PDA

Zobacz pełną wersję : Wątpliwości przy przejściu na FF i wymianie szkiel



mjsp
13-08-2018, 19:31
Witam. Posiadam 600d + C10-22 oraz 85 1.8 ale od jakiegoś czasu myślę o przejsciu na pełna klatke. Chciałbym zastąpić 10-22 na 17-40 ponieważ uwielbiam szeroki kąt. Czy bylaby to duża,widoczna różnica w jakości zdjęć czy tylko wydanie pieniędzy . Dodam ,że gdybym został przy cropie to chciałbym uzupełnić zestaw o 35L II bo przy przejściu na FF niestety finanse już na to nie pozwolą. Dzięki za pomoc ,pozdrawiam.

akustyk
13-08-2018, 19:35
Witam. Posiadam 600d + C10-22 oraz 85 1.8 ale od jakiegoś czasu myślę o przejsciu na pełna klatke. Chciałbym zastąpić 10-22 na 17-40 ponieważ uwielbiam szeroki kąt. Czy bylaby to duża,widoczna różnica w jakości zdjęć czy tylko wydanie pieniędzy .

no a jak nie wydasz tych pieniedzy to jak zrobisz szeroki kat w tej pelnej klatce? ta 85-ka?

17-40 to bardzo sympatyczne szklo. nie jest idealne optycznie, ale daje bardzo przyjemny obrazek i na pewno mnostwo frajdy. a calosciowo obrazek nie gorszy niz 600D + 10-22.

marfot
13-08-2018, 19:36
Witam. Posiadam 600d + C10-22 oraz 85 1.8 ale od jakiegoś czasu myślę o przejsciu na pełna klatke. Chciałbym zastąpić 10-22 na 17-40 ponieważ uwielbiam szeroki kąt. Czy bylaby to duża,widoczna różnica w jakości zdjęć czy tylko wydanie pieniędzy . Dodam ,że gdybym został przy cropie to chciałbym uzupełnić zestaw o 35L II bo przy przejściu na FF niestety finanse już na to nie pozwolą. Dzięki za pomoc ,pozdrawiam.

Satysfakcja z zakupu FF i C17-40L zależy bardzo od tolerancji delikwenta na rozpaćkane rogi. Pełnię satysfakcji da Ci C16-35L IS.

mjsp
13-08-2018, 19:53
no a jak nie wydasz tych pieniedzy to jak zrobisz szeroki kat w tej pelnej klatce? ta 85-ka?

17-40 to bardzo sympatyczne szklo. nie jest idealne optycznie, ale daje bardzo przyjemny obrazek i na pewno mnostwo frajdy. a calosciowo obrazek nie gorszy niz 600D + 10-22.
Nie kupię wtedy 35L

akustyk
13-08-2018, 20:18
Nie kupię wtedy 35L
Podstawowe pytanie: do jakich zdjec? 17-40 to szklo do pocztowek a 35 raczej raportaz i ludzie.

mjsp
13-08-2018, 20:42
Podstawowe pytanie: do jakich zdjec? 17-40 to szklo do pocztowek a 35 raczej raportaz i ludzie.

Przy przejściu na FF niestety na 35 L,która by mi sie przydała teraz na cropie, już nie starczy. 17-40 krajobrazy , 35 tak jak kolega napisał ludzie, ponieważ trochę mi brakuje ogniskowej bo 85 trochę wąsko.

fret
13-08-2018, 20:56
Po przejściu na FF kupisz sobie 50/1,8 STM zamiast 35/1,4 i kasy starczy :)

luso
13-08-2018, 21:17
Witam. Posiadam 600d + C10-22 oraz 85 1.8 ale od jakiegoś czasu myślę o przejsciu na pełna klatke. Chciałbym zastąpić 10-22 na 17-40 ponieważ uwielbiam szeroki kąt. Czy bylaby to duża,widoczna różnica w jakości zdjęć czy tylko wydanie pieniędzy . Dodam ,że gdybym został przy cropie to chciałbym uzupełnić zestaw o 35L II bo przy przejściu na FF niestety finanse już na to nie pozwolą. Dzięki za pomoc ,pozdrawiam.
Fotografuje c85/1.8 podpiętą do 600d i 6d. To szkło na matrycy FF "stanie się znacznie ostrzejsze". Tą różnice widać od razu.

