Zobacz pełną wersję : [Bangi] Samoloty
Stary wątek, w którym nie wszystkim pokazywały się zdjęcia zamknąłem i ruszam z tym, w którym będą zdjęcia bezpośrednio.
SIAF 2022 r.
Program w tym roku był słaby, ale wybrałem się w zasadzie tylko i wyłączanie dla tych maszyn. Mimo, że do Łasku jest bliżej, to wychodzi, że dalej :lol:
R5 i R + EF 100-400 L mk 1 i RF 24-105/4 L
F-22 Raptor
1.
9422
2.
9423
3.
9424
4.
9425
5.
9426
6.
9427
Airbus A400 M z vortexami podczas Nato Days 2022
Zdjęcie w większym rozmiarze dostępne tutaj http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=628301
Canon EOS R + RF 100-500
7.
10031
Moim zdaniem trochę za ciasno kadrowane. Przydałoby się więcej, nomen omen, powietrza przed dziobem, zwłaszcza w przypadku maszyn w locie.
Moim zdaniem trochę za ciasno kadrowane. Przydałoby się więcej, nomen omen, powietrza przed dziobem, zwłaszcza w przypadku maszyn w locie.
Serio?
A jakby autor obrócił zdjęcie o 90 stopni w którąkolwiek stronę - to gdzie byłoby za mało "powietrza" - za samolotem, przed samolotem, u góry, czy też na dole? Przy fotach poduszkowca, śmigłowca oraz łodzi podwodnej również narzekałbyś, że za brakuje wody od spodu, za dużo dna albo za dużo nieba??? Jako zdjęcia dokumentujące są świetne i bardzo dobrze pokazują te maszyny w locie i tak właśnie ma być. Pięknie pokazane różne fruwacze przez autora!
Brakuje tylko wpisu, że śmigła samolotu autor zdjęcia powinien wpisać w ćwiartkę okręgu otrzymując tym samym spiralę Fibonacciego :roll: Złota spirala, to kolejny obiekt, który upodobali sobie miłośnicy złotej proporcji. Muszle, tor lotu owadów czy ptaków, galaktyki, huragany i wiele innych rzeczy mające podobno kształt złotej spirali. To zestaw popularnych mitów podobnych do tych o mitycznej plastyce obrazu w FF. Zupełnie jakby na świecie nie istniała zwykła chęć udokumentowania maszyny na ziemi, lub w locie bo konieczne jest dopisywanie nieistniejącej historii do zdjęcia.
Sorry Bangi że zaśmiecam ale to chyba identyczny nie? siedziałem w krzakach jak przelatywał
10055
Tak, to Airbus A400 tylko tym razem brytyjski.
Podejrzewam, że z Rzeszowa.
jan pawlak
17-01-2023, 23:18
Moim zdaniem trochę za ciasno kadrowane. Przydałoby się więcej, nomen omen, powietrza przed dziobem, zwłaszcza w przypadku maszyn w locie.
Jestem tego samego zdania, gdy w ruchu to w kierunku ruchu trochę więcej przestrzeni/miejsca w kadrze. Takie mam odczucie
jp
Odnośnie ciasnego kadrowania - ogólnie zgadzam się i mam świadomość, że zgodnie z "kanonami" fotografii ruch potrzebuje przestrzeni, ale ja raczej nie jestem artystą, a dokumentalistą i świadomie tak ciasno kadruję, by przede wszystkim skupić się na statku powietrznym. Tak więc w pełni rozumiem i szanuję zdanie bakulik i jan pawlak, niemniej pozostanę przy swoim sposobie.
Tym razem McDonnell Douglas F/A-18 A Hornet
Canon EOS R + RF 100-500
Zdjęcie w większym rozmiarze dostępne tutaj http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=628548
8.
10057
Właśnie tak się fotografuje samoloty i mi na takich zdjęciach najbardziej zależało, gdy się jeszcze zajmowałem pokrewnym tematem: maksimum detali, a nie jakieś poje...ne kompozycje i artystyczne klimaty w rodzaju zachód słońca albo rybie oko :mrgreen:
Czasami popełnię jakieś quasi artystyczne jak materiał pozwala np. takie (miało być stylizowane na TOP GUN :lol:)
9.
10061
z takiego:
10
10062
konieczne jest dopisywanie nieistniejącej historii do zdjęcia.
Tak samo, jak konieczne jest dopisywanie komentarzy do nieistniejących słów. Gdzie wspominałem coś o złotym podziale czy spirali Fibonacciego? Trochę się chyba za bardzo zapędziłeś w swojej krucjacie przeciwko wszystkim i wszystkiemu. Wyraziłem własne zdanie (chyba wolno, to jest forum dyskusyjne, więc służy do dyskusji) na temat opublikowanych zdjęć (nie Twoich zresztą), a ty przypuszczasz na mnie frontalny atak wyssanymi z palca zarzutami. Tekstu o samolocie do góry nogami i poduszkowcu nawet nie będę komentował.
Odnośnie ciasnego kadrowania - ogólnie zgadzam się i mam świadomość, że zgodnie z "kanonami" fotografii ruch potrzebuje przestrzeni, ale ja raczej nie jestem artystą, a dokumentalistą i świadomie tak ciasno kadruję, by przede wszystkim skupić się na statku powietrznym.
Nie chodziło mi o żadne kanony. Zauważ, że na zdjęciach w locie masz mocniej przycięty kadr przed niż za samolotem. Szczególnie zdjęcie nr 5 oglądane w małej skali (np. na telefonie) wygląda, jakby samolot niemalże dotykał dziobem krawędzi zdjęcia (podobnie zresztą na zdjęciu nr 2, ale tu jest tak samo ciasno z obydwóch stron). Moim (podkreślę to raz jeszcze) zdaniem przydałoby się tam więcej przestrzeni (więcej niż jest teraz, a nie więcej niż za samolotem). Zdjęcie nr 5 sprawia wrażenie, jakby samolot uciekał z kadru, przesunął się w chwili pomiędzy decyzją o naciśnięciu spustu migawki a momentem wykonania zdjęcia. Na #2 i #6 osobiście dałbym większy odstęp od krawędzi z każdej strony. Skoro jednak jest to świadome tak skadrowane – Ty tu jesteś autorem.
Bangi
Posłuchaj innych i przekadruj, to nic nie kosztuje. Nr9 wciśnij silniki w prawy dolny róg i wyceluj dziób w lewy górny, niech zostanie tam przestrzeń, widoku technicznego samolotu to nie zmieni ale odbiór będzie zupełnie inny. Warto obcykać temat.
Bangi
Posłuchaj innych i przekadruj, to nic nie kosztuje. Nr9 wciśnij silniki w prawy dolny róg i wyceluj dziób w lewy górny, niech zostanie tam przestrzeń, widoku technicznego samolotu to nie zmieni ale odbiór będzie zupełnie inny. Warto obcykać temat.
Będzie tylko o włos lepiej, o ile autor zdecyduje się obrócić obraz tak, jak już to zrobił, bo dalej będzie ciasno. Paradoksalnie nietypowa kompozycja chyba sprawdza się lepiej. Moim zdaniem ;)
Obraz jak na koniec filmu – główny bohater odlatuje w dal. Ładny kadr. Nie tak ciasny, jak wcześniejsze. Na tym zdjęciu powietrza przed dziobem jest dosyć. ;)
Na 5-tce chodziło o to by nie ciąć marchewki.
Odnośnie 9 - kto co lubi, można i tak ;)
Ja akurat bardzo lubię gazy na niebie.
11.
10075
To jeszcze taki ciasny panning ;)
EOS 6D + C 100-400 L mk 1
12.
10076
Te gazy z tyłu to jakoś tak źle się kojarzą
A te śmigła to naturalnie powyginane ??
A te śmigła to naturalnie powyginane ??
Tak, jak chcesz zgłębić temat
https://www.google.com/search?q=A+400+m+%C5%9Bmig%C5%82a&oq=A+400+m+%C5%9Bmig%C5%82a+&aqs=chrome..69i57.7552j0j7&client=ms-android-google&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Odkupuję trochę "szufladę"
Air Show Radom 2018 i Bieliki
C 6d2 + C 100-400 L mk 1
większy rozmiar dostępny tutaj http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=629054
13.
10223
Pixele ;)
SIAF 2018
C 6d2 + C 100-400 L mk 1
większy rozmiar dostępny tutaj http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=628964
14.
10224
belmondo81
09-02-2023, 21:12
Fajne :shock:
Dziś bardziej statycznie.
Bell AH-1 Z Viper / US Marine Corps
Nato Days 2021
Większy rozmiar: http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=630427
15.
10641
Kilka "nowych" strzałów.
16. Widok na EPKK z odległości ok. 5,5 km. Większy rozmiar tutaj: http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=636333
12373
17. B737 na lotnisku Ngurah Rai International Airport na Bali. Większy rozmiar tutaj: http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=635647
12374
18. Jumbo w Rzeszowie. Większy rozmiar tutaj: http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=636127
12375
19. Hercules w Rzeszowie i śmigła wygięte przez elektroniczną migawkę. Większy rozmiar tutaj: http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=635948
12376
Na razie takie jedno wypatrzone na karcie z Air Show Radom.
Tutaj większy rozmiar http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=647929
20.
14758
Na razie takie jedno wypatrzone na karcie z Air Show Radom.
Tutaj większy rozmiar http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=647929
20. 14758
Świetne! No i warunki z tego co słyszałem mieliście słabe bo zero chmur i cały czas pod słońce! Tym bardziej doceniam kunszt!
Świetne! No i warunki z tego co słyszałem mieliście słabe bo zero chmur i cały czas pod słońce! Tym bardziej doceniam kunszt!
Ja byłem w niedzielę, właśnie m.in przez to, że było więcej chmur. Belg w zasadzie latał jak słońce było już za nami.
Udało się również w Radomiu coś z dłuższym czasem, choć śmigieł w powietrzu nie udało mi się domknąć ;)
Tutaj większy rozmiar http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=648998
21.
14963
Nasz F-16 na starcie do pokazu w niedzielę.
Tutaj większy rozmiar: http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=649506
22.
14965
Nasz F-16 na starcie do pokazu w niedzielę.
Tutaj większy rozmiar: http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=649506
22.
14964
Podgląd (załącznik) się nie wyświetla pokazuje się jako link i prowadzi do „ups coś poszło nie tak”
Link do lotnictwo.net działa
Podgląd (załącznik) się nie wyświetla pokazuje się jako link i prowadzi do „ups coś poszło nie tak”
Link do lotnictwo.net działa
Nie wiem co się wydarzyło, ale poprawiłem. Dzięki za zwrócenie uwagi.
Nato Days w Ostravie w tym roku zupełnie mi nie wyszło. Generalnie mało fociłem, bardziej oglądałem, ale udało się złapać jeden kadr, którego jeszcze w tym stylu nie miałem
Większy rozmiar: http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=650734
23.
15104
Przemek_PC
25-09-2023, 21:42
Zdjęć samolotów jest mnóstwo w sieci a pokazy moim zdaniem lepiej zapamiętać "sercem" niż spędzić je na patrzeniu w wizjer. Zawsze dziwię się ludziom nagrywającym koncerty, gapiacym się w telefony zamiast na scenę.
To jest odwieczny problem fotografów i sportu i przyrody i landszafciarzy i pewnie wielu innych. Tez bym chcial sie rozdwoic, zeby jeden ja focil, a drugi podziwiał oczami :) wszystkie te sytuacje gdy magiczna chwila trwa… wlasnie, chwilę i w tych paru minutach albo wrecz sekundach masz czas na kilka ujęć, krotki film i podziwianie oczami.
bzdura1979
26-09-2023, 09:15
Zdjęć samolotów jest mnóstwo w sieci a pokazy moim zdaniem lepiej zapamiętać "sercem" niż spędzić je na patrzeniu w wizjer. Zawsze dziwię się ludziom nagrywającym koncerty, gapiacym się w telefony zamiast na scenę.
