Zobacz pełną wersję : Kalibracja obiektywu
Cześć! Jestem tu nowy.
ostatnio kupiłem obiektyw i zauważyłem, że nie trafia w punkt. Postanowiłem zrobić mikroregulację, ale już dostaję oczopląsu od porównywania zdjęcia.
Chciałbym poprosić kolegów o wskazanie które ustawienie jest najlepsze...
http://iv.pl/images/00179692786279361715.jpg
http://iv.pl/images/45091594876436309628.jpg
http://iv.pl/images/61842678191837139293.jpg
http://iv.pl/images/92128177911155772009.jpg
http://iv.pl/images/59611793723641724261.jpg
Z góry bardzo dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam,
Marek
GalaktycznyMuczaczo
28-08-2015, 21:15
jakie obiektyw, jakie masz body, ten "wzornik" to chyba niezbyt precyzyjnie wykonany :D?
Cześć! Jestem tu nowy.
ostatnio kupiłem obiektyw i zauważyłem, że nie trafia w punkt. Postanowiłem zrobić mikroregulację, ale już dostaję oczopląsu od porównywania zdjęcia.
Chciałbym poprosić kolegów o wskazanie które ustawienie jest najlepsze...
http://iv.pl/images/00179692786279361715.jpg
http://iv.pl/images/45091594876436309628.jpg
http://iv.pl/images/61842678191837139293.jpg
http://iv.pl/images/92128177911155772009.jpg
http://iv.pl/images/59611793723641724261.jpg
Z góry bardzo dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam,
Marek
Na każdym ustawieniu powinieneś zrobić z 10 zdjęć wtedy będzie można cos wybrać. Jeżeli to zoom to po 10 na każdej ogniskowej.
Jutro zrobię zdjęcia. Możesz mi jeszcze podpowiedzieć z jakiej odległości najlepiej je wykonać?
Z jakiej odległości przeprowadzać test? Przykładowo:
50 x ogniskowa obiektywu 24mm = 1200mm = 1,2m
50 x ogniskowa obiektywu 35mm = 1750mm = 1,75m
50 x ogniskowa obiektywu 50mm = 2500mm = 2,5m
50 x ogniskowa obiektywu 105mm = 5250mm = 5,25m
Squit Photo (http://www.squit.co.uk/photo/focuschart.html)
Zrób sobie porządną planszę testową. Link do jej pobrania znajduje się zaraz pod zdjęciem.
http://www.learn.usa.canon.com/app/pdfs/quickguides/CDLC_Accurate_EOS_AF_QuickGuide.pdf
W środku w podpunktach masz podaną całą procedurę.
1.
Mount the camera and lens on a tripod. If the lens has IS, shut it off.
2.
Use Live View to manually focus on a stationary, flat, high-contrast object that is at the center of the viewfinder and parallel to the plane of focus. The camera-to-subject distance should be no less than 50 times the focal length of the lens. For a 50mm lens this would be at least 2.5 meters, or approximately 8.2 feet.
3.
Focus the lens at its maximum aperture. Use Live View magnification if necessary to assure that the image is as sharp as possible.
4.
Without touching the focusing ring or moving the tripod, turn off Live View, and return the camera to One-Shot AF, using only the center AF point.
5.
Gently press the shutter button down halfway (or the AF button if using back-button AF) while observing the focusing ring or scale on the lens. It should not move. If it does, take note of whether AF moves the plane of focus closer (front-focus) or further away (back-focus). If there is no shift in focus your lens is well-calibrated and requires no adjustment.
6.
To determine the correct amount of adjustment necessary, take three sets of images at micro-adjustment settings of -10 , 0 and +10; in other words, three consecutive images at -10, three consecutive images at 0, and three consecutive images at +10.
7.
Examine the resulting images on your computer monitor at 100% pixel magnification.
8.
Take additional sets of test images at different microadjustment settings if necessary until you can determine which setting produces the sharpest image.
9.
Register the corresponding microadjustment setting in the camera.
AndrzejXM
29-08-2015, 00:15
Podlacze sie do tematu: czy serwis moze cos zrobic z obiektywem Canon 18-135 STM (body 100D) ktory tylko na srodkowych ogniskowych (~40 do ~80) daje lekkiego FF? Na obu koncach jest ok... W sumie nauczylem sie z tym zyc ale moze da sie poprawic...