Dodatkowo wedle wszelkich testów c17-40/4L podpięty do współczesnej matrycy FF powinien zjadać na śniadanie c10-22...

Dodatkowo do C35 f/1.4 L II masz sporo tańszych i dobrych alternatyw:
- Sigma 35mm f/1.4
- Canon f/2 IS
- Tamron 35mm f/1.8 (ale ten wydaje mi się, że jest najmniej atrakcyjny z tej całej trójki)

Natomiast jeśli szukasz standardu to faktycznie 50mm STM jest bardzo dobrą opcją. Według tego porównania (https://www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/Canon-EF-35mm-F14L-II-USM-on-Canon-EOS-550D-versus-Canon-EF-50mm-F18-STM-on-Canon-EOS-6D__1589_645_1541_836) tania i plastikowa pięćdziesiątka podpięta do pełnej klatki będzie ostrzejsza niż nowa droga L'ka podpięta do matrycy APS-C.

mjsp
13-08-2018, 21:47
Fotografuje c85/1.8 podpiętą do 600d i 6d. To szkło na matrycy FF "stanie się znacznie ostrzejsze". Tą różnice widać od razu.

Dodatkowo wedle wszelkich testów c17-40/4L podpięty do współczesnej matrycy FF powinien zjadać na śniadanie c10-22...

Dodatkowo do C35 f/1.4 L II masz sporo tańszych i dobrych alternatyw:
- Sigma 35mm f/1.4
- Canon f/2 IS
- Tamron 35mm f/1.8 (ale ten wydaje mi się, że jest najmniej atrakcyjny z tej całej trójki)

Natomiast jeśli szukasz standardu to faktycznie 50mm STM jest bardzo dobrą opcją. Według tego porównania (https://www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/Canon-EF-35mm-F14L-II-USM-on-Canon-EOS-550D-versus-Canon-EF-50mm-F18-STM-on-Canon-EOS-6D__1589_645_1541_836) tania i plastikowa pięćdziesiątka podpięta do pełnej klatki będzie ostrzejsza niż nowa droga L'ka podpięta do matrycy APS-C.
Czyli 85 można by powiedzieć dostanie skrzydeł na FF ,ponieważ lubię te szkło i jakby była jeszcze lepsza to byłoby super.

becekpl
14-08-2018, 08:23
nic nie dostaje skrzydeł ale można sobie wmówić wiele rzeczy
takich jak przejście na "magiczne" FF

fret
14-08-2018, 09:11
nic nie dostaje skrzydeł ale można sobie wmówić wiele rzeczy
takich jak przejście na "magiczne" FF

Można tez zauważyć, że FF ma mniejszą gęstość pikseli, czyli jest mniej wymagające w stosunku do obiektywu. Krop z kolei obcina rogi, co może też być zaletą, szczególnie w przypadku obiektywów szerokokątnych, no ale tracimy wtedy, szeroki kąt, czyli zaleta umiarkowana. Podsumowując: 85 zyskuje nawet bez magii.

akustyk
14-08-2018, 09:39
Czyli 85 można by powiedzieć dostanie skrzydeł na FF ,ponieważ lubię te szkło i jakby była jeszcze lepsza to byłoby super.

jasne stalki obrazuja inaczej jesli uzywa sie 40% ich pola widzenia (w cropie) a inaczej jesli oglada sie wszystko co produkuja, a wiec i rogi.

85/1.8 jest bardzo ostre i w cropie i w pelnej klatce. w obu przypadkach ma swietny bokeh i rowne zachowanie od srodka do rogow kadru (nawet w FF). glowna roznica polega na tym, ze w cropie to jest twarzowka-portretowka, a w pelnej klatce popiersiowka-portretowka. przy tej ogniskowej i konstrukcji optycznej trudno mowic o jakichkolwiek efektach "umagiczniania" po zapieciu do pelnej klatki, poza tym ze jest wlasnie rownie plytka glebia ostrosci przy szerszym kacie widzenia co w FF daje inna, subiektywnie ladniejsza plastyke. ale pod wzgledem ilosci detali i mikrokontrastu nie ma IMHO roznicy miedzy cropem a FF w przypadku tego szkla. roznica jest w separacji planow a wiec wrazeniu "wyostrzenia" tematu! ale to nie jest roznica w ostrosci.