Takie stawianie sprawy stawia pod znakiem zapytania sens fotografowania w ogóle, może poza zdjęciami rodzinnymi. Wszystko już obfotografowano milion razy. Nawet w streecie wszystko już było. Po co focić, lepiej zapisać w sercu.
Zdjęć samolotów jest mnóstwo w sieci a pokazy moim zdaniem lepiej zapamiętać "sercem" niż spędzić je na patrzeniu w wizjer. Zawsze dziwię się ludziom nagrywającym koncerty, gapiacym się w telefony zamiast na scenę.
Przecież ideą fotografii jest zrobienie własnego zdjęcia danego tematu, a potem lepszego zdjęcia, niż poprzednie, i tak dalej. Czasami próbuje się aż do usranej śmierci, ale na tym polega ta pasja, natomiast samym gapieniem się zajmują się Mugole :mrgreen:
pawel.guraj
26-09-2023, 09:41
Prawda jest też taka, że dziś trudno na pokazach nie odbywających się w jakimś na prawdę ciekawym terenie zrobić dobre zdjęcie.
Skyshotów zrobionych na tysiąc pięćset sposobów nie brakuje.
No ale to typowa cecha hermetycznych hobby jak spotting, trainspotting, ptasiarstwo, statkarstwo itp.
p,paw
Prawda jest też taka, że dziś trudno na pokazach nie odbywających się w jakimś na prawdę ciekawym terenie zrobić dobre zdjęcie.
Skyshotów zrobionych na tysiąc pięćset sposobów nie brakuje.
No ale to typowa cecha hermetycznych hobby jak spotting, trainspotting, ptasiarstwo, statkarstwo itp.
p,paw
Zgadzam się w pełni,, dlatego ja czasami wole zrobić jakieś kołowanie na ziemi, niż kolejny raz eFa lub Jurka n niebieskim tle, no chyba, że ma fajne malowanie. Mam całą masę "autobusów" w "szufladzie", które co jakiś czas jak widzę, że dalej tam siedzą, po prostu zaczynam kasować.
Marek Kowal
26-09-2023, 12:36
Nie zgodzę się z opinią Pawła i Marcina, bardzo dobrych zdjęć z pokazów między innymi skyshotów jest bardzo mało. Wpływ na to ma kilka elementów. MZ bez posiadania jasnej stało ogniskowej, długiej optyki, wiedzy o charakterystyce "miejscówek" pokazów, a nawet
znajomości show demo teamów, jest ekstremalnie trudno wykonać kadr ciekawy,i w bardzo dobrej jakości. Nie bez znaczenia jest również biegłość w postprodukcji. Rzeczą oczywistą jest posiadanie odpowiedniej praktyki, co dla nas amatorów nie jest
łatwe ani tanie. Dla mnie wykonanie takich zdjęć jest i zapewne będzie zawsze wyzwaniem. I dlatego coraz bardziej lubię pokazy, a wycieczki pod rodzimy plot /epwa/ mnie nudzą.
pozdr,MK.
pozdr,MK.
Przemek_PC
26-09-2023, 12:42
Pytanie zasadnicze, idę na pokazy/koncert czy idę robić zdjęcia? Dwóch rzeczy jednocześnie nie da się robić na 100% więc albo zdjęcia będą takie sobie albo wspomnienia z wydarzenia mgliste.
pawel.guraj
26-09-2023, 13:01
Pytanie zasadnicze, idę na pokazy/koncert czy idę robić zdjęcia? Dwóch rzeczy jednocześnie nie da się robić na 100% więc albo zdjęcia będą takie sobie albo wspomnienia z wydarzenia mgliste.
A to bardzo różnie bywa. O ile pokazy grupowe rzeczywiście czasami bardziej warto oglądać nieuzbrojonym okiem, to smaczki pokazów solowych naczęściej objawiają się gdzieś wysoko przy wykonywaniu figur - tu zdecydowanie lepiej widać je przez "lufę" niźli na golasa.
p,paw
Marek Kowal
26-09-2023, 13:03
Air show, to impreza o szerszym zakresie niż np: koncert, choć by dlatego, że trwa kilka dni. Da się pogodzić jedno z drugim,
zdjęć nie da się /zwykle/ robić non stop, choć to obszerniejszy temat.
Wydarzenia kulturalne to troche inna działka, na koncertach cykne moze kilka fot i nagram ze dwa filmiki, to wszystko. Raz jeden rejestrowalem tylko z calym sprzetem koncert Nocnego Kochanka, ale to bylo z duzej odleglosci i z wysokosci.
Ostatnio znów wykopki z szuflady, tym razem Air Show Radom 2018 ;)
Pogoda była do kitu.
24.Ukraiński Su-27
15611
25. AWACS
15612
26. Trójca: 2 x PLZ-130 Orlik & AT-6 Texan
15613
Fajne! Do kitu, jak do kitu, ale kondensacje nietuzinkowe:D
Niesamowite dla mnie wrażenie robił ten Su-27.
Z wczoraj. Miał być start ale się nie wyrobił przed zachodem, szybka zmiana miejscówki i w myśl mojej teorii, że szczęście sprzyja próbującym popełniłem dwa takie kadry spotterskie ;)
27. Boeing 787 Dreamliner / lotnisko w Krakowie
15710
większy rozmiar tutaj: http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=659190
Dodam, że odszumianie SI w Lr czyni cuda...
28. a tu jeszcze w oczekiwaniu na zgodę na zajęcie pasa (za statyw posłużył dach samochodu) ;)
15711
Przemek_PC
31-01-2024, 13:51
We właściwym miejscu o właściwej porze i do tego z aparatem. Nie wiadomo tylko czy oderwał się od ziemi :)
We właściwym miejscu o właściwej porze i do tego z aparatem. Nie wiadomo tylko czy oderwał się od ziemi :)
Oderwał, oderwał i poleciał do Chicago.
Widok na pas w Krakowie z bonusem.
Większy rozmiar tutaj https://lotnictwo.net.pl/gallery/photo/aircraft-Airport_-_Runway/airline-/reg-EPKK/cn-/foto-672471.html
29.
17748
Start do pokazu w Nowym Targu
Większy rozmiar tutaj: http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=674232
30.
17908
Coraz rzadziej mi się chce w to bawić, ale czasami jeszcze siądzie jakaś 1/20.
North American OV-10 B Bronco podczas Świdnik Air Festival.
Większy rozmiar tutaj: https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=677011
40.
18064
Musiałem się wybrać na testy R6m2 :)
R6m2 + RF 100-500
Większy rozmiar i exif tutaj : https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=677897
41.
18126
Fajny, jakie parametry foty? Bo chyba ciemno bylo
Fajny, jakie parametry foty? Bo chyba ciemno bylo
Ogniskowa:363
Czas ekspozycji:1/15s
Przysłona: f/6.3
ISO:320
Wow, to się nazywa mieć opanowanego skilla utrzymania aparatu w ruchu :)
Wow, to się nazywa mieć opanowanego skilla utrzymania aparatu w ruchu :)
Bardzo duże znaczenie ma ćwiczenie tego. Ja ostatnio coraz rzadziej mam czas. Oczywiście łatwiej to zrobić obecnie zestawem R6m2 + RF 100-500, ale 6d i 100-400 L (mk1) też dawałem radę (wtedy było więcej okazji do ćwiczeń).
Tak czy siak dużą satysfakcję dają mi takie strzały (jak siądzie) lub frustrację (ja nie siada).
Latające koty w Świdniku ;)
R + RF 100-500
większy rozmiar tutaj: https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=678193
42.
18141
MIG-29 Słowackich Sił Powietrznych, 2018 r.
6d2 + EF 100-400 L
43.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/6a/6a19ca471c4cce1f42b9fcf1ef9790d2.jpg
mig-23 słowackich sił powietrznych, 2018 r.
6d2 + ef 100-400 l
43.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/6a/6a19ca471c4cce1f42b9fcf1ef9790d2.jpg
mig 29 :)
Ja tu widze dywizjon 303 ;)
mig 29 :)
Oczywiście, chyba jeszcze spałem jak pisałem.
Długo się wzbraniałem przed różnymi obliczeniowymi technologiami, ale okazuje się, że nie taki diabeł straszny.
44.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/00/00d3cd5f305bda079566d1206aba8025.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=680071&aircraft=aircraft-Airbus_A321-251NX&airline=airline-Wizz_Air&r=HA-LGH&c=11709)
Długo się wzbraniałem przed różnymi obliczeniowymi technologiami, ale okazuje się, że nie taki diabeł straszny.
Dzięki funkcji Super Resolution w LR udało mi się wyciągnąć to zdjęcie do akceptowalnej dla mnie jakość i rozmiaru 1902px, po wykadrowaniu oczywiście.
Co ciekawe dużo lepszy efekt osiągnąłem z TIFF-a wygenerowanego wcześniej z DPP niż z RAW-a wołanego w LR - być może nie umiem w LR :roll:
Po kliknięciu otworzy się 1920px.
44.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/00/00d3cd5f305bda079566d1206aba8025.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=680071&aircraft=aircraft-Airbus_A321-251NX&airline=airline-Wizz_Air&r=HA-LGH&c=11709)
Oooodloot..., a w zasadzie przylot z Dubaju ;)
Boeing 737 MAX.
EOS R + RF 100-500
45.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/95/955a533d2f4b7e6297df6ee459351738.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=680479&aircraft=aircraft-Boeing_737-8_MAX&airline=airline-flydubai&r=A6-FMI&c=60984)
przechdzając się po flickrze, linki zaprowadziły mnie do grupy 400tki, a tam jeden koleś zaspamował całą grupę takimi maszynami ;) może znajdziesz tam coś ciekawego :D
https://www.flickr.com/groups/canon-rf-400mm-f28l-is-usm/pool/bjcc/
przechdzając się po flickrze, linki zaprowadziły mnie do grupy 400tki, a tam jeden koleś zaspamował całą grupę takimi maszynami ;) może znajdziesz tam coś ciekawego :D
https://www.flickr.com/groups/canon-rf-400mm-f28l-is-usm/pool/bjcc/
Dzięki! Właśnie przeglądam, niektóre maszyny całkiem spoko :)
przechdzając się po flickrze, linki zaprowadziły mnie do grupy 400tki, a tam jeden koleś zaspamował całą grupę takimi maszynami ;) może znajdziesz tam coś ciekawego :D
https://www.flickr.com/groups/canon-rf-400mm-f28l-is-usm/pool/bjcc/
Ile prowizji dostajesz od Canona za każdą sprzedaną sztukę RF 400? :)
nie jestem związany w żaden sposób z canonem, nie mam pojęcia co sprzedają a co nie :p
zakup 400 + R5 był dla mnie sporym ciosem w portfelu, który jeszcze jakiś czas będę czuł, ale kurczę patrzę na te foty i myślę sobie raz się żyje, warto było ;) a jak mi się znudzi za parę lat to pogonię na ebayu i też będzie ok
sorry za oftop :D
Taki secik ostatnich wrzutek do galerii (po kliknięciu otworzy się duży rozmiar w zewnętrznej galerii).
