Zobacz pełną wersję : jaki jest Twój profil kolorystyczny
piszczal
22-12-2006, 09:36
Witam
Jakie profile kolorystyczne macie ustawione w swoich Canonach.
Jest to temat, który zwrócił ostatnio moją uwagę, z powodu zagłębienia się w zgodność profili kolorystycznych na linia aparat - program graficzny - lab.
Domyślnie w sofcie aparatu polecany jest sRGB, niby dobry do monitorów komputerowych ale jednach nieco zubożony dla wydruku.
Można też ustawić Adobe RGB, podobno znacznie pełniejszy zestaw kolorów, zresztą też polecany przez PS i łatwy do opracowania na fotolabach. Nie jest on polecany jednak w instrukcji Canona, jako profil gorzej wygladający na monitorze.
pozdrawiam
Tomasz1972
22-12-2006, 09:39
Mam ustawiony ADOBE RGB , jednak nie ma to dla mnie znaczenia , gdyż robię w RAWach :)
piszczal
22-12-2006, 09:52
Mam ustawiony ADOBE RGB , jednak nie ma to dla mnie znaczenia , gdyż robię w RAWach :)
wydaje mi się że raw też jest obsługiwany profilem kolorystycznym, przynajmniej RAWshuter pozwala na ustalenie w jakim profilu zdjęcie będzie edytowane.
I jak rozumiem wszyscy macie pokalibrowane monitory/drukarki? ;-) Bo w przeciwnym wypadku mówienie o profilach ma średnio sens :mrgreen: No może z wyjątkiem standardowego "- czemu moje zdjęcia są takie blade? - wyłącz w setupie adobe rgb" ;-) Ja nie mam i w związku z tym zaznaczyłem "inny" :-D
I jak rozumiem wszyscy macie pokalibrowane monitory/drukarki? ;-) Bo w przeciwnym wypadku mówienie o profilach ma średnio sens :mrgreen: No może z wyjątkiem standardowego "- czemu moje zdjęcia są takie blade? - wyłącz w setupie adobe rgb" ;-) Ja nie mam i w związku z tym zaznaczyłem "inny" :-D
Piszczal przecież pyta "Jakie profile kolorystyczne macie ustawione w swoich Canonach." Musisz muflonie wejść w menu aparat i tam zobaczyć ;)
Ja mam wybrane Parameter 2 - więc chyba inne :) A może sRGB? Zaznacze "inny" bo z nazwy wynika że inny :)
piszczal
22-12-2006, 10:49
Piszczal przecież pyta "Jakie profile kolorystyczne macie ustawione w swoich Canonach." Musisz muflonie wejść w menu aparat i tam zobaczyć ;)
Ja mam wybrane Parameter 2 - więc chyba inne :) A może sRGB? Zaznacze "inny" bo z nazwy wynika że inny :)
w jakim modelu? Bo w 350 jest wyraźnie do wyboru jeden z dwóch profili sRGB lub Adobe RGB a parametry to są własne preferencje dotyczące obrazu a nie koloru
I jak rozumiem wszyscy macie pokalibrowane monitory/drukarki? ;-) Bo w przeciwnym wypadku mówienie o profilach ma średnio sens :mrgreen: No może z wyjątkiem standardowego "- czemu moje zdjęcia są takie blade? - wyłącz w setupie adobe rgb" ;-) Ja nie mam i w związku z tym zaznaczyłem "inny" :-D
profile kolorystycznme ICC maja to do siebie że sa czytane przez urządzenia równiez peryferyjne, czyli monitory, drukarki domowe i laby profesjonalne.
Wydaje mi się (ale mogę się mylić) że zgodne ustawienie aparatu, monitora i drukarki w jednym profilu pozwala na wierne odtworzenie, bez niespodzianek.
