Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Skala na obiektywie a hiperfokalna



petryczk
22-02-2007, 23:57
Witam,
do tej pory glownie obserwowalem ale teraz juz czas co napisac a raczej zapytac... jako ze chwile sobie pofocilem i chociaz nomenklatura i slang przestaly byc takie obce :???:

Pytanie - co ma wspolnego pierscien z oznaczeniami odleglosci na obiektywie a cala historia z odlegloscia hiperfokalna?

pozdr

czornyj
23-02-2007, 00:09
To, że teoretycznie możesz korzystając z tej skali ustawić na hiperfokalną bez sprawdzania jej wartości w tabelce (tyczy się już chyba tylko raczej stałek). Niestety, z uwagi na mniejszą matrycę APS-C oznaczenia te nie są obecnie adekwatne dla cyfrówek z cropem.

Peri Noid
23-02-2007, 01:04
Rozmiar matrycy nie ma wpływu na odległość hiperfokalną. Ważny jest tzw. "krążek rozproszenia", który jest zależny od rozdzielczości. Uzasadnienie tutaj (http://www.outsight.com/hyperfocal.html#math) (drobna znajomość matematyki wskazana).

petryczk
23-02-2007, 05:04
no dobra - fajnie, matematyka, tabelki - ale przeciez to musi miec jakas wartosc praktyczna... czytalem opisy w linkach ale to wciaz nie odpowiada na moje pytanie - jak wykorzystac ta skale praktycznie.
John Shaw w ksiazce "Fotografowanie Krajobrazu" pisze:
"Aby określić tą odległość (hiperfokalną) dla danej wartości przesłony musisz ustawić pierścień ostrości tak aby znak nieskończoności na skali głębi ostrości znajdował się ponad liczbą użytej przesłony." Fajnie - mam obiektyw Canona 28-135 IS i jest tam taka skala ale nie rozumiem tego zdania i tego jak to ustawic...moze to kwestia tlumaczenia a moze taki jakis glupi jestem:confused: . Prosze o wyjasnienie jesli ktos sie pokwapi.
pozdro
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!

To, że teoretycznie możesz korzystając z tej skali ustawić na hiperfokalną bez sprawdzania jej wartości w tabelce (tyczy się już chyba tylko raczej stałek). Niestety, z uwagi na mniejszą matrycę APS-C oznaczenia te nie są obecnie adekwatne dla cyfrówek z cropem.

aha - mozesz mi wjasnic co to "cyfrowka z cropem"? dzieki pozdro

Tomasz Urbanowicz
23-02-2007, 08:02
Rozmiar matrycy nie ma wpływu na odległość hiperfokalną. Ważny jest tzw. "krążek rozproszenia", który jest zależny od rozdzielczości. Uzasadnienie tutaj (http://www.outsight.com/hyperfocal.html#math) (drobna znajomość matematyki wskazana).

Krążek rozproszenia który jest we wzorze nie jest zależny od rozdzielczości, ale od wielkości matrycy ;-)

Wats0n
23-02-2007, 08:19
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/125000/2/istockphoto_125000_lens.jpg)
W tym konkretnym przypadku odległość hiperfokalna wynosi niecałe 5m (przy przysłonie f11), ostry obraz rozpoczyna się na ~2,5m i sięga nieskończoności.
Skala taka może występować również na zoomach: widziałem coś takiego kilkuktotnie, zdjęcia teraz nie pokażę.

Cyfrówka z cropem - każda lustrzanka, mająca fizycznie mniejszą matrycę niż rozmiar klatki filmu małoobrazkowego. Ergo -wszystko, za wyjątkiem 1Ds'ów i 5D (o muzealnym kodaku nie wspominam :))

Peri Noid
23-02-2007, 09:14
Krążek rozproszenia który jest we wzorze nie jest zależny od rozdzielczości, ale od wielkości matrycy ;-)
Może mało precyzyjnie się wyraziłem - chodziło mi o rozdzielczość w pikselach/mm, a nie liczbę pikseli w matrycy. Czyli owszem, zależy zarówno od rozmiaru (przy tej samej liczbie pikseli mniejsza matryca ma mniejszy krążek rozproszenia) jak i od rozdzielczości (matryca 400D ma mniejszy krążek rozproszenia od 300D, bo ma większe upakowanie pikseli).
Tak to rozumiem :-)

Bagnet007
23-02-2007, 10:11
no dobra - fajnie, matematyka, tabelki - ale przeciez to musi miec jakas wartosc praktyczna...

