Zobacz pełną wersję : Inne kolory zdjęć po eksporcie z LR
emilnovy
24-07-2019, 23:25
Cześć! Co może być przyczyną, że po eksporcie z LR zdjęcia moją inne kolory? Jak na przykładzie, po wyeksportowaniu są bardziej nasycone :/ skąd taka różnica?
2550
Cześć! Co może być przyczyną, że po eksporcie z LR zdjęcia moją inne kolory?
Pewnie masz różne przestrzenie barw np. w LR pracujesz w Adobe RGB a eksportujesz do sRGB.
LR pracuje ze swoją przestrzenią barwną.
Pytanie - jaka przestrzeń barwna jest wybrana przy eksporcie?
Pytanie nr.2: - jakiej przeglądarki do zdjęć używasz - i czy ona poprawnie obsługuje pofile barwne?
emilnovy
25-07-2019, 06:42
Zgadza się. W LR jest Adobe Color. Eksportowałem do wszystkich możliwych wersji srgb, Adobe, Prophoto i pliki nie różnią się między sobą w przeglądarce win10. Zrobiłem mały test: wrzuciłem eksportowane jpg do lightrooma i wyświetlane są prawidłowe. Na note 9 też te jpegi są bardziej nasycone.
Jaka przestrzeń barwna będzie zalecana do eksportu zdjęć?
Wysłane z mojego SM-N960F przy użyciu Tapatalka
Do eksportu to najlepiej sRGB.
Mi to wygląda na problem z obsługą profili barwnych przez przeglądarki do zdjęć. Albo masz profile kolorów nie skonfigurowane w windowsie?
Ja miałem problem z za dużym nasyceniem, gdy przeglądarka FastStone nie obługiwała poprawnie profili. Wtedy sRBG na monitorze, który wyświetla przestrzeń Display P3 wygląda na przesadnie nasycone.
Przeglądarki systemowe Windows nieprawidłowo wyświetlają kolor. Różnica względem aplikacji z CMS jest tym większa, im większa jest różnica gamutu monitora względem sRGB.
Bechamot
07-08-2019, 17:07
Zgadza się. W LR jest Adobe Color.
Jaka przestrzeń barwna będzie zalecana do eksportu zdjęć?
istnieja dwie bujdy zwiazane z adobe , ktore utkwily gleboko w swiadomosci co bardziej zaawansowanych fotografow.
1. DNG po konwersji row-w to jest to samo , tylko w innym formacie , czyli raw w formacie dng .
2. aRGB oznacza wiecej kolorow na zdjeciu.
ad1. nie ten temat wiec pomijamy - ale to nie jest wiecej raw-owi rowny plik/obraz.
ad2.
aRGB to jest tylko szerszy zakres kolorow jakie mozna pokazac na monitorze , ale calkowita liczba rozroznialnych kolorow jest ograniczonaprzez glebie bitowa kanalu RGB ,lub przez monitor. Nie ma teoretycznych przeslanek aby zdjecie w aRGB mialo miec rzeczywiscie wiecej kolorow.( do tego potrzebny bylby rzeczywiscie monitor o zwiekszonym gamucie np rzeczywiscie 10b.Ale i w sRGB mielibysmy wiecej kolorow. monitor 8 bit zawierajacy w tablicy LUT kolory z aRGB nie pokaze wiecej kolorow - to jest najczestszy przypadek)
W praktyce bedzie odwrotnie - to zdjecie w sRGB bedzie mialo wiecej kolorow.
Dlaczego ? - Dlatego ze dla aRGB ta sama liczba kombinacji kolorystycznych monitora musi rozloczyc sie na szerszy zakres kolorow , czyli odleglosc miedzy kolorami musi byc wieksza. Jesli w naturze nie wystepowaly kolory charakterystyczne tylko obszarowi aRGB , wowczas pozostale kolory zostaja zapisane rzadziej niz w przestrzeni sRGB. Bedzie wiec ich na zdjeciu RGB mniej - mam nadzieje , ze to jest zrozumiale.
ktora przestrzen wybrac? - zalezy od charakterystyki kolorystycznej motywu:
jesli wystepuja na nim kolory z aRGB - to oczywiscie aRGB
jesli wystepuja tylko z sRGB - to oczywiscie z sRGB.
