PDA

Zobacz pełną wersję : Sony przedstawia A9 III: pierwszy na świecie pełnoklatkowy aparat z globalną migawką



candar
07-11-2023, 16:48
Sony ogłosiło Alpha 9 Mark III, pierwszy na świecie pełnoklatkowy aparat z globalną migawką (https://www.dpreview.com/news/7271416294/sony-announces-a9-iii-world-s-first-full-frame-global-shutter-camera). Może fotografować z prędkością 120 kl./s bez zaciemnienia i maksymalnym czasem otwarcia migawki 1/80 000 s.

Jest to aparat o rozdzielczości 24,6 MP, który według Sony nie wpływa na jakość ISO ani zakres dynamiczny. Globalna migawka to zdjęcia bez zniekształceń ruchu. Obiecuje stabilizację w korpusie na poziomie 8 EV.

A9 II jest zbudowany w oparciu o najnowsze procesory Bionz XR, zapewniające ośmiokrotnie większą moc niż a9 II.

Cechy i funkcje korpusu α9 III (https://www.optyczne.pl/19384-news-Sony_A9_III.html)


https://www.youtube.com/watch?v=3gCKcq4THNQ

Model a9 III może wykonywać zdjęcia z szybkością 120 kl./s przy pełnym autofokusie przeprowadzającym obliczenia pomiędzy każdym zdjęciem. Może to kontynuować przez 1,6 sekundy 14-bitowych plików Raw: 192 klatki i 6 Gb/s. Może buforować wstępnie przez maksymalnie 1 sekundę, co daje wywłaszczające 120 klatek wstępnego przechwytywania. Aparat jest wyposażony w niestandardowy przycisk „Speed ​​Boost”, który informuje kamerę o przeskoczeniu z niższej szybkości do 120 kl./s.


Czujniki CMOS z globalną migawką są dostępne od kilku lat, ale nie są w stanie zapewnić tak dużego zakresu dynamiki, jak konwencjonalne konstrukcje ze skanowaniem progresywnym. Pojawienie się technologii Stacked CMOS zapewnia wystarczająco dużo miejsca na dodane obwody, których wymagają projekty globalnej migawki, w jednej warstwie, jednocześnie zapewniając wystarczająco dużo miejsca na przechowywanie elektronów, pomagając złagodzić to ograniczenie DR.

Globalna migawka oznacza, że ​​a9 III może synchronizować się z czasem do 1/80 000 s, co eliminuje potrzebę synchronizacji z krótkimi czasami migawki i umożliwia tę funkcję w przypadku lamp błyskowych innych firm. Oznacza to również, że nie ma ryzyka pojawienia się pasów od sztucznego światła, ale aparat jest wyposażony w tryb „Anti-Flicker”, który synchronizuje migawkę z jasnym punktem w cyklu światła, aby uniknąć niespójnej ekspozycji.

W przypadku obiektywu z przysłoną F1,8 można ustawić ostrość od -5 EV. Dodaje mniejsze punkty AF wraz z trybami rozpoznawania obiektów Sony.

Jeśli chodzi o wideo, może nagrywać 4K/60p pobrane z przechwytywania 6K i 4K/120p bez żadnego kadrowania. Obejmuje takie opcje, jak 10-bitowe przechwytywanie 4:2:2, profil S-Cinetone i 16-bitowe wyjście wideo Raw przez HDMI.

Model a9 III ma tylny ekran o przekątnej 3,2 cala i rozdzielczości 2 tys. punktów, z pełnym przegubem i odchylaną podstawką. Jest to ta sama konfiguracja co a7R V i zawiera panel LCD pokrywający gamę kolorów DCI P3. Jest wyposażony w wyświetlacz OLED o rozdzielczości 9,44 mln punktów Wizjer o powiększeniu 0,9 x. Może pracować w pełnej rozdzielczości przy 120 kl./s lub w zmniejszonej rozdzielczości przy 240 kl./s.

Sony twierdzi, że przesunęło spust migawki, aby poprawić ergonomię, a także dodało piąty przycisk funkcyjny z przodu aparatu. Przerobiono także ergonomię opcjonalnego uchwytu akumulatorowego, a wydajność akumulatora zwiększono o 15% dzięki traktowaniu dwóch dołączonych akumulatorów jako jednej całości, zamiast rozładowywać jeden, a potem drugi.


Model A9 III będzie dostępny od wiosny 2024 r. w zalecanej cenie 5999 USD.

Co to jest globalna migawka?
Globalna migawka to metoda kończenia ekspozycji, podczas której wszystkie dane obrazu są rejestrowane jednocześnie. Różni się to od większości istniejących systemów przesłon (elektronicznych i mechanicznych), które zaczynają się i kończą stopniowo: przechodząc przez czujnik.

Taki system ma wiele zalet, z których najbardziej oczywistą jest eliminacja efektu zniekształcenia ruchomej migawki, często obserwowanego na wideo oraz w przypadku wolnych migawek elektronicznych (progresywnych).

Kolejną ważną zaletą jest to, że migawkę globalną można zsynchronizować z lampą błyskową przy niemal dowolnym czasie otwarcia migawki. W przypadku migawki globalnej ograniczeniem staje się czas trwania błysku, a nie czas potrzebny do zamknięcia migawki (co z kolei określa najkrótszy okres ekspozycji całego czujnika). Sony twierdzi, że a9 III może synchronizować się przy każdym czasie otwarcia migawki (aż do 1/80 000 s).

Globalna migawka eliminuje również pasma, które mogą wystąpić w przypadku migawek progresywnych w przypadku migoczącego światła. Ponieważ cały obraz jest rejestrowany dokładnie w tym samym momencie, nie można uchwycić różnych części cyklu migotania światła w różnych częściach obrazu. Jeśli użyjesz bardzo długiego czasu otwarcia migawki, możesz uchwycić obraz odświeżającej się tablicy LED, ale jest to problem diod LED, a nie aparatu, który dokładnie rejestruje pojedynczy moment.

Mówi także, że wprowadzi aktualizacje oprogramowania sprzętowego do a7S III i a1, dodając takie funkcje, jak kompensacja oddychania. a7S III uzyska także możliwość przechwytywania DCI 4K. Sony twierdzi, że w ramach aktualizacji oprogramowania sprzętowego doda także możliwość wykonywania zdjęć seryjnych z czasami otwarcia migawki do 1/80 000 s.

Wszystkie trzy kamery będą także dodawać metadane uwierzytelniania C2PA .


15479
15480
15481
15482
15483
15484

15488


W ramach premiery firma Sony ogłosiła model FE 300 mm F2.8 GM OSS (https://www.optyczne.pl/19382-news-Sony_FE_300_mm_f_2.8_GM_OSS.html). Waży 1470 g (51,9 uncji), co czyni go najlżejszym w swojej klasie – twierdzi firma. To tyle samo, co oryginalny obiektyw 70–200 mm F2.8 GM. Firma twierdzi również, że zaprojektowano go tak, aby można go było wyważyć z podłączonym aparatem.

Obiektyw 300 mm F2.8 GM OSS jest wyposażony w dwa silniki liniowe XD, które umożliwiają ustawianie ostrości na tyle szybko, aby móc współpracować z a9 III.

Obiektyw 300 mm F2.8 będzie również kosztować 5999 dolarów i będzie dostępny również wiosną 2024 r.

15485
15487
15486

Hubert Multana
07-11-2023, 17:08
Cena ponad 30 tysięcy złotych.

To juz oferta Sony na IO w Paryżu?

pawel.guraj
07-11-2023, 17:13
Jak się okaże, że to rzeczywiście jest prawdziwy Global shutter to pięknie pozamiatane :)

p,paw

Hubert Multana
07-11-2023, 17:19
A jaki byłby nieprawdziwy? :D

candar
07-11-2023, 17:24
Jak się okaże, że to rzeczywiście jest prawdziwy Global shutter to pięknie pozamiatane :)

p,paw

Ano tak :) Sony pokazało jako pierwsze na świecie "Global shutter (https://www.optyczne.pl/19384-news-Sony_A9_III.html)" i pozamiatało rynek. Na chwilę obecną jest to pierwszy i jedyny kompletny aparat wykorzystujący możliwości globalnej migawki.