No i ma :rolleyes: Mając szeroki obiektyw np. 20mm ustawiasz hiperfokalną dla f/11 i praktycznie pierścień ostrości Cię już nie interesuje. Posługując się skalą na obiektywie widzisz, że wszytko od ~0.6m-niesk. będzie ostre (prawie jak kompakt :D ).

Mutt
23-02-2007, 10:23
tutaj masz dobrze wyjasnione, co i jak (http://canon-board.info/showthread.php?t=16917)

Tomasz Urbanowicz
23-02-2007, 15:16
Może mało precyzyjnie się wyraziłem - chodziło mi o rozdzielczość w pikselach/mm, a nie liczbę pikseli w matrycy.

Jeszcze raz powiem: krążek rozproszenia nie zależy od rozdzielczości matrycy, a od jej wielkości fizycznej. Wielkość tą można wyliczyć korzystając z przyjętej rozdzielczości kątowej oka tj. 1 minuty, albo z odpowiedniej proporcji przekątnej matrycy itp. Nie ma to nic wspólnego z rozdzielczością matrycy. Krążek rozproszenia będzie prawie, że taki sam w 300D, 350D, 400D, 20D, 30D.
Jeśli chciałbyś precyzyjnie określić wielkość krążka, to drobne różnice będą wynikały z troszeczkę różnych wielkości fizycznych matryc, ale różnice są tak małe, że przyjmuje się że krążek rozproszenia w tych aparatach będzie taki sam.

Peri Noid
23-02-2007, 15:33
Jeszcze raz powiem: krążek rozproszenia nie zależy od rozdzielczości matrycy, a od jego wielkości fizycznej. Wielkość tą można wyliczyć korzystając z przyjętej rozdzielczości kątowej oka tj. 1 minuty, albo z odpowiedniej proporcji przekątnej matrycy itp. Nie ma to nic wspólnego z rozdzielczością matrycy.
OK. Wycofuję się z tego co napisałem wcześniej. po prostu inaczej to rozumiałem - najwyraźniej błędnie.

akustyk
23-02-2007, 15:38
Jeszcze raz powiem: krążek rozproszenia nie zależy od rozdzielczości matrycy, a od jej wielkości fizycznej. Wielkość tą można wyliczyć korzystając z przyjętej rozdzielczości kątowej oka tj. 1 minuty, albo z odpowiedniej proporcji przekątnej matrycy itp. Nie ma to nic wspólnego z rozdzielczością matrycy. Krążek rozproszenia będzie prawie, że taki sam w 300D, 350D, 400D, 20D, 30D.
Jeśli chciałbyś precyzyjnie określić wielkość krążka, to drobne różnice będą wynikały z troszeczkę różnych wielkości fizycznych matryc, ale różnice są tak małe, że przyjmuje się że krążek rozproszenia w tych aparatach będzie taki sam.

krazek rozproszenia zalezy tez od docelowej wielkosci druku. na znaczku to nawet 50/1.8 jest zyletka od stop po horyzont, ale na powiekszeniu 60x90cm to juz kapke trzeba domknac, zeby ostro bylo tam gdzie trzeba ;-)

Tomasz Urbanowicz
23-02-2007, 15:39
No, ale tu mowa o CoC czyli tego krążka, który podstawiamy do wzoru na hiperfokalną ;-)

MMM
23-02-2007, 15:44
Pojęcia "odległość hiperfokalna" nie można rozpatrywać w oderwaniu od formatu w jakim się będzie oglądać odbitki.
Bo co to znaczy że zdjęcie będzie ostre od 1/2 hiperfokalnej do nieskończoności? Przy odpowiednio dużej odbitce okaże się że to co blisko wcale nie jest ostre, chociaż na zdjęciu 10x15cm wyglądało ostro. I co wtedy? Okaże się że jednak trzeba zmienić odległość hiperfokalną mimo że nie ruszamy przysłony i ogniskowej.
Dlatego te wszystkie skale można sobie wsadzić i ustawianie wg nich co do mm mija się z celem, a już szczególnie ze szkiełek M42 które mają hiperfokalne do klatki 35mm :)

petryczk
23-02-2007, 17:08
Dzieki - przetrawiam:) pozdro

Tomasz Urbanowicz
23-02-2007, 18:12
Pojęcia "odległość hiperfokalna" nie można rozpatrywać w oderwaniu od formatu w jakim się będzie oglądać odbitki

