Zobacz pełną wersję : Canon 300v i pomiar światła
Witam!
Mam pewnie dla większości osób głupie pytanie, ale... Mianowicie jak włączyć w Canonie 300v pomiar (jak to pisze w instrukcji) skupiony w małym polu? Z tego co pisze w instrukcji nic nie rozumiem. A drugie pytanie to: jaki pomiar najlepiej nadaje się do fotografowania zachodów słońca??
iktorn92
19-06-2007, 16:07
Sam miałem zwykła 300 i tam chyba nie za bardzo mozan zmienic sposób pomiaru światła a w 300v nie wiem jak. Co do zachodów to wg mnie punktowy. Ale niech sie spece od zachodów wypowiedzą
Pseudospota masz w trybie manualnym pod przyciskiem z gwiazdką. Ustalasz ekspozycję, mierzysz najjasniejsze i najciemniejsze partie obrazu, drabinka na wyświetlaczu/wizjerze pokazuje Ci stosunek światłą w danym miejscu do Twoich ustawień. Jeśli scena nie mieści się w rozpiętości materiału, stosujesz filtry połówkowe. To chyba tyle co do ogólnego mierzenia pseudospotem :-) aha, powyższy opis tyczy m.in właśnie zachodów, pejzaży, zdjęc statycznych oraz o duzym kontraście.
Pozdawiam
pawel_mo
19-06-2007, 19:17
Co prawda używam 300 a 300V nawet nie miałem w łapkach, ale zassałem instrukcję i pomiar ekspozycji wygląda bardzo podobnie do tego w 300.
W trybach automatycznych (zielony, portret, krajobraz itd.) działa tylko pomiar matrycowy i nie można tego zmienić.
W P, Av, Tv, A-DEP działa matrycowy a w M centralnie ważony.
Zarówno w P, AV, Tv, M i A-DEP naciskając gwiazdkę włączasz pomiar pseudospotem (9,5%). W M na drabince pokazuje odchylenie od akutalnie ustawioneh ekspozycja a w pozostałych następuje blokada ekspozycji.
Co do fotografowania kadrów ze słońcem.... Rzadko mi się to zdarza, ale jak już trzeba to przełączam w tryb M i sprawdzam na drabince jakie odchylenie będę miał w poszczególnych partiach kadru. Chyba, że brakuje mi czasu to wtedy mój ulubiony tryb Av i pomiar pseudospotem na interesujący mnie fragment kadru.
W instrukcji jest w 3 punktach napisane jak wykonywać zdjęcie za pomocą blokady ekspozycji, gdy w kadrze jest silne źródło światła (w angielskiej instrukcji jest to strona 44).
michalab
19-06-2007, 22:29
Ja bardzo tęsknię, za rozwiązaniem takim jak w EOS 300, gdzie pamięć ekspozycji była połączona z pseudospotem. Moim zdaniem super wygodne rozwiązanie, jedyna rzecz jakiej mi brakowało po przesiadce z 300 na 5. Wolę to niż wybór pomiaru światła, no bo po co pamięć dla pomiaru matrycowego, z drugiej strony jak się używa (pseudo)spota w większości przypadków i tak się przekadrowuje. Że wrócą do takiego rozwiązania to się nie łudzę, ale może kiedyś przez CF?
Wielkie dzięki za odpowiedzi. Będę coś próbował:)
Anna12_03
25-06-2007, 23:46
Czy pomiar światla spot w eosach 30 czy 300 jest taki sam który jest lepszy ? Wyczytalam że ma 9,5% , czy warto go stosować ,kiedy , i czy moglibyście mi naświetlić jak się stosuje ten pomiar .
Wiem że 300 trzeba nacisnąć gwiazdke , a na pokrętle co trzeba mieć P ,TV ,AV czy M ? Rozumię że jak jest P ,TV ,AV że naciskając gwiazdke to jest blokada ekspozycji to jak to się ma do pomiaru punktowego ( spota) ,kiedy to się wlącza tylko na M i patrzenie na drabinke ? ale wtedy przecież dziala pomiar CW ?
A w jakich trybach dziala pomiar światla punktowy w Eosie 30V ? Z tylu jest przelącznik i jak się go stosuje z technicznego punktu. Co ma być na pokrętle nastawione żeby dzialal spot .
