PDA

Zobacz pełną wersję : RSE- problem



marekb
17-07-2006, 10:57
Może ktoś doradzi. po otwarciu dowolnego foldera z rawami najpierw u góry pojawiają mi się miniaturki kontrastowe z żółtymi ramkami a za moment ramki znikają i zarówno miniaturki jak i otwarta fotka traci kontrast (jakby nałożył na nią folię mleczną) i po konwersji też tak zostaje :?: :-(

pazurek
17-07-2006, 14:12
sprawdz jaki profil kolorow masz ustawiony

marekb
17-07-2006, 14:24
sprawdz jaki profil kolorow masz ustawiony
próbuje na sRGB, Adobe RGB 1998, prophoto i zawsze to samo- nie ma czerni tylko szary- nawet jak histogram pokazuje niedoświetlone pikselki

pazurek
17-07-2006, 16:49
a we wlasciwosciach ekranu windows, masz jakis profil wybrany od monitora?

marekb
17-07-2006, 17:05
no i dałem taki sam czyli adobe RGB 1998 jak w monitorze do RSE i dalej (tak wygląda jakby lekką mgiełką sie obrazek pokrył). Używam też DPP i w nim nie ma tego kłopotu- szkoda że nie można odszumiać i kontrastu dla cieni i świateł z osobna robić;)

Tomasz1972
17-07-2006, 17:08
no i dałem taki sam czyli adobe RGB 1998 jak w monitorze do RSE i dalej (tak wygląda jakby lekką mgiełką sie obrazek pokrył). Używam też DPP i w nim nie ma tego kłopotu- szkoda że nie można odszumiać i kontrastu dla cieni i świateł z osobna robić;)
W DPP 2.1.1.4 odszumiać można : zakładka tools/preferences/generalsettings : noise.....

pazurek
17-07-2006, 17:22
mi na poczatku RSE rozjasnial wszystkie foty, do czasu az wywalilem z wlasciwosci ekranu profil monitora. kompletnie.

marekb
17-07-2006, 19:07
musze zobaczyc jaką mam wersje DPP i wywale z RSE profil

no i to samo: wyrzuciłem z właściwości monitora zupełnie profil i dalej "rozjaśnia"

EchoX
17-07-2006, 19:25
na CyberFoto byl o tym watek LINK (http://www.cyberfoto.pl/software/69698-rawshooter-es-2006-dziwne-kolory-help.htm)
generalnie z RS Premium 2006 wrocilem do RSE 2005, tam nie ma takich objawow

marekb
17-07-2006, 21:15
na CyberFoto byl o tym watek LINK (http://www.cyberfoto.pl/software/69698-rawshooter-es-2006-dziwne-kolory-help.htm)
generalnie z RS Premium 2006 wrocilem do RSE 2005, tam nie ma takich objawow
masz jeszcze jakiegoś linka by ściągnąć RSE 2005?

EchoX
17-07-2006, 21:19
moge Ci puscic na maila, wazy ok 5MB

mark_solo
17-07-2006, 21:20
We właściwościach ekreanu należy zastosować sRGB Color Space Profile. W RSP w preferences sprawdzamy czy również jest sRGB Color Space. RSP powinien użyć tego profilu automatycznie. Poza tym należy skalibrować monitor za pomocą np. Adobe Gamma lub innego tego typu programu. Zazwyczaj przestrzeń kolorów dostępnych na rynku monitorów jest zgodna z sRGB. Tylko niektóre profesjonalne mają Adobe RGB. Aby kolory były wyświetlane poprawnie musi być przede wszystkim dobrze skalibrowany monitor.

Tomasz Golinski
17-07-2006, 21:55
Fota robi się mleczna bo tak ma być :twisted: Kolory potem możesz sobie poprawić sam.

BTW. Było.

marekb
17-07-2006, 22:01
We właściwościach ekreanu należy zastosować sRGB Color Space Profile. W RSP w preferences sprawdzamy czy również jest sRGB Color Space. RSP powinien użyć tego profilu automatycznie. Poza tym należy skalibrować monitor za pomocą np. Adobe Gamma lub innego tego typu programu. Zazwyczaj przestrzeń kolorów dostępnych na rynku monitorów jest zgodna z sRGB. Tylko niektóre profesjonalne mają Adobe RGB. Aby kolory były wyświetlane poprawnie musi być przede wszystkim dobrze skalibrowany monitor.
tu nie chodzi o profile bo przy tych samych ustawieniach ja tez nie miałem problemu z "wypraniem" fotek w RSE 2005

Janusz Body
17-07-2006, 22:05
tu nie chodzi o profile...

Oczywiście, że nie chodzi o profilie. Profile nie mają tu zupełnie nic a nic do rzeczy. Chodzi o przeczytanie instrukcji obsługi programu czyli RTFM :-)

Janusz

Tomasz1972
17-07-2006, 22:06
może chodzi ( nie znam się na RSE ) że ten program wczytuje swoje ustawienia lub ustawienia z aparatu np ADOBE RGB ( DPP pomija profile aparatu i stosuje te które ustawi się bezpośrednio w programie )

marekb
17-07-2006, 22:08
Fota robi się mleczna bo tak ma być :twisted: Kolory potem możesz sobie poprawić sam.

BTW. Było.
to znaczy, że DPP automatycznie podbija kontrast i nasycenie. to dlaczego przez moment wszytko jest oki a za kilka sekund płowieje?? nie ma tego w RSE 2005. a zauważyłem,że po zbyt agresywnej ingerencji w kontrast i inne parametry obraz traci na jakości (artefakty)


Oczywiście, że nie chodzi o profilie. Profile nie mają tu zupełnie nic a nic do rzeczy. Chodzi o przeczytanie instrukcji obsługi programu czyli RTFM :-)

Janusz
tzn?:roll:


może chodzi ( nie znam się na RSE ) że ten program wczytuje swoje ustawienia lub ustawienia z aparatu np ADOBE RGB ( DPP pomija profile aparatu i stosuje te które ustawi się bezpośrednio w programie )
przypuszczam, że tak właśnie się dzieje, ale jak to wyłączyć?

Tomasz1972
17-07-2006, 22:13
przypuszczam, że tak właśnie się dzieje, ale jak to wyłączyć?
Możę pomoc programu RSe pomoże , ja używam tylko DPP .

