Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Canon 50/1.8 STM - problem z ustawieniem ostrości



wd40
05-06-2016, 21:21
Mam problem z tytułowym obiektywem. Zachwalana przez wiele osób celność u mnie się nie sprawdza. Myślałem, że to to wina braku doświadczenia, bo to moja pierwsza stałka i jasny obiektyw w ogóle.
Często zdarza mu się frontfocus. Im obiekt dalej tym gorzej. Przysiadłem teraz do testowania powtarzalności AF, i z około 2 metrów celowałem w obiekt testowy, na środkowym AF oczywiście. Efekt był taki jaki zauważyłem wcześniej, nie odrywając oka od wizjera i utrzymując punkt w tym samym punkcie w większości zdarza mu się doostrzać. Danie korekcji na + skutkuje że celność zaczyna iść w backfocus.
Przykład ff, ostrość ustawiana na dzieci:
Test (https://dl.dropboxusercontent.com/u/67797021/canon-board-50stm/IMG_0361.JPG)

Teraz pytanie, czy to normalne? Nie mam doświadczenia z jasnymi stałkami. Starałem się porównać do 16-35/4 @ 35/4 z bliskiej odległości, tam ustawia w punkt, nie widzę też innego rozłożenia głębi. A może źle testuję?

Ed.
Dwa zdjęcia (krop) w tych samych warunkach utrzymując punkt AF w tym samym miejscu.
raz (https://dl.dropboxusercontent.com/u/67797021/canon-board-50stm/test01_01.jpg)
dwa (https://dl.dropboxusercontent.com/u/67797021/canon-board-50stm/test01_02.jpg)

GalaktycznyMuczaczo
05-06-2016, 21:34
How To Test a Lens (http://www.canonrumors.com/tech-articles/how-to-test-a-lens/)
tak przetestuj jak napisane, a nie z rączki na podwórku, druga rzecz to weś drugi obiektyw który posiada taka samą ogniskową i porównaj wyniki, dodatkowo od siebie dodam ze takie testy warto tez sprobowac w kilku roznych warunkach swiatla, zarowe, dzienne, zachmurzone, fluorescencyjne , z praktyki wiem ze af roznie moze zaskoczyc przy roznym swietle. Dodatkowo pamietaj o zmianie F wzgledem sprawdzenia gdzie zachodzi FF/BF . Zrób kilka zdjeć aby mieć rozstrzał czy to niejest przypadkiem wina akurat jednego ujęcia AF rzecz mylna, czasem płata figle.
Podsumowując:
- Ustaw solidny statyw solidny!
-wydrukuj karte testową
-wykonaj zdjęcia zgodnie z instrukcją
-wykonaj serie zdjęć(ja bym wykonal dla jednego ujęcia około 10 , daje ci to zawsze łatwy % miernik, 5 zdjęć to 50%) w różnych warunkach oświetleniowych, na różnych F, z wężyka (to ważne to niweluje każde poruszenie)czyli 10xf1,8 , 10xf2,0 10xf2,2 itd. do 6,3 ja bym pewnie robił ale to zależy już od ciebie
-wykonaj zdjęcia porównawcze na LV do tych powyżej również to samo 10xf1,8 itd
-pożycz (jeżeli nie masz własnego) inny obiektyw o pokrywającej się ogniskowej i wykonaj powyższe zdjęcia znowu i porównaj je (błąd może wynikać nie tylko z obiektywu ale i z matrycy, mozliwe ze twój obiektyw jest ok ale juz aparat niekoniecznie)

Niestety jedno zdjęcie ruszających się dzieci i to jeszcze w pewnym stopniu pod słońce nie jest żadnym wyznacznikiem. To co ci opisałem to wieloletnie doświadczenie a nie wymysł i widzimisię .

aptur
06-06-2016, 08:19
Mam problem z tytułowym obiektywem.

Na zdjęciach pudełka filtru masz lekki back focus. Z kolei na zdjęciu dzieciaków jest FF. Zrób jeszcze raz zdjęcie czegoś nieruchomego na dalszych odległościach. Ruszające się dzieciaki to nie jest dobry pomysł. Problem powinno dać się rozwiązać przez mikrokalibrację AF w body. Mój egzemplarz ostrzy bez zastrzeżeń. Nie wymagał żadnej kalibracji.
poczytaj:
Mikroregulacja AF – Precyzyjna korekta AF | Testowisko (http://rafalglebowski.pl/blog/mikroregulacja-af/)

wd40
06-06-2016, 11:24
Dzieci to tylko przykład. Mam kilka fot osób, które stały w bezruchu i ostrość zaczyna się wyraźnie przed nimi, wnioskuję po trawie, chodniku. Fakt, że część tych zdjęć była robiona ze słońcem naprzeciwko, ale poza kadrem. Albo ostrzone było na oko a ostrość została na czubku nosa.
Tak, tam był BF bo wtedy bawiłem się ustawieniami mikroregulacji, przykład powyżej oczywiście dla tych samych ustawień.
W wolnej chwili zrobię tak jak tu piszecie, dzięki wielkie za wskazówki.

