Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Czy pełna klatka do krajobrazów ma sens?



izamis
26-04-2019, 00:38
Jestem aktualnie posiadaczką C 600d i Tamrona 17-50 ale myślę o czymś więcej. Nie wiem czy przejście na pełną klatkę ma sens czy nie wystarczy APS-C do krajobrazów? Stac mnie na zakup C6d + 17-40 ale z drogiej strony może lepiej kupić lepsza lustrzankę niepełną klatkową i jakiś jeszcze obiektyw niż pchać się pełna klatkę?

zdebik
26-04-2019, 01:36
Brałbym fufu i elki. Taki 17-40 z filtrem jest już w miarę szczelny a obrazek zacny. W cropie wszystkie szkła to trabanty. jak to mówi Akustyk.

Z drugiej strony aps-c nie odstaje jakością obrazowania, a waga mniejsza i portfel cięższy.

marlo
26-04-2019, 06:30
Problem w tym, że Canon nie ma za wiele do zaoferowania w segmencie APS-C. Genialny w obsłudze i pancerny 7D mkII odstaje możliwościami matrycy - jak na współczesne realia (to epoka 70D) Zaś model 80D ze znakomitą matrycą APS-C (w końcu!) jest średnio wykonany, choć i tak wart polecenia za jakość obrazu właśnie.
Jeśli jednak masz fundusze na 6D i 17-40, to wydaje mi się słuszna droga!

Macios
26-04-2019, 07:33
Izamis - a czego Ci brakuje w obecnym zestawie przy robieniu zdjęć krajobrazowych? Jak większej ostrości od brzegu do brzegu klatki - to lepiej kupić dobry kompakt z matrycą aps-c.

candar
26-04-2019, 07:50
Jestem aktualnie posiadaczką C 600d i Tamrona 17-50 ale myślę o czymś więcej. Nie wiem czy przejście na pełną klatkę ma sens czy nie wystarczy APS-C do krajobrazów? Stac mnie na zakup C6d + 17-40 ale z drogiej strony może lepiej kupić lepsza lustrzankę niepełną klatkową i jakiś jeszcze obiektyw niż pchać się pełna klatkę?

Jeśli lubisz dźwigać duże aparaty i obiektywy, wolisz gorszą matrycę, gorszy AF z mniejszą ilością pkt, itp - OK kup 6D.

Jeśli jednak wolisz coś lepszego - to pomyślałbym do krajobrazów (i nie tylko) o poręcznym zestawie: canonie EOS M50 + EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM
Canon EOS 6D vs Canon EOS M50 https://versus.com/pl/canon-eos-6d-vs-canon-eos-m50

https://cameradecision.com/topviewsizecomparison/Canon-EOS-M50-vs-Canon-EOS-6D-top-view-size-comparison.jpg

ps.
Pełna klatka to nie wszystko.

mirror
26-04-2019, 07:57
w przypadku canona przejście na ff ma zawsze sens, u innych producentów jak się foci fruwające pierze to można się zastanawiać co ma sens, ale w innych przypadkach można się nie zastanawiać.

candar
26-04-2019, 08:09
w przypadku canona przejście na ff ma zawsze sens, u innych producentów jak się foci fruwające pierze to można się zastanawiać co ma sens, ale w innych przypadkach można się nie zastanawiać.

Dla mnie stwierdzenie, że "przejście na ff ma zawsze sens" to bardzo wyświechtany frazes. Coś w rodzaju, że prawdziwe gotowanie to wyłącznie w garnkach zeptera...

BTW
i fruwające pierze u innych producentów niewiele ma do rzeczy w tej kwestii

p0m
26-04-2019, 08:28
mam 6d i nic nie zmusiłoby mnie do ponownego wejścia w apsc.

aptur
26-04-2019, 08:58
Jeśli lubisz dźwigać duże aparaty i obiektywy, wolisz gorszą matrycę, gorszy AF z mniejszą ilością pkt, itp - OK kup 6D.




Zaraz, zaraz. 6D ma gorszą matrycę bo ma mniej mpx???

mwitek
26-04-2019, 09:12
Mam taki zestaw i świetnie mi się sprawdza. Choć nie fotografuje krajobrazów tylko ostatnio nieśmiało architekturę. Mówię o 6d i 17-40

Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka

candar
26-04-2019, 09:21
mam 6d i nic nie zmusiłoby mnie do ponownego wejścia w apsc.