roznice miedzy cropem a FF bardziej widac w przypadku 50/1.4 czy 50 STM. w FF widac kome i winietowanie, wiec obrazek sie zauwazalnie rozni. jesli nazywamy te wady optyczna "magia", to OK, pelna klatka bedzie zaje* magiczna. osobiscie lubie te wady na zdjeciach i odpowiada mi plastyka obu tych szkiel, ale nie pisalbym raczej o "dodawaniu skrzydel". ten obrazek podoba mi sie raczej za wady niz za polepszenie optyki.

bardziej ekstremalny przyklad tej "magicznosci" widac na zdjeciach tego czlowieka: https://500px.com/photo/263548591/%E5%B8%83%E6%8B%89%E6%A0%BC-prague-by-yang-shuai - to jest robione m.in. lekko przymknietymi Leikami 50/0.95 i caly bajer tych zdjec polega wlasnie na ich magicznej niedoskonalosci optycznej...


sa tez przypadki takie jak 35/2 IS. szklo, ktore swietnie sie sprawdza w cropie, natomiast po zapieciu do pelnej klatki zre w oczy paszczurnym bokehem w rogach. i w zasadzie tak jak bardzo je lubie w cropie, tak przez nadmiar "magicznosci" praktycznie nie zapinam go do pelnej klatki, bo juz 24-70/4 na pelnej dziurze wyglada lepiej :(

akustyk
14-08-2018, 09:42
Można tez zauważyć, że FF ma mniejszą gęstość pikseli, czyli jest mniej wymagające w stosunku do obiektywu. Krop z kolei obcina rogi, co może też być zaletą, szczególnie w przypadku obiektywów szerokokątnych, no ale tracimy wtedy, szeroki kąt, czyli zaleta umiarkowana. Podsumowując: 85 zyskuje nawet bez magii.

ale co dokladnie zyskuje?

jedno zdjecie ponizej jest z cropa, drugie z FF. nie pisze ktore jest ktore, bo przeciez na pewno bedzie widac ten przyrost magii :)


https://canon-board.info/imgimported/2018/08/40957444635_262e88268e_c-1.jpg
źródło (https://c1.staticflickr.com/1/976/40957444635_262e88268e_c.jpg)


https://canon-board.info/imgimported/2018/08/40957444275_f797134aba_c-1.jpg
źródło (https://c1.staticflickr.com/1/968/40957444275_f797134aba_c.jpg)

luso
14-08-2018, 10:53
akustyk
Może to wynik mojego pewnego zboczenia, ale 85/1.8 jest moim zdaniem nieostre na matrycy APS-C do przysłony f/2.8 a na pełnym otworze względnym wręcz dramatyczne. To są moje świeże wspomnienia z "sesji" w ten weekend (szybkość migawki 1/200s). Na pełnej klatce ten obiektyw jest znacznie ostrzejszy :-P

Z kolei ef 35/2 is usm jest bardzo fajny zarówno na mniejszej i większej matrycy. Mi wygląd nieostrości z tego obiektywu się podoba. Ale to kwestia gustu ;-)

akustyk
14-08-2018, 11:31
akustyk
Może to wynik mojego pewnego zboczenia, ale 85/1.8 jest moim zdaniem nieostre na matrycy APS-C do przysłony f/2.8 a na pełnym otworze względnym wręcz dramatyczne. To są moje świeże wspomnienia z "sesji" w ten weekend (szybkość migawki 1/200s). Na pełnej klatce ten obiektyw jest znacznie ostrzejszy :-P

no wlasnie moj egzemplarz zdecydowanie takiego zachowania nie wykazuje. w cropie jest git malina, nawet na f/2,2.
tyle co mu mozna zarzucic to aberracje, no ale to niezaleznie od formatu




Z kolei ef 35/2 is usm jest bardzo fajny zarówno na mniejszej i większej matrycy. Mi wygląd nieostrości z tego obiektywu się podoba. Ale to kwestia gustu ;-)
mysle, ze to jest kwestia plam - jesli tlo nie ma plam, to szklo sobie radzi...