Już wiadomo, że jest to "najszybszy aparat na świecie" na Olimpiadę 2024 i w komplecie z jasnymi tele Sony będzie najczęściej używanym zestawem. W dniu dzisiejszym sony A9 III i pozbawia tytułu najszybszego aparatu Nikona Z9 ;)

Nowy, pełnoklatkowy przetwornik obrazu z globalną migawką imponuje możliwościami. Pozwala między innymi robić zdjęcia seryjne z szybkością do 120 klatek na sekundę bez deformacji obiektu, a ponadto eliminuje tzw. blackout, czyli zanikanie podglądu obrazu podczas zdjęć z dużą szybkością. Matrycę tę połączono z najbardziej zaawansowanym z dotychczasowych systemów AF firmy Sony, który wykorzystuje sztuczną inteligencję i umożliwia wyznaczanie parametrów AF/AE nawet 120 razy na sekundę. W przypadku używania lampy błyskowej ważną zaletę stanowi możliwość jej synchronizacji z dowolnym czasem otwarcia migawki. Wszystko to sprawia, że korpus α9 III daje zawodowym fotografom zupełnie nowe możliwości utrwalania decydujących momentów.


https://www.youtube.com/watch?v=3gCKcq4THNQ

pawel.guraj
07-11-2023, 17:28
A jaki byłby nieprawdziwy? :D

Okaże się na przykład że to jest es z czasem skanowania 1/1000 lub coś koło tego.
Choć to by wykluczało ten szalony sync rate z lampami.
GS to z definicji odczyt całej matrycy w jednej chwili. Wtedy jest to zdecydowanie lepsze od migawki mechanicznej, która przecież też nie jest “global”

P,paw


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro

robcio
07-11-2023, 19:29
Bardzo ciekawa premiera niezależnie od ceny to jest to krok naprzód całej branży.

mirror
07-11-2023, 20:02
i nikt nie narzeka na cenę, dziwne bo zawsze narzekają, a tu drogo i nie ma narzekań, ktoś jest zdecydowany? pytam z ciekawości?
powiem tak konkurencja jest dobra, ale nie kupię bo mało pikseli ma :mrgreen:

robcio
07-11-2023, 20:05
Nad tym czy się ten aparat kupuje jest czas się zastanowić, dostępny będzie wiosną 2024 :)

pawel.guraj
07-11-2023, 20:07
Absolutnie nie dla mnie, ale bardzo się cieszę.
Poprzeczka bardzo się podniosła. Ktoś znów będzie musiał gonić.

P,paw


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro

mirror
07-11-2023, 20:17
oglądnąłem filmik - fajny jest ale podobne filmy można nakręcić o każdym współczesnym aparacie - gdyby ktoś pytał poważnie to rozumiem postęp jaki niesie za sobą ten aparat
mniej powaznie - ilu amatorów z forum takim korpusem może być poważnie zainteresowanych?

robcio
07-11-2023, 20:28
Pewnie niewielu ale patrząc na historię branży to często technologia z topowych i dla amatorów niedostępnych w chwili debiutu aparatów przenika z czasem do konstrukcji szerzej dostępnych (choćby sensory typu stacked, czy bsi, czy sensory o szybkim odczycie - debiutowały w topowych aparatach by po kilku latach spowszednieć na rynku)


Zgadzam się również w pełni z Pawłem, postęp jest duży i dobrze bo to zmusi innych graczy do reakcji.

mirror
07-11-2023, 20:44
postęp i konkurencja jest istotna ponoć sony pod wpływem konkurencji dorobiło się 4K/120fps bez cropa - to naprawdę pierwsze 4K/120 bez cropa jest? bo nie jestem aż tak obeznany ze specyfikacją konkurencji.

candar
07-11-2023, 21:18
postęp i konkurencja jest istotna ponoć sony pod wpływem konkurencji dorobiło się 4K/120fps bez cropa - to naprawdę pierwsze 4K/120 bez cropa jest? bo nie jestem aż tak obeznany ze specyfikacją konkurencji.

Zgadza się, A9 III jest pierwszym modelem, który nie powoduje przycięcia filmów nagrywanych w formacie 4K 120p i zachowuje pełny kąt widzenia używanego obiektywu. Fajnym dodatkiem jest przycisk własny C5, który umieszczono z przodu korpusu. Można do niego przypisać między innymi funkcję zwiększania szybkości zdjęć seryjnych, a następnie błyskawicznie zmieniać tempo zdjęć bez zdejmowania palca z uchwytu. Jest też nowa funkcja Pre-Capture która pozwala zapisać obrazy z okresu poprzedzającego naciśnięcie spustu migawki — jak gdyby czas cofnął się nawet o 1 sekundę. Tak więc mnóstwo ułatwień i nowych rozwiązań łącznie z zaokrąglonym przednim gripem przy spuście. Krótko pisząc aparat idealny i wszystkomający :)

capo-di_tutti-capi
07-11-2023, 21:32
Już wiadomo, że jest to "najszybszy aparat na świecie" na Olimpiadę 2024 i w komplecie z jasnymi tele Sony
będzie najczęściej używanym zestawem.


-To jest cytat skądś :?:

[wróżbita Maciej -?]

mirror
07-11-2023, 21:42
Zgadza się, A9 III jest pierwszym modelem, który nie powoduje przycięcia filmów nagrywanych w formacie 4K 120p i zachowuje pełny kąt widzenia używanego obiektywu. Fajnym dodatkiem jest przycisk własny C5, który umieszczono z przodu korpusu. Można do niego przypisać między innymi funkcję zwiększania szybkości zdjęć seryjnych, a następnie błyskawicznie zmieniać tempo zdjęć bez zdejmowania palca z uchwytu. Jest też nowa funkcja Pre-Capture która pozwala zapisać obrazy z okresu poprzedzającego naciśnięcie spustu migawki — jak gdyby czas cofnął się nawet o 1 sekundę. Tak więc mnóstwo ułatwień i nowych rozwiązań łącznie z zaokrąglonym przednim gripem przy spuście. Krótko pisząc aparat idealny i wszystkomający :)

lubię jak producenci muszą coś gonić to generuje postęp - ponad trzy lata trwało doganianie konkurencji w tym zakresie (4k/120fps bez cropa)

trochę brakuje megapikseli żeby można było mówić o korpusie wszystkomającym :)

przycisk fajny, ale w canonie też mozna powiesić (od dawna) co się chce na przycisku głębi ostrości, w 6D miałem tam servo na ten przykład, w korpusach R nawet w podobnym miejscu jest co w sony

Bangi
07-11-2023, 22:03
Ja jeszcze bym oczekiwał takiej funkcji, że każdy piksel będzie mógł się naświetlać z własnym indywidulanym czasem - wtedy rozpiętość tonalna poleci w kosmos ;)

Leon007
07-11-2023, 23:04
Te najjaśniejsze 1/8000, a najciemniejsze 30 sekund. Też mi coś, Akustyk już takie robi
https://www.canon-board.info/threads/108401-Poka%C5%BC-zdj%C4%99cie-kt%C3%B3re-lubisz/page483?p=1456030&viewfull=1#post1456030

Jacek_Z
07-11-2023, 23:05
Ja jeszcze bym oczekiwał takiej funkcji, że każdy piksel będzie mógł się naświetlać z własnym indywidulanym czasem - wtedy rozpiętość tonalna poleci w kosmos ;)
Tylko, że to by sie nadawało do jedynie statycznych ujęć. I bez używania błyskowej.

Aparat naprawde fajny. Czas 1/80.000 to bajer, ale bez aż takiego znaczenia jak sie sądzi (w błyskaniu nie pomoże za bardzo, bo jest krótszy od czasu błysku).
Mi imponują fps w RAW, to bym chciał. Natomiast jak dla mnie za mało Mpx.
Migawki globalne juz sa robione, ale ze względu na ograniczenia na razie miały mało Mpx. (Canon je tez robi, do urządzeń przemysłowych). Sony przesunęło granicę do 24 Mpx i chwała im za to. Wiadomo, że za jakiś czas będzie 45 mpx i więcej.

EDIT - już są globalne o większej ilości Mpx.

Bangi
07-11-2023, 23:32
Tylko, że to by sie nadawało do jedynie statycznych ujęć. I bez używania błyskowej.


No właśnie głównie o krajobrazy mi chodzi. Zamiast kombinować z HDR, to takie od razu ultra HDR zdjęcie dostajesz.

Hubert Multana
07-11-2023, 23:54
Z tym aparatem pod katem igrzysk olimpijskich jest jeden podstawowy problem. Będzie dostępny dopiero na wiosnę. To trochę późno.

Z drugiej strony, nie ma na horyzoncie nic co mogłoby trafić na rynęk szybciej. Podobno R1 jest juz u testerów, ale od tego do konferencji z zapowiedzią (zwłaszcza, ze duża była tydzień temu) a potem do produkcji i dystrybucji daleka droga.

Z trzeciej strony, nie wierze, ze Canon nie wypuści flagowca na igrzyska. Tylko no...kiedy.

atsf
08-11-2023, 00:37
I znowu ta pełna klatka... :mrgreen:

capo-di_tutti-capi
08-11-2023, 02:21
Sony HVL-F60RM II ma czas trwania błysku 2.8 ms (1/1 MANUAL) https://www.sony.com/electronics/support/camera-camcorder-accessories-flashes-and-lights/hvl-f60rm2/specifications
czyli 1/357 sekundy.

Jak uzyskać czas błysku poniżej 1/80000?

capo-di_tutti-capi
08-11-2023, 03:11
Migawki globalne juz sa robione, ale ze względu na ograniczenia na razie miały mało Mpx. (Canon je tez robi, do urządzeń przemysłowych). Sony przesunęło granicę do 24 Mpx i chwała im za to. Wiadomo, że za jakiś czas będzie 45 mpx i więcej.