Jeśli mamy być precyzyjni, to należałoby jeszcze powiedzieć z jakiej odległości oglądamy dane odbitki i w jakiej rozdzielczości zostały one wydrukowane/wywołane :)

Generalnie ta teoria odnosi się do rozdzielczości kątowej wzroku ludzkiego tj. 1 minuty (tak się średnio przyjmuje, tj. ok. 300DPI przy A4). Oznacza to, że jeśli patrzymy na fotkę z odległości 30 cm, to wielkość dłuższego boku odbitki powinna wynosić ok. 27 cm. Gdy patrzymy z odległości np. 10 m to ok. 891 cm.
Wspominacie o formacie znaczka pocztowego :). Załóżmy że znaczek miałby w dłuższym boku 4 cm. Gdybyśmy byli w stanie wydrukować z odpowiednią, proporcjonalną rozdzielczością (do rozdzielczości ok. 300DPI przy A4) i gdyby wzrok ludzki pozwolił na oglądnięcie zdjęcia z odległości 4,5 cm to na to samo by wyszło, co patrzyć na ok. A4 z odległości 30 cm. Jako, ze wzrok ludzki ostro widzi z odległości od ok. 25 cm, więc taki znaczek, trzebaby było oglądać lupką.
Jak widać sam rozmiar kadru nie opisuje do końca "problemu", bo dochodzi jeszcze odległość z jaką się na taki kadr patrzy i z jaką rozdzielczością został ona wywołany/wydrukowany ;-)

czornyj
24-02-2007, 10:00
Tu jest łopatologiczny artykulik, tabelki itd.:

http://www.nikonians.org/html/resources/guides/dof/index.html

Przetłumaczyłem dla pewności ten artykuł na nasze narzecze.

"GŁĘBIA OSTOŚCI I ODLEGŁOŚĆ HIPERFOKALNA" Juan Ramón Palacios

Być może zastanawialiście się czasem "jak profesjonaliści wykonują te wspaniałe zdjęcia krajobrazów, gdzie wyszstko zdaje się być ostre?". Otóż nie korzystają oni wyłącznie z domknięcia przysłony superszerokokątnych obiektywów. Maksymalizują oni głębię ostrości - obszar akceptowalnej ostrości, ustawiając ostrość na odległość hiperfokalną. Prostą funkcję długości ogniskowej, przysłony i średnicy kółka rozproszenia.

Im szerszy kąt widzenia obiektywu, tym krótsza jest jego ogniskowa i głębsza głębia ostrości. Więc - dla przykładu - obiektyw 18mm będzie mieć głębszą (większą) głębię ostrości niż 105mm. Również im mniejszego otworu przysłony użyjesz, tym większa będzie głębia ostrości: co oznacza, że - przykładowo - dla danej ogniskowej uzyskuje się większą głębię ostrości dla f/16 niż dla f/4. Możesz przeczytać najbardziej praktyczny i dobrze zilustrowany poradnik dotyczący tej kwestii tutaj: http://www.nikonians.org/html/resources/guides/understanding_dof/index.html

Ustawienie ostrości na odległość hiperfokalną sprawi, że uzyskamy na zdjęciu głębię ostrości obejmującą obszar od połowy wartości odległości hiperfokalnej, po nieskończoność.

Kółko rozproszenia (CoC - od Circle of Confusion) nie ma nic wspólnego z użytkownikami aparatów pewnej marki . Jest to największy okrąg na filmie który postrzegasz jako ostry punkt na odbitce 20x25cm z odległości 60-90cm. Cokolwiek większego jest postrzegane jako kółko, nie zaś jako punkt i dlatego jest odbierane jako nieostre. Dla filmu 35mm średnica takiego kółka wynosi 0,025mm. Często zaokrąglane do 0,03, dokładna wartość tutaj użyta to 0,02501. Dla sensora formatu Nikon DX (APS-C) wartość użyta tutaj wynosi 0,0200.

Kalkulator na następnej stronie umożliwia stosowanie przy obliczeniach dowolnego kółka rozproszenia, wybieranego z opuszczanego menu. Te dwa przykłady zostały wykonane na przysłonie f/16. Górny został wykonany z obiektywem wyostrzonym na nieskończoność, dolny jest rezultatem ustawienia obiektywu na odległość hiperfokalną.