46. Bo 105 w Nowym Targu
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/57/5707558b4700518800db0798347a18f3.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=686090&aircraft=aircraft-MBB_Bo-105P1M&airline=airline-Private&r=SP-YBO&c=6019)
47. F-35 w Ostarvie
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/35/355ba113ddf35ac7d06c51dcec6d517c.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=685998&aircraft=aircraft-Lockheed_Martin_F-35A_Lightning_II&airline=airline-United_States_-_US_Air_Force__USAF_&r=22-5685&c=AF-385)
48. F-16 w Krakowie
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/97/976aec2f76d4d34b63c243f206898729.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=685240&aircraft=aircraft-Lockheed_Martin_F-16C_Fighting_Falcon&airline=airline-Poland_-_Air_Force&r=4061&c=JC-22)
49. Pszczółka w Krakowie (IMHO ładnie zagrały kolory, lubię takie połączenia).
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/b2/b26e8cdd651ccdc5381108913b98eb00.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=683931&aircraft=aircraft-Boeing_737-8-200_MAX&airline=airline-Buzz&r=SP-RZE&c=62323)
50. A380 Emiratów na Mauritiusie
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/30/3016a4282695493b5dfb85aecd710cbf.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=684364&aircraft=aircraft-Airbus_A380-861&airline=airline-Emirates&r=A6-EEY&c=157)
odnoszę nieodparte wrażenie, że update sprzętu widać w fotach gołym okiem ;)
odnoszę nieodparte wrażenie, że update sprzętu widać w fotach gołym okiem ;)
Ale którego sprzętu :lol: bo to wszystko ze starego R, choć nowego RF :)
Obrobione jeszcze na starym kompie (nie licząc tego Bo 105).
no właśnie chyba szkła :D
no właśnie chyba szkła :D
Jak dla mnie RF 100-500 miażdży EF 100-400 mk 1 jeśli chodzi o jakość (rozdzielczość) generowanego obrazku i stabilizację.
Wybrałem się po zmroku na lotnisko, ze 100-500 bym raczej nie powalczył... Światła było naprawdę mało, ale 2.8 + krótki czas + odszumianie SI dają radę :)
51.
18969
52.
18970
Przemek_PC
05-12-2024, 22:40
Napisz jaki czas i ISO.
NorthPole
05-12-2024, 23:14
Wybrałem się po zmroku na lotnisko...
Prowadzenie pierwsza klasa. Robiłeś ze statywu czy z ręki? Fajny efekt na trawie :p
Napisz jaki czas i ISO.
ISO 3200, czas 1/15 i 1/20 są exify :)
Prowadzenie pierwsza klasa. Robiłeś ze statywu czy z ręki? Fajny efekt na trawie :p
nie używa się statywu do takich zdjęć, bo nic by nie wyszło ;)
Przemek_PC
06-12-2024, 00:24
W Tapatalk takich rzeczy nie widać.
NorthPole
06-12-2024, 02:03
1/20s i 200mm -- szacunek. Dla mnie to nie do zrobienia.
Świetne te foty, jednak co mgła + światło, to... mgła + światła :D
1/20s i 200mm -- szacunek. Dla mnie to nie do zrobienia.
Dla mnie również kiedyś było nie do zrobienia, ale generalnie podstawą jest po prostu próbowanie i ćwiczenie tego. To się da wyćwiczyć.
I druga bardzo ważna kwestia to jest prowadzenie aparatu nie po łuku, tylko równolegle do obiektu. To się może wydawać trudne i abstrakcyjne, ale jest do zrobienia. Przesunięcie wcale nie musi być duże - właśnie dlatego nie używam statywu, bo stawy wymusza ruch po łuku, a to nie o to chodzi. Kiedyś nawet myślałem, żeby ewentualnie zorganizować jakąś szynę do tej zabawy.
Tu jest 1/25 na 343 mm z RF 100-500
https://lotnictwo.net.pl/gallery/photo/aircraft-Boeing_737-8-200_MAX/airline-Buzz/reg-SP-RZG/cn-62320/foto-679524.html
tutaj 1/15 na 363 mm z RF 100-500
https://lotnictwo.net.pl/gallery/photo/aircraft-Airbus_A319-112/airline-Finnair/reg-OH-LVI/cn-1364/foto-677897.html
czasami wjedzie też coś w locie podczas lądowania, ale to już jest naprawdę trudno zrobić i to jeszcze starym EF 100-400 mk 1; 1/25 na 350 mm.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/photo/aircraft-Airbus_A320-214/airline-Vueling_Airlines/reg-EC-LAA/cn-2678/foto-440345.html
W Krakowie przy mostku jest idealne miejsce na takie próby - tutaj https://maps.app.goo.gl/7pJ3Ma15KNAhXDhB6
Przemek_PC
06-12-2024, 11:06
Tą samą technikę stosuje się podczas filmowania, symulując slider.
Dla mnie również kiedyś było nie do zrobienia, ale generalnie podstawą jest po prostu próbowanie i ćwiczenie tego. To się da wyćwiczyć.
I druga bardzo ważna kwestia to jest prowadzenie aparatu nie po łuku, tylko równolegle do obiektu. To się może wydawać trudne i abstrakcyjne, ale jest do zrobienia. Przesunięcie wcale nie musi być duże - właśnie dlatego nie używam statywu, bo stawy wymusza ruch po łuku, a to nie o to chodzi. Kiedyś nawet myślałem, żeby ewentualnie zorganizować jakąś szynę do tej zabawy.
A to ciekawe jest ... muszę spróbować tej techniki :-)
IMHO, bardzo, bardzo subiektywnie, przesuwanie równoległe, żeby miało sens, musiałoby się odbywać z dokładnie tą samą prędkością i na takim samym odcinku, jak śledzony obiekt. A przecież tak tego nie robimy przy panoramowaniu samolotów/samochodów, itp. Śledzimy samolot na kilkudziesięciu/kilkuset cm, wykonując w tym czasie obiektywem ruch rzędu kilkunastu mm. A skoro tak, to i tak obiektyw prowadzimy po łuku, nawet jeśli nam się wydaje, że go prowadzimy równolegle;)
W całej zabawie chodzi o to, żeby nasz ruch był maksymalnie płynny, bez szarpnięć i z idealnie zsynchronizowaną prędkością. A cała zabawa jest tym prostsza (w każdym razie dla mnie), im obiekt znajduje się dalej od nas a tym samym ja mogę panoramować na dłuższej ogniskowej. Im obiekt dalej od nas, tym promień łuku, po którym poruszamy obiektyw, jest większy i ma mniejszy wpływ na ostrość zdjęć.
Marek Kowal
06-12-2024, 14:27
ważna jest korelacja odległości /jej zmiany/ i szybkości obiektu, optymalna długość ogniskowej to bardziej złożona sprawa
np: obiekt blisko, poruszający się szybko - łatwiej trafić /utrzymać np 1/15 przy 400 mm/
obiekt blisko, poruszający się wolno - wyższy poziom trudności
jak to mawiał znajomy to rodzaj fotografii " 10 klatek/sek + szybki paciorek"
IMHO, bardzo, bardzo subiektywnie, przesuwanie równoległe, żeby miało sens, musiałoby się odbywać z dokładnie tą samą prędkością i na takim samym odcinku, jak śledzony obiekt. A przecież tak tego nie robimy przy panoramowaniu samolotów/samochodów, itp. Śledzimy samolot na kilkudziesięciu/kilkuset cm, wykonując w tym czasie obiektywem ruch rzędu kilkunastu mm. A skoro tak, to i tak obiektyw prowadzimy po łuku, nawet jeśli nam się wydaje, że go prowadzimy równolegle;)
W całej zabawie chodzi o to, żeby nasz ruch był maksymalnie płynny, bez szarpnięć i z idealnie zsynchronizowaną prędkością. A cała zabawa jest tym prostsza (w każdym razie dla mnie), im obiekt znajduje się dalej od nas a tym samym ja mogę panoramować na dłuższej ogniskowej. Im obiekt dalej od nas, tym promień łuku, po którym poruszamy obiektyw, jest większy i ma mniejszy wpływ na ostrość zdjęć.
Ja oczywiście nie jestem w stanie idealnie tego prowadzić równolegle, stąd jadę serią, ale podkreślam z całą stanowczością :D, że staram się jednak to robić, a nie po łuku (w przypadku boczniaków). Staram się tak prowadzić płaszczyznę ostrości jak porusza się obiekt. Ruchy nie muszą być duże.
Kiedyś fajnie to tłumaczył i pokazywał autor tego wątku https://www.canon-board.info/threads/79368-sfw-Canon-do-wszystkiego%21, ale już nie znajdę tych wpisów.
Np. to zdjęcie https://lotnictwo.net.pl/gallery/photo/aircraft-Airbus_A400M/airline-Germany_-_Air_Force/reg-54+18/cn-069/foto-654371.html albo bardziej to https://lotnictwo.net.pl/gallery/photo/aircraft-Lockheed_MC-130J_Commando_II/airline-United_States_-_US_Air_Force__USAF_/reg-08-6205/cn-382-5695/foto-600594.html gdybym przy tych czasach nie starał się prowadzić aparatu zgodnie z ruchem obiektu tylko jechał serią trzymając aparat nieruchomo to przy takich czasach trudno byłoby mieć ostry cały obiekt, może ten A400 nie siadł dobrze, ale Hercules spoko. Jak tłumaczył kiedyś autor podanego wcześniej wątku, czasami trzeba się cofnąć z aparatem ;) (choć to bardziej w przypadku jak nadlatuje od przodu).
Mi to tez kiedyś wydawało się abstrakcją, ale to się da zrobić i to działa.
Oczywiście to nie jest jedyna kwestia i recepta na sukces za każdym razem. Ja pokazuje tylko to co siadło ;), zdecydowanie więcej jest odrzutów, ale od kiedy zrobiłem upgrade do tej techniki zaczęło siadać więcej niż kiedyś.
IMHO, bardzo, bardzo subiektywnie, przesuwanie równoległe, żeby miało sens, musiałoby się odbywać z dokładnie tą samą prędkością i na takim samym odcinku, jak śledzony obiekt. A przecież tak tego nie robimy przy panoramowaniu samolotów/samochodów, itp. Śledzimy samolot na kilkudziesięciu/kilkuset cm, wykonując w tym czasie obiektywem ruch rzędu kilkunastu mm. A skoro tak, to i tak obiektyw prowadzimy po łuku, nawet jeśli nam się wydaje, że go prowadzimy równolegle;)
Ja tego nie potrafię udowodnić wzorem matematycznym, ale jednak jak samolot, który masz ok. 400 metrów od siebie, zrobi ruch o 100 metrów, to Ty z aparatem nie musisz się przemieścić o te 100 metrów. Obiekt na matrycy jest przecież x razy mniejszy niż w rzeczywistości i o ten x razy robimy mniejsze ruchy :)
Dla mnie również kiedyś było nie do zrobienia, ale generalnie podstawą jest po prostu próbowanie i ćwiczenie tego. To się da wyćwiczyć.
I druga bardzo ważna kwestia to jest prowadzenie aparatu nie po łuku, tylko równolegle do obiektu.
Miałeś zapewne na myśli wyzwolenie migawki w najbardziej właściwym momencie ?
Nie da się prowadzić aparatu " równolegle do startującego samolotu", bo to technicznie niewykonalne dla fotografa, który stoi na ziemi ( mostku).
Przy fotografowaniu obiektów poruszających się, zawsze wcześniej namierza się ów obiekt obiektywem i śledzi, do momentu, gdy fotograf wyzwoli migawkę.
Piszę to z własych doświadczeń, baaardzo odległych w czasie.
Współczesne aparaty dysponują takimi możliwościami, o jakich w moich młodych czasach się nie śniło.
Jednak to fotograf zawsze wybiera kadr, moment i parametry do zdjęcia.
To prawda że obecnie szybka seria bardzo ułatwia zadanie, ale i tak obiekt wcześniej się śledzi, bo inaczej odsetek nietrafionych startujących samolotów byłby horrendalny ;).
A co do tego czy równolegle, a może prostopadle, to ja stawiam na prostopadle do obiektywu.
I tu najważniejsza jest (i była) umiejętność miękkiego uruchomienia migawki w trakcie ruchu aparatem, aby nim nie potrząsnąć.
