Zobacz pełną wersję : Nikon Zf nowa pełna klatka
https://www.nikon.pl/pl_PL/product/cameras/z-f?fbclid=IwAR2hgQKAkLxoj2jkqQwBpgy9FqSq40gCGxacDbF DPWNWkgEP7AWTEGALoYw
cena 11 599,00 zł
https://nikonrumors.com/2023/09/20/nikon-zf-camera-officially-announced.aspx/
15062
15063
15064
15065
15066
15067
15068
Podstawowe cechy
1. Tradycyjny projekt inspirowany kultowym aparatem filmowym FM2 firmy Nikon
Korpus ze stopu magnezu ma eleganckie, błyszczące wykończenie, które zapewnia bardziej autentyczny wygląd i wygodę, a pokrętła, spust migawki i włącznik zasilania są wykonane z mosiądzu, co zapewnia wysoką jakość. Posiada logo firmy Nikon używane w latach 70. i 80. XX wieku oraz wyrzeźbione litery i cyfry na górze aparatu. Pasja tego dziedzictwa projektowego jest obecna w szczegółach. Jeśli chodzi o uchwyt, należy zwrócić uwagę na zrównoważony wygląd i stabilność podczas używania z obiektywem pełnoklatkowym. Ponadto szczegółowo rozważono wyczucie działania spustu migawki. Co więcej, zastosowano sztuczną skórę o wyrafinowanym wyglądzie i fakturze, której kolor użytkownicy mogą wybrać jedną z sześciu opcji kolorystycznych Premium Exterior*, umożliwiając użytkownikom personalizację aparatu w celu lepszego dopasowania do ich indywidualnego stylu.
* Zależy od regionu.
2. Różnorodne funkcje poszerzające możliwości ekspresji obrazowej
Oprócz konwencjonalnych ustawień Picture Control [Monochromatyczny], aparat Z f został wyposażony w ustawienia Picture Control [Płaskie monochromatyczne] i [Głębokie tony monochromatyczne], każdy z unikalną charakterystyką tonów. Do selektora zdjęć/wideo (tryb zdjęć czarno-białych) dodano także dedykowaną pozycję [Czarno-biały], która umożliwia natychmiastowe przejście do trybu zdjęć czarno-białych poprzez proste obrócenie selektora, co poszerza możliwości użytkownika w zakresie ekspresji obrazowej. Aparat jest także wyposażony w szereg innych inspirujących funkcji i cech, w tym kreatywne ustawienia Picture Control, które umożliwiają bardziej kreatywną ekspresję obrazu, a także fotografowanie z przesunięciem pikseli Z f, które umożliwia tworzenie zdjęć o wysokiej rozdzielczości poprzez łączenie wielu NEF (RAW) — funkcję, którą jako pierwszy obsługuje model Z f.
3. Wydajność wideo odpowiadająca różnorodnym potrzebom w zakresie produkcji wideo
Z f obsługuje nagrywanie w aparacie w 10-bitowym formacie H.265, dzięki czemu użytkownicy mogą nagrywać wideo w pełnej skali przy minimalnej liczbie urządzeń peryferyjnych i bez konieczności stosowania zewnętrznego rejestratora. Obsługuje także nagrywanie wideo 4K UHD przy użyciu nadpróbkowania 6K* 1 , umożliwiając tworzenie wideo w wysokiej rozdzielczości. Kamera może także rejestrować do ok. 125 min.* 2 z 4K UHD/60p* 3 wideo dla scen wymagających dłuższego czasu nagrywania, a także wyposażony w wygodne możliwości nagrywania wideo i funkcje odziedziczone z Z 9, w tym możliwość regulacji czułości ISO w krokach co 1/6 EV i wyświetlanie czerwonej ramki podczas nagrywania wideo . Co więcej, zwiększona kompatybilność z produktami wypuszczanymi przez producentów akcesoriów poszerza gamę akcesoriów dostępnych dla użytkowników i przyczynia się do wygodnego nagrywania filmów.
*1 Nagrywanie w rozdzielczości 4K UHD/30p, 25p, 24p jest dostępne tylko przy ustawieniu obszaru obrazu na [FX].
*2 H.265 8-bit (MOV), [Automatyczne wyłączenie temperatury]: [Wysoka], w temperaturze 23°C/73°F, przy użyciu akumulatora litowo-jonowego EN-EL15c i zasilacza USB. Zalecane jest użycie zalecanej karty pamięci.
*3 W obszarze obrazu DX.
4. Najnowocześniejsze technologie zapewniające doskonałą wydajność fotografowania
Aparat Z f jest wyposażony w ten sam silnik przetwarzania obrazu EXPEED 7, co model Z 9. Zapewnia doskonałą wydajność śledzenia z wykrywaniem obiektów, umożliwiając utrzymanie ostrej ostrości na poruszających się obiektach. Tych samych dziewięciu różnych typów wykrywania obiektów obsługiwanych w Z 8 jest dostępnych zarówno w przypadku zdjęć, jak i nagrywania wideo. Co więcej, dolna granica zakresu wykrywania AF została rozszerzona do -10 EV* 1 , co umożliwia lepsze ustawianie ostrości w ciemnych miejscach i poszerza możliwości fotografowania. Ponadto aparat Z f zapewnia 5-osiową redukcję drgań w aparacie (VR), co zapewnia wydajność odpowiadającą skróceniu czasu otwarcia migawki o 8,0* 2 , co stanowi najlepszy wynik wśród aparatów Nikon z serii Z, a jednocześnie obsługuje ulepszoną elektroniczną redukcję drgań* 3 co jest przydatne przy nagrywaniu wideo. Poprawiają one jakość zdjęć wykonywanych z ręki w słabo oświetlonych lub ciemnych pomieszczeniach i przy dłuższych czasach otwarcia migawki. Z f to także pierwszy na świecie aparat* 4 obsługujący funkcję VR* 5 punktu ostrości , która eliminuje rozmycie na krawędziach kadru, nawet w przypadku kompozycji, w których obiekt znajduje się na skrajnej krawędzi.
*1 Pomiary wykonano w trybie fotograficznym przy czułości ISO 100 i temperaturze 20°C przy użyciu pojedynczego AF (AF-S) i obiektywu o maksymalnej przysłonie f/1,2.
*2 Pomiar przeprowadzono w oparciu o standardy CIPA w trybie [Normalny] VR przy użyciu teleobiektywu NIKKOR Z 24-120mm f/4 S.
*3 Gdy włączona jest elektroniczna redukcja drgań, kąt widzenia odpowiada kątowi obiektywu o ogniskowej około 1,25 razy większej niż używany obiektyw.
*4 Wśród aparatów bezlusterkowych dostępnych od 20 września 2023 r. Stwierdzenie na podstawie badań firmy Nikon.
*5 Nie działa, gdy używany jest obiektyw NIKKOR Z z wbudowaną funkcją VR, tryb pola AF jest ustawiony na [Automatyczny AF] i wyświetlanych jest wiele punktów ostrości lub trwa nagrywanie wideo.
5. Dodatkowe funkcje
Pierwszy aparat Nikon obsługujący nagrywanie wideo w trybie automatycznym z priorytetem migawki. Po wybraniu tego trybu użytkownik wybiera czas otwarcia migawki, a aparat reguluje przysłonę.
Do opcji trybu pola AF dodano opcje [Śledzenie 3D] (tylko w trybie fotograficznym) i [AF ze śledzeniem obiektu w ruchu] (tylko w trybie wideo).
Piksele używane do tworzenia obrazów i te używane w AF zapewniają optymalną ekspozycję dla każdego procesu, ułatwiając ustawienie ostrości na zamierzonym obiekcie, nawet jeśli sylwetka obiektu jest widoczna pod światło lub scena jest słabo oświetlona lub ciemna.
Zwiększono zasięg i liczbę punktów ostrości używanych w trybie automatycznego wyboru pola AF, aby zapewnić lepszą skuteczność ustawiania ostrości w przypadku odległych lub poruszających się obiektów.
Zwiększono opcje dostępne w niestandardowym trybie szerokokątnego AF, poprawiając skuteczność w przypadku scen z wieloma obiektami.
Zastosowanie silnika przetwarzania obrazu EXPEED 7 redukuje szumy w płaskich fragmentach obiektów i poprawia jakość obrazu.
Pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowy aparat serii Z wyposażony w odchylany monitor.
Odtwarzanie obrazu w orientacji pionowej i wyświetlanie menu <i> podczas odtwarzania zapewniają skuteczną obsługę fotografowania w orientacji pionowej.
Pierwszy aparat z serii Z obsługujący funkcję Touch Fn w celu dostosowania ustawień aparatu podczas kadrowania zdjęć w wizjerze.
Wysoka wydajność procesora przetwarzania obrazu EXPEED 7 umożliwia funkcję High-Speed Frame Capture+ (C30), która umożliwia uzyskanie szybkich zdjęć seryjnych* 1 z szybkością do 30 kl./s* 2 .
Wyposażony w funkcję robienia zdjęć przed wyzwoleniem* 3 , umożliwiającą rejestrowanie obrazów buforowanych do jednej sekundy przed całkowitym naciśnięciem spustu migawki.
Zapewnia funkcję zmiękczania skóry i funkcję równoważenia wrażeń portretowych, dzięki czemu użytkownicy mogą lepiej uzyskać zamierzone portrety.
Zawiera funkcję Rich Tone Portrait Picture Control, która lepiej oddaje szczegóły karnacji fotografowanej osoby.
Wykorzystuje technologię głębokiego uczenia się do identyfikacji sceny podczas robienia zdjęć w trybie automatycznego fotografowania, zapewniając optymalną kontrolę ekspozycji zgodnie ze sceną.
Obsługuje format HEIF, który rejestruje obrazy nieruchome o wysokiej jakości przy jednoczesnej redukcji ilości danych w pliku.
Doskonała odporność na kurz i krople* 4 umożliwia bezproblemowe fotografowanie nawet w trudnych warunkach.
Wyposażony w dwa gniazda kart pamięci, jedno obsługujące karty SD i drugie karty Micro SD.
Zastosowano podwójną powłokę, aby chronić czujnik obrazu przed kurzem.
Obsługuje łączenie zdjęć w formacie NEF (RAW) zarejestrowanych w trybie fotografowania z przesunięciem pikseli przy użyciu oprogramowania NX Studio wer. 1.5.0. Funkcje programu Picture Control Utility 2 zostały skonsolidowane, dzięki czemu regulację, stosowanie i zarządzanie programem Picture Control można przeprowadzić w jednej aplikacji.
Super aparat do moich voigtlanderow VM - trzeba poczekac jak ta matryca radzi sobie z obiektywami Leicowymi. A i do Canon EF jest adapter to i bedzie dzialac z Canonami EF. Wizjer 3,69MPix czyli jak w EOS R - to wg. mnie minimum zeby oceniac kadr przy recznym ostrzeniu.
________
Dzięki mocy obliczeniowej procesora EXPEED 7 i technologii głębokiego uczenia ten pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy zapewnia najlepsze wspomaganie ręcznego ustawiania ostrości: wykrywanie obiektu. Jeśli włączysz wykrywanie obiektu podczas fotografowania z ręcznym ustawianiem ostrości (MF), aparat Z f rozpozna obiekt i automatycznie ustawi na nim pole ostrości. To prawdziwa oszczędność czasu, gdy wykonujesz portrety ludzi, zwierząt lub ptaków, ponieważ możesz polegać na aparacie, który przesunie pole ostrości na twarz lub oko. Możesz skupić się na kompozycji. Wykrywanie obiektu w trybie MF działa niezależnie od tego, czy fotografujesz z użyciem wizjera, czy monitora. Możesz go również używać podczas fotografowania klasycznymi obiektywami z mocowaniem F.
____________
ciekawe o co tu chodzi? Czy jak w Leica SL aparat wyczuwa ze ostrzysz recznie manualnym szklem i powieksza ci obraz.
Super aparat do moich voigtlanderow VM - trzeba poczekac jak ta matryca radzi sobie z obiektywami Leicowymi. A i do Canon EF jest adapter to i bedzie dzialac z Canonami EF. Wizjer 3,69MPix czyli jak w EOS R - to wg. mnie minimum zeby oceniac kadr przy recznym ostrzeniu.
________
Dzięki mocy obliczeniowej procesora EXPEED 7 i technologii głębokiego uczenia ten pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy zapewnia najlepsze wspomaganie ręcznego ustawiania ostrości: wykrywanie obiektu. Jeśli włączysz wykrywanie obiektu podczas fotografowania z ręcznym ustawianiem ostrości (MF), aparat Z f rozpozna obiekt i automatycznie ustawi na nim pole ostrości. To prawdziwa oszczędność czasu, gdy wykonujesz portrety ludzi, zwierząt lub ptaków, ponieważ możesz polegać na aparacie, który przesunie pole ostrości na twarz lub oko. Możesz skupić się na kompozycji. Wykrywanie obiektu w trybie MF działa niezależnie od tego, czy fotografujesz z użyciem wizjera, czy monitora. Możesz go również używać podczas fotografowania klasycznymi obiektywami z mocowaniem F.
____________
ciekawe o co tu chodzi? Czy jak w Leica SL aparat wyczuwa ze ostrzysz recznie manualnym szklem i powieksza ci obraz.
Trzeba poczekać na wiarygodne testy
Dane techniczne: https://imaging.nikon.com/imaging/lineup/mirrorless/z_f/?fbclid=IwAR3BOrj4UvgSkQsIei9gWdxEEL6bevGMgOAkq1zM NNex8fAl2iVWyrDUfmU
https://www.youtube.com/watch?v=kbsGWZy_8L0
Chyba tak to dziala. W 10:30 w tym filmie facet ma jakis manualny obiektyw bez stykow - bo widac ze aparat nie ma inf o f/. I jak ostrzy to mu twarz sie powieksza.
Chyba tak to dziala. W 10:30 w tym filmie facet ma jakis manualny obiektyw bez stykow - bo widac ze aparat nie ma inf o f/. I jak ostrzy to mu twarz sie powieksza.
Dokładnie tak to wygląda i mówi też o tym.
15069
totamten
20-09-2023, 11:32
https://www.nikon.pl/pl_PL/product/cameras/z-f?fbclid=IwAR2hgQKAkLxoj2jkqQwBpgy9FqSq40gCGxacDbF DPWNWkgEP7AWTEGALoYw
cena 11 599,00 zł
https://nikonrumors.com/2023/09/20/nikon-zf-camera-officially-announced.aspx/
15062
15063
15064
15065
15066
15067
15068
Podstawowe cechy
1. Tradycyjny projekt inspirowany kultowym aparatem filmowym FM2 firmy Nikon
Korpus ze stopu magnezu ma eleganckie, błyszczące wykończenie, które zapewnia bardziej autentyczny wygląd i wygodę, a pokrętła, spust migawki i włącznik zasilania są wykonane z mosiądzu, co zapewnia wysoką jakość. Posiada logo firmy Nikon używane w latach 70. i 80. XX wieku oraz wyrzeźbione litery i cyfry na górze aparatu. Pasja tego dziedzictwa projektowego jest obecna w szczegółach. Jeśli chodzi o uchwyt, należy zwrócić uwagę na zrównoważony wygląd i stabilność podczas używania z obiektywem pełnoklatkowym. Ponadto szczegółowo rozważono wyczucie działania spustu migawki. Co więcej, zastosowano sztuczną skórę o wyrafinowanym wyglądzie i fakturze, której kolor użytkownicy mogą wybrać jedną z sześciu opcji kolorystycznych Premium Exterior*, umożliwiając użytkownikom personalizację aparatu w celu lepszego dopasowania do ich indywidualnego stylu.
* Zależy od regionu.
2. Różnorodne funkcje poszerzające możliwości ekspresji obrazowej
Oprócz konwencjonalnych ustawień Picture Control [Monochromatyczny], aparat Z f został wyposażony w ustawienia Picture Control [Płaskie monochromatyczne] i [Głębokie tony monochromatyczne], każdy z unikalną charakterystyką tonów. Do selektora zdjęć/wideo (tryb zdjęć czarno-białych) dodano także dedykowaną pozycję [Czarno-biały], która umożliwia natychmiastowe przejście do trybu zdjęć czarno-białych poprzez proste obrócenie selektora, co poszerza możliwości użytkownika w zakresie ekspresji obrazowej. Aparat jest także wyposażony w szereg innych inspirujących funkcji i cech, w tym kreatywne ustawienia Picture Control, które umożliwiają bardziej kreatywną ekspresję obrazu, a także fotografowanie z przesunięciem pikseli Z f, które umożliwia tworzenie zdjęć o wysokiej rozdzielczości poprzez łączenie wielu NEF (RAW) — funkcję, którą jako pierwszy obsługuje model Z f.
