Zobacz pełną wersję : Przesiadka z analoga na cyfrę - początki
Witam
Niedawno zmieniłem swoją leciwą już lustrzankę analogową (nie śmiać się:-P ) ZENITA TTL + HELIOS 58/f2 na 350D z kitem. Analog nie poszedł jeszcze w kąt ;)
Na początku dokupiłem filtr UV(0) HOYA HMC SUPER aby chronić obiektyw.
Nie jestem może fotografem z dużą wiedzą teoretyczną lecz raczej takim który zafascynowany starym aparatem zaczął pstrykać jakieś 15 lat temu i tak mu zostało.
Nie będę się spierał, że cyfrówka jest raczej budżetowa (choć w głowie krąży mi wymiana obiektywu) jednak chciałbym wycisnąć z niego soki ;)
Niestety na początku zaskoczyła mnie pewna sprawa. Brak soczystości kolorów. Prawdopodobnie może być to wina fotografującego (czyli mnie) jednak chciałem się upewnić.
Bardzo trudno uzyskać ładne soczyste kolorowe zdjęcia, nawet po południu (na ZENIT-cie nie było problemu). Co mogę robić nie tak.Może jakieś ustawienia, balans bieli lub coś innego.
Pytanie banalne jednak spędza mi sen z powiek.
Za każdą konstruktywną krytykę będę wdzięczny.
PS: Czy jest nowszy Firmware niż ten który mam wgrany czyli 1.0.3??
Yoshitaka
26-11-2007, 21:50
PS: Czy jest nowszy Firmware niż ten który mam wgrany czyli 1.0.3??
Nie ma
mattnick
26-11-2007, 21:52
Rób w rawach...
Po pierwsze zdejmij filtr polaryzacyjny a załóż UV - będziesz miał więcej światła a to kit lubi.
Jeśli lubisz soczyste kolory ustaw większe nasycenie.
Jak będziesz robił w raw to sobie to możesz zrobić w komputerze.
Kit najlepiej się sprawuje przymknięty 8-10.
Jeśli jest za ciemno użyj większej czułości.
Na 350 możesz śmiało robić na 800 i nie będzie ziarna jeśli dobrze naświetlisz.
Ja swojej 350 uczyłem sie pół roku zanim opanowałem jak ustawiać ją i wywoływać rawy by wychodziły mi tak zdjęcia jak chciałem.
Sorki za pomyłkę ale faktycznie mam filtr UV(0).
Tak się składa, że soczystość kolorów zmieniłem w opcjach, niestety bez znacznej poprawy. Co do przysłony to zobaczę jaki będzie efekt.
Czy ogniskowa będzie miała wpływ??
Co do ISO to zauważyłem, że faktycznie szumy są do zaakceptowania przy wyższych ustawieniach.
I jeszcze jedno, przy ustawieniach automatycznych balansu bieli strasznie przelicza i oczywiście źle ustawia WB.
Jakaś wskazówka (oprócz szarego kartony 18% ;))
mattnick
26-11-2007, 22:21
I jeszcze jedno, przy ustawieniach automatycznych balansu bieli strasznie przelicza i oczywiście źle ustawia WB.
Jakaś wskazówka (oprócz szarego kartony 18% ;))
Robić w rawach
Robić w rawach
Czy receptą na wszystko według ciebie jest RAW ??:lol:
I nie ma co z tym dyskutować :mrgreen:
RAW pozwala na dokonania wielu zmian w tym zmiany ustawienia balansu bieli, nasycenia kolorów, ostrości itd... warto się z tym formatem zaprzyjaźnić (w pakiecie z aparatem powinien być program Digital Photo Professional służący do zabawy z RAW-ami). Od strony sprzętowej powodem kiepskiego nasycenia kolorów może być obiektyw. Warto też sprawdzić jak te same zdjęcia wyglądają na innym monitorze. Ja przeżyłem chwile grozy jak po raz pierwszy wrzuciłem moje zdjęcia na notebooka Lenovo - masakra. Na HP było już dużo lepiej.