GalaktycznyMuczaczo
06-06-2016, 18:25
Dzieci to tylko przykład. Mam kilka fot osób, które stały w bezruchu i ostrość zaczyna się wyraźnie przed nimi, wnioskuję po trawie, chodniku. Fakt, że część tych zdjęć była robiona ze słońcem naprzeciwko, ale poza kadrem. Albo ostrzone było na oko a ostrość została na czubku nosa.
Tak, tam był BF bo wtedy bawiłem się ustawieniami mikroregulacji, przykład powyżej oczywiście dla tych samych ustawień.
W wolnej chwili zrobię tak jak tu piszecie, dzięki wielkie za wskazówki.

nie rozumiesz, to ze ktos stoi nie znaczy ze sie nie rusza, druga rzecz to ty sam się poruszasz, drasz lekko zawsze ,oddychając czy cos, dlatego test przeprowadza się w sposób jak opisałem wyżej, a to też tylko test i nic więcej

wd40
29-06-2016, 15:59
Ok, witam ponownie po dłuższej przerwie.
Test zrobiłem najlepiej jak się dało, na statywie, w różnych warunkach i ze źródłem światła z różnych stron. Przedstawiam poniżej link do zdjęć, wszystkie zrobione na 1.8, tam, gdzie nie mam tablicy zrobiłem też crop do punktu, w który celowałem - centralny AF. Numery cropa odpowiadają numerom oryginału. Pierwsza połowa zdjęć z danej sceny ostrzona z bliższego końca skali AF, druga z dłuższego. Sam obiektyw był ustawiony na +1 w konfiguracji AF.
Dobrą duszę, która znalazła by chwilę na zapoznanie się proszę o wypowiedzenie się.

Link dropbox (https://www.dropbox.com/sh/lgnl6tqdrzose4b/AADBMAB0USKeuKqr0WM3MkM9a?dl=0)

wd40
03-07-2016, 19:23
Podbiję.
Wiem, że dałem dużo materiału, ale chciałem zrobić testy jak najlepiej. Może przedstawić to w korzystniejszej dla Was formie?

salas
03-07-2016, 19:28
daj se spokój z testami, porób jakieś portrety czy co tam najchętniej focisz, jak będziesz widział problem to dopiero wróć do tematu.
W ogóle takie testy robi się na odległości 50xogniskowa czyli w tym wypadku 2,5metra. Statyw, dobre warunki, tablica testowa i jedziesz, a nie wychodzisz na dwór i strzelasz co popadnie po kilka kilkanaście strzałów..

wd40
03-07-2016, 19:36
Polecono mi zrobić takie testy więc zrobiłem : )
W nietestowych warunkach wychodzi mi jak napisałem wyżej: frontfocus. Przykłady pokazałem jak wyglądają, podobnie jest w innych sytuacjach, tzn określiłbym, że 1/3 zdjęć jest z ostrością nie tam gdzie chciałem. Robiąc zdjęcia ludziom, "portrety" czy pozowane pstryki, na 3 strzały każdy jest trafiony inaczej, liczę przy tym, że jeden będzie celny.

salas
03-07-2016, 21:23
Jeden test dla mnie warto zrobic. Postaw aparat na statyw ustaw cos powiedzmy 2metry przed obiektywem. Wyostrz normalnie spustem i pstryknij (mozesz zrobic nawet 3 foty czy 5 ile chcesz i za kazdym razem przeostrz) i to samo zdjecie zrob na liveview. Jesli roznica miedzy LV a normalnie pstryknietym zdjeciem jest duza tzn ze cos jest zle i obiektyw nie trafia. Jesli masz duze roznice miedzy tymi 3ma 5ma fotami normalnie ostrzonymi to tez slabo, af niepowtarzalny i mozesz to zglaszac na gwarancji