https://canon-board.info/imgimported/2018/08/41371311641_d1808736a3_c-1.jpg
źródło (https://c1.staticflickr.com/1/898/41371311641_d1808736a3_c.jpg)

natomiast jak sie pojawiaja plamki w tle, to "lomatko... kto panu tak spier*...", z braku wlasnego sampla pod reka (ale mam gorszy), podkleje link:

https://explorecams.com/photo/25193978/lense=canon-ef-35mm-f-2-is-usm


cuzamen do kupy, to to jest dla mnie d* nie robota. na lagodnym tle to i 28/1.8 USM albo 50/1.8 II da sie strawic... :)

fret
14-08-2018, 11:46
Strzelam, że dolny tulipan jest z kropa, ale to i tak bez znaczenia. Chodzi mi tylko o to, że środek na FF jest 1,6x ostrzejszy, a brzegi na pełnej dziurze nie mają znaczenie, a po przymknięciu na FF też są ostre, czyli szkło na przesiadce na FF zyskuje. Są szkła, które po ujawnieniu rogów na FF tracą. Nie ma uniwersalnej recepty.

luso
14-08-2018, 12:08
natomiast jak sie pojawiaja plamki w tle, to "lomatko... kto panu tak spier*...", z braku wlasnego sampla pod reka (ale mam gorszy), podkleje link:

https://explorecams.com/photo/25193978/lense=canon-ef-35mm-f-2-is-usm


cuzamen do kupy, to to jest dla mnie d* nie robota. na lagodnym tle to i 28/1.8 USM albo 50/1.8 II da sie strawic... :)

A tu w pełni zgoda. Od tego co jest w tle wiele zależy...

miszak
14-08-2018, 12:20
W skrócie dla mnie 85 i 50 dostają skrzydeł na ff, szczególnie widać to na nieupakowanych matrycach. Wydają się zdecydowanie ostrzejsze i to jest chyba oczywiste. Rozważając przejście na ff to zestaw 85 + 17-40 uzupełniony o 50 stm na pewno jest wart rozważenia. Ja w przypadku zakupu 6d2 skompletuję zestaw 85+50+fisheye.

akustyk
14-08-2018, 12:33
Chodzi mi tylko o to, że środek na FF jest 1,6x ostrzejszy, a brzegi na pełnej dziurze nie mają znaczenie, a po przymknięciu na FF też są ostre, czyli szkło na przesiadce na FF zyskuje.
nie wiem czemu mialby byc 1,6x ostrzejszy, ja nie widze tego na zdjeciach jak porownuje 6D u 750D.

natomiast na pewno na FF w okolicach pelnej dziury jest wiecej rogow, wiec i winietowania i komy. i to daje dodatkowe mozliwosci, jak sie z tego skorzysta. obrazek cropowy jest bardziej chirurgiczny



Są szkła, które po ujawnieniu rogów na FF tracą. Nie ma uniwersalnej recepty.

no ale wlasnie jest recepta ;) w bagnecie EF im szersze szklo tym wiekszy problem z utrzymaniem rogow. taki 17-40 w cropie ma zupelnie rowna ostrosc, a w pelnej klatce juz zdecydowanie tego sie nie da powiedziec :) albo 24-105 L, ktory z niewiadomego dla mnie powodu pozwala na te 24mm w pelnej klatce (bo poza obszarem APS-C to szklo na 24~28mm to jest skandal i robienie sobie jaj z pogrzebu)

natomiast przy stalkach pokroju 85mm, 100mm... jest ostro "od morza do morza" :)


W skrócie dla mnie 85 i 50 dostają skrzydeł na ff, szczególnie widać to na nieupakowanych matrycach.

mam praktycznie nowe 50/1.4 i 85/1.8 (oba nie maja roku). pod wzgledem rozdzielczosci zdecydowanie nie widze roznicy miedzy FF a cropem. widze inne aspekty, skrotowo okreslane jako "plastyka". 50/1.4 robi duza roznice w FF. 85/1.8 IMHO mniej, tu przede wszystkim roznice robi kat widzenia.



