PDA

Zobacz pełną wersję : Ostrość, a raczej jej brak. Obiektyw Canon



Arturst
26-02-2020, 00:26
To mój pierwszy post na tym forum, chciałbym się przywitać - Cześć! :)
Mam spory problem. Posiadam obiektyw canon ef 50mm f/1.4 usm.
Pewnego razu przez przypadek spadł mi on na podłogę, co prawda w takiej plastikowej osłonce, no ale huknęło. Sprawdzam, szkła całe no to dobra. Chwile potem gdy chciałem go użyć, okazało się, że ostrość w ogóle się nie zmienia, jest jakby "stała" - to znaczy kręcę tym..pierścieniem ale nic się nie wysuwa, w tym okienku pokazującym ilość m o ile dobrze pamiętam nic sie, nie zmienia. Przekręcałem i w jedną i w drugą stronę - nic, można kręcić do woli całe kółka. Wygląda to tak jakby coś w środku wypadło, nie wiem jakiś pierścień ostrości czy ki czort? Nie znam się na tym kompletnie. Sprawa wygląda tak, nie chce go do serwisu oddawać, jeśli da rade to zrobić "domowym" sposobem. Czy ktoś już kiedyś rozbierał takie obiektywy? Czy jest gdzieś opisane jak można to naprawić? Szukałem trochę w necie ale nie mogę znaleźć :(
Od razu zaznaczę - NIE INTERESUJE MNIE AF - jeśli będą takie pytania. Bawię się w fotografię astro, więc ostrzyć i tak muszę ręcznie. Używam tego tylko i wyłącznie do tego. Jeśli ktoś coś wie, spotkał się z czymś takim - błagam o pomoc! Za miesiąc mam wyjazd pod ciemne niebo, akurat aby taki jasny obiektyw ujarzmić - no ale cóż...
Pozdrawiam!!

r_m
26-02-2020, 01:23
Masz pecha, ten obiektyw jest "słynny" z delikatnych prowadnic, po których się przesuwa blok soczewek podczas ostrzenia. Prowadnice są metalowe, ale z cienkiego materiału, i mogą się wygiąć nawet od stawiania obiektywu "na ryjku", nie mówiąc o huknięciu o glebę.
Rozbierało go wiele osób, najczęściej w serwisach, ale nawet na youtube da się znaleźć "tony" filmów, nie wierzę, że nic nie znalazłeś, choćby wpisując w google "canon 50/1.4 usm repair youtube".