Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Uszkodzony obiektyw



kgolebiowski
24-11-2020, 20:25
Jak myślicie czy możliwa i opłacalna jest naprawa tego obiektywu?
5437

candar
24-11-2020, 20:36
Można go kupić za 120 zł https://allegro.pl/zakonczone?string=Canon%20EF-S%2018-55mm&bmatch=baseline-product-cl-eyesa2-engag-dict45-ele-1-2-0717&price_from=105&price_to=200&order=d
Wątpię , aby naprawa była tańsza ;)

kgolebiowski
24-11-2020, 21:04
Wolałbym kupić coś jaśniejszego.Co można wstawić za przyzwoite pieniądze?

candar
24-11-2020, 21:23
Wolałbym kupić coś jaśniejszego.Co można wstawić za przyzwoite pieniądze?

Celowałbym w Sigmę 17-70 mm f2.8-4.0 DC Macro OS HSM wersja II (używane chodzą za 800-1100 zł np. https://allegro.pl/oferta/sigma-17-70mm-f2-8-4-dc-macro-stabilizacja-canon-9724788832
Nowy za 1.700 https://www.cyfrowe.pl/aparaty/obiektyw-sigma-c-17-70-mm-f28-f40-dc-macro-os-hsm---canon.html?gclid=CjwKCAiA-_L9BRBQEiwA-bm5fmT_hbQBlYSeEx2jZGQK9frCqKvWxTzdYfNg9k1zcehJSS8-J-CaCxoCLHIQAvD_BwE

Bo SIGMA Art 18-35 mm f1.8 DC HSM to już tania nie będzie.

Zastanowiłbym się również bardzo mocno na Twoim miejscu nad używanym Canonem 17-55 F2.8 EF-S IS USM za 1.390 zł https://allegro.pl/oferta/canon-17-55-f2-8-ef-s-is-usm-9523509622
Cena nowego to 4.000 zł https://www.cyfrowe.pl/aparaty/canon-17-55-mm-f/28-ef-s-is-usm.html?gclid=CjwKCAiA-_L9BRBQEiwA-bm5fu-wNyZ5AbeQq7xdx3Nkk8YXZcB01OcSrXo9pXvfh9gDWyO-LSc0RhoCNYQQAvD_BwE

Taniej już nic lepszego nie kupisz, chyba że kolejne szkło "plastik-fantastik", co pozbawione jest sensu.

kgolebiowski
24-11-2020, 21:27
Budżet jest ograniczony do 500 zł.

candar
24-11-2020, 21:40
Budżet jest ograniczony do 500 zł.

Domyślałem się :mrgreen: To zapomnij w ogóle o kupnie czegoś rozsądnego i dobrego optycznie w tej cenie.

No chyba, że poprzednia wersja Sigmy 17-50mm f2.8 Ex DC Os za 500 zł sprzedawana jako uszkodzona (raz trafia af a raz nie) ;) https://allegrolokalnie.pl/oferta/sigma-17-50mm-f2-8-ex-dc-os

Bo SIGMA DC 17-70mm f/2.8-4 Macro OS HSM jest droższa od Twojego limitu ;) https://allegro.pl/oferta/sigma-dc-17-70mm-f-2-8-4-macro-os-hsm-canon-fv-23-9934019882 i jako, że to jest stara wersja - to całkiem możliwe, że nie będzie trafiać z ostrością ;)

Za to, co ktoś sprzedaje w podanych linkach nie biorę odpowiedzialności

kgolebiowski
24-11-2020, 21:43
Właśnie zastanawiałem się nad tym obiektywem, jest wart uwagi? https://allegro.pl/oferta/sigma-dc-17-70mm-f-2-8-4-macro-os-hsm-canon-fv-23-9934019882
A jak ten https://allegro.pl/oferta/obiektyw-tamron-sp-af-17-50mm-f-2-8-canon-eos-fv-9905698892

candar
24-11-2020, 21:58
Właśnie zastanawiałem się nad tym obiektywem, jest wart uwagi? https://allegro.pl/oferta/sigma-dc-17-70mm-f-2-8-4-macro-os-hsm-canon-fv-23-9934019882

