Zobacz pełną wersję : Szara karta - jak poprawnie używać ?
Witam.
Na necie jest o tym co prawda sporo, jednak zdania są podzielone.
Jedni używają do ręcznego ustawienia balansu bieli, inni tylko do ekspozycji.
Jak Waszym zdaniem powinno się poprawnie używać szarej karty?
Pozdrawiam
adamm
Witam.
Na necie jest o tym co prawda sporo, jednak zdania są podzielone.
Jedni używają do ręcznego ustawienia balansu bieli, inni tylko do ekspozycji.
Jak Waszym zdaniem powinno się poprawnie używać szarej karty?
Pozdrawiam
adamm
Odpowiedź znajdziesz w pierwszym poście: http://www.canon-board.info/tips-and-tricks-38/36-balans-bieli-czyli-szarosc-19896/
Przeczytałem całość i wnioski można wyciągnąć takie że nie ma co się bawić z ustawieniem WB bo i tak nie wyjdzie a najlepiej to później się bawić w PS albo RAWami.
Dawniej nie było czegoś takiego jak PS i zdjęcia wychodziły poprawne.
Czy nie prościej zrobić zdjęcia raz a porządnie a nie byle jak i dłubać w programach?
Jak kupowałem szarą kartę to sprzedawca powiedział że nią się nie ustawia WB tylko ekspozycję.
A mimo wszystko jak zrobię jej zdjęcie w warunkach w jakich chcę robić zdjęcia i w ustawieniach aparatu wskażę to zdjęcie jako wzorcowe do WB to zdjęcia (moim zdaniem) wychodzą lepiej niż na Auto WB.
Chciałem tylko dowiedzieć się jak Wy to ogarniacie. A z tamtego linka (dzięki za podesłanie) jakoś mi nic nie wyniknęło.
Pozdrawiam
adamm
WB na szarą kartę jest sens ustawiać tylko w stabilnych warunkach oświetleniowych (robisz zdjęcia w takim samym kierunku względem słońca, słońce świeci ciągle albo jest ciągle tak samo zasłonięte, robisz zdjęcia w studio). W innych sytuacjach WB na automacie będzie bliższy prawdziwej temperatury światła.
A z tamtego linka (dzięki za podesłanie) jakoś mi nic nie wyniknęło.
Szara karta została zrobiona do pomiaru światła, ale jeśli tobie pasuje WB ustawiony na nie to nie ma żadnych przeciwwskazań do dalszego ustawiania w ten sposób ;)
Dawniej nie było czegoś takiego jak PS i zdjęcia wychodziły poprawne.
Czy nie prościej zrobić zdjęcia raz a porządnie a nie byle jak i dłubać w programach?
Nie było tak, jak mówisz.
Dawniej były filmy czarno-białe, których balans bieli nie obchodził, wzmacniało się lub osłabiało szarość oddania niektórych kolorów za pomocą filtrów: żółtego, pomarańczowego, czerwonego, zielonego. W tej chwili lepsze programy mogą symulować ich działanie.
Zaś materiały kolorowe miały swoją temperaturę barwową - były filmy do światła słonecznego i do światła sztucznego (żarowego) i trzeba je było prawidłowo używać. Do dokładnego dostosowania temperatury służyły filtry korekcyjne (czasami zwane konwersyjnymi), inne niż te do cz-b.
A że lepiej robić zdjęcia porządnie, to inna sprawa. ;)
Witam.
Na necie jest o tym co prawda sporo, jednak zdania są podzielone.
Jedni używają do ręcznego ustawienia balansu bieli, inni tylko do ekspozycji.
Jak Waszym zdaniem powinno się poprawnie używać szarej karty?
Pozdrawiam
adamm
Przed kupieniem zaczarowanej szarej karty należało przeczytać stronę 135 instrukcji obsługi.
Producent wyraźnie zaleca przy ręcznym WB zrobienie zdjęcia białego obiektu, a nie szarego.
Kartonik natomiast będzie pomocny przy korekcji WB w programie na PC np w Photoshopie (CameraRaw), gdzie wskazujemy próbnikowi coś neutralnego (szarego), nigdy białego. A i tak jeszcze minimalnie musimy dostroić wartości liczbowe.
Szara karta może być dobra gdy chcemy zrobić portret modelce w konkretnych warunkach oświetleniowych. Pierwsze zdjęcie robimy gdy trzyma plansze, a następne już są to typowe zdjęcia sesji foto. Wtedy wczytujemy np 50 RAW do CameraRaw i korygujemy WB (jednym wskazaniem na szarą kartę) dla wszystkich zaznaczonych wcześniej zdjęć. Jest to jakieś przyspieszenie we wstępnym ustaleniu prawidłowego WB.
Oczywiście jeżeli modelka obróci się o kąt 120° to zdjęcie karty musimy zrobić jeszcze raz, bo i światło może być już całkiem inne. Np okaże się, że zdecydowanie większy wpływ na temperaturę barwową ma jakiś sztuczny promiennik (lampa uliczna itd).
Najprostszy przykład to hala sportowa całkiem inne oświetlenie jest na środku obiektu, a inne w pobliżu okien, gdzie wpadają promienie słoneczne.
W plenerze nie przeceniałbym szarej karty, bo równie dobrze można sobie pstryknąć neutralny, szary kamień.
Najważniejsza sprawa przy korekcji WB to jednak własne doświadczenie w tej sprawie.
Kolega robi przeważnie już częściowo na boisku (hali sportowej) poprzez "przesuw BKT" - instrukcja Canona 70D str. 138, ale tylko gdy jesteśmy w obiekcie, gdzie wszyscy są żółci jak na oddziale zakaźnym :).