Janusz Body
17-07-2006, 22:15
tzn?:roll:

Read The Fucken Manual (RTFM) - książeczka taka w pdf 79 stron :-) Tam jest wszystko napisane co, jak i dlaczego. Te gdybanie o profilach to bajdy jakoweś bzdurami zwane.

Janusz

EDIT: Książeczka jest w Helpie :-)

Tomasz Golinski
17-07-2006, 22:18
to znaczy, że DPP automatycznie podbija kontrast i nasycenie. to dlaczego przez moment wszytko jest oki a za kilka sekund płowieje??
Bo najpierw jest podgląd z jpga.

RSE'05 w ogole nie wyswietla podgladu.

mark_solo
17-07-2006, 22:18
W przypadku RAW ustawienia profilu koloru w aparacie nie ma żadnego znaczenia. Plik generowany przez RSE(P) ma profil zgodny z ustawionym w zakładce Batch convert. Domyślne wartości wywoływanych fot w RSE(P) i DPP są na pewno inne. RSE(P) pozostawia duże pole do popisu dla operatora programu. Domyślne wartości są takie, że obrazy nie są tak nasycone, kontrastowe itd. jak w DPP.

Janusz Body
17-07-2006, 22:22
W przypadku RAW ustawienia profilu koloru w aparacie nie ma żadnego znaczenia....

Dokładnie tak. A za rady o wyrzucaniu profilu monitora to trzeba by niektórych rozstrzelać :-) albo może wystarczy wyrzucić monitor przez okno ;-)

Janusz

marekb
17-07-2006, 22:23
Read The Fucken Manual (RTFM) - książeczka taka w pdf 79 stron :-) Tam jest wszystko napisane co, jak i dlaczego. Te gdybanie o profilach to bajdy jakoweś bzdurami zwane.

Janusz

EDIT: Książeczka jest w Helpie :-) fajnie, ale ja ćwok jeden się nie uczyłem angielskiego ani w szkole ani na uczelni

Janusz Body
17-07-2006, 22:27
fajnie, ale ja ćwok jeden się nie uczyłem angielskiego ani w szkole ani na uczelni

No to masz problem :-) Nawet spory... niestety 99% wszystkiego o foto jest po angliczansku :-(

Janusz

marekb
17-07-2006, 22:30
No to masz problem :-) Nawet spory... niestety 99% wszystkiego o foto jest po angliczansku :-(

Janusz
jakoś sobie radzę i to nie najgorzej:lol:

gregor40
17-07-2006, 22:34
Uwielbiam twórcze odpowiedzi w rodzaju RTFM... Chyba szkoda klikać "odpowiedz" jeśli odpowiedź ma być taka nijaka...

Marku - niestety nie potrafię Ci pomóc...

marekb
17-07-2006, 22:38
Fota robi się mleczna bo tak ma być :twisted: Kolory potem możesz sobie poprawić sam.

BTW. Było. nie wiem czy dobrze rozumiem?? tzn że ta mleczna fota jest najbardziej naturalna?? A co z kolorami: np. żywa zieleń w realu robi się zgniła,

Janusz Body
17-07-2006, 22:43
nie wiem czy dobrze rozumiem?? tzn że ta mleczna fota jest najbardziej naturalna?? A co z kolorami: np. żywa zieleń w realu robi się zgniła,

"Wyprana" fotka to "źródło" RAW, zwykle bez poprawek. To sobie trzeba poustawiać samemu. Masz saturacje i vibrance, hue, krzywe, levele. Dużo tego. RAW to surowy plik luminancji - tylko luminancji. Po ustawieniu jednej fotki z serii jest łatwo bo można jednym kliknięciem zastosowac te same poprawki do całej serii (zaznaczonej crtl'ami albo ctrl+a)

Janusz


Uwielbiam twórcze odpowiedzi w rodzaju RTFM... Chyba szkoda klikać "odpowiedz" jeśli odpowiedź ma być taka nijaka...

Marku - niestety nie potrafię Ci pomóc...

Chyba jednak przesadzasz. RTFM i "Szukaj" to dość powszechne rady, zwłaszcza jeśli widać, że pytający nie zadał sobie zbyt wiele trudu i nie zajrzał do manualu. Na dodatek z wątku wynika, że parę osób wypowiadających się na temat nie ma zielonego pojęcia o czym pisze. Natomiast Twoja wypowiedz niewiele wnosi - bez urazy proszę. Tak to naprawdę wygląda.

Janusz

pst
17-07-2006, 23:06
holender - widze ze bede miec problem zwywolywaniem raw'ow

nie podoba mi sie jakie rse proponuje zmiany po zamianie na jpg...
czy istnieje możliwosc oddania do labu pliku crw?

Tomasz Golinski
17-07-2006, 23:09
holender - widze ze bede miec problem zwywolywaniem raw'ow

nie podoba mi sie jakie rse proponuje zmiany po zamianie na jpg...
czy istnieje możliwosc oddania do labu pliku crw?
RSE nie proponuje zmian. To soft canona proponuje zmiany. Podobają Ci się? Nie rób rawów.

Po co oddawać rawy do labu? To przecież absurd.

Janusz Body
17-07-2006, 23:11
...nie podoba mi sie jakie rse proponuje zmiany po zamianie na jpg...


Po to są te wszystkie suwaki żebyś sobie zrobił tak jak Ci się podoba :-)



czy istnieje możliwosc oddania do labu pliku crw?

Nie

Janusz

marekb
17-07-2006, 23:42
Po to są te wszystkie suwaki żebyś sobie zrobił tak jak Ci się podoba :-)
Janusz tylko posuwaj sobie tymi suwakami troche wiecej niż troche i z twarzy na zdjeciu wyjdzie siano

Pirx
17-07-2006, 23:50
Fota robi się mleczna bo tak ma być :twisted: Kolory potem możesz sobie poprawić sam.

BTW. Było.

Wstępną "mleczność" można wyeliminować podniesieniem "Shadow contrast bias" w "Procesing Parameters", ale jak zdjęcie samo w sobie jest mocno kontrastowe, to trzeba to zdjąć, bo wychodzi przekontrastowane.
Ja z bólem porzuciłem RSE (i jego genialny inerfejs), gdy w zamiarze zakupu RSP zrobiłem niżej opisane i zobrazowane porównanie z DPP.
Od mojego pierwszego kontaktu z DPP nie podobała mi się jego zieleń - taka bardziej landrynkowa niż z RSE(P). Z kolei w RSE nie udawało mi się dostroić poprawnej czerwieni.