Pozdrawiam
pawel_mo
26-06-2007, 08:38
Czy pomiar światla spot w eosach 30 czy 300 jest taki sam który jest lepszy ?
Na moje jest podobny, ale niech się wypowie ktoś kto miał większą styczność z 30-stką.
Wyczytalam że ma 9,5% , czy warto go stosować ,kiedy , i czy moglibyście mi naświetlić jak się stosuje ten pomiar .
Warto go stosować, gdy zachodzi taka potrzeba ;) Stosuje się go jeżeli chcesz mieć pomiar tylko z faragmentu kadru. Ponownie to napiszę: ładnie jest to przedstawione w instrukcji... :roll: Mierzysz przy silnym źródle światła, przy świetle kontrastowym itp.
Wiem że 300 trzeba nacisnąć gwiazdke , a na pokrętle co trzeba mieć P ,TV ,AV czy M ?
Jedno z powyższych.
Rozumię że jak jest P ,TV ,AV że naciskając gwiazdke to jest blokada ekspozycji to jak to się ma do pomiaru punktowego ( spota) ,kiedy to się wlącza tylko na M i patrzenie na drabinke ? ale wtedy przecież dziala pomiar CW ?
Jak naciśniesz gwiazdkę to już nie masz pomiaru CW ani matrycowego tylko punktowy (pseudo)
A w jakich trybach dziala pomiar światla punktowy w Eosie 30V ? Z tylu jest przelącznik i jak się go stosuje z technicznego punktu. Co ma być na pokrętle nastawione żeby dzialal spot .
Nie znam 30V. Pewnie tak samo jak w 30. A w 30, o ile mi wiadomo, to się wybiera pomiar światła przyciskiem na tylnej ściance. Niech mnie ktoś poprawi jak się mylę.
Czy pomiar światla spot w eosach 30 czy 300 jest taki sam który jest lepszy?
Pomiar swiatla, jesli chodzi o wielkosc kadru, jest taki sam w 30 i 300 (9,5%).
Pomiar swiatla, jesli chodzi o wielkosc kadru, jest taki sam w 30 i 300 (9,5%). Stosowac go warto. A stosuje sie go po to zeby zmierzyc rozpietosc tonalna sceny.
Stosowac go warto. A stosuje sie go po to zeby zmierzyc rozpietosc tonalna sceny. Polecam poczytac cos o systemie strefowym np: http://www.cdrom.pl/index.php?title=Uproszczony_system_strefowy
A w jakich trybach dziala pomiar światla punktowy w Eosie 30V ? Z tylu jest przelącznik i jak się go stosuje z technicznego punktu. Co ma być na pokrętle nastawione żeby dzialal spot.
W 30 (tej z V i bez) mozna go stosowac w kazdym ustawieniu pokretla P, TV, AV, M.
Anna12_03
26-06-2007, 23:18
No ale kurcze przecież przy M ,TV ,P ,AV to jak nacisne gwiazdke to mi się przecież blokuje .To gdzie tu pomiar ? rozumię że w M to tylko obserwacja na drabince . Rozumię że jak mam na P ,TV ,AV to jest pomiar matrycowy dostaje 5,6 i 125s jak teraz nacisne na gwiazke to pomiar się blokuje i również mam 5,6 i 125s to o co tu chodzi jak nie nacikam i jak naciskam to zawsze dostaje ten sam wynik ??
Gizmo znajomy ma 30V i jak sprawdzalam to jak z tylu mam przelączony na pomiar ten ogólny i jak przelącze na punktowy to również mam taki sam wynik .Czy coś jest nie tak z jego aparatem i wyniki przyslony i czasu powinny być w tym przypadku inne.
A może trzeba jeszcze coś nacisnąć.
Czy często stosujecie pomiar punktowy i w jakich warunkach tak wiem przy
silnym źródle światła oraz przy świetle kontrastowym ,jakie to są warunki ??
Rozumię że jak mam na P ,TV ,AV to jest pomiar matrycowy dostaje 5,6 i 125s jak teraz nacisne na gwiazke to pomiar się blokuje i również mam 5,6 i 125s to o co tu chodzi jak nie nacikam i jak naciskam to zawsze dostaje ten sam wynik ??