Do obróbki zdjęć na których mi szczególnie zależy, mam zainstalowany profil kolorystyczny maszyny używanej w Kodak Express. Jeśli ktoś jest zainteresowany uzyskaniem profilu prosze o info
w jakim modelu? Bo w 350 jest wyraźnie do wyboru jeden z dwóch profili sRGB lub Adobe RGB a parametry to są własne preferencje dotyczące obrazu a nie koloru
300d - jak wskazuje stopka
piszczal
22-12-2006, 10:55
300d - jak wskazuje stopka
ha, przez ten ściagający uwagę czerwony napis umknęło mi uwagi powyższe w stopce, serio :-)
oskarkowy
22-12-2006, 11:15
Do obróbki zdjęć na których mi szczególnie zależy, mam zainstalowany profil kolorystyczny maszyny używanej w Kodak Express. Jeśli ktoś jest zainteresowany uzyskaniem profilu prosze o info
O tym, jak ludzie profile ustawiali i co im z tego wyszło, to można by całkiem niezły kabaret napisać.
Generalnie dokładne oprofilowanie każdego urządzenia (o ile na to pozwala) jest konieczne tylko w ekstremalnych warunkach (największe drukarnie itp).
Na nasze fotograficzne potrzeby wystarczy używać powszechnie akceptowalnego profilu (sRGB), mieć skalibrowany monitor (jakimś zewnętrznym urządzeniem) i pilnować, żeby monitor tę kalibrację trzymał. Większość modeli niestety czasem i po tygodniu ma zauważalne odstępstwa od wcześniejszych ustawień.
Właśnie z ciekawości sprawdziłem, jakie jest odstępstwo na moim LCD. Po 4 miesiącach mam 0,1% błędu (zauważalna gołym okiem różnica to 3%). Kalibracja robiona LaCie Blue Eye na sofcie GretagMacbeth.
Wracając do tematu: po tak przygotowanym aparacie i monitorze wystarczy znaleźć lab, w którym regularnie wymieniają chemię, trzymają procesy i wiedzą co znaczy zdanie "proszę bez korekty". Zapewniam Was, że jedyną zauważalną różnicą między odbitką a ekranem będzie poświata z ekranu.
bartosz108
22-12-2006, 11:39
I jak rozumiem wszyscy macie pokalibrowane monitory/drukarki? ;-) Bo w przeciwnym wypadku mówienie o profilach ma średnio sens :mrgreen: No może z wyjątkiem standardowego "- czemu moje zdjęcia są takie blade? - wyłącz w setupie adobe rgb" ;-) Ja nie mam i w związku z tym zaznaczyłem "inny" :-D
To 100% prawdy.
Kalibrowałem monitor wieloma programami i po miesiącu paranoi myślałem że wszystko jest OK.
I pewnego pięknego dnia trafił do mnie kalibrator Eye- one i okazało się że przez parę miesięcy robiłem niezłe mydło.
Kilka sesji do poprawki itp.
A sRGB używam bo w redakcjach fotoedytorzy w większości mają taki ustawiony.
poszedłem do labu, zrobiłem odbitke (bez korekty) ustawiłem monitor do tego co zobaczyłem na odbitce.... efekt mnie zadowala i fotki które robie do labu wyglądają na papierze tak jak u mnie na monitorze ......
(nie pozwalam tylko laborantom ingerować w foty)
A całe te profile i inne tam parametry mnie nie obchodzą :lol:
EDIT: A profil w aparacie sRGB
DoMiNiQuE
22-12-2006, 13:09
Ja jade glownie na sRGB, ale robie tylko w RAWach wiec jak mnie najdzie ochote to 'wywolam' sobie w AdobeRGB ;)
srgb.
rawów używam cholernie rzadko.
najczęściej to jak mi się przestawi niechcący. ;]
Wydaje mi się (ale mogę się mylić) że zgodne ustawienie aparatu, monitora i drukarki w jednym profilu
No właśnie problem w tym, że jest to niewykonalne :) Chyba nawet super-drogie monitory wyświetlające pełne Adobe RGB trzeba mimo wszystko profilować. A drukarka wydrukuje Ci różne kolory w zależności od papieru jaki wsadzisz i co mi Pan zrobi :-D Choć np. używane CRT które ostatnio dostałem (Sony E400) ma w menu kolorów opcję "sRGB" - wtedy robi się jakoś tak bladziej i nie działa regulacja temperatury :) W sumie jestem ciekaw, czy to oznacza że przy takim ustawieniu mam naprawdę sRGB z jakimś tam numerkiem, czy to raczej takie pseudo...
Na nasze fotograficzne potrzeby wystarczy używać powszechnie akceptowalnego profilu (sRGB), mieć skalibrowany monitor (jakimś zewnętrznym urządzeniem) i pilnować, żeby monitor tę kalibrację trzymał.