Poniżej dwa 100% cropy wywołane bez żadnych korekcji w jednym
i drugim programie (parametry z aparatu też na "0", żeby DPP ich nie zaciągnął) - żadnego odszumiania i wyostrzania.

Zdjęcie pierwsze wywołane w RSE 2006 (niech nikogo nie zmyli tytuł, bo użyłem na nim DPP do wycięcia dokładnie takiego samego fragmentu) :

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img512.imageshack.us/img512/4184/dpp00043mx.jpg)

Zdjęcie drugie wywołane bez niczego w DPP :

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img447.imageshack.us/img447/1586/dpp00036wd.jpg)

Czerwień jest jak widać zupełnie nieporównywalna, a na dodatek na zdjęciu z RSE widać jakieś szumy, których nie ma na zdjęciu z DPP (odszumianie wyłączone).

Czekam na Lightroom dla okien :smile:

pst
18-07-2006, 00:27
RSE nie proponuje zmian. To soft canona proponuje zmiany. Podobają Ci się? Nie rób rawów.

masz na myśli żeby zdjęcia robić od razu w jpg na karte?
w aparacie w menu>parametry mam ustawiony zestaw 2 który nie ma zadnej korekcji (kontrast,ostrosc,nasycenie,odcien)...

Vitez
18-07-2006, 02:00
Uwielbiam twórcze odpowiedzi w rodzaju RTFM... Chyba szkoda klikać "odpowiedz" jeśli odpowiedź ma być taka nijaka...

Marku - niestety nie potrafię Ci pomóc...


A ocen szczerze swoja powyzsza wypowiedz - czy jest wg kryteriow (tylko obiektywnych a nie subiektywnych) tworcza i warto bylo klikac "odpowiedz" ? :roll:

Wtraciles sie byle zaczepic a sam nic nie potrafisz poradzic = troll.
I prosze - nie kontynuuj.
Powininem usunac nie komentujac, ale tego typu zachowanie trzeba czasem pietnowac a nie tylko cichaczem wyrywac.

Janusz Body
18-07-2006, 09:15
tylko posuwaj sobie tymi suwakami troche wiecej niż troche i z twarzy na zdjeciu wyjdzie siano


A jak wsiadłeś po raz pierwszy do samochodu to od razu umiałeś jeździć? Wszystko, nawet banalna korekta RAW-u wymaga trochę wiedzy, wprawy i umiejętności. Niestety. :-)



Ja z bólem porzuciłem RSE (i jego genialny inerfejs), gdy w zamiarze zakupu RSP zrobiłem niżej opisane i zobrazowane porównanie z DPP....


Akurat algorytm konwersji RAW w RSP jest uwazany za najnowocześniejszy. Nie na darmo Adobe wykupił RSP, nie wydali kasy "na nic" :-) Wykupił kupując "technologię" czyli własciwie użyte algorytmy. Interfejs nie jest chroniony patentem i dość łatwo byłoby zrobić coś o podobnej funkcjonalności.

Odwzorowania barw we wszystkich RAW "dekryptorach" są zależne od użytych profili. RSE i RSP bez Color Engine są "zubożoną" wersją całości. Żeby potrochu obronić RSP to w CameraRAW profili dodatkowych (poza tymi zaszytymi) wogóle nie ma.

Twoje zdjęcia niestety niczego nie dowodzą poza nieumiejętną obróbką. Nie gniewaj się ale to tak właśnie jest. Popularność konwerterów jest mniej więcej następująca:
- Capture One (Pro i LE uzywają tych samych algorytmów)
- Camera Raw
- RAW Shooter Pro
potem jest długa przerwa i dopiero ida te inne. Profile Magne Nielsena można używać w C1 i w RSP (Color Engine) ale nie da się w Camera RAW.

Spora grupa ludzi (ja też) używa wszystkich trzech konwerterów - z naciskiem na C1.

Pozdrawiam,
Janusz

pazurek
18-07-2006, 09:34
Te gdybanie o profilach to bajdy jakoweś bzdurami zwane.

**** tam. Mialem ten sam problem w photoshopie i rawshooterze, w oknie edycji obraz byl rozjasniony jakby ktos podciagnal gamme. W zapisanych plikach na dysk kolory byly poprawne. Po wywaleniu profilu monitora (w moim przypadku CRT CTX) z wlasciwosci ekranu wszystko zaczelo sie zachowywac normalnie.

Nie wiem dlaczego twierdzicie, ze RSE na "domyslnych" ustawieniach ma pokazywac zdjecia "wyprane". U mnie pokazuje niemalze to samo co w podgladzie jpeg z raw i wcale mnie to nie martwi, bo jesli zdjecie jest ok to moge od razu przekonwertowac bez zadnego kombinowania. Tak samo zreszta dziala DPP.

Janusz Body
18-07-2006, 09:47
**** tam. Mialem ten sam problem w photoshopie i rawshooterze, w oknie edycji obraz byl rozjasniony jakby ktos podciagnal gamme. W zapisanych plikach na dysk kolory byly poprawne. Po wywaleniu profilu monitora (w moim przypadku CRT CTX) z wlasciwosci ekranu wszystko zaczelo sie zachowywac normalnie.

Nie wiem dlaczego twierdzicie, ze RSE na "domyslnych" ustawieniach ma pokazywac zdjecia "wyprane". U mnie pokazuje niemalze to samo co w podgladzie jpeg z raw i wcale mnie to nie martwi, bo jesli zdjecie jest ok to moge od razu przekonwertowac bez zadnego kombinowania. Tak samo zreszta dziala DPP.

Co prawda zaczynasz od brzydkich wyrazów ale niech tam...

Naprawdę sądzisz, że całe to zarządzanie barwą to jest o kant d... ?

