PDA

Zobacz pełną wersję : Poruszone zdjecie ze statywu



Tomek De
16-03-2016, 10:59
Witajcie
Nie wiedziałem gdzie napisać ten post, może ten dział będzie odpowiedni, do rzeczy:
mam taki oto problem:
mam aparat na statywie (statyw manfrotto MT055XPRO3 + głowica manffotto 808RC4), obiektyw nie ma znaczenia ale dla porządku napisze ze jest to C100 macro 2.8.
wykonuje dokładnie to samo stayczne zdjęcie z czasem 1/200 oraz 0,8 i to na 0,8 nie jest tak ostre jak to na 1/200, jest wyraźnie mniej ostre.
wyzwalam to z komputera ostrzę przez LV na kompie - zresztą nie ma to znaczenia bo zdjęcia robię po sobie bez przeostrzania, tylko zmieniam czas no i daję więcej światła
czy to jest normalne?

rysz
16-03-2016, 11:04
Nic nadzwyczajnego.

Nawet jeśli statyw jest w pełni stabilny, to najprawdopodobniej delikatnie porusza się fotografowany obiekt.
Co fotografujesz?

Tomek De
16-03-2016, 11:16
Myślisz że to obiekt się porusza a nie aparat? fotografuję jajko wielkanocne które leży raczej stabilnie

chester_jds
16-03-2016, 11:30
Nieostre czy poruszone jest to na 0,8? Może wrzuciłbyś efekt tego eksperymentu, jakiś wycinek 1:1. Trochę takie dywagacje przez telefon, bez spojrzenia na efekt.
Jakie parametry tych fotek 1/200 i 0,8? Może jeśli to nie jest poruszenie to wchodzi dyfrakcja i masakruje foto? To 1/200 to z lampą?

akustyk
16-03-2016, 11:39
jesli uzywasz LV z kompa to przyczyna nieostrosci moze byc albo niewylaczona stabilizacja albo niedostateczna stabilnosc statywu. no albo dyfrakcja jesli bardzo mocno przymykasz obiektyw.

jesli wykluczysz ewentualnosc niewylaczonej stabilizacji i zbytniego przymykania przyslony, to sprobuj zrobic zdjecie z aparatem lezacym na stole i zobacz czy jest ostre...

Tomek De
16-03-2016, 11:50
Obiektyw bez stabilizacji, spróbuję zrobić próbę na stole bez statywu jak radzisz

wrzuciłbym zdjęcia ale jak rozumiem trzeba je najpierw gdzieś załadować do sieci a potem tu zlinkować? nie mam teraz za bardzo na to czasu bo pracuję
robię na przysłonie 5,6 - 7,1 więc nie tu problem
świecę jedną lampą studyjną quantuum s400 + świecący ekran ledowy w tle (stąd te długie czasy), była koncepcja że to wina tego leda ale wyeliminowałem go i nadal jest to samo, więc problem pewnie jest ze stabilizacją aparatu
w sumie parametry zmienne są tylko dwa: czas migawki i moc światła na lampie
poruszone jest oczywiście to na 0,8

chester_jds
16-03-2016, 12:03
Przepraszam za głupią supozycję - może statyw masz stabilny, ale niestabilne podłoże? Typu stara podłoga drewniana, budynek w bezpośrednim sąsiedztwie kolei (czy nad drugą linią metra na Pradze ;) i tym podobne. Może drgania idą kompletnie z zewnątrz?
Naprawdę wiele by powiedział wycinek 1:1 tego nieostrego.

Tomek De
16-03-2016, 12:09
Wrzucę po południu wycinki, bo teraz tak czy inaczej po prostu muszę zrobić te zdjęcia :) a nie mam doświadczenia w uploadzie zdjęć do netu więc szkoda mi na to teraz czasu, podłoże jest stabilne na razie ratuję się dwoma ujęciami na różnych czasach które będę sklejał w PS

zaitsev
16-03-2016, 16:51
Włącz blokowanie lustra podniesionego w C.Fn.

AndrzejXM
16-03-2016, 17:27
Jak robi w LV (a tak przynajmniej pisal) to mu to nie pomoze... Poruszenie dobrze widac na cienkich, jasnych elementach otoczonym ciemnym... Podwojne kontury jakby... Zdejmij aparat ze statywu, poloz obok na stole (dobrym stole) i zrob tak fote. Jak bedzie mial ladnie podparty obiektyw i aparat - nie drgnie... Porownaj.

zaitsev
16-03-2016, 18:09
Jak robi w LV (a tak przynajmniej pisal) to mu to nie pomoze...
Racja, nie doczytałem.
To w takim razie czekamy na zdjęcie przykładowe. :)

baziu
16-03-2016, 22:07
A próbowałeś dociążyć statyw? I zrób test tak jak kolega wyżej mówi - na czymś w 100% stabilnym zrób :) To zwykła 100 2.8, a nie L IS? Bo tak to przyczyna była by prawie wiadoma - włączona stabilizacja ;)

chrisNI
16-03-2016, 22:44
Aparat masz z gripem?

jan pawlak
20-03-2016, 14:49
Jeśli masz grip to zdemontuj
Wszystkie złącza, zaciski po_dokręcaj, pozaciskaj mocno (statyw, głowica, mocowanie aparatu do głowicy)
Centralna schowana.
LV ale tak, że lustro nie może "klapać" przed ekspozycją

Gdyby nadal była nieostrość to trzeba/można przetestować statyw.

