PDA

Zobacz pełną wersję : Rodzaje silników USM



muflon
14-02-2007, 23:08
Hmm... spojrzałem w wyszukiwarkę, wyszło mi, że przez prawie trzy lata na forum założyłem może ze 40 "normalnych" wątków ;-)

Taka kwestia: na innym forum ktoś mnie przekonuje, że są trzy rodzaje silnika USM Canona:

USMy są trzy: Micro USM (tańsza wersja, o której wspomniałeś, zresztą są dwie generacje tego silnika), zwykły USM stosowany w około 90% obiektywów oraz pełny pierścieniowy Ring-USM (równie cichy co standardowy USM, ale szybszy), zastosowany obecnie, o ile się nie mylę, jedynie w czterech obiektywach Canona.
a ja dałbym głowę, że są dwie: micro (50/1.4, japońska wersja kita, kilka starych zoomów) i normalny, który oczywiście jest dodatkowo szybszy lub wolniejszy, wprost proporcjonalnie do ilości $$$ jakie trzeba zapłacić za obiektyw ;-) ale nie ma to nic wspólnego z samą konstrukcją silnika. Jednak nie potrafię w googlach znaleźć potwierdzenia ani w jedną ani w drugą stronę. Czy znajdzie się jakiś jeszcze większy onanista ode mnie, który mi to wyjaśni, z podaniem źródeł? ;-)

Tomasz1972
14-02-2007, 23:16
http://www.canon.ca/digitalphotography/english/ctech_article.asp?id=182&tid=6

muflon
14-02-2007, 23:21
Mało :) Według tego to np. 100-400/5.6 czy 70-200/4 się nie łapie ("large aperture and super telephoto designs"). Ja wiem że tak jest :) ale potrzebuję czegoś mocniejszego.

Tomasz1972
14-02-2007, 23:34
żródło (http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF_lens_mount)
Ultrasonic motor drive
Ultrasonic motor (USM) lenses first appeared with the introduction of the EF 300 mm f/2.8L USM lens in 1987. Canon is the first camera maker to successfully commercialise the USM technology. EF lenses equipped with USM drives have fast, silent and precise autofocus operations, and consume less power compared to other AF drive motors.

There are two types of USMs, the ring-type USM and the micro USM. Ring-type USM is always preferred because of its superior performance and efficiency, and it allows for full-time manual focus operations without switching out of AF mode. Micro USM is used in cheaper lenses to bring down the overall cost of the lens. It is possible to implement full-time manual focus even with micro USM; however, this is a somewhat inelegant solution, as it requires additional mechanical components, and so has not been widely implemented.

Some USM lenses are identified with a gold or silver ring and/or the label "Ultrasonic" on the lens barrel, and some of the "L" Luxury lens line-up from Canon identify each lens as using Ultrasonic with a red emblem to match the signature red stripe.

!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
http://photo.net/equipment/canon/lens-motors

KMV10
14-02-2007, 23:37
Nie wiem co to warte ale spójrz tutaj:
http://chall.ifj.edu.pl/~sapinski/pst/silniczki.shtml

DoMiNiQuE
14-02-2007, 23:38
ZTCW ta sa wlasnie dwie wersje: Ring-USM - czyli zwykly USM oraz Micro-USM. Nie wiem skad info o trzech wersjach.

miszaqq
14-02-2007, 23:46
Jednak nie potrafię w googlach znaleźć potwierdzenia ani w jedną ani w drugą stronę. Czy znajdzie się jakiś jeszcze większy onanista ode mnie, który mi to wyjaśni, z podaniem źródeł? ;-)

mowisz i masz:

What is the difference between the various kinds of lens motors (AFD, MM, USM)?

Unlike most camera makers Canon chose to position the autofocus motor inside the lens barrel rather than in the camera body when they designed the EOS system. This was arguably a wise move, since it means autofocus motor can be tailored to the requirements of each lens. A big telephoto lens can have a large motor and a small normal lens can have a more compact motor. By contrast, systems which rely on the autofocus motor being only in the camera body don’t have this flexibility - the motor is always the same regardless of the lens used unless you change camera bodies.