Wywaliłeś profile to wszystko masz w sRGB, kalibracje monitora szlag trafił, zupełnie nie kontrolujesz barw itp, itd. Nie wiesz jak będzie wyglądało zdjęcie na innym monitorze, nie wiesz jak będzie wyglądała odbitka z labu.

http://canon-board.info/showthread.php?t=8520 poczytać warto :-)


Janusz

EDIT: Tekst o liniowości sensora, gamma i co z tego wynika leży na Tips&Tricks i czeka na moderatorów. Też cocnieco wyjaśnia :-)

mark_solo
18-07-2006, 11:05
Usunięcie profilu monitora nie wpływa na jego kalibrację. Polecam przeczytać http://www.ddisoftware.com/prism/help/msteps.htm . To, że profil będzie sRGB, to bardzo dobrze. Większość urządzeń posiada tą przestrzeń barwną np. monitor, drukarka, skaner. Jeżeli będziemy przechowywać zdjęcia w innym profilu, to podczas wyświetlania na ekranie lub drukowania na drukarce programy graficzne będą dokonywać mapowania na inną przestrzeń barwną. Konsekwencją tego mogą być przekłamania. Dlatego najlepiej zawsze stosować sRGB.

Pirx
18-07-2006, 11:27
Odwzorowania barw we wszystkich RAW "dekryptorach" są zależne od użytych profili. RSE i RSP bez Color Engine są "zubożoną" wersją całości. Żeby potrochu obronić RSP to w CameraRAW profili dodatkowych (poza tymi zaszytymi) wogóle nie ma.

Twoje zdjęcia niestety niczego nie dowodzą poza nieumiejętną obróbką. Nie gniewaj się ale to tak właśnie jest. Janusz

Wcale się nie gniewam.
Właśnie brak umiejętności obróbki powoduje, że na DPP łatwiej mi osiągnać lepszy rezultat (na "dzień dobry" jest mniej do ustawiania) niż na IMO doskonałym interfejsie RSE(P), gdzie każde zdjęcie wymaga sporo korygowania, a i tak często nie udaje mi się osiągnąć takiego efektu, jaki mam na starcie w DPP.

Inną zupełnie sprawą jest to, że teraz oglądam te zdjęcia na monitorze mojego pracodawcy ;-) i wyglądają dość odmiennie, tzn. to z DPP dosyć podobnie, ale na tym z RSE na domowym monitorze mam lila-róż zamiast czerwieni - różnica jest dużo, duzo, dużo bardziej uderzająca.
Jaka może tego być przyczyna ? - Nie mam pojecia. Wszędzie mam ustawioną przestrzeń sRGB, profil aparatu.

Poza tym, porównując te dwa zdjęcia, wydaje się, że algorytm RSE ma zaszyte jakieś wyostrzanie - na załączonym zdjęciu widać jakby efekt dość agresywnego ostrzenia, mimo wyłączonego ostrzenia przy konwertowaniu i wyłączenia "detail extraction" i "sharpness" w "Processing parameters".
Zresztą wyostrzanie w RSE od początku mnie niepokoiło. Dopiero, gdy odkryłem, że w "parametrach" domyślnie jest dodawana zarówno ekstrakcja detali, jak i wyostrzanie i można to zdjąć, to trochę się poprawiło.
Nie mniej jednak, efekt wyostrzania w DPP lepiej mieści się w moim "analogowym" guście, tzn. jest bardziej "miękki", łagodniejszy.

Tak, czy owak, po pierwszych zachwytach nad RSE, bo od niego zaczynałem parę miesięcy temu, euforia trochę opadła i teraz raczej sięgam po DPP.

Janusz Body
18-07-2006, 11:48
...Usunięcie profilu monitora nie wpływa na jego kalibrację.

No niezupełnie. Kalibracja monitora to właśnie nic innego jak utworzenie dla niego profilu ICC. Usunięcie profilu jest równoznaczne z wywaleniem kalibracji.
Kalibracja "w fabryce", ta techniczna to zupełnie coś innego.



To, że profil będzie sRGB, to bardzo dobrze.


Właśnie NIE. Kalibrowałem trochę różnych monitorów u znajomych (u siebie robię to co tydzień). 99% tańszych monitorów ma mocno "podbity" kanał niebieski. Obraz wydaje się nieco ostrzejszy ale barwy są do bani - zimne i podniebieszczone. Te z "wyższej półki" są nieco lepsze ale też trzeba je kalibrować.

Zobacz w PSie View->Proof Setup oraz View->Proof Colors i zastanów się po co to jest.



Większość urządzeń posiada tą przestrzeń barwną np. monitor, drukarka, skaner. Jeżeli będziemy przechowywać zdjęcia w innym profilu, to podczas wyświetlania na ekranie lub drukowania na drukarce programy graficzne będą dokonywać mapowania na inną przestrzeń barwną. Konsekwencją tego mogą być przekłamania....

Też NIE. Zobacz link, który już podałem (sam pisałem). Urządzenia mają bardzo różne gamuty. Niektóre nawet bardzo różne. 350D ma akurat wręcz ogromny gamut w porównaniu z sRGB. Drukarki Canona też mają gamuty dużo większe od sRGB. Przejśc pomiędzy nimi bez zarządzania barwą, ot tak się nie da. Jeśli mówimy o RAW to Color Management jest wręcz niezbędny. RAWy powinny byc "wywoływane" do np. ProPhoto jeśli myslimy o dalszej obróbce a zamiana na profil sRGB to ostatni krok w obróbce przed zapodaniem zdjęcia na www. Sposób renderingu TEZ ma znaczenie i to duże. Większość programów (tych najprostszych typu Ifran, ACDsee itp) renderingu nie ma wogóle...

Zrób sobie taki prosty test. Wywołaj RAWa do ProPhoto i JPEGa a potem wyświetl to np. IE. Wyjdzie tragedia :)

Janusz



ale na tym z RSE na domowym monitorze mam lila-róż zamiast czerwieni - różnica jest dużo, duzo, dużo bardziej uderzająca.
Jaka może tego być przyczyna ? - Nie mam pojecia. Wszędzie mam ustawioną przestrzeń sRGB, profil aparatu.


Monitory trzeba skalibrować, najlepiej kalibratorem ale Adobe Gamma też od biedy wystarczy. Inaczej ZAWSZE będą różnice.

mark_solo
18-07-2006, 12:08
No niezupełnie. Kalibracja monitora to właśnie nic innego jak utworzenie dla niego profilu ICC. Usunięcie profilu jest równoznaczne z wywaleniem kalibracji.

