PDA

Zobacz pełną wersję : Rozpiętość tonalna kliszy.



Bagnet007
31-08-2006, 13:22
Zaciekawił mnie konkurencyjny wątek o rozpiętości tonalnej matrycy, więc chciałbym się dowiedzieć czegoś o kliszy. Nie jestem w tej dziedzinie
ekspertem, więc do rzeczy...

Pierwsze pytanie:
Ponoć film negatywowy ma większą tolerancję na naświetlenie niż slajd.
Jak to się objawia ? Mieści na sobie więcej EV ? Nigdzie nie doszukałem
się odpowiedzi na to pytanie.

Drugie pytanie:
Czy np. slajd średnioformatowy ma większą rozpiętość tonalną niż
małoobrazkowy ?

Zaczęło mnie to dość niedawno interesować, po tym jak dostałem depresji
po przeczytaniu o rozpiętości 12EV w jakimś digitalbacku (chyba Leaf) :lol:

Krzychu
31-08-2006, 20:21
Pierwsze pytanie:
Ponoć film negatywowy ma większą tolerancję na naświetlenie niż slajd.
Jak to się objawia ? Mieści na sobie więcej EV ? Nigdzie nie doszukałem


Dokladnie, miesci wiecej EV. A znalezienie odpowiedzi jest trywialne, w archiwach newsow na google znalazl bys z kilka setek watkow na ten temat...



Drugie pytanie:
Czy np. slajd średnioformatowy ma większą rozpiętość tonalną niż
małoobrazkowy ?


Nie. Lepiej odwzorowuje przejscia tonalne (jak to mowia - ma wiecej poltonow) ale jezeli emulsja jest ta sama, to krzywa charakterystyczna tez wiec i rozpietosc tonalna jest identyczna.

Bagnet007
31-08-2006, 20:36
Nie żeby google gryzł, ale ... :roll: Dzięki za odpowiedź, teraz mam jasność.

fredi
04-09-2006, 16:31
Ponoć film negatywowy ma większą tolerancję na naświetlenie niż slajd.
Jak to się objawia ? Mieści na sobie więcej EV ? Nigdzie nie doszukałem
się odpowiedzi na to pytanie.

Juz ci odpowiedziano ze tak. A w praktyce... tam gdzie na slajdzie mam wypalone niebo potrafię na negatywie cos złapać i potem ładnie wyciągnąć w obróbce... Odwrotnie... mogę naświetlając prawidłowo światła pomieścić tez to co jest w cieniach... Trochę pracując nad klatka można mieć nawet taki pseudo HDR :) (dwa rożne skany tej samej klatki) I to często nad podziw skuteczny.

Może przykład... na tej "wycieczce" było nas kilkanaście osób, wszyscy mieli podobne zdjęcie... U nich praktycznie zawsze była góra przepalona, albo doły w totalnych ciemnościach, dodatkowo jakoś nijako i szaroburo... ja w minutę wyciągnąłem z klatki cos takiego (ta jasność u góry to.. słońce):


https://canon-board.info/imgimported/2006/09/92768c7f7eb73dbb-1.jpg
źródło (http://images3.fotosik.pl/151/92768c7f7eb73dbb.jpg)

I drugi przypadek... na cyfrach wszyscy mieli albo niebo (ziemia jak w nocy), albo ziemie (niebo jednolicie śnieżno-białe):


https://canon-board.info/imgimported/2006/09/fdee5c6c389a8e9f-1.jpg
źródło (http://images2.fotosik.pl/151/fdee5c6c389a8e9f.jpg)

Niedzwiedz
06-09-2006, 10:26
film CZ/B ma 12 EV :) , slajdy roznie ale te najlpesze z 5-6 podobnie jak cyfra fuji ze swoimi matrycami ma troszke wiecej od reszty.
taka wieksza rozpietosc to fajna sprawa (czesem ratuje jej brak polowkowy szary filtr) jednak nie zawsze da sie go uzyc.

