaczenie dopiero powyżej 2000m npm... w analogu podobno był bardziej użyteczny

powyżej 2000 przy matrycy - nieużyteczny

MacGyver
30-04-2008, 08:27
... w analogu podobno był bardziej użyteczny
Wyłącznie w analogu jest użyteczny, a i to w bardzo ograniczonym zakresie bo o kontraście na dużych wysokościach decyduje głównie ilość wody wiszącej w powietrzu :-)

Krzychu
30-04-2008, 08:56
teoretycznie powinien powiększać kontrast poprzez usuwanie promieni UV, które nie tworzą obrazu tylko jakąś mgłę, ale w praktyce ma to znaczenie dopiero powyżej 2000m npm... w analogu podobno był bardziej użyteczny

Ja to wszystko wiem, nie odpowiedziałeś na moje pytanie po co, które było trochę retoryczne bo nie ma żadnego powodu używać UV w fotografii krajobrazowej...

MacGyver
30-04-2008, 09:38
....bo nie ma żadnego powodu używać UV w fotografii krajobrazowej...
Jak focisz burzę piaskową na pustyni to powód jest.... i chyba tylko wtedy :-)

bebesky
30-04-2008, 10:13
Jak focisz burzę piaskową na pustyni to powód jest.... i chyba tylko wtedy :-)
i zjadliwe komary które rozpędzają się i złośliwie rozbijają się o soczewkę :) :grin:

thedoc
30-04-2008, 12:38
do krajobrazów najlepiej: CPL czyli filtr polaryzacyjny kołowy oraz zestaw szarych połówek o różnej gradacji... najlepiej zaopatrzyć się w zestaw cokinów, będzie jak znalazł na różne obiektywy

::ART::
30-04-2008, 14:33
Czy taki „Holder” jest uniwersalny i pasuje do wszystkich rodzajów obiektywów, czy może filtry typu „Cokin” jest uniwersalny a „Holdery” są zmienne w zależności o średnicy przedniej soczewki obiektywu?

comatus
30-04-2008, 14:40
holder jest ten sam, zmieniasz adapter (taki pierscien)

P_i_t_t
30-04-2008, 14:47
Holder jest uniwersalny.
Zmieniasz jedynie adaptery (takie metalowe pierścienie nakręcane na obiektyw i wsuwane w holder) - gdyż występują w różnych wersjach (średnica gwintu).

tdrul
30-04-2008, 19:14
zamawiając pomyśl od razu o dekielku. Ja byłem przekonany ze wykorzystam ten ktory miałem ale niestety cokin na wszystkim chce zarobić i nie zrobil żadnych nacięc na pierścieniu żeby pasowały te uniwersalne dekielki tylko trzeba kupować specjalne do systemu.

Chyba że za każdym razem chcesz odcręcac całość. ;)

trothlik
25-07-2010, 17:11
Że tak odświeżę wątek. Mam dwie kwestie:
Czy szara połówka jest dobrym rozwiązaniem w fotografii architektury? Jeśli tak to jaka?
I czy można ową szarą połówkę mieszać z polarem?

sbogdan1
25-07-2010, 19:06
Że tak odświeżę wątek. Mam dwie kwestie:
Czy szara połówka jest dobrym rozwiązaniem w fotografii architektury? Jeśli tak to jaka?
I czy można ową szarą połówkę mieszać z polarem?
No wiesz i jednego i drugiego nikt Ci nie zabroni stosować tylko nie widzę większego sensu stosować połówkę w architekturze choć kto wie może i bywają takie sytuacje gdzie taka połówka spełni swoje zadanie zważ to że połówki maja różną gradacje jedna są mocniejsze inne słabsze ponadto zakończenie gradacji tez jest inne albo twarde albo miękki ponadto nie wiem na co się zdecydujesz jeśli coś w stylu Cokin lub Hitech będziesz miał większe pole manewru ,nakręcana bardzo ogranicza . Polar + połówka hmm sporo przyciemnisz i czas się wydłuży ale jeśli chcesz się pobawić to czemu nie ,rezultaty sam zobaczysz.

trothlik
25-07-2010, 19:10
nie widzę większego sensu stosować połówkę w architekturze
czyli w ogóle bez filtra? ew. polar? czy masz inny pomysł?

dziobolek
25-07-2010, 19:35
No wiesz i jednego i drugiego nikt Ci nie zabroni stosować tylko nie widzę większego sensu stosować połówkę w architekturze...