Czytałeś wskazany przeze mnie link?



Właśnie NIE. Kalibrowałem trochę różnych monitorów u znajomych (u siebie robię to co tydzień). 99% tańszych monitorów ma mocno "podbity" kanał niebieski.

Zgadzam się w pełni, że trzeba kalibrować. Najlepiej sprzętowo, gorzej przy pomocy np. Adobe. U siebie też to robię co tydzień.



Zobacz w PSie View->Proof Setup oraz View->Proof Colors i zastanów się po co to jest.

Używam tego i wiem do czego jest. Zazwyczaj sprawdzam co będę miał na drukarce dla określonego profilu drukarki (papier i tusz)



Też NIE. Zobacz link, który już podałem (sam pisałem). Urządzenia mają bardzo różne gamuty. Niektóre nawet bardzo różne. 350D ma akurat wręcz ogromny gamut w porównaniu z sRGB. Drukarki Canona też mają gamuty dużo większe od sRGB. Przejśc pomiędzy nimi bez zarządzania barwą, ot tak się nie da. Jeśli mówimy o RAW to Color Management jest wręcz niezbędny. RAWy powinny byc "wywoływane" do np. ProPhoto jeśli myslimy o dalszej obróbce a zamiana na profil sRGB to ostatni krok w obróbce przed zapodaniem zdjęcia na www. Sposób renderingu TEZ ma znaczenie i to duże.

Czytałem ten link i jest rzeczywiście bardzo dobry. Co do przestrzeni barwnej 350D, zgadzam się, że jest większa niż sRGB. Ale co z tego. Będę to niestety wyświetlał na monitorze, który ma tylko sRGB. Co do drukarki, to raczej nigdzie nie znalazłem informacji, że przestrzeń barwna drukarek Canona jest większa niż sRGB. Wręcz odwrotnie. Drukarki atramentowe nie potrafią wręcz wyświetlić określonych odcieni niebieskiego i ich przestrzeń barwna jest mniejsza niż sRGB. Nie mówię tu o bardzo profesjonalnych urządzeniach, gdyż ich nie znam. Poza tym obawiam się, że wąskim gardłem będzie papier.



Zrób sobie taki prosty test. Wywołaj RAWa do ProPhoto i JPEGa a potem wyświetl to np. IE. Wyjdzie tragedia :)

Nie za bardzo wiem, co to udowodni.


Pozdrawiam
Marek

Janusz Body
18-07-2006, 12:27
Czytałeś wskazany przeze mnie link?

Czytałem, czytałem i rozumiem to doskonale. Po polsku to co oni nazywaja kalibracją to nie kalibracja a "dostrojenie" monitora pokrętłami. .. Remember that calibration is only used to ensure that a monitor is adjusted properly and operating to a known baseline... a to akurat jest jedynie drobny fragment czynności wykonywanych PRZED kalibracją ustrojstwem typu EyeOne. Są zresztą bardzo niekonsekwentni w swojej własnej terminologii bo ciut niżej "kalibrują" monitor swoim programem tworząc ułomną wersję profilu ICC. Adobe Gamma robi to, zdaje się, podobnie. Tylko, że taka "kalibracja" jest niewiele warta.

Kalibracja w sensie Color Management to własnie profil ICC - i wyrzucenie go z właściwości jest zupełnie bez sensu.

Janusz

EDIT:

..Nie za bardzo wiem, co to udowodni...

Ano, że istotny jest sposób przejścia z jednej przestrzeni do drugiej (rendering). Zwykłe obcięcie najczęściej daje fatalne rezultaty.

mark_solo
18-07-2006, 12:39
Czytałem, czytałem i rozumiem to doskonale. Po polsku to co oni nazywaja kalibracją to nie kalibracja a "dostrojenie" monitora pokrętłami. .. Remember that calibration is only used to ensure that a monitor is adjusted properly and operating to a known baseline... a to akurat jest jedynie drobny fragment czynności wykonywanych PRZED kalibracją ustrojstwem typu EyeOne. Są zresztą bardzo niekonsekwentni w swojej własnej terminologii bo ciut niżej "kalibrują" monitor swoim programem tworząc ułomną wersję profilu ICC. Adobe Gamma robi to, zdaje się, podobnie. Tylko, że taka "kalibracja" jest niewiele warta.

Kalibracja w sensie Color Management to własnie profil ICC - i wyrzucenie go z właściwości jest zupełnie bez sensu.

Janusz
Ten "ułomny" program nie tworzy żadnego profilu. Jako profil jest stosowany sRGB. Ten program zmienia ustawienia karty grafiki tak poprawnie wyświetlać kolory na monitorze dla gamma=2.2. Zgadzam się, że EyeOne jest znacznie lepszym narzędziem. Natomiast jako amator dysponujący amatorskim monitorem i amatorską drukarką i skanerem mogę stwierdzić, że ta "ułomna" metoda sprawdza się bardzo dobrze w warunkach amatorskich.

Co do wyrzucania profili z właściwości zgadzam się, że jest to bez sensu. Najlepiej gdyby to był profil wytworzony przez EyeOne, ale w warunkach "amatorskich" sRGB jest wystarczający.

Pozdrawiam
Marek

Janusz Body
18-07-2006, 13:07
Ten "ułomny" program nie tworzy żadnego profilu. Jako profil jest stosowany sRGB. Ten program zmienia ustawienia karty grafiki tak poprawnie wyświetlać kolory na monitorze dla gamma=2.2. Zgadzam się, że EyeOne jest znacznie lepszym narzędziem. Natomiast jako amator dysponujący amatorskim monitorem i amatorską drukarką i skanerem mogę stwierdzić, że ta "ułomna" metoda sprawdza się bardzo dobrze w warunkach amatorskich.

Co do wyrzucania profili z właściwości zgadzam się, że jest to bez sensu. Najlepiej gdyby to był profil wytworzony przez EyeOne, ale w warunkach "amatorskich" sRGB jest wystarczający.

Pozdrawiam
Marek

Myślę, że trochę brak konsekwencji w tym co piszesz :-) Bez urazy proszę, staram się tylko coś wytłumaczyć. Najpierw pisałeś że: ....Usunięcie profilu monitora nie wpływa na jego kalibrację... co jest z gruntu nieprawdziwe a teraz przyznałeś rację pisząc ...Co do wyrzucania profili z właściwości zgadzam się, że jest to bez sensu.... No dobrze :-)

Znowu cytat: ..Profile Prism adds a small, non-resident program to your Windows startup sequence called "ppgamma.exe". This "ppgamma" program simply loads the RGB gains (monitor gamma) each time you boot your machine...