Bagnet007
06-09-2006, 11:39
Czyli są sytuacje gdzie lepszy będzie negatyw niż slajd i odwrotnie. Do tego pseudo HDR :D chyba lepiej mieć własny skaner i sobie to zrobić po swojemu. A że film Cz/b ma aż 12EV to mnie zaskoczyło :shock: Co poradzić, dopiero zaczynam z filmem :roll:

Niedzwiedz
06-09-2006, 11:49
to ja polecam 6x6 np starta 66b :)

Bagnet007
06-09-2006, 12:06
to ja polecam 6x6 np starta 66b :)

No, ciekawy sprzęcik, ale chyba wolałbym coś jednoobiektywowego. Kiedyś myślałem nawet o kupnie Kieva 88 :wink: Ale doszedłem do wniosku że jakość 24x36 (narazie) mi wystarczy.

Niedzwiedz
06-09-2006, 14:03
w slajdach stalkami to slajdy sa nieziemskie ! z 35mm z 6x6 boje sie ogladac

maxbmx
06-09-2006, 14:32
Ciekawe kiedy bedzie matryca ktora bedzie potrafiła zniesc taka rozpietość tonalną.

szwayko
11-09-2006, 12:40
Ciekawe kiedy bedzie matryca ktora bedzie potrafiła zniesc taka rozpietość tonalną.

Oby jeszcze przed zakonczeniem produkcji filmow ;-)

Niedzwiedz
11-09-2006, 12:51
moze fuji s5 bedzie jakas rewolucja ;)

noe
13-09-2006, 16:20
co tu za bzdury czytam, az sie musialem zalogowac..
od poczatku:

Ponoć film negatywowy ma większą tolerancję na naświetlenie niż slajd.Jak to się objawia ? Mieści na sobie więcej EV ?

negatyw ma wieksza tolerancje na bledy ekspozycji, bo mozna je korygowac w procesie wywolania i drugi raz robiac odbitke (ja np czesto przewalam neg. o pol, czasem nawet poltorej przeslony a potem skracam wywolanie).
natomiast slajd podlega standartowej obrobce w labie i tyle, chyba ze ktos zrobi sobie w domu crosa.
czyli jak przeeksponujesz slajd to koniec, kupa, a z negatywem mozesz jeszcze walczyc

Dokladnie, miesci wiecej EV. A znalezienie odpowiedzi jest trywialne, w archiwach newsow na google znalazl bys z kilka setek watkow na ten temat...

dobry slajd ma rozpietosc tonalna najszersza z wszystkich materialow fotograficznych analogowych i cyfrowych, a te setki watkow ta chyba takie jak ten tu..

Czy np. slajd średnioformatowy ma większą rozpiętość tonalną niż
małoobrazkowy ?

no nie ma, bo rozpietosc tonalna to zdolnosc rejestracji szczegolow w najjasniejszych i najciemniejszych partiach foty. zmieniajac format zmieniamy inne parametry (ziarnistosc, ilosc szczegolow, glebie ostrosci), ale emulsja pozostaje przeciez ta sama.

film CZ/B ma 12 EV , slajdy roznie ale te najlpesze z 5-6 podobnie jak cyfra fuji ze swoimi matrycami ma troszke wiecej od reszty.
taka wieksza rozpietosc to fajna sprawa (czesem ratuje jej brak polowkowy szary filtr) jednak nie zawsze da sie go uzyc.

niedzwiedziu! co ty tam palisz? 12ev to jest rewelacyjny wynik dla slajdu, negatywem mozesz sie do niego zblizyc - tu wszystko zalezy od tego jak naswietlisz a potem jak i w czym go wolasz, bo moze ci wyjsc 5 (jak spiepszysz) a moze i 10ev.
cyferka ani do jednego ani do drugiego sie nie umywa i wlasnie dlatego opracowano dla cyfrowej fotografii metode HDR , choc rzeczywiscie jak juz cos to matryca SR fuji dyskwalifikuje konkurencje, choc malo kto wie w czym rzecz, bo wszyscy za namowa producentow zapatrzeni sa tylko w ilosc komorek swojej matrycy i mysla, ze jak kupia z 8mln to sa lepsi od tych co maja 6mln..

