PDA

Zobacz pełną wersję : Budowle nocą...



sali128
15-08-2006, 19:45
Witam!!

Mam pytanko odnośnie fotografi mocno oświetlonych budynków nocą (kościoły,zabytki,stary Gdańsk) na jakich parametrach to fotografować,aby było ładne :grin: Chciałbym zaznaczyć,że w 2 książkach,które posiadam nie ma nic o tym.A więc proszę o rade..

Pozdrawiam

Rafałek
15-08-2006, 19:54
Cześć! Co prawda to mój pierwszy post na Canon Board, jednak chciałbym coś doradzic, odpowiedzieć na Twój post.

Jesli chodzi o zdjęcia nocne, zawsze używam do nich jak najniższego ISO, oraz w miarę możliwości priorytetu przysłony. Lubię operować GO, choć przy tego typu fotografii Go i tak bedzie wystarczająco duża, nawet przy F4/F5...

Jeśli nie masz manuala, proponuję zdać się na automatykę aparatu. Ewentualnie możesz ustawić balans bieli na światło dzienne, badź dzień pochmurny, by ocieplić kolory na zdjęciu.

Tyle ode mnie, pozdro.

PS
pamiętaj o niskim ISO :P

sali128
15-08-2006, 19:57
Ok,dzięki,ale trochę nie o to mi chodziło.Jak możesz to podaj mi proszę jakie ustawienia w manualu w Eos 350D:mrgreen:

Rafałek
15-08-2006, 20:15
Aha, widzę że przed momentem zmieniłeś stopkę. Myślałem że cały czas focisz jeszcze Soniaczem.
350D powiadasz... W takim układzie potwierdzę to co napisałem wcześniej, włączasz priorytet przysłony, automatyce pozostawiasz dobór czasu. To wq przypadku fotografowania budynków, kosciołów itp.
Niby 350D to lustrzanka, z większą matrycą (fizycznie!) niż sony, jednak tak czy siak, proponuję zastosować ISO koło 100-200, aby potem uniknąć rozczarowań. Jak wiadomo, szumy rosną wraz z czasem naświetlania zdjęcia (matryca się nagrzewa), dlatego lepiej być przezornym i ustawić czułość jak najniżej ;)

peace!


(Lustra w sumie nigdy nie używałem do zdjęć nocnych, dlatego też jeśli się mylę (jeśli chodzi o ISO) to niech poprawi mnie jakiś lustrzankowiec ;) )

Vitez
15-08-2006, 20:30
Statyw, iso100, tryb M, f8, 15 sek, przydaje sie wezyk/samowyzwalacz -> pstryk -> ocena na podgladzie i histogramie czy przypaly za duze nie wyszly, jak tak to zjezdzamy z czasem / domykamy przyslone.

Czemu tak ogolnie? Bo zalezy od wielkosci budynku i natezenia jego oswietlenia.

storm
15-08-2006, 20:42
I tak nie unikniesz przepalen, zawsze beda fragmenty przepalone, a jesli nie to calosc bedzie niedoswietlona..

sali128
15-08-2006, 21:08
Dzięki wielkie Vitez i Rafałek....widać...jesteście profesionalistami;)

Goomis
15-08-2006, 22:18
w sumie im dluzszy bedzie cas tym wieksze beda przepaly szczegolnie jezeli chodzi o uliczne latarnie. Beda to poprostu biale kropki. Niestety nie da sie tego uniknac.

Rafałek
15-08-2006, 22:43
Zawsze mozesz pobawić się w HDR.

Vitez
15-08-2006, 23:29
No przepalow nie unikniesz ale dobrze domkieta przyslona da ladny efekt gwiazdki ze swiatel - to o swiatlach pobocznych (latarnie) i innych bladzacych (samochody). Za to budynek oswietlony jakimis halogenami to bywa zazwyczaj rownomiernie i da sie ustawic tak by nie przypalilo go.