GalaktycznyMuczaczo
29-08-2015, 00:39
Podlacze sie do tematu: czy serwis moze cos zrobic z obiektywem Canon 18-135 STM (body 100D) ktory tylko na srodkowych ogniskowych (~40 do ~80) daje lekkiego FF? Na obu koncach jest ok... W sumie nauczylem sie z tym zyc ale moze da sie poprawic...
pytanie czy jestes pewien ze obiektyw daje ci FF czy sam popełniasz błędy :)
@ novitum: Panie Marku, przy +10 jest idealnie (albo prawie).
Teraz, gdy się już dobrze rozwidniło, warto pstryknąć coś za oknem.
Wyrzuć te kalibratory ustawiane w min odległości. Też tak kiedyś robiłem po aptekarsku i uzyskiwałem dość sprzeczne wyniki. Mikrokalibrację powinno sie robić w odległości 50 x ogniskowa czyli jeśli np masz obiektyw 50mm to powinno sie ja robić w odległości 2,5 metra.
Na dowód podaję link z materiałami szkoleniowym Canona: http://www.learn.usa.canon.com/app/pdfs/quickguides/CDLC_Accurate_EOS_AF_QuickGuide.pdf
EDIT: ojej, widzę, ze wyżej ktoś już to zamieścił. Chciałbym dodać, ze nie musi to być nawet plansza testowa ale kontrastowy w miarę obiekt od drobnej fakturze...nawet koszyk pleciony.
Pozdrawiam
@GalaktycznyMuczaczo
body: 50D
obiektyw: Tamron 17-50/2.8 bez VC
@mkamelg
Dzięki, za rady.
Co do pkt. 5 w instrukcji. W sumie mówię racja z tym LV, faktycznie fajnie by było bo matryca mierzy kontrast, a normalnie jest mierzona zmiana fazy, więc różnica była by widoczna. Zmieniając na 0, -10, +10. W LV jak i normalnie wychodzi to samo. Tak jakby korekta była brana dla jednego i drugiego...
@Tom77
Zrobiłem tak jak mówiłeś 10 x każda ogniskowa.
Wyszło 200 zdjęć (prawie 700MB). Przejrzę i może ograniczę się do 5 z każdej ogniskowej :)
@GalaktycznyMuczaczo
body: 50D
obiektyw: Tamron 17-50/2.8 bez VC
@mkamelg
Dzięki, za rady.
Co do pkt. 5 w instrukcji. W sumie mówię racja z tym LV, faktycznie fajnie by było bo matryca mierzy kontrast, a normalnie jest mierzona zmiana fazy, więc różnica była by widoczna. Zmieniając na 0, -10, +10. W LV jak i normalnie wychodzi to samo. Tak jakby korekta była brana dla jednego i drugiego...
@Tom77
Zrobiłem tak jak mówiłeś 10 x każda ogniskowa.
Wyszło 200 zdjęć (prawie 700MB). Przejrzę i może ograniczę się do 5 z każdej ogniskowej :)
Nie szkoda migawki? Wystarczy zrobić od -20 do +20 co 5 a jak znajdzie się najlepszy punkt to może i ze 3 w okolicach tego najlepszego co 2-3 działki. W ten sposób można bardzo dobrze wykalibrować i nie zwariować przy okazji :)
Pozdrawiam
@Lutek
Migawki, aż tak nie szkoda, mam niecałe 14k, a gwarancja do 100k :)
Jeśli ktoś ma chęć i chwilę czasu, zdjęcia pod linkiem:
http://bit.ly/1KtO0iL
Z góry dzięki!
@Lutek
Migawki, aż tak nie szkoda, mam niecałe 14k, a gwarancja do 100k :)
Jeśli ktoś ma chęć i chwilę czasu, zdjęcia pod linkiem:
http://bit.ly/1KtO0iL
Z góry dzięki!
Zawsze szkoda bo nie wiadomo kiedy padnie a paść może podczas pracy, pleneru albo unikalnego urlopu z rodziną.
Coś ty tam wrzucił pod tym linkiem...te 200 RAW-ów? :)
@Lutek
RAWy nie, jpg.
Kiedy migawka padnie nikt nie wie...
Z grubsza robiłem i właśnie myślę, że ostrość mieści się w zakresie 2-10.
@Lutek
RAWy nie, jpg.
Kiedy migawka padnie nikt nie wie...
Z grubsza robiłem i właśnie myślę, że ostrość mieści się w zakresie 2-10.
To ustaw na 5 czy na 4 i ciesz się aparatem :)
Aparatem się cieszę :D Ale jak robię zdjęcie i łapię ostrość na oko, a wychodzi mydlane to się trochę martwię...
Raczej to nie jest mój błąd. Nie łapię ostrości i przekadrowuję.