Czyli są sytuacje gdzie lepszy będzie negatyw niż slajd i odwrotnie.

sa takie sytuacje techniczne, do glowy perzychodzi mi mala ilosc swiatla - jest tylko jeden slajd 400iso i, by the way, ktorego polecam, ale tylko z pewnego zrodla, bo jest czuly na rtg i cieplo i latwo lapie zadymienie.
poza tym jesli potrzebne nam ziarno, albo specyficzny kontrast i wszystkie inne jazdy po bandzie - dlatego slajd uzywany jest najczesciej w profesjonalnej fotografii reklamowej, a negatyw w fotografii artystycznej.

pozdrawiam wszystkich

Niedzwiedz
13-09-2006, 16:30
slajd 12 EV !!!!!!!! chryste japonskie jaki !!! ja wiem ze najwieksza rozpietosc ma film CZ/B ale widac ze wiem malo ! ale chetnie poslucham dowodow , zrodel na to itp :)
ale to ze szersza dynamika jest lepsza niz 10 mpx to juz dawono wiadomo ;)

Krzychu
13-09-2006, 18:35
co tu za bzdury czytam, az sie musialem zalogowac..
od poczatku:

dobry slajd ma rozpietosc tonalna najszersza z wszystkich materialow fotograficznych analogowych i cyfrowych, a te setki watkow ta chyba takie jak ten tu..


Ktoś Ci jakiś głupot naopowiadał albo nie te same terminy rozumiemy pod pojęciem rozpiętość tonalna...

Zajrzyj sobie do tego artykułu : http://www.marekmadej.com/pliki%20do%20sciagniecia/velvia3hr.pdf

Velvia 50 (który niewątpliwie dobrym slajdem jest) ma wyznaczone z krzywej charakterystycznej 5.3 EV w zakresie liniowym przez człowieka o którym wiem że raczej bzdur nie opowiada...

maku
13-09-2006, 18:57
Wiesz, co noe.... Zajrzyj może do Mroczka (taka fajna książka o fotografowaniu).
Bardzo ładnie pokazuje tam, kiedy przewagę ma slajd a kiedy negatyw.
Bo jak rozumiem pomieszało ci się coś i mylisz pojęcia.

minek
13-09-2006, 19:42
Noe, pomyliłeś dynamikę z rozpiętością tonalną, ot co.
Czytasz bzdury i piszesz bzdury (-:
Kolorowemu negatywowi też skracasz czas wołania?

mmosk
21-10-2006, 23:44
Czyli są sytuacje gdzie lepszy będzie negatyw niż slajd i odwrotnie. :roll:

Zgadza sie. Jest jeszcze tylko jeden maly szczegol. Ja osobiscie robilem kiedys glownie na negatywach. cieszylem sie z tego, ze sa mniej czule na przeswietlenia i nidoswietlenia, tansze w wyolaniu itp. Slajdy tu upadaja. Jednak dosiwadczylem jednego. Swoje zdjecia glownie skanuje i tu slajdy sa rewelacyjne a negatywy sa po prostu od niczego. Skanowanie czystego negatywu jest bardzo problematyczne, pojawia sie wiele szumow, odzwierciedlenie barw jest kiepskie i trzeba wiecej potem korygowac. Ze slajdami nie ma juz takich problemow. Tak wiec jak chce sie robic odbitki to polecam negatywy, a jak potem skanowac to raczej slajdy

Bagnet007
22-10-2006, 08:29
Dzięki Wam już nie jestem aż tak zielony :mrgreen: Wczoraj wpadłem na genialny pomysł :idea: Do krajobrazu przydaje się duża rozpiętość tonalna. Skoro emulsja cz/b ma rozpiętość ~12EV to dlaczego by nie spróbować nią zrobić kolorowego zdjęcia :twisted: A dokładnie trzy, każde z filtrem barwnym np. R G i B. Potem połączyć na warstwach w PSie. Wiadomo że nic się nie może ruszać na scenie (woda, liście itd.) Czy ktoś ma za sobą takie wyczyny :-P ?