To jest szkło z 2013 roku, tak więc na 99% nie będzie w pełni współpracować z Canonem bez aktualizacji, a ta zapewne nie jest możliwa ;)

Zresztą:https://www.fotopolis.pl/newsy-sprzetowe/aparaty-fotograficzne/18303-problemy-we-wspolpracy-obiektywow-tamron-i-sigma-z-aparatami-canon-eos-5ds-i-5ds-r Podobne problemy miał Nikon ze starymi Sigmami https://www.fotopolis.pl/newsy-sprzetowe/obiektywy/15452-problemy-z-kompatybilnoscia-obiektywow-sigma-z-nikonem-d5300

Wadliwa praca AF z Canoami
Tamron SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD (Model A012)
Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD (Model A009)
Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD (Model A011)
Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD(Model F004)
Tamron 28-300mm F/3.5-6.3 Di VC PZD (Model A010)
Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD MACRO (Model B016

Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM - Numer seryjny 12651501 lub późniejszy
Sigma 18-250mm f/3.5-6.3 DC MACRO OS HSM - Numer seryjny 13044001 lub późniejszy
Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX DG OS HSM - Numer seryjny 12713001 lub późniejszy
Sigma 50-500mm f/4.5-6.3 APO DG OS HSM - Numer seryjny 12902001 lub późniejszy
Sigma 120-300mm f/2.8 DG OS HSM Sports - Numer seryjny 50064494 do 50347793
Sigma 150-500mm f/5-6.3 APO DG OS HSM - Numer seryjny 12669751 lub późniejszy

W przypadku obiektywów już nie produkowanych:
Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC MACRO OS HSM - Numer seryjny 12665001 lub późniejszy
Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 II DC OS HSM - Numer seryjny 12851001 lub późniejszy
Sigma 18-250mm f/3.5-6.3 DC OS HSM - Numer seryjny 12656101 lub późniejszy
Sigma 50-150mm f/2.8 APO EX DC OS HSM - Numer seryjny 12839001 lub późniejszy
Sigma 120-300mm f/2.8 APO EX DG OS HSM - Numer seryjny 12676440 lub późniejszy
Sigma 120-400mm f/4.5-5.6 APO DG OS HSM - Numer seryjny 12971601 lub późniejszy
Źródło: Sigma, Tamron

Dlatego pisałem wyżej, albo Sigmy w nowej wersji CONTEMPORARY, albo Canony. Inaczej kupisz nieużywalny złom ;) Nie bez powodu te stare szkła Sigmy mają tak niską cenę 8-)


A jak ten https://allegro.pl/oferta/obiektyw-tamron-sp-af-17-50mm-f-2-8-canon-eos-fv-9905698892
Tak samo i nawet gorzej, bo ten Tamron jest z 2006 roku, czyli 99% szans, że AF nie będzie działał poprawnie ;) Ktoś odsprzedaje złom, który wcześniej kupił ;)
Na dodatek go rozbierał :mrgreen: "plama to częściowo wytarta powłoka antyodblaskowa na jednej z wewnętrznych soczewek obiektywu, do czego doszło kiedyś podczas nieostrożnego czyszczenia z kurzu wnętrza obiektywu." :roll: A wygląd tego obiektywu w środku to jakiś ponury żart, kilogram syfu z trocinami w środku pomiędzy pościeranymi soczewkami :roll:

Radzę się bardziej wczytać w opis wystawianych na All... szkieł i obejrzeć dokładnie zdjęcia pokazujące stan tego złomu ;)

Przemek_PC
24-11-2020, 22:50
Ze starymi Sigmami problem był taki, że od Canona 10D wzwyż robiły zdjęcia tylko na całkowicie otwartej przysłonie. Jakiekolwiek przymknięcie przysłony generowało błąd. AF działał. Pytający nie ma chyba 5Ds?

kgolebiowski
25-11-2020, 10:03
Mam Rebel XTIi, aparat służy mi głównie do robienia zdjęć drobnego towaru na portal aukcyjny. Standardowy obiektyw sprawdzał się jako tako do tego zadania. Mam też Heliosa 44M-7, a ten do tego raczej nie nadaje mi się. Robię zdjęcia w małym namiocie cieniowym, z małego ze statywu, stojącego na stole. Jestem raczej amatorem w tej dziedzinie.