Mac
16-08-2006, 00:21
Niestety przepalone miejsca występują dość często chyba, że zrobisz panoramę z Pachołka (teraz cyba jest zamknięty) wówczas światła rozkładają się równomiernie. Poza tym z moich doświadczeń z nocnymi zdjęciami to zalecam dobry statyw i wężyk do 350D RS-60N i koniecznie obstawa.
W nocy fajnie się eksperymentuje ze światłami.

liquidsound
16-08-2006, 01:17
Dorzuce od siebie ,ze jak nie masz wezyka to posluz sie samowyzwalaczem. Ja poki co tak robie, ale powoli sie irytuje i czas najwyzsze wziasc lutownice w lapki i samemy wezyk zrobic;)

KuchateK
16-08-2006, 01:39
No i oczywiscie pamietac nalezy o RAWach :)

Goomis
16-08-2006, 18:02
jezeli narazie jest brak wezyka to proponuje stary sprawdzony sposob z zenita. Mierzysz czas, potem ustawiasz B, zaslaniasz chyms obiektyw, mozeto byc nawet reka, wciskasz spust usuwasz reke(zaslone), mierzysz czas i zaslaniasz znowu reka i naciskasz spust drugi raz. W zenicie sie sprawdzalo :D

liquidsound
17-08-2006, 02:07
Goomis a nie lepiej robic tak po prostu uzyc samowyzwalacza??:lol:

gonzo44
17-08-2006, 06:04
Ewentualnie możesz ustawić balans bieli na światło dzienne, badź dzień pochmurny, by ocieplić kolory na zdjęciu.


No i oczywiscie pamietac nalezy o RAWach
W nocy rób tylko w RAWach a balans później dobieraj na kompie, unikniesz nienaturalnych kolorów np. od lamp sodowych dających mocny żółty odcień.

sali128
17-08-2006, 12:49
Dzięki wszystkim za rady.Mam nadzieję,że zrobię jakieś ładne zdjęcie nocą;)

Zodiakalny Rak
17-08-2006, 13:10
Dzięki wszystkim za rady.Mam nadzieję,że zrobię jakieś ładne zdjęcie nocą;)
To jeszcze poczytaj to (http://canon-board.info/showthread.php?t=8255) i to (http://canon-board.info/showthread.php?t=8380).

pozdrawiam,

pst
17-08-2006, 15:54
Statyw, iso100, tryb M, f8, 15 sek, przydaje sie wezyk/samowyzwalacz -> pstryk -> ocena na podgladzie i histogramie czy przypaly za duze nie wyszly, jak tak to zjezdzamy z czasem / domykamy przyslone.

Czemu tak ogolnie? Bo zalezy od wielkosci budynku i natezenia jego oswietlenia.
ee tam ogólnie - właśnie tak robie i wychodzą jak na pierwsze w zyciu nocne zdjecia całkiem fajne; przyznam ze wlasnie taki sposob prob/bledow podsunął mi znajomy fotograf... 8)


No przepalow nie unikniesz ale dobrze domkieta przyslona da ladny efekt gwiazdki ze swiatel
tak gwiazdki z latarni nad kanałem w centrum miasta prezentują sie okazale..:D

MacGyver
17-08-2006, 18:20
Metoda Viteza jest ok, ewentualnie można zacząć od czsu naświetlania pomierzonego punktowo (w trybie M) na tą płaszczyznę (obiekt), którą chcesz najbardziej wyeksponować. Od siebie dodałbym jeszcze żebyś unikał ustawiania statywu na mostach i bezpośrednio przy ruchliwych ulicach - przenoszone drgania, przy tak długich czasach naświetlania, mają dość istotny wpływ na ostrość zdjęcia.

Vitez
17-08-2006, 21:20
Od siebie dodałbym jeszcze żebyś unikał ustawiania statywu na mostach i bezpośrednio przy ruchliwych ulicach - przenoszone drgania, przy tak długich czasach naświetlania, mają dość istotny wpływ na ostrość zdjęcia.