3. Wydajność wideo odpowiadająca różnorodnym potrzebom w zakresie produkcji wideo
Z f obsługuje nagrywanie w aparacie w 10-bitowym formacie H.265, dzięki czemu użytkownicy mogą nagrywać wideo w pełnej skali przy minimalnej liczbie urządzeń peryferyjnych i bez konieczności stosowania zewnętrznego rejestratora. Obsługuje także nagrywanie wideo 4K UHD przy użyciu nadpróbkowania 6K* 1 , umożliwiając tworzenie wideo w wysokiej rozdzielczości. Kamera może także rejestrować do ok. 125 min.* 2 z 4K UHD/60p* 3 wideo dla scen wymagających dłuższego czasu nagrywania, a także wyposażony w wygodne możliwości nagrywania wideo i funkcje odziedziczone z Z 9, w tym możliwość regulacji czułości ISO w krokach co 1/6 EV i wyświetlanie czerwonej ramki podczas nagrywania wideo . Co więcej, zwiększona kompatybilność z produktami wypuszczanymi przez producentów akcesoriów poszerza gamę akcesoriów dostępnych dla użytkowników i przyczynia się do wygodnego nagrywania filmów.
*1 Nagrywanie w rozdzielczości 4K UHD/30p, 25p, 24p jest dostępne tylko przy ustawieniu obszaru obrazu na [FX].
*2 H.265 8-bit (MOV), [Automatyczne wyłączenie temperatury]: [Wysoka], w temperaturze 23°C/73°F, przy użyciu akumulatora litowo-jonowego EN-EL15c i zasilacza USB. Zalecane jest użycie zalecanej karty pamięci.
*3 W obszarze obrazu DX.
4. Najnowocześniejsze technologie zapewniające doskonałą wydajność fotografowania
Aparat Z f jest wyposażony w ten sam silnik przetwarzania obrazu EXPEED 7, co model Z 9. Zapewnia doskonałą wydajność śledzenia z wykrywaniem obiektów, umożliwiając utrzymanie ostrej ostrości na poruszających się obiektach. Tych samych dziewięciu różnych typów wykrywania obiektów obsługiwanych w Z 8 jest dostępnych zarówno w przypadku zdjęć, jak i nagrywania wideo. Co więcej, dolna granica zakresu wykrywania AF została rozszerzona do -10 EV* 1 , co umożliwia lepsze ustawianie ostrości w ciemnych miejscach i poszerza możliwości fotografowania. Ponadto aparat Z f zapewnia 5-osiową redukcję drgań w aparacie (VR), co zapewnia wydajność odpowiadającą skróceniu czasu otwarcia migawki o 8,0* 2 , co stanowi najlepszy wynik wśród aparatów Nikon z serii Z, a jednocześnie obsługuje ulepszoną elektroniczną redukcję drgań* 3 co jest przydatne przy nagrywaniu wideo. Poprawiają one jakość zdjęć wykonywanych z ręki w słabo oświetlonych lub ciemnych pomieszczeniach i przy dłuższych czasach otwarcia migawki. Z f to także pierwszy na świecie aparat* 4 obsługujący funkcję VR* 5 punktu ostrości , która eliminuje rozmycie na krawędziach kadru, nawet w przypadku kompozycji, w których obiekt znajduje się na skrajnej krawędzi.
*1 Pomiary wykonano w trybie fotograficznym przy czułości ISO 100 i temperaturze 20°C przy użyciu pojedynczego AF (AF-S) i obiektywu o maksymalnej przysłonie f/1,2.
*2 Pomiar przeprowadzono w oparciu o standardy CIPA w trybie [Normalny] VR przy użyciu teleobiektywu NIKKOR Z 24-120mm f/4 S.
*3 Gdy włączona jest elektroniczna redukcja drgań, kąt widzenia odpowiada kątowi obiektywu o ogniskowej około 1,25 razy większej niż używany obiektyw.
*4 Wśród aparatów bezlusterkowych dostępnych od 20 września 2023 r. Stwierdzenie na podstawie badań firmy Nikon.
*5 Nie działa, gdy używany jest obiektyw NIKKOR Z z wbudowaną funkcją VR, tryb pola AF jest ustawiony na [Automatyczny AF] i wyświetlanych jest wiele punktów ostrości lub trwa nagrywanie wideo.
5. Dodatkowe funkcje
Pierwszy aparat Nikon obsługujący nagrywanie wideo w trybie automatycznym z priorytetem migawki. Po wybraniu tego trybu użytkownik wybiera czas otwarcia migawki, a aparat reguluje przysłonę.
Do opcji trybu pola AF dodano opcje [Śledzenie 3D] (tylko w trybie fotograficznym) i [AF ze śledzeniem obiektu w ruchu] (tylko w trybie wideo).
Piksele używane do tworzenia obrazów i te używane w AF zapewniają optymalną ekspozycję dla każdego procesu, ułatwiając ustawienie ostrości na zamierzonym obiekcie, nawet jeśli sylwetka obiektu jest widoczna pod światło lub scena jest słabo oświetlona lub ciemna.
Zwiększono zasięg i liczbę punktów ostrości używanych w trybie automatycznego wyboru pola AF, aby zapewnić lepszą skuteczność ustawiania ostrości w przypadku odległych lub poruszających się obiektów.
Zwiększono opcje dostępne w niestandardowym trybie szerokokątnego AF, poprawiając skuteczność w przypadku scen z wieloma obiektami.
Zastosowanie silnika przetwarzania obrazu EXPEED 7 redukuje szumy w płaskich fragmentach obiektów i poprawia jakość obrazu.
Pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowy aparat serii Z wyposażony w odchylany monitor.
Odtwarzanie obrazu w orientacji pionowej i wyświetlanie menu <i> podczas odtwarzania zapewniają skuteczną obsługę fotografowania w orientacji pionowej.
Pierwszy aparat z serii Z obsługujący funkcję Touch Fn w celu dostosowania ustawień aparatu podczas kadrowania zdjęć w wizjerze.
Wysoka wydajność procesora przetwarzania obrazu EXPEED 7 umożliwia funkcję High-Speed Frame Capture+ (C30), która umożliwia uzyskanie szybkich zdjęć seryjnych* 1 z szybkością do 30 kl./s* 2 .
Wyposażony w funkcję robienia zdjęć przed wyzwoleniem* 3 , umożliwiającą rejestrowanie obrazów buforowanych do jednej sekundy przed całkowitym naciśnięciem spustu migawki.
Zapewnia funkcję zmiękczania skóry i funkcję równoważenia wrażeń portretowych, dzięki czemu użytkownicy mogą lepiej uzyskać zamierzone portrety.
Zawiera funkcję Rich Tone Portrait Picture Control, która lepiej oddaje szczegóły karnacji fotografowanej osoby.
Wykorzystuje technologię głębokiego uczenia się do identyfikacji sceny podczas robienia zdjęć w trybie automatycznego fotografowania, zapewniając optymalną kontrolę ekspozycji zgodnie ze sceną.
Obsługuje format HEIF, który rejestruje obrazy nieruchome o wysokiej jakości przy jednoczesnej redukcji ilości danych w pliku.
Doskonała odporność na kurz i krople* 4 umożliwia bezproblemowe fotografowanie nawet w trudnych warunkach.
Wyposażony w dwa gniazda kart pamięci, jedno obsługujące karty SD i drugie karty Micro SD.
Zastosowano podwójną powłokę, aby chronić czujnik obrazu przed kurzem.
Obsługuje łączenie zdjęć w formacie NEF (RAW) zarejestrowanych w trybie fotografowania z przesunięciem pikseli przy użyciu oprogramowania NX Studio wer. 1.5.0. Funkcje programu Picture Control Utility 2 zostały skonsolidowane, dzięki czemu regulację, stosowanie i zarządzanie programem Picture Control można przeprowadzić w jednej aplikacji.
