Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Jaki filtr szary strobing



fotodamiano
10-02-2017, 02:40
Witam. Może zacznę od początku. Posiadam dwa obiektywy kit i 50mm 1.8 stm (do tego m42 ale one są tu nieistotne). W 95% korzystam z 50mm. Chcę zacząć zabawe ze strobingem. Posiadam jedną lampe Sunpak. Na RTV euro Agd zamówiłem wyzwalacze Yongnuo RF-605c i lampę 460 IV. Jutro będę miał to do odbioru w sklepie. Do tego dokupie 2 tanie zestawy reporterskie z allegro. Będzie to mój zestaw na początek. No i tu pojawia się problem. Fotografuje głównie ludzi. Portrety i całe sylwetki. Zależy mi na małej GO. Przysłona przymykana do max f4. Wiadomo że synchronizacja lamp nie pozwoli mi na krótkie czasy naświetlania. Potrzebny będzie filtr szary. Nie mogę pozwolić sobie na kilka filtrów o różnym ND więc szukam złotego środka. Jakie ND wybrać do strobingu żeby uzyskać w miarę sensowne czasy naswietlenia i małą głębię ostrości? I czy to w ogóle możliwe załatwić temat jednym filtrem? Pozdrawiam

Janusz Body
10-02-2017, 09:07
Czegoś tu nie rozumiem ;-) Lamp czy w ogóle sztucznego oświetlenia używa się do doświetlania czyli jak jest za mało światła. Do modyfikacji "dziennego" oświetlenia masz blendy, dyfuzory lub lampy błyskowe do doświetlenia zacienionych obszarów. Jak chcesz mieć światło w pełni kontrolowane to studio jest od tego. Jakoś nie bardzo to widzę z tymi filtrami - najpierw "zabrać" światło a potem dodać lampami?

fotodamiano
10-02-2017, 09:28
A np takie zdjęcie http://blog.cyfrowe.pl/wp-content/uploads/2015/03/NV1_9191-final.jpg jeśli czas migawki będę mógł zsynchronizować na max 1/250 to zdjęcie będzie przeswietlone. A tu widać ewidentnie że jest doświetlone od przodu. Wydaje mi się że jeśli filtrem szarym odbiorę światło zastane to błyskowe i tak będzie widoczne. No ale pewności nie mam.

pan.kolega
10-02-2017, 10:01
Jeżeli chcesz zrobić takie zdjęcie, to z jakiegoś kalkulatora naświetlania wyjdzie, ze w słońcu przy 100 ISO f/2 czas jest 1/8000 a f/4 1/2000s.
Więc jeśli chcesz to osłabic do czasu 1/250 albo dłuzej to potrzebujesz 4-5 stopów czyli filtr ND16 - ND32 (ND1.2-ND1.5).
Jeśli jest super ostre słońce na plaży to więcej o stop czy dwa, jeśli nie takie ostre to mniej.

Janusz Body
10-02-2017, 11:23
To zdjęcie ma dużą GO i to w "najgorszym" zakresie czyli na małych odległościach - albo duża blenda albo duże studyjne lampy i przysłona też spora.

Filtr "zabierze" światło z lampy identycznie jak dzienne. Efekt będzie taki, że żeby uzyskać widoczne doświetlenie to trzeba będzie używać mocniejszego błysku albo lampę dużo bliżej. Z tym filtrem to, po mojemu, droga do nikąd.

RobertON
10-02-2017, 11:31
Z tym filtrem to, po mojemu, droga do nikąd.

Tak właśnie, wypada wykorzystać synchronizację z krótkimi czasami HSS.
Ale do tego są inne wyzwalacze YN622C CII czy YN622C-TX.

https://fripers.pl/blog/jak-pokonac-czas-synchronizacji-kilka-slow-o-trybie-hss/

Nie odbieraj tych zamówionych, tylko dobierz 622-ki.

Poczytaj, jak użyć lamp bez HSS, jak nie masz lamp z HSS.

http://fotoblysk.com/25-sposob-blysk-z-krotkim-czasem-bez-hss/

Albo wypada wyłożyć więcej kasy i kupić na razie jeden YN622C i lampę z HSS z odbiornikiem wbudowanym Yongnuo YN-685 Speedlite.

zdebik
10-02-2017, 12:16
Bede teoretyzowal, wiec nie wszystko moze byc takie latwe do osiagniecia w praktyce.

Filtry ND pomoga, ale gdy zabierzesz 5EV AF moze nie trafiac. Prawdopodobnie przeslona poleci do f8-16, wiec bedzie potrzeba sporo swiatla. Mysle, ze 500-600ws bez softboxu powinno wystarczyc.