Zalezy od statywu :roll: .

rysiaczek
18-08-2006, 02:04
Zalezy od statywu :roll: .

A jaki nie przeniesie?

gonzo44
18-08-2006, 07:32
A jaki nie przeniesie?
taki z amortyzatorem żyroskopowym za XYZ tyś $ ;-)

MacGyver
18-08-2006, 16:04
Zalezy od statywu :roll: .

Jak również od mostu :lol:

Vitez
18-08-2006, 20:32
A jaki nie przeniesie?

Solidny :roll: .

Oczywiscie zalezy od ogniskowej, odleglosci od ruchu itp. Drgania moga byc - pytanie czy beda zauwazalne na zdjeciu? Przy 400mm raczej tak, przy 35mm raczej nie.

rysiaczek
19-08-2006, 00:55
Solidny :roll: .

Oczywiscie zalezy od ogniskowej, odleglosci od ruchu itp. Drgania moga byc - pytanie czy beda zauwazalne na zdjeciu? Przy 400mm raczej tak, przy 35mm raczej nie.

Hmmm to ja jeszcze solidnego statywu nie widzialem... (fakt, malo widzialem)
Uscislijmy - nie wybiegajac do specjalistycznych statywow, _kazdy_ przeniesie drgania! Jest oczywistym, ze przy 400 i wiecej mm bedzie to bardziej widocznie, niz na fiszaju, ale nie o tym byla mowa:rolleyes:

Vitez
19-08-2006, 01:34
_kazdy_ przeniesie drgania! Jest oczywistym, ze przy 400 i wiecej mm bedzie to bardziej widocznie, niz na fiszaju, ale nie o tym byla mowa:rolleyes:

O tym byla mowa.
Wg mnie przy dlugim naswietlaniu ale na solidnym statywie (uogolnialbym od Sherpy wzwyz chodz od Gitzo wzwyz byloby milej ;) ), na dosc szerokim kacie, nawet przy ruchliwej ulicy - drgania nie beda na tyle istotne by wplywaly znaczaco na zdjecie.

rysiaczek
19-08-2006, 10:18
O tym byla mowa.
Wg mnie przy dlugim naswietlaniu ale na solidnym statywie (uogolnialbym od Sherpy wzwyz chodz od Gitzo wzwyz byloby milej ;) ), na dosc szerokim kacie, nawet przy ruchliwej ulicy - drgania nie beda na tyle istotne by wplywaly znaczaco na zdjecie.

Mowa byla o tym, ze cyt. 'zalezy od statywu', czy przeniesie drgania mostu, czy nie.... powtorze sie: IMO _kazdy_ przeniesie. Dla mnie EOT, nie chce mi sie cytowac i udowadniac, co kto powiedzial - czytajacy sobie znajda.:rolleyes:

Janusz Body
19-08-2006, 15:43
Mowa byla o tym, ze cyt. 'zalezy od statywu', czy przeniesie drgania mostu, czy nie.... powtorze sie: IMO _kazdy_ przeniesie. Dla mnie EOT, nie chce mi sie cytowac i udowadniac, co kto powiedzial - czytajacy sobie znajda.:rolleyes:

Jednak zależy od statywu :) gówniany będzie drgania wzmacniał. Solidny drgan nie wytłumi - też je przeniesie - ale przynajmniej nie wzmocni a to bardzo dużo. Naprawde.

rysiaczek
20-08-2006, 16:14
Solidny drgan nie wytłumi - też je przeniesie - ale przynajmniej nie wzmocni a to bardzo dużo. Naprawde.

Alez tak, zgadzam sie w 100%! (wiem, bo mialem kiedys do czynienia z gownianym na moscie):)

borkomar
20-08-2006, 23:41
Jak zwykle zbaczacie z tematu:oops:

Vitez
21-08-2006, 17:05
Zak zwykle zabaczacie z tematu:oops:

Drgania podloza i ich wplyw na zamocowanie sprzetu na statywie w trakcie robienia zdjec nocnych to zbaczanie z tematu? Wymagajacy jestes :roll: .

