Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Tła z rzutnika / projektora multimedialnego



Tomek De
26-05-2015, 09:00
Witam
Mam pewien dylemat którego niestety nie mam możliwości sprawdzić osobiście, otóż;
chciałbym zastosować taki myk w studio który miałby polegać na rzuceniu grafiki na tło za pomocą projektora multimedialnego, i teraz czy przy parametrach ekspozycji f8@1/250 zarejestruje się ten obraz tła?
konkretnie wyglądałoby to tak: mamy blat na którym są jakieś przedmioty oświetlone lampami i w tle biały ekran z rzuconą grafiką, oczywiście jak rozumiem ekranu nie mogę osobno oświetlać lampą bo prześwietli ona ten rzucony obraz, z drugiej strony przy tych parametrach ekspozycji przy świetle błyskowym chyba ten rzucony obraz nie ma szans się zarejestrować ??? to dla mnie jedna wielka niewiadoma ... robił ktoś może podobne próby / eksperymenty?
Pomożecie coś w tym temacie?

piast9
26-05-2015, 10:25
Co do ekspozycji to nie pomogę ale pamietać trzeba o jednym. Spora część rzutników uzyskuje obraz kolorowy poprzez sekwencyjne powtarzanie osobnych obrazów dla trzech barw podstawowych. Tak krótkie czasy ekspozycji w połączeniu z taką techniką tworzenia obrazu da niepożądane efekty.

Z tego co się orientuję (ale mogę się tu mylić, niech ktoś to potwierdzi) tak działają rzutniki oparte na DLP, natomiast rzutniki LCD wyświetlają obraz bez tego efektu.

Bechamot
26-05-2015, 11:42
Witam
Mam pewien dylemat którego niestety nie mam możliwości sprawdzić osobiście, otóż;
chciałbym zastosować taki myk w studio który miałby polegać na rzuceniu grafiki na tło za pomocą projektora multimedialnego, i teraz czy przy parametrach ekspozycji f8@1/250 zarejestruje się ten obraz tła?
?

to jest utrudnianie sobie zycia.
oczywiscie oswietlenie lampami studia nie wchodzi w rachube, ale mniejsza o to.

duuuzo latwiej jest w PS wkomponowac w tlo obraz jaki sobie zyczysz.
latwiej i lepiej od strony jakosciowej.

jesli chcesz model , motyw oswietlic obrazem z rzutnika to naswietlac trzeba ze statywu.
w takim przypadku oswietlenie dodakowymi lampami tez jest kompletznie bez sensu.

Tomek De
26-05-2015, 12:10
Próbowałem już tak robić jak piszesz, tj. dorabiać tła w post procesie, sęk w tym że dużo z tym roboty i nie zawsze wychodzi jak trzeba a czasem wręcz się nie da, np. w przypadku zdjęcia gdy mam na pierwszym planie trawę a w tło chcę wrzucić jakiś pejzaż to już jest problem, tam gdzie są poszczególne źdźbła jest masakra, to samo modelka z rozwianymi włosami, zawsze musiałem się ratować jakimś efektem glow wokół tych "drażliwych" miejsc, a to już ogranicza możliwości.

Naturalnym sposobem jest wydruk na banerze, oświetlenie tego jak normalne tło i z głowy. Problem jest tylko z kosztami, po prostu trochę drogo to wychodzi, myślałem żeby jakoś ominąć ten kosztowny dla mnie proces.

Po przemyśleniu wiem że w sumie palnąłem głupotę, niby jakby to się miało naświetlić przy takiej ekspozycji jak podałem, to niemożliwe. Zostają chyba jednak tylko wydruki, chyba że jest jakiś sposób na jakiś szybki montaż w PS? coś na zasadzie green screen, tylko że u mnie musi to idealnie wyglądać w powiększeniu 100% na monitorze.

Bechamot
26-05-2015, 12:24
Próbowałem już tak robić jak piszesz, tj. dorabiać tła w post procesie, sęk w tym że dużo z tym roboty i nie zawsze wychodzi jak trzeba a czasem wręcz się nie da, np. w przypadku zdjęcia gdy mam na pierwszym planie trawę a w tło chcę wrzucić jakiś pejzaż to już jest problem, tam gdzie są poszczególne źdźbła jest masakra, to samo modelka z rozwianymi włosami, zawsze musiałem się ratować jakimś efektem glow wokół tych "drażliwych" miejsc, a to już ogranicza możliwości.