Jak to sprawdzic?
poniewaz raw nie ma przypisanej zadnej przestrzeni barwnej , czyli wszystko jedno co mamy nastawione w aparacie , mozemy sprawdzic po wykonaniu zdjecia.
wywolujemy zdjecie raz w aRGB , raz w sRGB i programem liczacym kolory porownujemy dla ktorego wyboru zdjecie ma wiecej kolorow.
w 95% bedzie to w przestrzeni sRGB. Roznica bedzie stosunkowo spora - gdzies o 20 % - do 35% wiecej kolorow bedzie liczyc zdjecie w przestrzeni sRGB.
Roznicy naoczenie i tak nie zobaczymy - mozna ja tylko policzyc.
a ze taki przypadek jest najczestszy , to decydujemy sie z gory ustawic przestrzen barwna do exportu sRGB.
Najczesciej w ten sposob zapiszemy wiecej kolorow w naszym zdjeciu RGB. To moze miec znaczenie gdybysmy decydowali sie na dalsza obrobke.
Ktora przestrzen wybrac? - te, w ktorej uzyskujemy wieksza liczbe kolorow w pliku zdjeciowym RGB.
emilnovy
23-08-2019, 09:12
Osiwieję przez te kolory. To że na jednym ekranie zdjęcie wygląda inaczej w systemowej przeglądarce a inaczej w LR to jak się okazuje jest sprawa niższego rzędu. Zacząłem zdjęcia sprawdzać, na różnych telefonach, ekranach przeglądarkach, laptopach i się złapałem za głowę. Na jednym bledsze na innym bardziej nasycone, może nie są to drastyczne różnice ale są. Dlatego chciałbym ogarnąć proces obróbki tak aby mieć pewność, że zdjęcie po wywołaniu wygląda tak jak powinno na moim monitorze.
Mam laptopa hp envy x360 z kartą radeon vega 8, podłączony jest do niego DELL UP2516D, mam też pożyczony x-rite i1 display pro. Zdaję sobie sprawę, że monitor ten nie jest najlepszym wyborem w edycji zdjęć ale mam taki i innego nie będę miał póki co a chciałbym go jak najlepiej wykorzystać.
droga edycji w skrócie:
W lightroomie, w "external editing" mam ustawione TIFF,adobeRGB,16bit,240,zip. Po edycji w LR wysyłam plik do PS, po edycji klikam zapisz co daje mi plik TIFF w adobeRGB automatycznie pojawiajacy się w LR. Z LR eksportuje do srgb, jpg, 100%
Podjąłem w sumie juz kilka prób kalibracji ekranu. Kolory po niej wyglądają (na oko) gorzej (blado, matowo) z białego robi się szary. Surowe Rawy nie wyglądają tak jak w aparacie. Sam już nie wiem co widzę, które kolory są prawdziwe?
ThomasVoland
23-08-2019, 09:17
Nie ma co mieszać tematu zarządzania barwy i kalibracji, bo te dwie rzeczy ogarnia się osobno, a sugerowanie się aplikacjami bez zarządzania barwą ma zero sensu, wiec nie wiem po co w ogóle uruchamiasz na nich zdjęcia. Wpisz sobie w google „KOLORYSTYKA ZDJĘĆ I GRAFIK W PRZEGLĄDARKACH – WYJAŚNIENIE PROBLEMÓW I F.A.Q.” - masz tam test do przeglądarki i do innych programów plus omówienie wszystkich spraw.