To właśnie jest ten "ułomny" profil. Ułomny bo ustala wzmocnienia dla poszczególnych kanałów RGB (ich proporcje właściwie) ale ustala to liniowo tj. wzmocnienie każdego kanału jest prosto-liniowe w całym zakresie. Zobacz w tym "zarządzaniu barwą" post #3 - tam są wykresy korekt dla mojego monitora (prawie liniowe) i laptopa (nieliniowe). Te dla laptopa wcale nie są takie najgorsze. W laptopie mojego znajomego linia niebieska tworzyła parabolę. Tego za pomocą programu typu Prism wyrównac się zwyczajnie nie da.

Pozdrawiam
Janusz

mark_solo
18-07-2006, 13:34
Myślę, że trochę brak konsekwencji w tym co piszesz :-) Bez urazy proszę, staram się tylko coś wytłumaczyć. Najpierw pisałeś że: ....Usunięcie profilu monitora nie wpływa na jego kalibrację... co jest z gruntu nieprawdziwe a teraz przyznałeś rację pisząc ...Co do wyrzucania profili z właściwości zgadzam się, że jest to bez sensu.... No dobrze :-)

Znowu cytat: ..Profile Prism adds a small, non-resident program to your Windows startup sequence called "ppgamma.exe". This "ppgamma" program simply loads the RGB gains (monitor gamma) each time you boot your machine...

To właśnie jest ten "ułomny" profil. Ułomny bo ustala wzmocnienia dla poszczególnych kanałów RGB (ich proporcje właściwie) ale ustala to liniowo tj. wzmocnienie każdego kanału jest prosto-liniowe w całym zakresie. Zobacz w tym "zarządzaniu barwą" post #3 - tam są wykresy korekt dla mojego monitora (prawie liniowe) i laptopa (nieliniowe). Te dla laptopa wcale nie są takie najgorsze. W laptopie mojego znajomego linia niebieska tworzyła parabolę. Tego za pomocą programu typu Prism wyrównac się zwyczajnie nie da.

Pozdrawiam
Janusz

Co do usunięcia profilu, to wydaje się, że mam rację. Profil nie wpływa na kalibrację. Profil jest zawsze sRGB chyba, że dla konkretnego monitora został wygenerowany indywidualny profil, który w precyzyjny sposób oddaje przestrzeń kolorów, który potrafi wyświetlić. Nowy monitor może mieć sRGB. Po pewnym okresie eksploatacji monitor może już nie być w stanie wyświetlić tego zakresu kolorystycznego mimo kalibracji. W/g mnie kalibracja i profilowanie to oddzielne procesy. Jeżeli obrazek posiada profil Adobe RGB, to program graficzny wyświetlający go na monitor musi dokonać konwersji z Adobe RGB do profilu monitora. W moim przypadku sRGB. Prościej jest zapisywać obrazki od razu w sRGB, gdyż wtedy nie trzeba robić konwersji.
"Ułomny" program za każdym razem kiedy ładuje się system ustawia parametry karty graficznej zgodne z ostatnią kalibracją. Nie generuje żadnego profilu oraz z niego nie korzysta. Z profili korzystają programy graficzne z włączonym color management.

Pozdrawiam,

Marek

Janusz Body
18-07-2006, 13:56
Co do usunięcia profilu, to wydaje się, że mam rację. Profil nie wpływa na kalibrację. Profil jest zawsze sRGB chyba...


Mnie się nie wydaje. Profil = kalibracja. Kalibracja monitora to nic innego jak utworzenie dla niego profilu ICC. Profil monitora NIGDY nie jest sRGB - OK może 1 na 10 milionów się trafi. sRGB to przestrzeń wirtualna uśredniająca monitory CRT produkowane z 10 lat temu. Trochę się od tego czasu zmieniło a sRGB jest takie samo. Pokręcenie pokrętłami jasności czy kontrastu kalibracja trudno nazwać. Kropka. Koniec. EOT.

Kalibracja techniczna monitora, telewizora w fabryce to zupełnie coś innego.


.. Jeżeli obrazek posiada profil Adobe RGB, to program graficzny wyświetlający go na monitor musi dokonać konwersji z Adobe RGB do profilu monitora.


Musi? Raczej powinien i niestety większość tego nie robi.



"Ułomny" program za każdym razem kiedy ładuje się system ustawia parametry karty graficznej zgodne z ostatnią kalibracją. Nie generuje żadnego profilu oraz z niego nie korzysta. Z profili korzystają programy graficzne z włączonym color management.


Oczywiście, że nie generuje profilu dlatego nazwałem go ułomnym bo usiłuje taki profil zastąpić. Nawet nie "ustawia parametrów karty graficznej" a dokonuje korekty wzmocnienia RGB dla każdego z kanałów - piszą wyraźnie "RGB gain".

BTW Windows korzysta z profili tak samo z siebie.

Pozdrawiam,
Janusz

PS. Dla mnie EOT - i tak Cie nie przekonam. Polecam trochę książek poczytać.

mark_solo
18-07-2006, 14:04
To może polecisz mi jakieś książki do poczytania. Chętnie to zrobię. Nauki nigdy dosyć. To tak przed EOT.

Pozdrawiam
Marek

Janusz Body
18-07-2006, 14:08
To może polecisz mi jakieś książki do poczytania.

Poszło na PW

pst
18-07-2006, 18:54
a bardzo fajna dyskusja
sam sięgnę po dpp i zobacze co tam sie dzieje
rse jest symaptyczny w międzymordziu ale jakoś nie idzie mi konwertowanie do jpg (tzn nie osiągam takich rezultatów jakbymn chciał...)

pazurek
18-07-2006, 20:46
Naprawdę sądzisz, że całe to zarządzanie barwą to jest o kant d... ?

Nie. Twierdze tylko, ze wywalenie profilu w moim przypadku usunelo problem. Nie mam i nie mialem skalibrowanego monitora, ale jesli juz mialbym miec to wolalbym zeby odpowienie kolory pojawialy sie wszedzie a nie tylko w oknie edycji RSE i PS. Nie lubie po prostu kiedy jeden plik wyglada inaczej w roznych programach.