Przemek_PC
25-11-2020, 15:25
W takim razie ani AF niepotrzebny ani jaśniejszy obiektyw.

kgolebiowski
25-11-2020, 19:23
To co mam założyć?

r_m
25-11-2020, 23:03
Heliosa. Dlaczego się nie nadaje?

Co do starszych obiektywów i braku współpracy, to pasuje powiedzenie "wiadomo, że dzwoni, ale nie wiadomo, w którym kościele" ;)
Tak, stare Sigmy mają problem z nowszymi Canonami (nowszymi od EOS 30 i mniej więcej połowy produkcji EOS 10d). Objawia się to poprawną pracą na pełnej jasności, i błędem "błędny transfer sygnałów" przy próbie przymknięcia przysłony (zarówno przy podglądzie głębi ostrości, jak i przy robieniu zdjęć). Tylko to dotyczy naprawdę starych obiektywów, np. "UC".
Obiektywy zaprojektowane do matryc cyfrowych z niepełną klatką nie maja już takich problemów. Jeśli Twój aparat to EOS Digital Rebel XTi (czyli "po naszemu" 400d), to nie będziesz mieć problemów technicznych z np. "Sigma 18-50/2.8 EX DC Macro" (i nowszymi 17-50/2.8, ze stabilizacją lub bez), albo "Tamron 17-50/2.8" (różne wersje). Osobna sprawa to celność AF. Zdarza się, że zestawienie konkretnego egzemplarza obiektywu z konkretnym egzemplarzem aparatu daje stałe, powtarzalne błędy miejsca, na które jest ustawiana ostrość ("front focus" - ostrość jest ustawiana przed miejscem, w którym powinna być, "back focus" - ostrość zostaje ustawiana za miejscem, w którym powinna być). Takie problemy częściej występują z obiektywami innych firm, nie Canona (choć i przy Canonach się zdarzają). W starszych lustrzankach i starszych obiektywach nie ma sposobu żeby to poprawić (tzn. jest, można wysłać obiektyw i aparat do "kalibracji" w autoryzowanym serwisie obiektywów, tylko regulacja - o ile będzie możliwa - może kosztować połowę wartości obiektywu lub tyle, ile jest warty aparat). W nowszych aparatach średniej klasy można "dostroić" układ ustawiania ostrości dla konkretnego obiektywu, czasem to wystarcza. W nowszych modelach obiektywów można (przy użyciu "stacji dokującej") podłączyć obiektyw do komputera, i spróbować "dostroić" go do danego aparatu, to też czasem pomaga. Jednak tu chodzi o obiektywy wartości 1000-1200zł i więcej.

Co możesz zrobić?
Najtaniej: użyj Heliosa.
Drożej (ok.250zł): kup używany Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 IS STM (lub "4-5.6"), to najnowsza wersja tego Twojego uszkodzonego. STM ma lepszą jakość niż te pierwsze "kitowce", nie jest jaśniejszy, więc nawet jeśli pojawiłyby się niedokładności ustawienia ostrości, i tak nie zauważysz (za duża głębia ostrości).
Lepiej, z pewnym ryzykiem: Sigma 18-50/2.8, Tamron 17-50/2.8, tylko trzeba uważać, bo analizę jednego z aukcji już kolega Ci zrobił (podpowiedź: w Sigmach lubi obłazić farba, to tylko problem tylko estetyczny, w Tamronach pod wpływem "intensywnego macania" naciągają się gumy na pierścieniu zooma i odległości, to może świadczyć o długim i intensywnym użytkowaniu). Za 500zł da się czasem znaleźć coś sensownego, jednak trzeba polować. Ryzyko jest dwóch rodzajów: to są stare obiektywy, mogły być długo użytkowane, więc jest większa szansa na jakieś awarie, niż w takich mających dwa-trzy lata. Drugi rodzaj, to celność AF. Przy obecnym, jak ustawisz zoom na 55, to możesz nie zauważyć czy ostrość jest tam gdzie powinna być, czy jest przesunięta. Przy jasności 2.8 głębia ostrości jest mniejsza, i błędy mogą być bardziej widoczne.