To gdybyś jednym zdaniem raczył: To oferuje więcej niż Canon R6 mk2 w tych samych pieniądzach, czy nie?
To gdybyś jednym zdaniem raczył: To oferuje więcej niż Canon R6 mk2 w tych samych pieniądzach, czy nie?
Odpowiem jednym słowem: TAK (https://blog.interfoto.eu/2022/09/04/obiektywy-tamron-w-mocowaniu-nikon-z/)
totamten
20-09-2023, 13:18
Odpowiem jednym słowem: TAK (https://blog.interfoto.eu/2022/09/04/obiektywy-tamron-w-mocowaniu-nikon-z/)
Dzięki!
Dzięki!
https://petapixel.com/2023/09/19/nikon-zf-hands-on-review-nostalgic-toy-or-modern-classic/
Hubert Multana
20-09-2023, 15:14
Dla fotografow spoko, dla hybrid shooterow i filmowcow w trybie 4K60 aparat przeladcza sie w tryb APS-C - LOL. R6markII (a nawet o blisko polowe tanszy R8) w 4K60 nie ma ani milimetra cropa.
cybulski
20-09-2023, 15:55
Body fajnie będzie wyglądać z klasycznie wyglądającymi manualami.
Ktoś kiedyś na forum Nikoniarzy nazwał serię Fuji X-T jako hipsterska biżuteria zrobiona na vintage. Ale dlaczego nie jeśli tylko jest zapotrzebowanie.
Fuji Xpro też było wzorowane chyba na hasellbladzie maloobrazkowym. https://www.fotopolis.pl/newsy-sprzetowe/aparaty-fotograficzne/954-panorama-drugiej-generacji-hasselblad-xpan-ii
djtermoz
20-09-2023, 15:57
Wygląda genialnie ale do ideału mu trochę brakuje:
- zdecydowanie za ciężki (ponad 700g)
- trochę za duży (analogi były mniejsze)
- brak pierścienia przysłony na obiektywach
- przekombinowane sterowanie - jakiś hybrydowy system PASM + nastawy analogowe jak w Fuji. Tak jakby chcieli zjeść ciastko i mieć ciastko.
- zdecydowanie za ciężki (ponad 700g)
Dżizas...
Plastikowa obudowa jak w Canonie R6 z tworzywa poliwęglanowego jest niby lepsza od magnezowej obudowy i pokręteł z mosiądzu w Nikonie Zf ?
W Nikonie Zf korpus składa się z górnej części i panelu przedniego ze stopu magnezu. Spust migawki posiada gwint do wkręcenia linki wyzwalacza spustu. A pokrętła czas otwarcia migawki , zmiany ISO oraz korekty ekspozycji na górnej płytce są wykonane z MOSIĄDZU, który – jak powiedział zespół firmy Nikon – wytrzyma warunki atmosferyczne i po dłuższym użytkowaniu wydobędzie te piękne odcienie.
15070
- trochę za duży (analogi były mniejsze)
???
Niby które analogi były mniejsze. Czyżby te jednorazowe dla amatorów niedzielnych fotek? Czy też pseudo wydmuszki z PCV udające analogowe aparaty pod koniec lat 80-tych? Bo te przygotowane do pracy profesjonalnej były o wiele większe. Miałeś kiedykolwiek w ręce Canona F1 New ???????? Otóż ten Canon F1 N (mam dwa) nawet bez dopiętego motoru AE Motor Drive FN i pryzmatu AE Finder FN waży 795 g i jest sporo większy (146.7 x 48.3 x 96.6 mm)
- brak pierścienia przysłony na obiektywach
Serio? Pokaż mi natywny obiektyw Canona serii RF mający analogowy pierścień przysłony na obiektywie! Nadmienię, że wszystkie Sigmy serii DG DN Art, których używam posiadają takowy pierścień z możliwością wyłączenie jego "klikania" podczas zmiany przysłony podczas filmowania.
15071
- przekombinowane sterowanie - jakiś hybrydowy system PASM
Nieznane = przekombinowane? Znaczy, że już miałeś w rękach Nikona Zf i go testowałeś i wiesz wszystko na temat jego obsługi?
+ nastawy analogowe jak w Fuji. Tak jakby chcieli zjeść ciastko i mieć ciastko.
Zapytam z ciekawości masz, albo kiedykolwiek miałeś i używałeś w pełni analogowy aparat z "nastawami analogowymi"? Wyprowadzę Cię przy okazji z błędu, że to nie Fuji wynalazło i wprowadziło "nastawy analogowe" w lustrzankach.
djtermoz
20-09-2023, 17:11
Dżizas...
Po prostu ten Nikon jest analogowy tylko z wyglądu. Jest mu bliżej do współczesnych bezlusterkowców i porównując w tez sposób, jego waga i rozmiary nie są niczym nadzwyczajnym. Mimo tego porównania ze starymi analogami uniknąć się nie da. Nie mam porównania z analogowymi Canonami. Ale mój Pentax MX waży niecałe 500g, ME Super waży 460g, nawet profesjonalny LX ważył 570g. Dla mnie więc Z f jest za ciężki.
A jeśli chodzi o pierścień przysłony to co mnie obchodzą obiektywy Canona RF? Ma być analogowy look and feel? To niech Nikon zrobi podpisany pierścień na obiektywach. Fuji zrobił.
cybulski
20-09-2023, 18:01
Bo Fuji od początku zrobił taki look, 2012, oraz szkła z pierścieniem jako filozofię systemu X. Teraz idą natomiast w nowoczesny design czego przykładem jest xh2, xh2s i nowe gfxy. Natomiast kultowa już seria X100 w odsłonie x100v gdzie popyt wielokrotnie przwyzszyl podaż, skłania pewnie Nikona do takiego ruchu. Aparat Zf mimo że fajnie wygląda, będzie raczej niszowy, kupią go dotychczasowe raczej użytkownicy Nikona, czy ktoś więcej? Nie sądzę. Ten trend już się wyczerpał. Nikon załapał się na końcówkę. Oczywiście nie zmienia to faktu że body jest ładne. Mnie się podoba.
--- Kolejny post ---
Gdybym miał się czegoś uczepić to tego że nie ma osobnych przycisków AF-L i AE-L z tyłu obok siebie. No i może tych 24mpix. Dla mnie 30mpix to brzmiałoby zdecydowanie lepiej. Więc powiem tak - ładna hipsterska biżuteria :) A obecnie w ramach hipsterskiej biżuterii robi u mnie Xpro3 :)
cohontes
20-09-2023, 18:10
Bo Fuji od początku zrobił taki look, 2012, oraz szkła z pierścieniem jako filozofię systemu X. Teraz idą natomiast w nowoczesny design czego przykładem jest xh2, xh2s i nowe gfxy.
Czy idą? No jeśli kolejne X-T6 będzie w takiej formie to można tak powiedzieć. Teraz po prostu na 10 rocznicę wydali dwa modele XH przez co mamy 2x PASM. X-H teoretycznie było od początku hybrydowym aparatem. X-S to seria dla vlogerów. No a cała reszta to już dobrze znany design.
Kolekcjoner
24-09-2023, 02:02
Bardzo elegancko się prezentuje.
Pamiętam jak jeszcze za komuny trafił w moje ręce FM2 - boszsz jakie zrobił na mnie wtedy wrażenie. To było coś spektakularnego :D.
Fajny taki powrót do przeszłości.
Heldbaum
24-09-2023, 11:15
Akurat FM2 był zawsze moim marzeniem i teraz go mam. I powiem Wam coś. Ten nowy Nikon Z, może i jest ładny, na pewno robi świetne zdjęcia i na pewno jest solidnie wykonany. Tylko że stawianie na sentymenty dotyczące FM2, jest całkowicie chybione. To tak, jakby porównywać nowego VW Beetle do starego Garbusa. Nikon FM2 był aparatem genialnym, bo był ideałem prostoty, niezawodności i trwałości. To była zupełnie inna filozofia robienia zdjęć.
I takie pytanie, z głupia frant. Czy mogę odpiąć od mojego Nikona FM2, doskonałą pięćdziesiątkę f1.8 i ot tak, założyć ją do tego Zf ? Bo jeśli nie, to tym bardziej odwoływanie się do legendy FM-2 nie ma sensu.