GalaktycznyMuczaczo
30-08-2015, 12:54
chłopie jest dobrze , przestan sie mazac i rob zdjecia, wlasnie je przejrzałem i poprostu na sile szukasz problemu.
@GalaktycznyMuczaczo
Mówisz, że ostrość jest akceptowalna?
Nie wiem, może za dużo wymagam o siebie i sprzętu...
Ostrość nie powinna być większa niż ta jaką widzi oko ludzkie w rzeczywistości...
Ostrość nie powinna być większa niż ta jaką widzi oko ludzkie w rzeczywistości...
ostrość powinna być taka jaka pasuje do koncepcji (może nawet nie być jej wcale jeśli taki był zamysł), koncepcja że fotografia odtwarza rzeczywistość (lub co gorsza ma odtwarzać rzeczywistość) jest z gruntu fałszywa, rzeczywistość to rzeczywistość, a fotografia to fotografia i nie należy tego utożsamiać bo to droga prowadząca na manowce.
Tak sobie zerknalem na te twoje fotki i rzeczywiscie musialbys zrobic sobie jakas inna plansze, albo poprobowac np. na grzebieniu, czy czyms takim. Te fotki, ktore umiesciles na poczatku tematu mnie jakos nie przekonaly, ale mysle, ze to nie jest kwestia FF czy BF. One wogole jakies takie bez wyrazu sa. A czy tego obiektywu juz wczesniej ktos nie rozbieral - ten tamron to powinna byc zyleta, to jeden z najostrzejszych dostepnych na rynku, chyba, ze grzebany, to moze byc sieczka (chodzi o pierwsza od oka sekcje soczewek - tam sa, o ile pamietam, 3 soczewki regulowane kilkoma cieniutkimi podkladkami, ale w miejscu skrecania tez sa luzy wystarczajace do rozstrojenia ukladu).Sam w takim przypadku nic nie zrobisz - w zasadzie ratuje cie serwis.Ale , byc moze, ze to wina slabej jakosci tych fotek, ktore przeslales.
Obiektyw nowy.
Zdjęcia robiłem na f/2.8, po przymknięciu do 3.2 / 3.5 jest lepiej.
Tak sobie zerknalem na te twoje fotki i rzeczywiscie musialbys zrobic sobie jakas inna plansze, albo poprobowac np. na grzebieniu, czy czyms takim. Te fotki, ktore umiesciles na poczatku tematu mnie jakos nie przekonaly, ale mysle, ze to nie jest kwestia FF czy BF. One wogole jakies takie bez wyrazu sa.
Ale , byc moze, ze to wina slabej jakosci tych fotek, ktore przeslales.
Autor wątku wysłał później nowy test zrobiony przy wykorzystaniu innej planszy i zrobił ten test bardzo porządnie.
RAR Archive (692 MB) -> http://bit.ly/1KtO0iL
Popatrzyłem na te fotki. Na krótkich ogniskowych mało widać bo GO niweluje problem. Na 50 żadne ustawienie nie koryguje FF. Nawet na +10 obiektyw ostrzy sporo przed punktem ostrzenia. Przy jakim swietle robiłeś test ... bo jest jakieś białe. Mamy tu na CB speca od zależności pomiędzy temp barwową światła a pracą AF.
@niki68
Światło zastane w pokoju + lampa na sankach. WB ustawione na flash.
Mówisz, że powinno być jeszcze dalej na + ?
1. Gratuluję cierpliwości przy testowaniu.
2. Dzięki tej długotrwałej (jak sądzę) procedurze, można powiedzieć bardzo wiele o zachowaniu się obiektywu w całym zakresie ogniskowych. W miarę zwiększania ogniskowej rośnie FF, aż do całkowicie nieakceptowalnej wartości przy 50 mm, przy której to wielkości wychodzi poza zakres mikroregulacji aparatu (jeśli oczywiście w Twojej puszce +10 to maksimum).
3. Może to być wina złego obiektywu lub aparatu. Jeśli jakieś inne, dość jasne obiektywy działają na tej puszce bez podobnych przypadłości, to testowany obiektyw z krótkim opisem niedomagań trzeba koniecznie wysłać do kalibracji w ramach gwarancji w serwisie Tamrona. Być może będą chcieli, żeby dołączyć aparat, z którym obiektyw ma współpracować, dlatego potrzebne jest wcześniejsze nawiązanie kontaktu.
Życzę sprawnej i szybkiej reakcji serwisu, bo moim zdaniem kalibracja u Tamrona to jedyny sposób na piękne zdjęcia, o których marzysz.