Bangi, normalnie nie wiesz co robisz. Te samoloty to w ogóle Ty robiłeś?
Nie da się prowadzić aparatu " równolegle do startującego samolotu"
tu bym dyskutował - oczywiście - można prowadzić aparat po linii równoległej do toru lotu samolotu...
podpierając się Talesem można dowieść, że trzeba prowadzić aparat na odcinku tyle razy mniejszym od drogi przebytej przez samolot w czasie otwarcia migawki, ile razy obraz maszyny na matówce jest mniejszy od oryginału
to samo z prędkością przesuwania aparatu - mniemam jednak, że oba te parametry dobierane są doświadczalnie, a zależą ściśle od odległości od samolotu i ogniskowej ;)
Łapiecie mnie za słówka, ale mam nadzieję, że każdy kuma w czym rzecz.
Szkoda, że nie możemy się spotkać wtedy wszystko byłoby jasne.
Ja generalnie przygotowując się do foty, zakładając, że samolot leci z lewej do prawej, wychylam się całym ciałem w lewo i zaczynam go śledzić, jak jest mniej więcej prawie przede mną ale jeszcze trochę na lewo trochę na lewo zaczynam powoli robić ruch całym ciałem i aparatem od lewej do prawej ciągle śledząc samolot i starając się utrzymać punkt ostrości na jakimś jednym miejscu takiego samolotu (zazwyczaj centrum w okolicach gdzie łączą się skrzydła z kadłubem) oraz tak przesuwać aparat by nie robić nim łuku. Jak leci od prawej do lewej to zaczynam od prawej. Itd. itp.
Oczywiście ja słusznie napisał Qgiel istotne jest maksymalne utrzymanie płynności ruchu podczas wciskania migawki.
Na marginesie dodam, że w lustrzankach istotne również było przy panningu to że czasami drgania lustra potrafiły zaburzyć płynność, np. kiedy miałem 6dm1 często robiłem panning przy cichej migawce (kosztem i tak wolnej serii), bo wtedy drgania były mniejsze - to był TIP wyczytany na jednym z zagranicznych forów lotniczych i o dziwo, to rzeczywiście pomagało (wzrastał odsetek tych co siadły).
Podkreślam jednak, że na finalną fotę składa się bardzo wiele różnych elementów, nawet takich psychofizycznych, bo zdarza się, że jednego dnia mało mi "siada" a innego dużo więcej.
tu bym dyskutował - oczywiście - można prowadzić aparat po linii równoległej do toru lotu samolotu...
Tu nawet nie trzeba dyskutować............wystarczy ze fotograf wsiądzie do samochodu wyścigowego z otwartym dachem i będzie się tym samochodem przemieszczał równolegle do startującego samolotu, nie zmieniając odległości bocznej od tego samolotu podczas jazdy. Do czasu kiedy jego wyścigówka dotrzyma tempa startującej pszczółce z fotografii, będzie prowadził aparat idealnie równolegle do samolotu. I otrzyma taki sam wynik jak na zdjęciu. Jeśli się nie mylę to Bangi wspominał coś o mostku, który stanowi świetny punkt do fotografowania.....czyli stał w miejscu. Zgaduję że to samolot się przemieszczał i to ruchem przyśpieszonym, bo zapewne startował ?
Możliwe, że Twoje wywody geometryczne są słuszne, jeśli jesteś matematykiem, ale w zakresie fotograficznym zupełnie nieprzydatne dla mnie, a nawet zbędne.
Do Bangi....
Twoje fotografie bardzo mi się podobają, szczególnie ta pszczółka.
Jest lepiej oświetlona i pokazuje dynamikę ruchu na statycznym głównym motywie.......to fajny widok.
Podobne efekty osiągało się i nadal osiąga w sposób, jaki opisałem wcześniej. Teraz jakość sprzętu pozwala na dużo więcej.
Gratuluję !!!
Ode mnie wszystko na ten temat.
Ten Buzz na 51. bardzo ładny. Firma postarała się, by uwydatnić napisy reklamujące/jakkolwiek to zwał, a Ty potrafiłeś to ująć na focie. Brawo!!
wystarczy ze fotograf wsiądzie do samochodu wyścigowego z otwartym dachem i będzie się tym samochodem przemieszczał równolegle do startującego samolotu, nie zmieniając odległości bocznej od tego samolotu podczas jazdy(...) itd.
Kolego - takie warunki są niezbędne przy skali odwzorowania 1:1 :D - praw fizyki Pan nie zmienisz...
analogicznie - jak fotografujący stoi w osi pasa i foci startujący samolot - przecież nie robi kroku w tył z prędkością lecącej maszyny? i nie jedzie kabrioletem?
Pewnie nigdy nie zrobię takich zdjęć jak @Bangi, nie mam też ambicji, by kogokolwiek pouczać, po prostu lubię wiedzieć co i dlaczego :mrgreen: - życzę udanych zdjęć!
W niedzielę był ten dzień, że nawet siadało - wszystkie 1/25, ale do 1/10-1/15 nie byłem w stanie zejść.
R6m2 + RF 100-500
53.
19004
54.
19005
55.
19006
Przemek_PC
12-12-2024, 11:25
W Krakowie macie dziurę w płocie czy zdjęcia robisz przez oczka siatki?
pawel.guraj
12-12-2024, 12:13
Widzę, że nawet tak jakieś "egzotyki" macie w KRK.
Ja się nie jestem w stanie wybrać do nas od dobrego pół roku - nie jestem w stanie się przekonać że te boczniaki, nawet z ładnym panningiem, mają jakąkolwiek wartość fotograficzną.
Planuję wieczorne/nocne panningi, ale na razie na planach się kończy ;)
p,paw
W Krakowie macie dziurę w płocie czy zdjęcia robisz przez oczka siatki?
Jest takie miejsce, tzw. "mostek" gdzie płot nie przeszkadza,
miejscówka nr 7 https://www.spotterguide.net/planespotting/europe/poland/krakow-krk-epkk/
a dokładnie https://maps.app.goo.gl/hcDzu3KxYA2ci5Z28
nawet autem można tam wjechać ;)
Widzę, że nawet tak jakieś "egzotyki" macie w KRK.
Ja się nie jestem w stanie wybrać do nas od dobrego pół roku - nie jestem w stanie się przekonać że te boczniaki, nawet z ładnym panningiem, mają jakąkolwiek wartość fotograficzną.
Planuję wieczorne/nocne panningi, ale na razie na planach się kończy ;)
p,paw
to już chyba nie jest u nas w kategorii egzotyk, najazd (nalot) arabskich turystów jest przeogromny
https://krakow.eska.pl/rekordowa-liczba-turystow-z-bliskiego-wschodu-w-krakowie-arabowie-sciagaja-tu-z-kilku-powodow-galeria-aa-Bn42-CQa3-qCAG.html
https://tvn24.pl/biznes/turystyka/turysci-z-krajow-arabskich-w-zakopanem-wakacje-2024-szturm-arabskich-turystow-w-tatrach-st7933418
https://gazetakrakowska.pl/coraz-wiecej-turystow-z-krajow-arabskich-na-podhalu-air-arabia-z-nowymi-polaczeniami-do-krakowa/ar/c1-18837657
Marek Kowal
12-12-2024, 13:37
- nie jestem w stanie się przekonać że te boczniaki, nawet z ładnym panningiem, mają jakąkolwiek wartość fotograficzną.
eeee, boczniak w locie, boczniak na ziemi to przecież klasyka spottingu:lol:
Dla mnie klasyką spottingu jest boczniak w locie na niebieskim / szarym tle lub boczniak na ziemi z zamrożonym tłem :)
Mam wiele takich, ale coraz rzadziej wrzucam :mrgreen:
Nie widzialem grzybów w locie na klasycznym niebieskim tle [emoji1787]
Marek Kowal
12-12-2024, 15:55
otwórz jakąkolwiek galerię lotniczą, spory % to boczniaki, koniecznie w centrum kadru:D
otwórz jakąkolwiek galerię lotniczą, spory % to boczniaki, koniecznie w centrum kadru:D
No tak, przecież sam w tym uczestniczę jak screener na lotnictwo.net.pl, choć ja osobiście staram się nie wrzucać "klasycznych" boczniaków i nie iść w ilość.
Trzeba mieć na uwadze, że część galeryjnych spotterów, to osoby, które zbierają REG-i i dla nich mało ważne jest "otoczenie", są również tacy, którzy idą w ilość fot, itp. itd.
Mam nawet czasami do czynienia z takimi osobami, które maja podstawowe problemy z obsługą aparatu i rozumieniem jego pracy.
Ogólnie temat rzeka.
Przemek_PC
12-12-2024, 16:48
Boczniak to też rodzaj wagonu osobowego.
pawel.guraj
13-12-2024, 09:06
otwórz jakąkolwiek galerię lotniczą, spory % to boczniaki, koniecznie w centrum kadru:D
No i pamiętajmy o pikselach. Ważne żeby pomiędzy samolotem a krawędzią kadru nie było więcej niż kilkanaście. I koniecznie tyle samo po każdej stronie.
Inaczej to nie zdjęcie :)
p,paw
No i pamiętajmy o pikselach. Ważne żeby pomiędzy samolotem a krawędzią kadru nie było więcej niż kilkanaście. I koniecznie tyle samo po każdej stronie.
Inaczej to nie zdjęcie :)
p,paw
Ejże!!! Nie przesadzajmy. Przecież swego czasu sam wrzucałeś i udzielałeś się w jednej galerii ;)
Ja ogólnie staram się unikać takich "wojenek" zdjęciowo galeryjnych. Nie ma przymusu wrzucania zdjęć do żadnej galerii,. Jedne mają bardzo sztywne wymagania, inne mniej, wszędzie są ludzie, wszędzie są dyskusje.
Zdjęcie to zdjęcie, po prostu nie zawsze nadaje się opublikowania w każdym miejscu.
Jak się nie chce prowadzić samemu strony z galerią to żartuję, że Facebook wszystko przyjmie.
Mi akurat rygory galeryjne w kontekście samolotów pasują, ale jestem daleki od deprecjonowania podejścia innych.
Kto co lubi :)
pawel.guraj
13-12-2024, 13:18
Ejże!!! Nie przesadzajmy. Przecież swego czasu sam wrzucałeś i udzielałeś się w jednej galerii ;)
Ależ oczywiście. Byłem jednym z bardziej znanych spotterów w PL, byłem screenerem na 2 galeriach i sam uwielbiałem odwalać zdjęcia za te nieszczęsne piksele.
Niezmiennie uważam, że 10 lat spottingu to 10 lat zmarnowanych w mojej hobbystycznej przygodzie z fotografią.
https://pawel.online/zostan-spotterem-i-zabij-w-sobie-fotografa/
https://pawel.online/fotografuj-i-dobij-w-sobie-spottera/
p,paw
Ależ oczywiście. Byłem jednym z bardziej znanych spotterów w PL, byłem screenerem na 2 galeriach i sam uwielbiałem odwalać zdjęcia za te nieszczęsne piksele.
Niezmiennie uważam, że 10 lat spottingu to 10 lat zmarnowanych w mojej hobbystycznej przygodzie z fotografią.
https://pawel.online/zostan-spotterem-i-zabij-w-sobie-fotografa/
https://pawel.online/fotografuj-i-dobij-w-sobie-spottera/
p,paw
Wiem, nieraz przyglądałem się Twoim zdjęciom zanim sam zacząłem się w to bawić.
To zależy kto jakie ma podejście, ja to ogólnie traktuję jako element hobby. Poza robieniem zdjęć, zawsze również lubiłem oglądać zdjęcia innych.