Żeby było jasne, ja nie mam nic przeciwko temu aparatu. Niech se bedzie! Nie podoba mi się tylko żerowanie na legendach, zwłaszcza wtedy, gdy reklamowany produkt, z legendą nie ma nic wspólnego...
capo-di_tutti-capi
24-09-2023, 12:41
I takie pytanie, z głupia frant. Czy mogę odpiąć od mojego Nikona FM2, doskonałą pięćdziesiątkę f1.8 i ot tak, założyć ją do tego Zf ?
Do Df mogłeś https://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/a/products-and-innovation/using-legacy-nikkor-lenses-with-the-nikon-df.html
ale on był pewnie za gruby https://cameradecision.com/topviewsizecomparison/Nikon-Zf-vs-Nikon-Df-top-view-size-comparison.jpg
Nikon od lat żeruje na własnej legendzie. ;)
publisher
24-09-2023, 13:56
Bo Fuji od początku zrobił taki look, 2012, oraz szkła z pierścieniem jako filozofię systemu X. Teraz idą natomiast w nowoczesny design czego przykładem jest xh2, xh2s i nowe gfxy. Natomiast kultowa już seria X100 w odsłonie x100v gdzie popyt wielokrotnie przwyzszyl podaż, skłania pewnie Nikona do takiego ruchu. Aparat Zf mimo że fajnie wygląda, będzie raczej niszowy, kupią go dotychczasowe raczej użytkownicy Nikona, czy ktoś więcej? Nie sądzę. Ten trend już się wyczerpał. Nikon załapał się na końcówkę. Oczywiście nie zmienia to faktu że body jest ładne. Mnie się podoba.
[...]
Generalnie podoba mi się wszystko co vintage, a sprzęty o których mowa mają taki look. Design Fuji - super, Nikony Zf(c) super. Przy czym akurat Zf wygląda mi na wielką landarę. Pomijając aspekt wizualny, a biorąc pod uwagę jego wagę przydałby się grip. No ale wizualnie by nie pasował.
Co do filozofii sterowania pokrętłami to Candar ma rację, że trzeba najpierw spróbować ją poznać, a nie pisać że słaba. Czytałem recenzje ergonomii Zfc, gdzie ludzie (chociażby tacy, którzy używali Fuji) piszą że to tylko kwestia przyzwyczajenia.
Nikon od lat żeruje na własnej legendzie. ;)
Tak, on jedyny i wyłącznie on. Żodyn inny producent sprzętu foto tego nie robi.
xD
Heldbaum
24-09-2023, 19:21
Robią to wszyscy. Firmy samochodowe, elektroniczne, zabawkarskie, biura podróży i cholera wie co jeszcze. Tylko że moim zdaniem, to jest pójście na łatwiznę. Bo są przecież i aparaty i samochody i mnóstwo innych przedmiotów, które są tak dobre, że nie muszą być nachalnie i na każdym kroku reklamowane. Klienci sami wiedzą co jest dobre i chętnie to kupują. Gdy ktoś jednak opiera swoją strategię marketingową na "odwoływaniu się do legendy", to ja zaczynam podejrzewać, że być może ten produkt nie ma tak naprawdę nic ciekawego do zaoferowania, poza nazwą i wyglądem. W szkołach marketingu uczy się studentów, że "emocje i sentymenty to jest najlepsza droga do sprzedania wszystkiego" i oni w to wierzą. A później musimy oglądać te godziny marketingowego bełkotu, który dawniej streszczono by w dwóch zdaniach. Ale tego też uczą w szkołach. Jak powiedzieć - mamy dziś ładną pogodę - w zwięzłym, trzystustronicowym opisie...
capo-di_tutti-capi
24-09-2023, 19:34
No tak, bo dzisiejsi konsumenci kierują się walorami sprzętu i nie zwracają w ogóle uwagi na reklamy. ;)
Heldbaum, twój wpis jest mocno oderwany od rzeczywistości.
Dzięki reklamie można sprzedać każde g...
...np. można przekonać ludzi, że oferuje im się inwestycję z gwarantowanym zyskiem 40% w rok.
[Każdy pamięta jakie telefony reklamował Lewandowski.]
Potężna marka -Samsung oferował sensowne bezlusterkowce [pod wieloma względami innowacyjne]
bez wielkiego marketingu w Europie oraz Stanach i nie zdobyły dużej poularności
i się zawinął z rynku.
Przemek_PC
24-09-2023, 21:42
Nie wiem o czym piszesz. Nie oglądam reklam bo z wyboru nie mam TV co gorąco polecam.
Jaka nachalna reklama? Ma być cisza nad nowym produktem? Każdy produkt jest reklamowany. Każdy youtuber miał w rekach R5 itd, dlaczego nie ma mieć Nikona Zf? Ludzi z Nikonami to interesuje, reszta nie musi tego oglądać.
Heldbaum
24-09-2023, 22:20
Ale ja nie mam nic przeciwko Nikonowi Fz. Nie mam też nic przeciwko reklamom, i zdaję sobie sprawę, że produkt trza jakoś wypromować. Tylko że porównywanie tego aparatu z "legendarnym FM2" przypomina mi dowcip - Czemu Syrenka jest lepsza od Rolls Royce'a? Bo Rolls Royce nie ma z boku listwy ozdobnej...
To mi się nie podoba i tyle. Z drugiej strony, Wam się może nie podobać, że mi się nie podoba. This is a democracy. Ale nie mówcie mi takich rzeczy, że "jestem oderwany od rzeczywistości", bo to jest śmieszne.
Kolekcjoner
24-09-2023, 22:41
W szkołach marketingu uczy się studentów, że "emocje i sentymenty to jest najlepsza droga do sprzedania wszystkiego" i oni w to wierzą.
No bo to prawda, czego mają tam uczyć - co robić żeby obniżyć sprzedaż ;)....
Reklamę i marketing to niektórzy spece z tych firm fotograficznych chyba w Biedrze kończyli, bo ze sprzętem jest tak, jak wtedy, gdy klient kupuje śledzia w pomidorach, otwiera, a tam zupa pomidorowa. Ze śledziem :mrgreen:
cybulski
25-09-2023, 08:08
A ja lubię rybki w pomidorach z puszki?
--- Kolejny post ---
Ale ja nie mam nic przeciwko Nikonowi Fz. Nie mam też nic przeciwko reklamom, i zdaję sobie sprawę, że produkt trza jakoś wypromować. Tylko że porównywanie tego aparatu z "legendarnym FM2" przypomina mi dowcip - Czemu Syrenka jest lepsza od Rolls Royce'a? Bo Rolls Royce nie ma z boku listwy ozdobnej...
To mi się nie podoba i tyle. Z drugiej strony, Wam się może nie podobać, że mi się nie podoba. This is a democracy. Ale nie mówcie mi takich rzeczy, że "jestem oderwany od rzeczywistości", bo to jest śmieszne.
Dzienna porcja narzekania zaliczona :)
cybulski
30-09-2023, 07:07
Z tymi uwagami się w pełni zgodzę https://fujixweekly.com/2023/09/20/where-nikon-went-wrong-with-the-zf/
Ogólnie podoba mi się koncepcja. Canon mógłby zrobic takie AE-1.
Z tymi uwagami się w pełni zgodzę https://fujixweekly.com/2023/09/20/where-nikon-went-wrong-with-the-zf/
A ja wręcz przeciwnie. Błąd logiczny autora tego tekstu. Jak mu się podoba "biżuteria" to niech sobie kupi złote łańcuchy na szyję. Będąc fanem jakiejś marki nie trzeba mieć klapek na oczach xD
System wybiera się dla obiektywów, których będzie się w nim używać! I tutaj akurat zgodzę z tym gościem, który tak zrobił https://www.youtube.com/watch?v=lpaiRLoXb_Y
Z systemu Fuji X zrezygnowałem właśnie dlatego, że nie było w nim szkieł z ogniskowymi których potrzebowałem a ceny były kosmiczne jak na APS-C
Z tymi uwagami się w pełni zgodzę https://fujixweekly.com/2023/09/20/where-nikon-went-wrong-with-the-zf/
Ja też.