1. Kupić prosty (może być zabawkowy za 5zł) wskaźnik laserowy
2. Ustawić statyw z aparatem jakieś 5 - 7 metrów od ściany
3. przymocować wskaźnik laserowy do aparatu i "rzucić" plamkę na ścianę
4. stojąc przy ścianie, obserwując plamkę wyzwolić zdalnie aparat (pilot, samowyzwalcz 10 s)

jak plamka drga to masz gotowy prezent dla początkującego adepta fotografii

jp

Tomek De
21-03-2016, 11:57
LV ale tak, że lustro nie może "klapać" przed ekspozycją

nie rozumiem, rozwiniesz o co chodzi?

zdjęcia testowe, tak bardzo na szybko ale widać o co chodzi, chociaż nie tak dokładnie jak w tifie, wierzcie mi tam jest to bardzo widoczne tu chyba kompresja to spłaszczyła:


https://canon-board.info/imgimported/2016/03/1874d7332b64f2a1med-1.jpg
źródło (http://images78.fotosik.pl/439/1874d7332b64f2a1med.jpg)

https://canon-board.info/imgimported/2016/03/2a47445945e50edcmed-1.jpg
źródło (http://images76.fotosik.pl/439/2a47445945e50edcmed.jpg)

nie mam gripa, nie mam stabilizacji, wszystko skręcone, brak mi pomysłów, muszę przetestować ten statyw w/g Waszych sugestii chociaż celowo kupiłem markowy niby miał być hiper super itd.. ale roboty mam w ch... powinienem robić zdjęcia a nie bawić się w testy, strasznie to irytujące.

jan pawlak
21-03-2016, 12:28
W LV lustro jest podniesione a ostrość można ustawiać na 2 sposoby :
- albo przez matrycę, lustro cały czas uniesione, robi to wolno
- albo przez system AF, przed samym zdjęciem lustro opada, system AF znajduje ostrość, lustro się unosi i robi zdjęcie

Sposób ustawia się w menu, wyraźnie słychać to klapnięcie


Twoje 2 obrazki, na moim monitorze, nie wygląda 0,8 na "statywowe" rozmycie ostrości.
Raczej na mniejszy kontrast.

Prześlij na jan.pawlak@onet.pl oba pliki "prosto z aparatu"

jp

chester_jds
21-03-2016, 12:35
Tomek De - te sample to 1:1 czy po zeskalowaniu? Bo jeśli to jest wycinek 1:1 to dla mnie jakiejś różnicy krytycznej nie ma. Zresztą gdyby wyrównać jasność pewnie byłoby identycznie.

Tomek De
21-03-2016, 12:41
Ja robię zdjęcia po kablu, steruję aparatem z poziomu EOS utility, działa to tak ze klikam "Live view shoot" podnosi się lustro i mam podgląd na monitorze, ustawiam ostrość w wybranym punkcie poprzez opcję Live mode jak uzyskam potwierdzenie ostrości klikam migawkę i tyle, nigdy nie zastanawiałem się co tam słychać, wydaje mi się że lustro opada i podnosi za chwilę ponownie.

Czy wiesz konkretnie w menu gdzie się to ustawia? bo jak rozumiem nie chodzi Ci o blokowanie lustra podniesionego?

Cholera tyle lat mam ten aparat a nigdy nie zgłębiałem się w takie szczegóły ustawień :)

Bangi
21-03-2016, 12:43
Tak się zastanawiam czy problem jest z poruszeniem, czy może z powtarzalnym trafienie AF... Ostrzyłeś ponownie strzał na 0,8 ?

Tomek De
21-03-2016, 12:44
To są 1:1 różnica jest bardzo wyraźna w tifie, jak pisałem tu jej tak nie widać ale w tifie jest bardzo wyraźna, gdybym robił zdjęcia tylko dla siebie to naturalnie ne przejmowałbym się tym wcale, ale do komercyjnych zastosowań takie odchyły w jakości juz tworzą problem - moje zdjęcia są oglądane 1:1 bardzo szczegółowo, jakość to niestety podstawa.