Można. By zredukować jasne niebo nad budynkami/obiektami na przykład.


czyli w ogóle bez filtra? ew. polar? czy masz inny pomysł?

Jak masz potrzebę - stosujesz i tyle.
Z polarem czy bez - kombinuj wg. potrzeb. Liczy się efekt.

Pozdrówka!

sbogdan1
25-07-2010, 19:35
Połówkę stosuje się do kompensacji różnicy pomiędzy jasnym a ciemnym obszarem scenerii , np w pejzażu ale o tym na pewno wiesz.Więc moim skromnym zdaniem polar byłby lepszym rozwiązaniem ale też do wszystkiego się nie nada , ale jeśli masz architekturę na tle nieba to jak najbardziej wydobędziesz ładny błękit i ewentualne chmurki.Zasady działanie filtra CPL też na pewno znasz.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Masz racje dziobolek jasne że można tylko wszystko w granicach rozsądku coby nie wyglądało trochę dziwnie jak połowa np.katedry będzie zbyt ciemna , ale tak jak piszesz da się i można .

dziobolek
25-07-2010, 19:49
Połówkę stosuje się do kompensacji różnicy pomiędzy jasnym a ciemnym obszarem scenerii , np w pejzażu ale o tym na pewno wiesz.Więc moim skromnym zdaniem polar byłby lepszym rozwiązaniem

Polar nie zredukuje dużej różnicy tak jak to zrobi połówka.
I co z tego że będziesz miał ładne niebo z polarem, jeśli w dole będzie ciemnica.


ale też do wszystkiego się nie nada , ale jeśli masz architekturę na tle nieba to jak najbardziej wydobędziesz ładny błękit i ewentualne chmurki.Zasady działanie filtra CPL też na pewno znasz.

Nie stosuję polara lub polara z połówką jeśli pragnę w kompozycji zachować
refleksy w lustrzanych powierzchniach.
Generalnie "temat rzeka" - można "filozować" w nieskończoność.
Każdy ma swoje wypracowane techniki - trzeba je po prostu wypracować,
najlepiej metodą "prób i błędów".

Pozdrówka!

sbogdan1
25-07-2010, 21:28
dziobolek dokładnie tak jak piszesz trzeba sobie wypracować i pstrykać przede wszystkim. Niemniej jednak wszystko zależy od panujących warunków a to co w danym momencie zastosujemy to zależy od nas .
Pozdrawiam :)

retter
26-07-2010, 13:27
ze tak sie dołacze z pytaniem
jakie filtry oprucz CPL są najczesciej używane i sie sprawdzają do pejzażu, jesli to cos zmieni chodzi o wschody
głownie mi chodzi o połówkowe do cokina? marka zapewnie hitech dobre i nie drogie

jaka gradacia i soft czy hard i tak kilka pozycji?

pozdrawiam

christof
26-07-2010, 14:47
ze tak sie dołacze z pytaniem
jakie filtry oprucz CPL są najczesciej używane i sie sprawdzają do pejzażu, jesli to cos zmieni chodzi o wschody
głownie mi chodzi o połówkowe do cokina? marka zapewnie hitech dobre i nie drogie

jaka gradacia i soft czy hard i tak kilka pozycji?

pozdrawiam

W swojej stopce masz dobry link który na pewno Ci pomoże w znaleznieniu już istniejących wątków, np pare minut temu w "Technika fotografowania". Tutaj jeden link na zachętę:
http://canon-board.info/showthread.php?t=25638

dziobolek
26-07-2010, 17:35
ze tak sie dołacze z pytaniem
jakie filtry oprucz CPL są najczesciej używane i sie sprawdzają do pejzażu, jesli to cos zmieni chodzi o wschody
głownie mi chodzi o połówkowe do cokina? marka zapewnie hitech dobre i nie drogie

jaka gradacia i soft czy hard i tak kilka pozycji?

pozdrawiam

Typowo wschody/zachody polecam - Reverse Neutral Density Graduated Filters (http://www.singh-ray.com/reversegrads.html) lub zamienniki.

Poza tym na forum w dziale Osprzęt Dedykowany>Pozostałe temat "Filtr połówkowy.. troche nietypowy (http://www.canon-board.info/showthread.php?t=56966)"

Pozdrówka