Ważne jest dla mnę również trzymanie kontaktu z masą ludzi. Jak pisałem wcześniej, ja nie idę w ilość, REG-ów nie zbieram, lubię ogólnie to robić, relaksuje mnie.
Ja mogę napisać tyle, oczywiście z mojej perspektywy, że takie głębsze siedzenie w spottingu trochę mnie czasami szufladkuje, ale z drugiej strony wyrobiło dość mocno umiejętność takiego "technicznego" patrzenia na zdjęcia.
Kurcze, szkoda że muflon już tu nie zagląda, bo bym go wywołał z lasu ;)
Bangi, Paweł - napiszcie skąd wzięły się te nieszczęsne piksele? Rozumiem takie wymagania przy tworzeniu dokumentacji technicznej. Ale w, nazwijmy to, artystycznej fotografii kadrowanie jest elementem kompozycji zdjęcia.
A tak to rzeczywiście zalew boczniaków.
Bangi, Paweł - napiszcie skąd wzięły się te nieszczęsne piksele? Rozumiem takie wymagania przy tworzeniu dokumentacji technicznej. Ale w, nazwijmy to, artystycznej fotografii kadrowanie jest elementem kompozycji zdjęcia.
A tak to rzeczywiście zalew boczniaków.
Ja nie tworzyłem galerii, regulaminów wymogów, ale generalnie większość galerii ma podobne wymagania - ja bym to określił, że to są głównie katalogi samolotów i wielu Userów tak to traktuje.
Może wpływ na to ma samo pojęcie spottera, który w klasycznym znaczeniu w kajeciku notuje sobie samoloty jaki widział i na tym polega to hobby, potem doszły zdjęcia.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Planespotting
Z galerii, które ma trochę luźniejsze podejście to polecam tą https://www.airplane-pictures.net/
pawel.guraj
13-12-2024, 18:30
Myślę, że wzięło się to z tego dokumentalizmu.
Zdjęcie ma być perfekcyjnie techniczne, ma przedstawiać samolot i zupełnie nic więcej.
Stąd te zasady o przycinaniu do kadłuba itp.
To nie mają być zdjęcia, to mają być dokumenty że się złapało ciekawą (lub nie) maszynę.
Niestety jest to anty-kreatywne.
Ja zostawiłem swoje zdjęcia w zasadzie w jednej międzynarodowej galerii dla pamięci:
https://www.airliners.net/user/coddy/profile/photos
Wspomniane przez Bangi'ego Airplane-pictures owszem są fajne, tylko, że tam to z kolei towarzystwo wzajemnej adoracji panuje.
Każde tego typu hobby ma zboczenia. W fotografii kolejowej co prawda dopuszcza się zasady fotografii, ale krzywo patrzy się na kadry w których lokomotywa (nawet jeżeli uzasadnia to kompozycja) nie jest w mocnym punkcie kadru, czy też na zelektryfikowanych liniach nie jest "w brameczkach".
p,paw
Paweł a masz w swoich zbiorach Ed Force One? ;)
Jest kilka w rodzimej galerii
https://lotnictwo.net.pl/gallery/foto-search-results-in-reg-TF-AAK.html
Dwa starzały z RF 70-200/2.8 + R6m2
56.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/5a/5aa6d6a906998bda70cb3ef1d301b35b.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=690343&aircraft=aircraft-Boeing_787-85D_Dreamliner&airline=airline-LOT_Polish_Airlines&r=SP-LRE&c=35939)
57.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/49/4987625877d8aa8d615e6e5f49c0811b.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=689712&aircraft=aircraft-Airbus_A320-251N&airline=airline-Pegasus_Airlines&r=TC-NCV&c=10453)
oraz R6m2 + RF 100-500
58.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/8a/8a91227cb4896d8271da5f98ac59fe7e.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=690350&aircraft=aircraft-Embraer_170-200STD&airline=airline-KLM_Cityhopper&r=PH-EXU&c=17000708)
59.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/03/033c5f0fe64fdee1b9fbbe19a556289e.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=687732&aircraft=aircraft-Boeing_737-8AS_WL_&airline=airline-Ryanair_Sun&r=SP-RKE&c=44743)
No nie ma się do czego przyczepić:idea:
No nie ma się do czego przyczepić:idea:
Na tym KLM nie poradziłem sobie chyba z balansem bieli, patrząc przez pryzmat foty z Dreamlinerem, ale dziękluję :) W sumie było już lekko po zachodzie i oryginały były mega niebieskie.
Miało być inaczej, ale Dreamliner miał 2h opóźnienia.
Akurat moim skromnym zdaniem fota z KLM lepiej się prezentuje pod względem balansu niż Drimek :-)
Przemek_PC
06-01-2025, 21:51
I tło ładniej rozmyte, bardziej magicznie [emoji3]
Akurat moim skromnym zdaniem fota z KLM lepiej się prezentuje pod względem balansu niż Drimek :-)
Może dlatego, że "ciepłe" bardziej podoba się ludziom - gdzieś to wyczytałem kiedyś w jakiejś książce, ale fakt jest taki, że było mega niebiesko - w zasadzie nie było złotej godziny, tylko od razu niebieska.
I tło ładniej rozmyte, bardziej magicznie [emoji3]
Czas 1/100 a 1/20 to jednak duża różnica w rozmyci tła, nawet pomimo tego, że KLM dopiero się rozpędzał i był dużo wolniejszy niż Dreamliner.
To jeszcze Dreamliner z podejścia.
R6m2 + RF 70-200/2.8
60.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/c9/c9c8e9702c5a584591e0a49e3f5b5fc6.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=690469&aircraft=aircraft-Boeing_787-85D_Dreamliner&airline=airline-LOT_Polish_Airlines&r=SP-LRE&c=35939)
tak z ciekawości, czy prócz samych fot samoloty interesują Cię w innym wymiarze, masz cos z nimi wspólnego zawodowo np?
tak z ciekawości, czy prócz samych fot samoloty interesują Cię w innym wymiarze, masz cos z nimi wspólnego zawodowo np?
Z wykształcenia jestem magistrem prawa (nie chcę pisać prawnikiem, bo stricte w zawodzenie nie wylądowałem). Zawodowo zajmuję się ubezpieczeniami OC (pozakomunikacyjnymi) dużych firm, jestem tzw. underwriterem, trudno to przetłumaczyć na język polski.
Czasami oceniam ryzyka związane z lotnictwem, ale najpierw było hobby, a w pracy to tak samo wyszło, że mnie ciągnęło do tych tematów.
Od małego gapiłem się w niebo i samoloty, nie mam w rodzinie żadnego lotnika. Jakoś szczególnie nie interesuję się nawet techniką lotniczą, po prostu lubię fotografować samoloty i spędzać czas w ten sposób.
Natomiast co do foto to tata miał Zenita (w sumie dalej ma) i robił dużo zdjęć, choć również to było jego hobby a nie praca. Tak mnie jakoś ciągnęło również do foto.
starszy brat mojego szwagra jest pilotem
niesamowita to praca, 2 lata w Chinach, dwa lata w Turcji, pół roku NY-Dominikana..
starszy brat mojego szwagra jest pilotem
niesamowita to praca, 2 lata w Chinach, dwa lata w Turcji, pół roku NY-Dominikana..
Siłą rzeczy znam wielu pilotów, też uważam, że praca jest niesamowita, ale z drugiej strony tyle co fanu, często tyle różnych wyrzeczeń.
Może to będzie zaskoczenie, ale ja jakoś szczególnie nie przepadam za lataniem. Jest oczywiście fan związany z tym, że lotnisko, samoloty itd., ale jak już mnie zamkną w tej puszcze, to jednak nie do końca jest to dla mnie fajne.
Wole milion razy w samolocie niż w łodzi podwodnej :)
Może to będzie zaskoczenie, ale ja jakoś szczególnie nie przepadam za lataniem. Jest oczywiście fan związany z tym, że lotnisko, samoloty itd., ale jak już mnie zamkną w tej puszcze, to jednak nie do końca jest to dla mnie fajne.
wcale nie bedzie.
mnie samoloty (jako srodek lokomocji) przestaly bawic juz lata (nome-omen, hie, hie) temu. ale nie dlatego, ze mam obawy zwiazane z samym lataniem. po prostu - gdy czlowiek posmakuje wolnosci przemieszczania sie wlasnym autem po najbardziej dzikich zakatkach swiata na wielkie odleglosci, to w porownaniu z tym, podrozowanie samolotem oferuje co najwyzej ordynarne ograniczenia. juz pomijam wspolczesne limity ilosci i zawartosci bagazu, chamskie rewizje osobiste, zakazy zabierania glupiej butelki wody na podklad etc., ale po prostu po wyladowaniu skazany jestem na miejscowy transport, najczesciej zupelnie nieprzystajacy do oczekiwan wlasnej mobilnosci. owszem, auto po wyladowaniu tez mozna wynajac, ale przy tym jest tyle ograniczen czy zastrzezen drobnym druczkiem, ze dramat. a w przypadku wlasnego samochodu ograniczaja mnie jedynie umiejetnosci, wyobraznia i ogarnianie podstawowej mechaniki wlasnego strucla. oczywiscie, na everest nie da sie wjechac, ale rozumiem, ze jestesmy rozsadni i nikt tu sie nie bedzie bawil w niepotrzeba demagogie.
w tamtym roku lecialem pierwszy raz od 17 lat i powiem tak: nosz do k#%@&%$* nedzy!!! czulem sie jak w klatce. nie, nie w samolocie, tylko w czasie miedzy lotami tam i z powrotem. ale coz zrobic, skoro ceny paliwa przez ostatnie lata wzrosly drastycznie na calym swiecie, taniej bylo kupic bilet (choc ceny biletow tez szybuja pod niebo). widze w tej "polityce" jakas perwersyjna chec ograniczenia naszej mobilnosci (wszak jednym z najwazniejszych hasel na calym globie w ostatnich latach bylo: "zostan w domu"). ty, kowalski, siedz na dupie, a my se polatamy do davos czy gdzie tam.
ale nawiazujac do watku - oczywiscie lubie se popatrzec na wasze fotki samolotow.
https://i.postimg.cc/RZSJ7JNZ/kasztan.gif
aha, przed 9.11 kilka razy, gdy lot byl ciekawy widokowo, udawalo mi sie znalezc z aparatem w kokpicie. wystarczylo poprosic stwardesse, by spytala pilotow czy mozna.
i wuala exemplum:
https://i.postimg.cc/W4GbvHzc/pakistan-1996-016.jpg
a po 9.11 zaczeli kazac sciagac nawet skarpetki.
aha drugie.
pardon, ze sie wcinam ze zdjeciem w twoj watek, ale nie moglem sie powstrzymac.
https://i.postimg.cc/RZSJ7JNZ/kasztan.gif
A ja nie mam nic przeciwko lataniu samolotem. Teraz już nie latam, ale w przeszłości dużo. I mam kilka fajnych zdjęć z samolotu, zwyczajnie przez okienko w kabinie.
Lotnisko i związane z nim "czynności lotniskowe", zwłaszcza czekanie, są upierdliwe i to jest ta negatywna strona, ale sam lot jest na ogół przyjemny.