I nie ma co z tym dyskutować :mrgreen:
Jak już tak to gdzie najlepiej przeprowadzać edycję końcową.
Przyglądałem się programowi który dołączony jest przez CANONa jednak korzystam z tandemu Lightroom + Photoshop.
No to DPP możesz spokojnie zapomnieć. LR+PS to zdecydowanie lepszy zestaw. Sam LR do podstawowej edycji (podstawowej czyli bez stosowania żadnych efektów specjalnych) w zupełności wystarcza.
Na początek, do zapoznania się z tematem canonowski DPP jest całkiem dobry, prosty i szybki w obsłudze. Pozwala ustawiać wszystko to, co można ustawić w parametrach aparatu. Tyle, że pozwala zrobić to PO zrobieniu zdjęcia.
Programów różnych jest sporo - ja bardzo zaprzyjaźniłem się z Capture One.
Szczególnie wersja 4 beta z suwaczkami "cieni" i "świateł" jest bardzo użyteczna.
Na początek, do zapoznania się z tematem canonowski DPP jest całkiem dobry, prosty i szybki w obsłudze. Pozwala ustawiać wszystko to, co można ustawić w parametrach aparatu. Tyle, że pozwala zrobić to PO zrobieniu zdjęcia.
Programów różnych jest sporo - ja bardzo zaprzyjaźniłem się z Capture One.
Szczególnie wersja 4 beta z suwaczkami "cieni" i "świateł" jest bardzo użyteczna.
Faktycznie RAW Image Task od Canona jest OK jednak trochę zbyt prosty. Lightroom albo Photoshop pozwala zrobić o wiele więcej np.: na dzień dobry krzywe.
Chociaż do szybkiej obróbki DPP na pewno wystarczy.
Faktycznie RAW Image Task od Canona jest OK jednak trochę zbyt prosty. Lightroom albo Photoshop pozwala zrobić o wiele więcej np.: na dzień dobry krzywe.
Chociaż do szybkiej obróbki DPP na pewno wystarczy.
Najlepiej wrzuc pare zdjęć z tymi złymi kolorami na forum,lub podaj linki do strony z nimi.Zdjecia z exifami.Bo ty je widzisz a my o nich czytamy.Jezeli nie wiesz jak to pytaj.Przy pomocy opcji "szukaj" powinienes znależć jak zaladowac zdjecie. Bo bez tego to mozna długo gdybać.Pozdrawiam
Najlepiej wrzuc pare zdjęć z tymi złymi kolorami na forum,lub podaj linki do strony z nimi.Zdjecia z exifami.Bo ty je widzisz a my o nich czytamy.Jezeli nie wiesz jak to pytaj.Przy pomocy opcji "szukaj" powinienes znależć jak zaladowac zdjecie. Bo bez tego to mozna długo gdybać.Pozdrawiam
W sumie to nie znalazłem jak wrzucać fotki ale umieściłem je na stronie.
Jeśli zrobiłem źle to z góry sorki.
http://www.banco.pl/IMG_0290.JPG
http://www.banco.pl/IMG_0329.JPG
http://www.banco.pl/IMG_0419.JPG
http://www.banco.pl/IMG_0558.JPG
A tak przy okazji to się zapytam jak wrzucić fotki na forum.
mattnick
27-11-2007, 22:12
zmniejsz fotki do rozmiaru np. 800x533. Potem wejdź na http://imageshack.us/ gdzie wybierasz fotki z dysku. potem dajesz host it! Następnie kopijesz wszystko co jest w drugim linku od góry (w ramce). Po tym jest napis Thumbnail for forums (1) i to wklejasz w post. Wszystko.