To coś dziwnie wychodzi. Jaki masz tryb pomiaru w Tv, Av? Matrycowy? Pomierz na jasnym przedmiocie który zajmuje mało miejsca w środku kadru. Po wciśnięciu gwiazdki czas powinien się skrócić.
W EOS 300 w tych trybach (np. Av) jest matryca i po wciśnięciu gwiazdki przechodzi w tryb pseudo spota blokując przy tym.
Gizmo znajomy ma 30V i jak sprawdzalam to jak z tylu mam przelączony na pomiar ten ogólny i jak przelącze na punktowy to również mam taki sam wynik .Czy coś jest nie tak z jego aparatem i wyniki przyslony i czasu powinny być w tym przypadku inne.
A może trzeba jeszcze coś nacisnąć.
Pomiar jest taki sam pewnie dlatego ze mierzona jest scena o malej (niklej) rozpietosci tonalnej. Sprobuj zmierzyc np w domu pokoj z oknem w kadrze. W pokoju jest zwykle duzo mniej swiatla niz za oknem, wiec mierzac pomiarem matrycowym zdjecie wyjdzie zapewne takie ze przedmioty w pokoju beda niedoswietlone, a to co widac za oknem przeswietlone. Robiac pomiar spotem lub pseudo-spotem mozesz zdecydowac jak naswietlic zdjecie, bo wiesz jaka jest rozpietosc tonalna sceny i co zmiesci sie w rozpietosci tonalnej kliszy czy matrycy.
Tak wiec jeszcze raz, w pomiarze spotem nie chodzi o to by zmierzyc swiatlo odbite od obiektow bardzo jasnych, ale o to by okreslic kontrast sceny.
michalab
27-06-2007, 09:01
Ja w 97% przypadków mierzę światło tak:
ustawiam własną dłoń aby wewnętrzna strona była oświetlona tak jak to co fotografuję (jak obiekt w cieniu to dłoń też, jak obiekt pod słońce to wewnętrzna strona dłoni też, ...), mierzę światło (punktowym, albo częściowym, mogą być też i CW jeśli dłoń wypełnia klatkę) i robię korektę +1 (u innych osób może być inna, najczęściej to jest +1,5 trzeba sprawdzić eksperymentalnie). Nie trzeba nawet ostrzyć na dłoń, a lepiej nawet nie bo nieostra dłoń ma bardziej jednolity ocień. Robię zdjęcia w trybie M ze zmierzoną ekspozycją, dopóki nie zmienią się warunki oświetleniowe.
W 3% przypadków, (gdy nie ma czasu na powyższą metodę) robię na Av (czasem Tv) na matrycowym i zdaję się na automatykę aparatu.
Zamiast ręki czasem używam naturalnej zieleni z korektą +0,3 (lub bez jeśli chcę ciemniejszych bardziej nasyconych barw). Wewnętrzna strona dłoni jest chyba jednak najbardziej uniwersalna bo masz ją zawsze przy sobie i nie opala się.
Korektę (u mnie +1) najlepiej wyznaczyć eksperymentalnie osobno dla każdego światłomierza bo różnice mogą być całkiem istotne.
Anna12_03
01-07-2007, 19:56
Ja w 97% przypadków mierzę światło tak:
ustawiam własną dłoń aby wewnętrzna strona była oświetlona tak jak to co fotografuję (jak obiekt w cieniu to dłoń też, jak obiekt pod słońce to wewnętrzna strona dłoni też, ...), mierzę światło (punktowym, albo częściowym, mogą być też i CW jeśli dłoń wypełnia klatkę) i robię korektę +1 (u innych osób może być inna, najczęściej to jest +1,5 trzeba sprawdzić eksperymentalnie). Nie trzeba nawet ostrzyć na dłoń, a lepiej nawet nie bo nieostra dłoń ma bardziej jednolity ocień. Robię zdjęcia w trybie M ze zmierzoną ekspozycją, dopóki nie zmienią się warunki oświetleniowe.
Witaj , czy móglbyś mi to wytlumaczyć , rozumię że aparat do oka a przed obiektywem wystawiasz wew. stroną dloń ?