A na lotnisku w Pekinie - konkuruje z Atlantą o miano największego na świecie - zrobiłem zdjęcie kołującego Airbusa A380; wtedy był jeszcze nówką.
wcale nie bedzie.
mnie samoloty (jako srodek lokomocji) przestaly bawic juz lata (nome-omen, hie, hie) temu. ale nie dlatego, ze mam obawy zwiazane z samym lataniem. po prostu - gdy czlowiek posmakuje wolnosci przemieszczania sie wlasnym autem po najbardziej dzikich zakatkach swiata na wielkie odleglosci, to w porownaniu z tym, podrozowanie samolotem oferuje co najwyzej ordynarne ograniczenia. juz pomijam wspolczesne limity ilosci i zawartosci bagazu, chamskie rewizje osobiste, zakazy zabierania glupiej butelki wody na podklad etc., ale po prostu po wyladowaniu skazany jestem na miejscowy transport, najczesciej zupelnie nieprzystajacy do oczekiwan wlasnej mobilnosci. owszem, auto po wyladowaniu tez mozna wynajac, ale przy tym jest tyle ograniczen czy zastrzezen drobnym druczkiem, ze dramat. a w przypadku wlasnego samochodu ograniczaja mnie jedynie umiejetnosci, wyobraznia i ogarnianie podstawowej mechaniki wlasnego strucla. oczywiscie, na everest nie da sie wjechac, ale rozumiem, ze jestesmy rozsadni i nikt tu sie nie bedzie bawil w niepotrzeba demagogie.
w tamtym roku lecialem pierwszy raz od 17 lat i powiem tak: nosz do k#%@&%$* nedzy!!! czulem sie jak w klatce. nie, nie w samolocie, tylko w czasie miedzy lotami tam i z powrotem. ale coz zrobic, skoro ceny paliwa przez ostatnie lata wzrosly drastycznie na calym swiecie, taniej bylo kupic bilet (choc ceny biletow tez szybuja pod niebo). widze w tej "polityce" jakas perwersyjna chec ograniczenia naszej mobilnosci (wszak jednym z najwazniejszych hasel na calym globie w ostatnich latach bylo: "zostan w domu"). ty, kowalski, siedz na dupie, a my se polatamy do davos czy gdzie tam.
ale nawiazujac do watku - oczywiscie lubie se popatrzec na wasze fotki samolotow.
https://i.postimg.cc/RZSJ7JNZ/kasztan.gif
aha, przed 9.11 kilka razy, gdy lot byl ciekawy widokowo, udawalo mi sie znalezc z aparatem w kokpicie. wystarczylo poprosic stwardesse, by spytala pilotow czy mozna.
i wuala exemplum:
https://i.postimg.cc/W4GbvHzc/pakistan-1996-016.jpg
a po 9.11 zaczeli kazac sciagac nawet skarpetki.
aha drugie.
pardon, ze sie wcinam ze zdjeciem w twoj watek, ale nie moglem sie powstrzymac.
https://i.postimg.cc/RZSJ7JNZ/kasztan.gif
Powiem szczerze, że nigdy nie doświadczyłem żadnych nieprzyjemności związanych z kontrolą bezpieczeństwa, czy ogólnie obsługą lotniskową.
Generalnie rozumiem obostrzenia, wiem z czego wynikają i czemu służą i świadomie się na nie godzę.
Co do wody, to nikt Ci nie zabrania zabrania pustej butelki, nawet 2 litrowej, przejścia kontroli bezpieczeństwa i napełnienia jej sobie potem wodą w poidełkach, które są często dostępne bezpłatnie na lotniskach ;)
Kwestie obostrzeń, wynikają tylko i wyłączenie z tego co luzie potrafili zgotować innym ludziom przy pomocy samolotów. Co do kokpitu to obecnie nawet, gdy jeden pilotów wychodzi siku, to drugi nie może pozostać sam i musi pójść do niego ktoś z obsługi pokładowej (wprowadzi takie przepisy po tym jak w 2015 r. pilot Germanwings rozbił celowo samolot w Alpach). Często nie ma problemu, by strzelić fotkę po wylądowaniu.
Mój "problem" z lataniem wynika tylko i wyłącznie, że nie lubię zamkniętych przestrzeni i takiego zwykłego niepokoju, że nie stąpam po ziemi :) Mam ogólnie świadomość tego, że większe ryzyko ponoszę jadąc samochodem, czy przechodząc przez ulicę, ale mimo tego, zawsze taki niefajny niepokój czuję.
Pewnie nie jest to dużo, ale trochę lotów udało mi się odbyć
https://my.flightradar24.com/Bangi
Osobiście wolę 5 godzin jazdy samochodem niż 3 godziny w samolocie. I też jakoś to drugie mnie nie jara, jest po prostu za nudno. 3 godziny siedzenia, masz plecak podręczny pod siedzeniem przed sobą i gnieciesz się, żeby coś wyciągnąć z niego itp. Wkur...zające. Samochodem uwielbiam jechać gdzieś nie jadąc główną drogą i przejeżdżać np przez polskie wsie. Tam jest fajne życie (z perspektywy turysty :P). Samochód daje nam to, że możemy się w każdej chwili zatrzymać i np wysiąść z aparatem i zrobić fajne zdjęcie czegoś, co minęliśmy przed chwilą.
Tak samo z kolej w mieście najlepszy jest rower i chodzenie na pieszo. Rower - bo pojedziesz w dalsze okolice miasta i też zrobisz fajne zdjęcia, dostrzeżesz coś interesującego, czego nie dojrzysz nawet z samochodu, a pieszo to już w ogóle potęga. Z kolei na pieszo zobaczymy jeszcze więcej detali niż jazda na rowerze :) także: spacer > rower > samochód > samolot....
Marek Kowal
09-01-2025, 12:21
[QUOTE=mystek;1470334]Osobiście wolę 5 godzin jazdy samochodem niż 3 godziny w samolocie.
serio, 5h samochodem max 600 km, 3h samolotem w zasadzie cała Europa, porównanie od czapy
Przecież nie porównuję pokonanych kilometrów, nie przeczytałeś wcześniejszych komentarzy. Chodzi o wygodę.
Hubert Multana
09-01-2025, 13:09
Z wykształcenia jestem magistrem prawa (nie chcę pisać prawnikiem, bo stricte w zawodzenie nie wylądowałem). Zawodowo zajmuję się ubezpieczeniami OC (pozakomunikacyjnymi) dużych firm, jestem tzw. underwriterem, trudno to przetłumaczyć na język polski.
Pracowałem kiedyś przez trzy lata w reinsurance dla bardzo dużej firmy, niesamowicie ciekawa gałąź o której mało kto cokolwiek mówi. Fajna branża :)
bangi:
kwestie obostrzen wynikaja z polityki odpowiedzialnosci zbiorowej majacej zakryc nieudacznictwo (czyzby nieudacznictwo?) sluzb. ataki terrorystyczne sa pretekstem (patrzac co sie wokol dzieje, coraz bardziej sklaniam sie ku teoriom spiskowym, ze zostaly sprowokowane przez te sluzby) do wprowadzania coraz wiekszego zamordyzmu w imie zwiekszenia naszego bezpieczenstwa. juz nawet w przypadku 9.11 mam watpliwosci (watpliwosci, nie jakas durna wiare). w koncu jankesi sami se binladzia wyhodowali. to samo obecnie dziej sie w europie na detaliczna (w sensie jakosci dzialan), ale masowa (w sensie ilosci tych dzialan) skale - np. w niemczech policja sprawdza na jarmarkach torebki starym babom, czy przypadkiem nie maja noza, za to mocno opalony lekarz bez problemu wjezdza w tlum ludzi pomimo obowiazku betonowych barierek na kazdym placu i duzego policyjnego wozu tarasujacego wjazd na plac (w magdeburgu jakos dziwnym trafem stali z boku, a przerwa w bariekach miala 5m).
woda z poidelek? a co to ja jakies bydlo jestem? oczywiscie troche tu zartuje, ale tylko troche. ten przyklad pokazuje jak nas zniewolono - woda, podstawowy warunek zycia, jest w jakis sposob reglamentowana.
bangi, ja stary jestem, pamietam gleboka komune i jej zamordyzm, i widze, ze wspolczesny swiat powolutku zmierza znowu w te strone. tylko komune jakos udalo sie oszukac. exemplum: zeby cie system "dorwal", to przecietna urzedniczka (dajmy na to pani jadzia) w kazdym urzedzie, od zusu do bezpieki, musiala najpierw dostac zlecenie od naczelnika czy kierownika, potem musiala ruszyc leniwe dupsko i udac sie do archiwum, gdzie pol godziny musiala szukac odpowiedniej teczki czy fiszki (juz pomijam, ze fiszka mogla przypadkiem zginac czy zostac wsadzona na inna polke) i dopiero sprawa ruszala lub nie (bo pani jadzia wolala spedzac czas pytlujac z kolezankami przy kawce lub na zakupach robionych w trakcie godzin pracy). dzisiaj pani jadzia nawet klikac nie musi (woli w pasjansja ciupac, czy obecnie fejsbuczka miziac), bo system sam wlacza alert: kowalski do odstrzalu, takiego czy siakiego (policjantowi na ulicy nawet dowodu nie musisz pokazywac, wystarczy, ze pesel podasz i juz wie, ze 2005 roku dostales mandat za picie piwa na ulicy, masz nieoplacony rachunek za gaz oraz zalegasz z alimentami za 2 ostatnie miesiace. juz nie wspomne, ze wiekszosc spoleczenstwa sama sie neglizuje na fejsbuczkach i innych tiktokach. a sprobuj podac trefny, to po zdjeciu w systemie cie od razu namierzy). urzednik, jako podwykonawca zadan systemu jest wlasciwie juz zbedny, bo czlowiek jest zawodny (zapomina, myli sie, choruje), to element do eliminacji, wkrotce zastapia go roboty, drony itp. (vide wojna na ukrainie - zawsze technologie sa "prototypowane" na wojnie). ai juz wygrywa z pilotami mysliwcow.
a strzelic fotke nanga parbat wystajacej 2km ponad horyzont po wyladowaniu?
choc fotek nangi mam od groma, to ta z kokpitu samolotu pia na trasie islamabad-gilgit jest niepowtarzalna. z ziemi raczej nie ma szans.
mystek:
rower odpada, bo stanowi problem, ktorego nie mozesz zostawic na ulicy - mowie o przypadku podrozowania z sakwami, a nie popoludniowych wycieczkach za miasto. przerabialem temat i to jest spora niewygoda w trasie. samochod po prostu zamykasz i luz (ile nie parkujesz w strefach no-go i nie zostawiasz na widoku swojego canona, tego akurat zabieram zawsze). pieszkom o wiele lepiej, bo plecak mam caly czas na plecach, wiec problemu nie ma.
a jesli idzie o same godziny - osobiscie wole 2 miesiace w samochodzie niz dwa razy po 8 godzin w samolocie. i wlasnie dlatego, ze mozna sie co 200m zatrzymac na fotke - i to w takim miejscu, ze autobusem, pociagiem czy inna marszrutka z lotniska nie dotrzesz
https://i.postimg.cc/RZSJ7JNZ/kasztan.gif
Hubert Multana - o! to ciekawe, z reasekuratorami, czy to na ryku lokalnym, czy światowym również mam do czynienia :)
mystek - jasne jest, że trudno porównywać jazdę samochodem z lotem tanimi liniami pod katem wygody, ale już taka pierwsza klasa lub klasa biznes np. w Emirates to jest inny wymiar podróżowania ;) - piszę to oczywiście totalnie w oderwaniu od kosztów takiej podróży samolotem. Też lubię podróże autem, ale to raczej w promieniu max. do 1000 km i raz do roku :) Oczywiście należy pamiętać, ze sam lot 3h to nie równy łącznej podróży 3h.
jesli porownujemy tanie linie vs przykladowe emiraty do jazdy autem to konsekwentnie trzaby porownywac jazde zwykla osobowka vs jazda wypasiona terenowka z emiratow chocby
https://i.postimg.cc/RZSJ7JNZ/kasztan.gif
bangi, musze cie chyba kiedys zabrac na taka parotygodniowa wycieczke, obowiazkowo z zestawem foto hehe
aha, auta z emiratow nie mam jakby co.
auta z emiratow nie mam jakby co.
Ja też nie, nie mam takich wymagań.