fotokor1
27-11-2007, 22:19
te fotki trochę duże ale po zmniejszeniu wystarczy link fotki podany przez ciebie wkleić do insert image (żółty kwadracik nad postami) i też są
pozdrawiam
Żeby nie wkurzać sie na nieudane próby wstawiania zdjęcia, warto w okienku "szybka odpowiedż" wejść w "opcje zaawansowane" a tam po wstawieniu zdjęcia i tekstu a przed zatwierdzeniem kliknąć "podgląd"
zmniejsz fotki do rozmiaru np. 800x533. Potem wejdź na http://imageshack.us/ gdzie wybierasz fotki z dysku. potem dajesz host it! Następnie kopijesz wszystko co jest w drugim linku od góry (w ramce). Po tym jest napis Thumbnail for forums (1) i to wklejasz w post. Wszystko.
To są poprawione linki:
http://img118.imageshack.us/img118/9401/img0290lm9.th.jpg (http://img118.imageshack.us/my.php?image=img0290lm9.jpg)
http://img504.imageshack.us/img504/7031/img0329fz6.th.jpg (http://img504.imageshack.us/my.php?image=img0329fz6.jpg)
http://img61.imageshack.us/img61/1490/img0558le9.th.jpg (http://img61.imageshack.us/my.php?image=img0558le9.jpg)
http://img152.imageshack.us/img152/9333/img0419im8.th.jpg (http://img152.imageshack.us/my.php?image=img0419im8.jpg)
Tamtych nie mogę wyedytować gdyż minęło już 30 minut ;(
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Żeby nie wkurzać sie na nieudane próby wstawiania zdjęcia, warto w okienku "szybka odpowiedż" wejść w "opcje zaawansowane" a tam po wstawieniu zdjęcia i tekstu a przed zatwierdzeniem kliknąć "podgląd"
Spokojnie, poradziłem sobie. Nie jest to moje pierwsze forum więc problemów nie było. Jednak z ImageShack korzystałem pierwszy raz więc trochę to potrwało.
fotokor1
27-11-2007, 22:50
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img152.imageshack.us/img152/9333/img0419im8.jpg)
przepraszam wyedytowałam twoją fotkę ciut większą tak się lepiej ogląda
przepraszam wyedytowałam twoją fotkę ciut większą tak się lepiej ogląda
Co by nie mówić Praga jest ładna jednak kolory są do bani.
Dodam, że żadne z tych zdjęć nie było obrabiane.
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us)
To jest JPEG z 5d i 24-105 4 IS L. Praga i może to samo miejsce[inna ogniskowa ale trawy zielonej jeszcze nie było],poszukałem specjalnie.Nie obrabiane.Sprzęt na spacer full wypas.Widzisz duza róznicę:?: :idea: Pozdrawiam:-)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://imageshack.us)
Jeszcze raz,[to samo miejsce i sprzet ]i wg mnie kolory:idea: Pozdrawiam:-)
@janmar wiem do czego zmierzasz jednak jest małe ale. Twoje zdjęcia były robione w brzydki pochmurny dzień.
Za to moje w słoneczny lekko pochmurny a tonalnie wyglądają bardzo nieciekawie.
Wiem, że zdjęcia powinny odwzorowywać jak najwierniej fotografowane otoczenie jednak jeśli ja muszę obrobić zdjęcia aby wyglądało tak jak wtedy to chyba nie tędy tu droga.
...
Wiem, że zdjęcia powinny odwzorowywać jak najwierniej fotografowane otoczenie jednak jeśli ja muszę obrobić zdjęcia aby wyglądało tak jak wtedy to chyba nie tędy tu droga.
Droga wiedzie do innego obiektywu... Kit C18-55 to raczej kiepska optyka, a matrycy 350D trudno coś specjalnego zarzucić.
Jak będziesz miał okazję, to podepnij lepsze szkło, zobaczysz różnicę bez zabawy na kompie. Nie wiem, jakie masz obiektywy do Zenita, ale z tanią przejściówką mógłbyś nawet te podpiąć i zmasakrują kita bez dwóch zdań :-)
Pozdrawiam
photographus
28-11-2007, 10:18
Witaj!