128 > 24
https://www.optyczne.pl/19381-news-Phase_One_P5.html
9 marca 2021
https://www.optyczne.pl/16165-news-Sony_IMX661.html

31.4 > 24
https://www.sony-semicon.com/en/products/is/industry/global-shutter.html

mirror
08-11-2023, 08:32
przeczytałem pierwsze narzekania na szumy - jak wszyscy kupią ten korpus to cena kart grafiki skoczy bo AI będzie miało robotę :mrgreen:
co będzie następne - stawiam na AF w słabym świetle ale może AI to ogarnie

Bangi
08-11-2023, 09:05
Z tym aparatem pod katem igrzysk olimpijskich jest jeden podstawowy problem. Będzie dostępny dopiero na wiosnę. To trochę późno.

Z drugiej strony, nie ma na horyzoncie nic co mogłoby trafić na rynęk szybciej. Podobno R1 jest juz u testerów, ale od tego do konferencji z zapowiedzią (zwłaszcza, ze duża była tydzień temu) a potem do produkcji i dystrybucji daleka droga.

Z trzeciej strony, nie wierze, ze Canon nie wypuści flagowca na igrzyska. Tylko no...kiedy.

Tylko czy to nie będzie tak że na wiosnę będzie dostępny powszechnie, a profi reporterzy i tak będą mieli dostęp.

candar
08-11-2023, 09:09
Natomiast jak dla mnie za mało Mpx.


Nie zauważyłem na forum, aby ktoś narzekał na taką samą ilość Mpix w Canonie R6 II, ani tym bardziej w R6 :mrgreen: Ale rozumiem, że to samo u innych to nie to samo co się ma u siebie xD

--- Kolejny post ---


Tylko czy to nie będzie tak że na wiosnę będzie dostępny powszechnie, a profi reporterzy i tak będą mieli dostęp.

Dokładnie tak. Zainteresowane osoby zapewne już obecnie mają na testach A9 III ;)

Hubert Multana
08-11-2023, 09:20
Nie zauważyłem na forum, aby ktoś narzekał na taką samą ilość Mpix w Canonie R6 II, ani tym bardziej w R6 :mrgreen: Ale rozumiem, że to samo u innych to nie to samo co się ma u siebie xD

Zapewne dlatego, ze nad Canonem R6 są dwa aparaty ponad nim w hierarchii.

--- Kolejny post ---



Dokładnie tak. Zainteresowane osoby zapewne już obecnie mają na testach A9 III ;)
Panie, optyczne to juz maja zafakturowane testy tego body ;)

candar
08-11-2023, 09:28
Zapewne dlatego, ze nad Canonem R6 są dwa aparaty ponad nim w hierarchii.


Patrząc powyżej 24 Mpix w Sony jest ciut większy wybór niż dwa aparaty do wyboru, że o hierarchii nie wspomnę (A9 II, A9 III, A1, A7RM5, A7R IV). Zasadniczo R6 to odpowiednik w Sony modeli A7 III i A7 IV.
xD

A7RM5 61 Mpix
A7CR 61 Mpix
A7R IV 61 Mpix
A1 50 Mpix
A 7R II 42 Mpix
A7 IV 33 Mpix

Hubert Multana
08-11-2023, 09:40
Patrząc powyżej 24 Mpix w Sony jest ciut większy wybór niż dwa aparaty do wyboru, że o hierarchii nie wspomnę (A9 II, A9 III, A1, A7RM5, A7R IV). Zasadniczo R6 to odpowiednik w Sony modeli A7 III i A7 IV.
xD

A7RM5 61 Mpix
A7CR 61 Mpix
A7R IV 61 Mpix
A1 50 Mpix
A 7R II 42 Mpix
A7 IV 33 Mpix
Ale żaden z powyższych nie ma Global shuttera. Wiec nie bardzo można porównywać te konstrukcje.

Ja tam nie uważam, żeby 24mpx w tym do czego ten aparat został stworzony to za mało.

candar
08-11-2023, 09:45
Ale żaden z powyższych nie ma Global shuttera. Wiec nie bardzo można porównywać te konstrukcje.


Pokaż mi jakikolwiek inny aparat foto, który ma Global shuttera z 24 Mpix. Nie ma? no jaka szkoda...

Hubert Multana
08-11-2023, 09:51
Nom, dlatego można narzekać, ze ten ma tylko tyle. Porównanie do Canona R6 który jest gdzieś tam pozycjonowany w środku stawki nikogo nie dziwi, wiec nikt nie narzeka. Nie wiem czego nie rozumiesz. Tzn pewnie rozumiesz, ale się plujesz dla zasady :D

Zrobili pierwsi? Super. Czy to od razu oznacza, ze zrobili to dobrze? Niekoniecznie. Nawet faworyzujący Sony optyczne po przykładowych zdjęciach stwierdzili, ze szalu nie ma - aparat szumi jak wściekły a dynamic range nie rozpieszcza.

candar
08-11-2023, 09:59
Nom, dlatego można narzekać, ze ten ma tylko tyle. Porównanie do Canona R6 który jest gdzieś tam pozycjonowany w środku stawki nikogo nie dziwi, wiec nikt nie narzeka. Nie wiem czego nie rozumiesz. Tzn pewnie rozumiesz, ale się plujesz dla zasady :D

Zrobili pierwsi? Super. Czy to od razu oznacza, ze zrobili to dobrze? Niekoniecznie.



ROTFL!

To zupełnie jak Twoje sponsorowane wrzutki na YT produktów Canona, których nie widziałeś na oczy a piszesz o wrażeniach z użytkowania :mrgreen: Różnica taka, że od zawsze zdjęcia przykładowe na optycznych w testach przedprodukcyjnych aparatów ze względu na ich procedurę i ustawienia aparatu nigdy nie były dla mnie wiarygodne (czyli zasadniczo podobnie do Twoich produkcji na YT ;)


Nawet faworyzujący Sony optyczne po przykładowych zdjęciach stwierdzili, ze szalu nie ma - aparat szumi jak wściekły a dynamic range nie rozpieszcza.

Proszę o wskazanie, gdzie to napisali, bo chyba oślepłem ;) Arek w komentarzach napisał wyraźnie, że to przedprodukcyjny aparat oraz soft! Aparatu nawet nie mieli fizycznie w redakcji do testów ;)

capo-di_tutti-capi
08-11-2023, 10:02
Pokaż mi jakikolwiek inny aparat foto, który ma Global shuttera z 24 Mpix. Nie ma? no jaka szkoda...

A może być z 128 Mpix?
https://www.optyczne.pl/19381-news-Phase_One_P5.html

pawel.guraj
08-11-2023, 10:12
Jak emocje opadną, to pojawią się jakieś realne testy.
Trzeba sobie jasno powiedzieć, że uzyskanie GS przy dzisiejszej technologii wymagało by upchnięcia w takiej matrycy zamiast dotychczasowych kilkunastu tysięcy, 24 MILIONY przetworników ADC. Tego dziś się nie da zroibć.
Myślę, że tym razem Sony udało się zrobić dodatkową "warstwę zatrzaskową", która potem odczytywana jest w normalny sposób.
Jak to wpłynie na parametry - zobaczymy.

Czytając fora mocno techniczne - większość ludzi jest bardzo zaskoczona. Takie konstrukcje raczej były spodziewane za 4-5 lat. Tak więc pewnie jest jakiś haczyk.

p,paw

candar
08-11-2023, 10:12
A może być z 128 Mpix?
https://www.optyczne.pl/19381-news-Phase_One_P5.html

ROTFL!

Pokazujesz aparat przeznaczony do pomiarów geodezyjnych i mocowania na dronach z obiektywami, które są optymalizowane na jedną odległość bez AF. To coś ma być równoważne z bezlusterkowcem A9 III z wymienną i jasną profesjonalną optyką AF i najszybszym ciągłym AF-em wspomaganym AI?

capo-di_tutti-capi
08-11-2023, 10:44
Spełnia kryteria


jakikolwiek inny aparat foto, który ma Global shuttera

https://sjp.pwn.pl/sjp/jakikolwiek;2467286.html


i ma więcej Mpix, czego tu niektórzy oczekują.

pawel.guraj
08-11-2023, 10:51
Nowa matryca ma ponoć minimalne ISO 250 i nie jest dual-gain. Tego można się było spodziewać.
Prawdopodobnie FWC w porównaniu do innych matryc jest relatywnie małe a to się przełoży na szum, musi.

p,paw

capo-di_tutti-capi
08-11-2023, 11:09
Czułość ISO (zalecany wskaźnik ekspozycji) Podczas robienia zdjęć: ISO 250 - 25600 (rozszerzona: dolna granica ISO 125, górna granica ISO 51200), AUTO (ISO 250 - 12800, możliwość ustawienia górnych/dolnych granic)

https://www-sony-jp.translate.goog/ichigan/products/ILCE-9M3/?s_tc=aff_999_0_10_51141&utm_medium=aff&utm_source=001&_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp

cauchy
08-11-2023, 12:44
No to do dlugich czasow trzeba mocnych filtrów. O ile ktos bedzie uzywal ten aparat do takich rzeczy. Tak wogle to fajny, tylko tych mpx mało, ale znów, czy na olimpiade i podobne eventy potrzeba ich wiecej? ;)

atsf
08-11-2023, 15:57
Takie konstrukcje raczej były spodziewane za 4-5 lat.
p,paw


O tym, co będzie z 4-5 lat, to oni wiedzą od 20 lat :mrgreen:

pawel.guraj
08-11-2023, 16:02
O tym, co będzie z 4-5 lat, to oni wiedzą od 20 lat :mrgreen:

Chodziło mi raczej o to, że absolutnie nic nie wskazywało na to, że Sony ma gotową matrycę Global shutter zapewniającą rozsądny DR na 14 bitach.

