Zobacz pełną wersję : studio - flash czy oswietlenia stale?
generalnie jakie sa roznice miedzy tymi dwoma rozwiazaniami oswietlenia w studio?
Jakie wady/zalety w kazdym z nich. Chce sobie zorganizowac cos w domowych warunkach, ale nie wiem specjalnie jak sie do tego zabrac.
a moze kombinacja troche tego, troche tamtego?
przy stalym mozesz nie zarobic na rachunki za prad ;)
hehehe ;) a jesli chodzi o mozliwosci, zabawa swiatlocieniem w portrecie itp? domyslam sie ze ze stalym swiatlem jest latwiej, bo jest podglad w czasie rzeczywistym ;) a jak jest z flashem? czy wprowadza jakies ograniczenia w tym temacie?
zakladam, ze focisz cyfra.
Pamietaj, ze blyskowe ma swiatlo modelujace, ktore mniej wiecej pokaze ci uklad swiata. Przy braku swiatlomierza, latwo dobierzesz parametry expozycji cykajac zdjecia testowe.
Swiatlo stale to znacznie wiekszy wydatek + wieksze rachunki. Ja Stałego uzywam tylko jak foce lazienki lub kuchnie (w studio).
Wiekszosc ludzi uzywa blyskowego w studio
tak cyfra.
a pytanie, co nalezy kupic?
kombinuje ze minimum 3 lampy, 2 do modelowania na postaci jedna oswietlajaca tlo (ta chyba nie musi byc flash?). do tego 2 soft boxy, tlo, parasolki(?) i blendy? tyle chyba powinno wystarczyc na poczatek? jaka moc lamp?
co chcesz fotografowac ? Jak 1 postac to starcza nawet 2 lampy + 1 odblysnik.
Idealnie 3 lampy + odblysnik (chinskie robia bardzo porzadne te 5in1 110cm).
Statywy tlumione powietrzem + ramie do odblysnika ze zwyklym statywem (w miare ciezkim) + pare workow z piaskiem (malych) do dociazania statywow.
2-3 softboxy - np oktagonalny 120-150cm, kwadrat lub prostokat 100x100 lub 60x120 i siakis maly. Do sofboxow Gridy (siatki) do kierunkowania swiatla by nad nim zapanowac).
Do tego zwykle klosze 60-90 stopni + plaster miodu, siakis tani "barn door" z paroma zelowymi filtrami do zabawy.
Nakladka do spot'a (taka tubka do kondensowania swiatla w jeden punkt/obszar)
Siakies wieszadlo do tla.. moze byc na sciane lub bardziej mobilne, przenosne. Obowiazkowo statywy tlumione potwierzem (air dump). Do tego tla... z doswiadczenia tylko papierowe lub grube biale winylowe *jak potrzeba.
Papier to tylko jak podloge masz twarda (nie dywan) o ile zamierzasz go wciagac pod modela/modelke.
Firmy lamp wg mojego subiektywnego doswiadczenia to: (w kolejnosci od tych super po te takie se) Bowens, Elinchrom, Elfo, Interfit lub Alienbees (o ile uda ci sie je kupic) Z innymi nie mam doswiadczenia wiec sie nie wypowiadam.
Polecam zestaw Bowensa 3 glowicowy 500Ws sztuka. Tylko sprzedaj parasolke i kup softa. Mozna upolowac na ebay relatywnie tanio (ebay uk)
PS zanim zapytales powinienes podac budzet, cel posiadania studia, warunki lokalowe :)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
odnosnie przenosnego systemu zawieszania tel to polecam Giotto...
