PDA

Zobacz pełną wersję : korekcja zdjęć- prześwietlenia



pejot
03-04-2005, 22:44
Stanąłem przed nie lada wyzwaniem- jak uratować zdjęcie mocno przepalone? Czy istnieje sposób odwrotny do działania w przypadku zdjęć niedoświetlonych?

Od razu zaznaczam, że ctr+L nie sełnia moich oczekiwań (PS), tak samo inne zabiegi miejcsowo ściemniająco-korygujące. (Oczywiście korzystałem z miejscowego obniżenia poziomów, i po wzroście kontrastu/zafarbu korygowałem to, ale rezultaty nadal pozostawiają dużo do życzenia)

Pomyślałem więc, że może skoro istnieje coś takiego jak plugin SHO kodaka, do rozjaśniania zdjęć (działa na zasadzie maski "jasno/ciemno" i tworzy w ten sposób zaznaczenie do późniejszej korekty), to może i jest coś, co działałoby w odwrotnym kierunku?

P.S. Wiem, że o wiele ciężej jest uzyskać poprawne zdjęcie z niedoświetlonego materiału niż przepalonego, niemniej, może jest o jakiś algorytm, o którym nie wiem...

DoMiNiQuE
04-04-2005, 12:24
Tutaj pojawia sie problem.
Z niedoswietlonego zdjecia mozna cos jeszcze 'wyciagnac' ...z przepalonego natomiast juz niebardzo, bo przepalenia to nic innego jak utracone dane ktorych nie mozna juz odzyskac.

tiberek
04-04-2005, 16:12
P.S. Wiem, że o wiele ciężej jest uzyskać poprawne zdjęcie z niedoświetlonego materiału niż przepalonego, niemniej, może jest o jakiś algorytm, o którym nie wiem...
Dokładnie odwrotnie i tak jak napisał [DoMiNiQuE], przepalone pixele to 'kaplica'. Nic z tym nie zrobisz...

Jurek Plieth
05-04-2005, 09:11
Dokładnie odwrotnie i tak jak napisał [DoMiNiQuE], przepalone pixele to 'kaplica'. Nic z tym nie zrobisz...
Warto tutaj (http://www.cdrom.pl/index.php?title=Ekspozycja_na_%C5%9Bwiat%C5%82a) poczytać.

pejot
05-04-2005, 09:37
Oczywiście, co innego myślałem, co innego napisałem. Jasne, że prześwietlone są "gorsze" :) Dzięki za odzew- Jurku- za linka.

Czacha
05-04-2005, 09:41
w przypadku PS CS jest taka opcja "magicznego suwaczka" ktorym mozesz sciemniac swiatla bez utraty szczegolow w cieniach - oczywiscie nie da sie tym wszystkiego naprawic, bo informacja w przepaleniu nie pojawi sie nagle z nikad...
ten sam efekt co suwaczkowanie, da sie osiagnac i wstarszych wersjach PS'a, ale wymaga to duzo wiekszej wiedzy i umiejetnosci niz przesuniecie jednym/dwoma suwaczkami ;)

ps. suwaczkiem mozna rowniez rozjasniac cienie bez przepalania swiatel ;)

DoMiNiQuE
05-04-2005, 09:46
pozwole sobie dodac, ze ta magiczna opcja nazywa sie Shadow/Highlight ;)
(Image -> Adjustments -> Shadow/Highlight)

Czacha
05-04-2005, 10:22
a tak to dziala w praktyce - byc moze nie pokazalem przepalonego zdjecia, ale widac wyraznie ze szczegoly z cieni qrtki udalo sie wydobyc i jednoczesnie przygasic odrobine snieg

muflon
05-04-2005, 10:29
Eee, "suwaczki", "kreatory" :) Histogram i curves, leniuchy! :mrgreen:

DoMiNiQuE
05-04-2005, 10:34
leniuchy! :mrgreen:
ale przyznasz, ze efekty sa ciekawe :)

Czacha
05-04-2005, 10:43
muflon, masz racje - ale nie kazdy potrzebuje znac na tyle photoshopa aby korygowac swoje zdjecia... i chyba do takich osob jest wlasnie "suwaczek" :)

DoMiNiQuE
05-04-2005, 10:49
muflon, masz racje - ale nie kazdy potrzebuje znac na tyle photoshopa aby korygowac swoje zdjecia... i chyba do takich osob jest wlasnie "suwaczek" :)

Czacha, chyba mi nie powiesz teraz, ze Twoje fotki B&W robione cyfra (o analogowch nie mowie) nie widzialy suwaczkow w PS ;)

muflon
05-04-2005, 11:02
A tak bardziej serio: mi akurat często brakuje takich bardziej "głupkowatych" narzędzi w Gimpie. Curves są fajne, ale trzeba uważać na kolory - przesuwając całą krzywą RGB zmienia się troche proporcje między składowymi. To znaczy: nie te "prawdziwe", zapisane w obrazku :) ale te percepcyjne. Już parę razy to zauważyłem...

Czacha
05-04-2005, 11:20
']Czacha, chyba mi nie powiesz teraz, ze Twoje fotki B&W robione cyfra (o analogowch nie mowie) nie widzialy suwaczkow w PS ;)

przeciez nie mowie ze nie widzialy - jasne jest ze z 10D nie da sie zrobic BW fotki.. wiec pozniejsza obrobka nie ogranicza sie tylko i wylacznie do sciagniecia koloru, bo nie tak robi sie zdjecia BW w szopie... :rolleyes:

tiberek
05-04-2005, 17:28
Przepalone piksele, dla tych co nie rozumieją, to są te które osiągneły wartość 255, w każdzym z kanałów osobno lub we wszystkich (przy 8 bitach), choć chciałyby więcej. I są one przepalone i szlus. Nie ma na nie rady - Czacha pokazał coś co można zrobić curve'sami, czyli wydobyć więcej 'informacji' z aktualnie istniejących, 'nieprzesterowanych' pikseli. Tak mozna przesunąć ciemne partie w kierunku środka histogramu i podobnie zrobić z jasnymi fragmentami zdjęcia, lekko je przyciemnić (dla słabszych ;) dodano opcje Shadows/Highlights jako zamiennik). Ale jak masz 3/4 zdjęcia białe (i to nie jest śnieg ;) ) to nic z tym nie zrobisz. Po prostu brakuje informacji, czy ten biały pixel miał wartość 260, czy 320. Kontrast = 0, bo wszystko jest płaskie na 255 :?

PS. W zapisie cyfrowym audio to samo zjawisko "przepalenia" objawia się zniekształceniami dzwięku - dzwięk jest "przesterowany" po przekroczeniu maksymalnego poziomu jaki można zapisać z użyciem konkretnej ilości bitów. Też to jest nie do odratowania.