P,paw


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro

atsf
08-11-2023, 18:02
Chodziło mi raczej o to, że absolutnie nic nie wskazywało na to, że Sony ma gotową matrycę Global shutter zapewniającą rozsądny DR na 14 bitach.

P,paw


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro

W 1987 r. też nic nie wskazywało na to, że Canon zmieni bagnet.

candar
08-11-2023, 19:14
Niby jeszcze ich nie ma a niektórzy już się chwalą, że mają :mrgreen:

15492

cauchy
08-11-2023, 19:36
rzeczywiście szumi ta puszka powyżej 2500 jak pieron

Jacek_Z
08-11-2023, 20:09
Nie zauważyłem na forum, aby ktoś narzekał na taką samą ilość Mpix w Canonie R6 II, ani tym bardziej w R6 :mrgreen: Ale rozumiem, że to samo u innych to nie to samo co się ma u siebie xD

No i co z tego? Większości fotoreporterów i ślubniaków wystarcza 24 Mpx, ale ja robię pod reklamy i potrzebuję rozdzielczości. Dołozyłem ładne kilka tys do 45 Mpx by kupić zamiast 24 Mpx w Z6II to 45 Mpx w Z7II. Body są bliźniacze. Więc to nie moja pisanina, tylko moje potrzeby i mój wydatek. Pisałem o sobie, że mi 24 Mpx nie wystarcza, nie o reszcie świata ;)

Zaczynasz (???) pisać jak fanboy Sony. Czepiasz się co chwilę Canona o jakis gorszy parametr, a gdy 24 Mpx Sony komuś nie wystarcza to wciskasz nam, że to nieważne.
Zauważ, że chwaliłem w A9III ilość fps czy globalną migawkę. Trzeba być sprawiedliwym.

Cichy
08-11-2023, 20:45
Poczekam, aż włożą do A7 V :P

Hubert Multana
08-11-2023, 23:08
Zauważ, że chwaliłem w A9III ilość fps czy globalną migawkę. Trzeba być sprawiedliwym.
Poczekaj z ta sprawiedliwością na testy grzania się. Jeśli będzie taki piekarnik jak ostatnie premiery z video to dwie-trzy serie i aparat będzie można włożyć do lodówki na schłodzenie ;) te matryce grzeją się dużo, dużo bardziej niż te do których byliśmy przyzwyczajeni (które i tak się juz mocno grzeją).

Ten powiększony grup w body to raczej nie pogon za ergonomia (bo tu była wieczna miniaturyzacja), ale właśnie zapewne dodatkowe radiatory do schłodzenia tego rozwiązania.

Jacek_Z
08-11-2023, 23:47
Oj, spekulacje. Zobaczy się.
Też nie szukaj dziur, bo wypomnę grzanie R5.

Kolekcjoner
09-11-2023, 03:39
Fajny bo nie taki klocek jak R3 czy Z9. Matryca ok, 120p super, wizjer super, dla wielu entuzjatów cena będzie do zaakceptowania.

candar
09-11-2023, 09:35
No i co z tego? Większości fotoreporterów i ślubniaków wystarcza 24 Mpx, ale ja robię pod reklamy i potrzebuję rozdzielczości. Dołozyłem ładne kilka tys do 45 Mpx by kupić zamiast 24 Mpx w Z6II to 45 Mpx w Z7II. Body są bliźniacze. Więc to nie moja pisanina, tylko moje potrzeby i mój wydatek. Pisałem o sobie, że mi 24 Mpx nie wystarcza, nie o reszcie świata ;)

Zaczynasz (???) pisać jak fanboy Sony. Czepiasz się co chwilę Canona o jakis gorszy parametr, a gdy 24 Mpx Sony komuś nie wystarcza to wciskasz nam, że to nieważne.
Zauważ, że chwaliłem w A9III ilość fps czy globalną migawkę. Trzeba być sprawiedliwym.

Jacku - oddaję sprawiedliwość i przyznaję racje. Ze swojej strony dodam, że od zawsze używałem 24 Mpix w różnych systemach i ta wielkość matrycy była dla mnie więcej niż wystarczająca. Tak więc każdemu według potrzeb bo nie każdy chce wielkiej matrycy oraz miliona dysków i super komputera, który będzie to musiał uciągnąć.

candar
09-11-2023, 10:22
Dużo ciekawych informacji o A9 III na dpreview: Sony a9 III: co musisz wiedzieć (https://www.dpreview.com/articles/9503458063/sony-a9-iii-what-you-need-to-know)

Hubert Multana
09-11-2023, 11:19
Fajny bo nie taki klocek jak R3 czy Z9. Matryca ok, 120p super, wizjer super, dla wielu entuzjatów cena będzie do zaakceptowania.
Do filmowania klocki ale do zdjęć bajka. Nie ma piękniejszej bryły niż to co ma R3 czy wcześniej 1Dx.

capo-di_tutti-capi
09-11-2023, 11:29
Wideo
https://www.eoshd.com/news/sony-a9-iii-high-iso-raw-test-a-noisier-6k-sensor-than-predecessor/

Sample i RAW
https://www.photographyblog.com/reviews/sony_a9_iii_review#sample_images

pawel.guraj
09-11-2023, 11:47
Wideo
https://www.eoshd.com/news/sony-a9-iii-high-iso-raw-test-a-noisier-6k-sensor-than-predecessor/

Sample i RAW
https://www.photographyblog.com/reviews/sony_a9_iii_review#sample_images

Popatrzyłem trochę (RawDigger czyta te pliki)
Z szumem nie ma katastrofy jakiejś, choć dość mocno go widać - szczególnie szum w kanale chroma.

Co ciekawe - zapis jest 13-bitowy.

p,paw

capo-di_tutti-capi
09-11-2023, 12:28
Sony manager Mike Bubolo: “There is no compromise in Image Quality”

-a w komentarzach na sonyalpharumors, że Lies i to BS.
https://www.sonyalpharumors.com/live-sony-a9-iii-discussion-with-jean-fruth/

-obejrzeli już te sample. :lol:

Przemek_PC
09-11-2023, 13:03
"So rolling shutter, banding from LED lights, faster AF and burst rate, has nothing with image quality to do? For sure, this affects final results, which is way more important than pixel peeping at 200% or higher."

pawel.guraj
09-11-2023, 13:10
Patrząc się na te RAW-y (oczywiście wiem, że to pre-prod), to myślę, że ostatecznie DR będzie gdzieś w okolicy 12 EV.
Ciekawe skąd się wzięło te 13-bitów - albo przy jakiś ustawieniach tak jest, albo jednak to nie będzie GS na 14-tu.

Jak na takie potrzeby to zupełnie dobrze. Sorry ale to nie jest puszka dla landszafciarzy z punktu widzenia szumu i IQ.

p,paw

pawel.guraj
09-11-2023, 14:00
Patrząc się na te RAW-y (oczywiście wiem, że to pre-prod), to myślę, że ostatecznie DR będzie gdzieś w okolicy 12 EV.


Literówka, sorry. Oczywiście miałem na myśli 10 EV. 12 EV to ma 1-ka w tej chwili. A jeszcze trzeba wziąć pod uwagę to min ISO 250 - to pewnie będzie się kręciło w okolicach 9 EV.

p,paw

capo-di_tutti-capi
09-11-2023, 14:36
https://www.youtube.com/watch?v=n3YrbZIesLo

candar
14-11-2023, 10:35
Canon nie będzie wprowadzał globalnej migawki ani do aparatu EOS R5 Mark II , ani do EOS R1 (https://www.canonrumors.com/canon-not-going-global-shutter-with-next-round-of-eos-r-camera-bodies/?fbclid=IwAR1XuXEQwe7uYuPMTum2KH2Y_sJjZyKzAzEvApJh efJ3pbo7GdK9mzW_6aA)

Hubert Multana
14-11-2023, 10:42
No i dobrze. Sony zgarnelo marketing, a Canon zgarnie rynek agencyjny. Nikt nie będzie ryzykował na olimpiadzie z nowa i nieprzetestowana technologia (która się grzeje jak wściekła) gdy wyjdzie mega dopracowane rozwiazanie w pewnej i sprawdzonej technologii.