Wg mnie statywy bija manfrotto, rura pozioma 3 metrowa nie zgina sie przy papierowym tle, przy vinylowym tylko lekko (vinylowe moje ma lekko 25kg) do tego mozna dokupic klemy chwytajace, ktore oszczedza miejsca przy rozstawianiu statywow w domu. Klemy wwierca sie we sciane :)
Wiec w domu, nie tracimy miejsca na rozstawianie nog statywu.
ok, wielkie dzieki, to mi troche rozjasnilo.
budzet ok.1000GBP, a zaopatrywal sie bede w czasie najblizszych 2-3 miesiecy. Generalnie wszystko prawdopodobnie poleci do Polski, bo w UK za drogo na jakis sensowny lokal na potrzeby studia, a w PL mam praktycznie za free dosc duzy site.
Cel posiadania studia hehe ;) wlasciwie to dla wlasnej satysfakcji, zeby sie realizowac w miare mozliwosci, a drugie na potrzeby malej agencji reklamowej, o niesprecyzowanym do konca profilu (taki projekcik prywatny :) ).
Wiec do zakupow dojdzie jeszcze namiot bezcieniowy, ale to groszowe sprawy.
W kazdym badz razie, wielkie dzieki za pomoc! :)
1000gbp nie starczy na zestaw sensownych 3 lamp + akcesoria.
Zestaw 3x bowens uzywany to jakies 900, statyw do tla giotto 100, barn door sensowny 50, dodatkowe 2 softy z gridami (zaowaz, ze nie zawsze da sie kupic grid na wymiar softa) czyli 150-200 funtow + maly 20, spot do 50, zelki 30-50, 2 - 3 tla kartonowe 100-150
czyli jakies 1500-1700
To ja sie podepne pod watek. To moje pierwsze studio wiec zdecydowalem sie na quantuum, ludzie sa z nich raczej zadowoleni wiec nie bede sie szarpac na profesjonalna marke. Mam tylko spory dylemat jesli chodzi o akcesoria, ciezko przewidziec co w praktyce bedzie niezbedne w studio a chcialbym by byl to jednorazowy zakup. Lokal spory, fotografia roznorodna dla wlasnej satysfakcji(co nie znaczy ze nie powazna, poprostu nie musze na tym zarabiac)
Lampa studyjna Qunatuum R1000 x3
3.570,00zł
http://www.foto-tip.pl/sklep/product_info.php?products_id=949
Statyw AIR 380 cm x1
245,00zł
Zestaw 2 statywów AIR 260 cm x1
200,00zł
Uchwyt wielofunkcyjny x1
55,00zł
Ścienny wieszak do teł x1
65,00zł
Blenda biało srebrna 180cm x1
95,00zł
Snoot - strumienica x1
80,00zł
spoot Quantuum x1
620,00zł
http://www.foto-tip.pl/sklep/product_info.php?products_id=958
softbox oktagonalny 180cm Quantuum x1
445,00zł
Grid do softboxu okta 180cm x1
195,00zł
Softbox 80x120 cm Quantuum x1
280,00zł
Grid do softboxu 120x80 cm x1
110,00zł
Grid do softboxu 60x60 cm x1
80,00zł
Softbox 60x60 cm Quantuum x1
140,00zł
Podsuma: 6.255,00zł + kostki radiowe do wyzwalania(~500zl)
Co dodac a z czego zrezygnowac?
sirgerwazy
06-12-2008, 01:46
Witam.
Mam zasadnicze pytanie jakie oswietlenie lepiej sprawdza sie w studio-dla poczatkujacej osoby??
Oraz drugie pyatnie ktore wiaze sie z pierwszym co wybrac :
1.Zestaw 2 lamp Q1 z żarówkami 85W
http://www.quantuum.pl/detal.php?id=1273&lang=pl&curr=PLN
2.Lampa studyjna Quantuum S 400 Ws + statyw + softbox
http://www.quantuum.pl/detal.php?id=1207&lang=pl&curr=PLN
3.Lampa studyjna Quantuum R+600 + statyw + softbox
http://www.quantuum.pl/detal.php?id=948&lang=pl&curr=PLN
Tak wiec pyatnie 1,2 czy moze 3??