emilnovy
23-08-2019, 09:27
sugerowanie się aplikacjami bez zarządzania barwą ma zero sensu, wiec nie wiem po co w ogóle uruchamiasz na nich zdjęcia. Wpisz sobie w google „KOLORYSTYKA ZDJĘĆ I GRAFIK W PRZEGLĄDARKACH – WYJAŚNIENIE PROBLEMÓW I F.A.Q.” - masz tam test do przeglądarki i do innych programów plus omówienie wszystkich spraw.
nie sugeruje się nimi, sprawdzałem jak widzą to inni. Zależy mi żeby zdjęcia były poprawnie wyświetlane na moim ekranie podczas edycji.
Bechamot
23-08-2019, 11:03
Nie ma co mieszać tematu zarządzania barwy i kalibracji, bo te dwie rzeczy ogarnia się osobno, a sugerowanie się aplikacjami bez zarządzania barwą ma zero sensu, wiec nie wiem po co w ogóle uruchamiasz na nich zdjęcia.
napisal , ze zapisuje zdjecia w sRGB.
te aplikacje obsluguja sRGB , nie obsluguja aRGB.
akurat w tym wypadku Problem blednego zarzadzania barwa , doboru blednej przestrzeni barwnej nie wystepuje.
nie sugeruje się nimi, sprawdzałem jak widzą to inni.
A skąd Panu w ogóle przyszło do głowy że tak widzą? Jak napisał skinny500, to jest działanie kompletnie pozbawione sensu. Pan ma oczy przyzwyczajone do swojego głównego ekranu i podejrzenie na telefonie jest zmienione przez zaprogramowany wygląd swojego podstawowego monitora. Mózg się tak od ręki nie przestawia. Przykładowo: Mamy zdjęcie, którego kolorystyka wydaje się ok. Następnie podglądamy na tanim laptopie i jest bardzo zaniebieszczone. Myśli Pan, że "Kowalski", właściciel tego niebieskiego laptopa, tak go widzi? On się na niego gapi latami, nie ma punktu odniesienia i jego adaptacja chromatyczna już dawno nauczyła się filtrować ten niebieski. On widzi normalnie, Pan natomiast na jego ekranie - nie!
Ogarnięcie CMS jest proste: Nie używamy aplikacji które nie mają zarządzania barwą i tyle. Oczywiście aby aplikacje z CM działały właściwie, monitor powinien mieć poprawny profil w systemie.
Bechamot
25-08-2019, 15:02
Tak by bylo , gdyby Kowalski widzial w swoim zyciu jedynie obraz na monitorze laptopa.
Ale , ze Kowalski widzi rowniez obraz przez okno , w telewizorze , na komorce , na desktopie , chodzi na spacery podziwiac krajobraz wiec ma doskonale mozliwosci porownawcze.
to tak jak zalozyc okulary przeciwsloneczne. Natychmiast zorientujemy sie ze wprowadzaja zafarb , szok. po pewnym czasie sie przyzwyczajamy , to nie przeszkadza.
Ponowny szok , gdy je zdejmiemy .
Ale jesli za jakis czas ponownie je zalozymy , rowniez zobaczymy roznice. To nie jest tak . ze raz sie przyzwyczailismy i widzimy przez nie dokladnie tak samo jak bez okularow.
Moim zdaniem to calkowicie naturalne , ze chcemy sprawdzic jak wyglada obraz na innych monitorach - a wyglada czasami masakrycznie.
Pasus o tym jak pracuje mozg , jest takim uproszczeniem , ze az bledny. Nie odazalbym sie wyjasniac jak pracuje mozg.
Tego chyba nikt dokladnie nie wie.
emilnovy
25-08-2019, 15:49
Może ja coś robię źle podczas kalibracji? Może monitor jest walnięty? Po kalibracji, szary robi się lekko rożowawy, biały robi się szary? Jest możliwość zdalnej weryfikacji, kalibracji? Bo już nie mam sił na to.
