Zobacz pełną wersję : kelwiny,kurtyny i lustra?
przed chwila przeczytalem w jednym z postow o tych wlasnie pojeciach.nie mam pojecia do czego to slurzy i prosilbym o wyjasnienie.dzieki z gory.
1.do czego slurzy temperatura barw w kelwinach?
2.do czego slurzy podnoszone lustro?
3.do czego sluzy albo co daje synchronizacja na tylna kurtyne?
1. Kazde swiatlo ma jakas temperature, jezeli przy powiedzmy 6000K biala kartka rejestrowana jest jako biala, to przy wyzszej temperaturze bedzie niebieskawa, a przy nizszej zoltawa/czerwieniawa :wink:
2.podnoszenie lustra przydaje sie np podczas makro. Lustro jest najpierw podnoszone, mija kilka sekund w trakcie ktorych zanikaja wibracje spowodowane podniesieniem lustra i dopiero nastepuje zwolnienie migawki. Zdjecia sa mniej poruszone.
3. Synchronizacja na tylna kurtyne. moze na przykladzie:
Fotografujesz jadacy samochod, otwiera sie migawka i zaczyna sie naswietlanie, moment przed zamknieciem migawki nastepuje blysk "zamrazajac" samochod na zdjeciu. Wszytsko co naswietlilo sie przed blyskiem bedzie tworzylo rozmyta smuge za samochodem sprawiajaca wrazenie ruchu. Jezeli synchronizacja byla by na pierwsza kurtyne wygladaloby to tak jakby samochod jechal do tylu.
Tomasz Golinski
23-02-2005, 20:09
1. Kazde swiatlo ma jakas temperature, jezeli przy powiedzmy 6000K biala kartka rejestrowana jest jako biala, to przy wyzszej temperaturze bedzie niebieskawa, a przy nizszej zoltawa/czerwieniawa :wink:
Straszne uproszczenie! Tylko promieniowanie termiczne ciała doskonale czarnego (w dobrym przybliżeniu np. Słońce i żarówka) ma temperature. Inne światła mogą być najwyżej widmo podobne. Np. za Chiny nie ustawisz świetlówki przy pomocy temperatury. Dlatego każdy szanujący się program ma dwa parametry do regulacji balansu bieli. Zazwyczaj tzw. temperaturę i green/magenta.
Można tak:
Rozgrzewając metal zmienia się jego barwa. Początkowo jest czerwony później żółty, aż w końcu biały. Odpowiedni kolor odpowiada temperaturze w Kelvinach. Tak więc każdy kolor światła ma przypisaną swoją temperaturę.
Tomek ma jednak rację.
Proponuję przestudiować sobie choćby powierzchownie rozkłady widmowe różnych źródeł światła.
Taki mały hint: ustawienia tematyczne wywoływarki RAW w PS. Tam nie zmienia się tylko temperatura ale jeszcze jeden parametr. (Mam na myśli ustawienia typu „daylight” „shadow” itp.)
Tomasz Golinski
23-02-2005, 22:49
Madroz, taki hint: jaką temperature ma zielony? Brązowy?
:roll: Pewnie 39 stopni Celcjusza :?: :D
:roll: Pewnie 39 stopni Celcjusza :?: :D
...czyli 312,16 stopni Kelvina :lol:
:roll: Pewnie 39 stopni Celcjusza :?: :D
...czyli 312,16 stopni Kelvina :lol:
Kelvinow, stopnie to sa Celsjusza i Fahrenheita ;-)
No i jak TomkuMa juz wiesz co to jest temperatura swiatla? Bo ja chyba juz nie... :|
DoMiNiQuE
24-02-2005, 09:21
Temperatura barwy
Światło białe które oglądamy na codzień nie jest jednorodne, jest składową wielu różnych barw. Jesli rozbijemy światło białe w pryzmacie to uzyskane barwy utworzą spektrum od podczerwieni do nadfioletu. W naturze spotykamy się ze zjawiskiem rozbicia światła na składowe za pomocą kropel wody a efekt tego nazywamy tęczą. Jeśli z jakiegoś powodu którejś ze składowych zabraknie to światło uzyska przewagę innej ze składowych, nazywamy to dominantą. Jeśli w tzw. "białym' swietle przewagę uzyska barwa niebieska to mówimy, że światło ma dominantę niebieską, jeśli czerwona to ma dominantę czerwoną. Barwę światła okresla się w stopniach temperatury barwy, kelwinach (K). Temperatura barwy światła słonecznego w południe wynosi 5500 K do 6000 K, taką samą temperaturę barwy ma światło fotograficznej lampy błyskowej i na taką temperaturę (w wiekszości) zrównoważone są filmy fotograficzne. Jesli swiatło ma dominantę niebieską to temperatura barwy jest wyższa, jeśli czerwona to niższa. Najwiekszym problemem jest to, że nasz mózg przesyłając informacje o barwie swiatła wprowadza automatyczne poprawki koloru tak by wydawało nam się, że widzimy światło białe nawet jesli na prawdę białym nie jest. Film natomiast rejestruje rzeczywistość taką jaka jest, stąd czasem nieprzewidywalne (przynajmniej na początku) zmiany kolorystyczne odbitek.