Ba, ja mam nawet prościej :) Po prostu wiem, że przy moim standardowym ustawieniu monitora, jak dam w opcjach drukowania "-gamma 1.2", to z gruuubsza będzie OK :) Jak na moje potrzeby się sprawdza, zawodzi tylko przy drukowaniu fotek ludzi (skóra - pełna porażka).
A body mam w sRGB :) Dla mnie to zresztą w ogóle dziwne jak ktoś komu zależy na kolorach na tyle, że to nie wystarcza może nie robić w RAW :)
oskarkowy
22-12-2006, 14:23
Ba, ja mam nawet prościej :) Po prostu wiem, że przy moim standardowym ustawieniu monitora, jak dam w opcjach drukowania "-gamma 1.2", to z gruuubsza będzie OK :) Jak na moje potrzeby się sprawdza, zawodzi tylko przy drukowaniu fotek ludzi (skóra - pełna porażka).
Tak się składa, że ja w sumie żyję z właściwego odwzorowywania koloru ludzkiej skóry.
I muszę przyznać, że mój sposób sprawdza siwe tutaj doskonale. Oczywiście wszystko w RAW, dokładna obróbka i korekcje w dwóch programach, ale efekt mam dokładnie taki, jakiego oczekuję i jaki widzę na ekranie.
Szczerze mówiąc, gdyby nie obróbka kolorstyczna, to miałbym połowę roboty mniej. Niestety chyba tylko w studio da się to załatwić dwoma ruchami suwaków na sesję.
mjastrzebski
22-12-2006, 15:14
O tym, jak ludzie profile ustawiali i co im z tego wyszło, to można by całkiem niezły kabaret napisać.
Generalnie dokładne oprofilowanie każdego urządzenia (o ile na to pozwala) jest konieczne tylko w ekstremalnych warunkach (największe drukarnie itp).
Na nasze fotograficzne potrzeby wystarczy używać powszechnie akceptowalnego profilu (sRGB), mieć skalibrowany monitor (jakimś zewnętrznym urządzeniem) i pilnować, żeby monitor tę kalibrację trzymał. Większość modeli niestety czasem i po tygodniu ma zauważalne odstępstwa od wcześniejszych ustawień.
Właśnie z ciekawości sprawdziłem, jakie jest odstępstwo na moim LCD. Po 4 miesiącach mam 0,1% błędu (zauważalna gołym okiem różnica to 3%). Kalibracja robiona LaCie Blue Eye na sofcie GretagMacbeth.
Wracając do tematu: po tak przygotowanym aparacie i monitorze wystarczy znaleźć lab, w którym regularnie wymieniają chemię, trzymają procesy i wiedzą co znaczy zdanie "proszę bez korekty". Zapewniam Was, że jedyną zauważalną różnicą między odbitką a ekranem będzie poświata z ekranu.
I tyle w temacie. Moje dlugie boje z profilami sprowadzaj sie do tego samego. Oprofilowac monitor urzadzeniem zewnetrznym. Zdjecie w standardowej przestrzeni (sRGB, czy Adobe). I lab ktory naswietli bez krecenia galami. Efekt murowany. Jak do zabawy wlaczalem profil LABu, to szlo sie zastrzelic z braku powtarzalnosci wynikow, tudziez sluchajac opinii i wyjasnien w LABie ;-)
Marcin
I tyle w temacie. Moje dlugie boje z profilami sprowadzaj sie do tego samego. Oprofilowac monitor urzadzeniem zewnetrznym.
Tez sie pod tym podpisze tylko dopisze swoja zagwozdke - musze w koncu dokupic kalibrator 'na biezaco' , bo w przeroznych warunkach ogladam/obrabiam fotki.
A to dzien pochmurny, a to slonce wali, a to w nocy.
Ostatnio selekcjonowalem foty w dzien, zabralem sie za obrobke w nocy i zgryz - inna kolorystyka na fotkach ktore juz ogladalem :/ . I jak tu je obrabiac by bylo dobrze? W dzien czy w nocy? Przy sloncu czy przy chmurach?