Naturalnym sposobem jest wydruk na banerze, oświetlenie tego jak normalne tło i z głowy. Problem jest tylko z kosztami, po prostu trochę drogo to wychodzi, myślałem żeby jakoś ominąć ten kosztowny dla mnie proces.

Po przemyśleniu wiem że w sumie palnąłem głupotę, niby jakby to się miało naświetlić przy takiej ekspozycji jak podałem, to niemożliwe. Zostają chyba jednak tylko wydruki, chyba że jest jakiś sposób na jakiś szybki montaż w PS? coś na zasadzie green screen, tylko że u mnie musi to idealnie wyglądać w powiększeniu 100% na monitorze.

jesli chcilbys podswietic tlo rzutnikiem to trzeba naswietlac ze statywu , a motyw odpowiednio slabo podswietlony , tak by nie zazweitlic tla.

masz gdzies przykladowy motyw do pokazania , w ktorym chcesz zmienic tlo ?
z wlosami jest troche zabawy , ale tez sie udaje.

Tomek De
26-05-2015, 12:37
Nie, w tej chwili nie mam, to plany i pomysły na przyszłe sesje.

Bechamot
26-05-2015, 12:49
Nie, w tej chwili nie mam, to plany i pomysły na przyszłe sesje.



moznaby probowac zrobic dwa zdjecia
pierwsze, jak pisze ze statywu, naswietlane na tlo z obrazem z rzutnika. Model na swoim miejscu ale bez oswietlenia studia - bedzie niedoswietlony.
drugie zdjecie - model nie zmienia pozycji , zalaczasz oswietlenie modela i robisz zdjecie.
potem te dwa zdjecia skladasz w ps.
powinno sie udac w miare dokladnie pokryc kontury

Tomek De
26-05-2015, 14:12
Tak, to też jakieś rozwiązanie, niestety wciąż wymagające zabawy w PS. Dla wygody, szybkości pracy nic lepszego od wydruku tła "na gotowo" niestety chyba nie ma.

Przemek_PC
26-05-2015, 14:34
Z drukowanoem tla to tez nie takie hop siup bo zeby tlo ladnie wygladalo a jednoczesnie nie odbijalo swiatla i nie bylo pofaldowane to trzeba troche gimnastyki.

Bechamot
26-05-2015, 15:07
Z drukowanoem tla to tez nie takie hop siup bo zeby tlo ladnie wygladalo a jednoczesnie nie odbijalo swiatla i nie bylo pofaldowane to trzeba troche gimnastyki.

nie jest bezproblemowe , jakosc obrazu tez moze byc rozna.
najwygodniej jednak jest wstawic tlo w ps.

wlosy - da sie zrobic.
a gdyby sie nie dalo , to trzeba szukac lysego na model ;-)

Tomek De
26-05-2015, 18:32
A ja myślę że będzie OK i że będzie to najłatwiejszy sposób, choć niestety nie najtańszy. Da się to ogarnąć technicznie, samo tło będzie już poza GO, zatem bokeh ukryje ewentualne niedoskonałości druku. W PS już trochę się bawiłem w ten sposób, niezbyt mile to wspominam, sporo czasu zajmowała taka zabawa, moim zdaniem można tak robić przy kilku fotkach, ale jak się planuje już całą, większą sesję to można się zarąbać przy komputerze i to pomimo sporego doświadczenia w PS.

Dodam tylko że mowa tu o tle o wym. ok. 100 x 100 cm, więc niedużym. Dzięki za rady : )

Przemek_PC
26-05-2015, 22:22
A moze zastosowac technike green screen. W przypadku wideo to jedno klikniecie w programie edycyjnym wiec moze i w foto tak sie da?

Tomek De
27-05-2015, 08:51
No ale programy do obróbki video mają taką automatyczną funkcję kluczowania obrazu, w PS o ile się nie mylę nie ma czegoś takiego, i tak całe kluczowanie musiałoby odbyć się na zasadzie wyodrębnienia tła, czy to różdżką czy poprzez zaznaczenie koloru nigdy nie jest to tak precyzyjne jak ręczne wyszparowanie. Weź też pod uwagę że video nikt nie ogląda w 100%. Gdybym np. robił to na odbitki na papier czy jakieś multimedialne rozdzielczości zrobiłbym tak jak radził kolega Behamot i zupełnie się nie przejmował drobnymi niedoróbkami gdyż i tak nikt by ich nie zauważył. Jednak u mnie problem polega na tym że to musi być perfekcyjnie zrobione w 20mpx w 100% powiększeniu na monitorze bo tak będzie oceniane.