I generalnie super, ze Sony wyjechało z tym tematem jako pierwsi. Niech reszta goni technologicznie, to tylko z korzyścią dla nas.

pawel.guraj
14-11-2023, 11:09
No i dobrze. Sony zgarnelo marketing, a Canon zgarnie rynek agencyjny. Nikt nie będzie ryzykował na olimpiadzie z nowa i nieprzetestowana technologia (która się grzeje jak wściekła) gdy wyjdzie mega dopracowane rozwiazanie w pewnej i sprawdzonej technologii.

I generalnie super, ze Sony wyjechało z tym tematem jako pierwsi. Niech reszta goni technologicznie, to tylko z korzyścią dla nas.

Wiele firm uważa się bycie 2-gim na rynku to dobra pozycja. Bycie liderem wiąże się z ryzykiem. No ale i także z większym prestiżem.
Z tym rynkiem to bym nie przesadzał - myślę, że Sony zgarnie śmietankę tym razem.

Canon po prostu nie ma technologii żeby zrobić taką matrycę, a nie zniży się do kupienia matryc od Sony - jak robią to powszechnie pozostali producenci foto.

Prawda jest taka, że GS potrzebny jest niszowo - w większości wypadków wystarczy ES z odpowiednio szybkim skanem (a tu Canon jeszcze trochę do poprawki).

p,paw

Hubert Multana
14-11-2023, 11:16
Tak naprawdę wystarczy przebić w R1 to co zaproponował Nikon (chyba 5ms jeśli dobrze pamietam) i będą mieć najszybszy odczyt na rynku. I to wystarczy. Wymaksuja segment ES i mogą pracować nad GS (pewnie od dawna pracują).

MstrG
14-11-2023, 12:25
No i dobrze. Sony zgarnelo marketing, a Canon zgarnie rynek agencyjny. Nikt nie będzie ryzykował na olimpiadzie z nowa i nieprzetestowana technologia (która się grzeje jak wściekła) gdy wyjdzie mega dopracowane rozwiazanie w pewnej i sprawdzonej technologii.

I generalnie super, ze Sony wyjechało z tym tematem jako pierwsi. Niech reszta goni technologicznie, to tylko z korzyścią dla nas.

Serio wierzysz w to, że nikt nie będzie ryzykował? Do olimpiady jest jeszcze kawał czasu.
Co się dokładnie grzeje i przy jakich ustawieniach? Interesuje mnie to, a jakoś nie mogę znaleźć rzetelnych informacji.

Czemu Sony znowu używa CFexpress typu A? - to pytanie ogólne, nie bezpośrednio do Ciebie.


Tak naprawdę wystarczy przebić w R1 to co zaproponował Nikon (chyba 5ms jeśli dobrze pamietam) i będą mieć najszybszy odczyt na rynku. I to wystarczy. Wymaksuja segment ES i mogą pracować nad GS (pewnie od dawna pracują).

Wystarczy przebić... Z9 ma 4ms, R3 5.5ms, a dla porównania R6II ma 14ms.
W sumie to jaki jest problem, aby to zrobić? Przecież można tu przeczytać, że tak szybki odczyt:


niedługo będzie w każdym nawet w następcy 4000D bo elektronika jest tania a mechanika droga - i nie ma od tego odwrotu - ja wolałbym mieć wybór i mam

Hubert Multana
14-11-2023, 12:29
Serio wierzysz w to, że nikt nie będzie ryzykował? Do olimpiady jest jeszcze kawał czasu.
Co się dokładnie grzeje i przy jakich ustawieniach? Interesuje mnie to, a jakoś nie mogę znaleźć rzetelnych informacji.

Nie jest tak dużo czasu, bo choć "premiera" jest teraz, to sprzęt będzie dostępny na wiosnę czyli za kilka miesięcy.

Grzeje się aparat. Tryb 120fps ograniczony jest do 1 sekundy, po tym czasie aparat na X czasu przechodzi w spowolniony tryb bodajże 60 zdjęć na sekundę, potem wraca do 120 i potem znowu spada chyba jeszcze niżej niż 60. Wystarczy obejrzeć materiały promocyjne z testów w Turcji, wala seriami, ale nie raz za razem - nigdy nie ma pokazanej więcej niż jednej serii na raz. Temat grzania juz krąży po anglojęzycznej części internetu w zasadzie od pierwszego dnia.

To nie jest tak, ze to jest złe rozwiazanie. Ale chyba na tym etapie przy tych spadkach prędkości (które zbliżają juz GS to najszybszych obecnie produkowanych ES) przy niższej rozpiętości tonalnej i większych szumach wydaje się nie mieć uzasadnienia.

Na papierze wyglada to super, 120 FPS. Ale potem trochę czar pryska.

MstrG
14-11-2023, 12:40
Nie jest tak dużo czasu, bo choć "premiera" jest teraz, to sprzęt będzie dostępny na wiosnę czyli za kilka miesięcy.

Grzeje się aparat. Tryb 120fps ograniczony jest do 1 sekundy, po tym czasie aparat na X czasu przechodzi w spowolniony tryb bodajże 60 zdjęć na sekundę, potem wraca do 120 i potem znowu spada chyba jeszcze niżej niż 60. Wystarczy obejrzeć materiały promocyjne z testów w Turcji, wala seriami, ale nie raz za razem - nigdy nie ma pokazanej więcej niż jednej serii na raz. Temat grzania juz krąży po anglojęzycznej części internetu w zasadzie od pierwszego dnia.

To nie jest tak, ze to jest złe rozwiazanie. Ale chyba na tym etapie przy tych spadkach prędkości (które zbliżają juz GS to najszybszych obecnie produkowanych ES) przy niższej rozpiętości tonalnej i większych szumach wydaje się nie mieć uzasadnienia.

Na papierze wyglada to super, 120 FPS. Ale potem trochę czar pryska.

Hubert, pytając co się grzeje dokładnie oczekiwałem konkretniejszej odpowiedzi, niż "aparat". To jak w tym dowcipie "a ja wiem co się zepsuło - autobus się zepsuł".
Ja byłbym w szoku, gdyby to 120FPS się nie zapychało. 1s to i tak przecież stosunkowo już długo, do tego mamy z tego co wiem zdjęcia przed wciśnięciem spustu rodem z telefonów.

robertskc7
14-11-2023, 12:40
Polecam zobaczyć dla kogo to jest aparat. https://www.youtube.com/watch?v=4gSptkAs8qk
Tu się liczy AF seria i transmisja danych.
Na dzień dzisiejszy uważam że jest super, ale jak widać 120 klatek zamiast 30 może robić ogromna różnicę.

pawel.guraj
14-11-2023, 13:12
Wystarczy przebić... Z9 ma 4ms, R3 5.5ms, a dla porównania R6II ma 14ms.
W sumie to jaki jest problem, aby to zrobić? Przecież można tu przeczytać, że tak szybki odczyt:

Hehe, to wcale nie takie proste.
Przecież ten A9M3 też nie czyta całej matrycy za jednym razem. Nie ma dziś przetworników A/D, który by uzyskały rozdzielczość 14 bitów w czasie krótszym niż te 3,5-4ms.
Co więcej nie ma szans, żeby w matrycy zmieścić po jednym AD na każdy piksel - to jest nieosiągalne przy dzisiejszej skali i technologii.
Przełomem w A9M3 jest to, że matryca potrafi "zatrzasnąć" obraz na całej powierzchni a potem już go sekwencyjnie zeskanować.
Niestety wymagało to poświęcenia kilku elementów piksela - stąd nie mamy dual-gain oraz mamy bardzo płytkie FWC (szumi, szumi).

p,paw

cauchy
14-11-2023, 13:31
super docu

MstrG
14-11-2023, 13:36
Hehe, to wcale nie takie proste.
Przecież ten A9M3 też nie czyta całej matrycy za jednym razem. Nie ma dziś przetworników A/D, który by uzyskały rozdzielczość 14 bitów w czasie krótszym niż te 3,5-4ms.
Co więcej nie ma szans, żeby w matrycy zmieścić po jednym AD na każdy piksel - to jest nieosiągalne przy dzisiejszej skali i technologii.
Przełomem w A9M3 jest to, że matryca potrafi "zatrzasnąć" obraz na całej powierzchni a potem już go sekwencyjnie zeskanować.
Niestety wymagało to poświęcenia kilku elementów piksela - stąd nie mamy dual-gain oraz mamy bardzo płytkie FWC (szumi, szumi).

p,paw

O tym właśnie piszę.
Nie dodałem ikonki " ;) ", ale mam nadzieję, że wydźwięk mojego postu jest jasny.

Nozanu
14-11-2023, 15:57
Sony narobi apetytu i znowu się zacznie się światowy lament -"Kiedy, kiedy ten Canon w końcu zrobi G.S." noo, znaczy się taką G.S która będzie będzie działać bez kompromisów.

atsf
14-11-2023, 22:16
Ja mam takie lamerskie pytanie: a to nie da się tym aparatem zrobić jednego zdjęcia na 5 sekund, musi być te 120/s?

pawel.guraj
14-11-2023, 22:33
Ja mam takie lamerskie pytanie: a to nie da się tym aparatem zrobić jednego zdjęcia na 5 sekund, musi być te 120/s?