A ja używam zamiennie APS-C oraz FF i nie wciskam każdej napotkanej osobie, że dobre zdjęcia można wykonać wyłącznie pełną klatką. Takie życie...
Całkowicie wystarcza mi APS-C do tego co robię -> https://35photo.pro/photo_3166323/ (X-T2)

izamis
26-04-2019, 09:51
Niektórzy twierdzą że do krajobrazów pełna klatka nie ma sensu.

mirror
26-04-2019, 09:53
Dla mnie stwierdzenie, że "przejście na ff ma zawsze sens" to bardzo wyświechtany frazes. Coś w rodzaju, że prawdziwe gotowanie to wyłącznie w garnkach zeptera...

BTW
i fruwające pierze u innych producentów niewiele ma do rzeczy w tej kwestii

to tylko opis moich własnych doświadczeń - a zawsze lepiej uczyć się na cudzych błędach niż swoich bo jest po prostu taniej - ja zamiast po 350D kupić 5D nadal brnąłem w bagienko cropa - oczywiscie współczesne cropy są super hiper ale ja osobiście nie mam ochoty tego nawet sprawdzać i praktycznie każdy kto z cropa wyszedł może napisać podobne zdanie jak p0m poniżej - fotografia i krajobraz niejedno ma imię (dla niektórych to np. obrazek z wycieczki zrobiony w środku dnia i przemielony przez photomatixa) więc ja priorytetem jest wielkość to niech kupi olympusa - fajnie wyglądający sprzęt, wyda kupę kasy więc będzie czuł że sprzęt jest "hajendowy" i musi robić dobre zdjęcia.

6D i 17-40L używałem - ma swoje wady (jednak bardziej mi podchodzi obrazek z 16-35 4L to po prostu widać na zdjęciach) ale i tak jest lepszy (i w centrum i na tych słabych brzegach) od obrazka z cropa z c10-22.

mwitek
26-04-2019, 09:53
Ja też czasem używam 40d na jakichś leśnych wyjazdach gdzie strach trochę o sprzęt. Ale na ślub bym jej już nie wziął mając 5 i 6d. Zależy co do czego potrzebne i to chyba wszyscy wiemy

Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka

mirror
26-04-2019, 09:53
mam 6d i nic nie zmusiłoby mnie do ponownego wejścia w apsc.

:mrgreen:

candar
26-04-2019, 09:57
to tylko opis moich własnych doświadczeń - a zawsze lepiej uczyć się na cudzych błędach niż swoich bo jest po prostu taniej - ja zamiast po 350D kupić 5D nadal brnąłem w bagienko cropa - oczywiscie współczesne cropy są super hiper ale ja osobiście nie mam ochoty tego nawet sprawdzać i praktycznie każdy kto z cropa wyszedł może napisać podobne zdanie jak p0m poniżej - fotografia i krajobraz niejedno ma imię (dla niektórych to np. obrazek z wycieczki zrobiony w środku dnia i przemielony przez photomatixa) więc ja priorytetem jest wielkość to niech kupi olympusa - fajnie wyglądający sprzęt, wyda kupę kasy więc będzie czuł że sprzęt jest "hajendowy" i musi robić dobre zdjęcia.

6D i 17-40L używałem - ma swoje wady (jednak bardziej mi podchodzi obrazek z 16-35 4L to po prostu widać na zdjęciach) ale i tak jest lepszy (i w centrum i na tych słabych brzegach) od obrazka z cropa z c10-22.

Z moich własnych doświadczeń to po 10D miałem wyłącznie 5D I/II i III. Jednak gusta się zmieniają, czas i technologia idzie naprzód i w chwili obecnej dobre zdjęcia można zrobić dowolnym nowym aparatem o dowolnej matrycy (niektórzy robią zdjęcia okładkowe telefonami ;) Każdemu według potrzeb i jak pisałem wyżej - wciskanie komukolwiek, że tylko lustrzanką FF da się zrobić dobre zdjęcia jest bzdurą napędzaną informacjami z forów internetowych.

mirror
26-04-2019, 10:01
Niektórzy twierdzą że do krajobrazów pełna klatka nie ma sensu.

to oczywiste - za mała głębia ostrości, tylko dlaczego zdjęcia krajobrazu które mi się podobają są zawsze zrobione fullfrejmem - no nie wiem :mrgreen:
ciekawe co by powiedział taki Ansel Adams ten to dopiero miał kłopot - large format, pewnie wszystko miał nieostre na zdjęciach :mrgreen:

--- Kolejny post ---


Z moich własnych doświadczeń to po 10D miałem wyłącznie 5D I/II i III. Jednak gusta się zmieniają, czas i technologia idzie naprzód i w chwili obecnej dobre zdjęcia można zrobić dowolnym nowym aparatem o dowolnej matrycy (niektórzy robią zdjęcia okładkowe telefonami ;)

fizyka się nie zmienia ale też polecam telefon i niech robią te okładkowe zdjęcia ;)

zdebik
26-04-2019, 10:27
Apropo rogów, przy f8 chyba nie ma probkemów.