Czy tak mierzysz światlo np. punktowo ? jakoś nie umię sobie wyobrazić jak to robisz a jak na cień to idziesz z aparatem tam gdzie jest ciemno ?
jak dloń wypelnia klatke , nic z tego nie rozumię . Może nie jestem doświadczona ale naprawde nie umię sobie wyobrazić co mialeś na myśli , choć uważam że to co napisaleś ma jakięś sensowne wytlumaczenie , którego moja palica nie może pojąć. Myśle że nie stracisz do mnie cierpliwości i wytlumaczysz mi to kroczek po kroczku od zalączenia aparatu.
Pozdrawiam Anna
michalab
01-07-2007, 22:09
rozumię że aparat do oka a przed obiektywem wystawiasz wew. stroną dloń ?
Tak
Czy tak mierzysz światlo np. punktowo ?
jakoś nie umię sobie wyobrazić jak to robisz a jak na cień to idziesz z aparatem tam gdzie jest ciemno ?
jak dloń wypelnia klatke , nic z tego nie rozumię .
najwygodniej pomiarem punktowym, ale może być też częściowy lub nawet centralno-ważony. Jeśli mierzysz punktowym/częściowym wystarczy, że dłoń wypełnia pole pomiaru punktowego/częściowego (tzn. w wizjerze jest widoczna w całym polu, w którym aparat mierzy światło) - chodzi o to, aby pomiar był tylko i wyłącznie na dłoń, a nie na dłoń i coś jeszcze. Jeśli mierzysz centralno ważonym, też da się, ale wtedy aparat mierzy z całej klatki i tylko dłoń może być widoczna na całej klatce. Pewnie matrycowym można też mierzyć tak jak centralno-ważonym, ale trzeba sprawdzić czy pomiar będzie taki sam jak dla centralno-ważonego, bo nie wiadomo jaki jest algorytm wyliczania ekspozycji na matrycowego, może dla jednolitej klatki sam aplikuje jakąś korektę, np. +0,5 (trzeba sprawdzić dla każdego aparatu osobno).
Co do cienia, to niekoniecznie musisz iść w dokładnie to miejsce, gdzie jest fotografowany obiekt, ale ważne, aby dłoń była tak samo oświetlona. Jeśli chcesz sfotografować teleobiektywem coś co jest w cieniu, ale dość daleko, nie musisz tam iść, ale znajdź taki sam cień, np. jeśli jest to cień, który równo kryje (np. ocienienie przez budynek), to można zmierzyć światło ręki ocienionej własnym ciałem, o ile w pobliżu nie ma czegoś co silnie odbija światło i rozświetla Twój cień. Pamiętaj, że cień rzucany przez drzewa na ogół nie kryje tak mocno jak np. rzucany przez budynek, a cień na śniegu, czy nad wodą jest rozjaśniony przez odbicia światła mocniej niż cień na trawniku w mieście.
Jeśli coś jeszcze jest nie jasne, nie wahaj się pytać.
pawel_mo
01-07-2007, 22:09
Jeżeli ten opis pomiaru na dłoń wydaje się Tobie skomplikowany to proponuję podejść do problemu z troszkę innej strony. Najpierw poczytaj trochę o pomiarze zastępczym oraz jak używać szarej karty Kodaka. W sieci znajdziesz wiele dokładnych opisów i przykładów co i jak z tą kartą. A pomiar na dłoń to właściwie to samo :rolleyes: z tą małą różnicą, że w terenie zazwyczaj nie ma się szarej karty a dłoń tak ;) Ponieważ jest jaśniejsza to trzeba zrobić korektę. Czy teraz jest to już trochę bardziej zrozumiałe z tą dłonią?
A jak dokonujesz pomiaru z obiektu zastępczego (w naszym przypadku dłoń) to musisz mieć pewność, że światłomierz pomierzy tylko ten obiekt bez jego otoczenia. Z tego względu używa się pomiaru punktowego a jak użyjesz innego to cały obraz w wizjerze musi wypełniać właśnie ten obiekt (czyli nasza dłoń).
Anna12_03
01-07-2007, 23:13
Jeżeli ten opis pomiaru na dłoń wydaje się Tobie skomplikowany
Nie wydaje mi się trudny , ale nie umiala sobie wyobrazić że mierze światlo wew. stroną dloni.
Rasumując rozumię że mam przed sobą uliczke na którą pada slońce a zarazem jest tam cień . Mierze spotem na dloń od wew. ostrość po naciśnięciu na spust odrazu mi się ustawi (pisaleś że nie jest to wskazane , ale inaczej nie można ) uzyskuje na P czas 1/125 a przyslone 4 a teraz muszę tak zrobić żeby dloń byla w cieniu a tym samym uzyskuje dluższy czas dajmy 1/60 a przyslone 8 .