Moje pomieszczenie ktore chce przeznaczy na studio to ok 4m x 4m x 2,5m
Bede wdzieczny za wszelkie uwagi i propozycje
pawel-foto
06-12-2008, 02:33
Najlepiej 2xwariant 2 + minimum jakaś żarówka błyskowa. Ew. wariant 2 +blenda(ew. 2szt)+ jeszcze jakaś żarówka blyskowa.
sirgerwazy
06-12-2008, 02:51
a jakiej wiekosci softbox bylby najbardziej odpowiedni do tej lampy oraz tego studia??
zamierzam fotografowac glownie portrety.
Do studia - tylko błyskowe. No, chyba że kupisz aparat z nagrywaniem filmów i będziesz w studiu "coś kręcić" ;-)
Ja bym wziął opcję nr. 2 i do tego blenda lub druga lampa - niekoniecznie taka mocna.
zapomnij o świetle stałym
pawel-foto
06-12-2008, 10:31
a jakiej wiekosci softbox bylby najbardziej odpowiedni do tej lampy oraz tego studia??
zamierzam fotografowac glownie portrety.
Nie ma uniwersalnej recepty. Raz potrzebujesz jednej dużej płaszczezny świecącej, innym razem przy zabawach z cieniami tylko jakieś smugii świetlnej. Jak się domyślam budżet ograniczony to może najpierw parasolka i ew. jakieś wrota. Resztę kasy przeznacz na dodatkową lampkę(nawet żarówkę-czasmi drugie światło jest nieodzowne i blenda nie pomoże).Zamiast blend możesz się posiłkować styropianem-jedna strona biała, drugą trzeba przemalować na czarno.
Nie ma uniwersalnej recepty. Raz potrzebujesz jednej dużej płaszczezny świecącej, innym razem przy zabawach z cieniami tylko jakieś smugii świetlnej. Jak się domyślam budżet ograniczony to może najpierw parasolka i ew. jakieś wrota. Resztę kasy przeznacz na dodatkową lampkę(nawet żarówkę-czasmi drugie światło jest nieodzowne i blenda nie pomoże).Zamiast blend możesz się posiłkować styropianem-jedna strona biała, drugą trzeba przemalować na czarno.
styropian niezly pomysl, tylko nie maluj go lakierem z nitro ;) wiekrzosc lakierow w areozolach tanich odpada
pawel-foto
07-12-2008, 00:57
styropian niezly pomysl, tylko nie maluj go lakierem z nitro ;) wiekrzosc lakierow w areozolach tanich odpada
Może być akrylem(najtańszy z WESCO), lub specjalny podkład Motipu na styropian i już malujesz czym chcesz.
Witam,
Mam jedno pytanie
Czy nie lepiej miec zestaw mocnych lamp blyskowych(takich do aparatu, ktore da sie wsunac w sanki) zamiast żarówek błyskowych?
Chodzi o to ze zarówki blyskowe trzeba zasilac w sieci energetycznej napieceim ~230V
podczas gdy zestaw lamp mozna zasilac z baterii(np. paluszkow).
Wtedy tez latwiej focić na dworze ze wzgledu na zasilanie bateryjne.
Jakie sa wady takiego podejscia?
Pytam, bo che sobie zrobic studio i rozwazam rozne opcje
sirgerwazy
19-12-2008, 14:38
Witam,
Mam jedno pytanie
Czy nie lepiej miec zestaw mocnych lamp blyskowych(takich do aparatu, ktore da sie wsunac w sanki) zamiast żarówek błyskowych?
Chodzi o to ze zarówki blyskowe trzeba zasilac w sieci energetycznej napieceim ~230V
podczas gdy zestaw lamp mozna zasilac z baterii(np. paluszkow).
Wtedy tez latwiej focić na dworze ze wzgledu na zasilanie bateryjne.
Jakie sa wady takiego podejscia?