W Emiratach nie leciałem niestety niczym ponad klasę ekonomiczną, ale wygląd tych wyższych klas zrobił wrażenie.
mnie wystarczylo 7 godzin spedzonych na lotnisku w stambule. myslalem, ze sie zanudze na smierc - w pamieci mialem spedzone nascie godzin na transferze na szeremietiewie, jeszcze w tamtym wieku, gdy bylo ono w remoncie i do dyspozycji mialem pusty korytarz i jeden bufet, wiekszosc czasu przespalem wtedy na plecaku - a tu ledwo zdazylem z przesiadka (no, moze ciut przesadzam, ale tylko ciut). lazilem po tym nowym ataturku tam i z powrotem i robilem zdjecia. nie jestem jakims specjalnym zwolennikiem blichtru (raczej zdecydowanie przeciwnikiem) i na codzien nie szukam tematow okolo-nowoczesno-architektonicznych, ale jak juz okazja byla... no kurde - mam naprawde sporo fajnych fotek z tych paru godzin. wrzuce do swojego watku, zeby ci nie smiecic.
Qatary i Emiraty dla mnie na razie number 1 jeśli chodzi o wygodę i jakość obsługi
szkoda tylko że cała polska influencerka lecąc do Dubaju robi totalny chlew na pokładzie :roll:
Właśnie zupdatowałem swój flight radar.. wypaliłem 21ton CO2 :p ale jestem usprawiedliwiony, bo dopiero od niedawna mam auto :mrgreen:
ja tam lubie "palic ceodwa" - przynajmniej lasy maja czym oddychac, bo jestesmy w epoce o jednym z najnizszych poziomow ceodwa w historii swiata, w dodatku blisko wartosci granicznych dla istnienia zycia na ziemi. obecnie mamy jakies 400ppm z kawalkiem, graniczne minimum to okolice 300ppm. w takim kambrze, ordowiku czy sylurze w atmosferze bylo dziesiec razy wiecej ceodwa, ok.4000-6000ppm, jura i kreda to ok.3000ppm.
wiec latac, jezdzic, obserwowac, jak gadaja mechanicy.
pawel.guraj
09-01-2025, 20:26
Ja choć kiedyś w spotting bardzo byłem zaangażowany to latać samolotem nadal bardzo nie lubię, choć zawodowo latam sporo.
Co więcej statystyka twierdzi, że już nic nie powinno mi się przytrafić albowiem w trakcie 3-ciego w życiu lotu (na trasie Wawa-Rzym) na pokalacie MD-83 Alitallii zaliczyłem lądowanie w potężnej burzy (to był ten jeden raz kiedy ludzi na prawdę krzyczeli na pokładzie). A jakieś pięć lotów pózniej na niedoszłej trasie Wiedeń - Warszawa zaliczyłem ewakuację przez trapy ratunkowe z Fokkera 100 Austriana - po przerwanym starcie spowodowanym wybuchem i pożarem silnika.
A nadal się boję :)
p,paw
Loty (pasażerskie) są najbezpieczniejszym środkiem transportu, bo są ścisłe i rygorystyczne procedury, które się przestrzega. Gdy się ich nie przestrzega, to wtedy są wypadki. Oczywiście zawsze istnieje ryzyko nieprzewidzianego, ale ze względu na to, co napisałem w pierwszym zdaniu - w transporcie lotniczym to ryzyko jest małe.
powszechna to wiedza.
ale.
to jest rowniez najlepszy przyklad na to, jaka sciema jest statystyka.
no bo jak juz jest wypadek, to z reguly jest amen. skutecnosc niemal stuprocentowa, z malymi wyjatkami od reguly.
Bo człowiek jest stworzony do chodzenia po ziemi, a skrzydła mają inne loty/nieloty.;-)
Ja sam mam nabite już sporo mil, ale jak nie muszę, to nie latam. Dzisiaj czasy takie, że każdy chce jak największego zysku, niestety często kosztem oszczędności na eksploatacji. Wymownym przykładem są linie rosyjskie z musu, ale nie tylko. Widzę różnicę w LOT na trasach przez wodę, co było wcześniej, a co jest teraz. Dobrze, że chociaż pilotów nie biorą zaraz po szkółce szybowcowej...
pawel.guraj
09-01-2025, 21:51
Bo człowiek jest stworzony do chodzenia po ziemi, a skrzydła mają inne loty/nieloty.;-)
Ja sam mam nabite już sporo mil, ale jak nie muszę, to nie latam. Dzisiaj czasy takie, że każdy chce jak największego zysku, niestety często kosztem oszczędności na eksploatacji. Wymownym przykładem są linie rosyjskie z musu, ale nie tylko. Widzę różnicę w LOT na trasach przez wodę, co było wcześniej, a co jest teraz. Dobrze, że chociaż pilotów nie biorą zaraz po szkółce szybowcowej...
Akurat dziś piloci liniowi, którzy latali kiedyś szybowcami są na wagę złota :)
Automatyzacja kokpitu prowadzi do patologii - szczególnie objawiającej się w azjatyckich liniach lotniczych, gdzie poza poważnymi problemami z CRM wynikającymi z naleciałości społecznych panuje ogólna tendencja do latania wyłącznie na automacie.
Świetnym case-study jest wypadek Asiany w San Francisco, gdzie dwóch doświadczonych pilotów nie było w stanie posadzić ręcznie na ziemi maszyny, w której nawalił (a w zasadzie został źle ustawiony) jeden z systemów automatycznych.
Jest to również dobry przykład jak bardzo zmieniły się same samoloty. Piloci przywalili w skarpę oddzielającą początek pasa od wody potężnym 777, który na skutek tego przekoziołkował przez skrzydło i oczywiście się zapalił a jedyna ofiarą była dziewczynka, która w trakcie katastrofy wypadła z samoloty i przeżyła ale przejechała ją straż pożarna jadąca na ratunek...
p,paw
niedawno gdzies wyczytalem, ze jakies linie chca w ramach oszczednosci wysylac po jednym pilocie zamiast dwoch.
a ja zdecydowanie wole jednego kierowce zamiast dwoch. i tylko wtedy, gdy to ja jestem tym jednym.
https://i.postimg.cc/RZSJ7JNZ/kasztan.gif
aczkolwiek z tym pierwszym wcale mi nie do smiechu.
Akurat dziś piloci liniowi, którzy latali kiedyś szybowcami są na wagę złota :)
p,paw
Zgadzam się. Mieszkam w miasteczku gdzie jeszcze niedawno operował pułk lotniczy. Na każdym kroku można tu spotkać emerytowanego pilota wojskowego. Znam osobiście kilkoro dzieci tych byłych pilotów, którzy poszli w ślady ojców. Zawsze była to droga od aeroklubu jako nastolatkowie. Wiele godzin nalatane na szybowcach, Antkach i wszystkim tym co dysponował aeroklub. Tak więc droga do pilota liniowego była długa ale nabywali doświadczenia i ogłady. Z drugiej strony mam znajomych których dzieci nic nie mając wspólnego z lataniem postanawiają zostać pilotami liniowymi. Dwa albo trzy lata im to zajęło. Zaczynali od lotu zapoznawczego na szybowcu a potem po kolei licencje, kredyt na licencje i teraz już latają na prawym fotelu.
Mam dwóch serdecznych kolegów, którzy przeszli tą pierwszą drogę. Jeden lata teraz w LPR a drugi lata w JetStory na Globalu. Nie bałbym się z nimi latać nawet drzwiami od stodoły ale widząc chłopaka kolegi, który świeci biała koszulą z pagonami jak odwiedzi rodzinne strony to miałbym już wątpliwości. Na szczęście operuje na Teneryfie :-)
Akurat dziś piloci liniowi, którzy latali kiedyś szybowcami są na wagę złota :)
Podobno Dreamlinery mają bardzo dobrą doskonałość, więc doświadczenie w szybowcach może się przydać (oby nie). Ale mówiłem o potencjalnych pilotach zaraz po szkółce.
Automatyzacja kokpitu prowadzi do patologii - szczególnie objawiającej się w azjatyckich liniach lotniczych, gdzie poza poważnymi problemami z CRM wynikającymi z naleciałości społecznych panuje ogólna tendencja do latania wyłącznie na automacie.
O ile wiem, piloci załączają automatykę jeszcze w fazie startu.
jedyna ofiarą była dziewczynka, która w trakcie katastrofy wypadła z samoloty i przeżyła ale przejechała ją straż pożarna jadąca na ratunek...
Drastyczne, nie opowiadaj...
niedawno gdzies wyczytalem, ze jakies linie chca w ramach oszczednosci wysylac po jednym pilocie zamiast dwoch.
Na tak, w razie komplikacji stewardesa pomoże...
pawel.guraj
09-01-2025, 22:21
Byłem nieco zaskoczony, kiedy dowiedziałem się, że dziś można zostać pilotem liniowym w zasadzie odbywając całe szkolenie na symulatorach a w prawdziwym samolocie spędzić dosłownie "kilka" godzin.
To jest pewne uproszczenie, ale oddaje esencję sytuacji.
Dziś w wypadku pilota liniowego z nalotem 8000 godzin może okazać się że 7900 spędził na fotelu patrząc jak maszynę prowadzi automat.
Oczywiście nie chciał bym tu nikogo obrazić - w dalszym ciągu większość załóg to na prawdę profesjonaliści z dużym doświadczeniem.
p,paw.
--- Kolejny post ---
Podobno Dreamlinery mają bardzo dobrą doskonałość, więc doświadczenie w szybowcach może się przydać (oby nie). Ale mówiłem o potencjalnych pilotach zaraz po szkółce.
Ogólnie maszyny pasażerskie to nie myśliwce i potrafią całkiem nieźle szybować.
Ostatnio przy okazji wypadku w Korei sprawdzałem - w zależności od warunków lotność wynosi 1:10 do 1:15 - czyli z kilometra wysokości jesteśmy w stanie przeszybować 10km zanim spotkamy się z ziemią.
p,paw
w zależności od warunków lotność wynosi 1:10 do 1:15 - czyli z kilometra wysokości jesteśmy w stanie przeszybować 10km zanim spotkamy się z ziemią.
Regulaminowo na trasach atlantyckich dwusilnikowe Dreamlinery mają nie oddalać się więcej, niż godzinę od najbliższego lotniska awaryjnego więc ten współczynnik może być nawet większy.
Aż sprawdziłem - glide ratio dla Dreamlinera wynosi około 17:1 do 20:1, czyli nawet do 240 km z wysokości przelotowej.
Dla innych pasażerów może być inne, ale akurat ten mnie interesuje, bo tym najczęściej latam.;)
Marek Kowal
10-01-2025, 08:13
Przecież nie porównuję pokonanych kilometrów, nie przeczytałeś wcześniejszych komentarzy. Chodzi o wygodę.
czas podróży a komfort, to się nie łączy? a stricte do wygody, jak lecę to "wożą mi dupę" prowadząc pracuje
pawel.guraj
10-01-2025, 08:41
Regulaminowo na trasach atlantyckich dwusilnikowe Dreamlinery mają nie oddalać się więcej, niż godzinę od najbliższego lotniska awaryjnego więc ten współczynnik może być nawet większy.
Wynika to z regulacji ETOPS, która zakłada pożar w luku Cargo.
Scenariusze awarii obu silników nie są w ogóle brane pod uwagę.
Samoloty są certyfikowane na lot na 1 silniku.
p,paw
Scenariusze awarii obu silników nie są w ogóle brane pod uwagę.
Możesz przekazać kpt. Sullenberger'owi.;)
pawel.guraj
10-01-2025, 21:50
Możesz przekazać kpt. Sullenberger'owi.;)
Tak jest. Przy tym wydarzeniu wykazał się sporą pomysłowością (przede wszystkim wpadł na pomysł aby natychmiast po utracie silników włączyć APU - nie ma takiej procedury ani się jej nie ćwiczy) dzięki czemu utrzymał sterowność maszyny oraz pracę systemów FBW, które znacząco ułatwiły posadzenie maszyny na wodzie.