p0m
26-04-2019, 10:33
Zaraz, zaraz. 6D ma gorszą matrycę bo ma mniej mpx???

a gdzie niby jest to napisane?

btw. nie zaczynaj proszę, bo zaraz candar zacznie swoje tyrady że Sony i Fuji najlepsiejsze i takim 6d już się nie da robić fajnych fot.

candar
26-04-2019, 10:42
a gdzie niby jest to napisane?

btw. nie zaczynaj proszę, bo zaraz candar zacznie swoje tyrady że Sony i Fuji najlepsiejsze i takim 6d już się nie da robić fajnych fot.

Przecież nie od dziś wiadomo, że matryce "najlepsiejsze" to są tylko w canonach
xd

--- Kolejny post ---



fizyka się nie zmienia ale też polecam telefon i niech robią te okładkowe zdjęcia ;)

Ano robią te okładkowe zdjęcia telefonem ;) https://www.telepolis.pl/wiadomosci/sprzet/sesja-p30-pro-marcin-tyszka-team-huawei 8-)
"Razem z Huawei udowadniamy teraz, że korzystając ze smartfona można z powodzeniem wykonać profesjonalne, piękne zdjęcia, które mają tak wysoką jakość, że można je wykorzystać do wielkoformatowego druku w profesjonalnej kampanii reklamowej" :roll:

mirror
26-04-2019, 11:02
Przecież nie od dziś wiadomo, że matryce "najlepsiejsze" to są tylko w canonach
xd

--- Kolejny post ---



Ano robią te okładkowe zdjęcia telefonem ;) https://www.telepolis.pl/wiadomosci/sprzet/sesja-p30-pro-marcin-tyszka-team-huawei

no ba, tylko to oświetlenie mi się już nie zmieści do kieszeni z tym telefonem :mrgreen: z mojego punku widzenia słabo jak telefon :mrgreen: potrzebuje ponad 10 osób ekipy do zrobienia zdjęcia :mrgreen: a ogólnie to opowieści z mchu i paproci dla naiwnych takie tam ambasadorsko-influencerskie bajania

candar
26-04-2019, 11:17
no ba, tylko to oświetlenie mi się już nie zmieści do kieszeni z tym telefonem :mrgreen: z mojego punku widzenia słabo jak telefon :mrgreen: potrzebuje ponad 10 osób ekipy do zrobienia zdjęcia :mrgreen: a ogólnie to opowieści z mchu i paproci dla naiwnych takie tam ambasadorsko-influencerskie bajania

Dokładnie tak :) To zdjęcie z ilością pomocnych dłoni podczas zdjęć i ilości sprzętu oświetleniowego dobrze oddaje ducha takich fotek udowadniających, że jednak można ;) To i tak lepsze niż poprzednie reklamy w których do promocji telefonu wykorzystywali zdjęcia wykonane lustrzanką :mrgreen: Osobiście w ramach minimalizowania ekipy do zdjęć pod względem oświetlenia zdaję się na światło słoneczne :) Jest zawsze tam, gdzie go potrzebuję ;)

aptur
26-04-2019, 15:32
Jeśli lubisz dźwigać duże aparaty i obiektywy, wolisz gorszą matrycę, gorszy AF z mniejszą ilością pkt, itp - OK kup 6D.

Jeśli jednak wolisz coś lepszego - to pomyślałbym do krajobrazów (i nie tylko) o poręcznym zestawie: canonie EOS M50 + EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM
Canon EOS 6D vs Canon EOS M50 https://versus.com/pl/canon-eos-6d-vs-canon-eos-m50

https://cameradecision.com/topviewsizecomparison/Canon-EOS-M50-vs-Canon-EOS-6D-top-view-size-comparison.jpg

ps.
Pełna klatka to nie wszystko.

Czy ja jednak mogę prosić o odpowiedź dlaczego niby 6D ma gorszą matrycę od M50?

dave88
26-04-2019, 15:41
przeszedłem na 6d i wiadomix że do apsc już nie wrócę, a fotografuję nim wszystko i do krajobrazów jest świetny i w góry go biorę i jest elegancko

Macios
26-04-2019, 16:27
Niektórzy twierdzą że do krajobrazów pełna klatka nie ma sensu.

Autor wątku nie odpowiedział na zadane pytania, mogące sensownie ukierunkować pomoc/dyskusję, a ta wypowiedź, raczej sugeruje, iż to "konto powstało by ożywić forum"...

luso
26-04-2019, 17:22
Czy ja jednak mogę prosić o odpowiedź dlaczego niby 6D ma gorszą matrycę od M50?