Pytam, bo che sobie zrobić studio i rozwazam rozne opcje
A wiec np 580ex ma liczbę przewodnia 58 a np najsłabsza lampa firmy quantuum 62. Brak światła "pilota" w lampie 580ex, dłuższy czas ładowania lampy, inne rozmieszczenie palnika a co za tym idzie gorsza praca z softbox itd.
Tak wiec jeżeli oświetlenie do studio to oświetlenie stacjonarne po prostu jest lepsze bo właśnie zaprojektowano je do takiej pracy.
DAWIDSON
29-01-2009, 01:44
Witam, chcę kupic lampę, statyw i parasol. Nie myslę o studio, lecz o porawie oświetlenia do zdjęć w pokoju (portrety, przedmioty na aukcje). Czy 1 tania lampa z regulacją światła da mi jakiś efekt?
da. nawet przez zwykla lampe biurkowa mozna osiagnac nienajgorzsze efekty. kwestia tego, co chcesz robic;)
Jako ze nastala zima i nie mam kiedy wysc z aparatem a chcial bym cwiczyc portrety planuje zakup tla 2,4m na 4.9m. Myslalem nad oswietleniem stalym ale po przeczytaniu tego watku widze ze mnie nie stac. Ma to byc studio czysto amatorskie rozkladane z salonie 2 razy wygodniu wieczorami na moje wlasnie potrzeby.
Mam c ex430 II + tania lampa jessopsa o mocy 36. Myslalem nad 2 softboxami 50x70cm + dokupienie kolejnej lampy(taniej) o mocy okolo 40-50.
Jedna oswietlala by tlo 2 do oswietlania modelki. 430 bylo by na off camera shoe a pozostale dwie odpalane byly by za pomoca wbudowanych fotoceli.
Czy takim zestawem dam rade to oswietlic? Pamietajcie ze to ma miec zastosowanie czysto amatorskie i ma byc to napewde tanie bo kaski wiecznie brak.
Prawdopodobne będzie ciężko ustawić stabilnie lampę "aparatową" z softbox-em. Pozatym tanie używane lampy o mocy 300Ws są w cenie ok. 400 zł, a już z jedną można się bawić w studio. Jeżeli chce się robić zdjęcia małych przedmiotów do aukcji polecam zewnętrzną lampę na aparat odbitą o sufit i ustawienie przedmiotu w wannie.
moim zdaniem da. ja walcze z dwoma zarowkami po 300W kazda i softboxem wlasnej roboty i nie narzekam;)
Dużo osób do amatorskiego studia poleca lampy reporterskie ,które mają dodatkowa zaletę ,że można wyskoczyć z nimi w plener. No ale softbox nie może być za duży ,bo mocy mało tak więc cała postać chyba ciężko dobrze oświetlić. Sam się nad tym zastanawiam ,co by kupić do 430ex II softbox godox 65cm octa , później jeszcze jedna lampę i następny softbox tylko jaki rozmiar?
Eryk1 zależy co chcesz osiągnąć. Czasem wystarczy odbić światło od ściany.
Największy problem z lampami reporterskimi jest taki, że nie mają światła pilotującego (modelującego). I jak błyska ktoś bez doświadczenia w studiu to znaczy, że strzela fotki na ślepo.
Piloty były niezwykle przydatne przy robieniu na klasycznych materiałach światłoczułych. Obecnie (na poziomie amatorskim) i tak ustawia się światła zgrubnie, robi kilka zdjęć testowo korygując ustawienie świateł i dopiero leci z sesją. Tak na marginesie, żeby piloty były użyteczne to w studio musi być dość ciemnawo, niestety wtedy oczy modelek z dużymi źrenicami wyglądają trochę szpetnie.
Jak piloty mają po 250-300W to jest jasno.