Jeżeli dobrze pamiętam to awaryjna checkilista dostępna na pokładzie kończy się właśnie na awarii jednego silnika. Ktoś nawet żartował, że tam jest punkt "is the second engine operational, if not then good luck".
paw.
Sorki za konkretny offtop w nie swoim wątku, ale zdjęcie zdecydowanie warte zobaczenia.
Jedyne w historii zdjęcie Concorde lecącego z prędkością Mach 2 (1350 mph). Wykonane w kwietniu 1985 r. przez Adriana Mereditha z myśliwca szturmowego RAF Tornado, który spotkał się z Concorde tylko na 4 minuty nad Morzem Irlandzkim - Tornado szybko kończyło się paliwo, walcząc o dotrzymanie kroku Concorde z prędkością Mach2.
Wspaniałe zdjęcie!
Prawa autorskie - Adrian Meredith
19214
A propos Concorde to jeszcze warto znać tę historię ;)
https://youtu.be/mzwwofB5_Nc?si=FGNb8z9BPwpnx_I9
Nadrabiam zaległości z szuflady.
Kilka strzałów z 2017 r. zestawem 6D + EF 100-400 L (mk1)
61.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/4d/4d055a4a2a1039977b2cd5c4f034ad47.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=691046&aircraft=aircraft-Boeing_737-8AS&airline=airline-Ryanair&r=EI-DWF&c=33619)
62.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/de/de2bb6f678bf3d2eb2ec95813c05d37d.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=691049&aircraft=aircraft-Bombardier_Dash_8-Q402NextGen&airline=airline-LOT_Polish_Airlines&r=SP-EQF&c=4422)
63.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/f2/f2a099d996e09d9b7615095d0bfd7bbd.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=691058&aircraft=aircraft-Boeing_737-8JP&airline=airline-Norwegian_Air_International&r=EI-FVV&c=42281)
64.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/51/51e23ea4a7325c5665cf7df55ccd28b4.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=691062&aircraft=aircraft-Airbus_A319-111&airline=airline-easyJet&r=G-EZDH&c=3466)
Rok 2018, Warszawa, 6D + 100-400 L (mk1)
65.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/ba/ba21fe63225725a39d73aba3694d9204.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=691499&aircraft=aircraft-Airbus_A321-231_WL_&airline=airline-Wizz_Air&r=HA-LXJ&c=7316)
66.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/68/6819c08e6a3a358cd13eb962688ef65e.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=691498&aircraft=aircraft-Airbus_A320-232&airline=airline-Wizz_Air&r=HA-LWE&c=4372)
67.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/09/09e7f5a1744963264343865890371fe5.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=691495&aircraft=aircraft-Embraer_190-200IGW&airline=airline-LOT_Polish_Airlines&r=SP-LNL&c=19000382)
68.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/23/2327deedfb6674a31e73b83fa30541fd.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=691503&aircraft=aircraft-Boeing_737-45D&airline=airline-LOT_Polish_Airlines&r=SP-LLE&c=27914)
69.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/09/09b68acc50304da234ca1b473e4fc2d0.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=691507&aircraft=aircraft-Airbus_A320-214_WL_&airline=airline-Lufthansa&r=D-AIZW&c=5694)
Z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
R6m2 + Canon EF 16-35 mm f/4L IS USM
70.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/3e/3e3add2d4e5ede53ce85683b8cd12c85.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=692900&aircraft=aircraft-PZL-Swidnik_Mi-2&airline=airline-Poland_-_Police&r=SN-02XP&c=534419095)
71.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/b1/b19068ec56f06facdf8a18d51541745f.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=692902&aircraft=aircraft-McDonnell_Douglas_F-4E_Phantom_II&airline=airline-United_States_-_US_Air_Force__USAF_&r=67-0260&c=2972)
Ryanair wychodzi z Warp 1 ;)
R6m2 + RF 100-500 @ 1/25s
72,
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/23/23c1f0b5ee2575959a5d37f0cde56a05.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=693526&aircraft=aircraft-Boeing_737-8AS_WL_&airline=airline-Ryanair_Sun&r=SP-RKS&c=44704)
NorthPole
05-02-2025, 00:10
Ciekawi mnie 71. Cały samolot jest mega ostry. Czy f.8 wystarczyło, czy sklejałeś to zdjęcie? Patrzę na Twoje foty i jestem pod wrażeniem warsztatu.
Ciekawi mnie 71. Cały samolot jest mega ostry. Czy f.8 wystarczyło, czy sklejałeś to zdjęcie? Patrzę na Twoje foty i jestem pod wrażeniem warsztatu.
71 to jest jedno zdjęcie, f/8 wystarczyło, choć DOF nie była jakoś przesadnie duża przy ogniskowej 27mm.
W sumie to nigdy w życiu nie zrobiłem takiej sklejki związanej z głębią ostrości.
Dziękuję za miłe słowa :)
Ryanair wychodzi z Warp 1 ;)
Pięknie siadło!
Pięknie siadło!
Raz na jakiś czas coś takiego siądzie, ale trudno jednak złapać ten skośny ruch.
Jestem pod dużym wrażeniem połączenia R6m2 z RF 70-200/2.8 oraz odszumiania SI w Lr.
Bez tego nie byłoby za bardzo szans na takie NOCNE kadry. Było naprawdę ciemno. EF 100-400 czy RF 100-500 przy tym czasie wywindowałby mi ISO poza skalę mojej tolerancji :)
73.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/c5/c5c2eccbfcae5ad8fa45d02123199f20.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=694172&aircraft=aircraft-Boeing_737-8-200_MAX&airline=airline-Buzz&r=SP-RZK&c=62304)
Wykopki z 2017 r.
Eurofighter EF-2000 Typhoon S, Austriackie Siły Powietrzne, SIAF 2017
Canon 6D + EF 100-400 L (mk1)
74.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/c5/c52061debed8d485fb436c6bc20a6806.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=694539)
To teraz wykopki z 2018 r., Radom Air Show.
6d2 + EF 100-400 L (mk1)
75.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/fe/feccc60e52bc2130992a8a52e282bca0.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=694776&aircraft=aircraft-British_Aerospace_HawkMk_51&airline=airline-Finland_-_Air_Force&r=HW-341&c=312238)
76.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/a4/a453198221b0e195fc202346eb4835cf.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=694775&aircraft=aircraft-PZL-Mielec_TS-11_IskraMR&airline=airline-Poland_-_Air_Force&r=2011/1&c=3H-2011)
77.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/2e/2ea812b7bcade9b04c5236a0be43a52a.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=694774&aircraft=aircraft-Pilatus_PC-9M&airline=airline-Croatia_-_Air_Force&r=055&c=618)
78.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/7e/7ed2327b3a0c64f063f74041911a928a.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=694577&aircraft=aircraft-PZL-Mielec_An-2T&airline=airline-Fundacja_Bialo-Czerwone_Skrzydla&r=SP-KBA&c=1G185-06)
Tym razem SIAF 2018 i Hercules w deszczu :)
6d2 + EF 100-400 L (mk1)
79.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/3d/3d290235c11c5fd1af4e97525d77dc24.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=695056&aircraft=aircraft-Lockheed_C-130J-30_Hercules&airline=airline-France_-_Air_Force&r=5836_&c=5836)
80.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/71/717b837a34d280f73ff01a390f1c731d.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=695052&aircraft=aircraft-Lockheed_C-130J-30_Hercules&airline=airline-France_-_Air_Force&r=5836_&c=5836)
75 i 76 super! Wracają wspomnienia, może też zabiorę się za tamte zdjęcia kiedyś:lol:
Mało wtedy zrobiłem zdjęć, bo pogoda jeśli dobrze pamiętam pokrzyżowała plany, a w niedzielę to chyba od południa nic już nie latało.
Dalej SIAF 2018 i dalej Francuzi.
6d2 + EF 100-400 L (mk1)
81.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/f2/f27a6aba1aab530eb5fab5c479bdf72e.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=696347&aircraft=aircraft-Dassault-Breguet-Dornier_Alpha_JetE&airline=airline-France_-_Air_Force&r=E114&c=E114)
82.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/0e/0e51c4d368d6e8ad99401816d1738ba4.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=696350&aircraft=aircraft-Dassault-Breguet-Dornier_Alpha_JetE&airline=airline-France_-_Air_Force&r=E44&c=E44)
83.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/56/569c7dd590623fe60d42851e25293772.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=696348&aircraft=aircraft-Dassault-Breguet-Dornier_Alpha_JetE&airline=airline-France_-_Air_Force&r=E98&c=E98)
Kilka staroci
84.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/cb/cbe234709b4368314dd7049c19d96c7c.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=696579&aircraft=aircraft-North_American_SNJ-5_Texan&airline=airline-Aircraft_Guaranty_Corp_Trustee&r=N3665F&c=88-16791)
85.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/e1/e1f569a82c161ec6fcabff24c5845ff7.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=696581&aircraft=aircraft-North_American_B-25J_Mitchell&airline=airline-The_Flying_Bulls&r=N6123C&c=108-47647)
86.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/50/507b74d58ac68ea6646fe8c5302d7568.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=696580&aircraft=aircraft-Chance_Vought_F4U-4_Corsair&airline=airline-The_Flying_Bulls&r=OE-EAS&c=96995)
Krakowskie zachody w osi pasa ;)
87.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/d2/d268856df8b0f746e6b26c45a3e04241.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=696993&aircraft=aircraft-Airbus_A321-271NX&airline=airline-Wizz_Air_Malta&r=9H-WNT&c=12228)
88.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/52/52ebe2bd2d1629be4fa4e84beb72f704.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=696998&aircraft=aircraft-Boeing_737-8-200_MAX&airline=airline-Ryanair_Sun&r=SP-RZO&c=62336)
89.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/f4/f4fb3a71eb7c5f48492eb57ec8ef5864.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=696862&aircraft=aircraft-Boeing_737-8AS_WL_&airline=airline-Ryanair_Sun&r=SP-RKB&c=44729)
Hercules i rządówka.
R6m2 + RF 100-500
90.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/98/9873204d267d235ca9b90db8ab3ccf52.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=698217&aircraft=aircraft-Lockheed_C-130H_Hercules&airline=airline-Poland_-_Air_Force&r=1511&c=382-5293)
91.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/49/493534b26378c81a5424777d42e65e89.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=698218&aircraft=aircraft-Boeing_737-86X_WL_&airline=airline-Poland_-_Air_Force&r=0110&c=61358)
Kilka strzałów z wczoraj.
R6m2 + RF 100-500
92.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/b2/b296c6e7a5df0c48328426d2012cc9da.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=699242&aircraft=aircraft-Embraer_190-400STD&airline=airline-LOT_Polish_Airlines&r=SP-LEB&c=19020125)
93.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/f6/f6c6269743f17b50b8f73a7bc88ad61f.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=699247&aircraft=aircraft-Airport_-_Runway&airline=airline-&r=EPKK&c=)
94.
https://lotnictwo.net.pl/gallery/images/foto/1024/8c/8cb070612d7ab5037497da83b7dd8f04.jpg (https://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=699243&aircraft=aircraft-Boeing_737-8AS&airline=airline-Buzz&r=SP-RNB&c=33643)
Kamerun ze mnie żaden, na montażu też się nie znam, ale ostatnio mnie naszło na jakieś takie próby.
R6m2 + RF 100-500 + DaVinci Resolve 19 (free) + muza dodana już na YT.
95.
https://youtu.be/0Ejx_H5DvMs?si=IR6b--nMgX-BkIQw
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.