To ja posunę się o krok dalej i wytłumaczę dlaczego nawet 600d ma znacznie lepszą matrycę niż 6d jeśli chodzi o pejzaż. Otuż w przypadku fotografii krajobrazu często występuje konieczność zamocowania tej matrycy razem z resztą aparatu na statywie. Następnie statyw często się ustawia nad brzegiem przepaści czy słodko lub słono wodnego akwenu. A stąd już tylko krok od tego, aby ta matryca znalazła się w pewnym nieodpowiednim miejscu o nieodpowiedni czasie. I znacznie bardziej wolę, aby była to matryca z 600d niż z 6d ;)

zdebik
26-04-2019, 22:01
A te zdjęcia z iphona to nie były robione 5d3 z 24-70 2.8 II?

izamis
27-04-2019, 13:31
Izamis - a czego Ci brakuje w obecnym zestawie przy robieniu zdjęć krajobrazowych? Jak większej ostrości od brzegu do brzegu klatki - to lepiej kupić dobry kompakt z matrycą aps-c.

Co do C600d to balansy bieli, zbyt zalewa żółcią a poza tym chce kopic coś lepszego dlatego szukam cos nowszego. W internecie przeczytałam kilka opini ze pełna klatka tak ale do portretów a do krajobrazów nie ma sensu.

luso
27-04-2019, 14:57
Balans bieli koryguje się bez najmniejszego problemu w postprodukcji. Tym należało by się zainteresować :-)

p0m
27-04-2019, 16:12
zbyt zalewa żółcią:roll:

este
27-04-2019, 16:17
Czy pełna klatka do krajobrazów ma sens?
Tak, ma.
Dziękuję za uwagę

Kolekcjoner
27-04-2019, 17:29
Oczywiście że ma. Jednak na 99,9% zdjęć krajobrazowych nie odróżnisz czy były robione apsc czy FF.
Natomiast dużo większe znaczenie będą miały szkła i od tego bym zaczął.

kulek855
27-04-2019, 17:43
Jeżeli Ci nie szkoda pieniędzy na pełną klatkę to kup, różnica w jakości jest ogromna w porównaniu do kropa (piszę o tych co miałem: 350d, 20d, 40d, 60d, 70d).

Do zestawu szkło z serii "L" i powinno być ok.

candar
27-04-2019, 18:34
różnica w jakości jest ogromna w porównaniu do kropa (piszę o tych co miałem: 350d, 20d, 40d, 60d, 70d).



No tak, bo dobrego zdjęcia w żadnym wypadku nie da się zrobić w APS-C z crop factorem x1,5 lub 1.6. Zapewne równie nieistotne będzie zjawisko dyfrakcji światła (zmiany kierunku rozchodzenia się fal) na krawędzi przysłony oraz hiperfokalna. Nie od dziś wiadomo, że że każdy obiektyw dysponuje pewną wartością przysłony (lub zakresu wartości), przy której odznacza się najwyższą rozdzielczością i dlatego dla wielu zawodowych fotografów krajobrazowych optymalnym ustawieniem przysłony (w aparatach małoobrazkowych i z przetwornikiem APS-C) będzie np f/8 zamiast np f/11 w FF. Do dyspozycji w cropie jest również większa odległość hiperfokalna, ale to zapewne również niepotrzebny zbytek.

Reasumując crop faktor to tylko dla lamerów/amatorów i dobre foty to wyłącznie w FF da się zrobić :roll:




Do zestawu szkło z serii "L" i powinno być ok.

Oczywiste jest, że bez szkła z L w nazwie nie da się już fotografować i stare szkła Canona (nie L-ki) z mocowaniem FL, FD oraz Zeissy, Angenieux, Takumary, Leica od razu należy wyrzucić do kosza (wcześniej poproszę tylko o info gdzie znajduje się ten kosz :mrgreen:

Trochę luzu - obecne matryce APS-C w nowych aparatach* naprawdę pozwalają zrobić zdjęcia bardzo dobre technicznie z dużą ilością detalu. Pisanie wyłącznie na podstawie własnych doświadczeń z aparatów 350d, 20d, 40d, 60d, 70d (najnowszy AD 2013) jest trochę mało miarodajne 8-)

*nowe - czyli te > 2015 roku

p0m
27-04-2019, 18:41
Jednak na 99,9% zdjęć krajobrazowych nie odróżnisz czy były robione apsc czy FF.

w punkt. dodałbym, że im większe doświadczenie i umiejętności to różnice będą coraz mniejsze.

candar
27-04-2019, 18:57
Oczywiście że ma. Jednak na 99,9% zdjęć krajobrazowych nie odróżnisz czy były robione apsc czy FF.


w punkt. dodałbym, że im większe doświadczenie i umiejętności to różnice będą coraz mniejsze.