Spokojnie można robić na auto i korygować w PS.
W studiu szara karta OK, gdy nie znamy temperatury barwowej (TB) źródła (źródeł) światła. W przeciwnym przypadku można mieć piękne przekłamanie kolorów.
Jeżeli ustawię TB na szara kartę w studiu a obiekt fotografowany i tło nie jest w odcieniach szarości, a jest np. kompletnie czerwony to o przekłamanie nie trudno.
Łatwo to sobie zbadać gdy zamiast szarej karty użyjemy białej kartki, gdyż efekt jest wtedy bardzie widoczny.
W przyszłym tygodniu będę miał gotowe biuro do którego przeniosę cały sprzęt to spróbuję jeszcze raz sprawdzić czy lepiej wyjdą zdjęcia z WB ustawianym na białym czy szarym.
Wczoraj wynająłem niewielkie biuro gdzie przy okazji wstawię sobie sprzęt bo powoli się rozbudowuje. Tylko że ściany były żółte i zastanawiałem się na jaki kolor pomalować. Biały czy szary.
Stanęło na białym matowym. Jeśli WB wyjdzie mi lepiej na szarym to będę strzelał sobie zdjęcie karty a od białych ścian przynajmniej będę mógł odbić trochę światła.
W sobotę powinienem zrobić meble i w niedzielę albo poniedziałek wszystko poprzewozić to popróbuję z tym balansem bieli i dam znać.
Dobrze jest pozbierać trochę informacji od innych bo można mieć najlepszy sprzęt a jak się z niego nie będzie potrafiło poprawnie korzystać to będzie lipa.
Pozdrawiam
adamm
Do WB potrzebujesz czegoś o neutralnym kolorze (bez przewagi żadnego ze składowych RGB). Biały to nie zawsze biały. Biały to R-255, G-255, B-255 a szary ma zawsze takie same wartości dla RGB np. R-111, G-111, B-111.
W przyszłym tygodniu będę miał gotowe biuro do którego przeniosę cały sprzęt to spróbuję jeszcze raz sprawdzić czy lepiej wyjdą zdjęcia z WB ustawianym na białym czy szarym.
Wczoraj wynająłem niewielkie biuro gdzie przy okazji wstawię sobie sprzęt bo powoli się rozbudowuje. Tylko że ściany były żółte i zastanawiałem się na jaki kolor pomalować. Biały czy szary.
Stanęło na białym matowym. Jeśli WB wyjdzie mi lepiej na szarym to będę strzelał sobie zdjęcie karty a od białych ścian przynajmniej będę mógł odbić trochę światła.
W sobotę powinienem zrobić meble i w niedzielę albo poniedziałek wszystko poprzewozić to popróbuję z tym balansem bieli i dam znać.
Dobrze jest pozbierać trochę informacji od innych bo można mieć najlepszy sprzęt a jak się z niego nie będzie potrafiło poprawnie korzystać to będzie lipa.
Pozdrawiam
adamm
Czy czytałeś instrukcję? Ręcznie w aparacie WB ustalasz na białym.
Ale podczas obróbki na PC na neutralnym szarym.
Popadanie w obsesję idealnego WB nie ma sensu, bo czasami zdjęcie lepiej wygląda po lekkiej korekcji niż w idealnie dobranym WB. Przykład - zdjęcia w "złotych" godzinach popołudniowych.
Wszystkie zabiegi typu ręczny WB na biały kolor, przesunięcie na wykresie BKT itd, to tylko wstępne nastawy. I tak trzeba to jeszcze minimalnie korygować na PC w zależności co chcemy otrzymać. Tak więc równie dobrze można robić na AUTO i korygować gruntownie.
W studiu nie pracujesz pod presją czasu. Można spokojnie eksperymentować.
--- Kolejny post ---
A czy ściany białe, czy szare. Oba kolory są OK. Bo i tak pewnie będziesz potrzebował dodatkowych rolet z tłem: http://www.artlook.com.pl/artlook/data/upimages/IMG_5837_1strona.jpg
Biała ściana z czasem będzie lekko szara. Ale szara na białą metamorfozę szans już nie ma :). Czyli jednak chyba lepiej wybrać kolor biały (matowy).
Biała ściana z czasem będzie lekko szara. Ale szara na białą metamorfozę szans już nie ma :). Czyli jednak chyba lepiej wybrać kolor biały (matowy).
Masakra jakas. Czyli szara nie bedzie biala?
Sciany na bialo :)
To biała jest przeważnie szara po zrobienu zdjęcia....
Wczoraj wynająłem niewielkie biuro gdzie przy okazji wstawię sobie sprzęt bo powoli się rozbudowuje. Tylko że ściany były żółte i zastanawiałem się na jaki kolor pomalować. Biały czy szary. Stanęło na białym matowym.
I bardzo dobrze że na tym stanęło. Tak jest urządzone prawdopodobnie najlepsze studio (a właściwie zespół studiów) na świecie Smashbox Studios - Photo and Video Studio Rental in Los Angeles (http://www.smashboxstudios.com/studios/)
To biała jest przeważnie szara po zrobienu zdjęcia....
I w takim momencie przydaje sie fundamentalna wiedza, ktora pozwoli nam zmienic czarna sciane w sniezna biel.
Pisanie, ze z szarej nie da sie zrobic bialej swiadczy tylko o duzych brakach w teorii i praktyce.
Wystarczy naświetlić bardziej...
Albo inaczej, ustawiając na kartkę białą należy dodać EV....
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.