Zresztą, od kiedy mam Canona EOS 650 (od 1990 r.) i przekonałem się, że można jednym pokrętłem i bez zbytniej gimnastyki poustawiać wszystkie parametry, które wszystkie są widoczne na jednym LCD, i nie trzeba biegać oczami od kąta, do kąta, to mocno sceptycznie podchodzę do wyciągania odrębnych elementów sterujących poszczególnymi funkcjami. Nawet przy EOS M5 zdarza mi się zapomnieć, że ten skurczybyk ma odrębne pokrętło do korekcji EV, i w panice kombinuję, jak tu wstawić, lub zmienić, tę korekcję, cisnąc guziki, i kręcąc tylnym kółkiem tak, jakbym miał w łapach lustrzankę :mrgreen:
Natomiast przy Zf najbardziej mi się rzuca w oczy brak konkretnego gripa, a to już jest dla mnie perwersja, a nie nostalgia.
capo-di_tutti-capi
30-09-2023, 12:02
Nie ma miejsca dla jednego modelu bez gripa?
Klasyczne lustrzanki MF i dalmierzowce nie miały gripów.
An iconic exterior design inspired by Nikon's historic FM2.
https://imaging.nikon.com/imaging/lineup/mirrorless/z_f/
15118
Przemek_PC
30-09-2023, 12:46
Mam klasyczną lustrzankę bez gripa (Practica MTL-5) i bardzo słabo się ją w ręce trzyma. Dobrze trzymało się w latach 80-tych kiedy o lepszych sprzęt było trudno.
Wbudowane gripy pojawiły się już erze lustrzanek na film i to było postęp przyjęty bardzo entuzjastycznie. Jeszcze dzisiaj jednym z pierwszych kryteriów oceny ergonomii korpusu jest obecność, wielkość i głębokość gripa, więc robienie korpusów bez gripa raczej nie zaspokaja niczyich potrzeb pod względem ergonomii, a ponieważ grip zwykle nie wystaje do przodu dużo bardziej, niż nawet obiektyw-naleśnik, to ta redukcja rozmiaru korpusu jest psu na budę.
Do aparatów Fuji ciągle widzę oferty na dodatkowe gripy do normalnego, poziomego kadru, ale żeby palec mógł sięgnąć spustu na korpusie, to one nawet nie zbliżają się ergonomią do tych wbudowanych.
Przez parę lat używałem Olympusa OM-4 i zawsze mi brakowało chociaż tej firmowej namiastki gripa, żeby choć pazury zaczepić, bo albo był w ogóle niedostępny na eBay, albo za chore pieniądze. Po podpięciu windera grip był już spoko, ale palec nie sięgał do klawiszy na korpusie, a to już było bardziej wkurzające.
Z tymi uwagami się w pełni zgodzę https://fujixweekly.com/2023/09/20/where-nikon-went-wrong-with-the-zf/
Ja się nie zgodzę. Dla niego jest problemem, że włączając preselekcję przysłony, nie działa pokrętło czasów?
Czy ja czegoś nie rozumiem, czy on?
Większość obiektywów Z ma sterowanie przysłona w obiektywie, nawet te robione przez Tamrona.
Moim zdaniem on nie bardzo wie o czym pisze, albo stara się udowodnić tezę, którą sobie wymyślił.
capo-di_tutti-capi
30-09-2023, 14:42
Wbudowane gripy pojawiły się w lustrzankach z elektrycznym przewijaniem filmu.
http://www.buhla.de/Foto/Konica/eFS-1Haupt.html
Wbudowane gripy pojawiły się w lustrzankach z elektrycznym przewijaniem filmu.
http://www.buhla.de/Foto/Konica/eFS-1Haupt.html
Zgadza się, bo gdzieś trzeba było upchnąć baterie R6, i dzisiaj grip też mieści baterie. To rozwiązanie ma już ponad 40 lat i nie gryzie się z klasycznym (pokrętłowym) sterowaniem funkcjami aparatu, więc nie widzę powodu, aby się cofać nieomalże do epoki króla Ćwieczka w imię samej estetyki.
capo-di_tutti-capi
30-09-2023, 15:08
FM-2 którym się inspirowali jest z 1982 roku
i wbudowanego gripa nie miał.
Canon AL-1 już tak klasycznie nie wygląda ze swym gripem https://mikeeckman.com/2018/03/canon-al-1-1982/?utm_content=cmp-true
Dali namiastkę jak w F3 czy dokręcany do FA.
Jakby wzorowali się na F-401 czy późniejszych...
https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Nikon_film_SLR_cameras
Z tymi uwagami się w pełni zgodzę https://fujixweekly.com/2023/09/20/where-nikon-went-wrong-with-the-zf/
A ja nie. Naciagane na siłę pod hasłem zostań w Fuji, nie zmieniaj na Nikona. Artykuł w domenie fujiweekly - co mają pisać?
.. od kiedy mam Canona EOS 650 (od 1990 r.) i przekonałem się, że można jednym pokrętłem i bez zbytniej gimnastyki poustawiać wszystkie parametry, które wszystkie są widoczne na jednym LCD, i nie trzeba biegać oczami od kąta, do kąta, to mocno sceptycznie podchodzę do wyciągania odrębnych elementów sterujących poszczególnymi funkcjami. Nawet przy EOS M5 zdarza mi się zapomnieć, że ten skurczybyk ma odrębne pokrętło do korekcji EV, i w panice kombinuję, jak tu wstawić, lub zmienić, tę korekcję, cisnąc guziki, i kręcąc tylnym kółkiem tak, jakbym miał w łapach lustrzankę :mrgreen:
Dla osoby pracujące niespiesznie (jak ja) to są rzeczy drugorzędne.
.Natomiast przy Zf najbardziej mi się rzuca w oczy brak konkretnego gripa, a to już jest dla mnie perwersja, a nie nostalgia.
Ależ jest grip i to na początku sprzedaży dodawany za darmo.
Dokręcany grip był w moim pierwszym "ważnym" aparacie - Canonie A1. Tak samo jest dokręcany w Nikonie FA. To do poprawy uchwytu, to nie musi mieć nic wspólnego z zasilaniem, podałem dwa przykłady. Aparaty te miały też inne opcjonalne gripy z silnikami i bateriami.
djtermoz
30-09-2023, 16:45
A ja się zgodzę - przynajmniej częściowo. Większość cyfrowych aparatów używa PASM co ma tę zaletę, że można przypisać jakiekolwiek pokrętło do zmiany przysłony czy czasu. Fuji zrobił to mniej więcej klasycznie - dedykowane pokrętła do ustawień (w tym pierścień na obiektywie). Ma to pewne zalety (System jest przejrzysty i od razu wiadomo jak obsłużyć aparat. Można też nawet ustawić wszystko jeszcze przed włączeniem aparatu.) ale ma też wady - np. nie można w tym systemie zrobić programowalnych ustawień (C1, C2, ...). Być może dlatego Fuji wprowadził modele aparatów z PASM dla tych, którzy tego potrzebują.
To co zrobił Nikon jest dla mnie w tej chwili niezrozumiałe. Być może zmienię zdanie jeśli się okaże, że system Nikona łączy prostotę Fuji z zaletami PASM.
Ale fakt, brak pierścienia przysłony na obiektywach trochę ujmuje z tego "analogowego doświadczenia".
Fakt. Istotne dla tych co używają C1 C2 itp. Tylko jak sądzę to nie będzie body do szybkiej pracy, reporterów itp. Ci co pracują wolno tego nie potrzebują. Ja nie korzystam z tych udogodnień. Przyznając, że to udogodnienia, dla innych. Dla mnie guzik ISO przy spuście to marnotrawstwo dobrego miejsca, ja wolałbym guzik L, którego nie oferuje żadne body. Ergonomia to bardzo indywidualna sprawa.
cybulski
30-09-2023, 17:46
W "analogowym" doświadczeniu, oprócz nawiązania do tradycji, chodzi też właśnie o to aby ten trójkąt przysłona-czas-iso mieć na kółkach, widoczne z góry, tak jak było tradycyjnie w aparatach klasycznie analogowych. Jeśli ktos tego nie potrzebuje to pytanie po co taki aparat nawiązujący wyglądem do vintage? Szkła z pierścieniem przysłony, z zaznaczonymi przysłonami, to naturalne uzupełnienie takiego aparatu. Bez tego jest to tylko niepełne nawiązanie do legendarnego wyglądu. Przy takim aparacie jest to wazny element user experience podczas używania. W przeciwnym razie lepiej się nie oszukiwać i sprawić sobie body z nowoczesnym disajnem. Bo wtedy to jest właśnie tylko biżuteria, niepełna, a nie nawiązanie do prawdziwej legendy. Takie jest moje zdanie usera Fuji od 2017. Opcje nowoczesne powinny być schowane w menu, możliwe do przypisania pod przyciskami ale na zewnątrz ma być pełna klasyka. PSAM trochę z tym koliduje. PSAM to inna filozofia używania.