Kolego nie to ładne co ładne, ale to co się komu podoba! :) Ty smakujesz w mocno nasyconej kolorystyce, ktoś inny w bardziej naturalnych barwach. Myślę, że próby ze zmianą obiektywu to dobry kierunek, ale przede wszystkim "postprodukcja" :) Poza tym zbyt lekko prześlizgnąłeś się moim zdaniem po możliwościach własnych ustawień nasycenia w samym body. Coś za bardzo nie chce mi się wierzyć, że te zmiany są mało znaczące. Kiedyś, testując swoją 30-tkę zrobiłem kilka fotek z różnymi nastawami w porównywalnych warunkach pogodowych. Wierz mi, różnice pomiędzy nimi jeśli chodziło o nasycenie kolorów były znaczące :) Podobnie rzecz się miała przy 400D. Dziś mam odebrać 5D i tez zamierzam to sprawdzić, ale tylko dla zaspokojenia własnej próżności, gdyż dawno przesiadłem się na RAW-y. To naprawdę bardzo wygodny i elastyczny format. Chcesz "kapiącą kolorystykę" - męcz RAW-y.
Pozdrawiam
Soul_Man
28-11-2007, 10:50
wolfikx: Powiem za kolegami: przekonaj się do RAWów. Nawet p. Tomaszewski na EOS Discovery do tego namawiał. Wiem, że może ambicjonalnie chciałoby się zrobić idealne zdjęcie prosto z aparatu, ale potraktuj to jak obróbkę chemiczną negatywu. Jpg to taki polaroid ;-)
wolfikx: Powiem za kolegami: przekonaj się do RAWów. Nawet p. Tomaszewski na EOS Discovery do tego namawiał. Wiem, że może ambicjonalnie chciałoby się zrobić idealne zdjęcie prosto z aparatu, ale potraktuj to jak obróbkę chemiczną negatywu. Jpg to taki polaroid ;-)
Co do użytkowania RAW-ów postaram się przekonać ale za tym idzie pogłębienie wiedzy. Mam kurs LYNDA Photoshop CS3 więc dogłębnie przestudiuję ten temat.
Na razie mam spore doświadczenie w photoshopie z ogólna obróbka gotowych fotek jpg-a i przeważnie 'podkręcałem' zdjęcie m.in. krzywymi.
Jednak jeśli RAW pozwoli mi dostroić ustawienia już po zrobieniu zdjęcia będzie to rozsądniejsze wyjście.
Powiem za kolegami: przekonaj się do RAWów. Nawet p. Tomaszewski na EOS Discovery do tego namawiał. Wiem, że może ambicjonalnie chciałoby się zrobić idealne zdjęcie prosto z aparatu, ale potraktuj to jak obróbkę chemiczną negatywu. Jpg to taki polaroid
To co Ci Maciek[Pardon Soul man]powiedział to święta prawda.Tez przechodziłem po x lat z analoga.Powiem krótko.Posłuchaj Maćka.[I nie tylko]
Pozdrawiam.Przecież umiesz pstrykać,prawda.?
Jednym słowem przy korzystaniu z RAW-ów mogę odpuścić sobie AEB??
Soul_Man
29-11-2007, 22:44
Jednym słowem przy korzystaniu z RAW-ów mogę odpuścić sobie AEB??
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie :-) Z RAWa wyciągniesz wiele, ale nie wszystko, np nic nie zrobisz z przepaleniami.
A tak z innej beczki.
Wyczytałem z instrukcji, że ze względu na to, że matryca jest mniejsza od klatki filmu 35 mm to rzeczywiste ogniskowe są większe o x1,6.
Czyli zamiast zoom-a 18-55 mam 29-88 ??
A tak z innej beczki.
Wyczytałem z instrukcji, że ze względu na to, że matryca jest mniejsza od klatki filmu 35 mm to rzeczywiste ogniskowe są większe o x1,6.