kgolebiowski
26-11-2020, 15:52
Część zdjęć robię Heliosem, wychodzą bardzo ładne. Zdjęcia robię z odległości kilkudziesięciu centymetrów,tak żeby obiekt cały mieścił w kadrze. Niestety z powodu małej głębi ostrości część zdjęć wychodzi mi nieostrych. Na starym obiektywie robiłem na długich czasach i dużym otworze przysłony. To jest moje zdjęcie teczki robione Heliosem 5440 A tak wygląda ta sama teczka na portalu aukcyjnym 5441
Ponieważ mam możliwość kupna na fakturę zastanawiam się nad tym obiektywem https://allegro.pl/oferta/obiektyw-canon-efs-18-55mm-f3-5-5-6-is-stm-8783463721

Przemek_PC
26-11-2020, 16:04
Jaśniejszy obiektyw nie pomoże na płytką głębię ostrości.

kgolebiowski
26-11-2020, 16:56
To co mam robić żeby wykonywać takie zdjęcia jakie zamieściłem

Przemek_PC
26-11-2020, 19:47
Skorzystać z kalkulatora głębi ostrości i ustawić odpowiednią przysłonę typu 8 czy 11 aby cała teczka znalazła się w obszarze ostrości.

kgolebiowski
26-11-2020, 20:28
przy obiektywie Helios mogę ustawić tylko przysłonę 1,4 , chyba że nie umiem.

Leon007
26-11-2020, 20:41
Zależy jaki masz model:

Może tam być przełącznik przysłony M/A i wtedy należy go ustawić na M
Niektóre Heliosy nie mają takiego przełącznika i wtedy musisz mieć przejściówkę EOS/M42 z blokadą bolca przysłony.

kgolebiowski
26-11-2020, 21:40
Obiektyw nie posiada przełącznika M/A. Mam przejściówkę EOS/M42 z blokadą bolca przysłony. Jakąkolwiek wybiorę przysłonę w obiektywie, aparat ustawia mi wartość przysłony 1,4 . Wtedy głębia ostrości wynosi kilka centymetrów.

Leon007
26-11-2020, 21:51
Aparat tak pokazuje, bo nie ma komunikacji między nim i obiektywem. Ważne co fizycznie dzieje się w obiektywie. Czy widzisz zmieniającą się przysłonę gdy kręcisz pierścieniem? Jeśli tak to rzeczywista przysłona jest ok. Jeśli nie, to nie wiem jak Ci pomóc.

r_m
26-11-2020, 21:51
przy obiektywie Helios mogę ustawić tylko przysłonę 1,4 , chyba że nie umiem.

Ups...
Łącząc to z Twoją poprzednią wiadomością (o rozmytej torbie) wiadomo już prawie wszystko o Twoich problemach.
Podstawowa sprawa, to musiałbyś podszkolić się z fotografii, tak ogólnie, m.in. zależność wartości przysłony, czasu naświetlania i czułości, zależność głębi ostrości od wartości przysłony, ogniskowej, odległości od fotografowanego przedmiotu. Potem trochę na temat zdjęć studyjnych.
Na szybko:
- jak będziesz mieć jaśniejszy obiektyw, dostaniesz taki efekt jak na Heliosie (o ile będziesz robić na pełnej jasności)
- jeśli zakładasz obiektyw manualny poprzez adapter "z chipem" to nie znaczy, że w magiczny sposób w środku obiektywu pojawiają się silniczki i przekładnie umożliwiające zmianę przysłony z aparatu, nic z tych rzeczy, musisz ją zmienić pierścieniem na obiektywie, a aparat nie będzie miał pojęcia co założyłeś, i jak jest ustawione, możesz odkręcić obiektyw, a aparat nadal będzie "widział" 50/1.4, bo do tego służy chip na adapterze
- konsekwencja tego wyżej: z adapterem używaj trybu M, i sam ustalaj parametry zdjęć
- aby cały przedmiot mieścił się w głębi ostrości zmierz odległość aparat-środek przedmiotu (oraz aparat-początek, aparat-koniec przedmiotu), poszukaj w google "kalkulator głębi ostrości", wybierz wielkość matrycy (Canon APS-C), wybierz ogniskową 58mm (Helios), wpisz zmierzoną odległość aparat-środek przedmiotu, i zmieniając wartości przysłony sprawdzaj, czy głębia ostrości obejmuje cały wcześniej zmierzony zakres "od-do", ustaw wartość przysłony z kalkulatora na obiektywie, w aparacie ustaw takie ISO, które Cię "nie boli" (ISO400 do netu spokojnie powinno wystarczyć)
- zainwestuj chyba 1.20zł w dwa duże arkusze białego kartonu, jeden z nich potraktuj jako "podłogę" pod, drugi jako "ścianę" za przedmiotem, zgaś wszystkie dodatkowe światła w pomieszczeniu, zasłoń okna, ustaw lampy po bokach aparatu, skieruj je w sufit, jak mają regulację ustaw na pełną moc, zrób kilka zdjęć dobierając czas tak, żeby przedmiot nie był "przepalony" (podgląd na aparacie - prześwietlone miejsca migają na czarno-biało, chyba w Twoim też tak jest?)
Napisz, czy coś się poprawiło.