So. Canon employ a number of different motor technologies in their lenses. The first two types are never identified specifically on the exterior of the lens. You have to look up in Canon’s product literature to see which type of motor a given lens uses.

Traditional electromagnetic motor drives.
Such motors contain tiny wound coils of wire and rely on electromagnetic principles to turn a shaft. Little cogwheels and gears are then used to translate this rotational motion into the movement needed to adjust lens focus.

Arc-form drive (AFD).
Generally used in a number of older lower-cost lenses, AFD motors are simply little electric motors which drive a geartrain. They’re somewhat noisy - electric buzzing and grinding of gears - and not terribly fast. This isn’t a big deal on smaller lenses since the distances the motors must move the focussing elements aren’t very far. However, telephoto lenses with AFD motors can be quite sluggish.

Micromotor (MM) drive.
Generally used on a few older lower-cost lenses. Similar to AFD - slow and noisy and based around an electric motor driving a geartrain. Some particularly low-cost lenses use micromotor drives with rubber belts.

Ultrasonic motors.
Ultrasonic motors do not rely on magnetic coils like most electric motors. Instead they use extremely high-frequency vibrations which translate into circular motion. The result is a very fast and pretty well silent (to human ears, anyway) lens motor. There are two basic types employed by Canon.

Ring ultrasonic (USM) drive.
The kind you want. These motors consist of two metal rings which vibrate at a very high frequency. (have a look here for photos of these rings) Ring ultrasonic lenses are great because they focus quickly and silently and also support full-time manual (FTM). There are actually two variants of this design - see the FTM section below.

Micromotor ultrasonic (USM) drive.
This kind is less desirable. It’s a form of USM motor that Canon designed for their cheapie lenses so they can bill them as ultrasonic for marketing purposes. An MM lens replaces the standard magnetic motor with an ultrasonic motor but retains the usual geartrain setup. Such lenses are still reasonably quiet, though not as quiet as ring ultrasonic motors, but usually lack FTM - see below.

Note that, while all lenses with “USM” in the name contain an ultrasonic motor, Canon do not distinguish between ring and micromotor USM drives in the name - you have to look up the specs for the individual lens to find that out. Also, most non-L lenses with USM drives have striped gold lines painted around the end of the barrel. However, all L lenses have red lines painted around the end, whether or not they use USM (ie: Canon never have two painted rings around their lens barrels, and the red L line takes priority over the gold USM line).

ŹRÓDŁO: Canon EOS Beginners’ FAQ (http://photonotes.org/articles/beginner-faq/lenses.html#lensmotor)

Sa tam i inne ciekawe pytania (wraz z odpowiedziami na nie).

KMV10
14-02-2007, 23:58
Czyli wychodzi na to, że są 2 USM-y

slawi_3000
15-02-2007, 00:00
Pełna informacja o napędzie AF konkretnych obiektywów w tabeli do pobrania:
http://www.usa.canon.com/html/eflenses/lineup/index.html

Allensteiner
15-02-2007, 00:02
Hmm, w takim razie to: http://www.canon.com/camera-museum/tech/room/f_index.html
chyba też nie pomoże, chociaż przynajmniej potwierdza wszystko co napisane w pierwszym linku. Co 2 linki to nie 1 ;)

Sam mam kita z micro-USM i 17-40 z ring-USM. Różnicę widzę tylko w braku FTM-a. Pierwszy raz słyszę o jakimś trzecim nieokreślonym rodzaju USM. Hmm

No nic, może coś pomogłem ...

Ufff ale szybki odzew i jak liczny :)

piast9
15-02-2007, 00:03
Ale dalej mamy:

# There are actually three different types of USM motors, although there’s no way to distinguish them apart by looking at them - the lenses are all simply marked “USM.” (use the PhotoNotes Lookup page to find which lens uses which motor)

The best USM motors are those used in most midrange and L series contemporary lenses - ring USM motors. A ring USM motor consists of two metal rings which vibrate at high frequencies, resulting in rotational energy. Full-time manual on a ring USM lens is easy - there’s a simple friction clutch which means you’re simply turning the whole motor by hand when you rotate the focus ring. This means you can focus the lens manually at any time, even if the camera is turned off or the lens isn’t attached to a camera.