Zwróć uwagę na ostrość krzaka z prawej strony kadru i głębię ostrości obejmującą cały obszar po horyzont - uzyskaną za pomocą użycia odległości hiperfokalnej

A tu przykład jak ustawić na hiperfokalną dla przypadku, gdzie mamy do czynienia z klatką małoobrazkową i przysłoną f/16:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://members.chello.pl/m.kaluza/hiper.jpg)
Jak widać sztuka sprowadza się do ustawienia symbolu nieskończoności na lewej kresce z oznaczeniem "16". Na prawej "szestnastce" możemy odczytać minimalną odległość, od której zaczyna się ostrość.

ewg
24-02-2007, 12:23
Czy dobrze rozumiem, że skala hiperfokanej na obiektywach do analogów jest ściśle zwiazana z wielkośćia CoC dla przecietnego filmu, w czasach kiedy projektowano obiektyw? Czyli praktycznie do rozdzielczości takiego średniego statystycznego filmu?

Innymi słowy: dla jak szerokich odbitek (3:2, przy minutowej rozdzielczosci oka) skala hiperfokalnej takiego powiedzmy obiektywu Helios58 ma sens, jeśli przyjmiemy, że rozdzielczość kliszy/matrycy jest nieskończenie duża, czyli nie jest ograniczająca?

I żeby to było praktyczne - jak się będzie miała taka skala na obiektywie do rozdzielczości cyfrowego croppa powiedzmy 10MPx przy maksymalnych możliwych (minuta oka) odbitkach?

To chyba będzie trudne, ale może ktoś ma juz gotowca?

jacam
24-02-2007, 14:28
I żeby to było praktyczne - jak się będzie miała taka skala na obiektywie do rozdzielczości cyfrowego croppa powiedzmy 10MPx przy maksymalnych możliwych (minuta oka) odbitkach?

To chyba będzie trudne, ale może ktoś ma juz gotowca?

Pamiętaj że te wszystkie wzory, CoC-e, skala na obiektywie to tylko pewne przybliżenia. Odrobina wprawy i można to ustawiać na oko,wspomagając się np. czym takim:

http://www.dofmaster.com/charts.html

http://www.dofmaster.com/digital_coc.html - to znajdziesz CoC.

ewg
24-02-2007, 17:50
Doskonałe - dziękuję! ;-)

petryczk
25-02-2007, 04:54
A tu przykład jak ustawić na hiperfokalną dla przypadku, gdzie mamy do czynienia z klatką małoobrazkową i przysłoną f/16:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://members.chello.pl/m.kaluza/hiper.jpg)
Jak widać sztuka sprowadza się do ustawienia symbolu nieskończoności na lewej kresce z oznaczeniem "16". Na prawej "szestnastce" możemy odczytać minimalną odległość, od której zaczyna się ostrość.

Bardzo lopatologicznie - dziekuje. To teraz totalnie praktycznie - ja mam Canona 28-135 IS (body 350D). No tubusie jest skala odleglosci choc wyglada nieco inaczej niz na zdjeciu powyzej. Jak sie posluzyc ta skala? Czy na zdjeciu ponizej majac ustawienie 28mm - nieskonczonosc, to oznacza to ze odleglosc hiperfokalna wynosi okolo 5? (jak wynikaloby z tabelki do ktorej link zalaczales):
2537
Czyli wszystko od 2,5m do nieskonczonosci przy tej ogniskowej i f/16 bedzie ostre, czy tak? A czy z tej skali na obiektywie 28-135 mozna odczytac hiperfokalna bez tabelki?
Dzieki za odp z gory i ciesze sie ze topic spoptkal sie z takim odzewem i dyskusja.

petryczk
26-02-2007, 18:54
Witam i wracam jeszcze raz do sprawy odleglosci hiperfolaknej. Wciaz powraca do mnie jednak pytanie o skale odleglosci jaka jest na tubusach obiektywow Canona. Np. na zoomie 28-135 ktory posiadam. Czy to jest skala ktorej moge uzyc do okreslenia odlegosci hiperfokalnej? Czy np na zdjeciu ponizej ustawiajac nieskonczonosc na 28mm, a f/16 to odleglosc hiperfokalna wyniesie 5 (zgodnie z prezentowanymi tabelkami: http://www.nikonians.org/html/resour...dof/index.html).Aha - jak juz ustawie hiperfokalna to powinienem wylaczyc AF? Jesli nie wylaczae i przycisne migawke do polowy to przeciez on mi wszystko poprzestawia - czy tak? pozdro
2542

gwozdzt
26-02-2007, 19:00
Niestety te oznaczenia w żadnym stopniu nie pomogą Ci w ustawieniu hiperfokalnej.
Służa do ustawienia ostrości (odległosci przedmiotowej) przy fotografowaniu na materiałach uczulonych na podczerwień.