tapnięte z tela

niki68
03-07-2016, 22:41
... tzn określiłbym, że 1/3 zdjęć jest z ostrością nie tam gdzie chciałem. Robiąc zdjęcia ludziom, "portrety" czy pozowane pstryki, na 3 strzały każdy jest trafiony inaczej, liczę przy tym, że jeden będzie celny.
Przyzwyczaj się :-). Mam trzy puszki C i sześć słoików. Na każdej zaczynając od 1100 do 7D MkII kończąc (wykonując pięć strzałów ze statywu w to samo miejsce i w takich samych warunkach) uzyskasz w 1/3 inny rozkład GO, a czasem zwykłe pudło. Wszystko mi się w C podoba ... ale nie AF, a przynajmniej jego powtarzalność. Nie lubię Nikona za kolory, szumy w tańszych puszkach, ceny obiektywów itd. ale nie za AF. Oczywiście za chwilę zostanę zrugany przez kolegów z CB, którzy napiszą, że ich sprzęt zawsze i wszędzie trafia i jest idealny:-) Być może miałem mniej szczęścia lub przez pięć lat nie nauczycłem się fotografować.
Mam kolegę, który śluby robi bez AF i jakoś daje radę. Ktoś kiedyś powiedział, że jak chcesz mieć ostrość na 100% tam gdzie chcesz to ostrz manualnie. Musisz tylko mieć jaja bo korzystanie z LV wśród zawodowców uchodzi za wstydliwe :-). Ja mam to w d ...e. Jak siedzę w budzie albo pod siatką, to ze swoim aparatem moge robić co chcę.
Pozdrawiam

wd40
16-08-2016, 18:32
Aparat wraz z obiektywem był na Żytniej. Puchę skalibrowano do wzorca, następnie obiektyw pod puchę, wróciło. Za wiele to nie zmieniło. W dalszym ciągu AF zachowuje się nieprzewidywalnie. Trochę ręce opadają.

AndrzejXM
18-08-2016, 11:37
Coz! Raz, ze miales doswiadczenie z obiektywami do 35mm - a tu masz 50. Dwa, ze tamte mialy f4 a tu masz f1.8. Zatem glebia ostrosci znacznie mniejsza wiec i problem bardziej widac... Jak serwis nie znalazl nic niepokojacego to coz... Raczej trzeba z tym zyc. Jak z hot pixelami i paproszkami na matowce. Wiem, ze ten AF wkurza - mialem (mam) dokladnie tak samo. Czasem jest frot focus i nic nie poradzisz. Czesc zdjec moze byc nie trafiona. Taki to juz system. Jest szybki ale sie myli. Jak powiedzial kolega wczesniej - czasem uzyc live view jak naprawde potrzeba ostrosci. Ja dodtakowo zauwazylem (co jest oczywiste), ze warto miec na uwadze na czym ustawiamy ostrosc. Cos co ma slabsze kontury itp. nie pomoze dobrym ustawieniu ostrosci. Dobrze by bylo gdybys mogl przetestowac inny obiektyw 50mm a swoj na innym korpusie...

aptur
18-08-2016, 12:56
50 STM ma zaskakująco celny AF. Serio piszę. Ostatnio wziąłem go nawet do kościoła. 99% idealnie w punkt. Dodatkowo o ile eLki musiałem delikatnie kalibrować w body to ten obiektyw fabrycznie na zero. Kupiłem używany za 350zł tylko aby pokryć lukę pomiędzy 35 i 85mm i wszystkim polecam. Do starej pięćdziesiątki w ogóle nie ma porównania w kwestii AF.

wd40
18-08-2016, 13:35
Przeglądając zdjęcia zauważyłem, że na 16-35/4 też ma tendencję do ustawiania FF w różnych sytuacjach. Tak jak piszecie, na 35/4 nie rzuca się to tak w oczy jak przy 50. Czyżby jednak coś z body? Zawsze wchodzi FF, nigdy w drugą stronę.

salas
18-08-2016, 14:32
jeśli już to body do wzorca i tyle

wd40
18-08-2016, 15:41
@salas, jak pisałem wyżej body było kalibrowane do wzorca.

aptur
18-08-2016, 15:48
Zrób zdjęcie na LV. Potem skalibruj AF w body tak, aby było identycznie jak na LV. Więcej nic nie wymyślisz.

Tomek67
18-08-2016, 18:57
Jeśli chodzi o 6D to z jasnymi obiektywami używaj tylko i wyłącznie punktu centralnego.
On gdy masz skalibrowany obiektyw z aparatem jest naprawdę powtarzalny.
Pozostałe punkty to raz działają raz nie.
I tak ogólnie takich jasnych stałek trzeba się trochę nauczyć.
Tzn. np. w czasie robienia zdjęć wynajdować miejsca o najlepszych kontraście.