Z technicznego punktu widzenia tło drukowane to moim zdaniem banał. Zamawiam wydruk na papierze matowym z naklejeniem na płytę pcv i mam w zasadzie to samo co zwykłe tło papierowe i na dodatek jest to sztywne. Oświetlam to dużym softem i będzie miękko i równomiernie rozłożone światło. Nie będzie refleksów bo papier jest matowy. Mocuję to uniclampem do wieszaka na tła i gotowe. Problemem jest koszt wynikający oczywiście z naklejenia na pcv. nie jest to jakoś morderczo drogie (ok. 200 pln netto) jednak biorąc pod uwagę ze to tylko tło i najlepiej jakby było tego dużo (udajemy że zdjęcia są w różnej scenerii) to już zaczyna się to robić troszkę drogie. Dziś lub jutro będę miał pierwsze próbne tło, zobaczymy jak to wyjdzie ale jak mówię, nie obawiam się problemów technicznych a finansowych ; )

W razie czego posiadam green screen którym bawiłem się przy video, jak będę miał chwilę to spróbuję, ale obawiam się ze to się nie sprawdzi. Np. zafarb - moze być duży przy kolorze zielonym w zdjęciach. To już chyba lepiej byłoby robić to tak jak robiłem kiedyś, tj. zdjęcia robiłem "isolated on white" potem w PS dokładałem tło, a tam gdzie były problemy (np. włosy modelki) dodawałem efekt glow. To wszystko sie sprawdzało ponieważ generalnie stylistyka zdjęć była taka ze tło było symboliczne, jakies prześwietlone kształty które symulowały nowoczesne wnętrza, szczerze mówiąc to nie były nawet zdjęcia ale rendery 3D, chodziło tylko o zarysy, takie chłodne biznesowe sytuacje.

bajker83
27-05-2015, 09:58
dlaczego nie możesz wykorzystać zastanego światła i zmienić nieco parametry ?

Bechamot
27-05-2015, 10:54
No ale programy do obróbki video mają taką automatyczną funkcję kluczowania obrazu, w PS o ile się nie mylę nie ma czegoś takiego, i tak całe kluczowanie musiałoby odbyć się na zasadzie wyodrębnienia tła, czy to różdżką czy poprzez zaznaczenie koloru nigdy nie jest to tak precyzyjne jak ręczne wyszparowanie. Weź też pod uwagę że video nikt nie ogląda w 100%. Gdybym np. robił to na odbitki na papier czy jakieś multimedialne rozdzielczości zrobiłbym tak jak radził kolega Behamot i zupełnie się nie przejmował drobnymi niedoróbkami gdyż i tak nikt by ich nie zauważył. Jednak u mnie problem polega na tym że to musi być perfekcyjnie zrobione w 20mpx w 100% powiększeniu na monitorze bo tak będzie oceniane.

Z technicznego punktu widzenia tło drukowane to moim zdaniem banał. Zamawiam wydruk na papierze matowym z naklejeniem na płytę pcv i mam w zasadzie to samo co zwykłe tło papierowe i na dodatek jest to sztywne. Oświetlam to dużym softem i będzie miękko i równomiernie rozłożone światło. Nie będzie refleksów bo papier jest matowy. Mocuję to uniclampem do wieszaka na tła i gotowe. Problemem jest koszt wynikający oczywiście z naklejenia na pcv. nie jest to jakoś morderczo drogie (ok. 200 pln netto) jednak biorąc pod uwagę ze to tylko tło i najlepiej jakby było tego dużo (udajemy że zdjęcia są w różnej scenerii) to już zaczyna się to robić troszkę drogie. Dziś lub jutro będę miał pierwsze próbne tło, zobaczymy jak to wyjdzie ale jak mówię, nie obawiam się problemów technicznych a finansowych ; )

W razie .


jezeli masz wiecej zdjec na tym samym tle to chyba tak jest najprosciej.

jesli tla mialyby sie zmieniac do kazdego zdjecia to oczywiscie pytanie o naklad pracy i koszty.