Wydają się zdecydowanie ostrzejsze i to jest chyba oczywiste.
no wlasnie nie jest oczywiste :) bo ktore z podkreslonych slow jest tu kluczowe?

twierdze, ze w przypadku 85/1.8 pod wzgledem rozdzielczosci nie ma tu roznicy, bo upakowaniu tych matryc daleko do granic mozliwosci takich stalek. wielka roznice robi natomiast wrazenie ostrosci wywolane mocniejsza separacja planow w FF

cesiu111
14-08-2018, 13:03
Jeżeli w nieostrościach jest dużo traw lub innych wąskich obiektów, to rozmycie zdecydowanie nie wygląda to dobrze.
Tu przykład:
1088

Ja się do tego przyzwyczaiłem i nie przeszkadza mi to specjalnie, ale piękne to nie jest.

miszak
14-08-2018, 14:31
no wlasnie nie jest oczywiste :) bo ktore z podkreslonych slow jest tu kluczowe?

twierdze, ze w przypadku 85/1.8 pod wzgledem rozdzielczosci nie ma tu roznicy, bo upakowaniu tych matryc daleko do granic mozliwosci takich stalek. wielka roznice robi natomiast wrazenie ostrosci wywolane mocniejsza separacja planow w FF

Hmmm matryca apsc jest dużo bardziej upakowana tak więc jest jakiś moment kiedy na apsc zbliżasz się do granicy rodzielczości a przy tej samej ilości MP na FF masz luz. Ja patrzyłem na 80d i 5d3 i na moje oko różnica w szczegółach była mocno zauważalnie na plus 5d3. Czy mogłem się tak mylić? Hmm pewnie tak, wszystko jest subiektywne jesli nie robi się znormalizowanego pomiaru a ja też tą cechę raczej przy okazji sprawdzałem bo ce miałem zupełnie inny natomiast odbiór innych osób był podobny.

robertskc7
14-08-2018, 14:56
Dziś jest trochę inaczej. Różnice są praktycznie widoczne w jasnych szkłach. Jak się przesiadałem z 40d na 5dII( 35L plus 85 1.8) to była przepaść.

akustyk
14-08-2018, 14:58
Hmmm matryca apsc jest dużo bardziej upakowana tak więc jest jakiś moment kiedy na apsc zbliżasz się do granicy rodzielczości a przy tej samej ilości MP na FF masz luz. Ja patrzyłem na 80d i 5d3 i na moje oko różnica w szczegółach była mocno zauważalnie na plus 5d3.
Czy mogłem się tak mylić? Hmm pewnie tak, wszystko jest subiektywne jesli nie robi się znormalizowanego pomiaru a ja też tą cechę raczej przy okazji sprawdzałem bo ce miałem zupełnie inny natomiast odbiór innych osób był podobny.

ciezko powiedziec. ja moge porownac 6D z 750D bo to mam i regularnie klepie 50/1.4 i 85/1.8 w obu. w zasadzie to biorac pod uwage nieco wiecej pikseli i mocniejsze standardowo wyostrzanie, to dla mnie zdjecia z 750D wydaja sie bardziej szczegolowe. na co moze miec wplyw chocby to wyostrzanie.

przy czym niewatpliwie jest tez tak, ze takim 50/1.4 bardzo latwo nietrafic w punkt korzystajac z klasycznego fazowego AF w 750D. a glebia ostrosci ponizej f/2 jest papierowa, wiec ostrosc blyskawicznie idzie sie kochac :) 85/1.8 jest troche lepszy pod wzgledem AF ale i tu odchylki od wzorca moga sie wydarzyc "tak po prostu"


jak mi sie kiedys bedzie nudzic to przefoce sobie z ciekawosci 85/1.8 na swoich obu korpusach i poogladam szczegolowo...

kulek855
14-08-2018, 16:02
Osobiście gdy przechodziłem z 70d na 6d różnica w moim odczuciu w obrazku była ogromna (na korzyść 6d oczywiście).

Czy warto wydawać tyle pieniędzy na to by zmienić puszkę musisz odpowiedzieć sobie sam.

luso
15-08-2018, 12:30
akustyk
A czy Ty porównujesz JPGi prosto z tych puszek czy otwierasz RAWy w wywoływarce?

akustyk
15-08-2018, 13:38
akustyk
A czy Ty porównujesz JPGi prosto z tych puszek czy otwierasz RAWy w wywoływarce?