Podpisuję się pod powyższym - to oczywista oczywistość.

Leon007
27-04-2019, 22:24
Oczywiście że ma. Jednak na 99,9% zdjęć krajobrazowych nie odróżnisz czy były robione apsc czy FF.
Drogi Kolekcjonerze, cenię Cię i Twoje opinie, ale za powyższą wypowiedź należy Ci się jakaś fajna nagroda - medal z ziemniaka czy coś takiego. ;)


Za to to tu jest coś, co uważam za sensowne.

Natomiast dużo większe znaczenie będą miały szkła i od tego bym zaczął.
Format matrycy nie ma znaczenia, gdy ma się dobry korpus i dobre - właściwe dla konkretnego korpusu - obiektywy.

A w ogóle w pierwszej kolejności jest tzw. warsztat fotograficzny:

opanowanie światła,
warto poczytać i pooglądać Adamsa: nie uczyć się tych jego stref, bo to inne czasy, ale zrozumieć sens,
poczytanie o kolorze,
umiejętność zastosowania filtrów - przede wszystkim polaryzacyjnego, w dalszej kolejności prostokątnych,
docenienie statywu i wężyka.

mirror
27-04-2019, 22:51
Oczywiście że ma. Jednak na 99,9% zdjęć krajobrazowych nie odróżnisz czy były robione apsc czy FF.
Natomiast dużo większe znaczenie będą miały szkła i od tego bym zaczął.

najwyraźniej mamy skrajnie różne doświadczenia - ja może na 1% moich zdjęć z cropa i ff nie widzę różnicy - zależy jak je oglądasz jeśli to znaczek pocztowy 900x600 w galerii internetowej to moze rzeczywiscie nie widać różnicy (a może widać, jest różnie), o dziwo również w przypadku dorze zrobionych zdjęć ze staruteńkiego 350D mógłbym nie widzieć różnicy - wiem bo ostatnio obrabiałem stare zdjęcia (ale tylko na wydruku jeszcze sensownej wielkości) w pozostałych przypadkach rożnica jest dramatyczna (np. jak używam gęsty filtr 10EV) lub po prostu widoczna - sraczkę z cropa naszej ulubionej firmy widać nawet na ISO 100 robionym w jasnym świetle w południe, a dobre zdjęcia krajobrazowe najcześciej nie powstają w południe :) no chyba że akurat idzie burza :).

co do szkieł to całkowicie się zgadzam, szkla mają znaczenie te dobre są zwykle pod ff :)

luso
27-04-2019, 23:24
...
sraczkę z cropa naszej ulubionej firmy widać nawet na ISO 100 robionym w jasnym świetle w południe, a dobre zdjęcia krajobrazowe najcześciej nie powstają w południe
...


Ja się nie zna więc może mi ktoś wytłumaczy, dlaczego aparat ma bardziej szumieć przy prawidłowo naświetlonej klatce o złotej lub niebieskiej godzinie, gdzie są znacznie mniej kontrastowe sceny niż w południe...

Dodatkowo szumy na ISO 100 widać jedynie na poziomie piksela...

marfot
28-04-2019, 08:26
najwyraźniej mamy skrajnie różne doświadczenia - ja może na 1% moich zdjęć z cropa i ff nie widzę różnicy - zależy jak je oglądasz jeśli to znaczek pocztowy 900x600 w galerii internetowej to moze rzeczywiscie nie widać różnicy (a może widać, jest różnie), o dziwo również w przypadku dorze zrobionych zdjęć ze staruteńkiego 350D mógłbym nie widzieć różnicy - wiem bo ostatnio obrabiałem stare zdjęcia (ale tylko na wydruku jeszcze sensownej wielkości) w pozostałych przypadkach rożnica jest dramatyczna (np. jak używam gęsty filtr 10EV) lub po prostu widoczna - sraczkę z cropa naszej ulubionej firmy widać nawet na ISO 100 robionym w jasnym świetle w południe, a dobre zdjęcia krajobrazowe najczęściej nie powstają w południe :) no chyba że akurat idzie burza :).

co do szkieł to całkowicie się zgadzam, szkla mają znaczenie te dobre są zwykle pod ff :)

