Zobacz pełną wersję : Problem z doświetleniem 430EX
Problem polega na tym, że przy robieniu zdjęć we wnętrzach gdzie fotografowane obiekty nie są w jednej linii (np. zdjęcia tańczących ludzi) prześwietlony jest najblizszy obiekt (nie ten w który wycelowano aparat) natomiast pozostałe są ciemne. W momencie ustawienia głowicy lampy pod kątem 30 stopni wszystko prawie jest dobrze. Ale przy zdjęciu w orientacji pionowej doświetlona jest tylko jedna strona zdjęcia. Body ustawione na punktowy pomiar ostrości. Balans bieli: AWB, flash i każdy inny i nic nie pomaga. Z lustrzanką analogową problem nie występuje. No i ogólnie zdjęcia wychodzą ciemne nawet przy ISO 400 lub 800. Co robię nie tak?
Na załączonym zdjęciu pomiar przez środkowe pole AF. czas 1/60, f/4.5 ISO 200 ogniskowa 58 mm.
Canon 350d+430EX+Sigma 20-70 2.8
Problem polega na tym, że przy robieniu zdjęć we wnętrzach gdzie fotografowane obiekty nie są w jednej linii (np. zdjęcia tańczących ludzi) prześwietlony jest najblizszy obiekt (nie ten w który wycelowano aparat) natomiast pozostałe są ciemne.
Lampa dostosowuje siłę błysku na odległość, której łapiesz ostrość. Na osoby, które stoją bliżej pada więcej światła, stąd są prześwietlone. Staraj się kadrować tak, aby pomijać obiekty, które są bardzo blisko Ciebie, albo spróbój zablokować ekspozycję błysku na bliższe obiekty przez naciśnięcie *, a potem ustawić ostrośc na dalszy obiekt. Oczywiście musisz potem korygować korekcję ekspozyjcji, aby główny obiekt był także doświetlony.
W momencie ustawienia głowicy lampy pod kątem 30 stopni wszystko prawie jest dobrze.
W tej sytuacji częśc światła obitego o sufit doświetla główny obiekt, a sama lampa już bezpośrednio "całym światłem " nie oświetla osó, które znajdują się blisko Ciebie.
Ale przy zdjęciu w orientacji pionowej doświetlona jest tylko jedna strona zdjęcia. Body ustawione na punktowy pomiar ostrości. Balans bieli: AWB, flash i każdy inny i nic nie pomaga. Z lustrzanką analogową problem nie występuje. No i ogólnie zdjęcia wychodzą ciemne nawet przy ISO 400 lub 800. Co robię nie tak?
Wstaw jakieś foty i podaj nastawe przysłony i czas.
HINT:
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://canon-board.info/vb3bluesaint/buttons/edit.gif) ;)
stdanielo
19-11-2006, 21:52
HINT:
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://canon-board.info/vb3bluesaint/buttons/edit.gif) ;)
no właśnie :) nie dało się w jednym poście?
to był taki HINT na nabijanie postów, ma ich mało to trzeba doklepać, ale nie robiąc OT - daj przykład zdjęcia, bo coś stwierdzenie "Z lustrzanką analogową problem nie występuje." mało mnie przekonuje, na jakie wogóle odległości uderzasz światłem z lampy i jak blisko stoją owe pierwszoplanowe nieistotne postacie i dlaczego strzelasz bezpośrednio przed siebie, a nie odbijając od sufitu?
Dzięki za radę krzypola - pomaga.
DO MCata. Gdy pstrykałem analogiem z tą lampą zdjęcia były doświetlone poprawnie. A "strzelam przed siebie" gdyż zdjęć w pionowej orientacji nie da się zrobić odbijając od sufitu.
Z body nie obsługującym E-TTL II (eos 10d) też jest ok.
Canon 350d+430EX+Sigma 20-70 2.8
mattnick
20-11-2006, 19:32
a w jakim trybie robiłeś to zdjęcie ??
speed555
20-11-2006, 19:40
A "strzelam przed siebie" gdyż zdjęć w pionowej orientacji nie da się zrobić odbijając od sufitu.