Ale fakt, brak pierścienia przysłony na obiektywach trochę ujmuje z tego "analogowego doświadczenia
Mam cztery obiektywy z dodatkowym pierścieniem, którym mogę regulować przysłonę, czy to są obiektywy z pierścieniem przysłony, czy nie?
capo-di_tutti-capi
30-09-2023, 18:16
Szkła z pierścieniem przysłony, z zaznaczonymi przysłonami, to naturalne uzupełnienie takiego aparatu.
Pierwsze po lewej https://i0.wp.com/casualphotophile.com/wp-content/uploads/2015/04/canon-a-1-camera-review-12.jpg?ssl=1
Bez tego jest to tylko niepełne nawiązanie do legendarnego wyglądu. Przy takim aparacie jest to wazny element user experience podczas używania. W przeciwnym razie lepiej się nie oszukiwać i sprawić sobie body z nowoczesnym disajnem. Bo wtedy to jest właśnie tylko biżuteria, niepełna, a nie nawiązanie do prawdziwej legendy. Takie jest moje zdanie usera Fuji od 2017.
Oszukujesz się aps-c Fuji nawiązującymi do małoobrazkowych analogów.
cybulski
30-09-2023, 18:24
Pierwsze po lewej https://i0.wp.com/casualphotophile.com/wp-content/uploads/2015/04/canon-a-1-camera-review-12.jpg?ssl=1
Oszukujesz się aps-c Fuji nawiązującymi do małoobrazkowych analogów.
W Fuji zrobili to nawet lepiej.
Seria X100 czy Xpro stała się pożądanym klasykiem niemal jak klasyczna Leica.
capo-di_tutti-capi
30-09-2023, 18:32
Który analogowy Fuji ma wyższy status klasyka od Canon A-1?
[którego kółko z przysłonami w trybie Av zalinkowałem]
http://camera-wiki.org/wiki/Fuji#35mm_SLR_cameras
...
PSAM Nikon FA
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfa/fa2.htm
totamten
30-09-2023, 19:09
Z tymi uwagami się w pełni zgodzę https://fujixweekly.com/2023/09/20/where-nikon-went-wrong-with-the-zf/
Czyli jak to Sztaudynger ujął: "Styk - i ostygł".
cybulski
30-09-2023, 19:35
Który analogowy Fuji ma wyższy status klasyka od Canon A-1?
[którego kółko z przysłonami w trybie Av zalinkowałem]
http://camera-wiki.org/wiki/Fuji#35mm_SLR_cameras
...
PSAM Nikon FA
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfa/fa2.htm
Co to znaczy status? Kto go nadaje i jakie jest kryterium. Może cena białego kruka? Czy ten Canon jest białym krukiem, czy jest wysoko wyceniany, czy wprowadził rozwiązanie które przetrwało swój czas?
Dla mnie wyższe "statusy" ma np Xpro3 czy x100v. Są lepiej zaprojektowane wizualnie, spójne. Chociaż ten Canon wizualnie też jest wzorcowy. Poza tym dziwnym rozwiązaniem właśnie z trybem av i tv. Takich wzorcowych klasyków trochę jest.
--- Kolejny post ---
Mam taką książkę "50 najsłynniejszych aparatów w hidtorii" i zarówno Nikon F, Olympus Om jak i ten Canon są tam wymienione i omówione.
capo-di_tutti-capi
30-09-2023, 19:39
Każdy producent w pierwszych aparatach z czterema trybami doboru ekspozycji
miał inne sterowanie: Nikon FA, Canon A-1...
i nie ma jedynego klasycznego.
A Nikon to w neoklasyki umie:
2000 S3 2000
2001 FM3A
2005 SP 2005
2013 Df
i w pewnym sensie 1993 35Ti i 1994 28Ti. https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/58e7646c3e00be081c92c968/1542311787428-T19M3KFY0ARYQHJ6MYV0/cameraville_nikon_35_ti_camera_6.JPG?format=2500w
W "analogowym" doświadczeniu, oprócz nawiązania do tradycji, chodzi też właśnie o to aby ten trójkąt przysłona-czas-iso mieć na kółkach, widoczne z góry, tak jak było tradycyjnie w aparatach klasycznie analogowych. Jeśli ktos tego nie potrzebuje to pytanie po co taki aparat nawiązujący wyglądem do vintage? Szkła z pierścieniem przysłony, z zaznaczonymi przysłonami, to naturalne uzupełnienie takiego aparatu. Bez tego jest to tylko niepełne nawiązanie do legendarnego wyglądu.
1. Jak już napisano to aparaty analogowe miały różne rozwiązania jesli chodzi o kółka, funkcje na górnym panelu itd. Ta epoka trwała kilkadziesiąt lat. Analogowy był Olympus OM4, Canon EOS 3 i T90, Nikon F6 albo EM, Pentax ME i wiele, wiele innych, żaden z nich nie ma kółka czasów na górze body.
2. Absolutnie chodzi tylko o nawiązanie. Kopia jest absolutnie niemożliwa, no chyba że sie wyrzuci tylny LCD ;) ale nawet Leica z tego zrezygnowała.
Tak, niektórzy się zgadzają na to by to był aparat "w stylu vintage" i nie oczekują kopii konkretnego modelu. Także nie oczekują, że obiektywy będą vintage. Przynajmniej ja.
1. Jak już napisano to aparaty analogowe miały różne rozwiązania jesli chodzi o kółka, funkcje na górnym panelu itd. Ta epoka trwała kilkadziesiąt lat. Analogowy był Olympus OM4, Canon EOS 3 i T90, Nikon F6 albo EM, Pentax ME i wiele, wiele innych, żaden z nich nie ma kółka czasów na górze body.
2. Absolutnie chodzi tylko o nawiązanie. Kopia jest absolutnie niemożliwa, no chyba że sie wyrzuci tylny LCD ;) ale nawet Leica z tego zrezygnowała.
Tak, niektórzy się zgadzają na to by to był aparat "w stylu vintage" i nie oczekują kopii konkretnego modelu. Także nie oczekują, że obiektywy będą vintage. Przynajmniej ja.
Absolutnie się zgadzam z Jackiem w pkt. 1 i 2. Zresztą pisałem już wcześniej swoją opinię na ten temat. Cała reszta hejtu na ZF to zwykłe bicie piany osób, które zupełnie nie wiedzą jak obronić system w którym siedzą ^^
cybulski
01-10-2023, 07:03
Mnie Zf bardzo się podoba, szkoda że Canon nie zrobi właśnie coś w stylu A-1.
--- Kolejny post ---
1. Jak już napisano to aparaty analogowe miały różne rozwiązania jesli chodzi o kółka, funkcje na górnym panelu itd. Ta epoka trwała kilkadziesiąt lat. Analogowy był Olympus OM4, Canon EOS 3 i T90, Nikon F6 albo EM, Pentax ME i wiele, wiele innych, żaden z nich nie ma kółka czasów na górze body.
2. Absolutnie chodzi tylko o nawiązanie. Kopia jest absolutnie niemożliwa, no chyba że sie wyrzuci tylny LCD ;) ale nawet Leica z tego zrezygnowała.
Tak, niektórzy się zgadzają na to by to był aparat "w stylu vintage" i nie oczekują kopii konkretnego modelu. Także nie oczekują, że obiektywy będą vintage. Przynajmniej ja.
Nikon ma już jednego manuala do Zf Jacku, Nocta :)
Właśnie szkła też musiałyby mieć taki vintage look! Na początek 35 i 50mm wystarczy.
capo-di_tutti-capi
01-10-2023, 08:23
...
