PDA

Zobacz pełną wersję : Zrobiłem zdjęcie i... no właśnie, i co dalej ?



Kubaman
26-10-2004, 21:10
Witam,
od paru dni (od piątku konkretnie) cieszę się swoim pierwszym w życiu dSLR'em 8) . Jest cudownie, super, nie wychodze z zachwytu, focę codziennie itp. Ponieważ jednak do tej pory byłem zatwardziałym analogowcem, pojawił się problem, którego wcześniej nie doceniałem - w jaki sposób obrabiać zdjęcia, żeby im pomóc a nie zaszkodzić?

W związku z tym rzucam następujący temat: jak opracowujesz swoje zdjęcia, jeśli są zasadniczo dobre, potrzeba wykonać tylko podstawowe operacje. Chodzi mi o to jak kretnie obrabiacie zdjęcia, w jakich programach przy jakich standartowych ustawieniach i najważniejsze - w jakiej kolejności wykonujecie operacje, żeby nie zniszczyć zdjęcia.

Może ciekawie będzie porównać przy okazji różne szkoły i techniki.
dziękuję z góry i pozdrawiam

Przemek Białek
26-10-2004, 23:24
po pierwsz robie w RAW i tylko w RAW
po drugie w aparacie ustawienia na 0
po trzecie do wywolywania Bibble 4.0 lub C1Pro ew PS CS
po piate do obrobki PS + filtry
po szuste zostwiam niewywolane RAWY aby kiedys moc do nich jeszcze wrocic i pomeczyc od nowa
po siudme najpierw analiza pozimow i krzywych nastepnie koekcja kolrystyczna i na koncu wyostranie jak zajdzi epotrzeba!

satriani
27-10-2004, 07:30
ewentualnie odszumianie jak trzeba , bo jednak to tez częsty problem.

gietrzy
27-10-2004, 08:13
...po drugie w aparacie ustawienia na 0
ja bym sharpness ustawił na -2
20D review na dpreview.com More the like EOS-1D Mark II with sharpness -2 (http://www.dpreview.com/articles/canoneos20d/page16.asp)


po trzecie do wywolywania Bibble 4.0 lub C1Pro ew PS CS
:) , poszło na PW


po siudme najpierw analiza pozimow i krzywych nastepnie koekcja kolrystyczna i na koncu wyostranie jak zajdzi epotrzeba!
Niby tak, ale najlepiej odrazu uczulić ludzi na histogram zaraz po wykonaniu zdjęcia. Tylko seria 1 ma histogram osobno dla składowych i tylko tam widać "prawdziwy" histogram.
W razie problemów link (http://www.luminous-landscape.com/tutorials/restore-clipped.shtml)

Z mojej strony mogę doradzić by już teraz rozejrzeć się za softem do katalogowania zdjęć. Zanim się obejrzyć będziesz miał niezłe bordello bum-bum na dysku.

Kubaman
27-10-2004, 12:57
hmm... :roll:
czyli wyostrzanie i szumy na końcu ?

w jakiejś gazetce chyba czytałem, żeby najpierw szumy a później wyostrzanie... :?

a znowu w Canonie facet, który twierdził, że używa i zrobił sporo zdjęć 10D proponował ustawienie ostrości na +2 (jeśli to zrobię to tylko dla porównania, ale miałem zgryz, no bo fotogra, no bo w Canonie... :wink: )

gietrzy
27-10-2004, 13:32
hmm... :roll:
czyli wyostrzanie i szumy na końcu ?
USM zawsze na końcu, jeśli wogóle - eleczki są kochane :)


a znowu w Canonie facet, który twierdził, że używa i zrobił sporo zdjęć 10D proponował ustawienie ostrości na +2 (jeśli to zrobię to tylko dla porównania, ale miałem zgryz, no bo fotogra, no bo w Canonie... :wink: )
Wszystko zależy co komu potrzebne. Ja służbowo Olkiem E-10 robię najmniejsze .jpg. Ale wymagają ode mnie dosyć szybkiej aktualizacji galerii wuwuwu. I tu na przykład ten facet jeśli robi w .jpg to odrazu ustawia wyostrzanie i ma potem mniej roboty - jeśli w ogóle.
Tutaj otrzymujesz rady jak nie wejść w gówno. Tzn w jpg :wink:
Dlatego raw, itd. -> Jeśli robisz sport no to .jpg i ostrość 0,1,2 - według uznania.

Vitez
27-10-2004, 17:02
U mnie to niby dosc skomplikowana procedura ale juz mam wprawe i potrafie jedno zdjecie w ponizej minuty przygotowac jesli nie wymaga specjalnych zabiegow...

