Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Nowy obiektyw!



serbio
14-04-2006, 02:33
Witam
W obecnej sytuacji jestem posiadaczem Canona Eosa 300 wraz z obiektywami : KIT EF 28-80 mm 1:3,5-5,6 II. sigmy 70-300 mm 1:4-5,6 APO , oraz stałki 50mm f/1,8.
Zastanawiam się na dokupieniem obiektywu do widoków stałka a może zoom?
Jak narazie to widoczki robię kitem .Jestem zadowolony ale podobno można robić jeszcze lepsze zdjęcia. To tak jak robiłem kitem z ogniskową 50mm a po przejściu na stałkę o ogniskowej 50mm to zdjęcia o niebo lepsze od kita.
Czy możecie coś polecić do widoczków ,pejzażów ,góry , itp.
Zastanawiałem się nad Canonem EF 28mm f/2.8 cena w granicach 750zł a może Canon EF 35mm f/2 cena około 1100zł a może jeszcze zastanowić się nad Canonem 24mm która jest w cenie 1500zł ?
Czy może mieliście doświadczenia z tymi obiektywami i moglibyście wyrazić swoją opinię który jest godny uwagi i zaintertesowania.
Również zastanawiam się nad zakupem obiektywu 24-85 Canona.( zastąpieniem obecnego Kita).Na forum optyczne na teście, bardzo powiem nawet świetnie wypadł.Szanowny kolega Arek bardzo mi go poleca .Jako obiektyw do widoczków i jako spacer zoom.Czy naprawdę jest taki świetny tak jak wypadł na testach na stronie optyczne? Co myślicie i sądzicie o nim????
Gdy bym zastąpił Kita 24-85 to bym raczej nie kupował stałki.Podobno po lekkim przymknięciu przysłony nie idzie doszukać się różnic pomiędzy zoomem a stałką 24mm
Na tym forum wielu zachwalało Tamrona .Jedyny mankament to te 28 z przodu .Bardziej zależało by mi na czymś szerszymnp. 24mm Co do kaski to mam uzbierane około 1500zł.
Co o tym myślicie?
Pozdrawiam,

djtermoz
14-04-2006, 03:37
Najlepsza jakosc to da Ci stalka np. ta 24/2.8. Do widoczkow bedzie jak znalazl. W cenie sie tez powinna zmiescic.

Zoom ktory zaproponowales - 24-85/3.5-4.5 to tez niezly wybor. Tym bardziej ze ma USM choc szybkosc autofokusa przy widoczkach nie ma az takiego znaczenia. Gdybys kupil zoom to mozesz zrezygnowac z denka od sloika... tzn. z kita.

Jesli ma byc natomiast zdecydowanie szerzej to zaczynaja sie schody. Istnieje taki wynalazek jak 20-35/3.5-4.5 USM, ktory podobno sprawdza sie przyzwoicie przy filmie. I jest tani. Nie wiem tylko czy dostepny. Co prawda jak glosi legenda ludowa na pelnej dziurze nie jest to zyleta (szczegolnie rogi) ale do widoczkow to i tak go przymkniesz do f11 wiec co za problem.

Jesli jednak chcesz szeroko i w wysokiej jakosci to jestes krok od 17-40/4L ale tego za 1500zl nie masz szans dostac.

AdrianP
14-04-2006, 09:21
Najlepsza jakosc to da Ci stalka np. ta 24/2.8. Do widoczkow bedzie jak znalazl. W cenie sie tez powinna zmiescic.

Zoom ktory zaproponowales - 24-85/3.5-4.5 to tez niezly wybor. Tym bardziej ze ma USM choc szybkosc autofokusa przy widoczkach nie ma az takiego znaczenia. Gdybys kupil zoom to mozesz zrezygnowac z denka od sloika... tzn. z kita.

Jesli ma byc natomiast zdecydowanie szerzej to zaczynaja sie schody. Istnieje taki wynalazek jak 20-35/3.5-4.5 USM, ktory podobno sprawdza sie przyzwoicie przy filmie. I jest tani. Nie wiem tylko czy dostepny. Co prawda jak glosi legenda ludowa na pelnej dziurze nie jest to zyleta (szczegolnie rogi) ale do widoczkow to i tak go przymkniesz do f11 wiec co za problem.