Może tak być ? mierzy się obojętnie na jakim priorytecie ?
I co teraz powinienem zrobić , dobrze myśle ? uśrednić ten wynik pomiaru czasu i przyslony ,nie wiem co mam teraz zrobić ??
A tak myśle że niezależnie to zawsze będę miala calą dloń jak spojrze przez wizjer , no przecież czy to będzie ogniskowa 28 ,35 czy 50 a jak 100 to szkoda gadać .
Czy tak zawsze mierzysz światlo , serdecznie dziękuję za rady i pozdrawim
pawel_mo
02-07-2007, 09:53
Nie wydaje mi się trudny , ale nie umiala sobie wyobrazić że mierze światlo wew. stroną dloni.
Przepraszam, jeżeli Cię uraziłem. Nie miałem nic złego na myśli.:oops:
Rasumując rozumię że mam przed sobą uliczke na którą pada slońce a zarazem jest tam cień . Mierze spotem na dloń od wew. ostrość po naciśnięciu na spust odrazu mi się ustawi (pisaleś że nie jest to wskazane , ale inaczej nie można ) uzyskuje na P czas 1/125 a przyslone 4 a teraz muszę tak zrobić żeby dloń byla w cieniu a tym samym uzyskuje dluższy czas dajmy 1/60 a przyslone 8 .
Może tak być ? mierzy się obojętnie na jakim priorytecie ?
Dobrze kombinujesz ;) Mierząc w słońcu i w cieniu uzyskujesz dwie różne poprawne ekspozycje. Musisz pamiętać o tym, że światłomierz sprowadza wszystko do średniego pomiaru - zero na drabince. Czyli w zależności od tego, którą z pomierzonych wartości zastosujesz, to otrzymasz poprawnie naświetlone zdjęcie w części oświetlonej lub zacienionej. Zestawiając ze sobą pomiar z cienia i słońca otrzymujesz informację o rozpiętości mierzonej sceny.
I co teraz powinienem zrobić , dobrze myśle ? uśrednić ten wynik pomiaru czasu i przyslony ,nie wiem co mam teraz zrobić ??
Teraz musisz zdecydować co chcesz uzyskać na zdjęciu. Czy chcesz mieć zarówno szczegóły w światłach i cieniach (o ile się zmieszczą) czy może istotne jest to co w słońcu. Jak chcesz mieć dobrze to co na słońcu to stosujesz pomiar z miejsca w słońcu. Jak chcesz mieć dobrze naświetlone to co w cieniu to stosujesz pomiar z cienia. A jak chcesz mieć wszystko to uśredniasz.
Czy tak zawsze mierzysz światlo , serdecznie dziękuję za rady i pozdrawim
Raczej nie stosuję pomiaru na rękę. Przy bardziej kontrastowych scenach staram się mierzyć na główny obiekt zdjęcia oraz na elementy bardzo jasne i bardzo ciemne i wtedy podejmuję decyzję jak ustawić parametry. Wszystko zależy od sytuacji. Generalnie należę do leniwców i jeżeli scena jest raczej typowa to ufam pomiarowi matrycowemu.
Jak masz wątpliwości to śmiało pytaj. Pozdrawiam.
michalab
02-07-2007, 22:34
Rasumując rozumię że mam przed sobą uliczke na którą pada slońce a zarazem jest tam cień . Mierze spotem na dloń od wew. ostrość po naciśnięciu na spust odrazu mi się ustawi (pisaleś że nie jest to wskazane , ale inaczej nie można ) uzyskuje na P czas 1/125 a przyslone 4 a teraz muszę tak zrobić żeby dloń byla w cieniu a tym samym uzyskuje dluższy czas dajmy 1/60 a przyslone 8 .
Może tak być ? mierzy się obojętnie na jakim priorytecie ?
I co teraz powinienem zrobić , dobrze myśle ? uśrednić ten wynik pomiaru czasu i przyslony ,nie wiem co mam teraz zrobić ??
Na czas pomiaru można wyłączyć AF przełącznikiem na obiektywie. Nie pamiętam jak jest w Twoim aparacie, ale wciśnięcie pamięci pomiaru chyba nie uruchamia AF.