Najlepiej jak w ciemni - w kontrolowanych warunkach (braku) oswietleniowych... albo wlasnie z kalbrowaniem na biezaco by zawsze to samo na monitorze widziec.
oskarkowy
23-12-2006, 13:25
Najlepiej jak w ciemni - w kontrolowanych warunkach (braku) oswietleniowych... albo wlasnie z kalbrowaniem na biezaco by zawsze to samo na monitorze widziec.
Kup sobie porządną roletę na okno. Będziesz miał noc kiedy będziesz chciał, do tego koty nie będą się czepiały firanek. Idealne rozwiązanie.
Koszt może 200zł (gumowana - nie przepuszcza światła), montaż zrobisz samemu w 5 minut.
Aha, no i koniecznie ciemne koszulki, bo jasne potrafią się odbijać w CRT.
Kup sobie porządną roletę na okno.
Gratuluje spostrzegawczosci ;) . Byles u mnie i rolety nie zauwazyles?
Mam ale nie lubie uzywac gdy nie spie, bo z racji zmianowego trybu pracy lapie swiatlo sloneczne kiedy tylko mam okazje.
Za to gdy ide spac po zmianie nocnej to rzeczywiscie idealne rozwiazanie :) .
Aha...kalibrator online jest i tak tanszy niz roleta :p
oskarkowy
23-12-2006, 15:50
Gratuluje spostrzegawczosci ;) . Byles u mnie i rolety nie zauwazyles?
Sorry 8) Piękna dziewczyna, śliczne koty a ja mam Ci się jeszcze po kątach rozglądać? Za kogo Ty mnie masz?
Ja uzyskałem powtarzalne warunki za pomocą kalibracji sprzętowej i wyciemnienia pokoju. Pamiętaj, że nie tylko monitor ma sie dostosować, ale również Twój wzrok musi być przyzwyczajony do warunków pracy.
Lepsze EIZO mają jakiś czujnik pozwalający na to, czego oczekujesz - dostosowanie kalibracji do oświetlenia. Na szczęście można to wyłączyć :mrgreen:
Ja uzyskałem powtarzalne warunki za pomocą kalibracji sprzętowej i wyciemnienia pokoju.
Jak zmienie mieszkanie to moze sobie zrobie "ciemnie" we wlasnym ,osobnym pokoju. Na razie kombinuje jak zwalczyc problem roznej kolorystyki w obecnych warunkach. Praktycznie zdecydowalem sie juz na Eye One Display 2 i wystarczy.
a mógłby ktoś wrzucic linka do dokładnych opisów profili kolorystycznych!?
http://www.color.org/
lub
http://canon-board.info/showthread.php?t=8520
hmmm
w mojej trzysetce sa nastepujace profile...:
- Parameter 1
- Parameter 2
- Adobe RGB
- Set 1
- Set 2
- Set 3
Mniej wiecej wiem (po serii prób i błędów) jak zachowuje się aparat na posczzegolnym z programow...oprocz setów bo te sa przeciez indywidualnie programowalne....Ale chciałbym sie dowiedizec co moge uzyskac na poszczegolnym programie...ewentualnie doostrzanie itp....cos wlasnie takiego obiło mi sie o uszy!
Wiec prosze bardziej doswiadczonych i znawcow w temacie o krotkie wyjasnienia:]
Z gory dzieki i pozdrawiam!!!
oskarkowy
14-01-2007, 10:18
w mojej trzysetce sa nastepujace profile...:
- Parameter 1
- Parameter 2
- Adobe RGB
- Set 1
- Set 2
- Set 3
!!
Zamieszałeś. Profil kolorystyczny wymieniłeś tylko jeden: AdobeRGB. Masz w aparacie jeszcze sRGB. Reszta to ustawienia ostrości, kolorów, saturacji itp.
sRGB, AdobeRGB? - Ja bym to nazwał trybem koloru (ewentualnie przestrzenią, paletą) ale nie profilem...
ahhhh, no widzicie....jestem troche zielony w tym temacie,
więc opisze ktos w kilku zdaniach to co opisalem powyzej?!
Skylines
27-11-2007, 12:44
jeśli w moim 400d mam ustawiose sRGB to w Windowsie tam gdzie się ustawia rozdzielczość też ustawić w ZARZĄDZANIU KOLORAMI sRGB ??
chocolata
30-11-2007, 17:56
Adobe RGB.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.