Jesli jednak chcesz szeroko i w wysokiej jakosci to jestes krok od 17-40/4L ale tego za 1500zl nie masz szans dostac.



20-35 można nabyć np. tu
http://www.allegro.pl/item96545499_canon_ef_20_35_3_5_4_5_usm_extra_do_c yfry_i_anal_.html
:)

Foto-Taxi
14-04-2006, 11:00
A myślałeś o 20/2,8?

Paradox
14-04-2006, 11:01
ale się usmiałem widząc ten link z allegro-do cyfry i anal! czyli co,że do cyfry i do d**y?! :))

jac123
14-04-2006, 15:22
Z zoomów polecam Ci Tokinę AT Pro SV 28-70, mam taką w połączeniu z 50e i jest ok. A jesli chodzi o szerszy kąt to wtedy kupisz coś poniżej 28, o lepszej jakości.

krecio
14-04-2006, 15:35
Mam 20-35 i na cyfrze mi sie sprawdza. Jesli chodzi Ci o widoczki to moim zdaniem to jest szkielko do tych celow. Bardzo ciekawe kolory z niego wychodza. Tylko jedno zastrzezenie - przy filtrze i 20mm (w analogu) jest winieta. Mam tez 20/2,8 i jesli ostrosc jego jest troche lepsza niz 20-35 to kolory ma zdecydowanie inne. W cyfrze to raczej mniejszy problem, natomiast w analogu mozesz nie byc ukontentowany.

serbio
14-04-2006, 17:02
Witam
Raczej bym chcial się skupić na zoomie i zastąpić go Kitem?
A co do 20mm to już za wąsko .8 lat robię tym kitem i w tym roku już dam sobie dość.

krecio
14-04-2006, 17:09
A co do 20mm to już za wąsko .

:!: :!: :!: :?: :?: :?:
To ile Ty chcesz za 1500 PLN:shock: :shock: :shock:

akustyk
14-04-2006, 17:11
20mm to jest baaardzo szeroko na filmie. zbyt szeroko dla 90% fotografow, ktorzy z taka ogniskowa sobie zwyczajnie nie radza

serbio
16-04-2006, 14:58
Dziękuję za rady , ale jestem już w 99% przekonany do stałek 28mm f/2,8 oraz 35mm f/2.
Co myślicie o takim wyborze ,macie doświadczenia z tymi obiektywami?
Pozdrawiam

serbio
18-04-2006, 18:15
Czy nikt nie ma zdania na temat użytkowania tychże obiektywów .
Pozdrawiam

gwozdzt
19-04-2006, 08:07
jestem już w 99% przekonany do stałek 28mm f/2,8 oraz 35mm f/2.

Czy nikt nie ma zdania na temat użytkowania tychże obiektywów
A kolega czyta też czasami forum, czy tylko pisze?;)
Bo jeśli chodzi o 28/2,8 to moje doświadczenia z nim opisałem w jednym z bieżących wątków:
http://canon-board.info/showpost.php?p=155631&postcount=2
http://canon-board.info/showpost.php?p=157616&postcount=15

Natomiast z 35/2,0 nie miałem do czynienia. Na Twoim miejscu jednak nie kupowałbym obydwu tych obiektywów łacznie. Jesli już decydujesz się wchodzic w stalki, to zdecydowałbym sie na jedną z dwóch par:
- 28/2,8 + 50/1,8 (tak mam)
lub
- 24/2,8 + 35/2,0 (sporo drozej, ale powiedzmy, ze tak chciałbym mieć ;-))

Natomiast wracając do do tego, co napisałeś na początku:

... jestem posiadaczem Canona Eosa 300 wraz z obiektywami : KIT EF 28-80 mm 1:3,5-5,6 II. sigmy 70-300 mm 1:4-5,6 APO , oraz stałki 50mm f/1,8. Zastanawiam się na dokupieniem obiektywu do widoków...
wydaje mi się, że posiadając 50/1,8 oraz 70-300 w Twojej sytuacji zdecydowałbym się na EF 20-35/3,5-4,5.

hjagien
19-04-2006, 09:32
Zastanawiasz się tylko nad szkłami ze stajni Canona ?

serbio
19-04-2006, 15:47
35mm jest świetnym obiektywem do zdjęć rodzinnych w domu .Sprawdzałem na Kicie i jednak w domu robi się najwięcej z ogniskową 35mm.28już za szeroko a 50mm za wąsko.
Dlatego Canon że średnica i ciężar jest ok ,a ceny są przestępne jak na obiektywy stało ogniskowe.