petryczk
26-02-2007, 19:54
Czyli jak najlepiej ustawic odleglosc hiperfokalna na zoomie? Czy tabelki podawane wczesniej w watku maja tu zastosowanie?

gwozdzt
26-02-2007, 20:03
Czyli jak najlepiej ustawic odleglosc hiperfokalna na zoomie? Czy tabelki podawane wczesniej w watku maja tu zastosowanie?
Tabelki i owszem, maja zastosowanie, tylko na zoomach nie ma takich oznaczeń jak na stałoogniskowcach.
Jakby się zastanowić, to nawet nie wyobrażam sobie w jaki sposób można by takie oznaczenia na zoomie wykonać (w szczególności na kręconym, bo na "puzonach" widziałem takie swoiste krzywe, choć to było dość niepraktyczne w użyciu)

muflon
26-02-2007, 21:33
Czyli jak najlepiej ustawic odleglosc hiperfokalna na zoomie? Czy tabelki podawane wczesniej w watku maja tu zastosowanie?
Nie znam sie na tabelkach :) ale rada praktyczna (którą uparcie powtarzam od dłuższego czasu): daj sobie spokój z hiper-dokładnym liczeniem hiperfokalnej. W praktyce (innej niż jakieś 100/2.8 Macro które ma wielki kąt obrotu pierścienia MF) jest to po prostu drobny obrót pierścienia ostrości od nieskończoności "w tył".

petryczk
26-02-2007, 22:20
ok - ale AF mam wtedy wylaczony, tak?

muflon
26-02-2007, 23:01
ok - ale AF mam wtedy wylaczony, tak?
Oczywiście :)

piast9
26-02-2007, 23:13
Czyli jak najlepiej ustawic odleglosc hiperfokalna na zoomie? Czy tabelki podawane wczesniej w watku maja tu zastosowanie?
W zasadzie tylko tabelki. Kiedyś w starych zoomach była taka odjechana skala w kształcie wachlarza jak np tu:
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/nfd/l_product/nfd_70~210_4.jpg)
umożliwiająca znalezienie GO czy hiperfokalnej na takiej zasadzie, jak w stałkach. Jest konieczne takie cudo, bo przy danej odległości GO zmienia się przy zmianie ogniskowej.

czornyj
27-02-2007, 01:26
A wogóle, to tak se myślę, że w cyfrach - skoro te zas.... zumiki są niczym projektowane przez Kononowicza - nie mają skali, nie mają oznaczeń, nic nie mają - to producenci mogliby przecież bez najmniejszego problemu wprowadzić guzik "hiperfokalna"...

Tomasz1972
27-02-2007, 09:34
A wogóle, to tak se myślę, że w cyfrach - skoro te zas.... zumiki są niczym projektowane przez Kononowicza - nie mają skali, nie mają oznaczeń, nic nie mają - to producenci mogliby przecież bez najmniejszego problemu wprowadzić guzik "hiperfokalna"...

Przecież Canon ma tryb A-DEP który może spełniać taką funkcję .

czornyj
27-02-2007, 09:39
Przecież Canon ma tryb A-DEP który może spełniać taką funkcję .

A-DEP stara się utrzymać ostrość we wszystkich polach AF, co nie oznacza automatycznie ustawienia na hiperfokalną...

gwozdzt
27-02-2007, 10:04
A-DEP stara się utrzymać ostrość we wszystkich polach AF, ...
Eeee, tam... tak beznadziejnie działa to tylko w najniższej klasie aparatów (EOS300/3000).

Już w takim EOS 50 działało to całkiem fajnie: ustawiałeś najpierw jedną odległość (dep1) - aparat zapamietywał, potem drugą (dep2) i w efekcie ustawiał odległośc pośrodku oraz wyliczał przysłonę aby uzyskać głębie ostrosci pomiedzy wcześniej ustalonymi dwoma pktami dep1 a dep2. Wystarczyło dep1 lub dep2 ustawić na nieskończoność i otrzymywałeś hiperfokalną.