Skądże. Można z dowolnym czasem w dowolnym interwale (wliczając w to single shot)

p,paw

Kolekcjoner
15-11-2023, 01:35
Canon po prostu nie ma technologii żeby zrobić taką matrycę, a nie zniży się do kupienia matryc od Sony - jak robią to powszechnie pozostali producenci foto.
Z wstępnych informacji wynika że Sony też nie ;).


[...]
Niestety wymagało to poświęcenia kilku elementów piksela - stąd nie mamy dual-gain oraz mamy bardzo płytkie FWC (szumi, szumi).

p,paw
Innymi słowy ale to samo ...
Pytanie jak duży jest koszt bycia pierwszym. Przykład kiedy Canon jako chyba ostatnia duża firma weszła systemowo w aparaty z AF jest nadal aktualny, z bezlustrami też się nie spieszyli. Moim zdaniem to nie jest wyznacznik niczego.

capo-di_tutti-capi
15-11-2023, 05:16
Szacowany termin dostaw A9 III -od ostatniego tygodnia lutego.

Termin premiery obliczony na składanie zamówień w szale przedświątecznych zakupów.

-Tyle że to kupowanie kota w worku, bo:
nie pomacasz,
nie ma finalnej wersji oprogramowania i nikt aparatu z nią nie dostał nawet do recenzji,
nikt nie zrobił pełnego testu.

Składając zamówienie można się kierować jedynie marketingową paplaniną.
I o to chodzi.;)

MstrG
15-11-2023, 09:50
Jeśli plotka o Nikonie Z9H z globalną migawką jeszcze przed igrzyskami się potwierdzi, to będzie wskazywało, że Nikon miał swój duży wkład w to co pokazało Sony w A9III.
Ciekawe co finalnie pokaże Canon w R1. Długo nad nim pracują i mam nadzieję, że będzie to korpus znowu podnoszący wysoko poprzeczkę.

Jeszcze w temacie wątku:

https://www.youtube.com/watch?v=D6nO-6-NHdY&ab_channel=Fotoforma

pawel.guraj
15-11-2023, 10:22
Jeśli plotka o Nikonie Z9H z globalną migawką jeszcze przed igrzyskami się potwierdzi, to będzie wskazywało, że Nikon miał swój duży wkład w to co pokazało Sony w A9III.
Ciekawe co finalnie pokaże Canon w R1. Długo nad nim pracują i mam nadzieję, że będzie to korpus znowu podnoszący wysoko poprzeczkę.

Jeszcze w temacie wątku:
https://www.youtube.com/watch?v=D6nO-6-NHdY&ab_channel=Fotoforma

Raczej bym powiedział, że Nikon jest dogadany z Sony a propos zakupu tej technologii.
Nikon znany jest z tego, że "pracuje nad matrycami" - po czym okazuje się, że to są w zasadzie nie zmienione konstrukcje Sony. Pewnie tam kolory filtra czy coś to już sobie Nikon sam robi, ale na pewno nie technologia "pod spodem".

p,paw

MstrG
15-11-2023, 10:30
Raczej bym powiedział, że Nikon jest dogadany z Sony a propos zakupu tej technologii.
Nikon znany jest z tego, że "pracuje nad matrycami" - po czym okazuje się, że to są w zasadzie nie zmienione konstrukcje Sony. Pewnie tam kolory filtra czy coś to już sobie Nikon sam robi, ale na pewno nie technologia "pod spodem".

p,paw

Nie sądzę, aby Sony dopuściło tak szybko trzecie firmy to tej technologii. Nie wiem skąd znasz z czego Nikon jest znany, ale grubo ponad dwa lata temu pokazali 1" matrycę z GS, czyli od wielu lat nad tym pracują. Musiałbym poszukać informacji na ten temat, ale raczej mi się nie przyśniło.

pawel.guraj
15-11-2023, 10:34
Nie sądzę, aby Sony dopuściło tak szybko trzecie firmy to tej technologii. Nie wiem skąd znasz z czego Nikon jest znany, ale grubo ponad dwa lata temu pokazali 1" matrycę z GS, czyli od wielu lat nad tym pracują. Musiałbym poszukać informacji na ten temat, ale raczej mi się nie przyśniło.

Nie jest tajemnicą (choć Nikon nigdy się do tego "oficjalne" nie przyznał) że produkcją matryc dla Nikona od wielu lat zajmuje się Sony. Nikon miał kilka romansów z innymi vendorami ale matryce w topowych modelach są od Sony. Nikon twierdzi, że aktywnie pracuje nad konstrukcją matryc - jednak późniejsze testy pokazują, że w zasadzie te konstrukcje niczym nie różnią się od konstrukcji Sony produkowanych na własne potrzeby.

Jeżeli już tak blisko współpracowali przy Z9 to myślę, że jest szansa że "dostaną" matrycę z GS w okolicach olimpiady. Czy zdążą zrobić body z tym, to się okaże.

p,paw

MstrG
15-11-2023, 10:58
Nie jest tajemnicą (choć Nikon nigdy się do tego "oficjalne" nie przyznał) że produkcją matryc dla Nikona od wielu lat zajmuje się Sony. Nikon miał kilka romansów z innymi vendorami ale matryce w topowych modelach są od Sony. Nikon twierdzi, że aktywnie pracuje nad konstrukcją matryc - jednak późniejsze testy pokazują, że w zasadzie te konstrukcje niczym nie różnią się od konstrukcji Sony produkowanych na własne potrzeby.

Jeżeli już tak blisko współpracowali przy Z9 to myślę, że jest szansa że "dostaną" matrycę z GS w okolicach olimpiady. Czy zdążą zrobić body z tym, to się okaże.

p,paw


Niech będzie tak jak mówisz. Nikon wchodzi do Sony jak do sklepu i mówi - dawajta mi te najnowsze matryce, bo nasz dział R&D bierze tylko pieniądze i nic nie robią.
Staram Ci się tylko przekazać, że dużo wskazuje na to, że też Sony korzysta na tej współpracy. Sony kupiło fabrykę Toshiby w której swoje udziały miał też Nikon, pewnie wtedy doszło do jeszcze większego zacieśnienia współpracy i tylko możemy sobie gdybać kto w czym jaki ma udział.

To, że blisko współpracowali (jak bardzo blisko i w jakim zakresie?) przy Z9 dla mnie nie oznacza żadnej "szansy" na dostęp do GS. Skąd to info, że matryce dostaną dopiero w okolicach olimpiady?
Znalazłem też artykuł o tej 1" matrycy:
https://www.nikon.com/company/news/2021/0303_cmos_01.html

//edit
O ile oczywiście potwierdzi się ta plotka o Z9H z GS... bo to przecież nic pewnego.

candar
15-11-2023, 12:19
Też to widziałem https://nikonrumors.com/2023/11/14/very-early-rumors-for-a-new-nikon-z-high-speed-camera-to-be-announced-for-the-2024-olympics.aspx/

I również bardziej byłbym skłonny twierdzić, że w Z9H będzie matryca od sony, podobnie jak w Nikonie Z9 = Nikon Z9 ma w środku matrycę Sony (https://fotoblogia.pl/nikon-z9-ma-w-srodku-matryce-sony-potwierdzone-info,6794350836078209a)

"Dzieje się tak właściwie od około 20 lat, ponieważ różne modele sensorów Sony znajdowały się praktycznie we wszystkich lustrzankach cyfrowych Nikona, a później w bezlusterkowcach. Co więcej – działo się tak, zanim Sony na dobre weszło na rynek fotograficzny i opracowało swoją przełomową serię bezlusterkowców Sony A7."

15525

pawel.guraj
15-11-2023, 12:32
Niech będzie tak jak mówisz. Nikon wchodzi do Sony jak do sklepu i mówi - dawajta mi te najnowsze matryce, bo nasz dział R&D bierze tylko pieniądze i nic nie robią.
Staram Ci się tylko przekazać, że dużo wskazuje na to, że też Sony korzysta na tej współpracy. Sony kupiło fabrykę Toshiby w której swoje udziały miał też Nikon, pewnie wtedy doszło do jeszcze większego zacieśnienia współpracy i tylko możemy sobie gdybać kto w czym jaki ma udział.

To, że blisko współpracowali (jak bardzo blisko i w jakim zakresie?) przy Z9 dla mnie nie oznacza żadnej "szansy" na dostęp do GS. Skąd to info, że matryce dostaną dopiero w okolicach olimpiady?
Znalazłem też artykuł o tej 1" matrycy:
https://www.nikon.com/company/news/2021/0303_cmos_01.html

//edit
O ile oczywiście potwierdzi się ta plotka o Z9H z GS... bo to przecież nic pewnego.