Z body nie obsługującym E-TTL II (eos 10d) też jest ok.
Canon 350d+430EX+Sigma 20-70 2.8
przeciez 430ex ma glowice ruchoma w 2 plaszczyznach wiec mozna robic w orientacji pionowej z odbiciem od sufitu
Tryb P.
Owszem można kręcić głowicą na wszystkie strony, ale bardzo to komplikuje robienie zdjęć. A poza tym dlaczego z aparatami obsługującymi tylko E-TTL jest dobrze? I czy można w 350d lub w lampie wyłączyć obsługę E-TTL II?
mattnick
20-11-2006, 22:10
A nie lepiej w M ?? Przecież wtedy dobierasz tylko przysłonę i czas taki żeby zdjęcie było nieporuszone...lampa da ile trzeba i resztę masz w ..
Automatyka to robi szybciej i od tego jest. Jeżeli jest chwila na przygotowanie zdjęcia to jest ok. Ale przy różnego rodzaju chołturach nie ma czasu na bawienie się.
Canon 350d+430EX+Sigma 20-70 2.8
Automatyka to robi szybciej i od tego jest. Jeżeli jest chwila na przygotowanie zdjęcia to jest ok. Ale przy różnego rodzaju chołturach nie ma czasu na bawienie się.
a ja myslę, że przy różnego rodzaju chałturach (pewnie wesela:confused: )nie ma miejsca na nieudane zdjecia a automatyka czesto zawodzi wiec zacznij robic na M.
mattnick
20-11-2006, 23:13
ale w M działa najlepiej (IMHO) automatyka lampy. jeszcze mi się nie zdażyło żeby było inaczej. Co za problem ustawić sobie czas 1/100 i operować tylko przysłoną jak w Av w zależności od potrzeby wewnętrzej na GO ?? Tak chyba jest szybciej
KuchateK
21-11-2006, 00:01
Generalnie trzeba umiejetnie kadrowac przy fotkach z lampa i unikac takich sytuacji. Nie ma innej dobrej rady. To mimo wszystko jest glupia automatyka, ktora nie rozroznia czy to sciana czy czlowiek.* Od myslenia tutaj jest fotograf. Automat (bardzo dobrze jak widac) przyjmuje, ze obiekt zajmujacy tak duza powierzchnie na pierwszym planie jest glownym tematem zdjecia i stad taki efekt na zdjeciu. Bylo by lepiej gdyby mial dodatkowa podpowiedz ze strony obiektywu na jaka odleglosc jest wyostrzony, ale poza canonem obiektywy innych firm nie przekazuja tej informacji.
Co do "ogolnie za ciemnych zdjec" polecam poszukac tematow o korektach. Przy tego typu fotografiach niezbedna staje sie korekta lampy na plus (od +2/3 do +1).
Z e-ttl'em nie bylo takich problemow, bo tam automat byl troche glupszy. Nie decydowal, ktora czesc kadru bedzie wzorcem do pomiaru sam a mierzyl w/g aktywnego punktu AF. Jak wiele osob sie przekonalo efekty tego w wiekszosci sytuacji byly mierne i wymagalo to ulepszenia.
* Digic III jest krokiem w dobrym kierunku. AF rozpoznajacy twarze byc moze kiedys przyniesie tez e-ttl'a III rozpoznajacego ludzi i dobierajacego moc lampy odpowiednio na twarze :D
Robiąc tego typu zdjęcia unikam takich ujęć, że na pierwszym planie są osoby niechciane, a jeśli nie ma innej możliwości, to uderzam światłem w górę. Staram się nigdy nie robić zdjęć z błyskiem przed siebie
KuchateK
21-11-2006, 17:12
To ja tylko jeszcze dorzuce, ze "custom function" numer osiem w 350D przestawia e-ttl II z pomiaru jak powyzej na pomiar z centralnej czesci kadru. Dzieki temu mozesz sobie fel'em blokowac blysk na to co Ci sie podoba... Tyle ze musisz robic to do kazdej foty tak samo jak ze starszym e-ttl'em.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.