Sobie tytuł wymyśliłem Umówmy się, że "mega", ponieważ dorwałem 4 w moim przekonaniu najlepsze jasne 50-tki do Canona, czyli:

1. Canon 50 1.4 USM (dlaczego nie L? Zapraszam do stosownego testu)

2. Sigma 50 1.4 EX HSM - przez wielu uważana za królową 50-tek w Canonie

3. Super Takumar 50 1.4 (z kolei uważane za jedno z nalepszych szkiełek m42)

4. Carl Zeiss Planar T* 50 1.4 (legenda)


Budowa i wykonanie

Tutaj wielkiej filozofii nie ma. Najgorzej wypada Canon, który sprawia wrażenie strasznej plastikowości. Lepiej jest wykonana Sigma, choć obydwa w żaden sposób nie umywają się do pozostałych manualnych szkiełek, czyli Takumara i Zeissa. W tychże dwóch ostatnich szkiełkach całość jest metalowa, pierścień ostrości jest bajkowo płynny i precyzyjny.

Oczywiście Canon i Sigma to szkiełka z AF. W obydwu są ciche napędy. Celności nie testowałem, gdyż cały test był robiony na Live View. Ale jak wiemy i jeden i drugi można trafić z wadami autofocusa, więc to już zależy od konkretnego egzemplarza i puszki.


Optyka

Od razu zaznaczę, że tym razem test jest bardziej praktyczny, niż te dotychczas (tablice testowe owszem też fotografowałem i na podstawie tych zdjęć też będą wnioski, lecz nie będę tego pokazywał). Test będą ilustrowały wybrane zdjęcia, całość będzie można obejrzeć pod podanymi niżej linkami. Wnioski i rezultaty pojawią się na samym końcu przy opisach poszczególnych szkiełek.


Testy powtarzałem kilkukrotnie. Jak już wspomniałem, wszystkie zdjęcia były robione na live view, więc o pomyłkach nie mogło być mowy.

Ostrość, aberracje i winietowanie możecie sobie porównać oglądając zdjęcia, które w pełnym formacie są pod adresem:

http://www.negatyw.org/test/50tki/os..._winietowanie/

Praca pod światło:

http://www.negatyw.org/test/50tki/pod_swiatlo/

Bokeh: (w katalogu jest również plik zip któy można ściągnąć jeśli komuś będzie tak łatwiej porównywać zdjęcia)

http://www.negatyw.org/test/50tki/bokeh/




Podsumowanie

CANON 50 1.4 USM

+ Najlepsza ostrość zarówno w centrum, jak i w rogach kadru od 1.4
+ Poprawna praca pod światło
+ Dobrze skorygowana aberracja chromatyczna (od f/2.0)
+ Dobry stosunek jakości do ceny (ok. 1300 zł)

- kiepskie wykonanie
- spora winieta na 1.4

SIGMA 50 1.4 EX HSM

+ Mała winieta nawet na 1.4
+ Poprawna ostrość w centrum kadru od 1.4
+ Najmniejsze aberracje przy 1.4 (jednak nie zmniejszają się znaczenie po domknięciu szkiełka)
+ Najlepszy bokeh (choć to subiektywne odczucie), tło jest najbardziej rozmyte
+ Poprawna praca pod światło

- duże wymiary (zdecydowanie największy w stawce)
- aberracja powyżej f/2
- kiepska ostrość w rogach nawet po domknięciu
- dość wysoka cena (ok. 2000 zł)
- obiektyw daje widocznie najszersze pole widzenia, zupełnie jakby to było 45mm a nie 50

TAKUMAR Super 50 1.4

+ Bardzo niska cena (używki ok. 300-500 zł)
+ solidne wykonanie (metal)
+ Bardzo dobra ostrość w centrum kadru
+ Najlepiej skorygowana aberracja od f/2
+ Bardzo małe rozmiary

- brak AF i ręczne sterowanie przysłoną
- konieczność dokupienia adapteru m42-EOS (ok 50-150 zł w zależności od rodzaju)
- słaba praca pod światło (choć ponoć wersja SMC Takumar jest lepsza)
- kiepska kolorystyka (choć w Rawie można skorygować)
- winietowanie na 1.4

CARL ZEISS 50 1.4 Planar T

+ Solidne wykonanie
+ Najlepsza praca pod światło (zupełny brak odblasków)
+ Specyficzny bokeh (duże rozmycie, jednak "ostre")

- Słaba ostrość w zakresie 1.4-2.0
- przeciętnie skorygowana aberracja
- winietowanie na 1.4
- dość wysoka cena (ok. 2500 zł)