Dziś w tak skomplikowanej elektronice i układach o bardzo wysokiej skali integracji nie jest specjalnym problemem zaprojektowanie układu. Problemem jest zaprojektowanie go tak żeby dało się go wykonać i przede wszystkim potem odpowiednie go wykonanie. Dziś z aspekcie dwóch ostatnich punktów Sony jest jednym z niewielu producentów, którzy to potrafią.
Przecież to nie jest tak, że Canon nie potrafi zaprojektować matrycy. Raczej ma problem z pozostałymi elementami układanki.

p,paw

robertskc7
15-11-2023, 12:54
Dziś w tak skomplikowanej elektronice i układach o bardzo wysokiej skali integracji nie jest specjalnym problemem zaprojektowanie układu. Problemem jest zaprojektowanie go tak żeby dało się go wykonać i przede wszystkim potem odpowiednie go wykonanie. Dziś z aspekcie dwóch ostatnich punktów Sony jest jednym z niewielu producentów, którzy to potrafią.
Przecież to nie jest tak, że Canon nie potrafi zaprojektować matrycy. Raczej ma problem z pozostałymi elementami układanki.

p,paw

A ja myślę że jednak Canon wie co robi. Tak jak nie specjalnie śpieszył się z bezlustrem i bardzo powoli uśmierca mocowanie EF- które przynosiło kokosy. Teraz GSem wcześniej czy później uśmiercą nadal znakomite 1DX3 czy r3, bo kto to kupi jak będzie GS w R1?
Zobacz że sony całkowicie uśmierciło system lustrzankowy. A dziś często spotykam jeszcze ludzi z D800 czy 5dmkIV na zleceniach. Sony nawet nie wysiliło się by używać adapterów do Zeissów czy innych dobrych szkieł. Canonów EF używa nadal cała masa ludzi.
tak czy siak aparaty po 30 koła to nisza jednak. Wygra ten który będzie miał osiągi w zakresie ISO i DR porównywalne/lepsze z ostatnimi wypustami i jak najtaniej wprowadzi GSa w segment semi pro. Ale nadal będzie masa ludzi co wybierze 50mpix zamiast super szybkich 24.

Hubert Multana
15-11-2023, 13:21
Nikon kupuje matryce od Sony do momentu aż się to Sony opłaca. Sony działa prężnie poza rynkiem foto-video. Canon również. Nikon nie. Jeśli Nikon w całości polega na Sony w kwestii matryc to kiedyś mogą się obudzić z ręką w nocniku. Canon nie musi z nikim się dzielić, Sony trochę jeszcze musi, ale jest na dobrej drodze, żeby nie musiało. Nie wiadomo czy długofalowo nie będzie im się bardziej opłacało zagarnąć procenty z rynku które ma Nikon niż sprzedawać im technologie.

pawel.guraj
15-11-2023, 13:30
A ja myślę że jednak Canon wie co robi. Tak jak nie specjalnie śpieszył się z bezlustrem i bardzo powoli uśmierca mocowanie EF- które przynosiło kokosy. Teraz GSem wcześniej czy później uśmiercą nadal znakomite 1DX3 czy r3, bo kto to kupi jak będzie GS w R1?
Zobacz że sony całkowicie uśmierciło system lustrzankowy. A dziś często spotykam jeszcze ludzi z D800 czy 5dmkIV na zleceniach. Sony nawet nie wysiliło się by używać adapterów do Zeissów czy innych dobrych szkieł. Canonów EF używa nadal cała masa ludzi.
tak czy siak aparaty po 30 koła to nisza jednak. Wygra ten który będzie miał osiągi w zakresie ISO i DR porównywalne/lepsze z ostatnimi wypustami i jak najtaniej wprowadzi GSa w segment semi pro. Ale nadal będzie masa ludzi co wybierze 50mpix zamiast super szybkich 24.

Przede wszystkim (zaryzykuję), że w 95% wypadków, GS nie jest do niczego potrzebny.
Kotlety, krajobrazy i takie tam - tu potrzeba porządnej matrycy z progresywnym skanem na poziomie 1/250 i pełnym DR i porządnej gęstości. Myśle, że jeszcze bardzo długo będzie takie rozgraniczenie. Mam nadzieję, że w R5mk2 właśnie taką matrycę pokaże Canon - i włączenie ES nie będzie powodowało szeregu ograniczeń.

p,paw

MstrG
15-11-2023, 15:44
Dziś w tak skomplikowanej elektronice i układach o bardzo wysokiej skali integracji nie jest specjalnym problemem zaprojektowanie układu. Problemem jest zaprojektowanie go tak żeby dało się go wykonać i przede wszystkim potem odpowiednie go wykonanie. Dziś z aspekcie dwóch ostatnich punktów Sony jest jednym z niewielu producentów, którzy to potrafią.
Przecież to nie jest tak, że Canon nie potrafi zaprojektować matrycy. Raczej ma problem z pozostałymi elementami układanki.

p,paw

Dlaczego dziś? Zawsze tak było. Dlatego obstawiam, że obie strony mają z tego korzyści. I powtórzę, nie wierzę, że Sony by tak szybko dopuściło Nikona do GS (o ile faktycznie pojawi się ona jeszcze przed IO) jeśli by nie musiało.

Jak bliska była ta współpraca Sony z Nikonem Z9 i czego dotyczyła? Dlaczego Nikon ma dostać matrycę przed samą olimpiadą? Nie odpowiedziałeś na te dwa pytania. Jeśli body z plotek by miało się pojawić przed igrzyskami to już pewnie nad nim pracują od dłuższego czasu.



Nikon kupuje matryce od Sony do momentu aż się to Sony opłaca. Sony działa prężnie poza rynkiem foto-video. Canon również. Nikon nie. Jeśli Nikon w całości polega na Sony w kwestii matryc to kiedyś mogą się obudzić z ręką w nocniku. Canon nie musi z nikim się dzielić, Sony trochę jeszcze musi, ale jest na dobrej drodze, żeby nie musiało. Nie wiadomo czy długofalowo nie będzie im się bardziej opłacało zagarnąć procenty z rynku które ma Nikon niż sprzedawać im technologie.

Przepraszam Cię najmocniej, ale to co napisałeś to stek bzdur :D


Przede wszystkim (zaryzykuję), że w 95% wypadków, GS nie jest do niczego potrzebny.
Kotlety, krajobrazy i takie tam - tu potrzeba porządnej matrycy z progresywnym skanem na poziomie 1/250 i pełnym DR i porządnej gęstości. Myśle, że jeszcze bardzo długo będzie takie rozgraniczenie. Mam nadzieję, że w R5mk2 właśnie taką matrycę pokaże Canon - i włączenie ES nie będzie powodowało szeregu ograniczeń.

p,paw

Jestem dokładnie tego samego zdania. Na tę chwilę każdy potencjalny kupiec musi sam sobie odpowiedzieć które parametry są dla niego ważniejsze - piszę głównie o sporcie. Poczekajmy jednak też z osądzaniem GS do pierwszych testów jak zarówno hardware jak i software będzie w wersji finalnej.

pawel.guraj
15-11-2023, 15:56
Dlaczego dziś? Zawsze tak było. Dlatego obstawiam, że obie strony mają z tego korzyści. I powtórzę, nie wierzę, że Sony by tak szybko dopuściło Nikona do GS (o ile faktycznie pojawi się ona jeszcze przed IO) jeśli by nie musiało.

Jak bliska była ta współpraca Sony z Nikonem Z9 i czego dotyczyła? Dlaczego Nikon ma dostać matrycę przed samą olimpiadą? Nie odpowiedziałeś na te dwa pytania. Jeśli body z plotek by miało się pojawić przed igrzyskami to już pewnie nad nim pracują od dłuższego czasu.



Jeżeli chodzi o "dostanie matrycy przed olimpiadą" to oczywiście chodziło mi o to, że Nikon pokaże body z GS przed olimpiadą. Zbyt daleki skrót myślowy.
Co do współpracy to oczywiście nie wiadomo - natomiast faktem jest, że z charakterystyki matryc stosowanych w Nikonach wynika że technologicznie są one w zasadzie identyczne z matrycami, które Sony produkuje do swoich body. Za to na przykład wygląda na to, że filtry kolorowe na matrycach są już autorską produkcją Nikona (i możliwe że Sony dostarcza matryce bez tych filtrów).

p,paw

Przemek_PC
15-11-2023, 17:10
,......

capo-di_tutti-capi
15-11-2023, 18:53
Nie jest tajemnicą (choć Nikon nigdy się do tego "oficjalne" nie przyznał) że produkcją matryc dla Nikona od wielu lat zajmuje się Sony. Nikon miał kilka romansów z innymi vendorami ale matryce w topowych modelach są od Sony. Nikon twierdzi, że aktywnie pracuje nad konstrukcją matryc - jednak późniejsze testy pokazują, że w zasadzie te konstrukcje niczym nie różnią się od konstrukcji Sony produkowanych na własne potrzeby.

W których modelach Sony są takie same matryce jak w Nikonach Z9/Z8 i Nikonie D500 :?:


Dziś w tak skomplikowanej elektronice i układach o bardzo wysokiej skali integracji nie jest specjalnym problemem zaprojektowanie układu. Problemem jest zaprojektowanie go tak żeby dało się go wykonać i przede wszystkim potem odpowiednie go wykonanie. Dziś z aspekcie dwóch ostatnich punktów Sony jest jednym z niewielu producentów, którzy to potrafią.
Przecież to nie jest tak, że Canon nie potrafi zaprojektować matrycy. Raczej ma problem z pozostałymi elementami układanki.