Byłoby łatwiej, gdyby było tak prosto :roll:
Równocześnie używam R i M50, w podobnych sytuacjach, z różnymi albo i tymi samymi szkłami i nie potrafię sformułować tak kategorycznych wniosków.
Generalnie: im więcej agresywnej obróbki tym bardziej widoczna przewaga FF, zwłaszcza w światłach. Obrazki o małym kontraście lepiej się zachowują z FF, przy ekstremalnym kontraście również. No ale w szerokim zakresie przypadków oświetleniowych ja istotnych różnic nie widzę - mówimy o ISO 100.
Co do zasady landszafty robię FF, zwłaszcza jak nie ma problemów z targaniem sprzętu. Ale jak trzeba się wesprzeć APS-C bo tylko taki zestaw akurat mam to też tragedii nie ma. W sumie to M50 dokupiłem do FF na takie sytuacje, gdy rezygnuję z noszenia ciężkiego zestawu.

mirror
28-04-2019, 12:24
Ja się nie zna więc może mi ktoś wytłumaczy, dlaczego aparat ma bardziej szumieć przy prawidłowo naświetlonej klatce o złotej lub niebieskiej godzinie, gdzie są znacznie mniej kontrastowe sceny niż w południe...

o to juz musisz spytać naszą ulubioną firmę :) na cropie stosowalem wszystkie "chłyty" typu ETTR lub bracketing - prawidłowe użycie światłomierza (lub prawidłowe naświetlenie np ETTR nie jest prawidłowe) to taka mitologia na forum wyciagana przy okazji dyskusji o DR na ff czy szumach


Dodatkowo szumy na ISO 100 widać jedynie na poziomie piksela...

mało widziałeś i teoria przesłania ci rzeczywistość, a rzeczywistość wyje (mniej lub bardziej ale wyje) na cropach naszej ulubionej firmy

luso
28-04-2019, 13:20
mało widziałeś i teoria przesłania ci rzeczywistość, a rzeczywistość wyje (mniej lub bardziej ale wyje) na cropach naszej ulubionej firmy
Jako posiadacz dwóch aparatów naszej ulubionej firmy jednego z matrycą APSC i drugiego z matrycą pełno klatkową cały czas wywołuje RAWy z obu. Jak to wygląda w rzeczywistości doskonale wiem :P Proponuję odświeżyć pamięć i sprawdzić, ponieważ mam wrażenie, że komuś szwankuje pamięć lub rzeczywistość przesłania legendarna magia pełnej klatki...

kulek855
28-04-2019, 15:03
No tak, bo dobrego zdjęcia w żadnym wypadku nie da się zrobić w APS-C z crop factorem x1,5 lub 1.6. Zapewne równie nieistotne będzie zjawisko dyfrakcji światła (zmiany kierunku rozchodzenia się fal) na krawędzi przysłony oraz hiperfokalna. Nie od dziś wiadomo, że że każdy obiektyw dysponuje pewną wartością przysłony (lub zakresu wartości), przy której odznacza się najwyższą rozdzielczością i dlatego dla wielu zawodowych fotografów krajobrazowych optymalnym ustawieniem przysłony (w aparatach małoobrazkowych i z przetwornikiem APS-C) będzie np f/8 zamiast np f/11 w FF. Do dyspozycji w cropie jest również większa odległość hiperfokalna, ale to zapewne również niepotrzebny zbytek.

Reasumując crop faktor to tylko dla lamerów/amatorów i dobre foty to wyłącznie w FF da się zrobić :roll:



Oczywiste jest, że bez szkła z L w nazwie nie da się już fotografować i stare szkła Canona (nie L-ki) z mocowaniem FL, FD oraz Zeissy, Angenieux, Takumary, Leica od razu należy wyrzucić do kosza (wcześniej poproszę tylko o info gdzie znajduje się ten kosz :mrgreen:

Trochę luzu - obecne matryce APS-C w nowych aparatach* naprawdę pozwalają zrobić zdjęcia bardzo dobre technicznie z dużą ilością detalu. Pisanie wyłącznie na podstawie własnych doświadczeń z aparatów 350d, 20d, 40d, 60d, 70d (najnowszy AD 2013) jest trochę mało miarodajne 8-)

*nowe - czyli te > 2015 roku

Jeżeli nie ma różnicy między kropem a pełną klatką to mam na wymianę 60d z chęcią zamienię na 6d lub 5d :).

Złe wnioski wyciągasz z mojego posta. Oczywiście, że da się zrobić dobre zdjęcie cropem (jeżeli posiada się umiejętności).

Aktualnie fotografuję kropem ale z chęcią wrócę do ff.
Ba!! większość zdjęć wykonanych przez mnie (można oglądnąć na mojej stronie) są zrobione cropem.

Oczywiście jest taka możliwość, że to co widzę to złudzenie i tak naprawdę w jakości obrazka niema żadnej różnicy mięcy cropem, ff albo średnim formatem (nie piszę tego z ironią).

Nowych puszek nie testowałem więc się nie wypowiadam.