MacGyver
21-08-2006, 17:14
Autor tego wątku, Sali128, ma w podpisie "Statywik Vanguard". Nie wiemy co to dokładnie za model, ale statywy tego producenta (te które znalazłen na allegro i w kilku sklepach internetowych) na zbyt stabilne nie wyglądają. Dyskusja jest więc, moim zdaniem, jak najbardziej na miejscu.

sali128
21-08-2006, 20:57
Jest to mały statywik do kompaktów...tak,dyskusja jest jak najbardziej na miejscu.Muszę kupić jakiś nowy,większy statyw....co polecacie tak do 60-70zł??:roll:

popmart
21-08-2006, 21:02
Jest to mały statywik do kompaktów...tak,dyskusja jest jak najbardziej na miejscu.Muszę kupić jakiś nowy,większy statyw....co polecacie tak do 60-70zł??:roll:


nie obraź się ale za te forsę to można iść na lody a nie statywy kupować .... pierwsze warte zachodu to chińskie podróbki najlepszych konstrukcji za ok 180-200 PLN ..... 60 pln lepiej oszczędzić .

borkomar
21-08-2006, 22:08
Drgania podloza i ich wplyw na zamocowanie sprzetu na statywie w trakcie robienia zdjec nocnych to zbaczanie z tematu? Wymagajacy jestes :roll: .

Hmmm .
Autorowi chodzilo o sama technike focenia a nie jaki statyw ma uzyc(bo to ze trzeba go uzyc to chyba wie skoro czasy wyjda 10...s) - czyli jaki pomiar i na co , jaka przeslona zeby wlasnie gwiazdek nie otrzymywac z lamp tylko ich naturalny ksztalt itd itd.Jesli sie myle to prosze Autora watku o poprawienie mnie.Pozdrawiam i czekam na konkretne odpowiedzi rowniez i ja chetnie sie dowiem jak powinno podejsc sie do tematu w lepszy nizeli amatorski sposob.Pozdrawiam

Vitez
22-08-2006, 00:25
Autorowi chodzilo o sama technike focenia a nie jaki statyw ma uzyc(bo to ze trzeba go uzyc to chyba wie skoro czasy wyjda 10...s) - czyli jaki pomiar i na co , jaka przeslona zeby wlasnie gwiazdek nie otrzymywac z lamp tylko ich naturalny ksztalt itd itd.

Takie porady otrzymal a uzycie odpowiedniego statywu rowniez nalezy zarowno do techniki focenia jak i tematu watku.
Sam potwierdzasz ze uzycie statywu nalezy do techniki focenia tego typu zdjec a pozniejsze nakierowywanie na odpowiedni statyw nazywasz zbaczaniem z tematu?
Przesada, a raczej zboczenie na punkcie zbaczan z tematow ;) - w tym watku akurat nieuzasadnione, wiec proponuje EOT tego kierunku.

borkomar
22-08-2006, 02:11
Takie porady otrzymal a uzycie odpowiedniego statywu rowniez nalezy zarowno do techniki focenia jak i tematu watku.
Sam potwierdzasz ze uzycie statywu nalezy do techniki focenia tego typu zdjec a pozniejsze nakierowywanie na odpowiedni statyw nazywasz zbaczaniem z tematu?
Przesada, a raczej zboczenie na punkcie zbaczan z tematow ;) - w tym watku akurat nieuzasadnione, wiec proponuje EOT tego kierunku.
Nie bede sie w polemike wdawal:wink: za pozno juz i jeszcze cos napisze czego moge pozniej zalowac:wink: .
Fakt faktem ze sporo gadania o statywie a malo o konkretnej technice - troche malo tego bylo napisane i malo uzasadnien dlaczego tak a nie inaczej czy cos w tym stylo.
Fajnie byloby sie dowiedziec w jaki sposob focic takie tematy azeby pozniej fajnie sobie to powyciagac - i w jaki sposob wyciagac to w wywolywarce do RAW.
Bo jak czasem widze pikne nocne foty na ktorych widac niepowypalane swiatla i zarazem widac to co w cieniach to mnie cosik trafia ze ja tak chyba nie potrafie:wink: pisze chyba bo od czasu kiedy focilem w takich warunkach moj poziom wiedzy o focenie wzrosl wiec moze cos wykabinuje.
Pozdrawiam - moze ktos sie zlituje i odpowie na to co napisalem:roll:

sali128
22-08-2006, 09:24
Hmmm .
Autorowi chodzilo o sama technike focenia a nie jaki statyw ma uzyc(bo to ze trzeba go uzyc to chyba wie skoro czasy wyjda 10...s) - czyli jaki pomiar i na co , jaka przeslona zeby wlasnie gwiazdek nie otrzymywac z lamp tylko ich naturalny ksztalt itd itd.Jesli sie myle to prosze Autora watku o poprawienie mnie.Pozdrawiam i czekam na konkretne odpowiedzi rowniez i ja chetnie sie dowiem jak powinno podejsc sie do tematu w lepszy nizeli amatorski sposob.Pozdrawiam

Tak,o to głównie mi chodzi..o technike focenia...statyw jak uzbieram kase to kupie jakiś leprzy:roll:

mani
22-08-2006, 10:48
Ja jeszcze dodam, że ważna jest pora. Nie rób nocnych zdjęć przy czarnym niebie, a jeszcze wtedy kiedy jest ono granatowe. Popstrykasz i sam zobaczysz w jakim odcieniu powinno być. W Aparacie możesz jeszcze włączyć w Custom Functions Lockup mirror (tylko dobrze słuchaj kiedy lustro opadnie ;))) i użyć samowyzwalacza o ile nie masz "wężyka".

borkomar
16-12-2006, 22:34
Statyw, iso100, tryb M, f8, 15 sek, przydaje sie wezyk/samowyzwalacz -> pstryk -> ocena na podgladzie i histogramie czy przypaly za duze nie wyszly, jak tak to zjezdzamy z czasem / domykamy przyslone.

Czemu tak ogolnie? Bo zalezy od wielkosci budynku i natezenia jego oswietlenia.

Na czym wieszać AF:?:Bo to ważne jeśli cykamy np most jakiś i chcemy aby cały był ostry to f8 może za mało być przy dłuższej ogniskowej:?:
Nie sądzę aby się światła nie przepaliły - można chyba zrobić 2 - 3 foty z różnym czasem i później HDR albo coś w tym stylu :?:
Każde info mile widziane.
Jeszcze jedno w moim przypadku - stopka - które szkło najlepiej wykorzystać dla uzyskania najlepszych efektów:?:

Mac
16-12-2006, 23:12
Możesz dać większą przysłonę, gdzieś 11-16, masz do dysposzycji długi czas więc nie robi to problemu, chyba że bedzie to więcej niż 30 sekund.
Zwykle nocnych niedoświetlam na -1 EV, taka praktyka.
Z tego co masz w podpisie to kit albo T 28-75, w niektórych szczególnych przypadkach C 70-210. W sumie zależy co chcesz fotografować.
Ja najczęściej używam C 17-40 i 24-105 oraz Zenitar'a 16/2.8

borkomar
16-12-2006, 23:26
Zwykle nocnych niedoświetlam na -1 EV,

No tak, ale z czego bierzesz pomiar ( jakiego rodzaju używasz):?:
Z najjaśniejszego miejsca - 1 i wtedy trach:?:

Chyba przetrenuje te warianty przed wypadem na sylwka - jak czas pozwoli.

Mac
17-12-2006, 01:57
Robię pomiar punktowy na pierwszy plan a potem patrzę na to co jest obok i dobieram czas. Zwykle robię 3-4 różne naświetlenia.