Co do scen kontrastowych, to nie ma rady, albo to co w cieniu będzie za ciemne, albo to co na słońcu za jasne.
Tak jak napisałaś zmierzysz sobie różnicę w oświetleniu.
Potem musisz zdecydować co ważniejsze, możesz wybrać dowolną wartość z zakresu między jednym pomiarem a drugim, wybierając na ile to w cieniu ma być ciemne, a to na słońcu jasne.
Czy tak zawsze mierzysz światlo , serdecznie dziękuję za rady i pozdrawim
Tak jak pisałem zawsze gdy mam na to czas, czyli jakieś 97% przypadków. Dla mnie to najpewniejsza metoda, jeśli do dyspozycji jest tylko wbudowany światłomierz. Stosuję ją zawsze w połączeniu z trybem M, żeby nie musieć mierzyć światła przed każdym ujęciem, a tylko jak zmieni się światło.
Anna12_03
04-07-2007, 22:33
Zakupilam aparat eos 33V , poprzedni jaki mialam to 500N.
Jak mam slajd zalożony to pomiar robie najpierw na P a następnie przelączam na M i nastawiam to co mi wyszlo z poprzedniego pomiaru.
Teraz obserwuje co mi wychodzi na drabince , jakie są odchylenia od zera . Jeden pomiar na niebo, drugi na zaciemnione miejsce i wtedy wyciągam wniosek żeby na drabince bylo +1 lub +1,5 a asfalt tak na -1,5 .
Ale nigdy nie wiem co mam zrobić czy zwiększyć czas czy zmniejszyć otwór przyslony ,dzialam chaotycznie ponieważ nie wiem czy dobrze robie .
No ,efekty raz wychodzą dobrze raz źle tak się zastanawiam czy dorze robię ?
Muszę sprawdzić ten pomiar z dlonią .
A jak wy naświetlacie slajdy ??
Macie jakieś sprawdzone sposoby ? Ja zawsze mam pomiar matrycowy wlączony , a może przelączyć na punktowy czy CW ?
Który z tych pomiarów sprawdza się w prawidlowym naświetlaniu slajdów ?
Czy naświetlacie slajdy tak jaką mają iso , np. Provia 100 naświetlana na 140? jak z Astia i Kodakiem ELITECHROME EB ( ten jest dla mnie naj ) bardzo tolerancyjny ladne kolorki .
W tym wypadku skraca się czas naświetlania , a podobno slajd lepiej niedoświetlić niż prześwietlić.
Czy w Canonie 33V , również trzeba wprowadzać korekty żeby slad byl prawidlowo naświetlony czy można w 98% zaufać światlomierzowi w tym aparacie ?
A jak wy naświetlacie slajdy ??
Macie jakieś sprawdzone sposoby ? Ja zawsze mam pomiar matrycowy wlączony , a może przelączyć na punktowy czy CW ?
Z tym matrycowym to nie jest dobry pomysł. O ile wiem - żadna firma jeszcze nie ujawniła jakie algorytmy są używane do przeliczenia tego, co pomierzy "matryca" w aparacie. W rezultacie wynik pomiaru jest dość tajemniczy - cholera wie, dlaczego jest taki, a nie inny. Jest świetny do negatywów, ale one mogą być niedoświetlone albo prześwietlone i to sporo i świat się nie zawali.
Jeżeli już - to CW: masz wynik pomiaru bez kombinowania (PRAWIE bez kombinowania - w CW też najczęściej ważniejszy jest środek mierzonego kadru, ale to jest do opanowania), niezafałszowany tym, że aparat próbował zgadnąć co fotografujesz i powprowadzał korekty ekspozycji za Ciebie. A tak - niestety - działa pomiar matrycowy.
Spot - jeżeli znajdziesz w kadrze coś, o czym jesteś na 100% pewna JAK ma być naświetlone - proszę bardzo. Jak nie znajdziesz - może być faktycznie wnętrze dłoni, może być szara karta (w komplecie jest mała, "kieszonkowa").
Idealny jest aparat z multispotem (np. Canon 1V, Olympus OM-4) - mierzysz w kilku miejscach a aparat uśrednia te pomiary. To chyba najlepsza metoda - ale też wymaga myślenia.