Tomasz Golinski
18-07-2006, 21:14
Ja właśnie walcze z RSE i widzę u siebie podobny problem z czerwonym jak Pirx... Fakt, że nie mam profili, ale czerwień wychodzi fioletowa. I to raczej nie wina profili tylko algorytmów i moich umiejętności kręcenia gałkami.

pst
18-07-2006, 22:39
jedno spostrzeżenie - irfanview z pluginem do raw

przy konwersji crw na jpg wychodzi dokładnie taki sam jpg jak crw (czasem o to właśnie mi chodzi);
czy jest to spowodowne tym ze irfanview czyta zaszyty w crw mniejszy plik jpg? wiec nie bedzie roznicy przy konwersji?

@janusz body
trudne to suwanie suwakami tak aby sie zdjecie podobalo - mi czasem sie raw podoba i moglbym od razu go miec na papierze....:rolleyes:

Tomasz Golinski
18-07-2006, 22:47
jedno spostrzeżenie - irfanview z pluginem do raw

przy konwersji crw na jpg wychodzi dokładnie taki sam jpg jak crw (czasem o to właśnie mi chodzi);
czy jest to spowodowne tym ze irfanview czyta zaszyty w crw mniejszy plik jpg? wiec nie bedzie roznicy przy konwersji?

Zależy co ustawisz w opcjach. Domyślnie czyta zaszytego jpga. Ale można włączyć konwersje (m.in. przez biblioteki canona albo przez plugin oparty na dcrawie)

Janusz Body
18-07-2006, 22:58
jedno spostrzeżenie - irfanview z pluginem do raw

przy konwersji crw na jpg wychodzi dokładnie taki sam jpg jak crw (czasem o to właśnie mi chodzi);
czy jest to spowodowne tym ze irfanview czyta zaszyty w crw mniejszy plik jpg? wiec nie bedzie roznicy przy konwersji?

@janusz body
trudne to suwanie suwakami tak aby sie zdjecie podobalo - mi czasem sie raw podoba i moglbym od razu go miec na papierze....:rolleyes:

Nikt nie mówił, że będzie łatwo :)

Irfan, z tego co wiem, nie ma CMS-a, więc to co pokazuje to sRGB. Z przeglądarek będę uporczywie polecał FastStone - widzi RAWy, może nawet "wywoływac" je do jpeg-ów i ma CMS. Do podglądu RAW-ów jest najszybsza z mi znanych. No i jest za darmo.

Janusz

pst
19-07-2006, 11:51
dobra - dzis wieczorem spróbujemy 'szybkiego kamienia' ;-)

co do irfanview to sprawdze ustawienia...

ale jak już mi tak miło odpowiadacie to kolejne pytania:
otwieram rse i klikam na raw (po prawej stronie sa narzedzia z różnymi suwakami) i rse od razu wyswietla pewne parametry na poszczególnych suwakach
czy da sie tak zrobić aby wszystkie wartosci na poszczególnych suwakach były powiedzmy wyzerowane przed kliknięciem rawa? nie wiem czy dostatecznie jasno sie wyrazam... dodatkowym utrudnieniem jest to ze nie otwiera mi sie help w rse i nie wiem czemu - moze spróbuje zainstalowac ponownie

drugie pytanie dotyczy jpg bezposrednio z aparatu - z waszych postów w tym watku (i z 'artykułu' Janusza) wynika że robiąc zdjecie w jpg to delegujemy całą obróbke zdjecia na aparat wlasnie... dobrze zrozumiałem?

pozdrawiam
pst
_______
EDIT
orto... wstyd :oops:
ooops i did it again...

Tomasz Golinski
19-07-2006, 12:46
ale jak już mi tak miło odpowiadacie to kolejne pytania:
otwieram rse i klikam na raw (po prawej stronie sa narzedzia z różnymi suwakami) i rse od razu wyswietla pewne parametry na poszczególnych suwakach
czy da sie tak zrobić aby wszystkie wartosci na poszczególnych suwakach były powiedzmy wyzerowane przed kliknięciem rawa? nie wiem czy dostatecznie jasno sie wyrazam...
RSE na początku ma praktycznie zerowe ustawienia. Ma poza tym przycisk do resetowania ustawień.


dodatkowym utrudnieniem jest to ze nie otwiera mi sie help w rse i nie wiem czemu - moze sprubuje zainstalowac ponownieTo jest osobny plik pdf w katalogu RSE, zajrzyj tam.


drugie pytanie dotyczy jpg bezposrednio z aparatu - z waszych postów w tym watku (i z 'artykułu' Janusza) wynika że robiąc zdjecie w jpg to delegujemy całą obróbke zdjecia na aparat wlasnie... dobrze zrozumiałem?
Tak, ale zawsze mozesz sobie potem poobrabiać sam, tyle ze tracisz dane.

Janusz Body
19-07-2006, 13:46
.... zawsze mozesz sobie potem poobrabiać ...

poooopsuć też ;-)

@pst

Ogólnie to można przyjąć zasadę, że JPEG-i w PS obrabiamy baaaardzo delikatnie i nie zapisujemy stanów pośrednich. Jeśli już musimy zapisać to PSD. Na dobrą sprawę to w JPEG-ach możemy trochę poprawić krzywe i levele. Jesli podostrzyć to minimalnie. Troszeczkę poprawić kolory. Wszystko bardzo ale to bardzo niewiele. I tak łatwiej jest popsuć niz poprawić ;-)

RAW-y konwertujemy do TIFF-ów 16 bit i można sobie pozwolić na zdecydowanie więcej. Obróbkę robimy na warstwach, na warstwach i jeszcze raz na warstwach (dla jpegów i dla TIFF).

Janusz

Tomasz Golinski
19-07-2006, 13:55
Co dokładnie sugerujesz z podostrzaniem? W konwerterze rawów?

Janusz Body
19-07-2006, 14:08
Co dokładnie sugerujesz z podostrzaniem? W konwerterze rawów?

Oj duuuuuży temat :-)

Większość opinii w literaturze (moja też) mówi - nie ostrzyć raw wogóle. W RSP, C1 i Camera RAW można poustawiać tak, żeby mieć podgląd podostrzony ale "wywoływać" BEZ ostrzenia. Ostrzyć dopiero w PS.