--- Kolejny post ---


Tak się zastanawiam czy problem jest z poruszeniem, czy może z powtarzalnym trafienie AF... Ostrzyłeś ponownie strzał na 0,8 ?

i tak i nie, w obu przypadkach to samo

jan pawlak
21-03-2016, 13:24
przyślij pliki "prosto z aparatu", po jednym w każdym mailu, może Ci pomogę.
Daj mi szansę.

Robię duże wydruki, problem ostrości kiedyś mnie ostro "przeczołgał"

jp

mqqlka
21-03-2016, 13:35
W LV lustro jest podniesione a ostrość można ustawiać na 2 sposoby :
- albo przez matrycę, lustro cały czas uniesione, robi to wolno
- albo przez system AF, przed samym zdjęciem lustro opada, system AF znajduje ostrość, lustro się unosi i robi zdjęcie

Sposób ustawia się w menu, wyraźnie słychać to klapnięcie


Najprawdopodobniej Jan Pawlak trafił w dziesiątkę. Jak mu dziękować, to już musisz się zastanowić, ja bym wiedział.
W moim 5DMk2 autofokus w LiveView przestawia się następująco:

1. W menu wybieram narzędzie symbol klucza z dwiema kropkami, a w nim "Ust. funkcji Live View/Film.
2. Wchodzę do środka i wybieram "Tryb AF".
3. Mam teraz trzy opcje: "Tryb szybki" (z klapnięciem lustra, zabójczym dla 0,8 sek), "Tryb Live" (który trzeba wybrać) i rozpoznanie twarzy, które pewnie nie zda egzaminu przy jajku.

Tomek De
21-03-2016, 18:21
Mam ustawiony "Tryb Live"

dziś jeszcze dokręciłem mocniej płytkę głowicy do aparatu - dociągnąłem ją na max - wydaje mi się że jest ciut lepiej, ale dzis ostro zasuwam i nie mam czasu na porównania, chociaż do każdego ujęcia dorabiam ratunkowa fotkę na 1/200 :)

Jan Pawlak - dobrze wyślę, ale pewnie dopiero jutro, dziś muszę skończyć zdjęcia bo zwiędną mi roślinki a robię temat wiosenny :) więc do wieczora będę męczył sesję, ale jutro planuję wygospodarować chwilkę i zrobię dokładny test żeby mieć 100% pewności, napisz proszę na jaki adres wysłać zdjęcia, chcesz jak rozumiem RAW?

jan pawlak
21-03-2016, 19:06
RAW
jan.pawlak@onet.pl
czekam

jp

jan pawlak
22-03-2016, 14:31
dzięki za zdjęcia.

Do wywoływania RAW używam DxO, wykrył brak modułu i sam go ściągnął (5D2+ EF 100/2,8 USM macro)
Oba wywołałem z zerowymi ustawieniami, z obu wyciąłem po 800pix x 200pix i zamieściłem poniżej
Dlatego takie rozmiary by na ekranie było widać 1:1 piksele obrazu z matrycy


https://canon-board.info/imgimported/2016/03/Dd5XmL-1.jpg
źródło (http://imageshack.com/a/img923/3228/Dd5XmL.jpg)

Które, górne czy dolne pochodzą z 0,8 sec, które są nieostre ?

Niestety, początkujący adept fotografii który mógł dostać Twój statyw ma pecha.
Nie dostanie, nie ma poruszenia "statywowego" na tych zdjęciach

Napisz proszę czy robiłeś zdjęcia z lampą, a jeśli tak to czy przy obu ?
W Exif jest wpisane że przy obu, jeśli tak to owe 0,8 była otwarta migawka ale zdjęcie "naświetlone" było znacznie krócej (1/200 albo.... 1/60) i cały test na nic.
Trzeba by powtórzyć bez lampy.

Może ten początkujący adept ma jeszcze szanse ?

jp

PS
szkoda że nie przysłałeś tego liścia, ale mogę to zrobić raz jeszcze

Tomek De
22-03-2016, 21:02
Oczywiście górne to 0,8.

Przy obu zdjęciach było jedno źródło światła, lampa quantuum s400 z softboxem ustawiona z prawej strony obiektu, być może z lewej strony w kontrze do lampy była duża blenda srebrna ale głowy nie dam, najczęściej używam takiego właśnie setupu przy zdjęciach ale czasem to zmieniam, przestawiam, nie pamiętam czy do testu użyłem blendy, ale lampa stała tak na pewno i na pewno była jedyną lampą.

Przy ustawieniach 1/200 użyłem 100% mocy owej lampy, przy 0,8 ok. 60%, lampa wyzwalana jest radiowo przez nadajnik yongnuo 622C który bez problemu synchronizuje z tymi lampami do 1/8000 sek.