Amatorzy nie robią tak jak piszesz. Choć powinni. Pomijam kwestię, że na LCD słabo widać ważne sprawy - jak wygląda światłocień itp. Powinno się więc (także mając lampy studyjne) zrzucać materiał na komputer i oglądać na dużym monitorze. Tethering, C1 - niewiele osób tak pracuje. Wtedy by mogli robic na reporterskich lampkach, ale .. tego używają pro i używają lamp studyjnych.
... No ale softbox nie może być za duży ,bo mocy mało tak więc cała postać chyba ciężko dobrze oświetlić. Sam się nad tym zastanawiam ,co by kupić do 430ex II softbox godox 65cm octa , później jeszcze jedna lampę i następny softbox tylko jaki rozmiar?
Zastanów się jakie zdjęcia chcesz robić i do tego dobieraj softbox, jeśli nie masz doświadczenia, to możesz nawet zacząć od parasolki. Na początek przyjmij zasadę, że im bardziej miękkie światło, tym łatwiej robi się zdjęcia. 65, to może być trochę mało.
Wczoraj oglądałem YouTube no fakt że 120cm da bardziej miękkie światło ,a na mniejsza octa dała zbliżone rezultaty ,ale fakt że gość wiedział co robi może wkleje linka.
no fakt że 120cm da bardziej miękkie światło
I tak, i nie ;)
Ważny jest nie tyle rozmiar bezwzględny w cm, co "rozmiar widziany przez obiekt", który chcesz oświetlać.
Przykład: okta 80cm w odległości 40cm od głowy da bardzo miękkie światło przy portrecie, ale ta sama okta odstawiona 10m dalej będzie twardym źródłem światła.
Wszystko zależy od wielkości fotografowanych obiektów i odległości, w jakiej będzie lampa.
I tak, i nie ;)
Ważny jest nie tyle rozmiar bezwzględny w cm, co "rozmiar widziany przez obiekt", który chcesz oświetlać.
...
I tak i nie ;)
Znalazłem ten film i pozycja ma znaczenie większe niż rozmiar :-)
https://youtu.be/WKpj-QyUKOk
Zacznij robić zdjęcia. Szybko zrozumiesz jak to działa. Teraz błądzisz jak dziecko we mgle.
Według tego fotografa mniejszym softboxem można uzyskać prawie ten sam efekt jeśli chodzi o miękkość światła. Sam stwierdził że do mniejszego pomieszczenia poleca ten mniejszy softbox. I właśnie zmieniając pozycję w stosunku do modela uzyskiwal to co chciał ,więc nie bardzo Cię rozumiem ,gdzie błądzę? Napisałem trochę do śmiechu ,bo opacznie można moje słowa zrozumieć. Nie mam doświadczenia z lampami każdy kiedyś zaczyna,więc jak Ty to widzisz?
Przy małym pomieszczeniu nie dasz rady znacząco zmieniać odległości lampy od modela, więc trzeba będzie raczej grać rozmiarem softa.
Za bardzo ufasz YT. Dla mnie mały ma podstawową wadę. Możesz go zbliżyć na 20cm od twarzy i mieć miękkie swiatło, ale oświetlisz tylko twarz i okolice. Przy planie amerykańskim już będzie bolało. Softem 120 spokojnie oświetlisz pół sylwetki przy podobnej miękkości światła. Na dodatek jest to chyba film reklamowy jednej firmy więc gość ma małe pole manewru jeśli chodzi o sprzęt, za to duże jeśli chodzi o lokal. Ten mały softbox jest głęboki i zabiera sporo miejsca. Spokojnie możesz zacząć od parasolkowego 110 za ok. 50 zł (parasolka odbijająca z białą tkaniną z przodu). Przycinasz pręt parasolki, żeby nie wystawał i masz najlżejszy, najprostszy w rozkładaniu, najtańszy i zajmujący bardzo mało miejsca softbox, dający całkiem przyzwoite rezultaty. Poza tym nie ma modyfikatora idealnego, z czasem i tak zgromadzisz kilka różnych.