RSP/E ma "dość przyzwoity" algorytm ostrzenia i chyba jest jedynym wyjatkiem gdzie można sobie pozwolic na delikatne ostrzenie RAW-u. Mocny nacisk na słowo delikatne... Adobe toto wykupił pewnie z powodu tego ostrzenia ;-)

C1 i Camera RAW maja "zwykłe" USM - czyli ostrzą również szumy.

90% masówki ostrze nik Sharpener Pro 2.0 albo akcją Mirandy - w batch'u to idzie całkiem sprawnie :-)


Janusz

mark_solo
19-07-2006, 16:36
Zgadzam się z Januszem. Ja w RSP mam ustawiony Sharpness na zero. Ewentualne ostrzenie robię w PS lub Qimage do wydruku.

Nie sądzę jednak, aby Pixmantec został kupiony tylko dla algorytmu ostrzenia. Podobno chodzi o cały engine RAW, który jest lepszy i szybszy niż ACR. Dzisiaj sainstalowałem Lightroom na laptopie i muszę przyznać, że jest zdecydowanie wolniejszy od RSP. Mam nadzieję, że engine Pixmanteca będzie już w wersji produkcyjnej 1.0 Lightroom.

Janusz Body
19-07-2006, 16:42
...Ja w RSP mam ustawiony Sharpness na zero...

Sharpness na zero to juz jest z ostrzeniem :-) - jest o tym w manualu.



.
Nie sądzę jednak, aby Pixmantec został kupiony tylko dla algorytmu ostrzenia. ....

a emotke Ty widział ;-) - pewnie, ze chodzi o całość.

Pozdrawiam,
Janusz

pst
19-07-2006, 18:27
a fe :oops:
ale orto zrobiłem (choć czytam przed wysłaniem :rolleyes: ) - a Tomek jak zwykle delikatny i dyskretny :wink:

:respecta:
_________________
o rany! help w rse działa tylko jak masz zainstalowanego acrobat readera....

mark_solo
20-07-2006, 08:49
[QUOTE=Janusz Body]Sharpness na zero to juz jest z ostrzeniem :-) - jest o tym w manualu.
Pewnie, że czytałem. Nie chcesz chyba powiedzieć, że wyostrzanie ustawiasz na -50.

Janusz Body
20-07-2006, 13:34
Pewnie, że czytałem. Nie chcesz chyba powiedzieć, że wyostrzanie ustawiasz na -50.

Używam RSP (od czasu do czasu - preferuję C1) w zakładce "Batch Convert" jest okienko "Apply sharpening" - mam je puste - nie zaznaczone. Skutek jest dokładnie taki jakbym miał sharpening ustawiony na -50. Jest tylko trochę wygodniej bo na podglądzie mam nieco podostrzone a do TIFF-a idzie "surowizna".

Zrobiłem małe porównanie. Poniżej jest 100% crop z kadru obrabianego RSP (zaznaczam, że nie dokonywałem żadnych korekt - to mocno podkreślam ŻADNYCH :) - wszystko na ustawieniach standard). Rownież w PS jest TYLKO ostrzenie - nic więcej - to praktycznie surowy crop z kadru bez WB i innych rzeczy.

Kadr wogóle nieostrzony:

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.potoczek.mserwis.pl/obrazki/BEZ.jpg)

Kadr ostrzony TYLKO w RSP na ustawieniu sharpness = 0

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.potoczek.mserwis.pl/obrazki/z-Ostrz.jpg)

No i kadr ostrzony TYLKO w PS

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.potoczek.mserwis.pl/obrazki/BEZ--zostrz-w-PS.jpg)

Pozdrawiam
Janusz

pst
20-07-2006, 13:43
może teraz bluźnie ale dla mnie jest to tak mało zauważalne że w czymkolwiek byś to wysotrzył dla mnie byłoby ok :-|
btw 2 crop jest troche inaczej cropnięty niż 1 i 3 ?

Janusz Body
20-07-2006, 14:27
może teraz bluźnie ale dla mnie jest to tak mało zauważalne że w czymkolwiek byś to wysotrzył dla mnie byłoby ok :-|

Nie bluźnisz :-) dla mnie tez byłoby OK a kadr 3 jest ciut przeostrzony ale... teraz taka moda ;-)



btw 2 crop jest troche inaczej cropnięty niż 1 i 3 ?

Tak - wycinałem "z ręki" i nie przyłożyłem się.

Janusz

pst
20-07-2006, 22:13
RAW-y konwertujemy do TIFF-ów 16 bit i można sobie pozwolić na zdecydowanie więcej. Obróbkę robimy na warstwach, na warstwach i jeszcze raz na warstwach (dla jpegów i dla TIFF).

Janusz
zrobiłem tiffa 16bit w rse
ani elements4.0 ani ps7.0 nie chce utorzyć warstwy z background'u bo wyskakuje komunikat ze nie obsluguje 16bitow

mozna je zmienic na 8 ale z tego co pisał Janusz zmieniamy na 8 bit na samym końcu...

to jak to w końcu jest?

poza tym wszystkie inne wskazowki dzialaja - tzn obrabianie w warstwach i pozniej flatten image (ale jak tiff jest w 8bitach od poczatku)

Tomasz Golinski
20-07-2006, 22:16
No najlepiej pracować na 16-bitach, ale do tego trzeba mieć odpowiedni soft. Jak nie masz, to musisz robić w 8-miu.

marekb
20-07-2006, 22:18
zrobiłem tiffa 16bit w rse
ani elements4.0 ani ps7.0 nie chce utorzyć warstwy z background'u bo wyskakuje komunikat ze nie obsluguje 16bitow

mozna je zmienic na 8 ale z tego co pisał Janusz zmieniamy na 8 bit na samym końcu...

to jak to w końcu jest?

poza tym wszystkie inne wskazowki dzialaja - tzn obrabianie w warstwach i pozniej flatten image (ale jak tiff jest w 8bitach od poczatku)
ja mam PS CE 6 i obsługuje 16bit- ciekawe:confused:

pst
20-07-2006, 22:19
moze cos zle robie w PS... ?
pogrzebie troszke :mrgreen: w ustawieniach