Zobacz pełną wersję : Mora w 5D
dingoman
04-04-2008, 15:13
Drodzy koledzy i koleżanki! Stoję tuż przed podjęciem decyzji radykalnej zmiany systemu z N na C, D70 na 5D. Mam jedno konkretne pytanie:
jak "piątka" radzi sobie ze zdjęciami materiałów np. jedwabnych i bawełnianych szali?
Mam stałe zlecenie na fotografowanie katalogowe ww produktów i praca na Nikonie D70 to istna gehenna. Prawie zawsze wychodzi duża mora, którą b. ciężko usunąć. Nic nie pomagają RAWy i inne patenty.
Może ktoś z posiadaczy "piątki" ma jakieś doświadczenie i coś napisze.
Z góry dziękuję...
nie posiadam 5tki ale mialem okazje focic ta puszka. wielkosc sensora pozwala nie martwic sie tym problemem.
ale bardziej powinienes sie zapytac z jakim szklem nie bede mial mory, bo to w duzej mierze wlasnie od szkla zalezy.
robilem akurat 50 f/1.8 (plastik fantastik, taka kit'owa stalka) i na tak delikatnych matrialach jak koszula nocna nie widac tego efektu (ja nie zauwazylem)
dingoman
04-04-2008, 15:41
Jesteś pewien werek, że na morę większy wpływ ma obiektyw niż matryca?
nie posiadam 5tki ale mialem okazje focic ta puszka. wielkosc sensora pozwala nie martwic sie tym problemem.
ale bardziej powinienes sie zapytac z jakim szklem nie bede mial mory, bo to w duzej mierze wlasnie od szkla zalezy.
robilem akurat 50 f/1.8 (plastik fantastik, taka kit'owa stalka) i na tak delikatnych matrialach jak koszula nocna nie widac tego efektu (ja nie zauwazylem)
mjastrzebski
04-04-2008, 16:01
Jesteś pewien werek, że na morę większy wpływ ma obiektyw niż matryca?
Jak obiektyw jest do pupci (nieostry) to bedzie minimalizowal z-more (na takiej samej zasadzie jak filtr AA tuz przed matryca bedacy to robi)
Posiadam piatke. Osobiscie zaobserwowalem more na na zdjeciach spodni sztruksowych, i np. firanek.
Robione przymknietym (a wiec b. ostrym) 50 F1.4, i L-ka 24-70.
Na zyczenie moge podeslac przyklady, tudziez policzyc, na ilu zdjeciach z tej samej serii, zmora zezera spodnie sztruksowe, na ilu nie. Calych spodni mora nie dreczy, czesto to widac tylko na jakichs kantach, zgieciach, itp.
Marcin
dingoman
04-04-2008, 16:46
Dziekuję za szybki odzew!
Zdaję sobie sprawę, że zjawisko mory występuje we wszystkich aparatach (w wiekszym lub mniejszym stopniu) i nieostry obiektyw zmniejszy ten defekt.
Chodzi mi tylko czy zmieniając body nie robię "kroku w tył", czy "piatka" nie ma jakiejś "pięty achillesowej" w temacie mory?
Wirzę, że jest na forum ktoś kto miał kilka różnych aparatów i ma jakieś porównanie do 5D.
Adam Kasprzak
04-04-2008, 17:27
robię bardzo dużo zdjęć "produktów" od ciuchów po pompy statkowe :) Piątka jest idealna do takiej pracy w studio. Będziesz bardzo zadowolony. Aha, no tak, ja robię zdjęcia stałkami (najczęściej 35, 50mm) - wtedy jest miód malina, do większych zbliżeń*używałem 70-200/4 i jest ok, ale nie tak extra jak na stałkach.
5d i dobry obiektyw,Nic wiecej nie mozna zrobic.Pozdrawiam.
dingoman
04-04-2008, 18:44
Czyli jednak obiektyw jest tak ważny...
Drąże zatem dalej, 24-105 będzie O.K. czy lepiej po prostu 50/1,8?
P.S.
Sorry za to męczenie ale nie znam osobiście nikogo z 5D (wszystko nikoniarze tak, jak ja), a nie bardzo znam jakiś "kuturalny" sklep (Gdańsk) gdzie mógłbym PRZED zakupem cyknąć kilka fotek rzeczonym aparatem. Jednak wydatek poważny mimo Cash Backu ;)
marekk_ok
04-04-2008, 18:48
Czyli jednak obiektyw jest tak ważny...
Drąże zatem dalej, 24-105 będzie O.K. czy lepiej po prostu 50/1,8?