1. Zgrywam z czytnika (Total Commander, w katalogu ze zdjeciami mam podkatalog "nju" w nim tworze podkatalog z nazwa wydarzenia/okazji z jakiej robilem zdjecia i data, w tym podkatalogu dwa kolejne podkatalogi: d i m , duze i male, do d laduja RAWy)
2. Przegladam RAWy BreezeBrowserem, wywalam te na pewno nieudane (poruszone, skopane itp) - te usuwam permanentnie
3. Przegladam drugi raz RAWy BreezeBrowserem - taguje te zdjecia ktore mi sie podobaja, tworze w katlogu 'd' podkatalog 'best' - tam przenosze te wybrane.
4. Jesli wybranych za duzo zostalo (indywidualny gust, ciezko okreslic jak o tym decyduje) to przebieram je jeszcze raz.
5. w podkatalogu best jeszcze wywoluje RAWy (do automatycznie ustawianego podkatalogu 'CONVERTED' ) Breeze Browserem
5a) W Breeze ustawiam wg tego co widze na (zbyt malym nieco :( ) podgladzie - balans bieli, tone; ostrosc, contrast i saturation ustawiam wg pomyslu na sesje/zdjecie i potrzeb, najczesciej jest to contrast i sharpness +2, sauration 0 (np zdjecia kotow) , oprocz tego 'naprawianie histogramu' czyli korekta ekspozycji - jesli potrzeba (przypalenia, przeciazony histogram itp) - ustawiam suwaczkiem tak by bylo rowno i by bylo najwiecej szczegolow (najbardziej bogaty histogram a nie plaska linia ;) ) - czasem celowo przypalam lub niedoswietlam, tez zalezy od pomyslu na konkretne zdjecie.
5b)Najczesciej konwertuje do JPG ze 100% jakoscia, w razie potrzeby (duza odbitka) zawsze moge z tego samego RAW skonwertowac do TIFF, a JPGI sie szybciej obrabia (mam srednio szybki komp) i mniej miejsca zajmuja.
6. W podkatalogu skonwertowanych zdjec 'CONVERTED' tworze podkatalog 'orig' - tam _kopiuje_ wszystkie wywolane JPGI i dopiero potem je obrabiam - nie chce mi sie od nowa konwertowac jak cos skopie w obrobce PSem ;)
7. wywolane JPGi obrabiam w PS Elements 2.0
7a) crop (z ustawieniem proporcji, np 10x15 przy 300dpi)
7b) auto color balance (zazwyczaj kiepsko dziala, ale z braku channel mixera sie nada - czesto potem i tak musze pipetkowac lub inne adjustmenty robic , ale tylko gdy autoWB w aparacie niezbyt sobie poradzil)
7c) autocontrast - czasem uzyje, czasem nie, czasem recznie
7d) levels - gdy zdjecie odrobine za jasne lub za ciemne to srodkowym suwaczkiem koryguje
7e)contrast reczny - gdy uzylem srodkowego suwaczka levels czesto koryguje rowniez kontrast
7f)grzebanie reczne - klonowanie, zamalowywanie, punktowe blury itp retusz drobnicowy - rzadko to robie, szkoda czasu ;)
7g)unsharp mask - zazwyczaj okolice 60% , 2, 1.
7h)save w max jakosci (12)
8. Irfanview i batch - zmniejszanie do max 600 wymiar boku (600x600, preserve aspect ratio) - do podkatalogu 'm' , z wyostrzeniem na 1 albo 2.
9. W razie potrzeby Neat Image
10. "miniaturki" sluza do prezentacji na WWW, odbitki robie rzadko, WWW robie Arlesem.

Obrobka w podobnym stylu jak powyzej moich 77 zdjec z ostatniej wystawy kotow zajelo niecale 3 godziny. Najdluzej trwalo konwertowanie z RAW do JPG (dopasowanie parametrow, balansu bieli, histogramu, sama konwersja parenascie sekund z hakiem na sztuke zdjecia).

WAZNY EDIT:

- zauwaz ze rowniez robie USM na koncu obrobki
- zauwaz ze moja 'procedurka wywolywania" jest przygotowana pod konretny zestaw software, jak ktos uzywa np C1 czy PS CS do konwertowania to proces wywloywania RAW i jego obrobki bedzie inny, jak ktos pstryka w JPG to rowniez proces obrobki inny itd itp

Kubaman
27-10-2004, 18:19
kurcze Vitez, o to mi chodziło :D

drukuję i na ścianie wieszam :!:

tylko jeszce muszę sofcik zdobyć, BB mi brakuje :(

wielkie dzięki


może jeszcze ktoś się pochwali?

Tytus
28-10-2004, 14:47
kurcze Vitez, o to mi chodziło :D

drukuję i na ścianie wieszam :!:

tylko jeszce muszę sofcik zdobyć, BB mi brakuje :(

wielkie dzięki


może jeszcze ktoś się pochwali?

ja dodam, że jak masz PS CS, to nie wywołuj Breezem tylko w PS
masz więcej możliwości wpłynięcia na zdjęcie

Przemek Białek
28-10-2004, 22:29
i przedewszystkim szybciej i wygodniej!

Vitez
29-10-2004, 14:51
i przedewszystkim szybciej i wygodniej!

PS CS jest drogi, PS Elements 2.0 mam za darmo.