Wysłane z mojego SM-N960F przy użyciu Tapatalka
Do jakich wartości kalibrujesz monitor w i1profiler?
emilnovy
26-08-2019, 06:46
podłączam Della do laptopa poprzez hdmi i usb. Kalibrator bezpośrednio do monitora. Przywracam w monitorze ustawienia fabryczne.
Rbg primaries: Adobe rgb
Luminance: 120cd/m
Display hardware setup: automatic display Control (zaznaczona jest permanentnie, nie mam możliwości zmiany)
Calubration preset: cal1
Po pomiarze zapisuję plik, laptopy wyda jakiś systemowy klik (rozumiem że profil się wygrał w tym czasie.
Resetuje kompa, ustawiam w monitorze Cal1 i ręce mi opadają
Wysłane z mojego SM-N960F przy użyciu Tapatalka
podłączam Della do laptopa poprzez hdmi i usb. Kalibrator bezpośrednio do monitora. Przywracam w monitorze ustawienia fabryczne.
Rbg primaries: Adobe rgb
Luminance: 120cd/m
Display hardware setup: automatic display Control (zaznaczona jest permanentnie, nie mam możliwości zmiany)
Calubration preset: cal1
Po pomiarze zapisuję plik, laptopy wyda jakiś systemowy klik (rozumiem że profil się wygrał w tym czasie.
Resetuje kompa, ustawiam w monitorze Cal1 i ręce mi opadają
Wysłane z mojego SM-N960F przy użyciu Tapatalka
1. Jeżeli masz taką możliwość to nie używaj złącza HDMI do podłączenia laptopa z monitorem.
2. 120cd? Nie za jasno? Najczęściej używa się 80-100cd
3. Kalibrujesz w trybie advanced?
4. Jeżeli możesz sobie na to pozwolić to skalibruj monitor do przestrzeni sRGB. Twoje problemy związane z kolorem przestaną istnieć.
Napisałem że jeżeli możesz sobie na to pozwolić. Przy zaawansowanej obróbce typu "beauty" szersza przestrzeń może być wskazana. Osobiście mam monitor szerokogamutowy ale specjalnie skalibrowałem go do przestrzeni sRGB. Są inne fajne rzeczy do robienia niż użeranie się z różnicą kolorów ;)
Może ja coś robię źle podczas kalibracji?
Szklana kula akurat w serwisie.
A poważniej, nie da się w ten sposób ocenić czy coś nie tak. Nie myślał Pan o zaproszeniu do siebie technika który ma jakieś pojęcie w temacie?
Tak by bylo , gdyby Kowalski widzial w swoim zyciu jedynie obraz na monitorze laptopa.
Ale , ze Kowalski widzi rowniez obraz przez okno , w telewizorze , na komorce , na desktopie , chodzi na spacery podziwiac krajobraz wiec ma doskonale mozliwosci porownawcze.
Ale z nich nie korzysta.
Pasus o tym jak pracuje mozg , jest takim uproszczeniem , ze az bledny. Nie odazalbym sie wyjasniac jak pracuje mozg.
Tego chyba nikt dokladnie nie wie.
I słusznie, bo nic takiego nie zostało napisane. Wspomniałem o fakcie jak mózg nie pracuje, co jest doskonale udokumentowane w literaturze fachowej.
emilnovy
26-08-2019, 12:13
... Nie myślał Pan o zaproszeniu do siebie technika który ma jakieś pojęcie w temacie?
Gdyby znalazł się ktoś w mojej okolicy (Człuchów) to chętnie
Bechamot
26-08-2019, 12:50
Zadbaj o to w jakich warunkach robisz kalibracje.
dostaniesz inny wynik jesli bedziesz kalibrowal w pokoju przez ktorego okno dostaje sie swiatlo sloneczne , a inny gdy bedzie pochmurnie.
najpierw zadbaj o oswietlenie w pokoju/ otoczeniu monitora - lampa o temp w granicach 5500 - 6000 K - Swietlowka.