P;)
Jesli chodzi o 50mm - nie jestem przekonany ze 1.8 bedzie OK, wersja 1.4 to bedzie wowczas OK.
Tak,obiektyw jest wazny.Obiektywy z literka L to klasa w samej sobie.Generalnie to stałka L jest zawsze lepsza od zooma L. Ale ...jezeli wychodzimy poza "L" i zaczynamy oceniac obiektywy typu zoom kontra stałki ,to jest róznie.Mam 50/1,8 i mam 24-105 /4 IS/L. Nie potrafie ich porównac bo do zupelnie innych celów ich uzywam.Patrząc na cene jest tak. Kup oba .[To nie zart] Pozdrawiam
czy "piatka" nie ma jakiejś "pięty achillesowej" w temacie mory?
Nie ma. Od czasu do czasu występuje w wiadomych warunkach.
Nie ma. Od czasu do czasu występuje w wiadomych warunkach.
Te "wiadome warunki" to silniczek USM podczas strzelania w AF Servo?
Te "wiadome warunki" to silniczek USM podczas strzelania w AF Servo?
Wydaje mi się, że pomyliłeś morę z bandingiem
Tak na szybko znaleziona mora (moira?) (http://walusie.com/gallery/view_photo.php?full=1&set_albumName=24Zuiko&id=DPP_30005)
Janusz Body
04-04-2008, 23:33
...
Sorry za to męczenie ale nie znam osobiście nikogo z 5D (wszystko nikoniarze tak, jak ja),...
Mora w 5D wychodzi mniej więcej tak jak na kliszy :) Drobny sztruks, taki cieniutki "koszulowy" i odpowiednie oświetlenie i będziesz miał more. Tylko, że będziesz ten efekt miał praktycznie w każdym innym aparacie. Efekt mory możesz uzyskać rysując odpowiednio linie na kartce papieru więc... po prostu w pewnych warunkach występuje takie zjawisko.
Nie ma żadnej "pułapki" w 5D. Jeśli chodzi o "jakość" obrazu (cokolwiek słowo "jakość" może tu oznaczać) to 5D jest porównywalne z D3. Na ISO 100 i używając ekwiwalentnych obiektywów obu firm naprawdę trzeba się dobrze przypatrywać, żeby dostrzec różnice. Oczywiście są ale minimalne i często "raz w jedną a raz w drugą". Naprawdę często bez spojrzenia do EXIFa trudno powiedzieć czy zdjęcie jest z 5D czy z D3. Moim osobistym zdaniem plastyka obrazu jest ciut lepsza w 5D ale nawet się nie będę spierał jeśli ktoś powie, że D3 wygrywa bo to trochę rzecz gustu.
Porównując bezpośrednio ceny 5D i D3 to wychodzi 5D ale... zmiana systemu jest zawsze kosztowna - szkła kosztują. Może być taniej kupić D3.
Aha, mory w D3 nie testowałem :) W 5D też nie testowałem ale parę razy widziałem na swoich zdjęciach. 5D mam a D3 tylko oglądałem przez dwa dni. :)
EDIT: Coby nie było "wojen systemowych" to Nikon to też aparat i też się tym daje robić zdjęcia. D3 to nawet bardzo fajny aparat - zdjęcia nie mają zafarbu żótego tylko czerwonawy ;)
dingoman
05-04-2008, 10:22
Mora w 5D wychodzi mniej więcej tak jak na kliszy :)
Porównując bezpośrednio ceny 5D i D3 to wychodzi 5D ale... zmiana systemu jest zawsze kosztowna - szkła kosztują. Może być taniej kupić D3.
Szkła mam co prawda trzy, ale tylko jedno dobre /24mm/2.8/. Tak że jakiś wielkich strat nie poniosę.
D3 jest zdecydowanie poza moim zasięgiem i nawet o nim nie myślę.
Myślałem jeszcze o D200 i D80 ...
Marka jest mało ważna, potrzebuję tylko duży wizjer i dobrą matrycę!
Co do mory to wydawlo mi się, że jest uzależniona od filtra AA który jest RÓŻNY w różnych aparatach i stąd moje pytania.
Anyway dzięki wszystkim za reakcję!
Janusz Body
05-04-2008, 10:35
...
Marka jest mało ważna, potrzebuję tylko duży wizjer i dobrą matrycę!
Uhmmmm... ;) Potem się okaże, że auto ISO brakuje :) a "user interface" też jakiś mało "user friendly" :)
O more naprawde nie masz się co martwić - co nie znaczy, że jej nie ma całkowicie :)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.