# The second type of USM is the earliest design, and seen only on a few older lens designs and some longer telephotos. These are electronic focus ring USM lenses which can only focus manually when the camera is actually turned on. This is because turning the focus ring sends electronic commands to the lens motor, ordering it to rotate. The following lenses are old-style electronic full-time manual USM lenses:

EF 50mm 1.0 L USM
EF 85mm 1.2 L USM
EF 85mm 1.2 L USM II
EF 28-80mm 2.8-4 L USM
EF 200mm 1.8 L USM
EF 300mm 2.8 L USM
EF 400mm 2.8 L USM
EF 400mm 2.8 L II USM
EF 500mm 4.5 L USM
EF 600mm 4 L USM
EF 1200mm 5.6 L USM

# Finally, there are micromotor USM lenses. These are mostly inexpensive consumer lenses which do not support full-time manual, because they still use a mechanical geartrain. Arguably these lenses are barely USM, since the only real advantage they have over regular motors is that they’re slightly quieter.

There are a couple of exceptions to confuse matters, however. The 50mm 1.4 USM and the newer 28-105 4-5.6 USM lenses contain slip clutch mechanisms which let you use FTM in a fashion similar to a ring USM lens.

muflon
15-02-2007, 00:17
Dzięki wszystkim, wystarczy z zapasem :) A żeby było śmieszniej, to połowę tych linków mam w bookmarkach :-D

KuchateK
15-02-2007, 00:17
Rozne jest jedynie zamocowanie i sterowanie ftm'em. W pierwszym wypadku krecisz silnikiem razem z soczewka, w drugim wysylasz te same sygnaly ktore wysyla aparat a silnik zamocowano na sztywno. Ale to nadal ten sam silnik jesli chodzi o pierscienie i element generujacy ruch.

Kolekcjoner
15-02-2007, 04:22
Wg. canona jest w zasadzie jeden rodzaj. Micro jest tylko odmianą dla tańszych i mniejszych obiektywów. Zasada działania napędu jest ta sama :).

http://www.canon.com/camera-museum/tech/room/f_index.html

KuchateK
15-02-2007, 05:09
Ale na gorze wyraznie pisze o "ring type construction". Mico USM konstrukcyjnie nie rozni sie od mikromotorow. Jedyna roznica to zamiana wiertareczki na cos precyzyjniejszego i pracujacego ciszej.

Leszek Grygorczuk
15-02-2007, 22:58
Taka mała uwaga odnośnie tematu
Zasada działania silnika pierścieniowego USM i mikrosilnika USM jest taka sama ale różnice między tymi silnikami to:
- cała konstrukcja silnika jest zupełnie odmienna
- napęd Micro USM pozbawiony jest funkcji FTM [Full - Time Manual] dzięki której można szybko ręcznie dostrzyć obraz, kiedy zachodzi taka potrzeba, bez przełączania obiektywu z trybu automatycznego w manualny.
- silnik pierścieniowy USM to wyższa półka obiektywów
- mikrosilnik USM to cała reszta

muflon
15-02-2007, 23:07
- napęd Micro USM pozbawiony jest funkcji FTM [Full - Time Manual] dzięki której można szybko ręcznie dostrzyć obraz, kiedy zachodzi taka potrzeba, bez przełączania obiektywu z trybu automatycznego w manualny.
Z dokładnością co najmniej do 50/1.4 :mrgreen: Swoją drogą używanie FTM w micro-USM to dość ciekawe wrażenie organoleptyczne :) Tak śmiesznie szarpie ręką :)

- silnik pierścieniowy USM to wyższa półka obiektywów
- mikrosilnik USM to cała reszta
Ja bym to ujął inaczej: Micro-USM to najniższa (i to niewielka) półka obiektywów. Ring USM to cała reszta :)

Kolekcjoner
16-02-2007, 00:03
Z dokładnością co najmniej do 50/1.4 :mrgreen:
I do np.: 70-300 IS :).

Ja bym to ujął inaczej: Micro-USM to najniższa (i to niewielka) półka obiektywów. Ring USM to cała reszta :)

Za wyjątkiem tych, które mają jeszcze zwykły MM (jak np. 50/1.8) :mrgreen:.