EDIT:
Przed chwilą zapoznałem się z działaniem tej funkcji w 20D. Smutno przyznać, ale jest tak jak piszesz i zostało to sprowadzone do poziomu najniższych kliszaków :-(
Jeszcze lepiej, ze w takim 5D nie ma jej już wcale. No to mamy postęp :evil:

muflon
27-02-2007, 11:06
Aha, zapomniałem dopisać a to w sumie istotne :) Metoda "na nieskończoność i trochę w tył" jest tym lepsza im większa przysłona i szersze szkło. Czytaj: z 400/2.8 może dawać średnie rezultaty :mrgreen: Zasadniczo to jest trik dla landszafciarzy, choć przy pewnej wprawie może też dać dobre rezultaty przy fotografowaniu np. samolotów manualną 500-tką :-D

czornyj
27-02-2007, 12:51
Przed chwilą zapoznałem się z działaniem tej funkcji w 20D. Smutno przyznać, ale jest tak jak piszesz i zostało to sprowadzone do poziomu najniższych kliszaków :-(
Jeszcze lepiej, ze w takim 5D nie ma jej już wcale. No to mamy postęp :evil:

No tak... Po co komu kombinować z hiperfokalną na cyfrówce - niech se da nieskończoność, 10mm, @f/22 i pewnie też wyjdzie ładnie...

Cyborg
27-02-2007, 12:55
Przed chwilą zapoznałem się z działaniem tej funkcji w 20D. Smutno przyznać, ale jest tak jak piszesz i zostało to sprowadzone do poziomu najniższych kliszaków :-(
Jeszcze lepiej, ze w takim 5D nie ma jej już wcale. No to mamy postęp :evil:
Dokładnie tak. Mam wrażenie, że już od dłuższego czasu małoobrazkowe lustrzanki, nawet te "profesjonalne" są projektowane dla osób które nie mają pojęcia o MF, GO, hiperfokalnej, zasadach kompozycji, etc.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!

Nie znam sie na tabelkach :) ale rada praktyczna (którą uparcie powtarzam od dłuższego czasu): daj sobie spokój z hiper-dokładnym liczeniem hiperfokalnej. W praktyce (innej niż jakieś 100/2.8 Macro które ma wielki kąt obrotu pierścienia MF) jest to po prostu drobny obrót pierścienia ostrości od nieskończoności "w tył".
Już z samym ustawieniem na nieskończoność jest problem. Pozycja "nieskończoności" jest zależna od temperatury obiektywu - dlatego na skali zaznaczona jest poziomą kreską. Przy AF nie ma problemu, ale przy MF nie wiadomo na co ustawić.

Pirx
27-02-2007, 13:44
Niestety te oznaczenia w żadnym stopniu nie pomogą Ci w ustawieniu hiperfokalnej.
Służa do ustawienia ostrości (odległosci przedmiotowej) przy fotografowaniu na materiałach uczulonych na podczerwień.

To chyba żart jakiś :lol: .
Ja zawsze myślałem, że te czerwone cyferki to będą znaczniki hiperfokalnej dla poszczególnych ogniskowych zooma. Tylko za cholerę nie wiem dla jakiej przysłony.

czornyj
27-02-2007, 13:57
To chyba żart jakiś :lol:

A co w tym śmiesznego? Jak bez tych czerwonych kresek zrobisz zdjęcie w podczerwieni?

petryczk
27-02-2007, 23:40
A co w tym śmiesznego? Jak bez tych czerwonych kresek zrobisz zdjęcie w podczerwieni?
Naiwne pytanie poczatkujacego - a czemu sie nie da?
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
co znaczy troche w tyl ... w ktory tyl (ze tak glupio zapytam...) - w prawo czy lewo:) wybacz jesli zbyt naiwnie pytam ale probuje to rozgryzc dla zooma... Wlasnie kupilem 10-22 specjalnie aby focic krajobrazy i architekure wiec temat mnie zywotnie interesuje. Dzieki z gory za odpowiedz - im bardziej lopatologicznie tym lepiej (uczes sie:))

MMM
27-02-2007, 23:59
W 10-22 skala kończy mi się na 1m więc ręcznie to sobie nic nie ustawię. Najprościej to zrobić sobie tabelkę hiperfokalnych i ustawiać ostrość przy pomocy AF na obiekty oddalone od nas o odległości z tabelki plus mały zapas.

czornyj
28-02-2007, 00:02
Naiwne pytanie poczatkujacego - a czemu sie nie da?