Tomek De
27-05-2015, 13:15
dlaczego nie możesz wykorzystać zastanego światła i zmienić nieco parametry ?

Raz że mam go w swoim studio trochę mało, dwa że nie mam nad nim kontroli.
Światłem błyskowym kreuję sobie dowolne klimaty, mogę np. podkreślać fakturę przedmiotów, tworzyć dowolne efekty ... Jakoś tak po latach pracy w studio polubiłem światło błyskowe. Choć to zabrzmi może głupio ale mniej pewnie czuję się z aparatem na zewnątrz niż w swoich czterech ścianach :) Zwłaszcza że do rodzinnego pstrykania/kręcenia video od dłuższego czasu używam głównie kompakta.
Ale kto wie, może warto spróbować, zwłaszcza że to będą zdjęcia bez ludzi, nic mi nie będzie uciekać, ruszać się, przeszkadzać ... a wiesz że z ciekawości zrobię taki teścik, oczywiście bez projektora bo go nie mam, ale tak dla samej ciekawości ile będę musiał wyciągnąć czas aby w moich warunkach naświetlić prawidłowo.

Na razie równolegle szukam jeszcze jakiegoś spacer zooma (bo mam do pracy same stałki), a potrzebuję czegoś wygodnego do produkowania sobie tych teł. Na razie mielę temat C24-70f4 vs C24-105f4 bo to będzie chyba optymalny wybór. Ale to już inny temat.

pan.kolega
27-05-2015, 19:15
Takie teoryzowanie nie przyniesie żadnych wniosków. Wszystko zależy od mocy projektora i jego odległości od ekranu. Potężnym projektorem mógłbyś zaćmić swoje lampy. Słabszym z bliska też.

Tomek De
27-05-2015, 19:29
Serio? Masz jakieś doświadczenia w tej materii?

Usunąłem część tego posta poprzez jego edycję gdyż po krótkim i dosyć pobieżnym zapoznaniu się z tematem widzę że urządzenie które miałoby szansę sprostać takiemu zadaniu - przebić się z obrazem przez światło błyskowe - (o ile to w ogóle możliwe) jest z takiej półki cenowej że chyba taniej by wyszło kupić sobie ploter i samemu te tła drukować :) jeszcze porozmawiam jutro z fachowcami od projektorów ale już z samej lektury przez internet widzę że łatwo nie będzie.

r_m
27-05-2015, 21:06
Były (są?) systemy błyskowe do przedniej projekcji, na pewno robił to Hensel - Vario Compact 3, może ten trop Ci pomoże?

pan.kolega
27-05-2015, 23:51
Serio? Masz jakieś doświadczenia w tej materii?

.
Nie, żadnych, ale to jest prosta fizyka fotograficzna.

Wystarczy trochę pomyśleć. F/8 nie oznacza jakiegoś niesamowitego oświetlenia. A kto Ci każe naświetlać 1/250s? Im dłuższy czas tym większy udział projektora.

Sa tanie projektory, które wygladaja blado już przy normalnym oświetleniu w pokoju, a sa takie, które oślepiaja z odległości ekranu ~3-4 m.

Bechamot
28-05-2015, 07:01
Nie, żadnych, ale to jest prosta fizyka fotograficzna.

Wystarczy trochę pomyśleć. F/8 nie oznacza jakiegoś niesamowitego oświetlenia. A kto Ci każe naświetlać 1/250s? Im dłuższy czas tym większy udział projektora.

Sa tanie projektory, które wygladaja blado już przy normalnym oświetleniu w pokoju, a sa takie, które oślepiaja z odległości ekranu ~3-4 m.

tak jest i jest to mozliwe, ale z drugiej strony jesli swiatlo monitora jest odpowiednio mocne spowoduje ono jakies tam oswietlenie motywu - pytanie cza akurat porzadane i korzystne?

da sie naswietlajac na dlugich czasach jakie wynikaja z jasnosci tla, a motyw oswietlic lampami , ktore maja znacznie krotszy czas blysku. Technicznie nie ma problemu , tylko wlasnie - jak swiatlo odbite od ekranu wplynie na oswietlenie motywu - czy aby nie niekorzytnie?