--- Kolejny post ---
Z grubsza chodzi mi o takie coś. Są różne wersje.
https://strobist.blogspot.com/2013/01/on-assignment-cheap-portable-studio-pt-1.html
Zamówiłem już 65cm octe za jakiś czas rozgladne się za 120cm. Jeśli chodzi o tła wykluczam montaż na taśmie przylepnej hehe no efekt się liczy ,ale chciałbym dodatkowo używać tła tematyczne: Helloween czy święta czy mial ktoś z tym do czynienia?
Zestaw parasolka + soft to dobry pomysł, z jednym ale - w wielu przypadkach najfajniejsze efekty daje strip, a nie softbox oktagonalny/kwadratowy. Chociaż generalnie najlepiej mieć oba :D.
Zgadzam się też z przedmówcami, że rozmiar 90-120 cm jest znacznie lepszy i tu wychodzi kolejna zaleta stripa - „zużywa” mniej mocy lampy – powierzchnia stripa 30x120 jest ponad 3x mniejsza niż octy 120, dodatkowo zajmie mniej miejsca, co w ograniczonej przestrzeni jest zaletą nie do pogardzenia.
I jeszcze jedno, przy błyskaniu w bardzo małym pomieszczeniu największym problemem mogą być odbicia od ścian, jeśli potrzebujesz miękkiego światła to generalnie plus (chociaż tracisz nieco kontroli nad światłem), ale jeśli chcesz ukierunkować światło, a wszystko się od wszystkiego odbija to zaczyna się zabawa. Polecam zainwestować w ze dwa „murzyny” – czasem wystarczy czarna blenda, od biedy duża czarna koszulka na kiju od szczotki 8-).
W kwestii lampy studyjno-plenerowej - nie wiem jakim budżetem dysponujesz, ale polecam Ci Profoto A1. Miałem okazję testować ją jakiś czas i komfort pracy jest niesamowity. Po pierwsze ma pilota, po drugie lampa sama w sobie daje dużo bardziej równomierne i przyjemniejsze światło niż jakakolwiek inna lampa reporterska, po trzecie jest naprawdę mocna jak na ten rozmiar - mocniejsza od 600EX II.
Czyli lepiej stripa 30x120 tym bardziej ,że zaczynam zabawę na lampach reporterskich. Dzięki za pomoc ,a co z tłem czy te zastawy na tzw trzepakach mają sens?
Nie skupiaj się na sprzęcie, tylko zrozum jak działa światło. Zamówiłeś jakiś softbox, to się go trzymaj i rób zdjęcia. Zobacz czego ci brakuje. Miękkości? To biała parasolka używana odwrotnie. Daje miękkie światło i na dodatek rozprasza je po całym pomieszczeniu. Nic jej nie pokona. Maksymalna kontrola? Strip z gridem. Hardcor? BD z gridem. I to nie jest kwestia przybliżania-oddalania.
Racja najpierw się pobawię tym co będę mial.Praktyka jest najlepsza ,a wszystko ma znaczenie dzięki za rady.
Strip napędzany lampą reporterską? Przecież ta lampka ci błyśnie w środek stripa, boki będą świeciły bardzo słabo. To teraz wiesz, dlaczego się używa lamp studyjnych? Bo świecą po całym odbłyśniku, a nie tylko do przodu.
Na lampę możesz założyć tzw "mydelniczkę" tzn taki dyfuzor by lampa świeciła jak najszerzej.
Całe szczęście, że niektórzy o tym nie wiedzą i po prostu robią zdjęcia :)
https://www.uniquephoto.com/lastolite-12-x-48-inch-hotrod-speed-lite-strip-box-ll-ls2630
Myślisz ze 120 cm daje cokolwiek więcej niz 60 cm? I ze ktoś bez doświadczenia rozróżni efekt jaki dają te softboxy?
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.