A na dzień dobry kup sobie na Allegro światłomierz klasy Svierdłowska 4. Kosztuje z 50 złotych, mierzy światło padające i więcej Ci nie potrzeba. Sprawdź tylko, czy pokazuje prawdę i masz spokój (tyle, że korzystanie ze światłomierza też wymaga myślenia).
Czy naświetlacie slajdy tak jaką mają iso , np. Provia 100 naświetlana na 140? jak z Astia i Kodakiem ELITECHROME EB ( ten jest dla mnie naj ) bardzo tolerancyjny ladne kolorki.
Na początek sugerowałbym, żeby naświetlać je tak, jak podał producent. Jak od razu zaczniesz kombinować, to się pogubisz, tym bardziej, że większość slajdów IIRC czułości ma podane zgodnie z prawdą.
W tym wypadku skraca się czas naświetlania , a podobno slajd lepiej niedoświetlić niż prześwietlić.
Lepiej, ale nie utrudniaj sobie życia od razu. Jak dojdziesz do tego, że naświetlisz każdy slajd tak, jak chciałaś - to zaczniesz sobie eksperymentować z czułościami i naświetlaniem na krzywą charakterystyczną.
Czy w Canonie 33V , również trzeba wprowadzać korekty żeby slad byl prawidlowo naświetlony czy można w 98% zaufać światlomierzowi w tym aparacie ?
Przy slajdach NIGDY nie możesz zaufać światłomierzowi tak do końca (a już na pewno nie wtedy, kiedy używasz pomiaru matrycowego). ŻADEN aparat nie zmierzy sceny "w punkt", chyba, że to wzorcowo nijaka, małokontrastowa scena (albo po prostu szara karta ;) )
Za to efekty są naprawdę warte całej tej zabawy. Pod warunkiem, że kupisz rzutnik i będziesz te slajdy oglądać tak, jak należy - na dużym ekranie. Jeżeli chcesz się bawić w skanowanie i oglądanie ich na monitorze - od razu daj sobie spokój.
J
Anna12_03
05-07-2007, 00:48
Toś mi za bardzo nie pomógl .A mi rozchodzi się jak wy drodzy Canonowcy naświetlacie slajd , jakim pomiarami , jakimi metodami?
Pozdrawiam Anna
Bagnet007
05-07-2007, 07:08
Toś mi za bardzo nie pomógl .A mi rozchodzi się jak wy drodzy Canonowcy naświetlacie slajd , jakim pomiarami , jakimi metodami?
Pozdrawiam Anna
Ja korzystam ze światłomierza takiego o jakim pisał Jester. Mam Swierdlovska 4 (70zł). Jedyny problem jest taki że musiałem w nim ustawić korekcję na +1 1/3 EV (nieoryginalne baterie). Poza tym spisuje się rewelacyjnie.
Naświetlając wyznaczam granice bezpieczeństwa na -3 i +2 EV (Provia 100F).
Staram się, aby niebo miało zazwyczaj ok +1.5, ziemia ~0 a cienie do max -2EV.
To są optymalne warunki, ale nie zawsze na takie się trafi stąd filtr połówkowy.
Toś mi za bardzo nie pomógl .A mi rozchodzi się jak wy drodzy Canonowcy naświetlacie slajd , jakim pomiarami , jakimi metodami?
No więc ja - w 30% canonowiec - naświetlam slajdy właśnie multispotem. Nie używam światłomierza, ale zaczynam o nim poważnie myśleć. A jak go w końcu kupię - to tylko do mierzenia światła padającego.
A serio: jeżeli myślisz, że jest jakaś uniwersalna metoda, którą wtajemniczeni canonowcy przekazują sobie z pokolenia na pokolenie chroniąc ją przed nikoniarzamii - to się rozczarujesz. Nie ma. Trzeba się po prostu nauczyć naświetlać "w punkt", tak, jak to sobie wymyśliłaś.
No i może nie robić zdjęć w południe ;)
J
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Mam Swierdlovska 4 (70zł). Jedyny problem jest taki że musiałem w nim ustawić korekcję na +1 1/3 EV (nieoryginalne baterie).
Nie można już dostać oryginalnych?