Podczerwień załamuje się inaczej niż światło widzialne i musisz wprowadzić korektę - inaczej wyjdzie nieostro. Ustawiasz ostrość normalnie, a potem przekręcasz pierścień w kierunku od białej do czerwonej kreski, dokładnie o zaznaczoną na skali odległość.

Tomasz Urbanowicz
28-02-2007, 08:07
W 10-22 skala kończy mi się na 1m więc ręcznie to sobie nic nie ustawię. Najprościej to zrobić sobie tabelkę hiperfokalnych i ustawiać ostrość przy pomocy AF na obiekty oddalone od nas o odległości z tabelki plus mały zapas.
Albo "zaprogramować" sobie to w telefonie komórkowym w postaci programiku (ja sobie tak zrobiłem) :)

gwozdzt
28-02-2007, 09:09
Albo "zaprogramować" sobie to w telefonie komórkowym w postaci programiku (ja sobie tak zrobiłem) :)
No, do tego to jeszcze trzeba mieć odpowiedni "telefon" :-) bo ja na ten przykład mam N6310 i na razie nic innego nie chcę :-)

Tomasz Urbanowicz
28-02-2007, 09:28
[...] bo ja na ten przykład mam N6310 i na razie nic innego nie chcę :-)

Trzeba iść z duchem czasu ;-)

petryczk
28-02-2007, 17:48
Co to za programik - da sie skopiowac? na jakim telefonie dziala?
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Dzieki za wyjasnienie

Tomasz Urbanowicz
28-02-2007, 17:53
Np. w SE 510i/750i działa. Jest to MicroCal + własny arkusz który sobie weń wprowadziłem - rodem z Excela :) Nie da się niestety samego arkusika zgrać, trzeba ręcznie sobie go tam wklepać.
Można też użyć programiku:
The Photographer's Screwdriver ze strony: http://www.curved-light.net/software/
Ale IMO jest mniej dokładny od tego, co sobie wprowadziłem do "Excelka" :)

petryczk
28-02-2007, 19:00
W 10-22 skala kończy mi się na 1m więc ręcznie to sobie nic nie ustawię. Najprościej to zrobić sobie tabelkę hiperfokalnych i ustawiać ostrość przy pomocy AF na obiekty oddalone od nas o odległości z tabelki plus mały zapas.


Czyli rozumie, ze ustawiajac obiektyw na AF, np. f/16 i zoom na 10mm - biorac dane z tabelek podawanych wczesniej (na stronach Nikonowskich (http://www.nikonians.org/html/resources/guides/dof/hyperfocal2.html)- nie wiem czy sie to odnosi tak samo do Canona) mamy hiperfokalna ok 0,3 metra. Czyli autofocus ustawiam na obiekt oddalony o 0,15 do 0,3 metra od aparatu a reszta krajobrazu powinna byc ostra do nieskonczonosci - czy tak to rozumiec?
pozdro
Daniel

Tomasz Urbanowicz
01-03-2007, 08:02
Ustawiasz AF na wyliczoną hiperfokalną, a nie na jej połowe :)
Ustawiając na AF na hiperfokalną spowoduje, że będziesz miał największa możliwą GO czyli od połowy odległości hiperfokalnej do nieskończoności (czyli w Twoim przypadku ustawiasz AF na 30 cm, GO będziesz miał od 15 cm do nieskończoności) - oczywiście teoretycznie...

petryczk
01-03-2007, 17:43
Dzieki Tomasz! Teraz jasne:) Jeszcze pytanie - czy skla na zoomach canona (http://canon-board.info/showthread.php?t=19899&page=3) pokazuje mi odleglosc obiektywu od fotografowanego przedmiotu? Jesli tak to moge to wykorzystac do ustawienia hiperfokalnej - prawda? Robie AF na obiekt i wiem czy odleglosc jest ok dla wyliczonej hiperfokalnej - tak? pozdro i dzieki

judr
25-03-2007, 14:59
Program w Javie na komórkę służący do obliczania GO i Hiperfokalnej dla dSLR można ściągnąć z www.jibble.org. Nazywa się DOFCalc.

Tomasz Urbanowicz
25-03-2007, 15:50
Cudze chwalicie, swojego nie znacie ;-)

http://canon-board.info/showthread.php?t=20622