Tomek De
28-05-2015, 08:52
No właśnie, raczej bez próby nie uradzisz. Zbyt dużo tu niewiadomych. Chyba po prostu wypożyczę projektor z półki cenowej która będzie w moim zasięgu finansowym i zrobię test, jak się nie uda to odpuszczę temat nie wnikając specjalnie ile ANSI musi mieć projektor żeby to ogarnąć - skoro i tak nie będzie mnie na niego stać. Na razie i tak chcę spróbować z tłami drukowanymi bo już jestem umówiony z ludźmi od druku. W przypadku projektora jest jeszcze właśnie jeden problem - gdzie go umieścić żeby świecił tylko na ekran i nie plątał się między lampami / kablami. To dodatkowy grat a wiecie jak to w studiu jest - miejsca zawsze za mało.
W każdym razie podziękował za rady, jak coś mi z tego wyjdzie to podzielę się w tym wątku dla potomności :)

Bechamot
28-05-2015, 09:06
No właśnie, raczej bez próby nie uradzisz. Zbyt dużo tu niewiadomych. Chyba po prostu wypożyczę projektor z półki cenowej która będzie w moim zasięgu finansowym i zrobię test, jak się nie uda to odpuszczę temat nie wnikając specjalnie ile ANSI musi mieć projektor żeby to ogarnąć - skoro i tak nie będzie mnie na niego stać. Na razie i tak chcę spróbować z tłami drukowanymi bo już jestem umówiony z ludźmi od druku. W przypadku projektora jest jeszcze właśnie jeden problem - gdzie go umieścić żeby świecił tylko na ekran i nie plątał się między lampami / kablami. To dodatkowy grat a wiecie jak to w studiu jest - miejsca zawsze za mało.
W każdym razie podziękował za rady, jak coś mi z tego wyjdzie to podzielę się w tym wątku dla potomności :)



projekt z monitorem wydaje mi sie technicznie dosyc klopotliwy do przeprowadzenia.
gdybys musial zmieniac rzeczywiscie ciagle tla do kazdego ujecia , to moze byloby to ulatwienie w stosunku to tla realnego .
ale jesli wykonujesz wiecej zdjec na jednym tle to wydruk tla jest chyba rozwiazaniem wygodniejszym.

nie wykluczalbym jednak mozliwosci podstawienia w ps - czesto jest to wygodne rozwiazanie , z tym ze zalezy od motywu , a jaki on jest - wiesz sam najlepiej.

Przemek_PC
28-05-2015, 10:51
A wzial ktos pod uwage fakt, ze obraz generowany przez projektor sklada sie z pikseli i sa one widoczne dla ludzkiego oka a co dopiero dla aparatu 20Mpx ?

pan.kolega
29-05-2015, 00:31
No i tu właśnie wyłania się możliwość użycia rzutnika analogowego zamiast cyfrowego. Taki rzutnik może mieć spora moc za małe pieniadze, tylko trzeba zrobić srajdy tła.....ciagle tańsze niż wydruki.

Tomek De
29-05-2015, 07:42
A wzial ktos pod uwage fakt, ze obraz generowany przez projektor sklada sie z pikseli i sa one widoczne dla ludzkiego oka a co dopiero dla aparatu 20Mpx ?

Okazuje się że wielu rzeczy nie wziąłem pod uwagę, zbyt wielu :) Choćby to o czym pisałem w ostatnim poście, czyli jak to wszystko upchać, porozstawiać. I tak mam problem z lampami - niestety nie mogę zamontować sufitowego systemu - więc te wszechobecne statywy i kable są prawdziwą zmorą.

Temat i tak jest ciekawy i pewnie prędzej czy później zrobię taką próbę bo przecież oprócz takiego standardowego wykorzystania typu projekcja na tło można to wykorzystywać na różne inne bardziej kreatywne sposoby.

Dzięki uprzejmości jednego użytkownika widziałem też fotki robione z projekcją w tle, nie specjalnie aranżowane ale reporterka z różnych imprez, jakiś zwykły projektor, dosyć jasna sala i nie jest źle. Zatem temat na pewno nie jest nierealny, choć z wielu powodów trudny do realizacji. Tło drukowane poza kosztami ma tę zaletę że wieszam, oświetlam i tyle.