Pierwsze Pentax multi-mode to Super A i Program A
https://en.wikipedia.org/wiki/Pentax_Super-A#/media/File:Pentax_Super_A_top_part.jpg
Z wszystkich to właśnie Nikon FA ma sterowanie najbardziej klasyczne
i PSAM http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfa/operation/farighthandview.jpg
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfa/fa2.htm
Fuji X-Pro 1 i 2 oraz X100, S i T to nie mają kółka ISO.
cybulski
01-10-2023, 08:55
...
Pierwsze Pentax multi-mode to Super A i Program A
https://en.wikipedia.org/wiki/Pentax_Super-A#/media/File:Pentax_Super_A_top_part.jpg
Z wszystkich to właśnie Nikon FA ma sterowanie najbardziej klasyczne
i PSAM http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfa/operation/farighthandview.jpg
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfa/fa2.htm
Fuji X-Pro 1 i 2 oraz X100, S i T to nie mają kółka ISO.
xpro2 i xpro3 mają kółko ISO schowane w kółku czasów.
15119
--- Kolejny post ---
X100f i x100v już też tak samo.
capo-di_tutti-capi
01-10-2023, 09:20
Fakt. X-Pro2 ma.
Właśnie szkła też musiałyby mieć taki vintage look! Na początek 35 i 50mm wystarczy.
Przecież masz Voigtlaendery 15,35,40, 2x50 i 65mm pod mocowanie Z.
Vintage pełną gębą. Czego więcej potrzeba?
Z AF masz Nikkora 28 i 40mm.
O chińszczyźnie nie wspomnę.
Zf ma chyba najlepszy fokus-bajer dla użytkowników szkieł manualnych.
Od razu dodam, że focus peaking przy super jasnych szkłach, przy fotografowaniu we wszystkich systemach jest g-wart!
Przecież masz Voigtlaendery 15,35,40, 2x50 i 65mm pod mocowanie Z.
Vintage pełną gębą. Czego więcej potrzeba?
Z AF masz Nikkora 28 i 40mm.
O chińszczyźnie nie wspomnę.
Zf ma chyba najlepszy fokus-bajer dla użytkowników szkieł manualnych.
Od razu dodam, że focus peaking przy super jasnych szkłach, przy fotografowaniu we wszystkich systemach jest g-wart!Wiesz co, nadal myślałem o canonie w AE... powinienem o tym napisac ;)
I żeby zamiast tych ohydnych gum na pierścieniach ostrości i ogniskowej było porządne metalowe moletowanie.
Canon A-1 ma coś na kształt gripa - pod nim jest bateria.
capo-di_tutti-capi
01-10-2023, 13:07
Po Canonie raczej nie spodziewałbym się neoklasyka.
Kiedyś popełnił EF-M https://www.flickr.com/photos/behappy1_98/5640650965/in/pool-camerawiki/
Po Canonie raczej nie spodziewałbym się neoklasyka.
Kiedyś popełnił EF-M https://www.flickr.com/photos/behappy1_98/5640650965/in/pool-camerawiki/
Mam go i uważam, że lepszego rozwiązania sterowaniem typu PASM nikt inny nigdy nie zrobił.
Popatrz na Nikona F401x z roku 1987. To jeden z moich analogów.
I to się wcale nie przyjęło.
Popatrz na Nikona F401x z roku 1987. To jeden z moich analogów.
I to się wcale nie przyjęło.
No dobra, zrobił, ale u Nikona jeszcze trzeba było pilnować ustawienia pierścienia przysłony na obiektywie, a u Canona nie, bo go nie miał ;)
Wielkie mi pilnowanie. Była (jest) mechaniczna blokada na największej f. Robisz raz i zapominasz o tym.
Zresztą w Canonie sprzed ery EOS też trzeba było coś ustawić na obiektywie - pozycja A.
Ja tylko zauważę, że te wszystkie kręcioły na wierzchu korpusu po obu stronach celownika są może i fajne przy użyciu względnie lekkich obiektywów, kiedy można utrzymać aparat przy oku tylko prawą ręką, natomiast mając zapięty ciężki teleobiektyw, gdy lewą ręka trzeba go podtrzymywać, to maksymalnie dużo funkcji musi obsłużyć prawa dłoń bez utraty chwytu aparatu, a te staromodne dizajny niekoniecznie się do tego nadają.
cybulski
02-10-2023, 07:28
Lubię kręcioły na wierzchu :)
Ja tylko zauważę, że te wszystkie kręcioły na wierzchu korpusu po obu stronach celownika są może i fajne przy użyciu względnie lekkich obiektywów, kiedy można utrzymać aparat przy oku tylko prawą ręką, natomiast mając zapięty ciężki teleobiektyw, gdy lewą ręka trzeba go podtrzymywać, to maksymalnie dużo funkcji musi obsłużyć prawa dłoń bez utraty chwytu aparatu, a te staromodne dizajny niekoniecznie się do tego nadają.
Dodaj, że w sytuacjach gdy koś musi szybko zmieniac parametry (praca w manualu?). Używam ciężkiego tele.
W Nikonie jesteśmy przyzwyczajeni, że musimy trzymać wciśnięty przycisk (co oznacza użycie drugiej ręki) by zmieniac cos innego niż czas czy przysłonę. Miliony ludzi tego używaja i sie nie skarżą.
cohontes
02-10-2023, 16:53
Ja tylko zauważę, że te wszystkie kręcioły na wierzchu korpusu po obu stronach celownika są może i fajne przy użyciu względnie lekkich obiektywów, kiedy można utrzymać aparat przy oku tylko prawą ręką, natomiast mając zapięty ciężki teleobiektyw, gdy lewą ręka trzeba go podtrzymywać, to maksymalnie dużo funkcji musi obsłużyć prawa dłoń bez utraty chwytu aparatu, a te staromodne dizajny niekoniecznie się do tego nadają.
Dla mnie nie było to nigdy problemem w Fuji używając no w miarę dużego i ciężkiego 50-140. Raczej zależy od użytkownika.
Dla mnie nie było to nigdy problemem w Fuji używając no w miarę dużego i ciężkiego 50-140. Raczej zależy od użytkownika.
Podejście do ergonomii jest sprawą bardzo indywidualną. Mi np. odpowiada to, że mając 7D II wszystko jestem w stanie ustawić jedynie prawą ręką trzymając aparat, poza trybem pracy, ale to się ustawia raz na wstępie.
To samo jest z 6D i M5.
M2 i 550D już w ogóle i po całości dają się obsługiwać jedną ręką nawet przy przeglądaniu zdjęć, podczas gdy 7D II i 6D wymagają użycia obu rąk, i to jest dla mnie irytujące.
cybulski
03-10-2023, 16:40
Wielu z nas ceni sobie to jak jest w Canonie z obsługą guzików. Dla mnie wzorem był 5dmk4, 6D też ale jest trochę obcięty. Do Rki przyzwyczaiłem, brakuje jednak koła i joystika. Niby ekran po przyzwyczajeniu to równoważy że można przesuwać palcem punkt ostrości patrząc przez wizjer.
totamten
03-10-2023, 19:39
Wielu z nas ceni sobie to jak jest w Canonie z obsługą guzików. Dla mnie wzorem był 5dmk4, 6D też ale jest trochę obcięty. Do Rki przyzwyczaiłem, brakuje jednak koła i joystika. Niby ekran po przyzwyczajeniu to równoważy że można przesuwać palcem punkt ostrości patrząc przez wizjer.
Mi też mizianie po ekranie bardzo podeszło. Swoją drogą czy w powrocie do przeszłości któryś producent szarpnie się na smartfon a' la Motorola DynaTAC czy Mobira Cityman, albo elektryczny samochod z kabiną a' la Fort Model T ładowany na korbę? To będzie dopiero szpan!
totamten
03-10-2023, 20:31
Mi też mizianie po ekranie bardzo podeszło. Swoją drogą czy w powrocie do przeszłości któryś producent szarpnie się na smartfon a' la Motorola DynaTAC czy Mobira Cityman, albo elektryczny samochod z kabiną a' la Fort Model T ładowany na korbę? To będzie dopiero szpan!
Przepraszam za błąd, automat wiedział lepiej, że nie Ford, a Fort!
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.