gwozdzt
19-04-2006, 21:50
35mm jest świetnym obiektywem do zdjęć rodzinnych w domu.
Nie sposób zaprzeczyć, tyle ze nic o tym nie wspominałeś i od początku szukasz obiektywu "do widoczków, pejzaży, gór, itp."
Dlatego też, skoro już zdecydowałeś sie na 35mm to 28mm jest IMHO zbyt blisko i brałbym do pary 24mm
Jeśli Canon 24/2,8 Ci za drogi to bierz analogiczną Sigmę 24/2,8. W niczym ona Canonowi nie ustępuje, kosztuje ze 4 stówki i razem z 35/2,0 w 1500zł się zmieścisz.
Sigma ma tylko jedną wadę: nie działa z cyfrowymi korpusami, ale też z cropnietą cyfrą ta ogniskowa nie jest już wcale tak atrakcyjna. A na cyfrową pełną klatkę przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać i chyba nie warto aż tak daleko wybiegać w przyszłość :-)

serbio
20-04-2006, 15:04
Witam
Co to jest IMHO?
Co do 24mm to chyba narazie się wstrzymama z zakupem ,skupię się jednak na 50mm - plenerek z osobami , 35mm- mieszanko z rodzinką a 28mm- widoczkiz wycieczek.Powyżej 50mm mam Sigmę 75-300mm Apo.
Czy taki zestaw jest odpowiedni dla amatora który chce się rozwijać , co o tym myślisz? Czy również w taki sposób fotografujesz stałkami? mam małe doświadczenie do fotografowania obiektywami typy stałki ,powiem nawet że wcale takiego nie mam .
Czy mógłbyś mi coś doradzić .
Zastanawiałem się się nad zoomami 24-85mm Canona USM , Tamronem 28-70mm i Sigma 24-70mm .Pierwszy polecaja choć przy 24mm podobno winietuje , świetnie ustawia ostrość ale gdzieś czytałem że do slajdów to jakoś nie tak ( gdzieś to wyczytałem na jakimś forum) ,drógi również jest zachwalany na tym forum ,trzeci cholernie ciężki 750g i podobno świszczy przy ustawiania ostrości no i ta średnica na filtr 82mm .I tak reasumując żeby być zadowolony z odbitek ,slajdów i podobno wszyscy zachwalają że jakość perfekcyjna moja propozycja padła na stałki Canona .Jak wcześnie pisałem średnica 52mm ,lekkie i cena jest przestępna
Co o tym myślisz co napisałem wszelkie uwagi mile widziane jak też i porady czy mój wybór jest trafny
Pozdrawiam.

aptur
20-04-2006, 15:09
Witam
Co to jest IMHO?
Pozdrawiam.


IMHO
In My Humble Opinion

czyli najczęściej tłumaczone jako: moim skromnym zdaniem

gwozdzt
21-04-2006, 11:12
Co do 24mm to chyba narazie się wstrzymama z zakupem ,skupię się jednak na 50mm - plenerek z osobami , 35mm- mieszanko z rodzinką a 28mm- widoczkiz wycieczek.
Nie traktuj tego tak sztywno. Co stoi na przeszkodzie sfotografować jakiś widoczek 50mm? a w mieszkaniu też czasem możesz się nie zmieścić z 35mmm... Poczytaj i przemyśl:
http://canon-board.info/showpost.php?p=150334&postcount=1


Czy taki zestaw jest odpowiedni dla amatora który chce się rozwijać , co o tym myślisz?
Zestaw jest odpowiedni, w końcu to obiektywy amatorskie :-)
Wydaje mi się jednak, że przyzwyczajony do zooma, chcesz koniecznie "zapełnić" wszystkie ogniskowe stałkami. Stałki zooma nie zastapią i moim zdaniem należy wybrać kilka ulubionych/potrzebnych ogniskowych, a nie brać po kolei, jak leci.
Nakupisz tych stałek gęsto jak napisy na pierścieniu zooma i co potem? Bedziesz nimi żonglował? Albo uchwyt rewelwerowy zastosujesz (tak jak w projektorze kinowym?) ;-)


Czy również w taki sposób fotografujesz stałkami? mam małe doświadczenie do fotografowania obiektywami typy stałki ,powiem nawet że wcale takiego nie mam . Czy mógłbyś mi coś doradzić
Ja mając standard 50mm dokupiłem po prostu tylko 28mm, jako obiektyw szerokokątny, bez jakiegoś szczególnego określania do jakich motywów.
Używam tej pary głownie do fotografowania na slajdach, kiedy zależy mi na jak najlepszej jakości. W zależności od koncepcji kadru lub samopoczucia ;-) używam jednego lub drugiego.