Zadne tanie ledy o niskim RA.
ustabilizuj warunki oswietleniowe w pokoju , nastepnie rob kalibracje.
przeszedlbym na sRGB. Rzadko mialbys porofit kolorystyczny pracujac w aRGB , czesciej bedziesz mial korzysci z sRGB.
roznic przerzucajac miedzy tymi dwiema przestrzeniami i tak nie zobaczysz.
Gdyby znalazł się ktoś w mojej okolicy (Człuchów) to chętnie
W Człuchowie jest fotograf, Stefan Olszak, człowiek konkretny, który jak mało kto, ogarnia zarówno foto jak i aspekty techniczne monitora. Może zechce pomóc. Ewentualnie: https://monitory.mastiff.pl/calendar
Zadbaj o to w jakich warunkach robisz kalibracje.
Nie ma żadnego znaczenia w jakich warunkach robi się kalibrację. Głowica czujnika jest zawsze odizolowana od światła otoczenia. Inna sprawa, że parametry kalibracji zależą od oświetlenia, to jest bezsporne. Jednak opisane defekty nie wynikają z oświetlenia.
Bechamot
26-08-2019, 14:21
tlumaczenie Google ,opis jednego z urzadzen , pierwszy lepszy jaki uznalazlem w sieci - zeby uniknac zbednej dyskusji:
"Funkcja inteligentnego sterowania Ambient Light kompensuje swiatlo otoczenia na stanowisku pracy. Intensywnosc lub ilosc swiatla na stacji roboczej wplywa na postrzeganie kolorów na monitorze. i1Display Pro moze automatycznie dostosowac Twój profil lub poinformowac Cie o zmianie warunków oswietlenia otoczenia. Dzieki wbudowanej funkcji pomiaru swiatla otoczenia, i1Display Pro automatycznie okresla optymalna jasnosc wyswietlacza do porównywania wydruków z monitorem"
oczywiscie kalibratory mierza rowniez swiatlo otoczenia i je uwzgledniaja.
"Funkcja inteligentnego sterowania Ambient Light kompensuje swiatlo otoczenia na stanowisku pracy.
Przy kalibracji należy to WYŁĄCZYĆ!
oczywiscie kalibratory mierza rowniez swiatlo otoczenia i je uwzgledniaja.
Nie należy takiej funkcji używać. To jest czysto marketingowy wynalazek. W żadnym wypadku nie należy używać. No i oczywiście, żaden kalibrator nie mierzy "światła otoczenia". To jest bzdura.
Bechamot
27-08-2019, 08:31
jeszcze raz :
"Dzieki wbudowanej funkcji pomiaru swiatla otoczenia, i1Display Pro automatycznie okresla optymalna jasnosc wyswietlacza do porównywania wydruków z monitorem"
najwyrazniej producent nie ma bladego pojecia co produkuje lub Pan sie po raz kolejny myli.
jeszcze raz :
"Dzieki wbudowanej funkcji pomiaru swiatla otoczenia, i1Display Pro automatycznie okresla optymalna jasnosc wyswietlacza do porównywania wydruków z monitorem"
najwyrazniej producent nie ma bladego pojecia co produkuje lub Pan sie po raz kolejny myli.
Producent doskonale wie co oferuje, jednak rozwiązania są kierowane do osób potrafiących z nich korzystać i świadomych zarówno zalet, ograniczeń jak i skutków ubocznych.