Druga opcja to HSS, ktory coraz czesciej jest dostepny w "przenosnych" lampach (b1, b2, godox chyba tez cos ma, indra 500 itd). Tam juz czas nie ma znaczenia ale jak to juz jest z HSS, tracisz duzo swiatla aby naswietlic klatke.

fotodamiano
10-02-2017, 12:33
To dość mocno zwiększa potrzebny budzet. Chciałbym mieć HSS, ale to chyba jeszcze nie teraz. To zestaw bez HSS w plener w ogóle się nie sprawdzi?

zdebik
10-02-2017, 14:16
Zalezy co chcesz osiagnac. Mam 3x600ex-rt i bez modyfikatora cos tam jeszcze moza zdzialac. Teraz profoto ma promocje i daja triggery za free, chyba kupie b2. Bardziej kompaktowa i bateria na dole bedzie robila za worki z piaskiem.

Janusz Body
10-02-2017, 14:31
...To zestaw bez HSS w plener w ogóle się nie sprawdzi?

Nawet doblyskiwanie wbudowaną lampką ma sens.

RobertON
10-02-2017, 14:34
To zestaw bez HSS w plener w ogóle się nie sprawdzi?

Blenda duża i mała, może być bardziej przydatna aniżeli "kupa" sprzętu z elektroniką.

zdebik
10-02-2017, 15:11
Blenda duża i mała, może być bardziej przydatna aniżeli "kupa" sprzętu z elektroniką.
Slonca blenda nie zgasisz.

fotodamiano
10-02-2017, 15:49
Blendy posiadam. Moje wymagania co do lamp to doświetlanie w plenerze; blyskanie w pomieszczeniach, lokalach (chcę uzyskać ciekawsze efekty niż samo odbicie od sufitu); no i chce stworzyć w domu mini studio. Oczywiście budżet mam bardzo ograniczony. To jak mówicie, odbierać to co zamówiłem i będę zadowolony?

r_m
10-02-2017, 15:49
Jeśli filtrem szarym odbierasz światło, to odbierasz "po całości", i zastane, i Twoje błyskowe (a wcześniej światło dla AF).


A np takie zdjęcie http://blog.cyfrowe.pl/wp-content/uploads/2015/03/NV1_9191-final.jpg

Google, kilka minut czasu, i masz dokładną odpowiedź jak to zrobić, od autora zdjęcia: http://neilvn.com/tangents/flash-photography-applying-sunny-16-rule-and-flash-guide-number/
Zwróć uwagę na przysłonę, o której pisał (jeśli tego nie widać po zdjęciu), i na różnice w LP lamp dla odległości w metrach i stopach ;)
Ciebie jednak powinny zainteresować inne przykłady z tamtej strony http://neilvn.com/tangents/review-profoto-b2-off-camera-flash-photo-shoot/ - to jest to, o czym myślisz, słoneczny dzień, "pełna dziura", mocne doświetlenie błyskiem. Sprawdź parametry zdjęć, szczególnie czas naświetlania. Takie coś uzyskasz mocną lampą, pracującą albo w HSS (mocną, nie taką nakładaną na aparat), albo lampą słabej jakości, o bardzo długim czasie błysku, korzystając z wyzwalania "super sync" (tak to się nazywa w yn622).
Zresztą na blogu "cyfrowi" przetłumaczyli ten pierwszy link, tam masz dokładnie opisaną zasadę określania wymaganej mocy lampy reporterskiej - bez żadnych nasadek, parasolek, softboxów itp. Jeśli dodasz przed palnikiem coś osłabiającego błysk, musisz to uwzględnić.
Przy używaniu lampy w HSS moc błysku bardzo mocno spada, możesz ściągnąć instrukcję np. do Canona 580EX II i poszukać tabelki, jak wygląda liczba przewodnia w normalnym trybie, a jak w HSS. Jak masz już dane, możesz sobie wyliczyć, czy Ci wystarczy jedna lampa, czy np. potrzebowałbyś "choinki" z kilkunastu lamp - nie żartuję, zobacz to: http://strobist.blogspot.com/2008/05/joe-mcnally-desert-shoot.html

pan.kolega
10-02-2017, 18:19
Jeżeli jednak kolega chce zrobić to co chce, czyli zdjęcia w słońcu, na sporej dziurze, z takimi niedrogimi niezbyt mocnymi lampami, jakie może mieć, to prawidłowo kombinuje. HSS w takiej lampie raczej nie wchodzi w rachubę, bo będzie o wiele za słaby żeby pokonać słońce.
Filtr szary oczywiście nic nie pomoże lampie, ale też nic nie zaszkodzi, bo stosunek światła zastanego do błysku pozostanie taki sam. Filtr ND jest po to, żeby sprowadzić czas do pełnej synchronizacji, czyli wykorzystania pełnej mocy błysku.
Pozostaje ustawić lampy blisko i tyle ile się ich ma i do dzieła.
Nie widzę innego sposobu bez kupowania sporo droższego sprzętu.