Zastanawiałem się się nad zoomami 24-85mm Canona USM ,(...)Pierwszy polecaja choć przy 24mm podobno winietuje , świetnie ustawia ostrość ale gdzieś czytałem że do slajdów to jakoś nie tak ( gdzieś to wyczytałem na jakimś forum)
Też takiego mam i właśnie kiedy fotografuję na negatywie, to jest mój podstawowy obiektyw. Gdy mam bardzo mało światła lub chcę uzyskać większe rozmycie tła, zakładam 50/1,8.
28/2,8 praktycznie na negatywie nie używam.

Żeby wszystko było jasne: slajdy oglądam przy pomocy rzutnika na ekranie 1,20x1,20m, zaś z negatywow nie robię specjalnie dużych powiększeń (w praktyce od 10x15 do 15x21)


Tamron 28-75mm (...) drugi również jest zachwalany na tym forum
Użyteczność porównywalna z 24-85.
+ lepsze światło
+ lepsza optyka
- gosza budowa, mechanika, AF
- troche mniejszy zakres ogniskowych.


i Sigma 24-70mm .,,trzeci cholernie ciężki 750g i podobno świszczy przy ustawiania ostrości no i ta średnica na filtr 82mm .
Mam o nim identyczne zdanie i nigdy blizej się tym obiektywem nie interesowałem. To samo Tokiny 28-70/2,8 i 28-80/2,8


tak reasumując żeby być zadowolony z odbitek ,slajdów i podobno wszyscy zachwalają że jakość perfekcyjna moja propozycja padła na stałki Canona .
Wszystko fajnie z tymi stałkami, jednak nie zapominałbym, że czasami wygoda zooma bierze góre nad tą jakością.
IMHO stałki nie powinny całkowicie zastępować zooma, a jedynie uzupełniać go w pewnych newralgicznych miejscach lub momentach, a te zaś zależą najbardziej od indywidualnych preferencji fotografującego.


Co o tym myślisz co napisałem wszelkie uwagi mile widziane jak też i porady czy mój wybór jest trafny
Najkrótszy wniosek jaki mi się nasuwa, to ze zbyt gęsto chcesz posiać te stałki.
Ja w tym zakresie używam 28/2,8 + 50/1,8 + Canon 24-85, co opisałem dość dokładnie :-)
Taki zestaw kiedyś skompletowałem, jednak bogatszy o wiedzę i doświadczenie odnosze wrażenie ze jeszcze lepszym (ale niestety też i droższym) wyborem w omawianym zakresie będzie 24/2,8 + 35/2,0 + Tamron 28-75/2,8.
Ostateczny wybór jednak nalezy do Ciebie!

serbio
22-04-2006, 22:36
Czy możesz mi napisać czy ten obiektyw 24-85 USM ,winietuje przy ogniskowej 24mm?
Stosujesz jakiś specjalne filtry UV ,poplar?
Pozdrawiam

gwozdzt
23-04-2006, 14:35
Czy możesz mi napisać czy ten obiektyw 24-85 USM ,winietuje przy ogniskowej 24mm?
To robiłem na 24mm (skany z negatywu):
http://img213.imageshack.us/my.php?image=3200324ms.jpg
http://img86.imageshack.us/my.php?image=3400341if.jpg

Niestety nie pamiętam czy były robione z polarem czy bez :-(


Stosujesz jakiś specjalne filtry UV ,poplar?
Używam polara Hakuba MC 67mm. Nie jest to slim, ale jakichś specjalnych problemów z nim nie mam.
UV nie uzywam, wystarczają mi dekielki.

serbio
25-04-2006, 21:33
Czy możesz napisać dlaczego wybrałbyś teraz Tamrona zamiast Canona?
Czy ze względu na optykę?
Dzisiaj miałem przypiętego Tamrona i muszę stwierdzić że świetnie ostrzył i tak w ogóle to wydaje mi się świetnym obiektywem.Co do Canona to nim się nie bawiłem i nie mam porownania. Czy ty miałeś okazję mieć te dwa obiektywy przypięte do swojego korpusu?
Jak pracuję ostrość pomiędzy tymi obiektywami ,wiem że Canon ma USM ,czy jest duża różnica w pracy obiektywu w ustawieniach ostrości?
Może ktoś jeszcze się wypowie na ten temat .
Pozdrawiam.