ZRÓDŁO ŚWIATŁA TEMPERATURA (K)
Niebo bezchmurne, lato, południe: 10 000 - 20 000
Niebo bezchmurne, zima, południe: 8 000 - 10 000
Jasna mgła: 7 500 - 8 500
Niebo zachmurzone: 6 800 - 7 000
Chmury białe, lato, południe: 6 000 - 7 000
Chmury biału, zima, południe: 5 000 - 6 000
Słońce w ciągu dnia: 5 000 - 6 000
Lampa błyskowa: 5 500
Słońce wschodzące (zachodzące) latem: 4600 - 4 900
Żarówka halogenowa 1000W: 3200
Słonce wschodzące (zachodzące) zimą: 2 600 - 2 800
Żarówka zwykła 100W: 2 400 - 2 600
Lampa naftowa: 1 900
Świeca: 1 800
Zrodlo: http://www.horazy.republika.pl/3.htm
no dobra ale jak ja moge ta wiedze zastosowac jezeli wiem ze swieca ma temperature swiatla 1800?
no dobra ale jak ja moge ta wiedze zastosowac jezeli wiem ze swieca ma temperature swiatla 1800?
Jesli chcesz by przy danym oswietleniu kolory byly (w miare) dobrze odwzorowane i jesli posiadasz aparat, ktory ma regulacje balansu bieli wlasnie wg Kelvinow to nastawiasz ten balans bieli na tyle Kelvinow ile ma zrodlo swiatla.
Mozna rowniez zrobic zdjecie w formacie RAW (o ile go masz w aparacie) i pozniej przy konwersji RAW rowniez ustawic odpowiedni balans bieli wg Kelvinow.
Avadra_K
11-04-2006, 10:24
:-P Witam,
Gonzo - rewelacyjne tłumaczenie - nic dodać nic ująć
amperior
11-04-2006, 12:14
Jesli chcesz by przy danym oswietleniu kolory byly (w miare) dobrze odwzorowane i jesli posiadasz aparat, ktory ma regulacje balansu bieli wlasnie wg Kelvinow to nastawiasz ten balans bieli na tyle Kelvinow ile ma zrodlo swiatla.
Mozna rowniez zrobic zdjecie w formacie RAW (o ile go masz w aparacie) i pozniej przy konwersji RAW rowniez ustawic odpowiedni balans bieli wg Kelvinow.
no ok
wiekszosc chyba ma balans tematyczny, custom i raw
jak to robicie w praktyce?
cyk zdjecie[raw] i pozniej na oko z tego co widac na fotografii czy jakas notatka o panujacych warunkach?
bo nie zawsze mam czas od razu zajac sie fotka i czesto cos sie robi nawet kilka tyg pozniej
jak to robicie w praktyce?
Ja 100% robię w RAW.
W związku z tym, że aparat zapisuje w RAW sugerowany WB, ustawiam go też zgodnie z okolicznościami. Zwykle AWB, czasem tematyczny, czasem na kartę. Mniej jest potem kombinowania przy wywoływaniu, bo punktem wyjścia jest WB zapisany przez aparat w RAW.
jak to robicie w praktyce?
cyk zdjecie[raw] i pozniej na oko z tego co widac na fotografii czy jakas notatka o panujacych warunkach?
Tak to wlasnie robie. Cyk na AWB (chyba ze wyraznie mam inne oswietlenie) i pozniej na oko. Notatek o warunkach nie potrzebuje - mam dobra pamiec i pamietam "jak to moje oczy widzialy" .
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.