GalaktycznyMuczaczo
31-08-2015, 23:19
@GalaktycznyMuczaczo
Mówisz, że ostrość jest akceptowalna?
Nie wiem, może za dużo wymagam o siebie i sprzętu...
tak wszystko jest dobrze, poprostu wychodziszz zalozenia ze to co widzisz na necie są to zdjecia z puszek :) foty są czesto wyostrzane poddawane solidnej obróbce , solidnej mam na mysli obrobce ktora jest dobra a nie przeciągniecie clarity na 100, wyostrzanie itp itd i wtedy dostajesz odpowiedni obraz,
1. Ależ się wygłupiłem z tym sianiem paniki i koniecznością słania obiektywu do serwisu Tamrona. Bardzo przepraszam przede wszystkim Zainteresowanego. Przeczytałem właśnie w necie, że EOS 50D (widzę go w EXIFie), z którym pracuje Twój Tamron ma zakres mikroregulacji FF do +20!.
2. Ogniskowa 50 mm (widzę z Twoich zdjęć) wymaga zwiększenia wartości poprawki co najmniej do +12. Powinno być pięknie. Mikroregulacja dla tej ogniskowej jest najważniejsza, ponieważ występuje tu najmniejsza głębia ostrości i bez precyzyjnego AF przy 50 mm nie ma mowy o normalnych portretach, a opowieści o skutecznym wyostrzaniu takich ujęć przy niecelnym autofokusie trzeba między bajki włożyć (zwłaszcza, jeśli zdjęcia chcemy komuś pokazać).
3. Jeśli optymalne dla 50 mm zwiększenie poprawki spowoduje wyraźne wyjście poza strefę ostrości mniejszych ogniskowych na przysłonie 2.8, to jednak bez serwisu Tamrona się nie obejdzie.
@mqqlka
Dzięki, zrobię jeszcze kilka prób powyżej +10.
@GalaktycznyMuczaczo
Rozgryzłeś mnie :D Ale coraz szybciej do mnie dociera, że nigdy nie będzie tak jakbym chciał, że dobra fotka od razu z puszki wyleci... Trzeba posiedzieć przy obróbce.
Patrząc na zdjęcia z postu poniżej:
http://www.canon-board.info/czlowiek-portret-49/marcin_g-portrety-kobiet-98067/#post1251574
Chciałbym osiągnąć efekt po lewej stronie. Chodzi mi o te czy! Moje zdjęcia wyglądają tak jak te z prawej.
W LR jestem w stanie to osiągnąć?
GalaktycznyMuczaczo
01-09-2015, 09:28
Kolego brak ci nie doświadczenia (tzn tego też) ale brak co fundamentalnej wiedzy na temat tego jak wyglądają Rawy czyli surówka , foty bez obróbki , takich jak ty na tym forum masa jednie wierzą że to obiektyw załatwi im sprawę inni że body i kończą z 5d3 plus L i potem zdziwko że zdjęcie nie wygląda tak jak u innych. Nie utozsamiaj obróbki z efekciarstwem i nie wiadomo jak dziwnymi filtrami , obróbka to rzeźba porządek bazy i bez tego lezysz nie ważne jak dobrze bys obrabial( nie mówie i grafice i wklejaniu tła), wiem że fajnie by było wydać 2tys i mieć jakość jak na zdjęciach u innych ale tutaj trzeba poświęcić coś wiecej niż kasę, cos znacznie potezniejszego... Czas. Wielu się nie chce i rezygnuja właśnie w tym momencie bo obróbka jest to najbardziej żmudną i nurzaca część fotografii
@GalaktycznyMuczaczo
Muszę Ci przyznać całkowitą rację. Co do efekciarstwa, nie o to mi chodziło, że to jakiś efekt czy filtr... Tylko sposób obróbki i efekt końcowy.
Witam, podczepię się do tego tematu.
Mam problem z obiektywem Canon 85mm 1.8 i body 6D. Obiektyw tylko z tym obiektywem ma FF, mikroregulacje w body mam na +20 ale to i tak za mało.W zaleznosci od odleglosci jest gdzie indziej ostrosc. Natomiast z obiektywami 28 1.8/50 1.8/70-200 2.8/100L 2.8 jest wszystko w punkt. Testowałem ten obiektyw pod 5d3 i tam strzela w punkt, tak samo inna 85 1.8 od znajomego u mnie ma tak samo FF a u niego na 5d3 jest w punkt. Teraz pytanie czy problem lezy w obiektywie czy body? Mial ktos podobna sytuacje?
Witam, podczepię się do tego tematu.