fotodamiano
10-02-2017, 23:11
A to czyli jednak filtr szary ma sens. No ale w tej chwili nie jest mi jeszcze konieczny. Muszę zaopatrzyć się w więcej lamp. Docelowo myślę o 3 może 4 yongnuach. Co miesiąc sztuka. Lampe i wyzwalacze odebrałem. Właśnie testuje w domu. Producent pisał o czasach 1/320 jednak najkrótszy czas jaki można uzyskać bez czarnego paska to 1/250. Ogólnie jestem zadowolony. Ale mam taki problem że wyzwalacz nie wyzwala lampy sunpak pf30x. Nie jest kompatybilna, czy o co może chodzić?

r_m
10-02-2017, 23:49
A to czyli jednak filtr szary ma sens.
Jak najbardziej ma sens, ale... ;)
Ale wyłącznie w bardzo sprzyjających warunkach. Powiedzmy, że światło zastane daje Ci f:16 przy 1/250, a chcesz mieć f:2.8. Liczymy: 16-11-8-5.6-4-2.8, na moje oko 5EV, czyli filtr musiałby zatrzymać 5EV, więc z pełnego błysku lampy 1/1-1/2-1/4-1/8-1/16-1/32 zostaje 1/32, pisałeś o "zestawie reporterskim", więc pewnie jakaś parasolka (powiedzmy strata 2EV), więc 1/32-1/64-1/128. Przy lampie ustawionej na pełną moc i użyciu parasolki, gdy założysz filtr ND tłumiący światło o 5EV, z lampy zostanie 1/128 mocy, a to może być za mało (sprawdź, jaki wtedy masz zasięg przy niskim ISO i f:2.8).


Producent pisał o czasach 1/320 jednak najkrótszy czas jaki można uzyskać bez czarnego paska to 1/250.
Głupie pytanie (takie są najgorsze), sprawdziłeś, jaki czas synchronizacji z lampą ma Twój aparat?


Ale mam taki problem że wyzwalacz nie wyzwala lampy sunpak pf30x. Nie jest kompatybilna, czy o co może chodzić?
Nie wiem o co może chodzić, bo nie napisałeś, jak całość jest "poskładana".
Czy jak weźmiesz do ręki tą lampę, włączysz, i naciśniesz "test" to lampa błyska (w ręce, nie na aparacie)?

fotodamiano
11-02-2017, 00:05
No i tu mnie masz- nie sprawdziłem. Jeśli chodzi o lampę to błyska po naciśnięciu test, na sankach aparatu również się wyzwala.

r_m
11-02-2017, 03:10
Nadal
nie napisałeś, jak całość jest "poskładana" ;)

fotodamiano
11-02-2017, 08:29
Jeden rf605 założony na gorącej stopce aparatu jako nadajnik. Drugi rf605 jako odbiornik z założoną na sobie lampą sunpak. W tej konfiguracji lampa nie błyska. W konfiguracji takiej że na gorącej stopce aparatu założony jest rf605 a na nim dodatkowo sunpak również nie błyska

r_m
11-02-2017, 15:05
Nie wiem, czy lampa ma możliwość pracy w trybie M (na zdjęciach widziałem, że ma korektę mocy w ttl).
Zacząłbym od sprawdzenia, czy da się ją wyzwolić ze stopki: mały kawałek drutu, jeden koniec do "sprężynki" (tej w szczelinie, z boku stopki, która się łączy z sankami aparatu), drugi koniec do centralnego styku na stopce (tylko i wyłącznie do centralnego, na środku stopki). Włączona i naładowana lampa powinna błysnąć w momencie zwarcia tego centralnego styku do bocznej sprężynki. Jeśli błysku nie ma, to lampa może wymagać do pracy pełnej komunikacji z aparatem. Jeśli przy zwarciu drutem błysk będzie, ale na wyzwalaczu już nie, może to oznaczać problemy z poziomem napięcia na stopce lampy (lub jakieś minimalne przesunięcie i styk stopki nie trafia na centralne pole w odbiorniku).
Zakładam, że odbiornik 605 sygnalizuje, że odebrał sygnał wyzwalający z nadajnika (603 zaświeca diodę, nie wiem jak w 605)?

fotodamiano
11-02-2017, 23:32
Lampa nie ma możliwości przełączenia na manual. Przy próbie stykniecia na kabelki też nie ma błysku. Tak, przy wyzwoleniu migawki odbiornik sygnalizuje że odebrał sygnał. Czyli lampa tylko do obsługi w ttl.

r_m
12-02-2017, 06:21
Obawiam się, że tak.
Jeśli można nią sterować z menu aparatu, to mogłaby pracować na wyzwalaczach z TTL (np. yn622c), ale to też do sprawdzenia.