Czy Tamron 28-70 współpracuje z analogowymi Canonami? Z tego co zauważyłem to ma jakąś literkę Di a z tego wynika że przezanaczony do cyfrowych lustrzank.

piast9
25-04-2006, 22:10
Ależ nie:

Is a designation Tamron puts on lenses featuring optical systems designed to meet the performance characteristics of digital SLR cameras.

gwozdzt
26-04-2006, 07:22
Czy możesz napisać dlaczego wybrałbyś teraz Tamrona zamiast Canona? Czy ze względu na optykę?
Też, ale chyba bardziej ze względu na stałe światło f/2,8.


Dzisiaj miałem przypiętego Tamrona i muszę stwierdzić że świetnie ostrzył i tak w ogóle to wydaje mi się świetnym obiektywem.Co do Canona to nim się nie bawiłem i nie mam porownania. Czy ty miałeś okazję mieć te dwa obiektywy przypięte do swojego korpusu?
Ja z kolei odwrotnie, mam Canona ale nie miałem Tamrona.
Jednak mając porównanie tego Canona np. do Sigmy 18-50 znam różnice pomiędzy canonowskim USM a pozostałymi. AF Tamrona moze być trochę lepszy od Sigmowego, ale ciągle będzie mu daleko do porządnego USM.


Jak pracuję ostrość pomiędzy tymi obiektywami ,wiem że Canon ma USM ,czy jest duża różnica w pracy obiektywu w ustawieniach ostrości?
Jestem przekonany, ze po kontakcie z porządnym obiektywem USM zweryfikowałbyś swoje zdanie nt. świetnego ostrzenia u obiektywów nie posiadających tego rozwiązania.


Czy Tamron 28-75 współpracuje z analogowymi Canonami? Z tego co zauważyłem to ma jakąś literkę Di a z tego wynika że przezanaczony do cyfrowych lustrzank.
http://www.tamron.com/lenses/prod/autofocus.asp

Di (Digitally Integrated) Lenses designed for superior use on both digital and film SLR cameras
Di II Lenses designed for digital SLR cameras only (with image sensor smaller than 24x16mm!)

a więc:
"Di" oznacza, ze współpracuje zarówno z kliszakami, jak i z cyfrankami;
"DiII" oznacza, ze współpracuje tylko z cyfrówkami o małej matrycy.

serbio
26-04-2006, 18:01
Czy obiektyw Canona sprawil Ci kiedyś klopot , czy zauważyeś kiedyś że nie mogleś robić zdjęć tym obiektywem ponieważ jest za ciemno i te parametry swiatla Ci nie odpowiadaly( przydalby sie wtedy Tamron?) : jesli tak to w jakich okolicznosciach ?
Jak oceniasz swój obiektyw.,czy jestes z niego zadowolony , czy cos Ci w nim denerwuje i drazni???? Caly czas jestem niezdecydowany co wybrać czy Canona czy Tamrona. Za Canonem przemawia USM , za Tamronem swiatlo. Czy kiedykolwiek zauwazyles winiety na zdjeciach , czy ten obiektyw jest godny przez Ciebie polecenia?
Nie mialem w dloniach obiektywu Canona ale czy ustawianie ostrosci pomiedzy Canonem a Tamronem jest tak kolosalne i od razy widac roznice na korzyść Canona?
Pozdrawiam

gwozdzt
27-04-2006, 08:12
Czy obiektyw Canona sprawil Ci kiedyś klopot ,
Nie.


czy zauważyeś kiedyś że nie mogleś robić zdjęć tym obiektywem ponieważ jest za ciemno i te parametry swiatla Ci nie odpowiadaly( przydalby sie wtedy Tamron?), jesli tak to w jakich okolicznosciach ?
Więc tak: Canona nie uzywam na pełnej dziurze, przymykam conajmniej do f/5,6 a najlepiej do f/8. Tamrona też bym nie uzywał na f/2,8 tylko przymknął do f/4. Czyli mając Canona tracę od 1 do 2 EV.
Co do okoliczności, to owszem zabrakło mi kilka razy światła (np. o zmierzchu bądź w ciemnych pomieszczeniach), ale nie jestem przekonany czy Tamron by mnie wtedy uratował, bo z tego co sobie przypominam, to użyłem 50mm na f/2-2,5.