Mam problem z obiektywem Canon 85mm 1.8 i body 6D. Obiektyw tylko z tym obiektywem ma FF, mikroregulacje w body mam na +20 ale to i tak za mało.W zaleznosci od odleglosci jest gdzie indziej ostrosc. Natomiast z obiektywami 28 1.8/50 1.8/70-200 2.8/100L 2.8 jest wszystko w punkt. Testowałem ten obiektyw pod 5d3 i tam strzela w punkt, tak samo inna 85 1.8 od znajomego u mnie ma tak samo FF a u niego na 5d3 jest w punkt. Teraz pytanie czy problem lezy w obiektywie czy body? Mial ktos podobna sytuacje?
Nagle przestał trafiać?
Od poczatku, kupiłem używany.
Od poczatku, kupiłem używany.
Ustaw mikroregulację na 0 i zapodaj jakieś zdjęcie.
Wszystkie zdjecia z testow usunalem bylo ich sporo, zrobilem teraz na szybko co prawda w kiepskim oswietleniu, ale tylko by pokazac problem.
Ostrzone na lewa butelke na napis.
Imgur: The most awesome images on the Internet (http://imgur.com/W418lh8)
Imgur: The most awesome images on the Internet (http://imgur.com/61AnOYM) LiveView
Odlegosc ma znaczenie, bo na 0 z bliska ustawia w miare ok natomiast z daleka to juz nie ma co liczyc ze trafi.
Z daleka znaczy z ilu?
Mi do 7-8 metrow trafial w punkt. Dalej nie mialem potrzeby ostrzyc xd
W miare ok przy najmniejszej 90cm. Od 2-3 metrow juz nie trafia. Jedynie na LV jest ok
Cześć :D
Z uwagą czytam wasze posty i przepraszam że podłączę swoje pytanie . Czy do kontroli celności obiektywów makro stosuje się też wyżej wymienione odległości od fotografowanej tablicy , czy sprawdza się je z minimalnej odległości ostrzenia ?
Cześć :D
Z uwagą czytam wasze posty i przepraszam że podłączę swoje pytanie . Czy do kontroli celności obiektywów makro stosuje się też wyżej wymienione odległości od fotografowanej tablicy , czy sprawdza się je z minimalnej odległości ostrzenia ?
a do czego będziesz używał obiektywu macro? do macro czy do wszystkiego?
powinien trafiać w pełnym zakresie, jak chcesz focić samo makro to sobie zrób test na makro.
Ja bym zrobił test na 50x ogniskowa, bo używałem 100 macro do wszystkiego, w niej problemu nie było trafiała z bliska i trafiała z daleka
Obiektyw to Canon 100 F 2,8L IS . Kupiłem go przede wszystkim do macro , ale mam zamiar sprzedać Canona 85 f 1,8 i używać setki również do portretu .
Ale masz jakies problemy z nim czy chcesz bez sensu test robic? Bo jak test dla testu to sobie odpusc, szkoda nerwow
Test dla testu ☺Obiektyw kupiłem nie dawno i jeszcze nie miałem czasu go sprawdzić w terenie. Szukam w nim na siłę jakieś wady ,już taka moja natura ?
Wracając do mojego problemu kilka postów wyżej, najlepiej chyba wyjdzie sprzedać obiektyw i kupić inny po testach.
Element7th
08-11-2015, 23:39
Jeżeli masz możliwość to sprawdź na innym body czy też jest taki przestrzał. Jeżeli tak, to wypadałoby wspomnieć o tym przy sprzedaży ;)
Nie wiem, czy nie lepiej dać do kalibracji do serwisu, bo jeżeli wspomnisz o tym błędzie AF przy sprzedaży to jego cena spadnie - na pewno o więcej niż koszt kalibracji.
Pisalem wyzej ze z innym body jest perfekt, tak samo u mnie inna testowana 85 (ta z body co testowalem wlasna)Wyglada tak jakby moje body mialo problem tylko z 85tkami :)
Element7th
09-11-2015, 08:39
Moja też miała FF, ale wolałem dać do kalibracji i mieć 100% pewności niż kupować i sprawdzać kolejne sztuki. Zwłaszcza, że tylko używki brałem pod uwagę.
Patrzac na te 2 ostatnie zdjecia, to to jest kompletna sieczka. Jesli celowales w lewa butelke, a ostrzej jest na prawej , to mozna by podejrzewac, ze zestaw ma FF, ale ta prawa tez nie jest ostra. Nie miales wymienianej matrycy (migawki?, Mirror boxa?) w aparacie? Mysle, ze aparat czeka serwis i to taki od podstaw, bo to nie wyglada na problemy z obiektywem.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.