J
Lacrimosa
26-02-2008, 20:29
Mam do was kilka pytań:
a)czy czas naświetlania dopasowuje się w trybie Mdo wybranej ręcznie przysłony?
b) czy tryb P ma szansę w warunkach samego światła żarowego bez okien? (jeśli wskaźik ekspozycji będzie na minusie to czy zdjęcie wyjdzie o wiele za ciemne?)
Dziękuję wszystkim z góry,dopiero przerzucam się na tryby ręczne(nienawiść do lampy błyskowej)
FlatEric
26-02-2008, 22:11
a) W trybie M, jak sama nazwa wskazuje, dopasowuje się oba parametry ręcznie, wg własnego upodobania, korzystając ze wskazań światłowagi widocznej na wyświetlaczu. Który parametr się zmienia, zależy od humoru i konkretnego efektu, który chce się osiągnąć - tzn. czy zależy nam na utrzymaniu czasu czy przysłony. ;) Czas zmienia się kręcąc kółkiem nastawczym, przysłonę tak samo, ale trzymając kciukiem wciśnięty przycisk korekcji ekspozycji (pierwszy od góry). Aparat nic nie robi tu sam.
b) Tryb P bez flesza ma szansę w każdych warunkach, w jakich przysłona i migawka pozwalają wykonać zdjęcie - przy przeciętnej żarówce jak najbardziej, tyle że bez statywu się raczej nie obejdzie. W trybie tym wskaźnik ekspozycji nie oznacza prawidłowości naświetlenia (w przeciwieństwie do trybu M), ale wprowadzoną korekcję ekspozycji w stosunku do automatyki aparatu.
Jeśli oświetlenie będzie dla aparatu za słabe (lub za jasne), to zasygnalizuje to miganiem parametrów na wyświetlaczu.
Natomiast jeśli chcesz mieć w trybach P, Av, Tv zdjęcie naświetlone prawidło w stosunku do automatyki aparatu, to wskaźnik ten MUSI ustawiony być na 0. Dokonuje się tego kręcąc kółkiem nastawczym z jednoczesnym wciśnięciem przycisku korekcji.
Pzdr
Grzesiu
Lacrimosa
17-03-2008, 21:07
Dziękuję grzesiu!
Mam jeszcze takie pytanie: mój aparat przy warunkach światła żarowego ustawia naświetlanie na 1'' przy przysłonie f/4. Zastanawiam sie czy zdjęcia nie będą zbyt jasne i żótle..
Dodam jeszcze,że zdjęcia będą robione wyłącznie przy świetle żarowym kliszą do tego typu światła.Chciałabym żeby nie były takie znowu do końca jasne,mogą być lekko przyciemnione-dla klimatu ;p
poomocy
liquidsound
17-03-2008, 22:59
RTFM, tyle z mojej strony.
FlatEric
17-03-2008, 23:23
Zdjęcia nie powinny być zbyt jasne - pomiar matrycowy w 300V sprawdza się całkiem całkiem - powinny wyjść po prostu normalnie; jeśli chcesz jednak celowo osiągnąć efekt nastrojowego przyciemnienia to możesz wrzucić w aparacie korekcję ekspozycji o powiedzmy -0.5 EV albo -1 EV (czyli wciskasz górny przycisk na tylnej ściance i kółkiem przesuwasz wskaźnik na skali naświetlenia w lewo o jeden-dwa skoki ;) ).
Kwestia zażółcenia jest nieco bardziej skomplikowana i zależy od użytej żarówki. Błony do światła sztucznego przystosowane są zwykle do silnych żarówek fotograficznych o temperaturze barwowej 3200 lub 3400 K. Jeśli używać będziesz zwykłych żarówek, to ich temperatura barwowa waha się od 2750 K (żarówka 40 W) do 2850 K (100 W) - czyli zdjęcia takie i tak będą nieco zażółcone (inna sprawa, że może to właśnie pomóc oddać klimat sceny). Jeśli chciałabyś uzyskać mimo to neutralne tonalnie zdjęcia, to konieczne byłoby zastosowanie niebieskich filtrów korekcyjnych rzędu -4...-7 dM np. 82C (-4,5 dM) albo zestawu 82C + 82A (-6,5 dM).
Oczywiście równie dobrze można korekcji naświetlenia i tonalnej dokonać potem podczas obróbki zdjęcia na komputerze.
Pozdrawiam
Grzesiu
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.