Czyli zamiast zoom-a 18-55 mam 29-88 ??
to nie jest prawda.
ogniskowe sie nie zmieniaja i wlasnosci optyczne sa takie jak dla obiektywu 18-55.
zmienia sie kat widzenia i 18mm w cyfrze odpowiada z grubsza 28mm w analogu. ale to nadal jest 18mm
MacGyver
02-12-2007, 05:18
...zmienia sie kat widzenia i 18mm w cyfrze odpowiada z grubsza 28mm w analogu. ale to nadal jest 18mm
Dokładnie tak. Zmienia się kąt widzenia ale zniekształcenia (choć w przypadku obiektywów pełnoklatkowych zagadnienie zniekształceń jest trochę bardziej zawiłe, bo w lustrzance z cropem wykorzystywana jest tylko"środkowa" część soczewek) i głębia ostrości pozostają takie jak dla ogniskowej rzeczywistej.
Dla przykładu
Obiektyw: EF135mm f/2.8 Soft Focus
Głębia ostrości dla f/2,8 dla pkt. ostrości odległego o 2,0 m wynosi 0,04 m (1,98 d0 2.02) m
Obiektyw: EF85mm f/1.8 USM (na DSLR z cropem kąt widzenia odpowiada rzeczywistej ogniskowej 85mmx1,6=136 mm)
GO dla f/2,8 dla pkt. ostrości odległego o 2,0 m wynosi 0,1 m (1,95 d0 2.05 m)
głębia ostrości pozostają takie jak dla ogniskowej rzeczywistej.
W uproszczeniu - tak, w rzeczywistości - nie, do głosu dochodzi tutaj różna wielkość krążków rozproszenia na materiałach APS i 24x36... w efekcie jeśli podepniesz np szkło 85mm zarówno do aparatu 35mm, jak i do lustrzanki APS-C (będziesz miał różne kąty widzenia) na lustrze APS-C - GO nie bedzie taka sama , lecz nieco mniejsza... możesz sprawdzić każdym dobrym kalkulatorem GO (dobre pozwalają na wybór wielkości krązka rozproszenia, gdyż różne obowiązują dla APS-C, APS-H, 24x36, 6x6 i dla wielkiego formatu - im większy format, tym większa dopuszczalna plamka :) )
Dokładnie tak. Zmienia się kąt widzenia ale zniekształcenia (choć w przypadku obiektywów pełnoklatkowych zagadnienie zniekształceń jest trochę bardziej zawiłe, bo w lustrzance z cropem wykorzystywana jest tylko"środkowa" część soczewek) i głębia ostrości pozostają takie jak dla ogniskowej rzeczywistej.
Dla przykładu
Obiektyw: EF135mm f/2.8 Soft Focus
Głębia ostrości dla f/2,8 dla pkt. ostrości odległego o 2,0 m wynosi 0,04 m (1,98 d0 2.02) m
Obiektyw: EF85mm f/1.8 USM (na DSLR z cropem kąt widzenia odpowiada rzeczywistej ogniskowej 85mmx1,6=136 mm)
GO dla f/2,8 dla pkt. ostrości odległego o 2,0 m wynosi 0,1 m (1,95 d0 2.05 m)
Dzięki za info.
Przede wszystkim chciałem się dowiedzieć czy jak podepnę szkło do zdjęć portretowych (50mm) lub z zoomem 50mm to czy głębia i zniekształcenia będą takie same jak na filmie 35mm.
Jeszcze jedno pytanie, gdyż mam problem z zrobieniem zdjęcia z efektem poruszenia z fleszem. Ustawiam czas 1/15 do tego odpowiednia przysłonę ale flesz dostosowuje się do tego i efekt jest nijaki. Wygląda na to, że trzyma synchronizację z czasem. Jest możliwość ustawienia bay flesz nie schodził poniżej 1/60 tak abym mógł na zdjęciu oprócz ruchu mieć światło zastane ??
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.