Jak oceniasz swój obiektyw.,czy jestes z niego zadowolony ,
Oceniam go pozytywnie, szczególnie lubie zakres jego ogniskowych (oczywiście na kliszy).


czy cos Ci w nim denerwuje i drazni????
Mój egzemplarz ma dośc duże luzy.


Caly czas jestem niezdecydowany co wybrać czy Canona czy Tamrona. Za Canonem przemawia USM , za Tamronem swiatlo.
Dokładnie tak. I sam musisz podjąć decyzje co jest dla Ciebie ważniejsze: światło czy pewny AF.


Czy kiedykolwiek zauwazyles winiety na zdjeciach ,
Nie.


czy ten obiektyw jest godny przez Ciebie polecenia?
Tak.


Nie mialem w dloniach obiektywu Canona ale czy ustawianie ostrosci pomiedzy Canonem a Tamronem jest tak kolosalne i od razy widac roznice na korzyść Canona?
Już pisałem, bezpośrednio tych dwóch nie porównywałem.
Ale mam porównanie Canona USM do obiektywów innych producentów (np. Sigma) i różnica w szybkości oraz precyzji AF jest naprawdę duża.

serbio
28-04-2006, 13:15
Tak czytam i czytam na temat tego Tamrona i wlos mi się jeży na głowie jakie w ręce ludzi trafjają egzemplarze.Jest to trochę wkurzające.
U mnie w okolicy ( na śląsku ) nigdzie nie można dostać go w sklepie, tylko na zamówienie i za zaliczką. Jedyne egzemplarze są w Warszawie .Kupować i jedźić ,wymienia jak coś będzie nie tak ( 300km) To nie dla mnie. Trochę firma Tamron potraktowała ten obiektyw po macoszemu. Tani nie jest a coróż czytając różne fora słyszy się o trefnych egzemplarzach. Może trafiać na złom cały czas te trefne z wymiany są w obiegu? A nuż klient nie zauważy i kupi ?
Dyskutując z Tobą mam nie odpartą pokusę na Canona. W testach na www.optyczne , wypadł pozytywnie , Pan z forum www.foto również mnie po troch przekonał że jest to dobre szkło.A więc wszystko przemawia żeby się nim zainteresować a może i kupić.
Dlaczego do slajdów stosujesz stałki 50 i 28 mm a do negatywów zooma 24-85mm ?Czy robiłeś kiedyś slajdy na zoomie, jak wychodzą?
Pozdraawiam

gwozdzt
28-04-2006, 13:40
Dlaczego do slajdów stosujesz stałki 50 i 28 mm a do negatywów zooma 24-85mm ?
Oczywiscie, że stałki dają lepsza jakość (ostrość, kontrast); ale używam ich do slajdów również dlatego, że zmuszają mnie nieco bardziej do myślenia nad kadrem, co przy slajdach ma o tyle istotne znaczenie, ze w tym przypadku nie ma już później jak poprawić kadrowania :-)


Czy robiłeś kiedyś slajdy na zoomie, jak wychodzą?
Robiłem.
Po "majówce" będę miał kilka zeskanowanych, to pokażę.

serbio
30-04-2006, 21:38
Dziękuję za odpowiedź i czekam na slajdy i Twoją opinię . Miłej majówki ,sporo wrażeń i jeszcze więcej udanych slajdów.
Pozdrawiam.

gwozdzt
06-05-2006, 21:00
Dziękuję za odpowiedź i czekam na slajdy...
Z tego co pamiętam, te właśnie robiłem na 24mm z polarem i tak to wygląda:
http://fotogalerie.pl/galeria/gwozdzt19490
Jeśli chciałbyś surowe skany (ca. 1,5MB/szt.), to odezwij się na PM i podaj maila.