Matryca GS w kamerze Canon w 2016 roku https://www.optyczne.pl/10103-nowo%C5%9B%C4%87-Canon_EOS_C700_(EF_PL)_i_EOS_C700_GS_PL.html


-Fantazjujesz o z*******ości Sony.

--- Kolejny post ---


... Sony trochę jeszcze musi, ale jest na dobrej drodze, żeby nie musiało. Nie wiadomo czy długofalowo nie będzie im się bardziej opłacało zagarnąć procenty z rynku które ma Nikon niż sprzedawać im technologie.

-Przecież mogli odciąć od małych matryc dużą część smartfonowej konkurencji
zamiast patrzeć jak ich Xperie stają się rynkowym planktonem. :lol:

pawel.guraj
15-11-2023, 19:21
W których modelach Sony są takie same matryce jak w Nikonach Z9/Z8 i Nikonie D500 :?:
Matryca GS w kamerze Canon w 2016 roku https://www.optyczne.pl/10103-nowo%C5%9B%C4%87-Canon_EOS_C700_(EF_PL)_i_EOS_C700_GS_PL.html
-Fantazjujesz o z*******ości Sony.


1. Mylisz model z technologią. Sony produkuje matryce dla Nikona wedle jego życzeń (ilość Mpx, itp) ale na własnej technologii piksela.
2. Matryce GS istniały od dawna. Te, które ze względu na koszt nadawały się do DSLR miały tragiczne parametry sygnałowe (bardzo słaby DR), a to co się nadawały to kosztowały - tyle co kosztuje C700 ;) Tutaj chodzi o masową skalę produkcji do body za circa 10k USD.

W ofercie Canona pojawiły się bardziej ekonomiczne matryce GS - 19mpix, 12 bitów. Prawdopodobnie to modele, które będą rozwijane to docelowego, który znajdzie się w R1mk2 (choć można dalej wierzyć, że w R1)

P,paw

capo-di_tutti-capi
15-11-2023, 19:55
Od kiedy fotografowie sportu:

mają za dużo światła?
cierpią na za mały szum matryc?
mogą sobie pozwolić podczas zawodów na rozstawienie lamp studyjnych z softboksami?
[jak było na prezentacji A9 III]


-I Canon o tym wie, bo od ~40 lat to głównie jego aparaty są wybierane przez fotoreporterów -Sony chciałoby...


Canon nie eksperymentował z takimi "wynalazkami jak SLT -słynna technologia celofanu Sony.:roll:


Czy reporterzy naprawdę chcą cofnąć się z szumem i DR o 10 lat :?:
-bo sample z A9 III wyglądają jak z nie najlepszego aps-c.


Warunki na prezentacji były tak spreparowane, żeby można było wykorzystać możliwości A9
https://2.img-dpreview.com/files/p/TS600x450~sample_galleries/5079693977/2530982769.jpg
https://4.img-dpreview.com/files/p/TS600x450~sample_galleries/5079693977/2400858130.jpg
https://4.img-dpreview.com/files/p/TS600x450~sample_galleries/5079693977/9535573497.jpg
a duży szum i tak bije po oczach.

[o plastikowym renderowaniu obrazów -jak w pierwszych cyfrówkach https://www.dpreview.com/sample-galleries/5079693977/sony-a9-mark-iii-pre-production-sample-gallery
to nawet mi się nie chce zaczynać]

pawel.guraj
15-11-2023, 21:05
I właśnie dlatego bycie na drugim miejscu to dla wielu firm bardzo komfortowa sytuacja.
Canon w wypadku ML przyjął taką strategię i całkiem dobrze na tym wychodzi patrząc na wyniki finansowe. Nie musi eksperymentować z nowymi technologiami - robi to za niego Sony ponosząc ryzyko (na przykład słynny celofan).
Dogonienie kosztowało by zapewne znacznie więcej niż zyski z tego osiągnięte.

Dopiero po premierze A9 III i jakimś tam rozsądnym czasie okaże się czy tak na prawdę GS jest praktycznie potrzebny.

p,paw

MstrG
15-11-2023, 22:36
Tak dla rozluźnienia ;)

15532

Kolekcjoner
16-11-2023, 03:20
Tak dla rozluźnienia ;)

15532
BTW: technologia tego wizjera to Szajsung, masowa produkcja to Sony ;)...

A co do reszty to moim zdaniem jest bardzo mało rzetelnych danych na temat kto i co komu zleca, na jakich zasadach się to odbywa, czyje są wykorzystywane patenty/*, czyj sprzęt do produkcji itd. Tu jest tak dużo współzależności że podejrzewam bardzo nieliczni mają jakąś ostateczną wiedzę w tej materii.


/* - to jest coś co może decydować o tym kto kogo trzyma za jaja ;), to samo dotyczy maszyn do produkcji...

pawel.guraj
16-11-2023, 09:05
A co do reszty to moim zdaniem jest bardzo mało rzetelnych danych na temat kto i co komu zleca, na jakich zasadach się to odbywa, czyje są wykorzystywane patenty/*, czyj sprzęt do produkcji itd. Tu jest tak dużo współzależności że podejrzewam bardzo nieliczni mają jakąś ostateczną wiedzę w tej materii.


Pełna zgoda. Przecież to może być tak, że Nikon projektuje te wszystkie matryce a Sony klęczy na kolanach prosząc o możliwość ich produkcji ;-)

To co piszę wynika jedynie z technicznej analizy parametrów matryc - kto co z kim i jak, to oczywiście wynikające z tej analizy domysły.

p,paw

capo-di_tutti-capi
04-01-2024, 19:46
DPReview

Globalna migawka za cenę jakościi obrazu:

Badanie zdjęć a9 III pokazuje wszystko, czego można się spodziewać po zmniejszonej zdolności przepuszczania światła. Wyższa podstawowa czułość ISO nie jest z natury problemem dla strzelców sportowych, pozostaje więc po prostu pytanie, czy redukcja szumów jest opłacalna ze względu na wszystkie zalety superszybkiego fotografowania z szybkością 120 kl./s i globalnej migawki.

Ale co ten kompromis oznacza poza rynkiem sportu profesjonalnego? Nasze testy pokazują, że wydajność tego czujnika wiąże się ze spadkiem jakości obrazu, który może mieć mniej sensu w przypadku fotografii ogólnej. Co więcej, koszt zatrzymania jakości obrazu w zamian za dodatkową wydajność prawdopodobnie sprawi, że globalna migawka stanie się mniej atrakcyjna w mniejszych formatach APS-C i Cztery Trzecie, które nie mają tyle luksusu IQ, aby z nich rezygnować .

https://www.dpreview.com/articles/6717086661/sony-a9-iii-global-shutter-comes-with-an-image-quality-cost



--- Kolejny post ---

Porównania
https://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/fullscreen?attr18=daylight&attr13_0=sony_a9iii&attr13_1=sony_a7iii&attr13_2=sony_a9&attr13_3=nikon_z6ii&attr15_0=raw&attr15_1=raw&attr15_2=raw&attr15_3=raw&attr16_0=25600&attr16_1=25600&attr16_2=25600&attr16_3=25600&attr126_2=1&normalization=full&widget=898&x=-0.8793272860980798&y=0.07077326685463972

https://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/fullscreen?attr18=lowlight&attr13_0=sony_a9iii&attr13_1=sony_a7iii&attr13_2=canon_eosr3&attr13_3=nikon_z6ii&attr15_0=raw&attr15_1=raw&attr15_2=raw&attr15_3=raw&attr16_0=25600&attr16_1=25600&attr16_2=25600&attr16_3=25600&normalization=full&widget=898&x=0.10657967042834335&y=0.4974371056716418

atsf
05-01-2024, 12:20
A9 III to taki odpowiednik RF 200-800, czyli albo rybki, albo pipki :mrgreen:

pawel.guraj
06-01-2024, 17:25
Trudno się było spodziewać czegoś innego. Bazowe ISO 250 sugeruje a raczej dowodzi, że w pomiarach pewnie FWC wyjdzie mniej więcej na poziomie 1/2 tego co mają klasyki CMOS dual gain. Jak to mówią, to musi szumieć. Konstrukcyjnie wskazuje to, że niestety musieli pewnie sporą część elektroniki związanej z "zatrzaskiem" przenieść do warstwy pikseli - no i musieli na to poświęcić 2 transyztory dual-gain i pewnie kawałek samego elementu światłoczułego.

p,paw

WinSho
06-01-2024, 20:12
Oj tam aparat jest dla profi co robią sport i nie często korzystają z ISO 100 tylko raczej wyżej ze względu na czasy jakie się używa w sporcie.

pawel.guraj
06-01-2024, 22:28
A to jasna sprawa.
Wysoki DR i niskie ISO to nie jest bajka "targetu" tych puszek.

p,paw

Kolekcjoner
06-01-2024, 23:32
A9 III to taki odpowiednik RF 200-800, czyli albo rybki, albo pipki :mrgreen:

Czyżby? .... moje gumno ;) R8 lepiej tu wypada....