Inna sprawa w tym, że teksty reklamowe są zasługą ludzi od reklamy, przekazu dla "Kowalskiego", nie techników którzy faktycznie projektowali jakieś rozwiązanie. Stąd takie sformułowania jak "pomiar światła". Powinien Pan wiedzieć, że to jest skrajnie nieprecyzyjne określenie, wprowadzające mocno w błąd. Nie ma czegoś takiego jak "pomiar światła". Światło nie jest wielkością fotometryczną. Jeśli mamy coś mierzyć związanego ze światłem, to trzeba wiedzieć co konkretnie. Inaczej wychodzą banialuki powtarzane przez ignorantów jak na przykład "kalibratorem można zmierzyć temperaturę widma w pracowni". To nie fejk a cytat pochodzący od jednego z poczytnych fotografów prowadzących płatne szkolenia i filmy instruktażowe na temat zarządzania barwą.
Również powinien Pan wiedzieć, że nawet pomiar natężenia oświetlenia w celu regulacji "jasności wyświetlacza" jest procedurą błędną. Można taki automat uruchomić do pracy w Wordzie i jest to komfortowe, bo czujnik modyfikuje jasność obrazu zależnie od zmieniających się warunków za oknem. Jednak przy pracy z kolorem to jest niedopuszczalne. Zmiana jasności to zmiana postrzegania koloru. Nie bez powodu nie ma takiej funkcji w żadnym oprogramowaniu dołączanym do kalibracji monitorów. Jest natomiast w rozwiązaniach kierowanych na prostszy rynek.
Bechamot
27-08-2019, 09:04
po raz kolejny zmiana zdania.
sam posiadam kalibrator , ktory ma wbudowana fotokomorke na zewnatrz do pomiaru swiatla otoczenia.
nie wiem czy lezy spakowany na strychu , czy w piwnicy, gdyz nie uzywam czesto i wiecej juz nie uzyje ( gdyz za stary , ma pewnie z 8 lat).
pomiar swiatla zewnetrznego i w ogole swiatlo zewnetrzne ma kolosalne znaczenie , dlatego ze swiatlo emitowane przez Monitor i zewnetrzne odbite sie odpowiednio sumuja/nakladaja.
roznica w postrzeganiu barwy miedzy monitorem skalibrowanym fabrycznie a indywidualnie jest zdecydowanie mniejsza niz roznica w postrzeganiu barwy np jesli do pokoju zaglada slonce , lub niebo jest pochmurne.
Szanujacy sie purysta , najpierw zadba o warunki zewnetrzne i z ich uwzglednieniem przeprowadzi kalibracje.
W przeciwnym wypadku mozna sie bez problemu obejsc bez kalibracji , spokojnie wystarcza fabryczna.
Gdzie Pan widzi zmianę zdania?
Pomiar "światła otoczenia" jest zbędny, wręcz szkodliwy. Musi Pan wiedzieć, że kalibratory (kolorymetry) dają różne wskazania zależnie od widma. Poleganie więc na takim "pomiarze" jest obarczone poważnym błędem. M.in. z tego powodu nie "mierzy" się światła otoczenia. A na korelację ustawień monitora z tłem są lepsze metody.
PS. Nie ma czegoś takiego jak "kalibracja fabryczna". Często spotykany termin "factory calibration" ma inne znaczenie w języku angielskim i polskim.
nie lepiej dać sobie po ryju...? ;)
żart (dla niezorientowanych)
nie lepiej dać sobie po ryju...? ;)
żart (dla niezorientowanych)
Najlepiej jeszcze kalibratorem. Chociaż obawiam się, że jak kolega Bechamot wyjmie z poddasza swój kalibrator sprzed 8 lat (co to nie wie jaki model i nie wie do jakiego monitora zakupił, w zasadzie w ogóle nic nie kalibrował bo oczy bolą i nie warto) to Tom01 może być bez szans.
To wcale nie jest śmieszne... Przez nich nie chce mi się czytać takich wątków.
Panowie, może przejdźcie na PRIV, albo po prostu spotkajcie się i napijcie, w ostateczności, jak proponuje rafels3, dajcie sobie po ryju...
Tom01 może być bez szans.
Nie bądź taki pewien. Nie widziałeś moich CA-210/310. :)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.