Nie przyszło mi do głowy aby spróbować zrobić test bez lampy, ale zrobię go jutro. Pomieszczenie nie jest idealnie wyciemnione, od niedawna bowiem stosuję patent z dłuższymi czasami i nigdy nie miałem potrzeby pełnego wyciemniania bo dotychczas pracowałem w zakresie 1/320 - 1/500 - używałem większych lamp bo mam jeszcze 750Ws.

Nie bardzo mogę wysyłać zdjęcia w RAW które sprzedaję więc najlepiej jest mi zrobić specjalnie zdjęcie do testów. Ten wycinek który zamieszczałem jest kawałkiem pomalowanego jajka, jest tam dodatkowo tekstura powierzchni jajka na której pięknie widać ostrość / nieostrość. Jutro zrobię test z tym właśnie obiektem, faktycznie dziś wybrałem trochę mało fortunny obiekt.

Tomek De
22-03-2016, 21:36
Nie mogłem edytować więc dodaję;

po Twoim poście naszło mnie takie przemyślenie; czy to możliwe że przy 0,8 to właśnie dodatkowe światło zastane "zmiękczało" obraz ?
Wiadomo że boczne światło pięknie rysuje teksturę, czy owa nieostrość może być wynikiem spłaszczania detalu światłem i stąd wrażenie nieostrości?

r_m
22-03-2016, 21:39
@Tomek De: czy to znaczy, że robisz zdjęcia ze studyjnymi lampami błyskowymi korzystając z czasów 1/320 - 1/500, a w druga stronę nawet 0.8s? Możesz napisać z jakiego powodu takie a nie inne czasy?

Tomek De
22-03-2016, 21:58
Tak, dokładnie tak robię.

No cóż jeśli chodzi o krótkie czasy to odpowiedź jest prosta i głupia - robię bo mogę :) a konkretnie robiąc np. z ręki mam większy komfort a robiąc ze statywu z kontrolą z komputera łatwiej mi zmienić czas migawki niż ruszyć 4 litery do lampy żeby zmienić jej parametry, zresztą krótkie czasy dotyczyły tych większych lamp których już prawie nie używam, pracując z lampami 400Ws oscyluję w przedziale 1/160 - 1/400 i znowu gdy coś tam sobie wykadruję strzele to potem kombinuję przysłoną dla lepszego bokeh itp.. i znowu - wolę pomanipulować również czasem niż podchodzić do lampy i kręcić gałami, wtedy często lampę mam rozkręconą na 100% i tam już nic nie ruszam.

Długie czasy to efekt moich eksperymentów do których wykorzystuję ekran telewizora ledowego na którym emituję sobie różne grafiki i łączę je ze zdjęciami, albo dodatkowych źródeł światła stałego które również mają tworzyć efekty świetlne, Aby zarejestrować wyświetlany przez ten ekran czy inne źródła obraz muszę wydłużyć czas, metodą prób i błędów doszedłem do ustawień które pozwalają mi łączyć w jednym ujęciu obiekty oświetlane flashem + te emitowane. Czas mieści się w zakresie 0,8 - 0,4.

r_m
22-03-2016, 22:39
Ciekawa metoda :)
Myślę, że to łączenie światła może być przyczyną problemów.

jan pawlak
22-03-2016, 22:47
Oglądałem te zdjęcie w znacznym powiększeniu.
Jestem przekonany że nie widać na tych zdjęciach, przy ich porównaniu, poruszenia "statywowego".

Jak przyślesz bardziej zbliżone do tego co robisz zawodowo to może znajdziemy przyczynę tego co Cię niepokoi.

Po Twoich wypowiedziach o łączeniu świateł pierwszym pomysłem jest sprawdzenie ostrości po przejściu do czarno-białej wersji przy obróbce RAW.

jp

RHF
23-03-2016, 10:42
W pierwszych zamieszczonych zdjęciach wyraźnie widać, że to przy 0,8 jest inaczej naświetlone. Światło zastane zmniejsza kontrast przez co wrażenie ostrości obu jest inne. Właściwie zmniejszenie mocy lampy skutkuje skróceniem czasu błysku, ale takie rzeczy to przy dobrym wyciemnieniu pomieszczenia. Inaczej każde inne źródło światła wprowadza zakłócenia. Prościej jest dobrać czas synchro tak, by światło zastane dawało zupełnie czarny kadr, co wyeliminuje tego typu niespodzianki.

Bangi
23-03-2016, 11:41
Też dochodzę do wniosku, że to nie poruszenie a kwestia światła. Na wrażanie ostrości składa się wiele czynników. Widzę to np. focąc samoloty (pokusiłem się o przegląd archiwum), gdzie przy różnym świetle wrażenie ostrości jest różne ;)

Nie pamiętam już dokładnie, w którym wątku, ale Ktoś to fajnie opisywał ostrość, właśnie jako wrażenie ostrości ;)