RAWy na ekranie LR i potem wywolane JPEGi wysokosci 2160 pix na ekranie 4K

mjsp
15-08-2018, 16:13
Witam. Mialo być bardziej na bogato ale faktycznie nie ma moze co szaleć i czytając Wasze
opinie coś takiego jakbym skompletował 6d II + 17-40 F4 + 35 f2IS i 85 1.8 by została z cropa . Chyba, że naprawdę nie będzie to znaczący skok ,to uzupelnie swoj cropowy zestaw o 35 f2IS choć przyznam że te 17-40 nie daje mi spokoju.Pozdrawiam

luso
15-08-2018, 17:54
RAWy na ekranie LR i potem wywolane JPEGi wysokosci 2160 pix na ekranie 4K
Poza ekranem 4k mamy podobną metodologię :-P

Witam. Mialo być bardziej na bogato ale faktycznie nie ma moze co szaleć i czytając Wasze
opinie coś takiego jakbym skompletował 6d II + 17-40 F4 + 35 f2IS i 85 1.8 by została z cropa . Chyba, że naprawdę nie będzie to znaczący skok ,to uzupelnie swoj cropowy zestaw o 35 f2IS choć przyznam że te 17-40 nie daje mi spokoju.Pozdrawiam

Zestaw z 6dmk2 jest bardzo fajny. Na 600d również bardzo dobrze pracuje 35 f2is. Jest jeszcze mniejszy i lżejszy niż c85/1.8, a jakość obrazka jest jeszcze lepsza (względem 85tki). Jednocześnie 35 jest na tyle szeroka na matrycy APS-C, że da się nią robić zdjęcia ludziom w pomieszczeniach :-)

Ja osobiście nie lubię obiektywów szerokokątnych ale 17-40mm jest obiektywem, z którego widziałem masę zdjęć, które mi się bardzo podobają (m.in. obecnego tu akustyka). Ludzie robią tym szkłem do tej pory cuda :-) Może przesadzam, ale z tego obiektywu pocztówki podobają mi się najbardziej. Niestety ja nie potrafię się posługiwać takimi instrumentami :-(

P.S. mjsp Ja do tej pory często używam 600d do krajobrazu. Jakoś mniej się go boję ustawić na statywie nad przepaścią czy w słonym morzu... To może być czynnik którego nie bierzesz pod uwagę :-P

miszak
16-08-2018, 00:35
Dla mnie 35 to zbędny wydatek w tym zestawie. 6d2 z 17-40 i 85 rewelka. Zamiast 35 50 stm i/lub 15 fish.

mjsp
17-08-2018, 12:06
Jeżeli bym jeszcze się wstrzymał z FF i postanowił uzupełnic zestaw o 35mm, to którą wybrać droga 35L II czy 35 2.0 IS .

zdebik
17-08-2018, 15:14
Amatorsko 2.0 IS eL'ka to narzędzie do zarabiania.

mirror
17-08-2018, 20:09
10-22 na cropie vs 17-40 na FF (używalem obu) mz FF z 17-40 jest lepszy chyba nawet w słynnych rogach - 10-22 miał większa aberację chromatyczną.

becekpl
17-08-2018, 20:43
jest jeszcze 10-18 C

mjsp
04-10-2018, 16:26
Witam ponownie. Z racji tego ,że decyzja nadal jeszcze nie podjeta, to prosiłbym o jeszcze jedna opinie dotyczącą obiektywu 35 i FF. Co byście wybrali czy 35L II i zostać przy kropie na razie czy Canon 6dII i 35 F2 IS. Dzięki za odpowiedź .Pozdrawiam

tombas
04-10-2018, 16:45
Witam ponownie. Z racji tego ,że decyzja nadal jeszcze nie podjeta, to prosiłbym o jeszcze jedna opinie dotyczącą obiektywu 35 i FF. Co byście wybrali czy 35L II i zostać przy kropie na razie czy Canon 6dII i 35 F2 IS. Dzięki za odpowiedź .Pozdrawiam
35L II to szkło GENIALNE, ale radze wybrac 6dII i 35 F2 IS

Kredek23
05-10-2018, 08:43
6DII i 35 F2 IS będzie zdecydowanie lepszym wyborem na pewno nie pożałujesz.

robertskc7
05-10-2018, 08:50
35LII na cropie jest bezsensu, bo wykorzystuje tylko część powierzchni szkła. To tak jak byś kupił sobie 50 calowy monitor i okleił go taśmą do 35 cali. Jak chcesz mieć kompromis, to kup sobie 6dII plus 35L pierwszą wersję ( używany z allegro) lub nową sigme 35ART Ja bym kupił 35lII tylko i wyłącznie gdybym tym szkłem zarabiał i używał go bardzo dużo i kochał tą ogniskową. Nikt absolutnie nie dostrzeże różnicy poza Twoim portfelem :)