EDIT: mmosk- ciekawa strona (http://www.arktyka.org.pl) :D

szwayko
23-10-2006, 08:55
Skanowanie czystego negatywu jest bardzo problematyczne, pojawia sie wiele szumow, odzwierciedlenie barw jest kiepskie i trzeba wiecej potem korygowac. Ze slajdami nie ma juz takich problemow. Tak wiec jak chce sie robic odbitki to polecam negatywy, a jak potem skanowac to raczej slajdy


Ja tez mialem takie doswiadczenie az kupilem zestaw do kalibracji skanera. Od tej pory nie mam problemu z negatywami jezeli idzie o kolory. CO do slajdu tak jedt duzo latwiejszy - mi super skanuje sie PRovie 100F i Kodaka 100VS.

kris75
23-10-2006, 12:24
Dzięki Wam już nie jestem aż tak zielony :mrgreen: Wczoraj wpadłem na genialny pomysł :idea: Do krajobrazu przydaje się duża rozpiętość tonalna. Skoro emulsja cz/b ma rozpiętość ~12EV to dlaczego by nie spróbować nią zrobić kolorowego zdjęcia :twisted: A dokładnie trzy, każde z filtrem barwnym np. R G i B. Potem połączyć na warstwach w PSie. Wiadomo że nic się nie może ruszać na scenie (woda, liście itd.) Czy ktoś ma za sobą takie wyczyny :-P ?

EDIT: mmosk- ciekawa strona (http://www.arktyka.org.pl) :D

no tak tylko ze wspolczesne filmy negatywowe cz/białe rejestruja sceny o maksymalnym kontrasty 8EV, nie wiem skad wziales 12EV? Moglbys podac jakies zrodlo.
pozdrawiam

maku
23-10-2006, 12:36
Ja tez mialem takie doswiadczenie az kupilem zestaw do kalibracji skanera. Od tej pory nie mam problemu z negatywami jezeli idzie o kolory. CO do slajdu tak jedt duzo latwiejszy - mi super skanuje sie PRovie 100F i Kodaka 100VS.

A mógłbyś przybliżyć nieco temat?
Mam na myśli : Co? Gdzie? Za ile?

szwayko
23-10-2006, 12:51
A mógłbyś przybliżyć nieco temat?
Mam na myśli : Co? Gdzie? Za ile?

Tutaj http://www.targets.coloraid.de/ kupilem zestaw K3 za 25Euro.
Profil zrobilem programem The little CMS, lepiej niz za pomoca vuescan.

tutaj opis
http://www.fotosite.pl/index.php?title=Kalibracja

Bagnet007
23-10-2006, 13:10
no tak tylko ze wspolczesne filmy negatywowe cz/białe rejestruja sceny o maksymalnym kontrasty 8EV, nie wiem skad wziales 12EV? Moglbys podac jakies zrodlo.
pozdrawiam

Ktoś tam u góry pisał :wink: Pogoglowałem trochę i widzę że jest odrobinę mniej :roll:

kris75
23-10-2006, 13:33
kazda 1 stopien to 2 razy wiekszy kontrast, wiec te odrobiny tworza calkiem pkazna roznice np. jak masz 8EV tyo scena ma kontast 1:250 przy 9EV masz 1:500, a przy 12EV byłoby 1: 4000

krwisty
23-10-2006, 13:44
natomiast slajd podlega standartowej obrobce w labie i tyle, chyba ze ktos zrobi sobie w domu crosa.

czyli nie moge zrobic obrobki push-pull ze slajdem? albo sobie samemu wywolac jak chce? dziwana sprawa jak to sie mowi :)

mmosk
23-10-2006, 18:38
Ja tez mialem takie doswiadczenie az kupilem zestaw do kalibracji skanera. Od tej pory nie mam problemu z negatywami jezeli idzie o kolory. CO do slajdu tak jedt duzo latwiejszy - mi super skanuje sie PRovie 100F i Kodaka 100VS.

A czym skanujesz? Jak ta kalibracja zadziałała? Mi się wydaje, że większym problemem jest nie odzwierciedlenie barw ale jakiś syf barwny co się pojawia. Objawia się to jakby losowym rozrzuceniem pikseli barwnych. Dodatkowo skanowanie negatywów jest bardziej pamięciożerne niż slajdów i wymaga więcej czasu (nie licząc samej obróbki). To oczywiście moje własne doświadczenie



EDIT: mmosk- ciekawa strona (http://www.arktyka.org.pl) :D

wielkie dzięki :razz:


czyli nie moge zrobic obrobki push-pull ze slajdem? albo sobie samemu wywolac jak chce? dziwana sprawa jak to sie mowi :)

Pewnie, że mozna pushować slajdu. Ja robiłem push+1 z Provia 100f i jest OK.