kgolebiowski
27-11-2020, 22:09
Dzięki Wam przeszedłem szybki kurs fotografii.Nie umiem zrobić zdjęcia granatowego portfela. Jakie błędy popełniam , jakie mam zastosować ustawienia przy Heliosie ? Tutaj przysłona ustawiona na 8. Nie chcę zmieniać kolorów programem, wolałbym zrobić lepsze zdjęcie.
5444
5445

Leon007
27-11-2020, 23:49
Piszę z telefonu, dlstego krótko, ewentualnie jutro dopowiem z kompa.
Zadbaj o prawidłowe oswietlenie: lampą błyskową lub żarówkami fotograficznymi.
Rób w rawach.
W trakcie obróbki ustaw pipetą balans bieli na neutralny element zdjęcia: coś białego, szarego, czarnego, np. tło.

kgolebiowski
28-11-2020, 09:28
Mam dwie lampy z żarówkami fotograficznymi. Mam też lampę błyskową , ale nie umiem z niej korzystać przy takich zdjęciach. Zdjęcia oprawiam w Gimpie w jpg, mam nadzieję że ma on możliwość korekcji balansu bieli.

Leon007
28-11-2020, 10:43
To światło masz dobre - używaj żarówek foto, lampą się nie przejmuj.
Możesz spróbować w jpg i GIMPie. W aparacie ustaw profil standardowy lub neutralny.
Ale zachęcam Cię do zdjęć w RAW. Do wywołania użyj canonowego DPP; do Twojego aparatu jest wersja wcześniejsza (chyba 3.xxx), to dobrze bo ma prostszy interfejs, a wystarczy do Twoich celów. W DPP ustawisz balans bieli, ekspozycję, kontrast. Tak przygotowany plik wyeksportuj do TIFFa 8-bitowego i dalej obrabiaj w GIMPie.
Ostateczny wynik zachowaj w JPGu.
GIMP prawdopodobnie też wywoła RAWa, ale do tak prostych operacji, jak opisałem, lepszy jest DPP, bo dopasowany do aparatu canon.

marfot
28-11-2020, 12:23
Szlag by mnie trafił z tym manualnym Heliosem na body APS-C, bez żadnego wspomagania ostrości.
Kupiłbym kit STM. Albo C50/1.8 - w LV AF powinien dać radę.

Operowanie oświetleniem jest na tych fotach bardzo słabe. Może ten namiot jakoś tak robi, że zdjęcia są mdłe, bez życia.
Brakuje blików na krawędziach skóry, faktura jest mizerna. Kwestia oświetlenia wymaga wysłuchania jakiegoś tutoriala. Jest tego sporo dla produktów.
Obróbka RAWów produktowych moim zdaniem wymaga poprawnego softu. Sam tego nie robię ale znam kilka osób, które się mocno przykładają przy obróbce.
Najłatwiej skorygować WB jak się nie miesza temperaturą świateł ale faktura skóry chyba wymaga dopracowania innymi suwaczkami.