Kolekcjoner
28-04-2019, 15:32
Katastrofa, chyba wyrzucę swoje zdjęcia do śmieci - przecież to niemożliwe żeby cropem w ogóle się dało zrobić jakiekolwiek dobre zdjęcie :lol:.
Ja bym bardzo chciał zobaczyć te szczyty artyzmu, które daje się osiągnąć tylko FF ;)....

kulek855
28-04-2019, 15:36
Katastrofa, chyba wyrzucę swoje zdjęcia do śmieci - przecież to niemożliwe żeby cropem w ogóle się dało zrobić jakiekolwiek dobre zdjęcie :lol:.

Tak a kto pisał, że się nie da?
Da się mam nawet kilka takich na swojej stronie :D

mirror
28-04-2019, 15:37
Jako posiadacz dwóch aparatów naszej ulubionej firmy jednego z matrycą APSC i drugiego z matrycą pełno klatkową cały czas wywołuje RAWy z obu. Jak to wygląda w rzeczywistości doskonale wiem :P Proponuję odświeżyć pamięć i sprawdzić, ponieważ mam wrażenie, że komuś szwankuje pamięć lub rzeczywistość przesłania legendarna magia pełnej klatki...

no ba - to na pewno skleroza i magia - nie mam już cropa i w dającej się przewidzieć przyszłości miał nie będę ale nadal od czasu do czasu obrabiam zdjęcia z cropa i nadal niektórych obrobić się nie da :mrgreen: ostatnio obrabiałem jakieś starocie z 350D bo trzeba było zrobić wydruki i byłem zdumiony tym co najnowszy c1 robi w światłach z tymi rawami ale jeśli chodzi o szumy to te są gladkie jak buźki modelek na zdjęciach kolegi z tego wątku i są o niebo lepsze niż z nowszych cropowych wytworów naszej ulubionej firmy ale może jak używałem 350D to umiałem dobrze naświetlać a później już nie - kto to może wiedzieć :mrgreen:

nie jestem nastawiony na jakąś walkę z cropem to praktycznie zawsze jest tylko kwestia budżetu, opisuję tylko własne błędy bo wydaje mi się że taniej jest uczyć się na błedach cudzych niż swoich i taniej wychodzi kupno pełnej klatki z dwoma obiektywami UWA i tele bo tyle do krajobazu potrzeba niż zakup cropa i obiektywów a następnie sprzedaż cropa i obiektywów i zakup ff i obiektywów - niech kupi używkę 6D lub 5DII są tanie jak barszcz i używkę 17-40L jak mu się nie spodoba to sprzeda w tej samej cenie albo niech poprosi kogoś o wspólny plener na jedno popołudnie zrobi parę zdjęć i stwierdzi czy widzi różnicę jesli nie widzi to po problemie - można nic nie kupowac bo nowy sprzęt jest zwykle potrzebny tylko do nowego projektu którego nie da się zrobić starym sprzętem, jak nie ma nowego projektu to nie ma potrzeby zakupu.

Kolekcjoner
28-04-2019, 15:57
Mam 350D i kilka nowych puszek Canona w cropie i nie wiem co robię nie tak, że nie mogę znaleźć tej sraczki w tych nowych ;)....

Ogólnie mówiąc mam wrażenie, że dla amatora liczy się dużo bardziej rozmiar i waga sprzętu który można zabrać ze sobą niż niuanse bez większego praktycznego znaczenia.

candar
28-04-2019, 16:14
Jeżeli nie ma różnicy między kropem a pełną klatką to mam na wymianę 60d z chęcią zamienię na 6d lub 5d :)

Zapytam tylko: raczyłeś w ogóle przeczytać moją wypowiedź do której piszesz odpowiedź ?
Jednak chyba nie - zacytuję sam siebie "Pisanie wyłącznie na podstawie własnych doświadczeń z aparatów 350d, 20d, 40d, 60d, 70d (najnowszy AD 2013) jest trochę mało miarodajne"


Nowych puszek nie testowałem więc się nie wypowiadam.