KuchateK
23-10-2006, 18:42
Dzięki Wam już nie jestem aż tak zielony :mrgreen: Wczoraj wpadłem na genialny pomysł :idea: Do krajobrazu przydaje się duża rozpiętość tonalna. Skoro emulsja cz/b ma rozpiętość ~12EV to dlaczego by nie spróbować nią zrobić kolorowego zdjęcia :twisted: A dokładnie trzy, każde z filtrem barwnym np. R G i B. Potem połączyć na warstwach w PSie. Wiadomo że nic się nie może ruszać na scenie (woda, liście itd.) Czy ktoś ma za sobą takie wyczyny :-P ?
Przed wynalezieniem fotografii kolorowej jeden sprytny rosjanin tak sie bawil. Calkiem niezle dziala, choc przy ruchomych elementach (nawet liscie na wietrze) pojawiaja sie artefakty.

http://www.loc.gov/exhibits/empire/

Bagnet007
23-10-2006, 19:00
Przed wynalezieniem fotografii kolorowej jeden sprytny rosjanin tak sie bawil. Calkiem niezle dziala, choc przy ruchomych elementach (nawet liscie na wietrze) pojawiaja sie artefakty.

http://www.loc.gov/exhibits/empire/

Dzięki za linka :wink: Na zdjęciach grup ludzi od razu widać kto jest był niecierpliwy :lol:

szwayko
24-10-2006, 09:12
....

Niczym specjalnym nie skanuje. Skaner to BenQ 2750i a program to Vuescan.
Kalibracja duzo daje w kolorach skory ktora teraz lepiej wyglada. Zawsze byl dla mnie z tym problem. Przy innych zdjeciach mozna obejsc sie bez.
A najwiecej problemow mialem z negatywami.
Druga sprawa to jak i czym zrobisz profil. Jest znaczna roznica czy zrobisz profil funkcja dostepna w vuescan czy jakims innym programem. Czy skan wzorca zapiszesz w przestrzeni barw jakiej uzywasz czy nie nadasz zadnej przestrzeni, itd. Kombinacji jest duzo.

Po skanowaniu automatytcznie wszystkie pliki przelatuje Noiseware'm glownie aby pozbyc sie kolorowego szumu i tylko delikatnie szumu luminescencji.

Ten syf barwny o ktorym piszesz to szum kolorowy pochodzacy z matrycy skanera.

Mi tyle samo czasu zajmuje skanowanie slajdow czy negatywow.

eLka
16-03-2008, 18:30
Rozpiętość tonalna błony jest to największy kontrast jaki można zarejestrować na błonie.Największą rozpiętość ma błona czarno-biała,pózniej barwna a na końcu slajd.

Bagnet007
16-03-2008, 22:52
Udało Ci się odkopać ten stary wątek :smile:
Po prawie dwóch latach od założenia tego tematu, przestało robić na mnie wrażenie to:
12EV w jakimś digitalbacku
W końcu i tak wszystko zacząłem robić na slajdach a teraz...
a teraz pora poznać nowy system. Również na O, lecz nie OM (jego i tak nic nie pobije) :-) Czuje, że zaraz mnie tu zjedzą :mrgreen:

Paenka
09-11-2008, 14:16
Przed wynalezieniem fotografii kolorowej jeden sprytny rosjanin tak sie bawil. Calkiem niezle dziala, choc przy ruchomych elementach (nawet liscie na wietrze) pojawiaja sie artefakty.

http://www.loc.gov/exhibits/empire/

Rewelacja!

PoulNoise
26-11-2008, 12:37
co tu za bzdury czytam, az sie musialem zalogowac..

cyferka ani do jednego ani do drugiego sie nie umywa i wlasnie dlatego opracowano dla cyfrowej fotografii metode HDR , choc rzeczywiscie jak juz cos to matryca SR fuji dyskwalifikuje konkurencje, choc malo kto wie w czym rzecz, bo wszyscy za namowa producentow zapatrzeni sa tylko w ilosc

Umiejętne naświetlenie RAW`a i puźniejsza z nim zabawa, wyrównuje szanse.
I nie mówie Tu o HDR`że czy pseudoHDR`że, tylko o naturalnie wyglądającej scenie tonalnej ;)