Serio ? Znaczy tak tylko spamujesz nie bardzo mając coś do powiedzenia ;)

marfot
05-05-2019, 09:22
Na moje oko, na 500px najfajniejsze fotki krajobrazowe pochodzą z D810, D850, 5DIV, K-1. A więc jednak FF i to do amatorskich zastosowań.
Albo odwrotnie: najlepsi fotografowie krajobrazu na tej stronce kupili sobie te właśnie korpusy :roll:

Oczywiście spotkać tam można każdy sprzęt i genialne fotki nim zrobione ale statystyka jest jakby taka.
Ciekawostka:
dla popularnych korpusów można sobie zobaczyć ilość fotek publikowanych z danego korpusu w przeciągu ostatniego roku - liczba ta spada drastycznie w ciągu ostatnich ok. 2 miesięcy. Albo poważniejsi ludzie się olali na ten portal, albo przestali podawać exify, albo coś jest na rzeczy.

aptur
05-05-2019, 09:26
Myślę, że na pytanie zadane w tytule wątku to kolega Akustyk miałby coś do powiedzenia :)

candar
05-05-2019, 09:30
Na moje oko, na 500px najfajniejsze fotki krajobrazowe pochodzą z D810, D850, 5DIV, K-1. A więc jednak FF i to do amatorskich zastosowań.
Albo odwrotnie: najlepsi fotografowie krajobrazu na tej stronce kupili sobie te właśnie korpusy :roll:

Oczywiście spotkać tam można każdy sprzęt i genialne fotki nim zrobione ale statystyka jest jakby taka.
Ciekawostka:
dla popularnych korpusów można sobie zobaczyć ilość fotek publikowanych z danego korpusu w przeciągu ostatniego roku - liczba ta spada drastycznie w ciągu ostatnich ok. 2 miesięcy. Albo poważniejsi ludzie się olali na ten portal, albo przestali podawać exify, albo coś jest na rzeczy.

Całkiem niedawno na 500px skasowali ludziom konta bez powodu. Znajoma pisała o przywrócenie i jej przywrócili a mnie już nie. Tona moich zdjęć poszła do kosza.

marfot
05-05-2019, 09:34
Całkiem niedawno na 500px skasowali ludziom konta bez powodu. Znajoma pisała o przywrócenie i jej przywrócili a mnie już nie. Tona moich zdjęć poszła do kosza.

To by wiele wyjaśniało. Sam porzuciłem kilka bezpłatnych portali jak się stały nachalnie płatne.

candar
05-05-2019, 10:48
To by wiele wyjaśniało. Sam porzuciłem kilka bezpłatnych portali jak się stały nachalnie płatne.

Ano właśnie. Ja siedzę jeszcze na 1x.com bo mam darmowe konto, ale podobno teraz już są konta płatne.

mirror
05-05-2019, 12:19
Ano właśnie. Ja siedzę jeszcze na 1x.com bo mam darmowe konto, ale podobno teraz już są konta płatne.

na 1x fotki nadal trzymają poziom ale ruch z umieszczeniem sprzedaży na głownej stronie mz też dziwaczny (jak pierwszy raz zobaczyłem to pomyślałem że zlikwidowali serwis) ale pewnie tak działa ten świat

--- Kolejny post ---


Na moje oko, na 500px najfajniejsze fotki krajobrazowe pochodzą z D810, D850, 5DIV, K-1. A więc jednak FF i to do amatorskich zastosowań.
Albo odwrotnie: najlepsi fotografowie krajobrazu na tej stronce kupili sobie te właśnie korpusy :roll:

Oczywiście spotkać tam można każdy sprzęt i genialne fotki nim zrobione ale statystyka jest jakby taka.
Ciekawostka:
dla popularnych korpusów można sobie zobaczyć ilość fotek publikowanych z danego korpusu w przeciągu ostatniego roku - liczba ta spada drastycznie w ciągu ostatnich ok. 2 miesięcy. Albo poważniejsi ludzie się olali na ten portal, albo przestali podawać exify, albo coś jest na rzeczy.

dużo megapikseli do dużych wydruków (albo do cropa jak ktoś nie daje rady w plenerze ale wątpię) i bardzo uniwersalne korpusy (D850 dla mnie to praktycznie ideał - brakuje tylko napisu canon), ewentualnie spora dostępność "względnie taniego" i dobrego szkła do 5DIV.

Macios
05-05-2019, 12:33
Całkiem niedawno na 500px skasowali ludziom konta bez powodu. Znajoma pisała o przywrócenie i jej przywrócili a mnie już nie. Tona moich zdjęć poszła do kosza.

Dlaczego Ci skasowali konto? Dostałeś jakieś upomnienie/ostrzeżenie/feedback?

candar
05-05-2019, 15:52
Dlaczego Ci skasowali konto? Dostałeś jakieś upomnienie/ostrzeżenie/feedback?

Nie, nic nie dostałem, podobnie jak nie dostali córka i inni znajomi. Po prostu z dnia na dzień nasze konta i zdjęcia nagle zniknęły z sieci. Córce i znajomej przywrócili konta po zapytaniu o co chodzi a mnie nie. Początkowo nawet myślałem, że może chodzić o brak oznaczeń 18+ na aktach, ale to akurat nie miało żadnego znaczenia.